Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C4 A6 (edit: quattro) 2.5 TDI 'pelastus'-operaatio

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Hiilethän sieltä ekana lopahtaa. AD tai JAS myynee uuden jännitteensäätäjän.

    Comment


    • Sisältääkö uusi jännitteensäädin hiiliä?

      Voisin kokeilla vaihtaa laakerit ja jännitteensäätimen (ja tarvittaessa hiilet).

      Onko kenelläkään varmaa tietoa laakereiden koosta? Netistä kaivamani tiedon perusteella tulkitsin, että toinen laakeri olisi 17x52x17 ja toinen laakeri 17x40x12. Paikallaan olevan laturin osanro on 046 903 015 F ja Bosch numero 0 123 510 028.

      Comment


        Kyllä hiilet ainakin oman vehkeen säätimen mukana tuli. Ihan kohtuullinen homma muistaakseni vaihtaa laturi paikallaankin. Hihna irrallaan voi sitten arvailla laakereiden kuntoa kun pyörittelee.

        Comment


          Kollektorin kunto voisi olla ihan hyvä selvittää, ja jos ei ole itsellä mahdollisuutta sorvata kollektoripintaa ympyräksi on helpointa ostaa vaihtolaturi ihan suorilta.

          Comment


          • Onko kollektori siis sama kuin tämä liukurengas? Hintaa tuolle tulisi muutaman euron verran. Sorvia ei itsellä ole, mutta en tiedä saisiko tuon jotenkin porakoneen avulla saada sorvattua. Tai sitten tilaa osat valmiiksi ja käy liukurenkaan sorvauttamassa jossakin etukäteen.

            Ongelmaksi tässä(kin) toimenpiteessä tulee se, että auto pitäisi saada saman päivän aikana takaisin ajoon, eli kaikki osat ja työkalut pitäisi olla varattuna valmiiksi. Helpointa ja varmintahan tuo olisi ostaa suoraan uusi laturi ja sen saatan tehdäkin. Täytyy tutkailla vielä.

            Comment


              Ota se laturin takakoppa auki (johdon mutteri ja 2 tai 3 ristipäätä) ja jännitteensäädin irti (pari ruuvia). Siitähän sen heti näkee johtuuko kiukuttelu loppuneista hiilistä.

              Akunjohto tietty ensin irti.

              Comment


              • Syksy koittaa ja kaikenmoista on tullut tehtyä kesän aikana, öljyn vaihtojen lisäksi. Kuvia valitettavasti en ole kummemmin tajunnut ottaa, mutta eikai niissä mitään ihmeellistä nähtävää olisikaan.

                Laturiongelman sain selvitettyä, vielä mennään vanhalla laturilla :) probleema koostui ilmeisesti kahdestakin eri syystä. Ensimmäinen oli itse hihna, se oli hieman eri reittiä reititetty, kuin mitä tehtaalta lähtiessä. Toinen syy oli kiristin. Arto tuon kiristimen oli laakeroinut uudestaan ja se varmasti on hieman auttanut kiristimen toimintaa. Itse vaihdoin vielä kiristimen dampperin, laitoin uuden hihnan oikeaa reittiä ja kappas, vikinät hävisi ja laturi lähtee nyt lataamaan melkein heti, kun koneen käynnistää. Vanhaa dampperia jaksoin painaa muutaman sentin sisään, mutta uutta en saanut liikahtamaan, kuin ehkä millin tai kaks.

                Toinen hieman isompi toimenpide, mitä olen tehnyt, on peräkontin johtosarjan korjaaminen. Katsastuksessa tulee aina sanomista, kun rekkarin valot ei toimi, joten päätin tuon seuraavaan katsastukseen korjata. Purin kontista ja luukusta verhoilut ja napsauttelin johdot poikki. Laitoin muistaakseni 0,75mm johtoa tilalle ja jokaista johtoa vaihdoin noin metrin verran. Juotokset tuli siis riittävän välimatkan päähän haitarikumista. Haitarikumi oli jo vanhuuttaan hapertunut ja päätti hajota toimenpiteen aikana. Pistin haitarikumin päät paikalleen, ettei johdot hankaudu pellin reunoja vasten puhki. Niputin lohdot vielä erkkarilla. Hyvin tuo on ainakin nämä pari kuukautta toiminut, aika sen näyttää, että toimiiko jatkossa. Takalasin lämppärin liitin oli hapettunut juuresta poikki, joten sitä ei taida saada toimimaan enään muutoin kuin lasin vaihdolla.

