Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 A6 (edit: quattro) 2.5 TDI 'pelastus'-operaatio

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Joo, 321 kestää paremmin lämpöä, mutta ei muuten ominaisuksiltaan eroa juurikaan tavallisista kirkkaista. Tuohon lämmönkestoon vaikuttaa myös aika, enkä nää että se tuossa DP:ssä nyt niin koville joutuu etteikö se siellä aikaansa kestäisi. Pakosarja siellä kuitenkin kovemmalle joutuu ihan jo mekaanisenkin rasituksen takia.

    Loppuputkiston DP:n jälkeen voi sitten jo mielestäni tehdä melkein 'mistä vaan', kukin parhaaksi katsomallaan tavalla.

    Kyllä sä nyt yhen DP:n sinne saat kasaan hitsattua, vaikket luokkia olis hitsannutkaan. :)

    Comment


      #92
      Tuossa renkaan vaihdon yhteydessä tuli katseltua noita etujarruja. Palat alkaa olla aika valmiit, joten vaihto on edessä. Samallahan sitä voisi päivittää. Koitin katsella, josko saisi jäähdytetyt levyt noiden jäähdyttämättömien tilalle, mutta tarviiko satulatkin vaihtaa samalla (ja kannakkeet)?

      Osanumerot on jäädytettyjen A-päätettä lukuunottamatta samat.

      Comment


        #93
        Jäähdyttämättömät etujarrut? (!?!) Jopa ovat tehtaalla säästäny. Käy jostain motonetista hakemassa levyt ja palaset, eipä oo ainakaan kallis kokeilu. Vois kuvitella että satula ja kannake on samat.

        Comment


          #94
          Ei sinne taida saada jäähdytettyjä samoille satuloille, jos saa niin kovasti ovat ohukaiset!

          Mitkäs jarrut Terholla on tuossa diiselissä edessä?

          Comment


            #95
            Kyllä tuossa on jäähdytetyt laikat edessä. Olisko 288mm, en oo ihan varma. 15" vanne menee kuitenki päälle, joten ei voi paljo sen isommat olla.

            Comment


              #96
              AHUlla, AATllä ja jollain pikkuisella bensamoottorilla varustetut on saaneet tyytyä jäähdyttämättömiin. Hämmästyttää vähän, kun B4 -korinen on saanut saman tehoisen ABK -myllyn mukana jäähdytetyt levyt eteen. Auto on kuitenkin reilusti kevyempikin..

              Jos kerran satulat joutuu jokatapauksessa vaihtamaan, vaihtoehdot taitaa olla B5 -korisen Ässän jarrut tai joku muu, mikä? Vannekokoa en haluaisi kasvattaa yli 16". Talvirengas ei saa olla isompi.
              Edit: S6:ssa näyttäisi olevan jotkut 2-mäntäsatulat. Saisikohan ne istutettua jollain ilveellä?

              Ei sillä, ettäkö nuo nyt käytössä olevat olisi huonot, mutta kun aina pitää pikkaisen päästä parantamaan.. =)
              Viimeksi muokannut arto s; 27.4.2009, 10:45.

              Comment


                #97
                No onko nuo C4 S6 etujarrut sitten HP2:set vai millä niitä kutsuttiin? Onhan Terholla ja Artolla kuitenkin kummallakin C4 A6:set niin onko niissä tolpat kuitenkin samat vaikka jarrut on eri osaa? Ja eroaako ne tolpat sitten C4 satkun versioista?

                Pikkasen kans kiinnostaisi tuo jarru päivitys, ainakin jäähdytettyihin mutta miksei myös tehokkaampiinkin kunhan 16" vanne menee viellä paikalleen!

                Comment


                  #98
                  Hukkasin jo nilkan varaosanumeron, mutta Ässässä se on AC -loppuinen, kun muissa C4:ssa on AA -loppuinen.

                  Jotain eroa siis on, mutta jos nuo S6:n satulat on nuo kuuluisat HP2:t, ne ilmeisesti istuu ihan vaan kiinnikkeiden reikiä suurentamalla?

                  Comment


                    #99
                    Noniin, sattuipa kerrankin asia josta mulla on käytännön kokemusta. Päivitin A6:sen jarrut ässän HP2:lla.

