Mitä työ puhutte oikein... Tasan kerran olen jumissa ollut 10cm maavaralla C4 koppasella Q:lla... sekin johtui siittä, että takalukko ei toiminut alkuunkaan. Ja tuo noin 50cm korkean jäisen aurausvallin kanssa pysäköintitilanteessa Helsingissä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C4 A6 (edit: quattro) 2.5 TDI 'pelastus'-operaatio
Collapse
X
-
Tuu käymään niin tehdään tarkastusmittaus ja voidaan helistellä vähän nosturilla paikkoja jos siellä vaikka olis jossain väljyyttä.
Comment
-
No mä oikeesti ajelen tosi huonoja teitä ja paljon. Ehkä se suurin ongelma on siinä. Pitää laittaa tuo alkuperäinen sport alusta takaisin nyt kun se löytyi ja kokeilla tää talvi sillä. Mulla kyllä ottaa niin pirun helposti ne pohjaraudat kiinni ja talvella sit pohjapanssari nousee niin nätisti lumen päälle ja sepä on sitten siinä :) Kesällähän tuo alusta on ollut ihan mukava ajella hyvällä tiellä.
Comment
-
Auto on ollut tallissa kohta 2 viikkoa. Jakopään sain jo laitettua, vielä olisi taka-iskarien vaihto, takajarrujen tsekkaus, lämppärin läppämoottorien putsaus ja ohjausvaihteen vaihto listalla. Iltahommina tehdessä tahtoo venähtää tämä tekeminen..
Ohjausvaihteen sain jo tapeltua irti, mutta vielä pitäisi saada se taiteltua ulos pannuhuoneesta. Alunperin oli meininki ottaa kone pois edestä, mutta sitä varten joutuisi ottamaan ilmastoinnin tyhjäksi, vaihtamaan kuivaimen ja muuta rapaa. Päätin kokeilla ensin malmi paikallaan. On muuten jumankekka ahdasta. Ajattelin kokeilla, josko se tulisi raidetangon reijästä pihalle, mutta nihkeeltä näyttää. Voi olla, että jarrutehostajankin saa nypätä pois tieltä. Jos tähän on jotain kuolemattomia vinkkejä, otan mielelläni vastaan.
Tanko on toisesta päästä yhdellä ja toisesta kahdella pultilla kiinni, mutta ristus että ovat väliköt keksineet niille. Kuskin puolella ylemmän kannan tiellä on sopivasti johtonippu ja välihän jarrutehostajan takana on pieni kuin pers'silmä. Pitkällä jatkolla, gynekologin käsillä ja amorfisilla hermoilla se kuitenkin aukesi viimein. Toiste en tätä kyllä tee, kuin pakon edessä. Tai jumalatonta korvausta vastaan..
Takaiskarit on vielä tilaamatta, mutta kai se on pakko ne Bilsteinit ottaa. Sachs ei tarjoa sport-alustaan mitään, eli ilmeisesti heidän valikoimastaan ei löydy putkia 12 mm yläpään muttereille. B6 ja B8 hintaero on kymppejä, joten eiköhän ne B8 Sprintit sinne laiteta. Jousina säilynee H&R. Eteen voisi vaihtaa samalla nuo lötköstä löytyneet ja ilmeisen tuoreet Sachs Advantaget.
Takajarruille riittää toivottavasti käsijarruvaijerien rasvaus. Ekoilla pakkasilla kun tuntuivat jäävän laahaamaan.
Comment
-
Ei joudu tyhjään kylmälaitetta, jos koneen nyppää pois. Kenno kääntyy edestä tieltä pois ja kompuran saa riippuun liittimineen vaikka runkopalkeista. Mutta työtähän tuossa muuten kyllä on. Jos tehostajan joudut irroittaan, niin melkeenpä suosittelen helpommaksi vaihtoehdoksi ottaa malmikasa edestä pois :) Sisäpuolelta niin miellyttävästi kiinnitetty, ettei tahtonut päästä käsiksi edes kojelaita pois purettuna.
Comment
-
Rattiakseli oli melkein helpoin noista. =) Pikkuräikkä 13 mm hylsyllä ja lenkkiavain mahtuivat kivasti paikoilleen, joskin melko hidasta se nitkuttelu oli. Asiaa ei varsin helpottanut se liiman ja maalin määrä, mikä noihin oli sullottu.
Pannuhuoneessa on joka paikassa jotain tiellä.
Comment
-
Ei se tule sieltä ilman väkivaltaa. Malmin irrotus aloitettu ja kompura roikoksissa. Repsikan puoleinen moottorin tukikumi on melko mielenkiintoisessa paikassa, mutta murehditaan sitä tuonnempana.
