10W40 täyssyntistä. Elokuussa vaihdettu.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Urs4 kunnostelua
Collapse
X
-
Hyrrä pitäisi vaihtaa / kunnostaa kyllä joka tapauksessa ja ei siitä kannen kunnostuksestakaan varmaan haittaa olisi.Viimeksi muokannut 8866; 27.3.2009, 10:07. Perustelu: Ei tarvitse rivittää, foorumi tekee sen puolestasi.
Comment
-
Näinhän siinä käy. Sama homma tuon viri-virinkin kanssa. Lastu, ok, sit jos laittas tuon sais ton mut jos sit kunnostas tuon ni vois laittaa tommosta jne. Mihin sen rajan sitten vetää. Ei varmaan mihinkään mutta aika harvoin kaikkea on mahdollista tehdä kerralla. Ainakaan allekirjoittaneen. Tälle kesälle jonkunmoinen lista ihan ylläpitohommaakin ja auto on topicin mukaisesti kunnosteluhommaa toistaiseksi. Toki tässä pikkuhiljaa valmistellaan ... jotain.
Apropoo miten se alkuperäinen moottorinsuojalevy motin alla on kiinni? Näyttäisi olevan puskurin alareunan välissä kuten useimmissa vehkeissä mutta entä takapäästä. Siellä on pohjan kanttauksissa semmoiset alumiinikakkarat parilla pultilla kiinni, olisiko niillä kakkaroilla tekemistä moottorisuojan kanssa?
Tuolla on laskettu sen verran pulkkamäkeä aikaisemmassa historiassaan että moottorinsuojaa ei ole ja nuo kakkaratkin on hieman kärsineet. Alusta on kyllä muuten melkolailla kondiksessa.
Tuommoisina järkilaittoina olen selvitellyt muutamia vaihtoehtoja.
- lastu yhdessä vakiohyrrän kunnostuksen kanssa
- vakiohyrrän modaus ja lastu (paikallisen pajan mukaan noin 330hv vermeen siitä saa), toinen vakiovälijäähy keulalle, öljyjäähy keskelle.
- K26 pohjainen hybridi sopivilla siivillä. PA pumppu, RS2 suuttimet, lastu, toinen vakiovälijäähy.
Tarkoitus olisi, ainakin toistaiseksi, pitää auto vakion oloisena. Pätee siis ulkoisiin seikkoihin mm konehuoneen osalta, putkistoon (vakio piisannee kyllä suht pitkälle) ym. Ja koska auton tulisi palvella edelleen kakkoskärry-prokkiksena se asettaa myös omat rajoituksensa. Isompia hommia mahdollista tehdä käytännössä kesälomalla jolloin pakollista tarvetta ajoille ei ole. Ajettavuus tulisi olla sitten myös talviajoa varten ajateltu kokonaisuus.
Tarkoitus olisi parantaa ainakin ovissa ja kontissa äänieristystä ja rakennella hieman tuota äänentoistopuolta. Ei nyt mitään messukamaa mutta jos noista mukana tulleista saisi vähän potentiaalia ulos. Tältä osin olisi siis tarkoitus pitää autoa aika monipuolisena alustana monenlaiselle nikkaroinnille. Ei esimerkiksi lähteä hard core reittiä ++xxx voimille puhtaasti kesäkäyttöön.
Ajatuksia ja suosituksia voisi kyllä esittää. Alustan osalta ajattelin joko pysyä tuossa tai sitten vaihtaa taakse -40mm jouset jos Eibach moisia tarjoaa. Olisi vähän paremmin balanssissa visuaalisesti. Ylläpitoa olen lähtenyt jo tuota kokonaisuutta ajatellen lähtenyt tekemään.
Ugh.