                    Eli eipä passaa HP2-satulat pikkusatulan nilkkaan. Kannakkeen reiät on ihan eri kohalla ja lisäksi navan ofsetti on ässän jarruille n.30mm suurempi.
                    Jos HP2:set haluaa, niin joutuu vaihtaan olka-akselin ja navan jarrujen lisäksi. Ja alkuperäinen pääsylinteri on vähän turhan pieni, mutta ässän sylinteri käy suoraan alipainetehostajan kylkeen.

                    Jos tarvetta 288x25 jarruille, niin multa löytyy vähän käytetty setti joutilaana.

                    Comment


                      Eli pitäydytään alkuperäisessä, joskin jäähdytetyssä.

                      Comment


                        Sen perinteisen touhutonnin saa jarrumuutokseen uppoamaan vaikka hartaasti hakeekin ne halvimmat osat.

                        Kaiken kivan lisäksi vanteiden sovituksesta tulee entistä hankalampaa. Vanne pitää saada kohtuu ulos ettei ota satulaan kiinni, mutta kun lokasuoja loppuu kesken.
                        Paljon helpommaksi tekee oman elämän kun pitäytyy vain niissä A6:n alkuperäisosissa eikä sotkennu ollenkaan tehomallin (S6) kamppeisiin.

                        Comment


                          Kun tuo jäähdyttämätön levy on 15mm vahva ja jäähdytetty sen 25mm niin onko kummassakin tapauksessa sama satula mutta jäähdytetyssä levyssa vain ohuemmat palat? Vai onko sittenkin toteutettu leveemmällä satulalla?

                          Comment


                            Samaa arvoin. Toki on vielä satulan kannake, tai oikeastaan levyn ura siinä. Ei kai se selviä, kuin tutkimalla..

                            Comment


                              Tuli taas jotain oikein tehtyäkin. Nyhräsin EGR:n laippojen väliin yhteen pakopaineiden mittausta varten. Samaan saisi lämpömittausta vartenkin lähdön. Anturi/mittari yhdistelmä Procaterilta 55€. Ei paha raha, mutta tarpeellisuuden kanssa on vahän arvontaa.

                              Itseasiassa koko nikale on enemmän tai vähemmän turha. Samat olisi voinut kairata tuohon EGR:n tuubiinkin, mutta halusin vältää orkkisosien silpomista. Vielä pitää porata ne reijät tai reikä riippuen mittausten määrästä.

                              Painemittaukselle tulossa 1/8" tai 1/4" reikä helmiliittimelle, riippuen siitä, kuinka hyvin messinki kestää pakopuolen lämpöjä. Messinkistä lähtöliitintä on hyllyssä koossa 1/4". Toinen hyllystä löytyvä vaihtoehto on AISI316 ja niissä kokojakin on jo vähän erilailla, kuten muitakin oheisnikaleita, kuten hattuja yhteen sulkemiseen. Putkeksi on suunnitteilla joko kuparinen tai sitten haponkestävä 3 tai 6 mm tuubi, riippuen taas em. asioista.

                              Ruoriin koitin kysellä uutta bägiä. Vastauksia odotellaan. En todellakaan aio maksaa kohta vaihtoikäisestä pussista 100€ enempää, joten jos purkaamojen pyynnit ei putoa, etsitään orkkismallin 4-puolainen nahkaverhoiltu ratti. Siihen pitäisi käydä nykyinen pussikin, joten kustannusten pitäisi pysyä hanskassa.

                              Comment


                                Jakopään rekkulat tilattu paikalliselta merkkitiskiltä. Pois jäi vielä vesipumppu, kun on uusittu edellisessä vaihdossa ja merkkiliikkeen toimesta. Ajattelin luottaa siihen. Hihnapyöriä ja kiristimiä menee uusiksi. Pitää jakaa hivenen kiitosta Lehtoauton varaosatiskin suuntaan. Ovat ymmärtäneet autoharrastajan oikkuja ja tulleet varaosahinnoissa vähän vastaankin. Ei sillä, olen jonkun roposen sinne kantanutkin. =)

                                Kevät aurinko paistaa ja ajattelin vahata tuon, nyt kun uusi etusiipikin on varastossa odottamassa. Tepolta lähti tilaukseen ovien helmoihin uudet listat ja kolhittuun kylkeen uusia ovilistoja, jotka tulevat pohjamaalattuina. Maalia odottaa siis ovilistat, etusiipi ja lamppujen alle tulevat peitelevyt lampunpesurin suuttimin. Ja molemmat puskurit. Ja takaluukku. Ja toinen etuovi.. Eli ruiskun hankintaan. Avauspostin kuvista voi hakea kuvaa vaurioiden vakavuudesta. Osan saisi mahdollisesti vahoilla piiloon.

