Ei se pakollinen oo, mä laitoin ne puslat autossa paikallaan kiinni. :) Kierretanko & iso prikka & hylsy tms. niin menee.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C4 A6 (edit: quattro) 2.5 TDI 'pelastus'-operaatio
Collapse
X
-
-
Koitin perinteisin menoin pultti, mutteri ja paksut prikat -menetelmällä. Tarvii vaan keksiä enemmän kokoa prikalle, tai pidempi pultti, joka ylettyy hylsystä läpi. Jos ei saa vetoa ulomman holkin päälle, on riskinä sen kumin riekalointi. Vähän sama kun prässäisi laakeria sisäkoolista laakeripesään, kyllä sen laakerin sillä tavoin rikki saa.
Comment
-
Joo. Mulla on tuota varten noita vanhoja oem-alustan pultteja jemmattuna, niissä on sekä pituutta että isoja prikkoja. Esim. C4 etuapurungon takempi kiinnityspultti on hyvä monessa tuollaisessa paikassa. :)
Comment
-
Tämä auto saa kiittää hengestään isäukkoa. Lähellä oli, ettei seuraava reissu työkalukauppaan vaihtunut bensa-asemalle.
Takapyörän laakerien sokat olivat siis kasvaneet kiinni nilkkoihin. Toholla ei tehnyt mitään, vaan sokan päähän piti näyttää hitsivehkeitä ja naputella pää irti nilkasta. Tämän jälkeen sokan sai naputeltua uraansa myöten irti nilkasta.
Alkuperäinen kirjoittaja arto_sVähän sama kun prässäisi laakeria sisäkoolista laakeripesään, kyllä sen laakerin sillä tavoin rikki saa.
Nilkassa olevaa puslaa koitin vetää paikoilleen pultilla, mutta pultissa ei riittänyt pituus, jos prikkaa käytti välissä. En tohtinut kokeilla, kestääkö, joten sovittelin paketin ruuvipenkkiin ja puristin sillä puslan paikoileen. Puslan poisto nilkasta tapahtui kaivamalla keskiholkki irti, eli puukolla kumit kuikkaan. Tämän jälkeen sahalla ulkoholkki halki, kun ei se naputtelemalla suostunut liikkumaan.
Takatukivarsien puslissa ei ollut mitään ihmeellistä, ne tulivat perinteisin menoin prässillä tai taltalla koputtelemalla irti poteroistaan. Olivat päässeet jo melko huonoon happeen. Ainut mihin jäi sanomista, on kuskin puolen ABS-anturi, josta on kuori osin sulanut, varmaan jarrujen kuumenemisen takia. Porataan irti, kun antautuu.
Etupäähän meni etuvedosta purettu apurunko muutaman kymmentuhatta ajettuine tukivarsineen ja takapuslineen. Etummaiset puslat uusin tässä yhteydessä, vaikka vanhoissa ei näyttänyt vieläkään olevan ihmeellistä sanomista. Quattron alta puretuissa puslissa sanomista sen sijaan riitti; etummaiset raksahtivat riekaleiksi viimeistään pulttia aukoessa ja takemmistakin toisesta oli jo keskiö irtaantunut ulkokoolista. Toinen oli puoliksi kiinni.
Vakaaja piti vaihtaa vanhasta apurungosta uutteen, se kun on paksumpaa mallia. Vakaajan puslat näyttivät kohtuu kuntoisilta, joten en ruvennut juoksemaan erikseen kauppaan niiden takia.
Apurungon asennus oli ikävämpi homma, kuin mitä muistin. Kasasin sen alunperin valmiiksi ja pujottelin auton alle, mutta alapalloja ei saanut ainakaan itsekseen reikiinsä ns. millään. Samassa rötäkässä tuli vielä poksautettua kuskin puolen vetarin ulkonivel irti akselista, missä kohtaa oli äkillinen asentajalähtöinen tulipalo autossa lähellä.
