Alun perin autossa oli Symphony ja Bosen järjestelmä. Ko paketti on soittimeltaan kahden DIN paikan vievä CD / kasetti / radio soitin ja Bosen kaiuttimet aktiiviohjauksella. Bosen järjestelmään kuuluu siis etukaiuttimet ovissa, takakaiuttimet ovissa sekä takakontissa (kuljettajan puolella verhoilun takana) subwoofer ja vahvistin.
Bosen ääni on siedettävää tasoa, vaikkakin moni sitä haukkuu. Kyseessä on järjestelmä joka on sekä taajuskorjattu että vaihekorjattu sopimaan auton akustiikkaan ja myöskin sovitettu nimenomaan käynnissä olevaan ja liikkuvaan autoon. Tämä EI ole faktaa vaan omia havaintoja! Mutta tästä johtuen niin Bosen ääni itse asiassa paranee ajossa, joten jos joku kuuntelee vakavissaan ääntä auto paikallaan ja moottori sammutettuna niin äänenlaatu ei siis välttämättä ole ihan kohdallaan.
Noh, tuo Bosen ääni ei ihan kuitenkaan riittänyt, suurimpana puutteena bassopuolen äänet. Lisäksi toiveena MP3 mahdollisuus jota siis Symphony ei tarjoa. Äänikenttää pystyy muokkaamaan hyvinkin paljon tarpeeksi hyvällä aikaviivekorjaimella sekä taajuuskorjaimella joten sellainenkin pitäis siis saada.
Vaihtoehtoina oli siis Symphonyn korvaaminen jälkiasennusradiolla mihin saisi nuo toivotut ominaisuudet integroituna, mutta miinuksena kojetaulun ulkonäkö. Toisena oli Symphonyn jättäminen paikoilleen ja tarvittavat ominaisuudet lisätään erillsosilla.
Päädyin toiseen vaihtoehtoon koska halusin säilyttää kojetaulun orkkisilmeen mahdollisimman hyvin. Eli Symphony jäi paikalleen joten siitä sitten tietoa kaivelemaan ja suunnittelemaan loppujärjestelmää. Tässä lopputulos:
MP3 puoli:
Symphony osaa ohjata CD-vaihtajaa joten tähän olisi sopiva hankkia MP3:sia soittava laite, varsinkin kun autossa ei vaihtajaa ollut ollenkaan. Yhtenä toiveena MP3:sia soittaessa olisi ID-tägien näkyvyys eli biisien nimet pitäisi näkyä. Tämä toive helpotti valintaa siinä mielessä että Symphony ei tue CD-tekstiä jolloin MP3 yhteensopiva CD-vaihtaja (Symphonyyn olisi saanut kiinni Blaukkarin, Panasonicin tai Sonyn cd-vaihtajaa mistä ainakin Sonylta löytyy MP3 malli) ei ollut paras vaihtoehto.
Enivei, saadakseen biisien nimet näkyviin niin pitää mitä ilmeisemmin olla erillinen näyttö. Suurta nettiä selailemalla niin löytyi lopulta sellainen tuote kun Dension DMP3-A kovalevysoitin johon saa lisävarusteena erillisnäytön. Sellainen siis hankintaan, sopiva adapteri (Connects2 onpi valmistaja, Sonyn cd-vaihtaja adapteri mitä ilmeisemmin), kaapelit kiinni ja itse soitin takakonttiin. Tuo satelliittinäyttö on valitettavasti sinisellä taustavalaisulla, tulevaisuudessa tarkoitus purkaa ko vempain ja yrittää modata punavaloiseksi :)
MP3 ratkaisun plussat ja miinukset:
+ Biisinimet + muut infot näkyvissä, samalla biisien ja kansioiden selaus helpottuu verrattuna Symphonyn näyttöön oleellisesti.
