Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 A6 (edit: quattro) 2.5 TDI 'pelastus'-operaatio

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tämä ei nyt ihan ole edennyt suunitellusti. Kesäloma jäi työpaikanvaihdoksen johdosta vähän lyhyeksi ja maalaus jäi tekemättä. Sitä myöden myös lampun pesurit ja ovien uudet helmalistat on asentamatta. Hovitoimittaja (Sahlman) laittoi jo jokin aika sitten uudet 4300K-polttimot postitse ja ne ovat tiensä nokalle löytäneet.

    Led-rekkarikilven valot ovat osoittautuneet virheeksi niin omassa, kuin rouvankin autossa (B4). Kummassakin toinen valo vilkkuu ja toinen on pimeä. Myöskään omaan asennetut LED-parkit ei kauaa jaksaneet. SIsävalot sen sijaan toimii ja valaisevat mainiosti. Hyvä ratkaisu siis. Edellä mainittu sport-ruori on myös ollut oiva laitos.

    Nurkissa pölyä kerää vielä UrSsin syyläri, joka pitäisi asentaa nykyisen tilalle. Se kun hikoilee helmastaan punaista, ei paljon mutta kuitenkin. Ulkolämpötila-anturi odottaa myös nokalle pääsyä. Samalla kun mittariston taas irrottaa, voisi hiljentää viimein tuon Autocheckin valojen valvonnan.

    Lääkkeitä laiskuuteen tuli haettua ja Porkkiksen tallista löytyikin joitain kappaleita kadonneita hevosia siinä kahvin juonnin yhteydessä. Kiitos muuten siitä, oli hyvää. Vielä pitää putsata N75, josko siinä olisi lääke ahtojen seilailuun. Nyt neula putoaa maksimista noin puoleen ja alkaa taas tavoitella pyydettyä. Ilmiö on loivempi isoilla vaihteilla. Tämän olen huomannut jo aiemmin, mutta vasta nyt kun pata saatiin elvytettyä voimiinsa, tajusin tuon seikan olemassaolon.

    Mielessä on käynyt myös (ja vahvasti tuo ajatus elää) turbon vaihto vähän tuoreempaan. Holsetilla olisi tarjolla hyväksi havaittu HE221W, jonka saanti ei olekaan ihan läpihuutojuttu. Samalla voisi laittaa toisen pakosarjan, josta saattaa karstan poiston yhteydessä lähteä vähän seinämääkin, jos ei kukaan tee mulle tuubista korvaavaa? DP:n voisi uusia samalla. Sellaistakin saa tarjota, jos jollain lojuu tavaraa tallin nurkassa.. =)

    Comment


      Porkkiksen tallista löytyikin joitain kappaleita kadonneita hevosia
      Mitäs tuo homma piti sisällään?

      Comment


        Pari uusittua pikkuosaa. N75 jäi vielä putsaamatta.

        Comment


          Kelit alkaa taas suosia piha-asentajaa ja pikkaisen on jo päässyt puuhastelemaan auton kimpussa. Vielä kun saisi V8:n leiman, saisi tämän seisomaan ja pääsisi tekemään loput pakolliset.

          Ahtopaineisen kanssa on ollut ohjelmaa. Paineet piikkasi ensin 1.4 bar ja putosivat siitä 0.6 bar lukemaan. Siitä sitten vastaavaa heilumista. Ongelma tuli ohitettua ahtopainesäätimen vaihdolla mekaaniseksi, eli N75:n tilalle tuli perinteinen turboruuvi. Liekö ollut alkuperäisessä vikaavikaa, vai mitä lie, kun loppui seilaaminen. Liian tiukkaan kiertäessä alkaa MAP kiukutella ja säätö vaatinee vielä muutaman iteraation. Paineiden piikatessa 0,7 ja tasaantuessa 0,5 bar, tulee autosta savua kuin islantilaisesta tulivuoresta. Siihen 0.5 ... 1.5 väliin se optimi siis asettunee..

          Hommattuna on siis vielä nestejäähdytyksellä varustettu öljysuodattimen jalka ja urssin syyläri vuotavan tilalle. Saa nähdä ehtivätkö pannuhuoneeseen ennen penkitystä. Epäilen, mutta josko Ahvenistolle jo.

          Comment


            Peeveli. Ei se ihan vimpan päälle ole vieläkään.

