Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
C4 A6 (edit: quattro) 2.5 TDI 'pelastus'-operaatio
Collapse
X
-
Tankki tuli tonttiin. Onhan se aika rujon näköinen.. 200 20V:stä pudotettu on kovasti saman mallinen, mutta dieselin varustus tankissa on erilainen. Pohjassa on sihdin sisällä jotain, mitä en ehtinyt vielä tarkemmin tutkia. Kuvat on kamerassa ja kamera jäi tallille, joten niitä myöhemmin. Auton alusta on muutenkin paikoin himppasen happamahko, joten pitää huomenna vielä raaputella ja paikkailla ja massailla mennessään.
Perän puslatkin tuli juuri ennen pässiäistä, mutten ehtinyt rempata tuota toista akselia valmiiksi, joten ne jäänevät lötköön. Perän tukipuslat laittelen tuohon, oli sen verran loppu. Etummaiset vaihtuu, jos ehdin tehdä tässä rötäkässä.
Comment
-
Auto on taas ajossa. Tässä kohtaa kiitokset -Maukka-:lle asennusavusta.
Ei vaihtunut perän etummaiset, mutta perän etukannakkeen toinen pusla (korin päästä siis) oli pakko uusia. Pultti oli niin rakastunut puslan holkkiin, etteivät suostuneet eroamaan. Piti sahata puslan molemmin puolin poikki. Uusi pusla Volkkarilta karvan yli 20€ pultteineen.
Perän tukityynyn vaihdoin 034-malliseen. Kertovat kahta tarvittavan, mutta olin rohkea ja laitoin vain toisen. Ylempi 'tyyny' jäi alkuperäiseksi. Katotaan, kuinka käy. Ainakaan kotiin ajaessa ei tuntunut mitään ylimääräisiä kolahduksia tai muuta outoa vaihtaessa, kiihdyttäessä tai moottorijarrulla.
Toinen raidetangon pää oli valmis. Oli muuten kiinnikin, joten koko raidetanko lähti pöydälle. Varaosa-autosta sai sopivasti toisen tilalle, kun tuon omasta oli joku kääntänyt keskimutterin pyöreäksi. Korvaavaan tankoon tuli vaihdettua uusi pää, osin turhaan. Vanhakin olisi ollut ihan käypänen.
Vetarin suojakumi oli rikki, joten vetari irti ja nivelen putsaukseen. Vähän se takkusi, joten varaosa-autosta toinen tilalle. Tiedä sitten, saisiko tuosta kalun pesemällä. Jäi kumikin vaihtamatta tuohon varavetariin, kun näytti olevan ihan käypänen. Kostaa varmaan viimeistään ensi talvena. =)
Nyt on joka nurkassa H&R:n vieterit. Takana on 200:n takatolpat kokonaisuudessaan, eteen meni pelkät jouset. Siellä iskarit ovat mallia sport by Audi. Ei mennyt kovaksi, vaikka vähän jännittikin. Matalaksi se meinaa vähän käydä. Saattaa olla nippa nappa, onko tarpeeksi tilaa alla.
Huomenna kulmien säätöön, jos vaan jostain saa ajan. Sen jälkeen voisi taas koittaa leimaamista. Toivottavasti menee vielä jälkitarkastuksena, kun viimeinen päivä olisi ollut tänään. Se vaan on huonosti auki tuo konttori näin sunnuntaisin. Muuten ei hätää, mutta menin paskomaan toisen etunurkan ABS-anturin. Epäilisin, että siitä ei selviä korjauskehotuksella.
l
Comment
-
Leima tuli ja kilvetkin on haettu. Sisäpesua aloittelin, penkit puunattu kertaalleen ja muut paikat pyyhitty pahimmasta ryönästä. Vähän se ilme siistiytyi, mutta pitää vielä ottaa sellainen kattava puunaus tuohon sisutaan. Hajukin alkoi normalisoitua. Tunkkaisuus on jo lähes tiessään. Uudet matot tarvisi jalkatiloihin.