Jonkin sortin sapuska, pienempi vitutus. Isäukko, talja ja narua mukaan ja uusi yritys. Tällä kertaa vakaaja irti tukivarsista, pallot paikoileen ja vakaaan päät takaisin huulille. Tämän jälkeen taljalla liian ulos harottavia vakaajan päitä lähemmäs toisiaan ja kas, nehän menevät paikoilleen.
Siitä poksahtaneesta vetarin nivelestä purettiin vanha kumi pois päältä ja asennettiin uusi Unifit tilalle, kun sellainen hyllyssä oli. Vanhakaan ei ollut ihan toivottomassa kunnossa. Toiselle puolelle meni etuvedon vetari, kun sen ulompi kumi oli luovuttanut suuren osan rasvoistaan pitkin pitäjää revenneen kumin takia. Molemmat etuvetaritkin ovat nyt alunperin siitä puretusta etuvedosta.
Yksi erä jäi vielä voittamatta. Repsikan etuiskari jäi vaihtamatta vieläkin, se mutteri on niin kiinni ja nilkka niin ruosteessa, ettei sitä uskaltanut ruveta repimään, eikä kuumentamaan. Katsotaan Tahkon jälkeen tuota. Tallissa on kyllä toinenkin nilkka, mutta siihen pitäisi taikoa ABS-anturi (nykyinen ei tasan irtoa ehjänä nilkastaan) ja vaihtaa laakeri varuiksi. Laakerin kunnosta ei ole ihan tarkkaa käryä, mutta paikka vaihdolle olisi aika otollinen.
Comment
-
Melko pitkään mennyt ihan vaan tankkaamalla ja öljyä vaihtamalla. Nyt tuli kuitenkin pieniä murheita.
Käsijarru on ollut jotenkin pitkäliikkeinen tässä hyvän aikaa. On se toiminut kokoajan sen verran, ettei asialle ole viitsinyt tehdä mitään. Katsurikin sen hyväksyi, joskin mainitsi, ettei teho ole enää kovin kaksinen. Tässä päivänä eräänä se sitten otti ja meni veltoksi. Hieman otti kiinni, kun tosi ohuessa alamäessä pysyi käppärillä vielä paikoillaan. Tänään oli ilmestynyt talliin sen verran tilaa, että sain auton nosturille.
Pudotin pakoputken loppupätkän pois edestä ja irrotin kardaanin tukilaakerin , että sain tilaa temuta. Vasen vaijeri oli irti ja jotenkin ihmeellisen pitkällä. Meinasin ensin, että kahvan tangosta oli kierteet korkanneet, mutta kun asiaa tarkemmin tutki, olikin vasen vaijeri poikki satulan päästä. Onneksi lötkössä on samat vaijerit, joten varastin ensihätään siitä varaosan. Taitaa muuten olla toisellakin puolella lötkön vaijeri valmiiksi..
Niin tai näin, nyt ei kahva nouse kuin muutaman naksun ja jarrussa tuntuisi olevan pitoa. Liekö alkuperäinen päässyt venähtämään tms..
Samalla reissulla tuli vaihdettua se toinen letku painepuolelle, eli turbolta kuuleriin menevä tumppi. Siihen oli siunaantunut sellainen viiden sentin perusvekki. Kuulerilta imusarjaan menevähän näistä porsii ns. aina, mutta tämä oli ensimmäinen tapaus meikäläisen tiedossa, kun tuo toinenkin hajoaa.
Tallissa sattui olemaan sopivasti vastaava käytetty, joten mennään sillä, minkä kestää. Vaihto oli alakautta niin helppo, etten jaksa ottaa ressiä tuon kanssa. Ainoat oireet olivat huonontunut kulku, kasvanut kulutus ja jumalaton huokaaminen paineilla.
