Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Erilainen moottoriprojekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Paljon on taas tapahtunut vaikkakaan ei tänne raportoitu.

    Pakosarjahommassa päädyttiin käyttämään ammattiapua. Tehtiin omien laippojen kanssa jigihärveli ja se sitten toimitettiin Koivumäen Kallelle. Lyhyesti sanottuna sarja on aivan sairaan hieno. Häneltähän saa sopivasti myös 20vt sarjoja ja varmasti muitakin sopimuksen mukaan.

    Ahtimen öljy- ja vesilinjat on olemassa. Öljynpaluun toimivuus jää nähtäväksi, niin alas tuo ahdin tulee. Tehtiin se kuitenkin 25mm putkesta, josko se vähän helpottaisi luvattoman pientä alamäkeä.

    Projekti alkaa muuttumaan moottorinasennusprojektiksi, joten lienee paikallaan jatkaa siltä kantilta. Taitaa siis olla myöskin aika paljastaa mihin tämä kone nyt sitten menee. Joku saattoi arvata ja joku saattoi tietääkin. Kohde on Caravelle syncro '90. Takamoottoripeli siis.
    Tässä matkan varrella on muunmuassa apurunkoputket muuttaneet muotonsa niin että vitonen istuu konehuoneeseen. Moottorin ja vaihteiston välissä on eteläafrikasta kotoisin oleva kytkinkoppa ja 220v kytkin kaikkineen. T3:a siis on tehty Afrikassa vitosella. Kytkintyösylinterin teline on omavalmiste.
    Vaihteisto otettiin auki ja sinne vaihtuu synkrorenkaat ja tietysti kaikki tiivisteet. Myös pari eteläafrikka-special öljynohjuria menee laatikkoon.
    Josko joku miettii tämän yhdistelmän laillisuutta niin siinä ei ole mitään epäselvää. Vertailumallin kuutiotilavuus on ~2100ksm eli +25% on enemmän kuin tässä rakennelmassa. E15/04 päästörajan täyttymiseen tähän pitää asetuksen mukaan lisätä katalysaattori, koska kyseessä on omavalmiste.

    Seuraavia steppejä olisi imusarjan modaus, bensakisko, ahtojäähdytin putkineen (vesikiertoinen) ja pakoputkihommia. Toiveissa olisi että loppukeväästä voisi ottaa neitsytajelut.
    Attached Files

    Comment


      #32
      - Why would anyone put a jet-engine on a motorcycle?
      - <hullu ilme, kiiltävät isot silmät> Because we _can_!

      Tästä tulee mielenkiintoista. Kiitos jakamisesta.

      Comment


        #33
        Vähän apdeittia, kun kaikenlaista on taas tapahtunut.

        Vaihteisto on kasattu, sisälle tuli eteläafrikkalaisia öljynohjureita. Muuhun ei nyt puututtu paitsi toki kytkinaskeli vaihtui bokserimallin pidempään versioon, että tapaa kampiakseliin. Synkroja kun ei enää saanut merkkiosana, todettiin ettei aleta amerikoista tilaamaan ja odottelmaan. Voihan sen taas avata, jos siltä tuntuu.
        Moottori ja vaihteisto on autossa nyt jäädäkseen. Kytkin toimii eikä ole erityisen jäykkäkäyttöinen. Virranjakajaan 5-reikäisen hall-levyn tilalla on tällä hetkllä 0-reikäinen. Hall-aukon paikka on täsmätty 62-tapin kanssa.
        Tankki käytetty irti ja sen kiinnityspannat korjattu. Myöskin tankin päätykansi tuli vähemmän ruosteisesta pellistä. Tankkia kun ei saa irti irroittamatta vaihteistoa ensin, niin järkevää oli nyt puuttua noihin vikoihin.
        Pakoputki on hepeissään koko matkalta, portin liitos vielä puuttuu. Tuli 3" rosteri ja ehkä jopa hieman huomiota herättävän näköinen :)
        Imusarjaan on sovitettu 20vt:n kaasuläpän laippa ja ylänurkasta on ajettu kulma pois että mahtuu paremmin konehuoneeseen. Bensakisko on modattu, mutta kaipaa vielä huomiota.
        Ahtojäädyttimeen hommattu lämmönvaihdin ja jäähdytin keulalle.
        Kardaanin ristit ja takavetarit purettu, uudet ristit ja yksi vetonivel tarvitaan.
        Vaihteensiirtomekanismiin tuli uusia osia, koitetaan päästä kaikesta välyksestä eroon, mikäli mahdollista.
        AAN-johtosarjasta karsittu turhat pois ja johtosarja vedetty paikalleen. Vaatii vielä johtojen pidentelyä ja liittimien vaihtoa jne.
        Seuraavaksi pakoputki valmiiksi asti, kardaanin ja vetareiden kasaus, ahtoputkiston/imuputkiston teko, jonka jälkeen hypätäänkin jo sähköjen kimppuun. Sitten alkaa ensistartti olemaankin lähellä. Hommattavia osia ei enää kummoisesti ole, lähinnä oheistarvikkeita.
        Viimeksi muokannut pasi_; 26.4.2009, 18:32. Perustelu: +kaasuläpän

