Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 S4 WB sedan "all-in" (Hulk)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tehontarve ilmeinen? Kerralla vaan pata iskuun, niin hyvä tulee.

    Comment


      Noin pitkän kampuran survominen hieman lyhyempään lohkoon voi olla haastavaa, jopa okkimille. Seinämävahvuuskin voi olla ohuehko noilla mukeilla. Mistä nuo muuten on?

      Comment


      • Oisko Valtra/SisuDiesel.. paha sanoa, jos näkys tuo männän mahdollinen palotila..

        Comment


          Joo saattaisi se asentaminen vähän liikaa työtä, joten olkoon ;)

          Hyvin arvattu, Sisun osia nuo on. Ovat vaan niin järjettömän paljon isompia kuin nuo Audin osat, niin piti laittaa näytille :)

          Comment


            Minä jo luulin että Mikko aikoo asentaa ässään oikean vääntömoottorin.
            Siihen hantsarin penkin paikalle Ranskalaisten jääratavehkeiden tyyliin.
            Olis katsastajillakin taas vähän aikaa jotain puhuttavaa...

            Comment


              Tänään pesin mäntiä ultraäänellä. Aika näppärä laite!
              Click image for larger version

Name:	mannat_pesussa.jpg
Views:	500
Size:	204,5 Kt
ID:	1961905

              Aika nopeaan tuli puhdasta, jopa männänrenkaiden alta lähti melkein kaikki karsta.
              Click image for larger version

Name:	mannat_pesty.jpg
Views:	504
Size:	217,6 Kt
ID:	1961906

              Mittasin kiinaveivien alakaulan pyöreyttä, ja olihan ne aika hyvät, heittoa oli ~0.7 sadasosaa. Laitoin samalla veivit kiinni mäntiin. Enää puuttuu suora kampura, saksasta tulleessa oli 9 satkua heittoa, ja tallissa jo olleessa 30. Laitoin molemmat tarkastukseen/oikaisuun, ettei tarvitse heti alkaa uudestaan laakeroimaan.
              Viimeksi muokannut okkim; 30.9.2023, 21:37. Perustelu: Kuvat lisätty forumille.

              Comment


              • Selitä ultraäänipesu.

                Comment


                • http://www.citikka.com/ultrapesurit/ultrasonic.php

                  Tuolla on aika hyvin selitettynä.

                  Comment


                  • Mistä sää mikko oikein kaivat noita vempaimia? :) Ja sitten tyhmä kysymys, kun minä en tästä tekniikasta niin tiedä. Männissä näyttää olevan jotain iskun jälkiä (venttiilit?), niin haittaako nuo jotenkin? Vai onko nuo jäljet tulleet tuosta pesusta?

                    Samalla kun näitä threadeja lukee niin oppii jotakin...

                    Comment


                      Ultraäänipesuri oli testissä uudessa TM:ssakin. On varmasti näppärä laite korvaamaan mekaanisen puhdistuksen varsinkin rekkuloissa, joissa on paljon pieniä rakoja. Ovat yleensä vaan aika pieniä nuo tavalliselle kuluttajalle suunnatut sovellukset. Mikko on jostain kaivanut tuollaisen Heavy Duty -mallin.. :)

                      Comment


                        Onhan noita teollisuudessa ajat ollut käytössä. Just ostin Finnsonicin 40 litraisen UÄ-pesurin töihin. Ei vain tunnu koskaan olevan aikaa tehdä omia hommia noilla..tai kiilloituskoneilla tai työstökoneilla tai cnc-sorveilla tai karkaisu-uunilla tai plasmauslaitteella (puhdistus) etc.

                        Comment


                          Niissä männissä kuuluu olla ne kolot ettei venttiilit lyö niihin :)

                          Jos minulla olisi tuollaiset vehkeet töissä niinkuin Jukalla, niin siellä voisi mennä hieman pidempään joka päivä ;)
                          Viimeksi muokannut okkim; 24.2.2009, 12:09.

                          Comment


                          • Jos meillä töissä olisi noita vehkeitä, niin olisin kyllä helvetin hämmästynyt että mitä me niillä oikein tehdään :) Tosin en olekaan kyllä rauta puolella, jossa noilla käyttöä voisi ollakin.

                            Comment


                            • Noista männistä vielä, että itse olen ihmetellyt miksi noissa männissä on nuo "venttiilien upotukset" noilla kohdilla, sillä 5-venttiilitekniikassa on kaksi pakoventtiiliä, joten pakopuolella tuo kolo jää pakoventtiilien väliin. Voisiko näissä männissä olevat kolot, liittyä paljealueeseen, eli männän saapuessa YKK:hon, nuo ohjaisi polttoaine/ilmaseoksen optimaalisemmin palotapahtuman kannalta?

                              Comment


                                Ne on siellä sen takia koska mäntä käy silloin molemmille puollille. Männäntappi ei ole keskellä mäntää, joten sillä on merkitystä miten päin se asennetaan. Jos kolo olisi vain toisella puolella, toiselle puolta lohkoa se kävisi mutta toiselle ei.

