Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 A6 (edit: quattro) 2.5 TDI 'pelastus'-operaatio

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kokeilin sähköteipillä jossain kohtaa, mutta eihän siitä tullut oikein mitään. Pitää varautua ensikierroksella paremmin. =)

    Seuraavaksi jarru- ja jäähdytinnesteet, sekä suodattimet vaihtoon. Olisihan tuossa tuo ABS-anturikin vaihdettavaksi. Sitten metsästämään hukattuja hummia..

    Comment


      Sattui miljoonalaatikosta kouraan EGR:n tiivistepari ja siitähän se sitten lähti. Nopea laipan väsäys ja kas, melko paljon terhakampi kaupunkikäytös. Ero on melko selvä ja auto on tuntunut varsinkin pienillä kierroksilla melko laamalta. Ei se raketti ole vieläkään, mutta selkeästi mukavampi ajettava kaupungilla, missä tulee jatkuvasti kiihdytyksiä pieniltä kierroksilta. Selvin ero on isommilla vaihteilla, nelosella varsinkin. Mielenkiinnolla odotan sopan kulutuksen kehitystä.

      Eilen tuli ohi mennen vaihdettua suodattimet. Moottorin ilmansuodatin olikin melko ryönäinen ja kabiinin putsaria ei ollut vaihdettu ehkä ikinä. Jälkimmäisen saaminen ehjänä paikoilleen edellyttää näköjään pyyhkijäin alla olevan verkon irrotusta, joka taasen edellyttää pyyhkijän varsien irrotusta. Nyt muuten tulee kabiinissakin vähän erilailla.. =)

      Seuraavaksi sitten ahtopainemittarille letkutus, ruuvi boostille ja pari potikkaa. Ajatuksissa on aski suoraan liittimien väliin, jottei tarvitse raiskata johtosarjaa. Ja toki ne jarrunesteet vielä ennen Alastaroa. Muita tuskin ehtii enää..

      Comment


        Tuli puksattua taas noiden rokkikoneiden kanssa. Pioneerin kanssa alkaa kohina, kun kääntää virrat päälle. Tämä siis vain subista. Etukajareita ajetaan soittimen päätteellä, eikä sieltä kuulu ylimääräisiä. Asiaan ei vaikuta, onko soitin maadoitettu vahvistimen tavoin suoraan akun napaan, vai auton alkuperäisen johtosarjan kautta.
        Olisiko vika soittimen maafoliossa, olen siinä ymmärryksessä että kaikissa Pioneereissa semmoinen löytyy. Elikkä soitin yrittää maadoittaa subia nyt RCA-johdosta. Vissiinkin menee rikki kun kytkee RCA:t väärässä järjestyksessä paikoilleen. Googlettamalla löytyy ohjeita omatoimiseen korjaamiseen, taikka vie sitten Pioneer-huoltoon soittimen.

        Comment


          Soitin on vanhahko DEH-4000UB ja käynyt jo kertaalleen paloina, kun etsin mahdollista aiheuttajaa toisen etukaiuttimen hiljaisuudelle. En muista nähneeni kalvoja tms. Joku kortti oli maadoitettu runkoon ihan käypäsen näköisellä liitoksella. Soitin on vielä 'pöydällä', joten purkaminen ja tarkistaminen on melko helppoa. Mulkaisenpa..

          Comment


            Pioneerin soittimia saa juu vikaantumaan helposti tuolla tavalla jos soittokoneet ja virrat on päällä kun tökkää RCA:t kiinni, tai muuten sohii RCA:lla maihin jos toinen pää on mankassa kiinni. Plussassa on paikallaan esimerkkikappale joten tiedän ikävä kyllä mistä puhutaan...

