Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

t89 90q 20v, suorituskykyä etsimässä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mutta se inertia, se inertia! :)

    Mallinsinpa yhtäkkiä tuollaisen spacerin ja 140x20mm pyöreä kalikka jossa on keskireikä vag-yhteensopiva sekä 10kpl M14 kaliberin kierre/vapaareikää painaa n. 650 grammaa. Ylimääräisistä pulteista tullee luokkaa 100-200g lisää. Joten jos oikein kevyen vääräjakovanteen löytää niin alle 8kg pysytään. :)

    Tuotekehityksessä meillä töissä käytetään kovemmin kuormitetuissa kohteissa ohutta harmaata maalia, siitä on murtumat helpompi havaita. :)

    Eniveis, kertokaa vaan jos tulee sopivia vanteita mieleen. Noita haeskellessa on se vaikeus, että aniharvasta vanteesta ilmoitetaan suoraan paino. Yleensä se pitää kaivella jostain muualta.

    Itse projektia edistin sen verran, että rakentelin ostamalleni kuppipenkille Audin orkkispenkin jalustasta sopivaa. Ensimmäinen koesovitus meni ihan kivasti, b-tolpan ja penkin väliin mahtuu nippanappa sormi kuten myös penkin oikean etureunan ja keskikonsolin väliin. Itse mahdun vielä nippanappa kyytiin. :) Omituinen elämys sinänsä, ei tarvi kumartaa päätä että näkee taustapeilin ali! Katon ja pään väliin mahtuu myös kämmen sivuttain, eli voi olla mahdollista ettei edes kypärä päässä osu pää kattoon.

    Huomenna olisi tarkoitus mennä Ahvenistolle kokeilemaan että pysyykö sitä kuski penkissä ja auto kaiteiden välissä. Rengastus on vähän sen sorttinen, että sadetta ei liiemmin toivoisi, mutta sitä nyt ikävä kyllä taitaa olla luvassa koko päiväksi.

    Comment


    • 8.4kg on nuo 16x8 BBS RS:t, mitkä on tuossa omassa kanttikopassa.

      Comment


        Höh, no kylläpä ne sitte painaa. Ei tartte laittaa siis sellaisia.

        Comment


          Eikös tuolla Ruåttin Aleksilla ole vain kaksi vannetta kaupan? Minusta sanoo ett par.

          Comment


          • Tilaat BBS:n kilpavanteet. Saa valita koon, jaon, et:t ym. mielen mukaan.

            Magnesium takakehän ottaa niin paino pienenee kummasti.

            Maksaa noin 1050e kappale(magnesium enemmän) kun kyselin omaan projektiin. Koolla ja mitoilla ei ollut hintaan vaikutusta.

            Comment


              Kannattaa laittaa listalle myös BBS RK, 7,2kg.

              Comment


                Jos mulla olis päälle neljä kiloo lyödä vanteisiin, niin en olis täällä kyselemässä tyhmiä. :) Kiitos kuitenkin vinkistä. Kuten myös tuo RK.

                Kävinpä Ahvenistolla kokeilemassa uutta penkkiä. Hyvin toimii. Ei tarvi varmaan edes toistaiseksi investoida parempiin vöihin, sen verran hyvin tuossa pysyy. Pirun liukasta oli kun oli märkää ja renkaat ihan loppu. Radalla kuitenkin pysyttiin ja hetkittäin oli jopa erinomaisen hauskaa kun suolenkin mutkat pääsi aika pitkälti kylki edellä halutessaan. :) Loppua kohden tuntui siltä, että saattoi jopa linjat alkaa löytyä pikkuhiljaa. Sadekeli tavallaan helpotti harjoittelua, kun vauhti pysyi pienempänä kautta linjan.

                Comment


                  Sellaista piti vielä sanomani, että ysikympin vakio penkki painaa 20kg. Tuo uusi kuppiviritys painaa kaikkinensa 15kg, eli painonsäästöä tuli siinäkin.

                  Muutoskatsastuksessa punnittu paino oli 1353kg, nyt on poistettu penkistä 5kg ja konepellistä äänieriste 1,3kg. :) Täytyy pitää vähän kirjaa paljonko saa irrotettua painoa kaikkinensa.

                  Comment


                  • Älä rupee laskemaan poistettuja painoja, kohta huomaat että oot ihan yhtä syvällä suossa kuin minä ja kaverini. Tehon lisääminen on melkein ilmaista, verrattuna keventämisen tuskaan. Ei pelkästää tuska siitä että keventäminen maksaa julmetusti, mutta myytävien tuotteiden painosta ei aina ole valmistajillakaan hajua. Osa myydään Race ja Ultralight nimityksillä, mutta painoa ei kerrota :D

                    Surkuhupaisin esimerkki oli uusien monipistevöiden metsästys kaverin autoon, taisi olla kolme valmistajaa kun eivät osanneet sanoa vöidensä painoa (luulisi että niitä olisi tehtaalla joskus hyllyssäkin, että voisi punnita). Onneksi eräs pienempi laadukas valmistaja otti tämän kyselyn haasteena, ja lupasi tehdä kevyemmät vyöt kuin Skodan rallitiimille toimittamat.