                                Joutuisivat muuten tekemään kahdenlaisia mäntiä yhteen moottoriin.

                                Comment


                                • Meillä on käytössä työmaalla tommosia ultraäänipesureita. Kyllä tulee puhdasta vaikka kuinka oisit eka hinkannu ja harjannu.

                                  Comment


                                  • OK. En ajatellut, että samaa mäntää voi käyttää todellakin toisella puolellakin lohkoa. Itse mietin juuri sitä, että sitä ei voi asentaa männätapin epäkeskeisyyden vuoksi toisinkaanpäin, joten siksi ihmettelin tuota asiaa. Mutta meillähän sen voi tosiaan laittaa kumpaan tahansa sylinteriryhmistä, joten tällöinhän ne pitää todellakin olla molemmin puolin mäntää. Tosin toinen on sitten siellä "turhaan" heikentämässä seoksen pyörteilyä... ;)

                                    Pitäisikö teettää sellaiset über-hitech männät, joista 3:ssa on kolo oikealla ja toisissa 3:ssa vasemmalla. Tulisi heppoja ainakin 0,0...01hp ;)

                                    On muuten ainakin noissa RS4 B7 jarrulevyissä samantyyppinen säästökohde, kun on toisella puolella jäähdytysreiät "väärin päin" Ei tarvii tehdä kuin yhdenlaista levyä molemmille puolille.

                                    Projekti näyttää hyvältä. Tällaisia on mukava seurata.
                                    Viimeksi muokannut Jani; 24.2.2009, 16:54.

                                    Comment


                                      Ultraäänipesuria on kehuttu fillaripiireissäkin. Lähtee voimansiirron osista viimeisetkin paskat, jotka ei minkään liuottimen kanssa hinkatessa irtoa. Kiiltää kuin juutalaisen k**** kuutamolla :)

                                      TM:n testaama ei vaikuttanut edes pahan hintaiselta, mutta hinta näkyy heti koossa ja toisin päin.

                                      Comment


                                      • Entisen auton kannesta poistin, sitä viritellessäni, ultraäänellä myös kattilakivet, jäähdytyksen tehostamiseksi.

                                        Tuo ultraääni on erittäin tehokas (riippuu tietenkin laitteesta), joten sen kanssa ei kannata leikkiä. Entisessä työpaikassani oli alumiinisia "paletteja", joihin ultraääneen menevät kappaleet asetettin. Näihin paletteihin tuli sellaisia syöpymiltä näyttäviä huokoisia jälkiä, joten aika ajoin paletit piti vaihtaa uusiin. Vesikin käsiteltiin, jotta ultraäänessä saatiin mahdollisimman tehokas tulos.
                                        Veden käsittely tapahtui siten, että vesi laitettiin erilliseen ultraääni kaukaloon, johon laitettiin tukeva kansi ja jossa oli alipaineelle liitäntä. Astiaan tehtiin alipaine ja laitettiin ultraääni päälle, jolloin vesi "kiehui".
                                        Ultraääneen saa myös pesuainetta jolloin pesutulos on parempi, eikä kappaletta tarvitse pitää ultraäänessä niin pitkään. Esim. kaasuläppäkotelo on erittäin nopeasti puhdas. :)

                                        Meni vähän OT:ksi, mutta kun kerran ultraääni, liittyi projektiin, niin arvelin laittaa tämän vinkin/varoituksen tänne... ;)
                                        Viimeksi muokannut Jani; 26.2.2009, 09:46. Perustelu: Pistin vielä sanasen...

                                        Comment


                                        • Jatketaan vielä tuota Ot:ta
                                          Velipoika on korjannut aika monta kastunutta kännykkää ultraäänipesukoneella.
                                          Eli pystyy laittaa elektroniikkaakin koneeseen aika huoletta kuhan vain kuivaa piirilevyn ennen käyttöönottoa.

                                          Comment


                                          • No ei se OT nyt kyllä vieläkään lopu... : Nokian valtuutetut huollot (mitä ei enää pitäjillä ole...) ovat käyttäneet ultraäänipesuja kastuneille puhelimille "ysäristä" lähtien. Muistan joskus "Ringon" (vai mikäseoli se ei GSM eikä NMT) vieneeni UÄ-pesuun...

                                            Mikko, laitas jotain UÄutta stooria niin loppuu tämä UÄ-pesurista höpiseminen!

                                            Comment


                                              Jees, rakenteilla on nyt alipainesysteemi kuituhommia varten. Sain sen jo toimimaan, vielä pitää hienosäätää että painesäätö toimii oikein.

                                              Siinä on siis vaahtosammuttimen säiliö alipaineen varaajana, virranjakajan alipainesäädin, mikrokytkin ja tietysti itse pumppu (joka on tarkoitettu ilmastointilaitteiden tyhjennykseen). Rakentelin niille telineen niin on helpompi siirrellä. Kuvia tulee kunhan se on valmis.