            Saa tosin korjattua aika kivuttomasti, eikä tarvi välttämättä edes purkaa soitinta.

            http://bcae1.com/images/rca/temporar...eldrepair.html

            http://www.stevemeadedesigns.com/boa...rs-rca-ground/

            http://www.diymobileaudio.com/forum/...revention.html

            Comment


              No voisun voisun ja vaihteistoöljy! Sieltähän löytyi tuollainen kuvatun kaltainen sulake ja poikihan se on. On sitten sellainen kuulakärkikynän pään kokoinen pintaliitoskomponentti, eli jää kyllä kotikolvaajalta tekemättä. Sen verran on elektroniikan opinnoista jäänyt takaraivoon, etten edes kokeile.

              Kävin hakemassa jo Volkkarilta liitinpinnit alkuperäiseen johtosarjaan, nyt saisi linjatasoista Delta CC:stäkin. Tarvisi vaan alipäästösuotimen, kun ei vahvistimessa ola, tai uuden vahvarin.. Josko sitä kokeilisi kolvailla maajohdot noiden signaalijohtojen runkoihin.

              Itse olen aina tehnyt johdotukset valmiiksi ennen virtojen laittoa, joten arvailuksi menee, missä kohtaa tuo sulake on päässyt palamaan. Vaikka samapa tuo tässä kohtaa enää..

              Comment


                Mulla olis RCA-linjaan tulevia alipäästösuotimia töissä. Montako tarviit jos otan Alastarolle näytille? Hz-lukemaa en muista tähän hätään mutta muistaakseni niissä lukee sekin kyljessä, olisko ollut 150Hz.

                Comment


                  Yhdelle parille (vas+oik) on tarve.

                  Comment


                    Muistuta mua virka-aikaan jollain tavalla perjantaihin mennessä niin nappaan mukaan.

                    Comment


                      Alkuperäinen kirjoittaja arto s
                      ...Sen verran on elektroniikan opinnoista jäänyt takaraivoon, etten edes kokeile.
                      Ai en vai..? Sulake ei irronnut kolvilla, tarvisi huolellisen esilämmityksen, mielellään uunin. Tuli kolvilla kuitenkin tuhottua tuo, joten mitäpä sitä enää säälimään. Koska se on sähköisesti ihan yhtä hasardi kolvata se maadoitus liitinrunkoihin, otin ja vedin tinaviivan sulakkeen yli. Nyt toimii, eli ei ulise. Nähtäväksi jää, kuinka kauan..

                      Comment


                        Maailmanloppuun.

                        Comment


                          Tuosta pioneerin soittimien kytkennästä on yleismallinen ohje powersetin nettisivulla http://www.powerset.fi/autohifi/ohje...-kytkenta.html

                          Noita hajonneita soittimia olen nähnyt, mutta omia pojoneerejä en ole hajalle vielä saanut, vaikka kytkentöjä tehty virrat päällä ja ilman...

                          Comment


                            Vaihdeltiin työkaverin avustuksella jarrunesteet tuossa ennen Alastaron reissua. ATE Racing Bluet meni tällä kertaa, kun ei paikallisella ollut muuta Motulia tarjolla. Ihan ok tuntuivat toimivan. Poljin meni pehmeäksi, mutta jarru kuitenkin puri. Ilmaa taisi jäädä tai tulla jostain, kun pumppaamalla sai paremman pidon aikaiseksi. Tarkistetaan.

                            Lämppärin keskusläpän moottorista (tai sen potikasta) on tullut vikakoodia koko ajan. Oletan, että ko. kapine on niistä se, mihin pääsee käsiksi vesikaukalon puolelta. Sen kuitenkin vaihdoin purkuautosta, eikä vieläkään tullut ilmaa keskimmäisistä suuttimista. Ne vaan ovat juuri ne, jotka pitävät kuskin olon mukavampana kun aurinko lämmittää paidan rintamusta. Vivusto kyllä liikkuin, kun panelista käski, mutta puhallusta tuli vain ikkunalle ja jaloille. Ratapäivä vedettiin ilman suoraa tuulen virettä, mutta kotimatkalla kävi äkillisesti viileä hönkäys käsivarressa. Se pentele herkesi pelaamaan. Olen ymmälläni.

