Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 A6 (edit: quattro) 2.5 TDI 'pelastus'-operaatio

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tuli haettua alatukivarret ja vakaajan puslat. En sitten tohtinut ottaa Motonetin varsia, vaan hain Keräseltä (Fixus) Lemförderin tukivarret (145?/kpl) ja Febi/Bilsteinin vakaajan puslat (2kpl, 14?/kpl). Mukava ylläri oli Lemförderien mukana seuranneet vakaajan puslat, varsinkin sen jälkeen, kun myyjä kertoi, ettei erillisinä tilattuja puslia (4 kpl, 8?/kpl) tarvitse ottaa. Asiallinen paikka, jota tulee varmaan käytettyä vastakin.

    Koko nippu siis 218 escudoa. Marmorilta yksi tukivarsi olisi maksanut 270? ja valmistaja on tod.näk. Lemförder..

    Comment


      Kun itse tekee, saa mitä sattuu tulemaan. Tällä kertaa tuli tämmöistä.
      Attached Files

      Comment


        Pakollinen tauko pallonivelen irroitustyökalua odotellessa. Pallot kun saa irti, putoaa apurunko sepeliin. Vanhat puslat näyttää ihan ok kuntoisilta, poislukien vakaajan päätypuslat (tukivarressa) toisella puolella. Apurungon puslat näyttää ihan hyvältä, mutta kun nuo takemmat on hankittunakin niin vaihdetaan.

        Jarruja tutkin tuossa myös. Ne jäivät puoltamaan vasemmalle Ahveniston jäljiltä. Molemmilla puolilla sisemmät palat on ihan loppu ja oikealla varmaan jo metallilla. Onneksi on uudet odottamassa. Sitä tässä vaan enää arvon, että ostaisko samantien EBC:n YellowStuffit? Uudet orkkikset on odottamassa kyllä jo, mutta se päivitys, se päivitys.. =)

        Jäähdytettyjen erona jäähdyttämättömiin on muuten satulan ja kannakkeen leveydessä. Sama pala käy molempiin.

        Satulat pitäisi vielä putsata, maalata ja kasata uusilla tiivisteillä. Toisesta satulasta lähti mäntä irti paineilmalla helposti. Alle 6 bar ilmaa taakse ja mäntä lopsahti pihalle. Toinen ei sitten tullutkaan ihan niin helposti, vaan sille piti näyttää putkea ja vasaraa.

        Comment


        • Millainen on tuo pallonivelen irroitustyökalu? Itse aina joutunut rautakangella vääntämään apurunkoa ja vakaajaa vasten että saanut ne irti.

          Comment


          • Niin onko nyt kyseessä alapallon vai raidepään irrotus (=pallonivel)? Raidepäätä ei tietenkään tarvii irrottaa apurungon takia mutta jos esim. iskareita vaihtaa tai muuten haluaa tolpan irti...

            Alapallossa ei itellä ainakaan kummoisia kommervenkkejä tarvii: ruuvi pois, levittää hahloa vähän ja muljauttaa tapin pois tolpasta. Täytyyhän sitä tukivartta tietty vääntää alaspäin, ja joskus oon tunkilla nostanu tolppaa samalla. Ja auttaa huomattavasti kun molemmat puolet on ilmassa ettei esim. vakaaja suotta vänkää...

            Raidepää onkin suurempi haaste, vieläkun tossa tuo olkavarsi on sellanen "peltikuppi" ettei kylkeen voi antaa iskua (menee vaan lyttyyn). Siinä auttaa tietenki lämmitys ja työkaluna toimii kunnollinen murtohaarukka (tai paras olis paineilmavasara!). Ite hain biltsusta mini-tohon ja pitkävartisen murtohaarukan, jota on hyvä lekoa. Mutta kyllä siinä paita kastuu ennenku irtoaa! Niillä varsinaisilla "pallonivelen irrotustyökaluilla" tai ulosvetäjillä ei tee tuossa mitään, särkyyvät vain. Toisaalta em. keinoilla raidepäät joutuu pakosti uusimaan, suojakumeista ei jää mitään jäljelle, vaikka pallot vielä tiukat olisivatkin.