+ 160Gb kovalevy - tila ei ihan heti lopu kesken
+ Kovalevyltä tulevat biisit ei pompi, nopea toiminta
+ Siirtokehikko mahdollistaa tietokonekäytön (lisävarusteena USB)
+ Paljon muita ominaisuuksia
- Uusien biisien lisääminen vaati (helppoa) soittimen siirtoa autosta kotiin
- Satelliitin näyttö ei oikein orkkisnäköinen
Äänipuoli:
Okei, Bose sai siis lähteä. Eteen oviin Bosen tilalle DLS MS-5 kaksitiekaiuttimet, asennus helppoa soviterenkaan avulla. Kookas jakosuodin tosin tuotti (tuottaa) päänvaivaa, joten ovat ovien karttataskuissa toistaiseksi. Ehkä jonain päivänä jaksaa rakentaa ne ovien sisään mutta ei varmaan...
Takaoviin sai ainakin vielä jäädä Bosen kaiuttimet, en välttämättä aio niitä käyttää ollenkaan mutta kuten kohta kuullaan niin nekin saa soimaan tarvittaessa.
Takakonttiin tällä hetkellä 12" JBL suljetussa kotelossa, tulevaisuudessa varapyöräkoteloon rakennetaan kotelo ja siihen sopiva elementti. Onkohan kellään ylimääräistä Cerwin-Vegan 18 XL:ää ;)
Äänentoiston aivoina toimii AltoMobilen UCS PRO signaaliprosessori. Ko laite on 2 sisääntulolla (eli yksi pari!) ja 6 ulostulolla varustettu laite jossa säätöjä riittää enemmän kuin tarpeeksi. Purkki on täysin ilman mitään nappeja, siihen liitetään tietokone jossa säädetään kaikki kohdalleen. Vahvistimia on kaksin kappalein, 4x50W pääkaiuttimille ja 1x300w subbarille. Näillä tehoilla saadaan äänenpainetta liikaakin mun makuun joten vahvistinpuoli ei varmaankaan tästä enää muutu.
Signaaliprosessorissa on muutama kummallisuus, en kommentoi niitä tässä ja nyt koska ounastelen että joko minulla on virhe asennuksessa tai sitten ko laite on rikki joten auton äänitoisto ei vielä ole mitenkään säädetty kohdalleen. Pelkästään heittämällä palikat kiinni äänenlaatu kylläkin parani jo arvosanalla tai parilla joten kunhan saan kaiken mitattua ja sen mukaan säädettyä kohdalleen niin avot! Takaovien kaiuttimet olisi tarkoitus säätää mahdollisimman neutraaleiksi ja vaimeiksi, tarkoitus on käyttää niitä vain täydentämssä äänikenttää, ei muodostamassa sitä. Jos ääni ei minua takaovikaiuttimien kanssa miellytä niin mute nappula saa töitä.
Tällaiseen asennukseen saapi varata aikaa noin kaksi viikonloppua + 1 viikonloppu subwooferin asennukseen jos sen kunnolla tekee varapyöräkoteloon. Toki tuon nyt tekisi huomattavasti nopeammin kun tietää kaikki kommervinkit mutta tuossa aika hyvä keskiarvo.
Taakse on vedetty kunnon virtajohto + DMP3-A:lle vaadittavat kaapelit (vaihtajan kaapeli + satelliittinäytön kaapeli) ja kaikki komponentit takakontissa on asennettu kuljettajan puolelle verhoilun taakse niin että kovalevykehikon saa irroitettua huoltoluukun kautta. Eli asennus on täysin näkymätön satelliittinäyttöä lukuunottamatta joten kuvia on siinä mielessä turha ottaa. Piilossa olevat asennukset ovat luokkaa kunnolliset - siis sähköisesti vaan ei silmälle!
Signaalikaapelina käytin muuten auton orkkiskaapelia, tätä vähän pelkäsin josko aiheuttaisi häiriöitä mutta onneksi ei. Eli kaikki on tehtyä sitä silmälläpitäen että auton saa vielä takaisin suhtkoht helposti orkkismuotoon. Nuo orkkiskaapelit joutui mittaamaan mikä on mikä, siinä piti olla kaksikappelein asentajia jotta sai selville. Sähkökaavioita kun en löytänyt... Minulla pitäis jostain vielä löytyä muistiinpanot värikoodeista, laitan tännä jos ja kun muistan.
Rahaa tähän on palanut suurinpiirtein seuraavasti jos ajatellaan ovh-hintoja, tinkijä pääsee halvemmalla ;)
Kaapelit, tillpehöörit yms: hyvin karkea arvio 200?