                Pyöränsuuntauksen teetin paikallisessa firmassa ja kulmat tuli todella hyvin säädetyksi. Hintaahan tuolle kertyi päälle pari satkua, kun pultit eivät meinanneet aueta. Osa lähti pillillä auki ja osan joutuivat rikkomaan ja vaihtamaan uudet pultit tilalle. Nyt kulkee mukavasti suoraankin tuo kampe, eikä urissa lähde kummemmin vetelemään.

                Uusiakin toimenpiteitä tuo alkaa vaatimaan, onhan seuraava katsastus kuitenkin jo lähellä. Viimeksi katsatuksessa inssi sanoi, että toisen etuiskarin yläpään laakeri alkaa näyttämään vanhenemisen merkkejä. Oli kuulemma jossakin tilanteessa huomannut laakerin jumittavan hieman, mutta sitten kun oli tarkemmin yrittänyt tutkia, niin oli tietenkin toiminut normaalisti. Nyt ilmeisesti tuo laakeri on alkanut hieman enemmän oireilemaan. Aina kun vedon suunta muuttuu (kiihdytys tai jarrutus), niin kuulen jonkun pienen kolahduksen tai napsahduksen jostakin keulan tienoilta. Voihan tuo johtua muustakin, mutta ainakin itsellä ensimmäisenä tuli mieleen tuo laakeri.

                Etujarrutkin ovat alkaneet vinkumaan ja pari kertaa mittaristossa on näkynyt jarrupalojen kulumisilmoitus. Levyt alkaa olla jo hieman huonossa hapessa, joten täytynee vaihtaa sekä levyt, että palat. OEM jarrupalat on sen verran hintavat, että palat otan suosiolla tarvikkeena. Levyt taas maksaa marmorilla reilut 90e, joten ne voisin vaikka noukkiakin sieltä.
                Attached Files

                Comment


                • Etujarrut tuli vaihdettua syksyn pimeknä tunteina. Levyt Brembot ja palat Lpr. Palojen laadusta ei ole varmuutta, mutta sehän selviää ajan kanssa.

                  Akku sippas ekoilla pakkasilla. Kurkistus takapenkin alle auttoi ymmärtämään tilanteen. Sieltä löytyi Rocket-merkkinen akku, jonka kyljessä luki isolla Made in Korea. Huoltokirjassa ei ollut merkintää akun vaihdosta, joten tuo akku on >4v vanha. Hain tilalle Tranen 80Ah akun. Hyvin tuo on toiminut nyt pari viikkoa tommosessa pätkäajossa (12km per siivu), jossa moottorikaan ei täysin kerkeä lämmetä.

                  Pari viikkoa sitten tuli ajettua jossakin Jkl-Lahti välillä, kun mittaristoon tuli punainen merkkivalo vilkkumaan iloisen melodian kera. Koneet seis ja pelti ylös. Sieltä ei löytynyt mitään poikkeavaa, nesteitä oli eikä vuotojakaan näkynyt. Lämmöt oli normaalit ja kone kävi normaalisti, joten jatkoin matkaa. Siellä se valo vilkuttelee joka ikinen kerta kun auton käynnistelee. Vikakoodit luin, mutta sieltä ei löytynyt mitään tuohon viittaavaa. Nollasin koodit ja pienen lenkin jälkeen luin uudestaan, ei mitään. Ilmastointi antaa koodit 11.6 ja 18.3. Nesteen pintaa olen välillä kuikuillut, mutta ei se vain laske.

                  Sisätilatkaan tuossa ei lämpene, ei sitten millään. Kesällä tuota lämppärin kennoa huljuttelin vedellä, ei sieltä paljoa moskaa tullut ja vesi virtasi kennossa hyvin. Raitisilmansuodattimen vaihdoin syksyllä. Nyt koitin ilmata järjestelmää ja luulen että sain kaikki ilmat sieltä pois. Ei lämpene kabiini edelleenkään tarpeeksi, vaikka ulkolämpötila on vain -5C. Kyllä se hieman lämmintä puhaltaa, mutta mielestäni tuon pitäisi puhaltaa lämpimämpää, kovilla pakkasilla puhaltaa haaleaa. Puhallusteho tuntuu myös hieman vaisulta. Tutkiminen jatkuu.

                  Mites muilla lämpenee nuo AEL:lät pakkasilla? Entäs öljyn lämmöt? Epäilen, että tuo oma öljyn lämpömittari ei toimi, kun näyttää aina 60C.

                  Comment


                  • Pyöriikö sulla puhallin siellä niin että kuulee vai nouseeko yhtään korvalle meteli että kierroksia tulisi LO-HI välissä?
                    Läppämoottorit saa katsottua nöyristymällä sinne koelaudan alle.
                    Jos läpät kiinni ni eipä sieltä ilmaa pääse. Ja termostaattia isommaksi jos ei lämpeä, ja maskisuojaa.
                    Ite en ole ajanut AAT autollani vielä talvella, mutta luulen että letkulämmittimellä selviää talven aamuista.