                            Comment


                              Tämä on aiheuttanut pientä ohjelmaa tässä kesän mittaa.

                              Jarrujen ilmauksesta tulikin yht'äkkiä palojen ja tiivisteiden vaihtohomma, kun takapalat osoittautuivat olevan toiselta puolen ihan finaalissa ja pölysuoja repeytynyt. Toisella puolen pintaa oli paremmin, mutta aika lopuillaan ne olivat nekin. Nurkiin oli jäänyt lötköön ostetusta tiivistesarjasta pölysuojat ja jotakuinkin puoliväliin kuluneet palat, jotka heilahtivat noiden antautuneiden tilalle. Tiedä sitten missä ovat noin siipeensä ottaneet, mutta tuon pikahuollon ja herkistelyn jälkeen löytyi jarruihin taas vähän parempi tuntuma ja teho. Motoparkissa näyttivät toimivan jotakuin kuten olettaa sopii. Ei nämä mitään jäätävää pysähtyvyyttä tarjoile, mutta ei nuo ihan parissa kolmessa kierroksessa kadonneetkaan. Eteenhän uudet orkkispalat menikin jo aiemmin. Pöllyävät muuten ihan helvetisti.

                              Seuraavaksi päätti polttoainepumppu laskea menovettä ulos. Ensin epäilin suutinputken lähtöliittimen vuotavan, mutta tarkempi tutkinta osoitti vuodon olevan nestepään tulpassa. Paikallinen dieselhuolto ilmoitti, etteivät laita pumppua purkamatta penkkiin. Huollon hinta jossain 500 .. 600 € välissä, joten tallissa oleva soivasta koneesta purettu varapumppu saa jatkaa tehtävässään. Pieni kysely foorumille ja muutama hyvä vinkki rohkaisivat kokeilemaan itse. Tiivistesatsi dieselhuollosta (12 €) ja kokeilemaan.

                              Tulppa on ilmeisesti 1" kolmiokannalla. Mittasin halkaisijaksi 25,4 mm. Työkaluputkat myivät ei-oota, joten hain 26 mm 12-kanttisen hylsyn, jota sovitin tulpalle. Eihän se päälle mennyt, vaikka vähän suostutteli. Suostuttelu jätti pienen vekin tulpan reunaan, joten ajattelin kokeilla hioa yhden nystyn tasaiseksi. Paineilmakäyttöinen vinku ja kaira käyttöön ja palaa tasoittelemaan. Nyt se istahti tulpan perseeseen pienellä suostuttelulla ja sen sai väännettyä auki. Käsillekään ei pumpusta tullut kuin dieseliä, vaikka pelottelivatkin lentelevillä pikkuosilla, ja hyvä niin. Uusi o-rengas paikoilleen ja tulppa takaisin kiinni. Irrottelin muutaman suutinputken lähtöliittimet, jotta sain paremmin tilaa tulpan ympärille. Näihin lähtöihin tuli vaihdettua uudet pohjatiivisteet samalla.

                              Tiivisteen vaihdon jälkeen näyttäisi nopeasti katsottuna siltä, että käynnistyksen jälkeinen tupruttelu olisi poistunut ja selkämys yrittää väittää vedon parantuneen pienillä kierroksilla. Seuraillaan nyt vielä, vaikka hyvältä näyttääkin. Käynnistyvyydessä ei ole ollut mitään ihmeellistä, ei ennen eikä jälkeen.

                              Kesärenkaat alkaa olla valmiit. Lisäksi joku taitaa olla melko hyvässä epäpuntissa, kun 80 kmh ympäristössä tuntuu välillä melko jäätävä tärinä, joka saattaa kadota ~ kokonaan pitkässä kaarteessa. Voisi kostoksi käyttää vielä rengaskoneessa, vaikkei noilla enää ensi kesänä ajeta.