Nythän on niin, että takajarrut on kivasti juntturassa. Rengas ei pyöri käsin ja näyttää siltä, että vaihteeksi saa purkaa takajarrut paloiksi. Vaijerit ei ole jäässä, auto on ollut lämpimässä tallissa koko ajan.
Puuhaan toi lisämaustetta tuon pyörityksen yhteydessä havaittu välys takapyörässä; sehän liikkuu camberin suuntaan, eli ylätukivarren pallossa on varmaan väljää. Laitoinkin vitutuksissani CAC:lle tilauksen noista ylätukivarsista, tarjolla olevista alatukivarren puslista ja takaiskareista. Takaiskarit ovat kyllä epäilyttävän edulliset, mutta kokeilenpa kuitenkin. Tämän jälkeen ei toivottavasti tarvi taka-akseliin enää puuttua. Jossain vaiheessa vakaajan linkeistä varmaan menee pallot, mutta ne saavat nyt luvan olla.
Katit pudotin pois. Eivät helise tms, joten olkoon noin. Nyt ei riitä inspiraatio alkaa keksiä putkia niiden sisään, joten olkoon kennoineen. Joku liotus niille korkeintaan tehdään tässä yhteydessä.
Comment
-
Taitaa se takapään ylätukivarsien kuluma olla ainoa heikko kohta C4 alustassa. Plussaan olen nyt neljään vuoteen vaihtanut kahteen kertaan CAC kepit. Selvennettäköön että ekat oli jo auton tullessa pashana ja vaihdetuilla pääsi sen 3-4 vuotta. Madallettu auto ja välillä aika raskaassa käytössä kun haetaan sivuttaiskiihtyvyyksiä että ei ne CAC palikat kovin huonot ole hintaansa nähden.
Comment
-
Ei ollut pallo väljä, vaan pusla on sulanut. Pallon kumi on kyllä ihan valmis, mutta nivel ei vielä ole väljä. Takasatulan mäntä tuntuu liikkuvan kohtuullisella voimalla, samoin vaijeri. Satula irtosi palojen päältä ilman väkivaltaa, kun paloja vähän väänsi irti levystä. Palat on muuten melko loppu, taas.
Näyttää kyllä siltä, ettei nuo kumi osat ole ihan eilen sulaneet. Todennäköisempää on, että se on tapahtunut jollain kesän ratareissuista. Jännä vaan, ettei ole tullut aiemmin kiinnitettyä huomiota moiseen.
Pöydällä olisi 200 20V:n kunnostetut jäähdytetyt takajarrut. Alkaa olla lähellä, etteivät päädy tähän..
Comment
-
Jos ovat samat kuin Urs4/6 malleissa niin balanssissa ei huomaa mitään eroa vakio jarruihin vaikka mäntä onkin isompi ja levy 24mm isompi halkaisijaltaan. Jarruthan ei mene sitten vakio kannakkeisiin vaan niidenkin täytyy olla sitten levyä ja satulaa seuraavat osat. Nilkan ja satulan kannakkeen väliin joutuu laittamaan muutaman millin rikat jotta asettuvat keskelle levyä, johonkin topiciin olen tuon rikan vahvuuden kirjoittanutkin mutta en nyt tähän hätään sitä löytänyt.
Comment
-
Jäähdytetty on 42,x mm männällä, kun tuo pienempi on 38,x mm. Jarrupalat on samat ja itse asiassa tuo laikan kokoero jopa hieman yllätti. muistelin, että olisivat olleet saman kokoiset. Kaikki osat luonnollisesti löytyy.
Comment
-
Tulee tuota lunta sillai riittävästi, joten aika sopivaan saumaan sattui auton "valmistuminen".
Moottoria ja vaihteistoa otettiin muutama sentti ulos, jotta saatiin taiteltua ohjausvaihde pihalle raidetangon läpiviennistä. Korvaava vaihto-osa on mallia perus, eli tässä hävitiin Servotronicin verran. Tai hävittiin ja hävitiin, ohjaus on nyt jotenkin tunnokkaamman oloinen varsinkin pienemmissä nopeuksissa. Parkkiruutuun ajaessa hauiksen tehostus on toki hieman isompi, mutta en pidä tätä juuri minään.
Takajarruille tuli tähän lähtöön vain uudet tarvikepalat. Kuskin puolella mäntä oli hieman jämäkämpi alkuun, mutta pienen suostuttelun ja vääntelyn jälkeen painui satulaan ihan käsin painamalla ja samalla pyörittäen. Repsikan puolella ei tarvinnut edes suostutella.
Takapään puslat, iskarit ja ylätukivarret jäi vielä vaihtamatta, eli jumppaa on vielä tiedossa. Sitä ennen pitää vaan keksiä jostain joku tila, missä saa rauhassa askarrella. Nyt sai hypätä pois muiden projektien tieltä. CAC:ltakaan ei ole kuulunut vielä mitään, aikaa on kulunut jo muutama päivä. Olisin odottanut jonkin sortin tilausvahvistusta ja tilinumeroa maksua varten pikkuhiljaa. Onko muilla millaisia kokemuksia ko. puodista?