            ---

            Apurungon etureunassa oli jotain piuhoja ja putkia kiinni, kannattaa irrottaa ne etukäteen ettei riko mitään (siinä vaiheessa kun apurunko roikkuu niiden varassa!). Vaihdelaatikko on kiinni apurungon takapäässä, se kannattaa tukea erikseen. Apurunko sinänsä on onneksi aika kevyt käsitellä.

            Tosiaan kannattaa vaihtaa kaikki puslat kun hommaan ryhtyy. Itellä ne apurungon takapuslat oli kanssa päällisin puolin ihan hyvän näköiset, mutta toisessa kumi oli ehkä 30% kiinni rungossaan, toisessa täysin irti. Niihin takapusliin tarvii muuten sellasen "tähtikantahylsyn" vai mikähän se nyt onkaan nimeltään... Etummaiset puslat tuhoutui lopullisesti apurunkoa irrottaessa, ruuvit oli yhtyneet puslan sisäkooliin sen verran tiukasti, että iskevällä pulttimopolla ei saanut ruuveja auki ollenkaan ja sitten varrella vääntämällä kumit leikkautui. Prässi on "ehdoton" uusia puslia laittaessa, ite kävin apurungon kanssa naapuripajalla asentamassa ja tosiaan ei kannata alkaa "kotikonstein" leikkimään niiden kanssa, parin minuutin hommaan palaa vaan turhaan aikaa ja hermot, pahimmassa tapauksessa vielä hajottaa uudet puslat. Tai ehkä riittävän iso ruuvipenkki ja sopivia vastimia hoitaa saman asian...
            Attached Files

            Comment


              En löytänyt kuvaa tuosta työkalusta. Motonetistä saa vitosella ja kulkee nimellä pallonivelen irroitushaarukka. Hommasin joskus, kun Passatin alapallo meni irtikatkipoikki, eikä lähtenyt irti millään. Apurungon takapuslien kiintyspulttien kanta on just se 10mm tähtikanta. Onneksi oli pitkä hylsy hommattuna.

              Auto on taas läjässä ja ajossa. Ruori on kuten ennenkin, eikä ohjaus väännä mihinkään. Kai ne kulmat siten on tontilla, että töihin uskaltaa ajaa maanantaina ja viedä auton ruokiksella kulmien säätöön.

              Tuota työkalua tarvittiin siis alapallon irroitukseen. Tai olisihan se lähtenyt em. kikoillakin, mutta kun työkalukin oli pakissa (ja pakki kotona), säästin itseltäni vähän vaivaa. Raidetangon päitä en siis irroittanut.

              Tuota vaihteiston kiinnitystä en huomannut, enkä siten älynnyt tukea sitä, mutta enpä kyllä huomannut siitä haittaakaan olleen.

              Minulta jäi apurungon etummaiset puslat vaihtamatta, mutta ihan hyviltä ne näyttikin. Ainoat jotka tuntui olevan ihan loppu, oli kallistuksen vakaajan päätypuslat. Apurungon takimmaisetkin näytti ihan ok kuntoisilta. Tukivarsin rungonpuoleiset puslat oli kyllä kuluneet, mutta ehjät. Kallistuksen vakaajan ja apurungon väliset puslat oli myös ihan ok iskussa.

              Auton käytös rauhoittui selvästi. Varsinkin kallistelu loppui melkein kokonaan ja mutkaan jarrutus ei enää aiheuta niiailua olleenkaan samalla tavoin. Sivutuuli- ja uraherkkyyskin tuntuisivat kadonneen.