Comment
-
Pohjapanssariksi suosittelen "koy-sherif" peltistä versiota. Ei välttämättä löydy suoraan S4 versiota, mutta kunhan ei ole 2.0E versio niin ei tarvitse edes etukiinnitystä rakentaa itse. 55€ lisää maksoin itse siitä, että sain myös vaihteistolle panssarin, löytyy samasta luettelosta. Ainakin Fixus myy noita, Koivusen luettelosta löytyy. Jos ei edelleenkään ole muita kuin 2.0 versioita tarjolla niin sopivalla pakoputkiklemmarilla saa etukiinnityksen "x-memberiin" hoidettua. Vaihteiston panssari kiinnittyy moottoripanssarin takakiinnikeisiin ja "katalysaattorin suojarautojen" tappeihin. Tuolla panssarilla on puskettu urssi neulansilmästä sisäpuolen ojaan ilman jälkiä panssarissa ;)
Comment
-
Ilmeisesti tuossa olis sheriff numerot sopiville panssareille?
http://en.karter.ru/site/catalog/res...SECTION_ID=279
Ootko jtoivanen käyny kyselemässä vielä? Itsellekin pitäisi tuommoset hankkia.
Comment
-
Ei noita taida noista isoista taloista Kuopiossa saada. No Laakkonen liene poikkeus.
Miten väellä on kokemusta jousien osalta Eibach vs H&R, ensin mainitut arviolta 50/50 madalluksella alla, harkita voisi 50/40 settiä mutta kannattaisiko samalla vaihtaa merkkiä? Hieman pintakesympi voisi olla vaikka kaipa tuon vertaisella tontituksella alkaa jämäkkä olla väkisin.
Comment
-
Ne tuli sitten kesänakit alle. Tuossa kotio ajellessa tuli vain mieleeni miten paljon noilla rengasprofiileilla ja edelleen renkailla on merkitystä mm vetelyyn, tuuliherkkyyteen ja vakauteen..
Talvinakit oli 225/50-16 alkuperäisillä S4 vanteilla ja nyt pistin 225/40-18 kesärenkaat RS6 replikoilla ja jotenkin "junnaavaksi" meni meno. Ohjastamisessa enemmän hommaa, suorituskyky tuntuu jotenkin tahmeammalle kuin talvirenkain.
On nuo kesärenkaat vanteineen kyllä ihan näppituntumalta kohtuullisen reilusti raskaammat kuin talvikelin vastaavat mutta toisiko se sitten eroa mm suorituskykyyn?
Samalla tuli nikkaroitua toinen ajovalo kuntoon, säädettyä vähän hifiä ja fiksattua takaoven kahvaa.. :d
Comment
-
Keskustelua aiheesta.
Onhan niillä vaikutusta. Huomasin itse taannoin saman ja olen päättänyt pitäytyä 16":ssa.
Comment
-
No joo. Onhan tuo loogista. Raskaampi yhdistelmä tuo 18" kesärengas on kuin 16" talvirengaspaketti vaikka kehäeroa ei kovin paljoa olekaan. Ja kai siinä silloin tulee myös sitä hitautta sen kautta.
Vähän harmi homma kyllä. Nuo 18" kun on muuten kivat ajettavuuden osalta. :P
Tuossa hitaus-keskustelussa näkyi olevan juttua aina S4 B5 omistajia myöten. Liekköhän tuo kompensoitavissa sopivalla määrällä voimaa?
Comment
-
Ja isommassa vanteessa se paino on kauempana kehällä, joka myös vaikuttaa hidastavasti. Onkos tuota peliä mahdollista joskus käydä vilkaisemassa? Olisi tavoitteena joskus velkavankeuden ainakin pienetessä tuommoinen hommata ja olisi kiva tutustua ihan livenä. Noita vaan alkaa olla huonosti liikkeissä yms. paikoissa, joissa voisi renkaita potkia huoletta ja hakea hanurille tuntumaa ratin takana :)
Comment
-
Itse huomasin saman entisellä autolla. Talvialut oli 16" ja kesäalut 19, takana 9,5" ja edessä 8". Ero oli huomattava persdynolla ainakin. Nykyisessä kiisselissä myös talvella pellit alla ja kesällä vastaavan kokoiset alut. Kulutus näyttäisi nousevan kesän tullen vaikka paineet yms. on kohillaan.
Ihan vain kiinnostaa livenä tuon auton muotokieli ja sisusta, miten puhuttelee, sekä ne vitosen äänet toki kiinnostaa :) Parhailla talvikeleillä tuli nettiautossa kuolattua tuota sinunkin yksilöäsi.