Tässä on tullut muutoksia noihin työkuvioihin ja matka pitenee taas. Mielessä on käynyt, josko sitä tuoreistaisi kalustoa, mutta eipä tätä taida raaskia myydäkkään. Tiedä tuota, kelpaako nämä ylipäänsä enää kellekkään.. =) Taidan jättää talviautoksi ja hommata kesäksi jonkun toisen käyttiksen. Tai teen tästä lötkölle veto- ja huoltoauton, katotaan nyt.
Comment
-
Tuntuishan nuo aika hyvin kauppansa tekevän, ainakin kun hinta on sopiva. Mutta ikävä kyllä lötköä et ainakaan lain puitteissa tuolla saa kiskoa, sen verran vähän ovat suoneet diesel-koneiselle vetomassoja.
Comment
-
-
Sulla on käynyt sitten aika munkki tuon kanssa. Ne yksilöt mihin itse olen törmännyt ml. oma entinen kippo, olivat muistaakseni 1475kg vetomassalla. Omani kanssa kävin konttorilla kiukuttelemassa, niin tekivät tyyppikilvestä jonkun eri tulkinnan jonka mukaan se paino nousi sitten johonkin 1600kg hujakoille.
Comment
-
Aikansa kun kokeilee onneaan, se viimenään loppuu. Jäin tänään ekaa kertaa pihaan tällä vehkeellä, kun syöttöpumpun hihnasta loppui kilometrit kesken. Ei mitään käryä, kuinka vanha tuo on, tai kuinka pitkään sillä on menty. Edellisessä vehkeessä oli ainakin 100 tkm ajettu hihna, eikä se vieläkään pettänyt. Tämäkin näytti selkäpuolelta ihan hyvältä, mutta nokka oli sutaissut tyhjää ja hammastus hävinnyt.
Onneksi tallilla oli jo edelliseen hankittu hihna jemmassa. Siitäkin on toki päiväys mennyt umpeen viime kesäkuussa, mutta eikähän tuollakin aja sen aikaa, että saa uuden haettua. Samalla voisi vaihtaa kiritäjän.
Vaihto pihassa noin kahteen tuntiin, sisältäen tunnin verran ajelua hihnan perässä, sekä muuta ihmettelyä ja työkalujen etsintää. Vaihto yksinkertaisuudessaan:
Kiristäjä irti ja vanha hihna pois paikoiltaan.
Kone ja pumppu merkkeihinsä.
Uusi hihna paikoilleen pujotellen ja kiristäjä takaisin paikoilleen, mutteri vielä löysään.
Pumpun pyörästä kääntäen (keulasta katsoen myötä päivään), kunnes alkaa vastustaa.
Hihna hampailleen alapuolelta aloittaen, eli kiristäjän puolelle jää löysää.
Kiristäjällä hihna tiukkaan ja kiristäjän mutteri momenttiin.
Avaimesta pyöräytys ja pata tulille.
Itselläni ei ekasta lähtenyt, kun ei osunut oikealle merkille. Liekö sitten ollut kampura vika merkillä, vai pumppu väärässä merkissä tms., mutta toisella lähti. En siis käyttänyt heittokelloa. Tarkistin ajoituksen vielä VCDS:llä ja jäi näillä eväin niin aikaiselle, ettei mahdu kartalle. Olen sen aina ennenkin säätänyt vastaavaan kohtaan karttaa, joten olettaisin, että osui ihan kivasti. Käynnistyi hieman jo viilentyneellä, pari kolme tuntia seisseellä koneella oikein hienosti. Jakohihnan vaihdon jälkeen, jolloin en siis säätänyt ajoitusta erikseen, on saanut sahata välilämpöisenä ja kylmänä, jos ulkoilma on ollut lämpimämpää kuin ~5 astetta. Hehkuttaessa käynnistynyt hyvin.