        Comment


          #34
          Tiukkaa toimintaa on ollut tallilla viime viikot. Eilen ensistartilla ei lähtenyt, mutta RPM- ja 62-asteanturien johdot olivat sitten ristissä. Toisella hörähtikin heti ja jäi käymään nätisti tyhjää. Motronic on kyllä hieno peli myös väärässä moottorissa. :)

          Lämmityskäytössä ei vuotoja ollut, ainoastaan nokkapyörän hankaaminen hieman taustapeltiin aiheutti turhiä pelkotiloja, kunnes vika löytyi ja vasaran ja tuurnan avulla siitäkin päästiin.

          Comment


            #35
            Tää olis dynottu ja leimattu ja taasen maastokelpoiseksi koettu jne jne jne.
            Vesikiertoisen välijäähyn keulakenno on liian pieni ja nokka-akseli on onneton.

            Comment


              #36
              Mut hienosti se puhisee ja sihisee ja kuskia hymyilyttää. :) Melkein tekis mieli sanoa erään foorumilaisen sanoja vapaasti mukaillen, "kolmosella kaasu pohjaan, selkä penkkiin, hymy naamalle ja polliisin pelkoa"...
              Viimeksi muokannut pasi_; 27.6.2009, 00:05.

              Comment


              • #37
                Pasi, sopiiko painottaa tuota polliisin pelkoa?
                ;)

                Comment


                  #38
                  Kannattaahan sitä yleisellä tiellä muistaa ne rajoitukset. Nokka-akselista tosiaan sen verran, että alavääntöä on aika kivasti ja ahdin herää melkein itsestään. :) Yläpäässäkään ei kyllä ahdot tunnu laskevan...

                  Kilometrejäkin alkaa olla takana ja vastoinkäymiset on melko vähissä. Hall-anturi meni vaihtoon ja jäähdytysnestettä vuotaa hyvin vähän jostain, jälkijäähypumppu vuotaa ja öljypohja on yhdestä kohtaa hieman kostea. Nestettä ei kuitenkaan ole tarvinnut lisätä, joten ajot jatkuvat. Eipä oikein muita ongelmia ole ollut. Tässä on jo päässyt asentamaan vakionopeudensäädintä ja tekemään muita alemman prioriteetin hommia. :) Eli joskus hommat onnistuu, kuten on ajatuskin.

                  Comment


                    #39
                    Hieman päivitystä jo viime vuoden puolelta. Pakosarjasta murtui hukkaportin lähtö, jonka vuoksi täytyi pakosarja ottaa pois. Samalla vaihtui ahdin hieman järkevämmillä mitoilla olevaksi tuonkokoiseen moottoriin. Alkuperäinen nokka vaihtui MC2:n nokkaan, johon tehtiin tarvittavat muutokset: nokkaa hiottiin imupuolelta paremmaksi ja takapäähän sorvattiin jakajalle (pelkkä hall-anturi) pyöritysholkki. Nokkapyöräksi tuli alkuperäisestä sorvattu ulkokehä, johon sorvattiin keskiö. Sorvaushommista taas kerran kiitokset pyöreiden objektien erikoismiehelle, nimim. Jube80:lle! Näillä muutoksilla moottorin käytös muuttui selvästi pirteämmäksi ja vaikka ahdin herää selvästi myöhemmin, on ajettavuus paljon parempi, kun moottori ei kuole omaan tukkoisuuteensa kierrosten kasvaessa.