                    Comment


                      Heh, kyllä sitä järkeä kai saa käyttää kevennystouhussakin. :) On varmasti aika hankalaa saada painot tuotteille, kun ei niinkään kriittisten osien kuin vanteiden painoja juuri ilmoitella, vaikka kyseessä olisi miten rasing-vanteet. Oma harrastukseni ei ole ihan vielä niin pitkällä, että tarvisi miettiä turvavöiden painoja. 80/20 sääntöä noudattaen tässäkin: tee 20% työstä ja saavuta 80% tuloksista.

                      Olen btw. laskenut auton rakennuskustannuksetkin, vaikkei niinkään kuulemma saisi tehdä. :) Kulutus/huolto-osat olen kylläkin jättänyt tästä laskelmasta pois.


                      Suunnitelmia kevennyksestä:

                      -Kattoluukku pois, korvataan kattoon liimattavalla hiilikuitulevyllä. Painonsäästö n. 15-20kg.
                      -Akun vaihto kevyempään, Porkkis ansiokkaasti protoili Odyssey-akkua, niin joku sellainen varmaan tulee tähänkin. Ei ole mahdottoman kallis investointi ja painonsäästö n. 10kg. Samalla siirrän akun orkkispaikalta johonkin alemmas/taaemmas.
                      -Alumiinikeskiölliset jarrulevyt. Etunurkista säästää n. 4-5kg/nurkka, takalevyjä en ole vielä suunnitellut mutta ehkä sieltäkin kilon tai kaksi saa nurkasta pois.
                      -Lasikuitulokarit eteen. Nämä onkin jo hankittuna mutta odottaa vielä asennusta. Painonsäästö n. 2kg/puoli.
                      -Neuvotteluja on käyty kaverin kanssa lasikuituisen konepellin tekemisestä. Katsotaan mihin etenee, painonsäästöä tulisi ehkä 5-10kg.
                      -Katalysaattori vaihtuu vähän....kevyempään, täytyy varmaan piruuttaan punnita sekin. :)

                      Comment


                        Kiinnostaa minuakin jos t89 vanhanaamanen konepelti olisi tarjolla kuituisena.

                        Comment


                          Pidetään mielessä. Neuvottelujen edistymisen kannalta varmasti positiivinen tekijä, mikäli volyymi kasvaa. :)

                          Comment


                            Voisi muuten kiinnostaa minuakin.

                            Comment


                            • Tuolta ainakin saa niin lasi- kuin hiilikuituisia konepeittoja mallia B4/S2, lokasuojia ja ovia

                              http://www.yourvismawebsite.com/a-co...bshop/audi/s2/

                              Edit: Ai niin, teillä oli noita B3 pystykeuloja kaikilla.. Mutta sopiihan se siihen kun laittaa sopimaan?
                              Viimeksi muokannut Vänni; 1.9.2011, 16:21.

                              Comment


                                Juu, niin saa. Ja monesta muustakin paikasta. Mutta koska mulla on vanhanmallin keula, tuo ei sovi siihen. :)

                                Comment


                                  Mites olis ATS DTC superlight. 8x17 tais olla jotain 6,8kg luokkaa. Mulla oli tommoset yhdessä autossa ja voin sanoa, että eron talvivanteisiin huomasi kyllä melko helposti keväällä.

                                  Comment


                                    Superlightit olis muuten hyvät, mutta ainakaan valmistajan sivujen mukaan niitä ei saa 16" koossa.

                                    Kuitukonepeltiprokkis lähti etenemään, vein yhden pellin muotin tekoa varten kuiduttajalle. Hintaa alustavasti n. 300e siten että tehdään peltiin molemmat puolet kuten orkkiksessa. Kiinnitys tulee orkkis saranoihin, mutta lukoista vielä neuvotellaan. Orkkis pelti painaa 18kg äänieristeineen ja hiluineen.

                                    Comment


                                    • Mistäs hommasit ne kuituiset lokarit ja tuliko RS2-look vai ihan peruskamaa?

                                      Comment


                                        Lokarit tuli saksasta, joltakin ebay-myyjältä. Toveri Anle hoiti kimppatilauksen joten mulla ei ole sen tarkempia tietoja. En tiedä onko är ässän lokarit sen erikoisemmat kuin muutkaan, mutta nuo omat on ihan b4 lokareista kuituiset kopiot.

                                        Finjectorista tilasin eilen banjopultin/liittimen bensapumpun tulopuolelle, itsetehty kuningaspultista sorvattu viritys vuotaa liikaa. :) Toimi kyllä hyvin niin kauan kun auto oli seis, mutta ilmeisesti tärinän vaikutuksesta bensaa tihkuu ulos.