Comment
-
JOstain päin moottorin etuosaa kuuluu rasittava kitisevä ääni. Ajattelin sen tulevan moniurahihnan kiristäjästä, joten otin ja laakeroin varaosa-autosta puretun yksilön uudestaan. Samalla käytin auki myös toisen nivelen tuosta kiristäjästä ja rasvasin saranatapin jarrurasvalla.
Kitinä ei vaan peijooni poistunut. Jostain se sieltä edestä tulee, mutta ihan tarkkaan en saa paikannettua. Molemmissa omistamissani 5 zyl. TDI:ssä onollut sama vaiva ja noin samoilla kilometreillä. Nyt on rikki 385 tkm ja kitinä alkaa jo olla kiusallisella tasolla.
Tulikohan tuossa nyt munattua jotain, vai tuleeko se ääni jostain muualta? En ehtinyt kokeillla ilman apulaitehihnaa, mutta epäilisin vahvasti jotain sen varrelta. Toivottavasti se ei ole jakohihnan kiristäjä, joka on vaihdettu viime kevättalvella muistaakseni.
Comment
-
Ilmastoinnin käyttö ei vaikuttanut ääneen. Vanhasta koneesta tuli joskus laitettua hydepumppu toiseen autoon, jossa se on edelleen ja äänetön. Jäljelle jää oikeastaan visko ja laturi. Kiristäjä on jotenkin tiukassa, ikään kuin pohjilla. Voisikohan olla, että myivät mulle liian lyhyen hihnan..
Laturi alkaa olla muutenkin huoltoa vaille. Välillä latausjännite jää 12 volttiin käynnistyksen jälkeen. Hyppää 14 volttiin, kun tarjoaa vähän kierroksia. Taitaa olla siinä seuraava huoltokohde. Laakeri(t?), hiilet, jännitteen säädin, mitä muuta? Löytyisikö joltain jo valmista osalistaa? Jokin käsitys kustannuksista olisi hyvä saada etukäteen. Jos kunnostus tulee pirun hintavaksi, lienee fiksumpaa ostaa valmiiksi kunnostettu laite.
Pankin täti myönsi jo rahoituksen tuoreempaan, mutta tuli laitettua asunnon vaihto vireille, eli tällä pitäisi ajella vielä hetki.
Comment
-
Ikävää kitinää metsästelen omastakin. mittarissa reilu 400tkm. Vaihdettu flektin laakeri ja hihnapyörä, laturi, tehostimen pumppu, hihna. Kiristin vaihdettu uuteen n. 80 tkm sitten. Ilmastoinnin kompura on jossain vaiheessa vaihdettu uuteen.
Edelleen kitisee ja ääni loppuu, kun hihnaa keventää kiristäjältä. Voineeko joku hihnapyörä olla niin kulahtanut, että hihna tykkää pitää pienen vinkaisun? Ei tuota äänen lähdettä oikein osaa paikantaa. Laturin vaihdon jälkeen vanha 80tkm ajettu gatesin hihna alkoi parkua oikein kunnolla, hiljeni uudella hihnalla, mutta ärsyttävä terävä kitinä jäi.
Dampperikin vaihtui edellisessä nokkahihnanvaihdossa. Oli kuulemma loppu kuten kiristinkin, mutta ei ääntänyt sen ihmeemmin.
Jatkoa: Nyt soitti kaveri korjaamolta nokkahihnan vaihdon yhteydessä että damperi on loppu. Kestihän tuo yhden hihnanvaihtovälin. Vasta vaihdetussa hihnassa oli jo jonkin verran jälkiä.
Comment
-
Meinasin jo hermostua aamulla tälle vehkeelle, kun kytkin alkoi luistaa töihin lähtiessä. Pääsin kilometrin verran kotipihasta ja risteyksestä kiihdyttäessä kierrokset lasahti ylös, vauhti ei. Aika jännästi hajosi. Pääsin jäljellä olevan matkan (pari kilsaa) varvastellen perille. Liian innokas kaasun annostelu aiheutti lipsumista vika paikassa. Koitin illan suussa nilkuttaa 20 km tallille, mutta matka katkesi puolivälissä motarin ramppiin. Ei enää niin paljon pitoa, että olisi uskaltanut liikenteen sekaan.