                              Talvirenkaatkin pitäisi uusia.
                              Attached Files

                              Comment


                                GT Radial Champiroista alkoi pinta kuoriutua, joten eteen tuli kesärenkaiden uusinta. Naapuripitäjästä löytyi nippu uusia, tänä vuonna paistettuja Nokian V -kumeja 225/45/17 94V -spekseillä melko edukkaaseen hintaan, joten hain pois ja pyöräytin alle. Ensimmäinen noin tuhat kilometriä takana, eikä noista vieläkään ole keksinyt pahaa sanottavaa. Josko Botniaringillä sitten.. Sehän ei yllätä, että autosta tuli pari naksua hiljaisempi, ainahan se hiljenee, kun laittaa uudet tassut vanhojen tilalle.

                                Champiroista oli kaikkien sisäsyrjät jo slicksit, liekö mennyt alusta remontin jäljiltä, vai onko kulmissa taas sanomista. Pitänee tarkistaa.

                                Näin pimeiden pukatessa päälle, totesin, että autossa on ihan hyvät parkkivalot, vielä kun saisi lyhyet tuohon. Ensihoidoksi otin iltasella lamput kouraan ja tiskasin lasit ja linssit. Tai no, jätin sumarien linssit putsaamatta laiskuuttani. Itse kun en koe niille olevan mitään käyttöä.

                                Aamulla takaisin laitton jälkeen kokeilemaan ja pääsi taas se sponttaani "oho" suusta. Ero jo näin vähän valoisammassakin on melkoinen, kun katoksessa valot täräytti päälle. Valon värikin kirkastui selvästi. Illemmalla selviää, joko noilla näkeekin jotain, vai onko ne tosiaan ihan vaan huomiovaloluokkaa. Kaasupurkausvaloa sisäään, jos ei noilla näe.

                                Alla muutama kuva aiheesta. Pesuun käytin ihan astianpesuainetta. Linsseille vain huuhtelu ja talouspaperilla pyyhintä, laseille tiskiharjaa. Pitkien peiliä pyyhkäisin hyvin varovasti paperilla. Pinnoite näytti olevan hyvässä kunnossa. Hyvinkin suositeltava operaatio kaikkinensa, vaikka niitä kaasupurkausvaloja olisikin laittelemassa.

                                Ensimmäinen kuva lasista, jossa sisäpinnalla sormella pyyhkäisty viiva tuohon paskakerrokseen. Toisessa putsaamaton, kolmannessa tiskattu linssi. Neljännessä tiskattu lyhyen linssi ja tiskaamaton sumarin linssi vierekkäin. Viimeisessä putsattu ja putsaamaton umpio.
                                Attached Files

                                Comment


                                  Pitäskö noiden linssien tosiaan olla noin kirkkaat? Mulla ne on tollaset harmaat kans.

                                  Pitäs varmaan kokeilla putsata omatkin. Tulee pimeät kosteat kelit niin taskulamppukin on tehokkaampi kuin nuo valot nyt vaikka ne releytetty onkin.

                                  Comment


                                    Kyllä linssien pitäisi kirkkaat olla. C4 koppasen rojektoriumpiot on ihan kivat putsailla, varsinkin jos on ns "nukatonta" paperia, mikä on kameraoptiikan putsaukseen tarkoitettua. Tuolla samaisella "paperilla" huomaa kyllä helposti jo väleistäkin, jos on rojektorin heijastimen pinnoitus lähtenyt kävelemään.

                                    Comment


                                      Mä tein omaani tuon kaihileikkauksen pari vuotta sitten. Tein peräkkäisinä päivinä, joten ero oli hyvin havaittavissa tallin seinää vasten. Kannattaa tuo vaiva kyllä nähdä, se on hyötyynsä nähden aika pieni savotta.