MP3 soitin ja näyttö: 650?
Vahvistimet: 400?
Prosessori: 650?
Kaiuttimet: 400?
Jos kellään on kysymyksiä niin vastaan mielelläni jos vaan osaan...
Bosen ääni on siedettävää tasoa, vaikkakin moni sitä haukkuu. Kyseessä on järjestelmä joka on sekä taajuskorjattu että vaihekorjattu sopimaan auton akustiikkaan ja myöskin sovitettu nimenomaan käynnissä olevaan ja liikkuvaan autoon. Tämä EI ole faktaa vaan omia havaintoja! Mutta tästä johtuen niin Bosen ääni itse asiassa paranee ajossa, joten jos joku kuuntelee vakavissaan ääntä auto paikallaan ja moottori sammutettuna niin äänenlaatu ei siis välttämättä ole ihan kohdallaan.
Noh, tuo Bosen ääni ei ihan kuitenkaan riittänyt, suurimpana puutteena bassopuolen äänet. Lisäksi toiveena MP3 mahdollisuus jota siis Symphony ei tarjoa. Äänikenttää pystyy muokkaamaan hyvinkin paljon tarpeeksi hyvällä aikaviivekorjaimella sekä taajuuskorjaimella joten sellainenkin pitäis siis saada.
Vaihtoehtoina oli siis Symphonyn korvaaminen jälkiasennusradiolla mihin saisi nuo toivotut ominaisuudet integroituna, mutta miinuksena kojetaulun ulkonäkö. Toisena oli Symphonyn jättäminen paikoilleen ja tarvittavat ominaisuudet lisätään erillsosilla.
Päädyin toiseen vaihtoehtoon koska halusin säilyttää kojetaulun orkkisilmeen mahdollisimman hyvin. Eli Symphony jäi paikalleen joten siitä sitten tietoa kaivelemaan ja suunnittelemaan loppujärjestelmää. Tässä lopputulos:
MP3 puoli:
Symphony osaa ohjata CD-vaihtajaa joten tähän olisi sopiva hankkia MP3:sia soittava laite, varsinkin kun autossa ei vaihtajaa ollut ollenkaan. Yhtenä toiveena MP3:sia soittaessa olisi ID-tägien näkyvyys eli biisien nimet pitäisi näkyä. Tämä toive helpotti valintaa siinä mielessä että Symphony ei tue CD-tekstiä jolloin MP3 yhteensopiva CD-vaihtaja (Symphonyyn olisi saanut kiinni Blaukkarin, Panasonicin tai Sonyn cd-vaihtajaa mistä ainakin Sonylta löytyy MP3 malli) ei ollut paras vaihtoehto.
Enivei, saadakseen biisien nimet näkyviin niin pitää mitä ilmeisemmin olla erillinen näyttö. Suurta nettiä selailemalla niin löytyi lopulta sellainen tuote kun Dension DMP3-A kovalevysoitin johon saa lisävarusteena erillisnäytön. Sellainen siis hankintaan, sopiva adapteri (Connects2 onpi valmistaja, Sonyn cd-vaihtaja adapteri mitä ilmeisemmin), kaapelit kiinni ja itse soitin takakonttiin. Tuo satelliittinäyttö on valitettavasti sinisellä taustavalaisulla, tulevaisuudessa tarkoitus purkaa ko vempain ja yrittää modata punavaloiseksi :)
MP3 ratkaisun plussat ja miinukset:
+ Biisinimet + muut infot näkyvissä, samalla biisien ja kansioiden selaus helpottuu verrattuna Symphonyn näyttöön oleellisesti.
+ 160Gb kovalevy - tila ei ihan heti lopu kesken
+ Kovalevyltä tulevat biisit ei pompi, nopea toiminta
+ Siirtokehikko mahdollistaa tietokonekäytön (lisävarusteena USB)
+ Paljon muita ominaisuuksia
- Uusien biisien lisääminen vaati (helppoa) soittimen siirtoa autosta kotiin
- Satelliitin näyttö ei oikein orkkisnäköinen
Äänipuoli:
Okei, Bose sai siis lähteä. Eteen oviin Bosen tilalle DLS MS-5 kaksitiekaiuttimet, asennus helppoa soviterenkaan avulla. Kookas jakosuodin tosin tuotti (tuottaa) päänvaivaa, joten ovat ovien karttataskuissa toistaiseksi. Ehkä jonain päivänä jaksaa rakentaa ne ovien sisään mutta ei varmaan...