                                              Comment


                                              • okkim, fillarifoorumilla semmoinen kaiffari kuin Samu Ilonen (Signature composites) on aika lailla nollasta aloittanut, kannattanee lukea ketju läpi vaikka pitkä onkin.

                                                Tuon aika-ajopyörän rakentanut keittiössä ja saunassa paistanut rungon tjsp =) KLIKS

                                                Comment


                                                  OT: hiilaria ja pyörät taitaa myös "Snyffe". Taitaa tuossa purjehduspuolella olla enemmän tunnettu, mutta on vissiin tehnyt hiilari-HD:n.

                                                  Comment


                                                    Uusimmassa Fillari-lehdessä olikin jotain juttua Ilosen hiilikuitupajasta. Ihan mielenkiintoinen artikkeli. Tuolta Signaturen kotisivuilta tuntui löytyvän aika hyvä tietopaketti asiasta. Jotain tiedonmurusia oli lehdessäkin, mutta enempi keskityttiin muuhun lätinään.

                                                    Comment


                                                      Nyt alakerta on koossa uusilla laakereilla. Kiinaveivit oli todella tarkalla saada sylinteristä läpi, mutta onneksi mahtuivat. Tuo punainen vaseliini mitä jostain näkyy on Red Linen asennusrasvaa.
                                                      Click image for larger version

Name:	alakerta_koossa.jpg
Views:	508
Size:	154,0 Kt
ID:	1961909

                                                      Mittasin sylinterit (81.04-81.05 mm) ja männät (~80.93 mm) kaikki oli hyvin tehtaan speksaamissa rajoissa. Mittasin myös kampuran ja kiertokankien välykset plastigagella.
                                                      Click image for larger version

Name:	halkaisijan_mittaus.jpg
Views:	508
Size:	120,5 Kt
ID:	1961910
                                                      Click image for larger version

Name:	ylakerta.jpg
Views:	504
Size:	140,5 Kt
ID:	1961911
                                                      Männänrenkaat oli myös hyvät, katkosvälys oli kuin uusissa.

                                                      Vielä olisi pari palikkaa mitä pitäisi laittaa kiinni...
                                                      Viimeksi muokannut okkim; 30.9.2023, 21:59. Perustelu: Kuvat siirretty forumille.

                                                      Comment


                                                        Pientä edistystä havaittavissa. Lohko on siis maalattu, alakerta koossa ja öljypohja viimein paikoillaan. Laitoin sinne samalla RS4 öljypumpun RS4 kampuran kaveriksi, ettei niillä olisi kovin yksinäinen olo kun ovat "väärässä" moottorissa ;)
                                                        Click image for larger version

Name:	lohko_maalattu.jpg
Views:	499
Size:	145,3 Kt
ID:	1961913

                                                        Sain toisen kannenkin hollilleen.
                                                        Click image for larger version

Name:	toinen_kansi_paikallaan2.jpg
Views:	499
Size:	148,2 Kt
ID:	1961914
                                                        Nokat ja nostimet näyttivät hyväkuntoisilta, joten niille en nyt tee mitään. Seetipinnatkin oli hyvät. Vieläkin on pari palikkaa odottamassa kokoamista.
                                                        Viimeksi muokannut okkim; 30.9.2023, 22:01. Perustelu: Kuvat lisätty forumille.

                                                        Comment


                                                          Mites tuota Mikko tuli mieleen tuosta lohkon maalaamisesta. Vaikuttaakohan se miten koneen jäähtymiseen? Siis että haihtuisiko lämpö paremmin jos lohkon pinnassa ei olisi maalia?

                                                          Comment


                                                            Siinä on tehtaan jäljiltäkin joku maali päällä. Veikkaisin että jos tuo moottori jäähtyisi paljon säteilemällä, olisi konehuoneessa entistä kuumempi. Eli en usko tuon vaikuttavan jäähdytykseen.

                                                            Tänään pitää tehdä huohotinjärjestelmää uusiksi, ja asentaa turbot, imusarja ym pientä. Hiljaa hyvä tulee...

                                                            Eipä sitten oikein hommat edistyneet. Piti tehdä kaikenlaista muuta hommaa välissä, ja sitten kannenpulttien avain katkesi kantta kiristäessä! Se oli Hazetin työkalu, ja pitäisi olla laadukas. Viidennen pultin kohdalla katkesi, kolme jäi "löysälle" (60 Nm).

                                                            Mahtaako tuo haitata mitään jos vaan kiristää loput uudella avaimella kun sen saa hankittua? Vai pitäisikö kaikki avata ja kiristää uusiksi (tietysti uusilla pulteilla, prkl).
                                                            Viimeksi muokannut okkim; 22.5.2009, 09:53. Perustelu: yhdistin

                                                            Comment


                                                              Enpä usko tuolla olevan niin suurta vaikutusta. Jos kansi on kiristetty järjestyksen mukaan, niin se on melko tasaisesti kireällä. Tietysti jos haluaa olla äärivarovainen, niin uudet pultit ja uusi kansipahvi. :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X