                                      Comment


                                        Kyllä tosiaan kannatti. Nythän niillä näkeekin. Ei ole ksenonien kantamaa, mutta voi noita jo valoiksi sanoa, vaikkei ole edes releytetty. Ehkäpä sekin jossain välissä.

                                        Ihmettelin tuota pellinalusta vähän tarkemmin. Risteyksestä ja valoista lähteissä on taakse jäänyt pieni pöläys ja paineet nousee minusta jotenkin rauhallisesti. Hetken ruuvailun jälkeen löytyi mittarin mukaan barin kymmenys painetta takaisin imusarjaan ja meno pirteytyi kierrosalueen keskivaiheilla hieman. Jotenkin terhakamman oloisesti tuo ottaa kierroksia lähtiessä. Nuhainenhan se on vieläkin, mutta jos tuo edellisestä pelastettu ECU E-loppuisella osanumerolla käy tuon alkuperäisen P-loppuisen tilalle, saattaa sekin korjaantua. Edellinen oli jotenkin vaivattomammin kulkeva. Silloin tuohon purkkiin vaihdettiin uudet piirit. Liekö hapettumaa tai jotein muuta hämärää vanhoissa lutikoissa.. =)

                                        Comment


                                          Kokeilin tuota toista ECUa kiinni autoon ja ainakin VAG-Comilla siihen pääsi kiinni. Immo esti käynnistämisen, eikä nyt just sattunut olemaan tuon toisen boksin mukana purettua lukupuolaa hallussa. Saatoin epähuomiossa laittaa sen ohjauspylvään mukana maailmalle. Immon uudelleen koodaus taitaa tarvia jonkin sortin PIN-koodin, jota mulla ei ole tiedossa.

                                          Purkasin lutikat irti ja meinasin siirtää ne tuohon toiseen boksiin, mutta työkalut loppui kesken. Ecussa on pieniä torxeja, johon minulla ei ole sopivaa avainta. pieni talttameisseli pelasi kyllä, paitsi siihen viimeiseen, jossa se pyörähti sen verran, että kulmat pyöristyi. Jäi siis piirien vaihto vielä kesken, mutta olen luottavainen niiden suhteen. Olettaisin, että toimivat.

                                          Comment


                                            Ja toimiihan ne. Piristyi taas pikkasen, eli liekkö ollut tämänkin yksilön piireissä jotain pikkuvikaa.. =) Ecun varaosanumero muuten muuttui samalla Vanhastaan kirjailtiin muotoon 4A0907401P ja nyt pääte muuttui E-kirjaimeen.

                                            Comment


                                            • Eikös noissa oo erillinen Immo-boksi.Lukupuolaa ei tarvitse vaihtaa.

                                              Comment


                                                Mene ja tiedä. Kokeilin ensin sitä toista ecua tämän tilalle ja silloin käynnistyskokeilu jäi väliin immon takia. Piirit boksista toiseen ja pelaa kuten normaalisti.

                                                Comment


                                                • Hyvä juttu.Mulla on muuten laitteet jolla saa PIN-koodit luettua.

                                                  Comment


                                                    On erillinen immo-boksi, eikä tarvi vaihtaa lukupuolaa. Boksin saa koodattua VAG-comilla toimintaan.

                                                    Comment


                                                      Botniaringillä poksahti kuulerilta imusarjaa tuleva letku. Ei yllättänyt, kaikkihan nämä taitavat siitä kohtaa antautua. Edelliseen vaihdoin tuon saman ja jätinkin tuon talliin odottamaan väistämätöntä. Eliniän odote näyttäisi olevan luokkaa 350 tkm. Molemmissa mennyt niillä main.

                                                      Letkun vaihdon jälkeen oli hetken ryki kateissa. Painetta ei saanut nousemaan kuin puoleen bariin, mutta ei tuo kyllä savuttanutkaan. Käpälöin letkuja ja tarkistelin piuhoja, mutta mitään en löytänyt. Käpälöinnin jälkeen ryki löytyi taas imusarjaankin ilmestyi kadonneet paineet. Mene ja tiedä taas..