                    Edelleen ongelmana oli se, että nelosella vedätettäessä selvää nypytystä oli havaittavissa ja porkkis totesi säätäessä, ettei tähän nyt oikein mitään järkeviä ennakoita saada. Nykiminen ei kuitenkaan vaikuttanut sytkävialle, vaan jotenkin miedommalle. Jonkin ajan päästä pätkiminen alkoi lisääntyä, jolloin moottoriin laitettiin kunnon tulpat ja uudet johdot. Hieman parempaan suuntaan mentiin. Nypytystä oli kuitenkin havaittavissa ja lopulta yhtäkkiä mentiinkin neljällä pytyllä kevyelläkin kiihdytyksellä. Viaksi paljastui yksi S2:n orkkispuolista, jonka vaihdon jälkeen alkoi meno maistua. Nykiminen hävisi täysin ja säätämällä pirteys lisääntyi nelosellakin niin paljon, että alkuvuodesta pakkasella nelosen rattaat saatiin sileäksi. :) Ongelmaan on kuitenkin ratkaisu jo olemassa. Samalla moottorin kierrosluku maantienopeudessa tippuu n. 1000 rpm. 3800 rpm @ 100 km/h vie melkoiset määrät polttoainetta. :)

                    Tahkon jääratareissu oli nyt ensimmäinen hieman pidempi reissu, jossa vielä autokin sai porkkiksen käsissä hieman normaalia suurempaa rasitusta. Muuten moottori on toiminut kyllä hienosti ilman sen suurempia ongelmia, vaikka Tahkolla kuumalla moottorilla yksi venttiili hieman naputtikin. Moottorin (öljyjen) jäähtyessä naputus lakkasi, joten tarvetta akuutteihin toimenpiteisiin ei ole. Moottoriinhan tuli uudet nostajat, joten nokka-akselin hiomisella on osasyynsä asiaan.

                    Omaan naamaan tuo on tuonut monta kertaa hymyä ja ei voi kuin todeta, että jokainen tunti on kannattanut. :) Tässä vielä erään jäsenen kuvaamaa videota Tahkolta, kiitokset nimimerkille tailax.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut pasi_; 16.2.2010, 09:51.

                    Comment


                      #40
                      Jatkatteko vw pohjaisella lootalla vai tuleeko muuta?

                      Comment


                        #41
                        Ihan vakiolaatikolla. Pidempi kolmonen ja nelonen on hommattu amerikan ihmemaasta. Lupasivat, että aski ratkeaa jostain muualta ennen niitä rattaita. Hammasluku on kyllä huomattavasti pienempi. Jostain syystä tehtaalta 3 ja 4 ovat kovin pienillä hampailla, kun taas muut vaihteet silmämääräisesti melkolailla järeämpiä.
                        Seuraava ongelma voi olla turhan iso hyppäys kakkoselta kolmoselle, mutta eipä sillekään oikein mitään voi. Vanhat 3 ja 4 ovat 1.22 ja 0.85 kun nyt tulee tilalle 1.14 ja 0.70. Hajonnut nelonen oli 0.78, joka oli selvästi siedettävämpi kuin nykyinen.

                        Comment


                          #42
                          mikäs kompura turboon tuli??

                          Comment


                            #43
                            2670GA :)

                            Comment


                              #44
                              Nyt tuli ensimmäinen harmituksen aihe etten saapunut Tahkolle. Olisi ollut melkoisen mukavaa ruinata koeajot teidän helikopterilla ihan nostalgian nimissä (muiden kiusaaminen päätarkoituksena). Videota katsellessa ponnahti selkeänä mieleen kuinka maukas oma 2.1i syncro aikanaan oli, puhumattakaan mitä tuosta loistavasta painonjakaumasta oikealla voimalla saadaan tulostettua. Auto painaa vähemmän kuin B5 (ainakin penkitön versio) ja sakaralukko taka-akselilla varmistaa pidon maksimoinnin. Ajettavuus on äärimmäisen johdonmukainen junttilukkomaisen viskokäytöksen myötä. Piikkipyörät alle ja aiheuttamaan suurta mielipahaa "nopeille" jääratamiehille!!!

                              Comment


                                #45
                                Alkuperäinen kirjoittaja porkkis Näytä viesti
                                2670GA :)
                                tuollahan irtoo jo vähän vakiota enemmän
                                Viimeksi muokannut kessu74; 16.2.2010, 19:47.

                                Comment


                                  #46
                                  http://www.9xxfin.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=13231

                                  Vink vink, vain pientä sovittelua

                                  Comment

                                  Working...
                                  X