            Muutaman säätökierroksen jälkeen ahtopainemittarin neula pysähtyy lukemaan 1.1 bar. Enää ei ryi 4k rpm kohdilla, jonka oletan siis johtuneen tuosta MAPista. Vikakoodia siitä ei ainakaan enää tule (Short to B+). Savua on vaan vähän liikaa näillä paineilla. Pitänee yrittää MAPin mitta-alueen uudelleen skaalausta, josko se auttaa. Jos ei, joutuu taikomaan laajakaistaisemman MAPin jostain. Valmista ei kai ole, jollei bensavehkeistä sitten löydy valmiksi koteloutua mallia.

            Comment


              Onko se sitten pelastettu, kun kelpasi seuraavalle. Tämä tuli sillai' puolivahingossa myytyä. Uusi omistaja sai mukaansa korin osia, lampun pesurit, yms. pientä pisteosaa. Hyvää matkaa vaan ja paljon kilometrejä.

              Ps. Hieman harmittaa, mutta aikansa kutakin. Tuohon vitosdiiseliin jäi kyllä pieni polte, joten luulenpa moiseen taas joskus sekaantuvani..

              Comment


                Minnes päin meni? Kaveri oli jonkun mustan C4 avantti diiselin hommannu mutta en tiedä mistä ja keneltä haki.

                Comment


                  Uusi omistaja asuu jossain päin Kouvostoliittoa ja on kuulemma kovin liikkuvassa työssä, joten tuo pyörinee millon missäkin.

                  Comment


                    Tässähän kävi nii, että tää tuli takaisin kotiin. Kilometrejä kertynyt mittariin maltillisesti tässä puoleentoista vuoteen. Tarkka luku tarkistamatta, mutta jotain noin 5 000 luokkaa se on. Viimeksi on ollut ajossa viime keväänä.

                    Valkealasta takaisin ajaessa oli fiilis, kuin olisi kotiinsa tullut. Auto muuten kulkee hienosti ja hissuksiin, jos tuota nyt hiljaiseksi pääsee sanomaan, kun putki on poikki down-pipe'n alapäästä. Ei jurise ja menee suoraan, eli alusta remotista on todellakin ollut hyötyä ja uuden tulokkaan alusta ei yht'äkkiä tunnukkaan niin hyvältä.. =)

                    Otteessa on korjauskehotukset putken kannakoinnista ja tuulilasista, sekä peileistä, jotka on jo vaihdettu. Syyläri vuotaa vieläkin ja paksissa on mukana mennyt turssin syylari. Nostalgisesta fiiliksestä ja hyvästä ajosta huolimatta tämä taitaa päätyä lihoiksi. Ainakin rengaskierrokset siirtyy nelikon alle ja jotain pientä pisteosaa, kuten antenni ja soitin menee myös suoran hyötykäyttöön. Etuapurungon saatan siirtää niine paloineen myös, jos vaan epäilyni osuu oikeaan ja ovat nelikon kanssa ristiin käypäset. Tuosta jäisi ylimääräiseksi ainakin kylmästöinnin osaa, ajotietokoneellista mittaristoa, sport-ruoria jne..

                    Comment


                      Etuapurungon saatan siirtää niine paloineen myös, jos vaan epäilyni osuu oikeaan ja ovat nelikon kanssa ristiin käypäset.
                      Ovat identtisen. Niin tein minäkin. Laitas ny kuvia nelikosta ja muuta tietoa.

                      Comment


                        Kuvei ei vielä ole. Tässä on nyt tätä ohjelmaa jos jonnin moista. Ajatuksena oli tehdä sille pakolliset ja pari harkittua temppua, jonka jälkeen voi naputella projektikertomuksia, jos sellaisille esiintyy tarvetta. Tuohon voisi jossain kohtaa protoilla paria juttua, kunhan saa jutut sopivaan ojennukseen. Sen pitäisi palvella käyttöautona kuitenkin.. =)

                        Varustelistan kerkesin jo kaivaa ja värikoodi jäi vaivaamaan, joten sekin piti selvittää..