              Jyrillä olikin noissa kuvissa jo kaikki tarpeellinen, joten enää ei harmita, että kamera jäi kotiin.. =)

              Comment


                Mamman autoon tuli kans vaihdettua kaikki apurungon puslat kerralla. Kaikki oli aivan loppu. Kilsoja takana ,tai siis mittarilukema oli 297000 km , who knows.
                Puslat saa vaihdettu itsekin helposti , kun tekee putkesta vastineen ja vetää uudet puslat kierretangolla ja isolla prikalla paikoilleen. Ja tietenkin käyttää mamman astianpesuainetta kaverina ,eikä puhu mammalle mitään.Tai toinen hyvä aine on rengasrasva.

                Comment


                  Ilmansuodatin vaihdettu ja kulmat säädetty. Camberit oli mennessä ihan Sport-alusta ohjearvossa, aurausta oli vaan himppasen liikaa. Toinen raidetangon pää oli niin hyvin kiinni, että jäi avaamatta ja campereista loppui jo säätövarat kesken. Ei mitään dramaattista kuitenkaan, mutta ne camperit kääntyi kuitenkin vähän.

                  Ohjauksen keskialueeseen on ilmestynyt jossain välissä ihmeellistä epämääräisyyttä. Tien kallistuksissa saa kääntää vastaan ja ohjaus reagoi jotenkin ihmeen hitaasti. Reilummassa kanttailussa auto kääntyy oikein kivasti ja ohjauksessa on tuntoakin. Johtuuneeko kulmista, vai lämmitikö säätäjä raidetangon pään rikki, tiedä häntä. Onhan siellä vielä vaihtamattomia nikaleita.

                  Jarrujakin tuli entrailtua. Nyt ne on putsattu ja uudessa maalissa. Hain paikallisesta Motipin 2-komponenttimaalin, jonka sipaisin pintaan. Aika hentoinen väri tuossa on, mutta jos se noissa päällä kestää, sehän riittää. Seuraavaksi mäntien puhdistus, uudet tiivisteet ja eikun läjään.

                  Vertaistukiryhmän apuakin tarvittaisiin himppasen.
                  Rice Rocketin kanssa on käyty kirjeenvaihtoa uusista Goodridge'in teräspunosletkuista ja EBC:n paloista. Kaikki letkut ja kierros YellowStuff-paloja jäisi maksamaan ~250€ kotiin kuskattuna. Vähän olen vielä kahden vaiheilla, otanko vai en.
                  Orkkispalat olisi jo kaapissa odottamassa Zimmermannin vakiolevyjen vieressä. Takajarruthan tuossa viime syksynä tuli jo laitettuakin, joskin sinnekin pieni tiivisteiden entrailu sille suunnalle ei tekisi huonoa.

                  Comment


                  • Mulla meni paikoilleen kivasti etujarrujen teräspunosletkut mutta taakse eivät menneet ollenkaan. Oli ihan ihmeelliset letkut vakiona ettei goodridgen letkut käyny paikoilleen. Kannattaa selvittää tarkoin ne letkut, minä joudun nyt setvimään rice rocketin kanssa miten tehdään letkujen kanssa.

                    Comment


                      Eipä tuo nyt pahalta hinnalta kuulosta, omat teräspunosletkut maksoi 100e/kierros ja eteen ferodon ds2500 palat vähän vajaa 150e. Takana onkin sitten stanupalat. Toki letkut tuli kerrasta oikein kun katoin etkasta mitat ja millaiset nipat tarvii ja tilasin sen mukaan.

                      Comment


                        Vertailun vuoksi, Hi-Flex tarjosi etuakselille teräspunosletkuja 78€ kokonaisedulliseen hintaan. Nämä jäi maksamaan muistaakseni ~£65 koko kierros, eli aika liki saman, kuin 2 kpl noita kotimaisen toimijan. Tuli siis kuitenkin tilattua. Nyt vaan jännityksellä odotetaan, onko koko touhu vaan kallista turhuutta vai onko noista jotain ihan oikeaa hyötyäkin.

                        Nyt olisi sitten myynnissä satsi iskemättömiä alkuperäisjarrupaloja, osanro 4A0 689 151 C. Maksoi tiskiltä jotain ~60€ luokkaa. Sopii ainakin C4:n etuakselille, poislukien S-mallit. Ilmeisesti Typ.44:n myös.