Työpäivä meni kiroillen ja miettien, mitä hankkisi tilalle. Ei ole helppo homma korvata C4 quattro, jos ei ole iskeä yli 10 k€ tiskiin. Juuri talon ostaneella olisi muitakin kuluja, joten ei kai auta kuin leppyä. Auto nosturille ja lootaa tonttiin. Irti en vielä ehtinyt ottaa, mutta alulla ollaan jo. Edestä on otettu pois vetarit, dp, kardaani ja jotain pientä peltiä ja sellaista. Apurungon löysäsin takaosastaan.
Puhelut Terholle on muuten melko hintavia. Pitäisi hakea huomenna 7A:n vauhtipyörä. Kytkinlevyksi on tarjolla joko AAT:stä tai AEC:stä purettu, ei nopealla soittokierroksella ollut kellään tarjota uutta hyllystä siten, että se olisi huomenna räpylässä. Asetelmaksi tulee niinikään käytetty vakio. Vauhtipyörän pultit sattuu olemaan hyllyssä, asetelmaan en löytänyt.
Että pitikin ja juuri ennen Tahkoa..
Comment
-
Että pitikin ja juuri ennen Tahkoa..
Tämän nyt pariin kertaan lueskellut läpi ja täytyy sanoa, että mäkin haluan c4 tdiq:n (b4 käy pieneksi eikä sitä löydy tdi+q yhdistelmänä ja onhan c4 ajettavuudeltaan eri planeetalta). Hyvää yksilöä ei vaan löydä enää helpolla...Viimeksi muokannut vV8m5; 4.2.2014, 23:52.
Comment
-
Ei se nyt ihan etene niinkuin haaveili.
Laatikon pudottaminen otti aikansa ekakertalaiselta. Vaihteensiirtäjän tangot pitää tajuta ottaa ihan irti asti, pelkkä pulttien avaus ei riitä, muuten ei mahdu tarpeeksi taakse. Samoin laatikon kuskin puoleinen kannake kannattaa suosiolla irrottaa askin kyljestä, muuten on ahdasta.
Homma tyssäsi lopulta 7A:n vauhtipyörän ajoitustappeihin, joita en raaskinut alkaa irrottamaan. AEL:n asetelma ei mene paikoileen, jos tapit ovat paikoillaan. Pitää silputa ne irti illalla. Onneksi oli hyllyssä 3B:n vauhtipyörän uudet pultit, muuten olisi sekin jäänyt. Samoin löytyi lötköä varten hankittu painelaakeri.
Pois puretussa kytkimessä oli pintaa vielä vaikka muille jakaa. Asetelman pintaa vasten pyödällä pyöritellessä se tuntui kuitenkin melko livakalta. Toivo elää, että oli tosiaan siitä kiinni. Muut vaihtoehdot on enemmän vähemmän kalliita.
Tässä käyttöautoa pakon edessä ropatessa ja parin vähemmän nukutun yön jälkeen ajatus auton vaihdosta ei varsinaisesti helpota. Vielä kun kotona olisi muutakin askarreltavaa ja Tahkollekin olisi kiva päästä..
Comment
-
Mutta mietipäs, C4 pitkäkattoinen "urheilu" ajoneuvo, mukavalla R5 moottorilla sekä nelivedolla. Suorituskykyä miedolla kulutuksella sekä tilaa matkustaa. Mikä parasta, tässä enää tuskin on paljon muita kuluja, kuin ylläpito (vrt uuden auton kanssa mahdolliset laina lyhennykset ja arvon alenemat). Seuraava askelhan olisi 4F 3.0 diisselillä, mutta manuaalin kanssa saa lätkiä jo lähes 20ke tiskiin.
Comment
Comment