Siihen ne hyvät sitten loppuikin. Ei mennyt kulmien säätö ihan niinkun piti, vaikka säädötkin oli herkistelty. Poislukien oikea etunurkka, jota eivät saaneet auki edes pillillä. Etuauraus oli mennessä säkällä ihan siedettävä, takapää päin metsiä. Pois tullessa osat on vaihtuneet. Edessä harittaa toinen nurkka ns. vitusti. Takapää on sentään muutne ok, mutta kuskin puolelta loppui aurauksen säätö kesken. Mikähän vittu siinäkin voi sitten olla..
Eikun raidetankoa irti ja päätä vaihtoon.
Comment
-
Erikoisen näköistä. Minkäköhän takia eivät ole edestä säätäneet camberia ollenkaan? Se nyt on kuitenkin se ensimmäinen säätö mikä pitää tehdä, lopuksi vasta auraus. Takana muuten ok, mutta kuskinpuolen auraus poskellaan. Liekö sieltä säätö loppunut kesken eivätkä ole älynneet löysätä alatukivarren etukiinnikettä ja ottaa sieltä löysiä pois. :)
Jos oikein lähtisi nillittämään, niin edessä saattaa olla apurunkokin hieman vinossa, kun casterissa reilu puolen asteen heitto. Ei kuitenkaan välttämättä aiheuta toimenpiteitä ainakaan noin käyttöautossa, vaikutusta tuskin huomaa.
Autoharrastajalta lievä user error ettei ole eturaidetankoa herkistelty etukäteen. :) Ei sillä, kyllähän suuntaukseen mentäessä periaatteessa pitäisi voida olettaa että kulmat tulee kuntoon, mutta kuten tiedämme niin siihen ei aina voi oikein luottaa...
Comment
-
Kaikki oletukset osuu ihan oikeaan, poislukien tuo etukiinnike, josta en tiedä mennä sanomaan. Loppui varat siis kesken. Cambereita ei edestä voinut säätää, käänsin itse kasatessa vanhasta kokemukseta tappiin, eli sieltä ei enempää irtoa, jos ei ota ja vinguta yläpään lautaseen lisää reikää. Saatanpa senkin tehdä, jos iskee vimma.
Tuo raidepään aukaisematta jättäminen on tosiaan harrastajapohjainen häiriö. Ei siinä hötäkässä 'jaksanut' ruveta aukomaan. Olisihan se ollut kokoneisen pultin aukaisu raidetangon sisäpäästä ja olisi saanut tangon pöydälle herkisteltäväksi. Nyt saa vaihtaa varmaan koko pään, kun ovat lämmitelleet. Eiköhän sieltä ole rasvat karanneet. Noh, varaosa-autosta saa rempata toisenkin tangon valmiiksi.
Comment
-
Nonni. Auto pesty ja kertaalleen vahattu, joten uskaltauduin sohaisemaan sitä kameralla. Sisustaakin on pikkasen putsattu, mutta siitä kuvia, kunhan penkit on pesty toiseenkin kertaan. Hujautin Würthin ilmastoinnin putsausaerosolin tänään autoon samalla, kun vaihtelin renkaita mummon Puntoon. Toisen vahakierroksen se vielä huutaa, katsellaan maanantaina sitä. Nyt pinnassa on Autoglymiä, mutta tänään suoritettu uusinta pesu Meguiarsin shampoolla herätti mielenkiinnon firman vahaa kohtaan. Kunhan näen, millainen työkaverille myydystä biturbosta tulee, kattellaan meneekö tähän sama kama niskaan, vai laitetaanko lisää Glymiä.