Takaoviin sai ainakin vielä jäädä Bosen kaiuttimet, en välttämättä aio niitä käyttää ollenkaan mutta kuten kohta kuullaan niin nekin saa soimaan tarvittaessa.
Takakonttiin tällä hetkellä 12" JBL suljetussa kotelossa, tulevaisuudessa varapyöräkoteloon rakennetaan kotelo ja siihen sopiva elementti. Onkohan kellään ylimääräistä Cerwin-Vegan 18 XL:ää ;)
Äänentoiston aivoina toimii AltoMobilen UCS PRO signaaliprosessori. Ko laite on 2 sisääntulolla (eli yksi pari!) ja 6 ulostulolla varustettu laite jossa säätöjä riittää enemmän kuin tarpeeksi. Purkki on täysin ilman mitään nappeja, siihen liitetään tietokone jossa säädetään kaikki kohdalleen. Vahvistimia on kaksin kappalein, 4x50W pääkaiuttimille ja 1x300w subbarille. Näillä tehoilla saadaan äänenpainetta liikaakin mun makuun joten vahvistinpuoli ei varmaankaan tästä enää muutu.
Signaaliprosessorissa on muutama kummallisuus, en kommentoi niitä tässä ja nyt koska ounastelen että joko minulla on virhe asennuksessa tai sitten ko laite on rikki joten auton äänitoisto ei vielä ole mitenkään säädetty kohdalleen. Pelkästään heittämällä palikat kiinni äänenlaatu kylläkin parani jo arvosanalla tai parilla joten kunhan saan kaiken mitattua ja sen mukaan säädettyä kohdalleen niin avot! Takaovien kaiuttimet olisi tarkoitus säätää mahdollisimman neutraaleiksi ja vaimeiksi, tarkoitus on käyttää niitä vain täydentämssä äänikenttää, ei muodostamassa sitä. Jos ääni ei minua takaovikaiuttimien kanssa miellytä niin mute nappula saa töitä.
Tällaiseen asennukseen saapi varata aikaa noin kaksi viikonloppua + 1 viikonloppu subwooferin asennukseen jos sen kunnolla tekee varapyöräkoteloon. Toki tuon nyt tekisi huomattavasti nopeammin kun tietää kaikki kommervinkit mutta tuossa aika hyvä keskiarvo.
Taakse on vedetty kunnon virtajohto + DMP3-A:lle vaadittavat kaapelit (vaihtajan kaapeli + satelliittinäytön kaapeli) ja kaikki komponentit takakontissa on asennettu kuljettajan puolelle verhoilun taakse niin että kovalevykehikon saa irroitettua huoltoluukun kautta. Eli asennus on täysin näkymätön satelliittinäyttöä lukuunottamatta joten kuvia on siinä mielessä turha ottaa. Piilossa olevat asennukset ovat luokkaa kunnolliset - siis sähköisesti vaan ei silmälle!
Signaalikaapelina käytin muuten auton orkkiskaapelia, tätä vähän pelkäsin josko aiheuttaisi häiriöitä mutta onneksi ei. Eli kaikki on tehtyä sitä silmälläpitäen että auton saa vielä takaisin suhtkoht helposti orkkismuotoon. Nuo orkkiskaapelit joutui mittaamaan mikä on mikä, siinä piti olla kaksikappelein asentajia jotta sai selville. Sähkökaavioita kun en löytänyt... Minulla pitäis jostain vielä löytyä muistiinpanot värikoodeista, laitan tännä jos ja kun muistan.
Rahaa tähän on palanut suurinpiirtein seuraavasti jos ajatellaan ovh-hintoja, tinkijä pääsee halvemmalla ;)
Kaapelit, tillpehöörit yms: hyvin karkea arvio 200?
MP3 soitin ja näyttö: 650?
Vahvistimet: 400?
Prosessori: 650?
Kaiuttimet: 400?
Jos kellään on kysymyksiä niin vastaan mielelläni jos vaan osaan...
Comment