Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 S4 WB sedan "all-in" (Hulk)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Olen sovittanut, se oli ihan pakko koska muuten en olisi voinut tietää mihin asentoon ne laitan. Tässä viestissä siitä oli vähän tarinaa. Täytyy napsia lisää kuvia myöhemmin.

    Siellä on aivan saakelin ahdasta! Molemmin puolin on ihan millipeliä. Esim starttiin ei ole edes millin rakoa, ja muualtakin kompurakotelot on todella lähellä lootaa tai kantta/lohkoa. Tänään säädin kuskin puolen kompurakotelon asentoa ja hioin kannen nurkasta lisää ainetta pois. Ne kyllä on hyvässä asennossa nyt, ahtoputkille menevät lähdöt on aika helppo tehdä. Mittailin ja pähkäilin suurimman osan päivästä että mitä putkia tarvii ostaa. Kirjoitin ne ylöskin, ja unohdin lapun tallille kun lähdin :(

    Positiivista kaiken ahtauden kanssa on se, että imupuolelle menee "heittämällä" 63 mm putket eikä niihin tarvitse tehdä kauheasti mitään ihme mutkiakaan.

    Comment


    • No ei tuota voi väljäksi moittia. Ajattelinkin että varmasti siitä jotain juttua oli kun vain osaa katsoa oikeasta viestistä.
      Ei varmasti haittaa toimintaa että imupuolella on riittävän kokoista putkea ilman ihme kiemurteluja. Hieno seurata projektia toivottavasti tätä joskus näkyy tapahtumissa

      Comment


      • Kyllä tapahtumiin on tarkoitus tulla, sitten kun Hulk on valmis pitäisi viimeinkin olla aikaa käydä jossain. Tähän asti olen ollut melkein aina tallilla jotain autoa rakentamassa kun on ollut tapahtumia. :)

        Männänrenkaiden päittäisvälykset on nyt tehty, tein sitä varten oman työkalun jolla ne saa tehtyä tarkemmin ja nopeammin kuin viilaamalla. Tein myös toisen työkalun jolla männänrenkaan saa painettua lohkoon tasaisesti. saisihan sen tehtyä myös männällä, mutta tuota ei tarvi niin varoa ja sillä saa renkaan aina varmasti samaan syvyyteen ja suoraan.

        Pääsin eilen lohkon kimppuun, aloin hinkkaamaan ruosteita pois. Melkoisen ärsyttävää hommaa koska siinä on paljon pieniä koloja ja ahtaita paikkoia joita ei voi hioa millään helposti ja nopeasti.

        Comment


        • Lohkon puhdistamiseen suosittelsiin puhallusta alumiinioksidilla.

          Comment


          • En oikein halua lähteä puhaltamaan sitä kun tulee riski että sitä menee väärään paikkaan. Voi sitä tuossa käsinkin hinkatessa mennä mutta riski on pienempi. Täytyisi laittaa kannet ja öljypohja yms kiinni niin sitten uskaltaisin puhaltaa.

            Comment


              Saaviin ja sitruunahappoa. Lähtis ruosteet lohkon sisältäkin kanavista...

              Comment


              • En taida uskaltaa kun sylinterit on jo porattu ja runkolaakerilinja tehty, vaikka eihän sen hapon pitäisi ruosteettomiin pintoihin vaikuttaa. Hapotin sitä jo ulkopuolelta fosforihapolla mutta sekin on hidasta.

                Comment


                • Aivan turhaa jännittämistä. Sylinterit saa tulpattua ja tasopinnat suojattua. Järki ku on mukana niin onnistuu kyllä. Puhalluspistoolista paineella tuleva tavara on se mikä saa vahinko aikaan, se mikä sielä kaapissa leijuu osuman jälkeen ei enää mitään tee. Kaikenlaista on tullut puhallettua omassa kaapissa ja pilale ei ole mitään saatu... kop kop ainkaan vielä. Pesunhan se lohko toki puhalluksen jälkeen vaatii.

                  Comment


                  • Joo en minä tasopintoja pelännyt vaan sitä että hiekka menee lohkoon sisälle jonnekin mistä sitä ei saisi pois. Mutta laitoin öljypohjat ja laipat kiinni niin tuli se sitten kuitenkin vielä hiekkapuhallettua. Hiekkaa meni 25 kg, osa siltä jäi suuhun ja korviin :)

                    Kyllä siitä ihan siisti nyt tuli.

