Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Väärää kastia väärästä maasta: G3 VR6 GTI US

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Väärää kastia väärästä maasta: G3 VR6 GTI US



    Tämmöinen sekasikiö tuossa keväällä ilmestyi talliin. Vuonna 94 Esteban ja Rodriguez kokoonpani tällaisen Volkkarin hikeä tirskuen kuumassa Meksikossa, tacoa siinä sivussa nautiskellen. Eräs suomalainen herra osti tämän ajoneuvon uutena jenkkilässä ja parin vuoden asumisen jälkeen toi sen muuttoautona kotimaahan Suomeen vuonna 96.

    Autohan on siis Volkswagen Golf mk3 2.8 VR6 GTI vuosimallia 94.

    Varustelista on tämän näköinen:

    ABS-jarrut, Airbag, Sumuvalot, Lohkolämmitin, Erikoisvanteet, Kahdet renkaat, Hälytin, Käynnistyksenesto

    Ilmastointi, Katon avausmekanismi: Sähköinen, Sähkökäyttöiset ikkunat, Ohjaustehostin, Penkinlämmittimet, Keskuslukitus: kaukosäätöinen, Ajotietokone, Vakionopeudensäädin, Sähköpeilit

    Muste ei onneksi kynästä ollut loppu, joten melkeinpä kaikki tehtaalta siihen aikaan saatavat löytyy ja ne kaikki jopa toimii (nykyään...).

    Muuttoauto kun on, niin omaa vähän erilaisen ajovalokytkennän. Vilkut palaa edessä koko ajan, sivuvilkkuja ei ole ja etukulmissa palaa keltaiset huomiovalot. kliks klaks

    Myös puskurit ovat mallia Amerikka, eli jäätävän kokoiset mattolaiturit. Se joka ehdottaa että laita etukilpi oikealle paikalle, niin voi miettiä että onko jenkkipuskimissa edessä kilpipaikkaa.. :) (tällaista ehdotettiin eräällä toisella forumilla..).

    Mailimittarissa seisoo 153 tuhatta mailia tällä hetkellä. Kyllä vain, mailimittaristo, tuttu Kummelista.. Myös ajotietokone puhuu vain fahrenheiteista, maileista ja galloneista. Autoon on tehty nokkaketju- ja kytkinremontti 40tkm sitten.

    Vanteet ovat ATP Flash, rengastus on 205/40-17. Raapii vähän takaata jos ei ole varovainen.. Eipä tässä millään perheautolla ajeta ;) Talveksi löytyy 15" aluvanteet.

    Auto on tällä hetkellä -30/30 madallettu normi VR6 korkeudesta ja ensi viikon jälkeen etujouset vaihtuu vielä pari senttiä matalempiin, kun slamit.net on ne toimittanut.

    Soittopuoli näyttää pienen rakentelun jälkeen tuollaiselta:

    Alpine CDA-9885R
    MDS Dynamic DS250RS 10"
    DLS Performance CA41 joka ajaa subbaria ja Infinityn Kappa 3-tie etupäätä.
    Soitin ajaa takapenkkien 6.5" erillissarjaa..

    Vähän vaimennusta ainakin oviin ja hienosäätöä niin noi saa riittää.. Mitään amispopittelijoita tai hifistelijöitä ei olla, joten kelvatkoon ainakin vielä.. :)

    Autossa ei toiminut minulle tullessaan kaukosäätöinen keskuslukitus. Pienen räpeltämisen, hermojen menettämisen ja säätämisen jälkeen tuokin pelaa mitä mainioimmin. Hälytin vähän vaikeutti tätä operaatiota.

    Kattoluukkuhan on tuon ikäisissä volkkareissa ihan jäätävää kuraa. Hepposta alumiinia alumiinin päällä jossa liikkuu alumiinia ja sanoo rikkipoks aina muutaman vuoden välein. FFP:n tyypeille kiitokset hienoista ohjeista. Oli nuo perinteiset vaijeri+liukukisko viritykset antautuneet suomen lämpötilavaihtelussa. Osaa kyllä olla suolaisen hintaisia tuollaiset olemattomat kattoluukkuosat...

    Auto ei tietenkään ole uusi. Oikeassa helmassa on pieni halkeama ja takaluukussa muutama ruosteen alku. Kontti menee maalaukseen ja katsotaan mitä tuolle helmalle keksitään.. Ei nuo meksikolaiset oikein ole hallinnut tätä ruostesuojausta.. :) Muuten auto on ruosteeton ja pohjakin mitä hienoimmassa kunnossa.

