Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 S4 WB sedan "all-in" (Hulk)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kuskin puolen turbon paikka on nyt haettu, ai että minkä työn ja tuskan takana se oli! Vaikka itse turbolle on yllättävän hyvin tilaa, niin hukkaportin kellolle ei ollutkaan. Raavin päätäni tunteja sen kanssa, ja kokeilin montaa eri asentoa. Jos pakopesän laippa olisi samassa asennossa kuin vakiossa, niin hukkaportin kello olisi pakko laittaa pystyyn paisarin alle. En halunnut sitä sinne, ja nyt saan symmetrisen kollektorin lähdön tuolla asennolla mihin laitoin pakopesän. Hukkaportin kello tulee kauas turbosta ja ahtaaseen paikkaan, mutta sentäs löysin sille kolon.

    Sovitin, mitoitin ja hitsasin noita paikoilleen varmaan 10 tuntia, mutta nyt loput putkista onkin sitten paljon helpommat.

    Hitsaussaumoista tuli nyt hivenen paremman näköiset tuolla uudella kaasukuvulla. On vaan vähän hankala pysyä oikeassa suunnassa kun en tahdo erottaa saumaa ja välilä käsi lähtee vetämään saumasta sivuun.

    Comment


    • 2.4 kannet on nyt portattu. Hirveän isoa eroa vakioon ei tullut, mutta ne virtaa vakiona suunnilleen saman verran kuin RS4 kannet portattuna joten ihan kauheaa parannusta ei varmaan pystykään saamaan. Kansiin tuli 1 mm isommat venttiilit, mutta pakoventtiileille ei ollut riittävästi tilaa joten ne on hiottu pienemmiksi.

      Samalla tuli Integrated engineeringin pronssiset venttiilinohjurit joiden pitäisi olla kestävämmät luin vakiot.

      Jousiksi tuli Supertechin jouset ja titaaniset jousilautaset. Jännä nähdä miten nuo toimii.

      Onpahan nyt ainakin ”all-in” :)

      Toisen puolen pakosarjakin edistyi yhden käyrän verran. Se meni jo aika paljon nopeammin.

      Comment


      • Tässä on RS4 ja 2.4 kannen mittaustulokset.

        Comment


        • Näitä on kiva lukea, kun oikeasti dataa eikä vaan mutua muutoksen laadusta. Peukku.

          Comment


          • Hyvä että edes jotain kiinnostaa. :) Aika tylsää kirjoitella yksin täällä.

            Sain eilen pakosarjat heftattua. Täytyy vielä laittaa EGT-antureille nipat ja sitten ne voisi hitsata kasaan. Eilen tuli pikku moka TIGin kanssa, en tiedä ihan tarkasti mitä tapahtui, mutta sain putkeen salamannopeasti ison reiän! Tein pistehitsejä, ja lopetin hitsauksen mutta huomasin että siitä ei tullut hyvä vielä kun virta oli päällä niin painoin taas polkimen lattiaan.

            Sehän suhautti hirmuiset liekit ja putkeen suli heti reikä. En tiedä nostinko kolvia jonka takia se teki niin, vai johtuiko se vaan siitä että jatkoinkin hitsausta. Kirosanoja tuli kyllä kovasti sen jälkeen!

            Mutta olen keksinyt hyvän tavan korjata tuollaisia. Minulla on pieni kuparipellin pala, jonka muotoilin sopivaksi ja laitoin sen putken sisään paikoilleen niillä jousipaloilla mitä tein putkien sovitusta varten. Sitten hitsasin reiän umpeen MIGillä siihen päälle ja sulatin vielä TIGillä vähän lisää. Sitten vaan hioin sauman tasaiseksi. Sisäpuolestakin tuli hyvä, ei tarvinut hioa kuin koristeeksi.

            Comment


            • Anna tulla vaan tekstiä, kyllä näitä luetaan.

              Ei Michelangelon tekemisiäkään kommentoitu kun se jotain Sikstuksen kappelin kattoa maalas :)

              Comment


              • Vähän näyttäs tuo putken reikä et valmiiks lämpimään sauman alueeseen vaan polkasit täydet virrat ja varmaan äkkiä nostit kolvia. Tekee "liekin" isolle alueelle ja käy noin. BTDT.

                Mut hyvä niistä tulee kun hapottaa perään.

                Comment


                • Joo voi olla että siinä kävi noin. Täytyy testata johonkin hukkapalaan, niin tiedän etten tee samaa virhettä kolmatta kertaa :) Siinä nimittäin tulee paniikki kun se putki sulaa salamannopeasti niin ei ehdi hoksata että mikä meni pieleen.

                  Comment


                  • Taisin keksiä mitä tapahtui. TIG elektrodi saattoi jäädä kiinni putkeen, ja kun nostin sen irti, sen jälkeen tuli liekit. Eilen kävi vähän sama homma mutta reikää ei tullut. Eli TIG varmaan yritti säätää jotain kun elektrodi meni maihin ja se nosti tehoa.