                        Millähän nuo satulan uudet tiivisteet uskaltaisi voidella? Kuivana mäntä ei mene takaisin paikalleen.
                        Viimeksi muokannut arto s; 5.7.2009, 16:20.

                        Comment


                        • Jarrusatulan tiivisteiden voitelussa voi käyttää jarrunestettä.

                          Comment


                            Kyllä teräspunokset antaa mukavan tuntuman jarruihin. Kannattanee ostaa muualta ku Hi-flexistä sitten, itse ostin ape-importista. Jarrunesteet tuossa hommassa varmaan tuleekin vaihdettua, se on aika tärkeä homma jarrujen toiminnan ja tuntuman kannalta.

                            Comment


                              Etujarrut vaihdettu. Sinne siis meni kunnostetut OEM-satulat jäähdytetyille levyille, jäähdytetyt Zimmermanin levyt, Goodridge'in teräspunosletkut, EBC YellowStuff -palat ja uudet nesteet (½ litraa).

                              Purku ja asennus kävivat melko kivuttomasti. Kaikki aukesi ilman väkivaltaa ja meni paikalleen heittämällä. Ainoa ärräpäitä irroittava homma oli letkun ja satulan putken välinen liitos, joka oli kannattanut tehdä satula kädessä, eikä autossa. Väli, jossa avainta pitäisi heilutella, on aika pieni ja putkea sai taivutella, että sai liittimen kierteelle. Toisella puolella taivuttelin sen verran, että putkeen tuli pienen pieni reikä ja nesteet lenteli pitkin pihaa ilmausta yrittäessä.

                              Jarrut puree nyt niinkuin niiden kuvittelisi purevan. Poljin painuu vieläkin aika syvään ennenkuin mitään tapahtuu, mutta kun tapahtuu, niin tapahtuu. En kovin railakkaita jarrutuksia ole vielä ottanut, mutta sellaisia reippaita hidastuksia tuli kokeiltua. Takajarrupiirit on vielä ilmaamatta, joten voi johtua siitäkin tuo polkimen pitkä liike. Jos ei, pitää kai ruveta tsekkailemaan tehostajaa tai jotain.

                              Sitten se todellinen huolen aihe. Oikean etunurkan palat vinkuu ihan *******sti, koko ajan. Ei siis pelkästään jarrutuksissa vaan koko ajan, kun ei ajeta ihan suoraan. Vasemmalta ei kuulu mitään, tai ei ainkaan läheskään niin pahaa ääntä, kuin oikealta. Pakkaus varoittelikin tästä ja uhkaili noin 300 km sisäänajon tarpeesta, mutta ajattelin sen koskevan jarrutuksia. Toivottavasti loppuu äkkiä, on nimittäin rasittavaa ja ihan ****n noloa. Vai menikö asennuksessa jokin pahasti pieleen? Jarrut ei kuitenkaan puolla ja pitää hyvin.

                              Vielä pitäisi takapalat ja letkut vaihtaa. Josko huomenissa sitten.

                              Comment


                                Ei siis pelkästään jarrutuksissa vaan koko ajan, kun ei ajeta ihan suoraan.
                                Pyöränlaakerissa välystä ? Levy ottaa kiinni palaan kaarrettaessa.

                                Comment


                                  Ei mahdoton ajatus. Vasemmalle kantatessa kuului jossain välissä laakerin jurinaksi mieltämääni ääntä, mutta sekin on loistanut poissa olollaan taas hetken. Sekin ääni kuului mielestäni vasemmalta, mutta senpä ei tarvitse tarkoittaa mitään. Etupyörien laakeriremontti on ollut mielessä ja samallahan sitä vaihtaisi tuon toisen vetarin suojakumin, joka alkaa olla ihan valmis. Unifit- neopreenikumi onkin jo komerossa odottamassa.

                                  Comment


                                  • Onko noi palat viistettyjä reunoistaan? Silläkin sais vissiin ääntä ehkäistyä, vaikka se "vika" jossain muualla oliskin.

