Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

t89 90q 20v, suorituskykyä etsimässä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tulipa laitettua alle tuollaiset 225/45-17 kokoiset noksut. Nippa nappa mahtuu takakaariin, eikä ota kiinni mihinkään. Klik. Edessä raapii apparin puolelta, kun on vielä t89 mallinen lokasuoja paikallaan.

    Tältä pohjalta voisi testata ensi kesän ajaa näillä renkailla tai vastaavilla samankokoisilla ja katsella sitten rauhassa tuota 16" asiaa.

    Comment


      Tuli hommattua harrastajatoveri Airaksisen esimerkin innoittamana tuollainen Odyssey PC625 akku. Punnitsin tuollaisen t89 akkukoteloon sopivan stanuakun, mitä lie 60 tai 65Ah -> 17kg. Odysseyhän painaa 6kg. Sanoisin että euro/kilo suhde ihan hyvä tuossa, varsinkin kun piti muutenkin ostaa akku tuohon kippoon.

      Ajatuksena oli myös sijoitella akku johonkin muualle kuin konetilaan, harmillisesti tuo on kuitenkin jonkun verran liian korkea mahtuakseen takapenkin alle sellaisenaan. Toki kyseinen paikka ei ole käytettävyyden kannalta oikein optimaalinen muutenkaan. Täytyy kehitellä. Tankin vaihtamista kevyempään turvatankkiin on tullut myös suunniteltua, silloin todennäköisesti taka-akselin päälle vanhan tankin paikalle saisi sen verran tilaa että akun voisi sijoittaa siihen. Painonjakauman kannalta paikka olisi lähes optimaalinen, vaikkakin jonkunverran korkealla.

      Comment


        Miulla on akku kontissa oikeassa nurkassa. Se on 100 Ah, joten varmaan mahtuu Odyssey sinne vähän helpommin. :)

        Muistutetaan tähän väliin vielä, että jos siirrät akun konttiin, niin vedä startille oma kaapeli navalta ja auton sähköille oma kaapeli navalta. Jos haaroitat startilta, niin startin vetäessä jännite kyykkää startin päässä niin paljon, että Motronic sammuu hetkeksi. Lisäksi starttauksen loppuessa kaapelin päähän tulee ylijännitepiikki, joka hajotti miulla hälyttimestä yhden mikropiirin.

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja pasi_ Näytä viesti
          Muistutetaan tähän väliin vielä, että jos siirrät akun konttiin, niin vedä startille oma kaapeli navalta ja auton sähköille oma kaapeli navalta.
          Kumpaan kaapeliin kannattaa laturi haarottaa vai onko mitään merkitystä?

          Comment


            No eipä sillä pitäisi juuri merkitystä olla. Itse tein niin, että vedin kontista 10 mm2 auton sähköille sulakekotelolle ja laturilta 10-16 mm2 samaan paikkaan. Kuitenkin siellä sulakekotelolla sitä virtaa eniten tarvitaan.

            Ai niin, S2:ssa on akku takapenkin alla ja sieltä lähtee erilliset kaapelit sulakekotelolle ja startille. Joten tehdaskin on tehnyt samoin.

            Comment


              Joo ja samoin urssissa. Muistelin, että olet joskus maininnut tästä asiasta ja olinkin jo jemmannut urs-kuutosen akkukaapelit tätä käyttöä varten. :)

              Comment


                Paljon painaa? :)
                Jääratahauskassa päädyin orkkispaikkaan akun kanssa koska kaapeleiden painon tahdoin kuitenkin myös pois.

                Comment


                  Joo, orkkispaikka rules! OEM -kaapeleita eikä mitään hifi-punaista :)

                  Comment


                    OEM hyvinkin. :) Urssin plussakaapelit painaa aika tarkkaan 2kg. Merkittävä paino, mutta koska se tulee pääosin lattialle, niin en pidä mahdottoman pahana. Tää nyt on tietty vähän sellainen fifti-siksti-tilanne. :)

                    Comment


                      Ehdottomasti 2.5 mm2 kaapelia 10 kpl rinnan tasaisesti lattialle, niin ei painojakauma mee pilalle...

                      Comment


                        Nyt kyllä repes täydellisesti!

                        Comment


                          Jos oikeen tarkalle menee noiden painojen kanssa, niin minulta saa alumiinikaapelia. Joku gramma säästyy silläkin :)

                          Comment


                          • Ja jos ajaa pelkissä stringeissä siellä radalla, niin se on äkkiä kilo/pari pois talvivarustuksessa.

                            Comment


                              Jotta ei saada porttikieltoa koko porukka, niin sovitaan että minä pidän ihan housut jalassa. :)

                              Comment


                                Askartelinpa tuossa t89 orkkis-akkukaapelit Odyssey-yhteensopiviksi joten akku on nyt autossa kiinni. Telinettä akulle en vielä saanut aikaiseksi. Takakontilla kävin sen verran, että poistin sieltä verhoilut ja OE-styroxinpalan, jotka painavat muuten yhteensä 4kg.

