Tehontarve ilmeinen? Kerralla vaan pata iskuun, niin hyvä tulee.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
B5 S4 WB sedan "all-in" (Hulk)
Collapse
X
-
Tänään pesin mäntiä ultraäänellä. Aika näppärä laite!
Aika nopeaan tuli puhdasta, jopa männänrenkaiden alta lähti melkein kaikki karsta.
Mittasin kiinaveivien alakaulan pyöreyttä, ja olihan ne aika hyvät, heittoa oli ~0.7 sadasosaa. Laitoin samalla veivit kiinni mäntiin. Enää puuttuu suora kampura, saksasta tulleessa oli 9 satkua heittoa, ja tallissa jo olleessa 30. Laitoin molemmat tarkastukseen/oikaisuun, ettei tarvitse heti alkaa uudestaan laakeroimaan.
Comment
-
-
Mistä sää mikko oikein kaivat noita vempaimia? :) Ja sitten tyhmä kysymys, kun minä en tästä tekniikasta niin tiedä. Männissä näyttää olevan jotain iskun jälkiä (venttiilit?), niin haittaako nuo jotenkin? Vai onko nuo jäljet tulleet tuosta pesusta?
Samalla kun näitä threadeja lukee niin oppii jotakin...
Comment
-
Ultraäänipesuri oli testissä uudessa TM:ssakin. On varmasti näppärä laite korvaamaan mekaanisen puhdistuksen varsinkin rekkuloissa, joissa on paljon pieniä rakoja. Ovat yleensä vaan aika pieniä nuo tavalliselle kuluttajalle suunnatut sovellukset. Mikko on jostain kaivanut tuollaisen Heavy Duty -mallin.. :)
Comment
-
Onhan noita teollisuudessa ajat ollut käytössä. Just ostin Finnsonicin 40 litraisen UÄ-pesurin töihin. Ei vain tunnu koskaan olevan aikaa tehdä omia hommia noilla..tai kiilloituskoneilla tai työstökoneilla tai cnc-sorveilla tai karkaisu-uunilla tai plasmauslaitteella (puhdistus) etc.
Comment
-
Noista männistä vielä, että itse olen ihmetellyt miksi noissa männissä on nuo "venttiilien upotukset" noilla kohdilla, sillä 5-venttiilitekniikassa on kaksi pakoventtiiliä, joten pakopuolella tuo kolo jää pakoventtiilien väliin. Voisiko näissä männissä olevat kolot, liittyä paljealueeseen, eli männän saapuessa YKK:hon, nuo ohjaisi polttoaine/ilmaseoksen optimaalisemmin palotapahtuman kannalta?
Comment
-
Ne on siellä sen takia koska mäntä käy silloin molemmille puollille. Männäntappi ei ole keskellä mäntää, joten sillä on merkitystä miten päin se asennetaan. Jos kolo olisi vain toisella puolella, toiselle puolta lohkoa se kävisi mutta toiselle ei.
Joutuisivat muuten tekemään kahdenlaisia mäntiä yhteen moottoriin.
Comment
-
OK. En ajatellut, että samaa mäntää voi käyttää todellakin toisella puolellakin lohkoa. Itse mietin juuri sitä, että sitä ei voi asentaa männätapin epäkeskeisyyden vuoksi toisinkaanpäin, joten siksi ihmettelin tuota asiaa. Mutta meillähän sen voi tosiaan laittaa kumpaan tahansa sylinteriryhmistä, joten tällöinhän ne pitää todellakin olla molemmin puolin mäntää. Tosin toinen on sitten siellä "turhaan" heikentämässä seoksen pyörteilyä... ;)
Pitäisikö teettää sellaiset über-hitech männät, joista 3:ssa on kolo oikealla ja toisissa 3:ssa vasemmalla. Tulisi heppoja ainakin 0,0...01hp ;)
On muuten ainakin noissa RS4 B7 jarrulevyissä samantyyppinen säästökohde, kun on toisella puolella jäähdytysreiät "väärin päin" Ei tarvii tehdä kuin yhdenlaista levyä molemmille puolille.
Projekti näyttää hyvältä. Tällaisia on mukava seurata.Viimeksi muokannut Jani; 24.2.2009, 16:54.
Comment
-
Ultraäänipesuria on kehuttu fillaripiireissäkin. Lähtee voimansiirron osista viimeisetkin paskat, jotka ei minkään liuottimen kanssa hinkatessa irtoa. Kiiltää kuin juutalaisen k**** kuutamolla :)
TM:n testaama ei vaikuttanut edes pahan hintaiselta, mutta hinta näkyy heti koossa ja toisin päin.