                                    Comment


                                      Kyllä ne on. Paloissa on päällä jokin 'sisäänajopinnoite' juuri tuota kitinää vaimentamaan. Vasen puoli, jos kitisee ollenkaan, peittyy oikean kulman möykän alle. Maanantaina tulee pari sataa kilometriä isoa tietä, katsotaan hiljeneekö siellä ollenkaan.

                                      Pitää maanantaina soittaa autolle aika laakerin vaihtoon. Itselläni ei just nyt ole aikaa moiseen operaatioon, kun ei noita ole aiemmin tullut tehtyä. Nyt ei jouda opettelemaan.

                                      Comment


                                        Kunhan saat takapalat vaihdettua niin kehitäppä niille jarruille kunnolla lämmöt toistuvilla "testijarrutuksilla"...

                                        Omat yellowstuffit kitisi ihan alkuun jonkin verran, kuumaksi kun käytti ja antoi jäähtyä ajossa niin eipä nuo sen jälkeen kitissyt.

                                        Comment


                                          Jostain täältä joskus lueskelin noiden jarrujen sisäänajosta ja siellä tosiaan kerrottiin, että pitäisi jarrutella voimakkaasti ~100 kmh vauhdeista melkein pysähdyksiin, muttei ihan. Toistoja joku kymmen-kunta. EBC:n pakkaus taas kehotta välttämään voimakkaita jarrutuksia sisäänajon aikana. Tiedä sitten..

                                          Tänään töihin ajellessa kitinä oli edelleen läsnä. Rampille jarrutuksen jälkeen hitaassa vauhdissa taas vähän kovempana, kuin motaria tullessa. Hitaassa vauhdissa mutkaa ajaessa mekkala oli jo melkoinen. Ja vain oikealla. En usko, että on palojen vika, ainakaan kokonaan, vaan tuossa täytyy olla laakerivikaa tms. Jos tuota vikinää esiintyisi vain jarrutuksissa, laittaisin palojen piikkiin.

                                          Comment


                                            Jaahastaahas. Menikin mielenkiintoiseksi.

                                            Nyt on noin 600km ajettu etummaisilla ja tuo kitinä on hävinnyt ilmeisesti kokonaan. Ainakaan en sitä enää saanut uusiutumaan, vaikka kuinka koitin.

                                            Katselin varmuudeksi jarrukilpeä ja koitin vääntää ruuvarin kärjellä sitä sivuun. Eihän se tuntunut juurikaan taipuvan sen kauemmaksi, mutta kitinä on tiessään.

                                            Uudet laakerit ja raidetangon pää on tilattu, samoin aika niiden vaihtoon. Vetarin suojakumi onkin jo hyllyssä. Taidan viedä laakerit asentajalle mukaan, kun aikakin kerran on. Vaihtaa sitten jos on tarvetta. Muussa tapauksessa jääköön odottamaan väistämätöntä.. =)

                                            Nyt kun vielä ehtisi vaihtaa nuo takapään palat ja letkut.

                                            Comment


                                              Nyt vastustaa.

                                              Vaihdoin eilen iltasella takapaloja ja -letkuja. Lopputuloksena neljästä takapään letkusta 1 paikallaan ja kummankin jarrumännän suojakumit riekaleina. Männät eivät meinanneet pyöriä ilman avainta ja suojakumit oli juurtuneet sekä satulaan, että mäntään. Voitelustakaan ei ollut apua. Jarruputkien liitoksetkaan ei aukea, vaan avaimet pyörii tyhjää kannoissa. Saahan ne lukkopihdeillä pidettyä, mutta mutteri on sen jälkeen entinen. Takajarruremonttia tiedossa siis ja putkien vaihtoa.