    Auto on alkuperäinen lukuunottamatta: soittimia, vanteita, alustaa, etuvaloja, maskia ja puskurivaloja.

    Etuvaloina toimii FK:n "Powerlook" mustapohjaiset umpiot ja puskurivaloina Dectanen black chromet. Ajovalojen vaihtohan ei ole homma eikä mikään.. No on se jos auton on kasannut meksikolaiset. Tuossa keulassa ei ole sitten yhtään samaa osaa ja väliä mitä euromalleissa on. Etuvalojen kiinni saamiseksi tarvittiin astetta enemmän peltisepäntaitoja ja puskurivalotkaan ei mennyt ihan kuten elokuvissa.. Hommaan meni yksi vuorokausi. Kiinnikkeistä tein sellaiset että alkuperäiset valot on helppo laittaa takaisin jos tarve vaatii.

    Ennen
    Jälkeen

    Maski jakaa aina mielipiteitä. Itse olen jo siihen tottunut. Syy miksi en ole sitä vaihtanut, johtuu siitä että tuohon jenkkikeulaan ei sovi kyllä yksikään orkkismaski ja monet tarvikemaskit jäävät liian kauas keulasta, johtuen noista mattolaitureista = ei hyvä. Paria maskia olen koittanut ja näyttänyt vielä järkyttävämmältä. No, ei se nyt ekana mielessä ole kuitenkaan joten annetaan sen ainakin toistaiseksi olla.

    Auto näyttää ulkoa semmoselta ja tämmöseltä.

    Äänipuolesta pitää huoli putkisto mallia Simons. En ole tätä itse asentanut, ei hajuakaan specseistä. Aika isoa hornia on, mutta hyvillä vaimentimilla, koska äänet ovat vain erittäin matalat ja ei todellakaan kovaääniset, eli juuri sellaiset mistä pidän. Ääninäyte.avi (divx5+mp3)



    Tulossa:

    No kontinmaalauksen ja muutaman muun sivuseikan jälkeen olisi talveksi tiedossa luultavasti hieman suurempi operaatio.

    Auto on ulkoisesti nyt sellainen että ei sitä viitsi enempää pilata kun en ole mikään tuning tingel tangelin suuri ystävä. Kauppoja tehdessä en huomannut erästä seikkaan, joka pisti hymyilyttämään jälkeenpäin. Autossa on katti paikoillaan, mutta siinä ei ole sisuskaluja ollenkaan. Auto ei ole vähäpäästöinen otteen mukaan. Tässä pitäisi hieman konttorilla käydä keskustelemasta sellaisesta seikasta että mitäs herrat vaatii jos upotan keulille vaikka Eatonin M65 tai vastaavan remmiahtimen.

    Koneella on kuitenkin ajettu tuo 153 tuhatta mailia joten en kylmiltään sitä siihen viitsi pistää, pitäisi tuo pata siis läpikäydä ensin. Samalla kun se on auki, saattaa hieman osat vaihtua toisiin.. Sen näkee sitten. Pitää "hieman" suunnitella tätä asiaa etukäteen.

    Aluksi funtsisin, että joku valmis bolt-on kitti remmiahtimeksi olisi jees. Tarkemmin hintoja selailtuani, 3500 - 5000e tuntui lievästi sanottuna suolaiselta kun ei tuollainen remmiahdin pelkästään juuri mitään maksa. Ainakin Karalalla on remmiahdettu VR6 joten häneltä voisin kysellä uutta softaa tuohon yms.. En ole vielä hirveästi ehtinyt tutkimaan tätä asiaa, mutta ulkomailla tuo remmiahtaminen on varsin yleistä tuolle koneelle ja pitäisi kestää tuonne 250-300 hepan huitteille aika helposti, kun vähän osia vaihtelee.

    Kaipaisin myös teiltä hieman spekulointia asiasta, varsinkin jos jotain tietoa on kyseisestä asiasta..

    Jatketaan kirjoittelua kun jotain tulee mieleen ja tapahtuu. Auto on hetken aikaa ainakin vain ajossa ja mitään radikaalia tuskin tapahtuu. Syksyn aikana tongitaan infot tuohon piristysoperaatioon.
    Viimeksi muokannut Shakal; 29.6.2008, 19:41.