                    Sain pakosarjat hitsausta vaille valmiiksi. Laitoin eilen EGT-antureille nipat, mutta tänään tajusin että pakopaineantureille tarvii myös tehdä paikat.

                    Comment


                    • Mitä matskua toi putki on? Onko ihan normi 304 vai jotain hienompaa?

                      Comment


                      • 304:sta. Olisin ostanut 321:stä mutta en löytänyt tai saanut ostettua sopivia käyriä. Saksassa oli pari firmaa missä oli sopivia, mutta ne eivät vastanneet, ja Jenkeistä löytyi vain turhan isolla säteellä olevaa. Eli tuolla oli pakko mennä, toivottavasti se kestää.

                        Comment


                        • Hyvä että kiinnostaa. Harmi vaan että nykyään forumit on todella hiljaisia eikä kommentteja juurikaan tule :(
                          Ilman muuta hyvä että kirjoitat tänne. Vaikka tällaiset isot projektit ei ole kovin lähellä omaa osaamisaluetta, niin onhan ne silti mielenkiintoista seurata. Sitä kautta tulee myös eloa foorumille.

                          Audifinns on sentään todella virkeä verrattuna 9xx, BTCF tai ffp-foorumit mitä tulee joskus silmäiltyä, ne on ihan kuolleita. Alfabbs ja mersufoorumi on myös hyvin hengissä.

                          Comment


                          • Juu siulla on TIG koittanu leikkiä MIG:ä. Nostaa jännitettä jos ottaa elektrodi maihin kun tulee oikosulku.

                            Comment


                            • 304L eli matalahiilinen 304 vastaa sitä jenkkihapatuksen 321 putkea käytökseltään. Voi joskus löytyä helpommin kuin 321 tavaraa.

                              Comment


                              • Niin pitää tarkentaa sen verran että käyrät on 304L rosteria, putki on pelkkää "kolmenollanelosta".
                                https://www.hild-tuning.de/edelstahl...gen-38-mm.html

                                Comment


                                  Juuri tuo kuvissa oleva 304 oli ainakin omassa pakosarjassa aika herkkää ratkeamaan sauman vierestä. Niin kuin tuolla aiemmin kirjoittelin, itsekään en saanut tuota hitsattua nätisti millään. Kuitenkin marteliukselta tulleet 304 putket ovat olleet ihan nätisti hitsattavaa tavaraa. Joku juttu noissa oli, mikä ei mulle koskaan selvinnyt.

                                  Comment


                                  • Täytyy tehdä uudet pakosarjat 321:stä jos nuo ei kestä :) Vinkkejä saa antaa mistä saa 321 rosterista olevaa 45 ja 90 asteen käyriä ja putkea. Googlettelin niitä päiviä huonoin tuloksin.

                                    Sain eilen turattua putket kokoon, mutta vielä jäi tekemistä. Mielestäni saumoista tuli ihan hyvät ja sisäpuoleltakin saumat näyttää kunnollisilta. Eihän nuo saumat mitkään maailman kauneimmat ole, mutta tällä rosterin hitsauskokemuksella ne saa kelvata.

                                    Comment


                                    • Komeeta DIY tekemistä edelleen. Tuolta ainakin saa jotain, https://www.aceraceparts.com/ Toinen jossa ois pie cuts ja osakäyriä. https://www.stainlessbros.com/SS321-...ws-_c_110.html

                                      Comment


                                        https://fabco.uk/ vois olla yks paikka. Tullia ja alvia tulee kyllä sitten maksettavaksi... Mä tilailin tuolta joskus piecutteja. Saksan ebaystä taisin viimeiset rosterikurvit tilata. Niitä kyllä pitäis saada ihan onniseltakin. Täälläkin näyttäis olevan yhtä ja toista https://stainlesseurope.de/

                                        Edit:
                                        ja täältä kans perus 304 kurveja https://fmic.eu/exhaust-system/stain...s-steel-elbows

                                        Ei 304 pitäisi lähtökohtaisesti olla hankala hitsuutella, mutta toi kuvissa ollut matsku on kyllä haasteellista. Palaa ihan saakelin helposti läpi ja tuntuu, ettei niitä saa edes hepattua ilman täytettä. Valokaari poraa heti reiän , jos vähänkin mahdolista. Sit kuitenkin nää ns. meijeriputkikurvit on ollu sikahelppoa hitsuutella. Noissa on semmonen jännä satiinipinta ja selkeesti huomaa, että ei oo kyllä ainakan vedettyä putkea, koska niissä ei oo niitä raitoja. Kai se on jotain ohkasta valua...
                                        Viimeksi muokannut JM; 21.3.2025, 17:21.

                                        Comment


                                        • Mitenkäs saako kaipaamianne materiaaleja suorina torvina? Jos ostaa sellaisen ja käyttää käännätettävänä mutkiksi jossain aiheeseen erikoistuneessa paikassa.