                        PRCode: 0G1 = Gearshift lever
                        PRCode: 1AH = Electronic differential lock (EDL)
                        PRCode: 1BE = Sports suspension/shock absorption
                        PRCode: 1G3 = Alloy spare wheel with original equipment tires
                        PRCode: 1KD = Disc brakes rear
                        PRCode: 1LB = Disc brakes front
                        PRCode: 1N3 = Speed-related variable steering assist (Servotronic)
                        PRCode: 2PV = Leather trimmed sports steering wheel
                        PRCode: 3AF = Right exterior mirror: convex electrically adjustable and heated
                        PRCode: 3BS = Left exterior mirror: aspherical electrically adjustable and heated
                        PRCode: 3FQ = Electric sliding/pop-up sun roof with automatic pre-selection
                        PRCode: 3S2 = Black roof rails
                        PRCode: 3YB = Door pockets front
                        PRCode: 4UE = Air bag for driver and front seat passenger
                        PRCode: 8AE = Radio RCD310 MP3
                        PRCode: 8FA = Without second battery
                        PRCode: 8GL = Alternator 120 A
                        PRCode: 8RN = Sound package (brand sound)
                        PRCode: B0A = Component parts set without country-specific design requirement
                        PRCode: C1L = Alloy wheels 5.5J x 15 Offset 41
                        PRCode: G0L = 6-speed manual transmission for four-wheel drive vehicle
                        PRCode: H6U = Tires 205/55 R16 91W
                        PRCode: J1A = Battery 380 A (64 Ah)
                        PRCode: M49 = 5-cyl. turbo diesel 2.5 L/103kW
                        PRCode: Q1D = Sports front seats
                        PRCode: T4E = 5-cylinder diesel engine 2.5 L unit 046.B
                        PRCode: X0A = National sales program Germany


                        LZ5M = Nogaroblau Pearl

                        Comment


                        • 16" renkaat 15" vanteilla :)

                          Comment


                            Tossa listassa on tosiaan pari pikku juttua. Rengastuksen lisäksi sport-mallin alusta on pitänyt mainita kahdesti. Vai olisikohan dekooderissa joku virhe.. =)

                            Comment


                            • Jostakin joskus luin että koodien merkitys olisi muuttunut aikojen saatossa.
                              En tiedä pitääkö paikkansa.
                              Muistaakseni munkin C4:ssä oli tuo rengastus mainittu samalla lailla.

                              Comment


                                'ttu, 'tana..

                                Quattron tankki ilmeisesti vuotaa. No, lötköstä saa tankin, eli niitä olisi kaksi tuossa laanilla, mutta molemmat on edelleen sitkeästi autossa. Lisäksi tietty tuon evo-lötkön tankin irrotus. Näkyy otattavan ainakin perän irti, mikä taas näyttää edellyttävän myös taka-akeliston ainakin osittaista irrotusta. Pakoputki yms. pientä on toki myös tiellä. Ei sinällänsä tekemätön paikka, mutta käyttöautoon kauheella kiireellä ja pakon edessä tehtynä perin vittumainen huoltotoimenpide. Simpura.

                                Takajarrut, tai siis käsijarru, on herennyt pelaamaan. Kai nolle satuloillekin silti pitää jossain välissä huoltoa suorittaa. Vähän meinaa nyt vastustaa heti alkuun.

                                Comment


                                  Joo, taka-akseli kannattaa tiputtaa kokonaisuudessaan. Pakoputki luonnollisesti pois kanssa. Mulla on tankkeja hyllyssä ;)

                                  Comment


                                    Varaudu sit paikkaileen korista pieniä pinta ruosteita kun saat tankin pois. Voi löytyä paljonkin.

                                    Comment


                                      Jos tankki on valmiiksi huollettu (puhallus + maalaus), tuollainen voisi pelatakin. Lötkön tankkikin kävisi, mutta noille kun on nuo huoltotoimetkin vielä suorittamatta.. Hinta?

                                      Kumpikohan lie helpompi, irrottaa takavetarit perän laipoista vai takanavoista? Vaihdon pitää mennä ns. laakista, kun siihen rupeaa. Samalla voisi sovittaa lötkön H&R -jousia alle. Vajokissa olisi hyvä apurunko kertaalleen vaihdetuilla tukivarsilla ja puslilla. Menisi varmaan samoilla vauhdeilla..

                                      Iloinen ylläri oli taka-akselista löytynyt vakaaja. Meinasi unohtua pahimmassa kiukutuksessa.


                                      Edit:

                                      Lueskelin noita vanhoja kirjoitteluja ja pentele, vajokissahan on teräspunosletkutkin.. =)
                                      Miljooonalaatikosta löytyi lisäksi valonpesurit, takakontin lukolle ehjä toimilaite ja muuta pikkunikaletta. Pitää tehdä invis jossain kohtaa. Kabiinissa on LED-valoa jne. Soitin ja vanha vararenkaan sisään sijoittuva subiboksikin on tallessa. Siirtyy quattroon, kunhan noilta tärkeämmiltä ehtii.
                                      Viimeksi muokannut arto s; 7.3.2012, 09:37.