                                Ruisku siis pitää hommata. Millainen? Millä suuttimella/suuttimilla? Mitä oheistarviketta tarvitaan?

                                Miten noiden pohjien kanssa? Kittiä varmaan tarvitaan ainakin puskureihin ja takaluukkuun, mutta millaista? Millaisilla papereilla hionnat olisi hyvä tehdä? Tarvitaanko pohjaväriä? Mikä on hiontavärin funktio..?

                                Eli mitään en tiedä, mutta nyt alkoi opettelu!

                                Comment


                                • Itse olen käyttänyt Plastic Paddingin 2-komponenttipakkeleita ja hyvin ovat toimineet. Hionta, pakkelointi, hionta, pohjaväri, mahdollisesti lisää pakkelia ja hionta.

                                  Hiontaväri täyttää pieniä naarmuja ja tuo isommat virheet hyvin esille, että ne voi paklata uudestaan ja hioa. pakkelin kanssa ei sitten kannata läträtä vaan levittää lastalla vauriokohtaan juuri sen verran kuin on tarpeen. Muuten menee hioessa piiiiittttkääääääään.

                                  Hiomiseen olen käyttänyt hiomatyynyjä karkeudessa 120, 250 ja 400 ja viimeiseksi vetänyt karhunkielen tyyppisellä tyynyllä lopun.

                                  Comment


                                    400? Ei sen hienommalla? o_0

                                    Mihin hittoon niitä 2000 ja yli karkeuden kamoja sitten tarvitaan? =)
                                    Olin ihan varma, että pohjat pitää hieroa jollain luokkaa 3000 karkeuden paperilla, vai onko ne sitten jotain über-kiillotuksen työkaluja?

                                    Comment


                                    • Eikös se kannattaisi samalla vaivalla maalata koko auto? :)

                                      Comment


                                      • Normaalissa auton maalauksessa ei tarvita kuin toi 400 ennen pintaväriä ja karhunkieli. Käsin hioessa täytyy varoa painamasta paperia liikaa, muutoin tulee syviä naarmuja, jotka näkyy maalipinnassa, koneella ei niinkään.

                                        Järjestys kutakuinkin kuten Juho sanoi:
                                        1. Pakkelointi, hionta 60-80-120-240-320 pepereilla, vähän hommasta riippuen välivaiheita voi ohittaa
                                        2. pohjaväri
                                        3. Hiontaväri, (ei saa hioa puhki) hionta 320-400 paperilla, hienommallakin saa hioa jos haluaa, lopuksi karhunkielellä viimeistely, joskaan karhunkieli ei enää kovinkaan paljon pintaa hio, mutta sillä saa myös naarmuja helposti aikaiseksi.
                                        4. Pintamaali + lakka metalliväreissä

                                        Alimmmaiseksi voi vielä vetää happopohjamaalin, mut sitten järjestys vähän muuttuu. Silloin hapon päälle täytyy vetää pohjamaali ja hiontamaali, joita ei saa hioa puhki ja tähän päälle pakkelointi ja uudestaan hiontamaali yhtenäiseksi kerrokseksi. Ja noi muoviosat tarvii sitten sen muovipohjusteen. Maalia myyvät liikkeet myös auttavat.

                                        Periaatteessa ihan ammattilaisetkin vetää pakkelia pellille ja kuulemma pysyy ja näin on tarkoitettukin.

                                        2000 tms. papereita käytetään just kiillotusvaiheessa. Näyttelyautot vedetään usein maalauksen jälkeen 2-3000 vesihionnalla ja myllytetään päälle.