Comment
-
Samoin ja tosiaan tuo nopeuksien nousu vaikuttaa kummasti, mutta tarkoitin kuitenkin tuota nousua samoilla nopeuksilla. Kumit on muistaakseni saman levyiset ja esim. työmatkassahan tuo ei vaikuta minulla(40-60km/h taajamaa) ja silti tuntuu desi pari nousevan. Se voi tosin johtua psykologisesta kaasujalan aktivoitumisesta kun on taas pitoja vajaavetoisella :)
Comment
-
Tuli tuossa myös mieleeni se paljonko jämäköityminen vaikuttaa persdynoon. Nuo 50-profiiliset talvinakit kuitenkin antaa joissain määrin periksi vähän joka suuntaan mitä kohtuullisilla paineilla olevat 40-profiiliset ei tee. Tuottaako se sitten osaltaan fiilistä ettei tää mee mihkää?
Comment
-
Joo. Se sitten tilttasi perädiffi. Ihmettelin tuossa eilen illalla miten tahmeasti tämä menee, kirosin ABS valoa ja huomasin sitten että diffi oli ollut tovin aikaa päällä. No ongelma hoitui kiskomalla penkin alta boksista johdot irti jolloin se ei nyt turhaan myöskään kytkeydy ja tuntuuhan tuo edelleen ilman soraääniä pelaavan eli vaikka pitävällä hetken ehti ajaa ei mitään mennyt rikki.
Ajattelin jos tuohon olisi V8 perämurikan pistänyt. Niissähän on ainakin osassa torsen jakamassa voimaa ja tämä voisi tarjota kiinteää diffiä paremmin pitoa joustaviin tilanteisiin varsinkin talvella. Onko noissa kaikissa V8 perissä sitten torsen vai onko esim moottorivaihtoehtojen tai vuosimallien välillä eroja? Kiinnikkeet ja välitykset yhteensopivia Urs kanssa?
Comment
-
Joo. Vikakoodit tuli katsottua. VAG-number kohtaan saatiin 4A0 907 551 A. Tuossa kohdin on joillain kai näkynyt merkintää esim lastusta. Mitä tuo merkintä sitten meinannee? Soft coding 0261200465.
Ja sitten vikoja. Happianturilta 00525 - short to ground ja Lambdalta 00537 regulation - control limit surpassed.
Mitähän nuo käytännössä meinaa? Lueskelin että tuo lambda vika voisi olla kirjautunut siitä pölähtäneestä puolasta. Ehkä.
Comment
-
-
Tuossa kun joutuu kesällä tuota alustaa restauroimaan tuli mieleeni olisiko aivan käyttökelvoton ajatus soveltaa paksumpia vakaimia?
Edessähän vakain muodostaa olennaisen osan ripustusta ja näin ollen se on pakollinen juttu. Päiden kiinnitys olisi mahdollista tehdä samanlaiseksi kuin vakiossa jolloin käy vakiopusliin, keskiosa tulee apurunkoon kiinni ja niissä voisi ehkä soveltaa vaikkapa ohuempia puslia että saisi vähän paksumman jöötin menemään. Taka-vakain olisi kai sitten se itse pihvi eli malli jostain ja sen mukaan sitten paksummasta tavarasta uusi. Noita saa muutamassa paikkaa teetettyä...
Miten radikaaleja muutoksia sitä sitten tohtii lähteä tekemään etten mene homma metsään? Varsinkin takavakaajan osalta vakio 17mm paksuntaminen vaikkapa 20mm voisi tehdä jo jotain muutosta.
B7 RS4 näyttäisi olevan massaltaan aika samanpainoinen tuon ur-ässän kanssa, millaiset vakaimet siinä lie? Tietysti koko alusta on erilainen mutta jos vähän suuntaa-antavaa paksuuksien ym osalta.
Comment
-
Suosittelen tähänkin väliin noita unifit-merkkisiä yleismallin vetarinkumeja. Materiaalin joustavuus ja kestävyys on aivan toisella tasolla kuin oem-kumisen. Hintaa noilla on vain 10e, sisältäen lemmarit ja rasvan.
Comment
Comment