                                      Comment


                                        Ei noille mun tankeille oo tehty mitään. 150e/pala as-is. Vetareita on turha irrottaa mistään, kun koko akselisto kaikkine paskoineen kentälle vaan. Se tipahtaa sieltä ~tunnissa, mutta jos lähtee irrotteleen perää ja vetareita erikseen auton alla, niin epäilen että saa hukattua 2-3h.

                                        Comment


                                          Näyttäisi siltä, että suojapeltejä poistamalla kardaani mahtuisi tippumaan jonkin matkaa, joten sitäkään ei ole pakko irrottaa perästä. Pitänee harjotella lötkön kanssa.

                                          Comment


                                            Suosittelen kardaanin irroittamista. Tankki on sen verran ikävän muotoinen ja kokoinen käikäle, vielä sen täyttöputkensa kanssa. Toki jos täyttöputken saat puljattua irti ensin niin sitten voi ehkä onnata.

                                            Comment


                                            • Ja kardaani irtoaa melko helpolla, oliko 6 vai 8 pulttia, jotka lähtee ihan nätisti auton alla könytenkin pois.

                                              Comment


                                                6 pulttia, M8 kuusiokolot. Sen se voi toki vielä tehdä, että kardaanin nivel on jumissa siinä perän laipassa. Niitä saa välillä hakata ihan tosissaan että lähtee irti.

                                                Comment


                                                  Tankkaus putkikin lähtee helpolla pois kun auton alta katsoo tankin ja putken liittymään niin siellä näkyy kaksi klemmaria joska on yhdessä peltilisulla. Ottaa kummatkin auki niin irotoaa sit jommasta kummastä päästä kumiletkua. Vartin räikällä, parilla pitkällä jatkolla ja 7mm hylsyllä ite avasin ne. Korissa se putki on muistaakseni yhdellä pelliruuvilla kiinni.

                                                  Comment


                                                    Toiseen noista klemmareista pääsee käsiksi, toiseen ei oikein. Se johon pääsee, mureni lötkössä käsiin. Taitaa olla ensi viikonlopun projekti tuo itse vaihto.

                                                    Mites muuten tuon kardaanin kasaamisen kanssa? Onko se kuinka tarkkaan puntissa? Meinaan vaan, tarviiko pulttien paikat merkata ja kasata samoille paikoille jne., kuten joku jossain joskus väitti?

                                                    COC-todistus meni tilaukseen VV-autolta, 73€ ja risat päälle, toimitusajaksi luvattiin 2 viikkoa.

                                                    Comment


                                                      Onhan ne hyvä merkata vaikka piste puikolla.

                                                      Comment


                                                        Itse en ole nähnyt tarvetta moiselle hifistelylle. Ruuvien aluslatoissakin on reijissä hieman välystä, ei niitäkään ihan juuri tasan samaan paikkaan saa :)

                                                        Comment


                                                          Loppui se vapina, kun vaihtoi toiset ja oikean kokoiset talvitassut alle. Nyt menee värinättä ja tasaseen.

                                                          Hämmästelin jarruja siinä renkaan vaihdon yhteydessä. Takaset pelaa taas ihan ok. Oiskohan päässyt vettä vaijereihin vai mitä lie. Satulat lennähtää auki kuitenkin, kunhan kiireet hellittää. Etupaloja meinasin jo ruveta vaihtamaan, mutta satulan pultit on liimaantuneet kiinni nilkkoihin, eikä väsyneenä jaksanut ruveta taistelemaan. Pitää hakea lisää röppöäkin. Lisäksi jarrut on ilmauksen tarpeessa. Luulenpa, että nesteet vaihtuu siinä samalla.

                                                          Vajokin toisesta takajarrusta purettu teräspunosletku on varmaan vainaa. Se ei suostunut erkanemaan jarruputken liittimestä. Olkoon peeveli, laitan ne letkut lötköön joskus, jos oikein innostun.

                                                          Termari ja nesteet pitää myös vaihtaa. Hydepumppu tuntuu huutavan kylmänä. Vajokista saa onneksi soivan tuon kiljuvan tilalle.

                                                          Comment


                                                            Vettä vaijereissa varmaan. Sama feature on tossa mun omassa CAC satuloilla. Kun kelit lähenee plussaa, alkaa kässäri myös toimia. Vaseliinit kyllä vaihdoin liukuihin. Pakkasella pelaa muuten, mutta jää vähän laahaamaan.

                                                            Comment


                                                              Mikä on röppö?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X