                                          Comment


                                          • Suorana saa, ja olisin saanut taivutettuakin, mutta en niin tiukkoja kuin halusin. Ja monissa kaupoissa ei ollut sopivaa halkaisijaa, tai sitten seinämävahvuus oli liian paksu. Tuolta https://www.stainlessbros.com/ näytti saavan sopivia. Olisi pitänyt kysellä täältä etukäteen! Noh, nyt on myöhäistä :) Ja kohta taitaa olla lisää tulleja hinnassa niin raaskiiko niitä myöhemminkään ostaa.
                                            Viimeksi muokannut okkim; 22.3.2025, 10:23.

                                            Comment


                                            • Valmista tuli! (Pakosarjojen osalta). Olihan tämäkin taas melkoinen projekti, kaikkinensa meni ehkä noin kahdeksan työpäivää.

                                              Hitsasin pakosarjat jämerässä ja paksussa metalipöydässä kiinni. Laipat pysyi kyllä yllättävän suorana, pelkäsin että ne vetää monta milliä kieroksi, mutta ei. Yhdestä kuvasta näkee että vain reunat on vähän ylhäällä, sipaisin laippaa vain ihan kevyesti nauhahiomakoneessa.

                                              Sisäpuolelta saumat näyttää kyllä yllättävän hyviltä. Kokeilin vielä hapottaa niitä niin näin paremmin miltä ne näyttää.

                                              Täytyi vielä lisätä nippa pakopaineen mittausta varten, mutta sopivaa tankoa ei ollut niin hitsasin kaksi lattaraudan palasta päällekkäin. Sitten porasin sopivan reiän, ja sorvasin sopivan tapin jonka löin nipan sisään ja sorvasin sen pyöreäksi. Olisihan se voinut neliskanttinenkin olla, mutta se olis ollut ruma.

                                              Laitoin myös joka runneriin EGT-anturille paikan.

                                              Sitten vielä nuo täytyi kiillottaa, kiitos Carbin kun menit mainitsemaan! :) Ja on siitä sekin hyöty että kiiltävä pinta säteilee lämpöä vähemmän kuin mattapinta.
                                              Viimeksi muokannut okkim; 23.3.2025, 18:28. Perustelu: Lisättu kuva ja juttua.

                                              Comment


                                              • Pakko todeta, että ahtimet varmaankin riittävät, itselläni yksi samanmoinen odottamassa asennusta 1.8T koneen kylkeen.

                                                Comment


                                                • No, enpä tiedä. Vähän ne tuntuu jo etukäteen pieniltä kun ei niillä varmaan tonnia irtoa :) 13 vuotta sitten kun ne ostin, 900+ hv kuulosti paljolta.

                                                  Comment


                                                  • Joo ei niillä varmaan tonnia renkailta tai navoilta saa, pitäis olla se uusin pikkurunkoinen 7163 että parilla puhaltimella sen tekis...

                                                    Mut eipä ne ees suoraan ajavat vetäneet 13 vuotta sitten kuuden sekunnin varttimailia ja ajaneet seuraavalle radalle kadulla.

                                                    Comment


                                                    • Ei saa renkailta, eikä kyllä se ollut tavoitteenakaan. Jos se lähtisi koneesta niin se olis kyllä kiva numero. Mutta veikkaan että vaikka ei tuliskaan, niin tuo tulee vetämään kivasti ja on nopea.

                                                      Comment


                                                      • sen on tähän ikään itsekkin oppinut, että sellainen muhevalla väännöllä keskialueella on paljon kivempi ajella, kuin yhtäkkiä täydellä höökillä puhaltavalla pasunaalla.

                                                        Omaani pohdin, että pitäisikö sittenkin laittaa TDI 02M laatikko, kun olisi niin paljon mukavammat välitykset matka-ajoon, mutta pitäisi silti puhaltimen pysyä tontilla kun vaihtaa kiukkuajossa.

                                                        Comment


                                                        • Onnisella on hyllytavaraa 1,5D r:llä olevat 304L 2mm seinämän käyrät ja 1,2D r:llä meijerikäyrät.vähän ohuempana. Outokummun kunnollista tavaraa.

                                                          Comment


                                                          • Etsin kyllä onnisen sivuiltakin mutta en löytänyt sopivaa. Pitäisi olla 38 x 1.5 mm ja 45 x 1.5mm. Eikä löydy kahden millin seinämälläkään olevaa, ja se on ehkä liian pientäkin.

                                                            Comment


                                                            • Kait näilläkin puhaltimilla liikenteen seassa pärjää ilman että tarvii pahasti hävetä.
                                                              Jokos olit sovittanut näitä että kuinka ahdasta tulee? Yritin selata aiempia kuvia, mutta ei ainakaan osunut silmään.

                                                              Comment

                                                              Working...