                    Comment


                    • Ei sua MIkko paljon tartte yllyttää ja hyvä niin. :)

                      Comment


                      • No joutuisin pian muuten ottamaan tuon "all-in" tekstin pois otsikosta :P

                        Comment


                        • Lohko on nyt putsattu. Se oli saanut aiemmin vähän kipeää. Ostin sen ihan vaan olohuoneen pöydän jalustaksi, mutta myöhemmin aloin ajattelemaan että saisikohan sen korjattua koska mun pitäisi kuitenkin koneistuttaa joku lohko, niin otin riskin ja valitsin tuon. Vein sen ammattilaiselle tutkittavaksi, ja hän sanoi että sen hitsaus onnistuu, joten ei muuta kuin TIG tulille ja hitsaamaan. Reikiä ja halkeamia oli vähän siellä sun täällä, mutta kyllä ne kaikki sai umpeen. Paukutin saumoja paineilmaneulakkurilla, sillä pinnasta tuli yllättävän sileä.

                          Comment


                          • Mikko olet tämän forkan edd china :D

                            Comment


                            • Kyllä sanosin, että Edd China on Englannin Mikko.

                              Comment


                              • Kiitos :) Oletan että tämä oli kehu :)

                                Comment


                                • Välillä imupuolen hommia. Turbon kompuran tulon halkaisija on 63 mm, joten tein sen mukaan alemman imuputken. Testaillessa vaikutti ensin siltä että sen kanssa tulee todella ahdasta nousta ylöspäin, mutta kun sain käyrät sopivaan asentoon, huomasin että sinne mahtuukin paljon isompi putki (venakopalta alaspäin). Eli ei muuta kuin tilasin lisää imuputkia, käytännössä aivan vastaavat putket kuin aiemmin mutta ylemmät vähän eri kulmalla kun näin paremmin mikä on hyvä, ja alemmat 90 asteen käyrät 70 millisenä. Teen sopivaan kohtaan sitten vielä 70 -> 63 mm liitoksen jota varten sorvasin työkalun jolla 63 millisen putken saa prässättyä sopivaksi.

                                  Vasemman puolen turbon lähtökin tuli valmiiksi, käyrä täytyi leikata ja modata mahdollisimman tiukaksi että sain sen menemään oikeaan paikkaan. Oikealla puolella on vieläkin ahtaampaa :( Hivenen kyllä aina jännittää rälläköidä uutta turboa, mutta hyvä siitä tuli :)

                                  Comment


                                  • Myös toisen puolen turbo on nyt modattu. Otin vähän kuvia tuosta käyrän muokkauksesta, siinäkin paloi kivasti aikaa kun hieroin siitä ”täydellisen” eli täysin pyöreän ja sellaisen että se sopii turbon lähtöön portaattomasti. Koko modauksessa aikaa meni noin viisi tuntia. Apukuskin puolelle jäikin yllättäen jopa noin 1 cm tilaa apurunkoon, vaikka aluksi näytti siltä ettei tuo mahdu sinne ollenkaan.

                                    Seuraavaksi täytyy muokata coolereille menevät ahtoputket.
                                    Viimeksi muokannut okkim; 4.4.2025, 07:14.

                                    Comment


                                    • Tänään kuului muutama kirosana tallissa! En ollut tyytyväinen miten tuo lähtö sopi ahtoputken kanssa, niin leikkasin sen irti, ja sitten halusin sorvata siitä tuon putken pois että saan aseteltua osat paremmin. Mutta jossain vaiheessa sorvin terä haukkasi kiinni ja tuo kaulus meni aivan solmuun! No, aikani kiroiltua ei muuta kuin hommiin.

                                      Oikaisin ensin tuon lommon, sitten pyöristelin sitä mahdollisimman pyöreäksi ja sitten hitsasin siihen vähän lisää ainetta ja hioin sen tasaiseksi. Sitten pääsin taas sovittamaan ja heftaamaan. Nyt molemmat puolet on hyvät.

                                      Comment


                                      • En osaa sanoa kumpi on korkeampi arvonimi "Ikostelu" vai "okkimistelu"

                                        Comment


                                        • Ostin vähän kevennysosia. Olisihan nuokin pitänyt tehdä itse, mutta ei ollut osia mistä ottaa muotit. Nuo onkin suunnilleen ainoat Baltic Carbonin osat mitä raaskin ostaa :) Nuo on siis välijäähdyttimien kannakkeet. Alkuperäisistä ruosteisista pyydetään melkein sama hinta, niin oli aika helppo päätös valita nuo.

                                          Comment


                                          • Sitten vähän ”race” osaa :) Ostin turboihin billet by-passin kannet koska alkuperäiset on muovia, ja niin lähellä pakosarjoja että ne ei varmastikaan kestä ihan hirveän kauaa. Ja niiden vaihto kone paikoillaan on mahdotonta niin tässä kohtaa oli hyvä ennakoida.