    #2
    Eikö volkkarin ajotietokoneesta voi vaihtaa faarenheitteja pois ja celsiukset tilalle. Ainakin jossain audin mittaristoista löytyy valinta nappula sille?

    Sopii ainakin mun silmään ihan mukavasti ja ihan kivat pakoäänetkin päästää ilmaan. ;)

    Comment


    • #3
      Ja kun on kyseessä 92 tai uudempi auto niin se on aina vähäpäästöinen vaikka ei olis otteessa mainintaa.

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja Silizium
        Ja kun on kyseessä 92 tai uudempi auto niin se on aina vähäpäästöinen vaikka ei olis otteessa mainintaa.
        Tämä on hieman eri kun kyseessä on muuttoauto tuolta ajalta. Tuo tuli todettua katsastuksessa viime viikolla ja kyseessä ei ole vähäpäästöinen.

        Comment


        • #5
          Päivitetään tämänhetkistä tilaa. Takaiskuja riittää. Eiköhän näissä aina.

          Katsastuksessa käytiin +kuukaus takaperin. Kuskinpuolen koiranluu väljä ja jousi poikki. Varmaankin syy etupään pomputtamiseen ja vetelyyn..

          Slamitilta tilasin weitecin 50/30 jousisatsin (ei tarvitse kritisoida noiden jousien huonoutta). Tuo noiden tilaaminen olikin pieni tarina itsessään, mutta kyllä ne jouset kotiin saapu +kuukauden jälkeen :) Kiitos kuitenkin slamitilta erittäin hyvästä yhteydenpidosta ja asian hoitamisesta vaikka vähän kestikin. Tilataan tavaraa jatkossakin, ei tuollaista palvelua muualta saa...

          Jälkiviisaana ajattelin että voisi kai nuo etuiskarit vaihtaa samaan konkurssiin. Tässä vaiheessa monien hälytyskellot varmaan soi.. Miksi en tilannut alustasarjaa alunperin jousien sijasta. En edes tajunnut millaiseen liemeen olin joutunut. Tyhmyydestä sakotetaan ja on hauskaa olla idiootti..

          Hain aluksi Bogen etuiskarit mallia motonet. No eihän ne tietenkään sopineet, iskarin jousilautasen kierre jäi liian lyhyeksi, eli iskarit olivat liian pitkät noille -50 jousille.

          Etsin hetken aikaa lyhennetyillä ulosjoustoilla varustettuja iskunvaimentimia, parhaan hinta/laatu suhteen löysin completokselta, toimitusaika 2 viikkoa ja piti saada tämä nyt välttämättä ajoon piakkoin. Noh.. Eikun pajalle ilman uusia iskareita, ajatuksena että eiköhän ne vanhat sovi kun siellä on jo jotkut pyöreät ja tiheät jousina...

          Hohhoijaa.. mikä päivä..

          Lähtökohta.

          Menin pajalle, ja totesin Boget edelleen hyödyttömiksi. Eiku autoa purkamaan ja tolppa irti. Tuossa tuo katkennut jousi.

          Sovittelin uutta jousta vanhaan iskariin, liian lyhyet lautasen kierteet siinäkin, tietysti. Rälläkkä käteen ja varteen tarkalleen ottaen 25mm matkalta ohennusta, että sain jousilautasta alaspäin. Holkki yläpäähän väliin ja paketti kasaan. Koiranluu vaihdettiin siinä ohessa.

          Erittäin paskalaatuinen kuva iltahämärässä, mutta näkee vähän mihin kohtaa tuo etupuskin nyt laskeutuu. Pitää suoraan sanoa et silmämääräisesti ei madaltunut yhtään, ehkä sentin-kaksi. Autolla pystyy kuitenkin nyt ajamaan taas ja hyvältä tuntui pienen testilenkin jälkeen! Huomenna leimalle...

          Mitäs tästä taas opimme? Köyhällä ei ole varaa säästää ja on todella tyhmää säästää väärässä paikassa.. Ehkä joskus vielä opin tuon.. :)

          Valitan kuvien huonoa laatua, kamera jäi kotiin pajalle mennessä.
          Viimeksi muokannut Shakal; 5.8.2008, 07:41.

          Comment

          Working...
          X