                                        Mut mikä mä oon näissä neuvomaan, on täällä kai ammattilaisiakin neuvomassa. Näin ne mulla on toiminu käytännössä hyvin ja ammattilainen ne opettanut. Ruiskuttamisesta sitten kuulisin mieluusti neuvoja itekkin. Perusjutut onnistuu kyllä.
                                        Viimeksi muokannut AriT; 30.4.2009, 13:12. Perustelu: kirivireitä

                                        Comment


                                        • Jep, pohjia ei kiilloteta vaan karhennetaan maalia varten :) Valmiin värin mahdollisen appelsiinipinnan tai valumat saa sitten pois noille 1200-5000 karkeuden papereilla.

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja -Maukka-
                                            Eikös se kannattaisi samalla vaivalla maalata koko auto? :)
                                            Tämä se oli tuo perimmäinen tarkoitus. Katto saattaa jäädä orkkismaaliin. Saa nähdä.

                                            Mitenkäs noiden metallivärien kanssa, elän käsityksessä, että ne olisi vähän hankalampia ruiskia ja tarkempia pohjistaan? Nykyisellään auto on karvalakkikuosissa, eli perusmusta (LY9B).

                                            Mattamustasta ei taida kannattaa edes haaveilla. =)

                                            Comment


                                            • Tarkempia ja tarkempia, hyvin ne pohjat täytyy kuitenkin tehdä, virheet näkyy kummassakin. Ruiskutus on ehkä vähän hankalampi metallivärillä, mut kyllä metallimassan ja lakankin saa ruiskutettua ihan melkein samalla vaivalla. Valoa täytyy olla paljon, varsinkin tummaa väriä ruiskuttaessa. Metalliväreillä tahtoo tulla sävyeroja helposti.

                                              Comment


                                                BBS:iä on hinkattu ja jotain saatu kai aikaankin.

                                                Pultit ja mutterit saivat siis happokylvyn ja teräsharjaa perään. Puhtaiksi tulivat. Olen harkinnut vielä toista happokierrosta, että saisi hyvän suojakerroksen pulteille ja muttereille, kun edellinen on käytännössä harjattu pois. Pulttien kannat voisi maalata samalla värillä, eli vannehopealla, kuin keskiötkin. Päädyin hopeaan sen helppouden takia. Sitäpaitsi vanne sai uutta eloa, kun kehä on kiillotettu. Hopeakin näyttää ihan toiselta, kun on jotain kontrastiksi. Musta tai antrasiitti olisi ollut vaihtoehto. Eipä sillä, ei se poissuljettua ole värin vaihto vieläkään.

                                                Kehän sisäpinta saa sinkin niskaansa, sen päälle tulee vielä maali. Bilteman vannemaalissa mainostavat olevan iskuja kestävä lakka seassa, joten kokeillaan.

                                                Kehät on nyt yhtä lukuunottamatta hiottu 240-600-800-1000 -papereilla. Näitä kaikki paitsi 240, jolla hapettumat poistetiin, on tehty vesihionnalla. K-rauta kun ei tarjonnut muuta paperia.. :)
                                                Perään meni AutoGlymin Metal Polish, joka tuntuu irrottavan vanteesta järkyttävän kasan hiomapölyä. Kiillotuskierroksia tulee muutama ja rättiä kuluu. Sinolia tai jotain vastaavaa tarvii vielä hankkia, että pääsee viimeisistä pas.. lioista eroon.

                                                Kuvissa vähän matkaa kiillotettu ja hiomaton vierekkäin. Lisäksi lähikuvaa kehästä, josta vasta lakka on poistettu ja toisesta, jossa kiillotus on pienelle pätkälle tehty.

                                                Helatorstaina odottaa jakopään huolto, jonka jälkeen pitäisi lyödä lukkoon aika ohjelman tarkastukseen. Katsotaan, ehtiikö jakopään seassa tekemään imusarjan putsauksen.

                                                Ainiin. Tuli jäähdytetyt etujarrut. Toisesta satulasta männän suojakumi riekaleina. Onko tuohon männän irroitukseen joku kikka kolme, vai tuleeko se ihan Brute Force -menetelmällä, eli vetämällä?
                                                Jos jollain on jäähdyttämättömät jarrut sopivasti käsillä ja viitsii mitata kannakkeen hahlon leveyden, olisin tiedosta kiitollinen. Palat on samat molemmissa, joten hahlossa varmaan eroa, samoin satulassa, mutta mitat kiinnostaisi.
                                                Attached Files
                                                Viimeksi muokannut arto s; 16.5.2009, 20:28.