                    Comment


                      Kennon vaihto auttoi itsellä kylmään kyytiin. Nyt tarkenee ihan mukavasti. Pakkasella pahvia keulalle ja cooleriin. Hidas tuo on lämpiämään, mutta puhaltaa lämmintä vaikka viisari ei paljoa nousisikaan.
                      Lämpötilansäätömoottori jos jumii, niin ei tule lämpöä kabiiniin.

                      Kennohan voi olla tukossa niin että neste kulkee suoraan putkelta toiselle vaan ei lämmitä.

                      Comment


                      • A6 -99 2.5tdiq V6, ilmeisesti AKE ?

                        Moottorin lämmöt 75-80 ja öljyt 70 kelistä riippumatta.

                        Comment


                        • Kokemukset urssista, mutta eiköhän nuo päde tähänkin.
                          Lämmönsäätöläppä on siellä tulipellin sisäpuolella, konehuoneesta kuitenkin pääsee kivasti käsiksi. Jos se ei säädy, ei lämmintä tule.
                          Helpoin kuitenkin kokeilla ajon jälkeen ensin, onko se menevä letku kuuma sisäkennolle.
                          Sitten se todennäköisin odottaa ja joudut vaihtamaan kennon. Tämä auttoi urssissa. Ei vuotanut kenno ja vesikin virtasi, mutta aina paleli. Kennon vaihdon jälkeen kaikki on toiminut ok.
                          Tämä siis, jos moottorin lämmöt nousee edes sinne 60 asteen kieppeille.

                          Comment


                          • Puhallin pyörii ihan korvin kuultavasti ja sen nopeuden muutoksen kuulee, kun puhaltimen nopeutta manuaalisesti säätää. Jotain häikkää tossa säädössäkin tuntuu olevan, kun puhalluspalkit laittaa nollille, niin kuuluu kun joku läppä sulkeutuu, mutta puhallin pyörii edelleen. Keskikonsolin takana olevien läppien (sininen ja punainen) moottorit tuosta olen tarkistanut ja ainakin 9V paristolla moottorit pyöri hyvin. Lämmömsäätöläppää en ole konehuoneen puolelta vielä kuikuillut, mutta eikös sen pitäisi siitä vikakoodi antaa ilmastoinnin paneeliin, jos ne ei toimi kunnolla?

                            Lämppärin kennon molemmat letkut ovat lämpimiä ajon jälkeen.

                            Pahvin tuonne olen nakannut keulalle ja moottorin lämmöt nousee johonkin 80 kieppeille.

                            Pitää kokeilla vielä tuota läppien adaptaatiota. Jos homma lähtee kennon vaihtoon, niin taidan samalla vaihtaa myös puhaltimen. Siinä alkaa hieman lopun merkkejä näkymään (mm. tuo vikakoodi 18.3, fresh air bolwer voltage, sporadic). Eikös tuon puhaltimen vaihtokin edellytä kojelaudan irrottamisen, mikäli ei tahdo tehdä reikää siihen koteloon? Samalla kiukulla vaihtuisi molemmat.

                            Comment


                            • Forumilta ohjeita monesta topicista.

                              Itse kyselin samat asiat kesänaikana.
                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...C4+ilmastointi

                              http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...C4+ilmastointi

                              Oikeastaan sen tekee tän mukaan ihan mukavasti.
                              http://12v.org/urs/C4UrSHeaterCoreReplacementDIY.pdf

                              Itse käytin koko kotelon poissa ja putsasin ja vaihdoin puhaltimen halkasemalla kotelon, välttis ei tarvi. Halusin vain putsata pölyt pois. Palopellin väliin uus tiiviste vaikka 1cm armaflexistä.

                              Comment


                              • Katsastus suoritettu. Sanomista tuli iskarin yläpään laakerista, pakoputken kannatinkumeista ja melkein kaikista jarruletkuista. Vasemmalla edessä oli ainut ehjä jarruletku.

                                Iskarin yläpäähän tilasin Ruvillen laakerin. Laakeria asentaessani ihmettelin, kun vanha laakeri tuntui pyörivän ihan hyvin. Ne yläpään lautaset olivat päässeet hieman kuplimaan ja hankasivat toisiinsa aiheuttaen koko yläpään jumimista. Tein pikaratkaisun ja viilasin siitä enimmät kuplat pois ja laitoin pikkasen vaseliinia väliin. Laitoin samalla sen uuden laakerin sinne, onpahan sekin vaihdettu. Pitänee varmaan uudet lautasetkin sinne kesän aikana laitella.