                                Nyt oltaisiin siis sellaisissa lukemissa että:

                                lähtöpaino 1353kg
                                Penkkiviritys -5kg
                                Akkuviritys -11kg
                                Konepellin äänieristeen poisto -1,3kg
                                Takakontin verhoilujen poisto -4kg

                                Totaal: 1332kg

                                Otteessa lukee 1280kg, siihen varmaan päästään ns. heittämällä.

                                Comment


                                  Vaihdoin tuossa äskettäin takavakaajaksi kovasti kehutun Whitelinen. Jännä nähdä miten vaikuttaa ajettavuuteen. Omissa päissäni tuota karkeasti arvioin että sillä pitäisi päästä samoille tonteille jäykkyyden kanssa kuin s2 etuvakaajalla mikä tuossa oli ennen takana. Takatolpat pitää vielä vaihtaa puolelta toiselle, kun nyt ne oli asennettuna ns. väärille puolille jotta koiranluun sai kiinni.

                                  Positiivisena puolena tässä virityksessä myös painonsäästö, Whiteline painaa kiinnityskilkkeineen n. 3kg, kun s2 vakaaja n. 6kg.

                                  Auton laskennallinen paino siis tällä hetkellä 1329kg.

                                  Comment


                                    Takatolppien kanssa puljatessani käytin tilaisuuden hyväkseni ja kevensin autosta suksipussin pois. Vähän reilu 1kg oli silläkin painoa.

                                    Ostin tuossa JAZ-merkkisen turvatankin jonka sain käsiini viime perjantaina. Tankkiin mahtuu ainetta reilu 60l (16gal). Harrastajatoveri Kalsi oli punninnut ko. kapistuksen ja ilmoitti painoksi n. 6kg. Kantticoupen orkkistankki hänen mukaansa painaa n. 12kg joten painoa säästyy tuossakin. Tankin kiinnityspannoista ja täyttöputkesta tullee 1-2kg tuohon päälle. Suurin motivaattori tankin vaihtoon on kuitenkin bensan loppuminen mutkaan kovaa ajettaessa. Pohdiskelin asiaa ja voi olla että kerääjäsäiliö pitää väsätä silti. Mutta katsotaan miten alkaa homma toimia.

                                    Kuitukonepellistäkin kuului, kuiduttajamestarilla näkyy valoa projektitunnelin päässä joten lähiviikkoina olisi toiveita että lähtee etenemään se prokkis.

                                    Laskennallinen paino 1328kg.

                                    Comment


                                      Siitähän se kevenee pala palalta, kuinka kevyeksi se lienee on mahdollista saaha. Tai sehän varmaan riippuu myös siitäkin että pitääkö sen tieliikenteessä vai ei ?

                                      Comment


                                        Enpä tiedä niin, katsotaan miten käy. Oon koittanu pitää sellasta periaatetta että ottais kaiken pois millä ei ole funktiota tuossa autossa. Ehkä turhamaisuuttani jätän muutaman kosmeettisen osan kuten takaspoilerin. Toistaiseksi täytyy pitää ihan kilvissä ja on se toisaalta mukavakin ajella mutkaisia asfalttiteitä.

                                        Tänään asensin superflex-puslat etuvakaajalle. Samalla pudotin 10mm takapäätä alaspäin, kun tuossa on ollut sellaista ongelmaa että esim. motarilla kovemmassa vauhdissa tuntuu että takapää pomppaa lähes ilmaan jos on isompi heitto tiessä. Epämiellyttävä fiilis. Epäilen että siinä voi olla kyseessä ulosjouston loppuminen. Täytyy kokeilla miten menee ja mahdollisesti säätää takapään ulosjoustoa pari naksua jäykemmälle myös.

                                        Comment


                                          Tämän talven lyhyt mutta kiivas jääratakausi on taidettu saada taputeltua loppuun. Opittuja asioita:

                                          -Jääradalle kunnolliset nastarenkaat, piste.
                                          -Etuvakaaja pois talveksi, aiheuttaa vain puskua ja vitutusta.
                                          -Oikein tosi liukkaalla voi takavakaajankin jättää pois.
                                          -Iskarien säätö merkittävästi löysemmälle on hyvä idea.
                                          -Takapään säätö 10mm matalammalle oli ilmeisesti toimiva ratkaisu. Talvikelissä tosin nopeudetkin ovat olleet sen verran pienempiä ettei mainitunkaltaisia ongelmia takapään levottomuudesta ole ilmennyt.