                                                Comment


                                                • Onko tuohon männän irroitukseen joku kikka kolme, vai tuleeko se ihan Brute Force -menetelmällä, eli vetämällä?
                                                  Paineilma on yksi kikka.

                                                  Comment


                                                    Tuleehan se riittävästi voimaa käyttäen vetämällä, mutta jos oikein on tukossa niin voi vaikka painaa ilmausropusta prässillä rasvaa satulaan. Sillä tulee vähän tukkonaisempikin mäntä.

                                                    Comment


                                                      Jarrujen kikaleet kasassa, vanteissa alkaa olla maali niskassa ja huomenna auton säätö. Oispa lisää tunteja vuorokaudessa. Ja talli. Tai edes kesäloma.

                                                      Käytin kulkineen naapuripitäjän katsastajan pakeilla. On muuten tässä lähimaastossa ainut oikeasti yksityinen asema ja tarkka ukko. Korjauskehoitukset etuvilkuista (vasemmalle jämähti kokeilun yhteydessä vääränvärinen LED-polttimo, joka ei suostu enää irtoamaan), rekisterikilven valoista (väärä väri!), parkeista (väärä väri!) ja väärän tyyppisistä ajovaloista (ksenonit). Noista parkeista ja rekisterikilven valoista tulen vielä kiukuttelemaan, kun menen näyttämään autoa uudelleen. Hylky tuomio tuli väärän kokoisista renkaista (235/45/17), joiden muutoskatsastukseen asemalla ei (vielä) riitä luvat. Tätäkin asiaa tiedustelin etukäteen.

                                                      'Onneksi' oli toinen alapallokin väljä, ettei ottaisi niin pahasti päähän! Marmorilla kertoivat alatukivarrelle hinnaksi 270€. Motonetin myymästä tuotteesta olen kuullut positiivisia kokemuksia ja kun hintakin on 1/4 marmorin hinnasta, taidan ensi kertaa turvautua Motonet osiin. Tai no Bannerin akku on Motonetin myymä.

                                                      Mitä puslia kannattaisi uusia samalla, jos molemmat tukivarret laittaa vaihtoon? Tukivarteen kiinnittyvät puslat taitaa tulla varren mukana?

                                                      Comment


                                                        Se tukivarren sisempi pusla tulee mukana. Samalla laittaisin vakaanjankin puslat uusiksi, korin puoli 2kpl ja tukivarrenpuolet 2x2kpl.
                                                        Kun vakaaja ja tukivarret ovat pois niin olisi helppo ottaa apurunkokin pois ja tarkastaa niiden puslien kunto, etenkin taaimmaisten johon tukivarsi kiinnittyy. Nuo taaemmat oli minulla todella väljät, päivä paistoi läpi.

                                                        Multa löytyisi muuten juurikin nuo apurungon taaemmat puslat(Lemföder) ylimääräisinä mutta käytettyinä, ajettu noin 5tkm kunnes tein/vaihdoin kaikki apurungon puslat alumiinisiin! Laita priivaa jos tarviit!

                                                        Comment


                                                        • Vastaisuuden varalle, Haminan Katsastus salmenkylässä hieman rennompi mesta. Kaksi kertaa auton siellä käyttänyt + kaverit siellä käyneet niin asiallista palvelua ollut eikä ole turhista mussutettu.

                                                          Comment


                                                            Miten vaikutti nuo alumiinipuslat ajomukavuuteen?
                                                            Katselin, kun inssi heilutteli autoa nosturilla ja kyllähän noissa vakaajan tukivarrenpään puslissa alkaa ikä ja kilometrit (~350t) jo näkyä.

                                                            Siirtyi säätökin tuonnemmas. Puhelin soi aamulla vähän ennen suunniteltua lähtöä (klo 6.00) ja softan tekijä kertoi, ettei oikein ole tyytyväinen testiensä tuloksiin, joten hommaa siirrettiin.

                                                            Comment


                                                              Ohjaus tuntuma on tarkempi ja parempi. Urat, vesilätäköt ja sivutuuli evät enään vaikuta niin vetelevästi kuin ennen. Mutta onhan asialla aina se kääntöpuolikin, kori-äänet pikkasen lisäänty muttei mitenkään häiritsevästi.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X