                                                      Comment


                                                        Pientä perusteellisempaa huoltoa pukkaa. Jakopään hilut laitoin tilauskeen paikallisesta Volkkaripuodista. Samalla vaihtuu termari ja lisätään lohko- ja sisätilalämmittimet. Pakkasproputhan ovat kivassa paikassa imu- ja pakosarjojen alla. Lisäksi ohjausvaihde vuotaa, joten ehjän varaosan maatessa hyllyssä, ajattelin vaihtaa sen tässä samalla. Taidanpa nypätä koneen pois keulalta operaation ajaksi, oli tuo ohjausvaihteen purkaminen ihan riittävän /c:stä ilman malmia tielläkin. Samalla helpottuu lohkolämppärin asennus. Kai sitä kytkintäkin tulee ihmeteltyä ja samallahan vihtuisi kätevästi limppu kiinteään. Rahat vaan alkaa loppua kesken, joten taidan antaa olla. AAN:n 2-massa vauhtis tuskin pitää sen paremmin vääntöä, kuin tuo pohjaava orkkiskaan?

                                                        Takaiskarit on melko morjens. Olen tuossa koittanut katsella uusia ja alkuun mielessä olikin hankkia Bilsteinit, ~240€ pari. Arveluttaa vaan, kuinka eri paria keula ja perä sen jälkeen ovat. Hommahan olisi melko selvä, kun tilaisi kierroksen Bilsteiniä, ei tarvisi miettiä, mutta se raha.. Tallissa pötköttää myös ilmeisen vähän käytetyt Sachs Advantaget, jotka on irrotettu lötköstä (115476). Kipaisi mieleeni, josko ne heittäisi keulalle ja ostaisi vastaavat taakse. Sachsilta vaan ei katalogin mukaan löydy sport-alustalle takaiskaria. Advantagea kyllä, muttei sport-alustaan.

                                                        Lisäksi soppaa hämmentää eturenkaat, jotka ovat sisäsyrjistään hieman enemmän kuluneet, kuin muualta. Voiko tuo johtua muusta, kuin cambereista, jotka ovat siis jo tapissa ja vähän yli. Camber-säätöä varten kairatiin kesällä yläpään lautaseen pulteille milli pari lisää hahloa. Jos tämä on puhtaasti camber-ongelma, ei varmaan auta kuin vaihtaa orkkisjouset takaisin..

                                                        Myös ilmastoinnin läppämoottorit tarvisivat huomiota osakseen. Ajattelin aloittaa putsauksella, josko ne siitä tokenee. Jos ei, vaihdellaan moottoreita.

                                                        Mitähän seuraavaksi..

                                                        Comment


                                                          Renkaathan kuluvat pieleen koko ikänsä jos ovat alkuun päässeet. Saattaa ne camberit olla ihan oikeat nytten vaikka vanhat renkaat ovatkin remonttikuntoiset.

                                                          Comment


                                                            Renkaat vaan on vaihdettu säädön jälkeen..

                                                            Comment


                                                            • Ihan kuin omasta autosta olisi kyse, tismalleen samat remontit/ongelmat mielessä :D Eurot vilisee silmissä kun ajatteleekin. Mulla Eibachin jouset alla ja alkoi rattaat kulumaan sisäreunasta, vaikkakin piti olla rengasliikkeen mukaan säädöissä nuille jousille. Näytin myös pirraa yläpäälle, pitää nyt tarkkailla miten kuluu renkaat. Ajatuksena kylläkin laittaa orkkis jouset takaisin, jos jostain sattuisi löytyy käytetyt 1Be jouset, aika arvokkaat uutena kuitennin kun pitäis nuo iskaritkin uusia samalla. Menee nelikon hyöty hukkaan ku tuolla alustalla ei pääse mihinkään, heti jää pohjasta kantamaan lumella.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X