                                              Lisäksi nyt vähän paremmassa valossa, kuin syksyllä levyjen vaihdon yhteydessä, tuli huomattua tuo toisen satulan väljä liukutappi. Ihmettelin jo satulaa irroittaessa, miksi tässä on 'pinnapultti', kun muissa on ollut ihan vaan pultti, millä satula kiittitetään liukutappiin. Joku on sitten ihan itse patentoinut. Uskomaton vääntö ja tappelu, että sai satulan takaisin paikoilleen uusilla paloilla. Käsijarruvaijerin lukkosokka on myös karannut johonkin toiselta puolelta.

                                              Tuossa olisi pari toimivia B4:n takasatuloita joutilaana. Kävisi kannakkeeseen, mutta käsijarruvaijerin kiinnitys taitaa olla erilainen. Uusia tiivisteitä ja putkia tilaamaan vaan. Liukutappeja ei saa kuin satulan kannakkeen kanssa, á ~90€.. prkl! Nää käyttöprojektit pitäisi jo opetella unohtamaan.

                                              Ainiin. Jarrut pitää. Kävin siinä koeajon yhteydessä ottamassa pari vähän voimallisempaa hidastusta, pari ihan ABSeja vasten ja kyllähän tuo hidastuvuus parempi on, kuin vanhoilla kuluneilla. Takapalatkin oli yllättävän kuluneet, vaikkei niillä ole ajettu, kuin ehkä 30 tkm. Olisi mennyt ehkä 20...30 tkm vielä. Ja käsijarru pelaa ja pitää mäntien jäykästä liikkeestä huolimatta.
                                              Viimeksi muokannut arto s; 24.7.2009, 07:48.

                                              Comment


                                                Perussetti. :) Kyllä niitä liukutappisarjoja on ainakin motonetista saanut irrallisena. Siinä on tapit, kumit ja pultit muistaakseni.

                                                Comment


                                                  Vaihdoin ne takasatuloiden tiivisteet tänään. Paikallisesta 30€/pari. Kannakkeen hinta on pudonnut 62€:n. Ei sillä, pitää tuo Motonetin tarjonta vielä tarkastaa ja mahdollisesti laittaa kaikki kerralla uusiksi.

                                                  Tiedä sitten onko vika tekijässä vai Bilteman ilmaustyökalussa (täkä letkua, jossa takaisku päässä), mutta jarrut ei varmasti ilmaantuneet kunnolla, niin syvään poljin painuu. Joku nurkka meni nyt munille, koska jossain kohtaa tuli kokeiltua välilläkin ja silloin se tuntui hyvältä.

                                                  Mistähän saisi jarruputken liittimille prässin? Voisi koittaa itse tehtaila nuo kuormantunnistusventtiilin jälkeiset putket. Edukkaista liittimistäkin saa vihjata. Sanoikohan se marmorilla hinnaksi liittimelle 3€/pala ja putkelle 6 ja risat escudoa metri.. Aika hinnoissaan, vaikka ei vielä läheskään niin kallista, kuin lampunpesurin letku (12€/m).

                                                  Comment


                                                    Kannattaa silti kysyä jostain tarvikeliikkeestä sitä putken tekoa, itse teetin etupäähän 400mm pätkät ja olikohan ne jotain 3-4e _tehtyinä_. Ajattelin ainakin itse että eipä tuohon rahaan kannata turjoa. Etkasta näät pituudet niille putkille.

                                                    e: niin biltema, motonet yms ikh:t niitä putkentekosarjoja myy kyllä, ja putken osiakin.

                                                    Comment


                                                      Vetonivelen suojakumi ja toinen raidepää vaihdatettu. Syy puoltamiseenkin selvisi samalla reissulla. Takapäässä ilmeisesti Panhard-tangon toinen pusla on himppasen väljä. Ilmeisesti etupään puslien välykset on antaneet takapään puslien vläykset anteeksi ja kun etupää on nyt vaihdettu, takapään välys tuntuu kevyenä puoltamisena. Ei kun puslien metsästykseen.

                                                      Ohjausvaihteen tiukkaus poisti nopeissa edestakaisissa ohjausliikkeissä kuuluneen kloksunnan, eli toinen raidetangonpää ei ollut siihen syyllinen. Tulipahan vaihdettua kuitenkin.. Etupyörien laakereista ei vikaa löytynyt, joten jäivät odottamaan väistämätöntä.