Tähän mennessä vaihdettua siis
Antenni jalkoineen
hanskalokeron kansi
Tankki
Toinen polttoainelinja tankilta tulipellille
perän tukikumi
perän etukannakepalkin toinen pusla, korin puolelta(toisen kanssa en jaksanut alkaa tappelemaan, kun ei ollut pakko)
Vasen raidetanko ja siihen ulompi pää
H&R-vieterit 220V:stä, takatolpat kokonaisena
Vasen etuvetari
Oikea käsijarruvaijeri
LEDit sisävaloihin
Muutama polttimo mittaristoon
Etujarrupalat (OE)
Seuraavaksi ohjelmassa:
Jarrunesteet
Öljyt koneeseen ja voimansiirtoon
termari + nesteet
lohkolämmitin
Oikean puolen raidetanko uudella päällä
Toiset etuiskarit (220V:stä), tähän semmoinen vahva ehkä
Soittimen vaihto, cd-boksin poisto ja subin asennus
Kaiken maailman suodattimet
Toiset vanteet ja mahdollisesti myös renkaat. Nuo nykyiset on 48 ET:llä ja ottavat edessä olkavarteen kiinni. Välissä nyt joka nurkassa 5 mm speiserit ja melkoista säätöä on, että saa kulkemaan värinättä, eikä tahdo onnistua sittenkään. Fuchsit edelleen ostoslistalla kärjessä. Myös A5:n orkkisvanteet voisi käydä, vaikka niissä aika messevä ET onkin (26 tai 28).
Comment
-
Kyllä mun mieltä oikeestaan kuumentaa, kun aattelee, että sama irrotusjumppa on edessä lötkössä, x 2.. =)
Sehän tarkottaa joko PA- ja jarrulinjojen irroittusta ja rälläköintiä, tai vastaavasti rautasahalla nitkuttelua. Toki voi ostaa puukkosahan ja ajaa sillä poikki pultti-holkki -yhdistelmän puslan molemmin puolin. Saatan suorittaa jälkimainitun..
Meinasin unohtaa, tuolla edellisessä näkyy CD-boksin sisältö ekan irrotuksen yhteydessä. On Dieter ollut selvästi musiikkimiehiä. =)
Comment
-
Ei niin pahasti.. =)
Kattien suojaraudat on saaneet parikin osumaa. Katsastuskonttorin nosturille meni komeasti, mutta esim kotipihasta kadulle on pakko ajaa kulmittain, muuten kolahtaa. Kovaa alustasta ei tullut. Orkkisjouset on tallessa, jos alkaa tuottaa liiaksi murhetta. Sitä odotellessa, olkoon noin.
Josko jollekin on jäänyt ulkolämpömittarin ylimääräisiä LEDejä, voisin poistaa yhden.
Comment
-
Mistä lie jäänyt mieleen, että olisi ollut punainen LED, millä tuo ulkolämpömittari valaistaan. Pitää ottaa mittaristo vielä kätöseen ja tarkistaa. Suunnaton homma sekin. Rattia en irrottanut, josko tällä kertaa edes johdot ottaisi irti, että saa mittariston ihan pöydälle asti.
Kuskin etupyörän ABS-anturi pitää vaihtaa. Varaosa-autosta taitaa saada anturin, mutta vanhan irrotus voi olla melko savotta. Taitaa huutaa poraa ja muita sen sortin apuvälineitä. Biltema myi jotain kaavinsarjaa, mutta hinta oli vähän suolaisen oloinen.
Comment
-
Tuli käytettyä auto erikoismiehellä kulmien säädössä ja kohilleenhan ne napsahti, kun vähän säädettiin. Autoon löytyi ohjaustunto ja rupesipa tuo keskittämäänkin. Aiemmin ohjaus oli saman tuntuinen ihan sama millä nopeudella ajoi, nyt on selvästi keveämpi parkkiksella. Servotronicin olemassa olon huomaa siis taas. Myös uria alkoi löytyä tiestä ja muuttui meno melko kulmikkaaksi, joskin ohjauksessa on myös melko sporttinen tunto. Samassa rytäkässä tuli vaihdettua se toinenkin raidetangon pää, tai koko tanko oikeestaan.
Tuli myös uudet vanteet tänään ja kumitkin saatiin tallilla samantien niskaan. Kyseessä B8:n 6-puolainen OE-vanne, joka muistuttaa (hyvin) etäisesti urssin Fuchsia. Speksit 7½x17" ET28. Painoa pitäisi olla luokkaa 9kg, en punnannut. Kumit on kokoa 225/45/17 ja 94W, Champiro jotain. Olivatten asentajan mukaan melko jäykät..
Melko tarkalle tahtoo mennä, mutta en ole saanut vielä raapimaan mistään. Eka kuva on repsikan etukulma ylös tunkattuna ja näyttäisi tuo kaarem sisään painuvan. Takapää on se, missä taitaa tilaa olla vähemmän noin ulospäin. Vanteen vaihdon yhteydessä hävisi 80% uraherkkyydestä.