                                Iskarin yläpäätä kasatessa törmäsin pieneen ongelmaan. Iskari painui itsestään sisään, joten yläpään mutterin laittaminen oli aika tuskaista. Sain iskarin varren loppujen lopuksi sormenpäillä nostettua ylös ja mutterin kiinni. Toisessa kuvassa näkyy iskari hetken odottelun jälkeen.

                                Jarruletkuiksi tilasin HEL Performancen teräspunosletkut. Sinisenä tottakai, koska +10hp. Jarrutuntuma muuttui todella hyväksi! Jospa nuo ei ihan vuodessa tai parissa lahoaisi alle.

                                Pakoputken kannatinkumeja olen vaihtanut kyllästymiseen asti. Olen käyttänyt aina Motonetin kumeja, mutta tällä kertaa meinasin marmorilta hommata laadukkaammat kumit. Marmorilla myivät eioota. Kiire alkoi tulla, joten hain (taas) Motonetista parin euron kumit. Vaihdellaan niitä sitten joka vuosi.

                                MAF Diode Modia testasin, mutta en huomannut eroa, joten otin diodin MAFfin liittimestä pois.

                                Semmosta tällä kertaa. Taas on vuosi ajoaikaa jäljellä ja kesäkumitkin heitetty vahattuina alle. Vielä kun pääsisi autolle suorittamaan kevätvahauksen. Yllättävän kova rengasmelu noissa 2v vanhoissa Hankookeissa ainakin näin talvirenkaiden jälkeen. Nuo talvirenkaat voisin laitella kesän aikana myyntiin ja hommata ens talveksi uudet renkaat vanteineen, koko voisi olla tuuman tai pari isompi.
                                Attached Files

                                Comment


                                • Iloa tuosta maffin diodi modista on vasta kun heittää läppämaffin mäkeen. Ahdin päivityksen jälkeen jo voisi sanoa pakollinen korvata putkella maf.

                                  Comment


                                    Suuntaus kannattaa tarkistuttaa ja varmaan säätää kun yläpäätn on olleet auki. Tulee edullisemmaksi, kuin renkaiden uusinta.

                                    Comment


                                    • Täytyypä katsoa tuota diodimodia uudestaan jos ahdin joskus vaihtuu. Sekin on alkanut kylmällä pienillä paineilla vinkumaan. Tai onhan se aina vinkunut, mutta nyt enemmän. Välyksiä ei ole tullut kokeiltua, mutta kyllä sieltä varmasti välystä löytyy. Siellä taitaa alkuperäinen ahdin olla vielä paikallaan.

                                      Suuntaukset säädätän uudestaan myöhemmin kesällä. Katsuri mainitsi, että kuskin puolella edessä alapallo alkaa olla (taas) väljä, vaikka vasta vuosi sitten sen vaihdoin. Kannatti siis ostaa se halvempi tarvikepalikka. Soitin varaosapuljuun ja kyselin, että kuuluuko tuon mennä väljäksi 1v/30tkm. Vastaus omin sanoin ja "lievästi" kärjistettynä: "Paskan möivät, oisit ostanu sen kalliimman ja paremman osan.". Noh, kantapään kautta tämäkin opittuna otan Lemfööderiä seuraavaksi ja käytän auton suuntauksessa tukivarren vaihdon jälkeen.

                                      Comment


                                        Minä kokeilin ne halvat Passatin kanssa ja sen jälkeen kaikki on olleet TRW:tä, Febiä tai Lemförderiä.

                                        Joskus kokeilin sen ahtimen välyksiä akselin päästä, kun se tosiaan piti sen pienen vihellyksen spoolatessa. Eihän siellä silloinkaan aksiaalivälystä ollut, joten puhaltimen päivitys jäi tekemättä. Se on siis alkuperäinen edelleen.

                                        Comment


                                        • Mulla on alatukivarret meylen hd mallia. Olisko 3v ollut nyt ja hyvänä pysyny.

                                          Comment


                                          • Taitaa joku vetonivel olla taipaleensa loppupäässä. Kahdesti on käynyt niin, että auto yhtäkkiä nykäisee voimakkaasti. Ensimmäisellä kerralla olin juuri pysähtymässä, kun tuo nykäisy tapahtui ja nykäisyn voimasta auto sammui. Tämän jälkeen muutama tonni normaalia ajoa, kunnes nyt taas nykäisi. Tällä kertaa olin liikenneympyrästä kaartamassa pois, kun nykäisi. Auto pysyi kuitenkin käynnissä, mutta mittaristossa käväisi punainen huutomerkki piippailujen kera.