                                                      Työmatka muuten lyhenee PALJON. Vuosittaiset ajokilometrit tulee putoamaan tasolle, jossa olisi mahdollista ajella vähän vaikka äksymälläkin bensa-autolla ilman suunnattomia rahallisia tappioita dieseliin verrattuna. Tämä siis juuri sopivasti, kun auto alkaa olla lähes täydessä iskussa, maali poislukien. Tässä on nyt menossa järjen ja tunteen taistelu. Kauheasti tekisi mieleni siirtyä johonkin Bi-turboon ja toisaalta en haluaisi tästäkään luopua. Eipä vaan taida ihan riittää tilillä pito em. vaihtoehtoon.

                                                      Comment


                                                        Tee tuosta pakettiauto ja kakkosautoks tms.
                                                        Niin mulla on tuo golffi. Halpaa ajoa ja huolettomia kilsoja.

                                                        Tosin jos sataa rankasti niin lähen mielummin Golffilla liikenteeseen kuin Caddyllä :)

                                                        Comment


                                                          Ei pöllömpi idea. Yksi vaihtoehto olisi myydä tuo rouvan ajossa oleva B4 pois ja jättää tämä vaimolle ajoon. Ei sillä kilometrejä juuri tule kyllä silläkään.

                                                          Kun olisi varaa laittaa seisomaan siksi aikaa, että ehtisi maalaamaan huolella. Samalla voisi käyttää puhaltimen pajalla 'huollossa'.. Olisihan sitä.

                                                          Panahard-tangon puslat laitoin tilaukseen paikalliselta marmorilta. Itse puslat maksaa 6,60,- / pala ja siihen nikaleet päälle joten ollaan hintaluokassa 24€. Ei paha. Pitäsisi vielä kurkata, tarviiko ne prässätä paikoilleen, vai meneeko ihan sullomatta. Eihän tuo paha rasti ole kävellä tanko kädessä tuohon parin kilometrin päähän AD:lle ja prässäyttää siellä, jos tarvii.

                                                          Comment


                                                            Tokkopa siihen ihan oikeaa prässiä tarvitaan, viilapenkki ja sopivankokoinen hylsy riittänee. Uskoakseni ne täytyy kuitenkin "väkisin" painaa sisään.

                                                            Comment


                                                              Tuli tutkittua tuota nurkissa lojunutta sporttiruoria ja kokeilinpa sitä paikoilleenkin taas. Edelleen syttyy bägin valo ja vikakoodina tuttu sytyttimen resistanssi. Laitoin jo vanhaa paikoilleen kun iski ajatus. Kokeilin tuota sporttiratin bägiä vanhan ruorin kanssa ja kas, ei vikakoodia. Pussi tai siis sen sytytin on siis ehjä.

                                                              Mittailin tuota liukurengasta ja bägiin tulevan liittimen oikosulkemalla näyttää edelleen alle ohmin lukemaa. Kokeilin kostoksi mitata autoon tulevan liittimen oikosulkemalla ja kontaksi jää syntymättä. Mitä vi.. ihmettä? Liitin käteen ja kappas, siellähän on ylimääräinen metallikieppi, ikäänkuin jousi, joka oikosulkee autonpään liittimen, jos se ei ole kytkettynä. Tämän takia olen siis luullut vian olevan pussissa. Liukurengas on siis poikki jostain välistä ja seuraavaksi pitää selvittää, käykö nelipuolaisen ruorin liukurengas tuohon kolmipuolaiseen rattiin. Jos ei käy, pitää purkaa tuo liukurengas atomeiksi. Uusi maksaa The Hinnaston mukaan 234€ marmorilta ja 180 €scudoa varaosakanavan kautta.

                                                              Edit: Kyllä käy. Varaosanrot on samat.
                                                              Viimeksi muokannut arto s; 6.8.2009, 19:43.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X