Comment
-
Entisen auton kannesta poistin, sitä viritellessäni, ultraäänellä myös kattilakivet, jäähdytyksen tehostamiseksi.
Tuo ultraääni on erittäin tehokas (riippuu tietenkin laitteesta), joten sen kanssa ei kannata leikkiä. Entisessä työpaikassani oli alumiinisia "paletteja", joihin ultraääneen menevät kappaleet asetettin. Näihin paletteihin tuli sellaisia syöpymiltä näyttäviä huokoisia jälkiä, joten aika ajoin paletit piti vaihtaa uusiin. Vesikin käsiteltiin, jotta ultraäänessä saatiin mahdollisimman tehokas tulos.
Veden käsittely tapahtui siten, että vesi laitettiin erilliseen ultraääni kaukaloon, johon laitettiin tukeva kansi ja jossa oli alipaineelle liitäntä. Astiaan tehtiin alipaine ja laitettiin ultraääni päälle, jolloin vesi "kiehui".
Ultraääneen saa myös pesuainetta jolloin pesutulos on parempi, eikä kappaletta tarvitse pitää ultraäänessä niin pitkään. Esim. kaasuläppäkotelo on erittäin nopeasti puhdas. :)
Meni vähän OT:ksi, mutta kun kerran ultraääni, liittyi projektiin, niin arvelin laittaa tämän vinkin/varoituksen tänne... ;)
Comment
-
No ei se OT nyt kyllä vieläkään lopu... : Nokian valtuutetut huollot (mitä ei enää pitäjillä ole...) ovat käyttäneet ultraäänipesuja kastuneille puhelimille "ysäristä" lähtien. Muistan joskus "Ringon" (vai mikäseoli se ei GSM eikä NMT) vieneeni UÄ-pesuun...
Mikko, laitas jotain UÄutta stooria niin loppuu tämä UÄ-pesurista höpiseminen!
Comment
-
Jees, rakenteilla on nyt alipainesysteemi kuituhommia varten. Sain sen jo toimimaan, vielä pitää hienosäätää että painesäätö toimii oikein.
Siinä on siis vaahtosammuttimen säiliö alipaineen varaajana, virranjakajan alipainesäädin, mikrokytkin ja tietysti itse pumppu (joka on tarkoitettu ilmastointilaitteiden tyhjennykseen). Rakentelin niille telineen niin on helpompi siirrellä. Kuvia tulee kunhan se on valmis.
Comment
-
Nyt alakerta on koossa uusilla laakereilla. Kiinaveivit oli todella tarkalla saada sylinteristä läpi, mutta onneksi mahtuivat. Tuo punainen vaseliini mitä jostain näkyy on Red Linen asennusrasvaa.
Mittasin sylinterit (81.04-81.05 mm) ja männät (~80.93 mm) kaikki oli hyvin tehtaan speksaamissa rajoissa. Mittasin myös kampuran ja kiertokankien välykset plastigagella.
Männänrenkaat oli myös hyvät, katkosvälys oli kuin uusissa.
Vielä olisi pari palikkaa mitä pitäisi laittaa kiinni...
Comment
-
Pientä edistystä havaittavissa. Lohko on siis maalattu, alakerta koossa ja öljypohja viimein paikoillaan. Laitoin sinne samalla RS4 öljypumpun RS4 kampuran kaveriksi, ettei niillä olisi kovin yksinäinen olo kun ovat "väärässä" moottorissa ;)
Sain toisen kannenkin hollilleen.
Nokat ja nostimet näyttivät hyväkuntoisilta, joten niille en nyt tee mitään. Seetipinnatkin oli hyvät. Vieläkin on pari palikkaa odottamassa kokoamista.
Comment
-
Siinä on tehtaan jäljiltäkin joku maali päällä. Veikkaisin että jos tuo moottori jäähtyisi paljon säteilemällä, olisi konehuoneessa entistä kuumempi. Eli en usko tuon vaikuttavan jäähdytykseen.
Tänään pitää tehdä huohotinjärjestelmää uusiksi, ja asentaa turbot, imusarja ym pientä. Hiljaa hyvä tulee...
Eipä sitten oikein hommat edistyneet. Piti tehdä kaikenlaista muuta hommaa välissä, ja sitten kannenpulttien avain katkesi kantta kiristäessä! Se oli Hazetin työkalu, ja pitäisi olla laadukas. Viidennen pultin kohdalla katkesi, kolme jäi "löysälle" (60 Nm).
Mahtaako tuo haitata mitään jos vaan kiristää loput uudella avaimella kun sen saa hankittua? Vai pitäisikö kaikki avata ja kiristää uusiksi (tietysti uusilla pulteilla, prkl).
Comment
Comment