                                            Nyt toisen nykäisyn jälkeen kuulen 80 vauhdissa pientä nakutusta jostakin edestä. Tietenkin just nyt, kun on kesän ainut lomaviikko ja olisi tarkoitus käydä Pohjanmaata kurkistamassa. Ehkä tuolla vielä uskaltaa sinne ja takaisin ajella. Sitten vain niveltä vaihtoon pikimmiten.

                                            Comment


                                              Kannattaa ainakin vilkaista ettei kumi ole haljennut ja nivel täynnä hiekkaa. Puhdistus rätillä ja uutta rasvaa ja ilmastointiteippiä suojaksi kunnes saa uutta paikalleen.

                                              Comment


                                              • Vetonivel vaihdettu jokunen viikko takaperin. Oikeanpuoleinen ulompi nivel edestä oli väljä ja aiheutti turhaa meteliä. Nyt tuolla kolisee alapallonivel.

                                                Sisätilanpuhallin tuli tiensä päähän, se ei pyöri enään ollenkaan. Laitoin uuden puhaltimen tilaukseen ja vaihdan samalla lämmityslaitteen kennon.

                                                Moottorista alkanut kuulumaan melkoinen kilkatus, ilmeisesti nostimet tulossa tiensä päähän. Täytyy melkeinpä kurkata venttiilikopan alle ja tarkistaa missä kunnossa nokka-akseli on. Nuo nostimet kun siellä on kilistellyt jo jonkin aikaa.

                                                Comment


                                                • 66,48e maksoi Hellan kenno, kun eilen hain. Motonetista olisi tilaamalla saanut muutaman euron edullisemmin, mutta olisi pitänyt käydä maksamassa etukäteen ja muutenkin suosin mielummin paikallista liikettä.

                                                  Comment


                                                    Kannattaa puhallin testata, ennen kuin laittaa paikoilleen. Jotkut yksilöt tykkää täristä.
                                                    Mulla oli se alipaineventtiili joka sulkee kierron ihan kypsä. Halkes kahtia kun irroitin letkuja. Laitoin suoran palikan tuon tilalle. Ikävä, jos halkeaa tien päällä.

                                                    Comment


                                                      Mulla on apukuskin puoleinen alapallonivelen kumi ollut hajalla jo kolme vuotta. Ei vieläkään väljä, eli katsastuksessa ei moittimista.
                                                      Vetarin kumin vaihdoin viime katsastukseen ja se on jo nyt hajalla. Piti olla "laatu"kumi, mutta saako semmosia enään.

                                                      Mulla on uusia lämppärin kennoja vissiin 3-4 kpl varastossa. Parilla kympillä olis saanu semmoisen. Toki ei ole Hella.

                                                      Comment


                                                      • Puhallin ja kenno vaihdettu, vaan ei puhallin pyöri vieläkään. Ohjainyksikön otin auki, mutta silmä-/nenämääräisesti sieltä ei mitään ihmeempiä löytynyt. Sulake todettu ehjäksi mittaamalla. Puhaltimen esivastus vaikuttaa myös ehjältä, sieltä mittasin resistanssit seuraavasti:

                                                        Pun-Sin: 500ohm
                                                        Pun-Rus: 1800ohm
                                                        Sin-Rus: 1500ohm

                                                        En löytänyt oikeita resistanssiarvoja mistään, mutta nuo kuulostaa ihan järkeenkäypiltä.

                                                        Mistä seuraavaksi vikaa etsimään?

                                                        Comment


                                                          Tuleeko sinne puhaltimelle/vastukselle jännite ja onko siellä maata? Pyörihän puhallin suoralla virralla?

                                                          Comment


                                                            Kysytään taas vakiokysymys, onko autossa jälkiasenteinen polttoainelämmitin?

                                                            Comment


                                                            • Puhaltimen liittimistä suoraan mitattuna jännite on 10,8V. Toisen johdon ja rungon välillä on reilu 12V jännite, kun taas toisen johdon ja rungon välillä on 1,4V. Viittaisiko tämä maadoitusongelmaan? Kummallista kuitenkin, kun puhaltimen liittimiin tulee tuo 10,8V. Puhallinta testasin todella huonolla irtoakulla ja se lähti pyörimään, eli puhallin todennäköisesti on ehjä. Vanha puhallinkin pyöri samalla irtoakulla.

                                                              Vastukselle tulee reilu 12V ja autossa ei ole polttoainekäyttöistä lisälämmitintä vielä. Toivottavasti ens talvena on.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X