Alla pari kuvaa aiheesta.Viimeksi muokannut arto s; 14.5.2012, 22:58.
Comment
-
Melko tarkalle tahtoo mennä, mutta en ole saanut vielä raapimaan mistään.
Comment
-
Jepjep, niinhän se oli kuten arvelin, että taka-alatukivarren etukiinnityksestä piti ottaa löysät pois. :) Täytyis oikeastaan joskus vähän kokeilla ajaa tuota, että miten se menee. Oma ei juuri uria nuuski ainakaan et42? ja 205/55-16 rengastuksella. Mutta siinä on kyllä toisaalta kaikki alustan puslat uusittu ja hammastankokin kiristetty. Oletko muuten itse kokeillut tuota hampitangon kirrausta?
Comment
-
En tähän. Ohjaus tuntuu melkeinpä parhaalta, mitä Audeissa on vastaan tullut. Eräs 100 Sport taisi olla vielä tunnokkaampi. Ei tämäkään uria löytänyt talvirenkailla (195/65/15).
Melkein tekisi mieleni väittää, että tuo jäljelle jäänyt vieno vetely johtuu melko pitkälle renkaista. Voihan tuolla toki olla väljiä pusliakin. Rengashan on melko jyrkallä olkapäällä ja ainakin asentajan mukaan melko jäykkä runkoinen. Seikkoja, jotka käsittääkseni ei ainakaan peitä em. ominaisuutta.
Alastarossa pääsee sitten koittamaankin, jos haluaa.. =)
Comment
-
Joo, ja sitten lisäksi tuo vanteen aika pieni ET vaikuttaa vetelyjä lisäävästi. Täytyypä katsoa Alastarossa sitten josko tulisi koettua. :)
Comment
-
Tuli puksattua taas noiden rokkikoneiden kanssa. Pioneerin kanssa alkaa kohina, kun kääntää virrat päälle. Tämä siis vain subista. Etukajareita ajetaan soittimen päätteellä, eikä sieltä kuulu ylimääräisiä. Asiaan ei vaikuta, onko soitin maadoitettu vahvistimen tavoin suoraan akun napaan, vai auton alkuperäisen johtosarjan kautta.
Myös toisilla signaalijohdoilla on kokeiltu, ei vaikutusta. Vika on joko soittimen tai vahvistimen päässä. Ajattelin kokeilla vielä ottamalla subille signaalin orkkissoittimen takaa. Pitää vaan hakea sopivat liittimet ja kolvailla johdot. Jos pelaa vikisemättä, saa Delta jäädä paikoilleen. Huutaa vaan linjatulon modauksen AM-tulon paikalle. Ja varmaan MP3-soittimen hankinnan..
Jos vika ulina ei tuolla ole soittimesta kiinni, pitää tutustua auton maadoituksiin ja vahvistimen kuntoon, em. järjestyksessä. Viimeisin vaihtoehto on hommata OE-subi ja koittaa modata siitä vähän parempi.
Toinen takakaiutin oli mykkä, tai siis molemmat elementit toisesta takaovesta. Syylliseksi paljastui aktiivikajarin maajohdon juuresta katkennut liittimen pinni. Kun se nysä ei rungosta suosiolla tullut pois, pistin kolvaten kasaan. Kestää minkä kestää, jonka jälkeen saa olla hiljaa. On meinaan maailman toiseksi vittumaisin nysvätä ovipahvi takaisin paikoilleen. Tai itse pahvihan on helppo, mutta lukkonupin ujuttaminen reikäänsä on yhtä perkelettä.
Comment
-
Siimaa tai sopivan vahvaa lankaa kierrät lukkonupin juureen lukolta tulevaan tankoon, pujotat siiman / langan päät oviverhouksen reiästä etukäteen vaikka sitoen päät johonkin kannakkeeseen. Tämän jälkeen vain lasket verhouksen paikoilleen ja hiukan nypit naruista?
Itse ekan lukkonupin kanssa tovin tapeltuani totesin tuollaisen helpottavan hommia jokseenkin merkittävästi.
Comment
Comment