                                          Joutsasta kotiuduttuani poistin autosta lamput, maskin, puskurin, lokasuojat sekä lampunpesurien säiliön. Näin. Pesurisäiliöksi asennan b4-mallisen, jossa on molemmat pumput samassa. Näin saan ylimääräisen pesurisäiliön pois konehuoneesta vaivaamasta. Kuvassa näkyvä lokarin sisällä oleva alipainesäiliö lähti myös, sille tarve on hyvin vähäinen kunhan saan vaan käsiini jostain V-kasin torseniperän. Säiliö painoi 375g, siihen alipaineletku päälle niin ollaan lähempänä puolta kiloa. :)

                                          Lisäksi tarkastelin joustintuen yläkiinnitystä sillä silmällä ja totesin että yläpäätä olisi mahdollista siirtää n. 60mm auton perää kohti, ilman että tarvii suuremmin muokata tuota iskaritornia. 60mm siirto nykyisten muutosten kanssa tuottaisi laskelmieni mukaan n. 9 asteen caster-kulman, joka on jo merkittävä parannus vakioon nähden.

                                          Lopuksi poistin autosta etujouset kokonaan ja löin pyöränsuuntauslaitteet kiinni. Näin sain mitattua camber-muutoksen pyörän joustoliikkeen funktiona. Muutos on pienehkö, mutta väärään suuntaan. Negatiivisen camberin maksimiarvo saavutetaan luonnollisesti silloin, kun tukivarret ovat vaakatasossa, mutta sekä sisään- että ulosjousto vie camberia positiivisen puolelle. Aiemmin suunnittelemani alapallonivelen paikan siirto pystyy kompensoimaan tuon, mutta caster-muutos on paikallaan jotta rata-ajoa varten ei tarvisi asettaa staattista camberia älyttömän suuriin lukemiin.

                                          Aiemmin talvella mittasin jo bumpsteerin muutokset. Taka-akselilla geometria on sellainen, että bumpsteeria ei ole lainkaan. Edessäkään ei mitenkään holtittomasti, mutta jälleen kerran väärään suuntaan. Tarkoittaa siis sitä, että sisäänjoustossa pyörä alkaa kääntyä enemmän ja enemmän aurauksen puolelle. Tämä johtuu siitä, että ohjausvarsi on tolpan etupuolella. Kaikki asiaa käsittelevä kirjallisuus mihin olen törmännyt tähän mennessä suosittaa bumpsteerin asettamisen nollaan, tai aavistuksen haritusta lisääväksi.

                                          Niin epäedullinen camber-muutos kuin bumpsteer ovat seurauksia auton madaltamisesta. Molemmat tekijät myös lisäävät taipumusta aliohjautuvuuteen. MOT. Madaltamisella saavutetaan kuitenkin painopisteen siirtyminen alaspäin, joten pyöräntuennan geometriaa täytyy pyrkiä muokkaamaan siten, että huonot vaikutukset saadaan kompensoitua ja kenties geometriaa parannettua tehtaan speksistä rata-ajoa silmällä pitäen.

                                          Comment


                                          • Satuitko mittaamaan kuinka paljon sulla on joustoja käytettävissä?? Ja jos mittasit niin mittasitko myös renkaan joustomatkan?
                                            Tuliko camberia ja bumbsteeria molemmille puolin yhtäpaljon?

                                            Comment


                                              Noilla KW tolpilla mulla on ajokorkeudesta ulosjoustoa n. 50mm ja sisäänjoustoa n. 70mm. Tarkoitatko renkaan joustomatkalla mitä? Cambermittauksessa tuo suuntauslaite skitsoili siten, että antoi vaan apparin puolelle luotettavan oloisia tuloksia. Kuskinpuoli ei muuttunut mittauksen aikana mihinkään, vaikka pyörä silminnähden kallistui. Näinollen en osaa tältä istumalta sanoa tuliko yhtä paljon vai ei. Bumpsteer on näköjään käyttäytynyt suht symmetrisesti, vaikkakin pientä heittoa siinäkin on. Saattaa olla ihan tuosta mittauslaitteistostakin johtuvaa.

                                              Comment


                                              • Eli tarkoitin kuinka paljon rengas liikkuu kun iskari liikkuu sen 120mm. (ei sillä mitään merkitystä ole kunhan utelen itselle vähän vertailutietoa)

                                                Comment


                                                  Tuo on mitattu apurungosta, eli rengas liikkuu tuon saman 120mm, iskari aavistuksen vähemmän. Tuentatyyppi kun on tuo perssoni, niin aikalailla rengas ja iskari liikkuu saman verran.