                                            Sitten aloin tekemään downpipeja. Niistä tulee 3.5”, luulisi virtaavan riittävästi. Ostin sen takia lootan kannakkeet, ne antaa paljon enemmän tilaa. On siellä silti tietyissä kohdissa ahdasta, mutta ei lähellekään niin paljoa kuin vakio kannakkeilla. Orkkis kannakkeita on myös murtunut, nuo ei varmasti murru.

                                            Comment


                                            • Mistäs kannakkeet on ostettu?

                                              Comment


                                              • Tuolta: https://jaeinnovations.com/en-fi/col...mission-mounts
                                                Nuo on tosi helpot asentaa (ja irroittaa) myös koneen ollessa paikoillaan, se helpottaa paljon myös kytkinremontissa niin voi ottaa helposti pelkän lootan irti.

                                                Tuolta näyttää löytyvän noiden kopiot, taitavat olla mustaa rautaa:
                                                https://www.speedingparts.eu/p/chass...ox-mounts.html

                                                Comment


                                                • On mahdollista, että 2*3.5" on naksun yli riittävästi. :D

                                                  Comment


                                                  • Ne on juuri sopivasti isot, mutta ei liikaa :) Käytin putkien osien kohdistamisessa samaa tekniikkaa kuin imupuolella, eli leikkasin putkesta pätkät jotka laitoin putken sisään liitoksen kohdalle. Nauratti kun nyrkki mahtui juuri sopivasti sisään niin sain kaivettua ne holkit pois sormilla heftauksen jälkeen.

                                                    Ne onkin yllättävän helpot tehdä, oikein hämmästyin. Vasen puoli on jo heftissä.

                                                    Pudotin eilen joustoliitos/V-band yhdistelmän nenän varteen, tuli kiva vekki ja teki kyllä höpöä. Auto on nosturilla ja mallasin osia paikoilleen niin kyllähän se sieltä tippui juuri sopivasti nenään. :(

                                                    En ostanut 45 asteen käyriä vaan 90, koska saan katkaistua ne vannesahassa ja säästän :) Aika hyvin onnistuu.
                                                    Viimeksi muokannut okkim; 17.4.2025, 07:38.

                                                    Comment


                                                    • Melkein jo kerkes huolestuttaa sun puolesta, kun yllättävän helpoksi kehuit, mutta oli sentään vähän taistelu arpia niin ei tarvi pelätä projektin jatkon puolesta. Eikös se aina tiedä pahaa kun joku alkaa onnistua helposti

                                                      Comment


                                                      • No en tiedä, on tässä sitä ennen ollut aivan hitosti "hankaluuksia" jos niitä siksi voi sanoa. Ahdasta ja työlästä nyt ainakin. Nuo pahimmat jutut on kohta takana päin. Sain tänään toisenkin puolen DP:n heftiin, hitsaan ne huomenna. Vähän vaan on mennyt oma tekeminen turhan tarkaksi kun haluan molemmista puolista (mahdollisuuksien mukaan) mahdollisimman identtiset, ja siinä menee paljon enemmän aikaa kun tekee sen toisen vastaavanlaiseksi. Sama homma oli pakosarjoissa.

                                                        Rosterilanka pääsi loppumaan niin jäi pari heftiä tekemättä mutta jospa nuo riittäisi.

                                                        Comment


                                                        • Sain DP:t melkein valmiiksi. Muistin lopuksi että lambdojen paikat unohtui tehdä, ja kannakkeet kiinnityspisteet lootan kylkeen. Hitsasin nuokin juurikaasun kanssa niin putken sisään ei tule virtausta ahdistavaa ”partaa”. (No tuskin se kauheasti ahdistaisi, muuta kuin minun mieltä :) )

                                                          DP:n lähdöt piti supistaa 76 milliseksi koska EFR:n lähtö on sen kokoinen. Huomasinpa juuri nyt että Turbozentrum myy sellaisia V-bandeja joihin saisi 3.5" putken suoraan kiinni, mutta niistä puuttuu keskitysrengas. En kyllä sellaisia olisi halunnutkaan, nimittäin DP:n asennus laipan keskelle kone paikoillaan ilman sitä olisi hankalaa.

                                                          Mutta siinä pohdiskellessa lähti mopo käsistä ja aloin kiillottamaan putkia. Nyt ne onkin parempi kiillottaa kun niistä puuttuu nuo jutut niin ne ei tule tielle.

                                                          Noista tuli kyllä hyvin suoraviivaiset ja varmasti hyvin virtaavat. Olen nähnyt esim jenkkien tekeminä sellaisia missä on monta turhan jyrkkää kurvia aivan turhaan. Esim kuvan G25 turbopaketti. Siinä on myös pakosarjoissa melkoisia kurveja.
                                                          Viimeksi muokannut okkim; 18.4.2025, 20:59.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X