Comment
-
-
Täältä merkkitukivarret edullisesti:
http://www.ebay.de/itm/Querlenker-MO...item35c1f18625
AU-TC-7219
AU-TC-7207
Comment
-
Nyt ne viimein tuli ja meni paikoilleen. Takaiskareiksi ilmestyi Bislteinin B8 Sprintit ja takaylätukivarsiksi Febit molemin puolin. On muuten melko jämäkät nuo B8:t kun käsin niitä pumppaili. Vanhat jaksavat nekin nousta omin voimin takaisin, kun ne painaa sisään, mutta on ne melko vetelät verrattuna uusiin. Perä nousi varmaan pari senttiä ainakin.
Etupäähän piti vaihtamani Sachisin Advantaget, jotka löysin lötköstä. Ovat siis ilmeisen tuoreet, tai ainakin hyvässä iskussa. Kuskin puolen sain vaihdettua ja sieltä poistettu pamppu olikin jo valmis, mokoma jäi pohjaan, kun painoin sen sisään mutterin irrotusta varten.
Toiselta puolelta ei mutteri sitten auennutkaan, ei edes pulttimopolla. Sain jopa siitä Bilteman työkalusta kulmat pyöreiksi, kun ote lipsahti ja avain pääsi pyörähtämään. Uutta siis tilattava. Uitin mutterin WD40:ssä ja on varmaan mentävä kokeilemaan, josko se siitä irtoaisi kunhan nyt sen työkalun saisi. Jos ei, on varmaan yritettävä lämmöllä, joskin vähän jännittää mennä iskarin kupeeseen tarjoaamaan liekkiä. Kai se pumpun säteistiiviste pettää ensin ja ruiskii sieltä kamat pihalle, eikä suoraan räjähdä tms. Pitää varautua jollain.
Comment
-
'ttu 'tana! Molemmat takapyörän laakeritkin väljät.
Nilkka pöydällä ja napakin jo irrotettu laakerista, mutta eikö saatana ole sokka luonnonliimattu nilkkaan. Lämmittelyksi menee, saa nähdä riittääkö.
Samalla vaihtuu tukivarren puslat. Etukelkka pitäisi vielä sekin pudottaa ja vaihdella vähän noita nikaleita sinnekin.
Mulla alkaa mitta täyttyä tämän käyttiksen roplaamisesta.
Comment
-
Sinne joutuu kaikki vaihtamaan kertaalleen, niin sittenpä tuo taas menee useamman vuoden. Btdt. Tsemppiä. :)
Comment
-
mutta eikö saatana ole sokka luonnonliimattu nilkkaan
Comment
-
Sitä seegeriä just. Pilliä mulla ei ole, mutta toholla sitä tuossa muutaman tunnin lämmittelin ja koputtelin, ei eloa. Sutasin happoa vielä viimenään pintaan, josko se huomenna olisi herkemmässä. Jos ei ole, pitää ruveta silppuamaan sitä rengasta.
Comment
-
Olisko siinä syytä sitte ihan hommata vaan varaosanilkat jostain? Tulee hintoihinsa moinen operaatio muuten.
Comment
-
Se seegeri pitäs saada kerralla jostain kohtaa punaiseksi ja heti talttaa perään. Ei toholla paljoa tuossa kohtaa tee.
Comment
-
Sokat on molemmin puolin.
Jätkät oli vähän kokeilleet, kun aamusta olivat oleet jotain roplaamassa. Olivat hitsivehkeitä näyttäneet ja naputellet, joutessan prässänneet laakerinkin irti. Kiitokset Tommille ja Kimmolle siitä.
Uusi laakeri on prässättynä paikoileen. En ruvennut tappelemaan sen toisen seegerin kanssa, saa luvan mennä vanhalla. Uutta seegeriä en saanut paikoilleen, noilla pihdeillä ei näy onnistuvan. Aamusta isompien haku ja uusi yritys.
Nilkassa oleva pusla meinasi heittäytyä hankalaksi, sitä kun ei tahtonut saada prässin sopivaan asentoon. Pois purkaminenhan ei sinällään ole ongelma, erottaa vaan keskiholkin muusta puslasta ja sahaa ulommaisen holkin halki, jolloin se tulee pois lähes vetämällä. Uuden paikalleen laitossa prässi onkin sitten lähes pakollinen. Toki siihen tarvii vielä sopivan holkin, ettei tule murjoneeksi kumia rikki samantien. Nilkan asemointi prässiin on vaan nätisti sanottuna haastavaa.
Comment
Comment