                                                  Comment


                                                    Leimalla käydessäni katsuri huomautti aiheellisesti bensan paluulinjan vuodosta. Lisäksi takapään jarruputket alkavat näyttää vähintäänkin epäilyttäviltä. Kävin hakemassa uuden tuollaisen t-kappaleen jarrulinjoja varten ja väsäsin uudet putket etkasta katsomieni mittojen perusteella. Takajarrulinjassa on liitin tulipellin juuressa, ajattelin vaihtaa putket siitä taaksepäin. Bensalinjan kohtaloa en ole vielä päättänyt, houkuttelisi ostaa uusi oe-linja, jolloin säästyisi paljolta nypläämiseltä. Toisaalta se maksaa melkein satasen, joten täytyy vielä harkita asiaa. Samalla täytyisi melkeinpä uusia painelinjakin, vaikka se ei vielä vuoda niin näyttää se kuitenkin siltä että vuoto voi ilmestyä jos erehtyy katsomaan pahasti sinnepäin. Painelinja onkin orkkisena sadan kolmenkympin luokkaa.

                                                    Ostin myös itselleni nuorisopuskurin. Se onkin elämäni ensimmäinen rehellinen "tuning" osa. :) Kaikesta korniudestaan huolimatta tuo kuttaperkkatekele on n. 4kg orkkis-s2 puskuria kevyempi. S2 puskin painaa siis vähän reilun 8kg. Aika monta kiloa ja ihan keulasta. Lisäksi tuo oli oleellisesti s2 puskuria halvempi. :)

                                                    Lisäksi kevensin autosta sumuvalot, -0,7kg/kpl. Ylimääräinen pesunestesäiliö sai lähteä, -0,5kg. Vanha lampunpesurien säiliö pumppuineen ja letkuineen -1,4kg, hauskana kuriositeettina uusi säiliö missä on molemmat pumput kiinni, painaa n. 1,25kg. Autossa oli myös premium kaksiääninen töötti, joista toisen torven poistin koska pärjään yhdelläkin. :) Torvi painoi 0,3kg.

                                                    Nämä kun ynnätään yhteen ja lasketaan vielä kuitulokareista se -2kg/kpl koska ne tuohon kuitenkin seuraavaksi menee kiinni, saadaan yhteensä kevennystä n. 11kg.

                                                    Laskennallinen paino tällä hetkellä siis 1319kg.

                                                    Comment


                                                      Ai että sulle tuli täällä myynnissä ollut puskuri? Koitin sen itekkin saada. :)

                                                      Comment


                                                        Nopeat syövät ja sitä rataa. :) Koesovitin sakemannin myymää lasikuitulokaria ja hyvinhän se istui. Sanoisin että hintansa väärti hankinta. Tuli vedettyä nuo uudet jarruputket taka-akselille ja tein vastaavasta mutta vähän isommasta putkesta myös bensan paluulinjan. Paluulinja oli kaikenkaikkiaan n. 4 metriä pitkä. Jarruputkien mitat otin tosiaan etkasta, muut täsmäsi mutta auton alla kulkeva oli ehkä 30-40mm liian pitkä, josta johtuu tuo yhdessä kuvassa näkyvä lenkki. Jarruputkien uusiminen ei tullut hetkeäkään liian aikaisin, vanhat putket raksahteli iloisesti poikki kun kaivoin niitä irti noista muovikiinnikkeistä.

                                                        Auton alla könytessäni totesin että painelinja pitänee uusia myös koska se on vähintäänkin yhtä epäilyttävässä kunnossa. Taidan käyttää tuota kupari-nikkeliputkea siihenkin, koska orkkislinjan pujottelu tulipeltiä pitkin ylös konehuoneeseen ja oikealle paikalleen saattaa olla hyvinkin haasteellista, kun tuossa on nyt kaikki tekniikka kiinni.

                                                        Comment


                                                          Bilteman löijättyä kuparia on mukava käsitellä ja ei hinta päätä huimaa.

                                                          Comment


                                                            Juu toi oli varmaanki vastaavaa tavaraa mutta paikallisesta varaosaliikkeestä. Biltema on vähän kaukana meikäläiselle, mutta saahan sieltä tilattua. Katsotaan.

                                                            Jarrunesteet vaihdoin, oli tuollaista Black Diamondin nestettä hyllyssä niin laitoin sitä. Kiehumispiste oli speksien mukaan 45 astetta korkeammalla kuin normaali DOT4-nesteellä (230 vs. 275). Motulin nesteessä tietty vielä kovempi, mutta sitä ei nyt ollut saatavilla. :)

                                                            Kevensin taas hieman, otin takajalkatilasta kuramatot ja cruisen alipainepumpun pois -> 1,5kg.

                                                            Laskennallinen paino tällä hetkellä 1317,5kg.

                                                            Comment


                                                              Pitäskö meidän porukalla ostaa Terholle gramma vaaka että saadaan tarkka painon pudotus talteen :D
                                                              Hauskan olonen pelihän tämä vaikkuuttaa olevan mitä Tahkolla ja Joutsassa tuli seurattua :)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X