                                        Comment


                                          B4 lokarit = RS2 lokarit.

                                          Comment


                                            Vastustan! RS2 on uniikit ja tietääkseni hitusen leveämmät lokasuojat.

                                            Olisko esim 8A0821105 vs 8A0821105D ja hinnassa tietty reilu 100% RS-lisä :)

                                            Comment


                                            • B4 lokarit ja RS2 lokarit on ainakin omaan silmään erilaiset, osanumeroita en ole tarkistellut. Jostain syystä takaraivossa kolkuttaa muistikuva että RS2-lokarit olisi muovia (?!) mutta voi olla vaan aivopierukin.

                                              S2:een oli saatavilla joku widebody-kuitulevennys, mutta siitä ei ole kuvia jääny esille.

                                              Comment


                                                S2-ABT: http://zlobo.bounceme.net/zlobo/car/...4/PICT1260.JPG

                                                Livenä sairaaaaaaan hieno.

                                                Comment


                                                  Vastustan! RS2 on uniikit ja tietääkseni hitusen leveämmät lokasuojat.

                                                  Olisko esim 8A0821105 vs 8A0821105D ja hinnassa tietty reilu 100% RS-lisä :)
                                                  Jahas, täytyypä ens kerran ottaa silmä käteen ja tarkistaa asia lähemmin.

                                                  edit: Löytyipä googlettelulla ihan Peltopuron tarinaa aiheesta: http://www.kolumbus.fi/jani.peltopuro/rs2_s2_erot.htm
                                                  Aina oppii jotain uutta:) Olis käyttöö itsellenikin pikkasen leveemmille etuloksuille, tahtoo maalit rapista kaarista pois. Tosin leveys ero tuskin ihan hirmuinen on...
                                                  Viimeksi muokannut VilleP; 5.9.2011, 14:30.

                                                  Comment


                                                  • ja B4 "RS2-look" etupuskuri ei käy RS2:een, näin taisi S2-foorumilla olla maininta - juurikin lokareiden erosta johtuen.

                                                    Comment


                                                      RS2 on uniikit
                                                      Näin on ja hintakin tais olla kolminkertainen.
                                                      B4 "RS2-look" etupuskuri ei käy RS2:een
                                                      Ei käy ei. Joutuu kuiduttaa puskurin päät leveämmälle. Orkkis- puskurista otin itse muotit.

                                                      Comment


                                                        Alkaa luisua sivuraiteelle topicci kun on jo noin paljon ulkonäköön liittyvää juttua. :)

                                                        Itselleni b4 kaari on riittävä, renkaan leveyden määrittää kuitenkin takakaari. Toki voisi kokeilla myös eteen leveämpiä kun taakse. Vakaaja-asioita tuli tuolla sateisella Ahvenistolla mietittyä ja siellä olikin ensimmäisen kerran takavakaaja hivenen liian paksu. Toki jos renkaat olisivat olleet tuoreemmat ja takakumeissa enemmänkin pintaa kuin kulutusmerkkiin, olisi tilanne ehkä ollut toinen. Joka tapauksessa tajusin yhden homman minkä merkitystä olen aiemmin väheksynyt, eli vakaajan puslat.

                                                        Vakaajien pääasiallisena tarkoituksenahan on estää koria kallistumasta kaarreajossa. Etuvakaajan osalta tilanne on sikäli ok, että koiranluut ainakin hyvässä kunnossa ollessaan eivät juurikaan anna periksi nivelistä. Kuitenkin vakaajan kiinnityksessä apurunkoon on suhteellisen löysät kumit, jotka saattavat antaa myöten useamman millin ennenkuin vakaaja alkaa toimia. Näinollen kori ehtii kallistua jo aika paljon. Taidan siis lähiaikoina tilata uretaaniset puslat tuonnekin. Parasta olisi tehdä kiinnikkeet alumiinista ja laittaa liukulaakeriholkit, mutta se taas vaatisi ns. veitsityyppisen vakaajan rakentamista. Jossain vaiheessa sellaisen voisi ottaa ohjelmaan jo siitäkin syystä, että painoa saa pois useamman kilon ja samalla vakaajaan säädettävyyden. Takana parantamisen varaa on koiranluussakin, siellä kun on kumipusla myös tolpanpuoleisessa kiinnityksessä. Sinne minulla onkin jo ostettuna pikkuiset uniballit, täytynee asentaa ne kunhan muilta toimiltani ehdin.

                                                        Toinen asia mitä olen miettinyt, liittyy painopisteen korkeuteen ja alustageometriaan. Eli lyhyesti, kumpi on parempi: laskea auto tonttiin, näyttää äärimmäisen katu-uskottavalta ja samalla saada toki myöskin painopiste reilusti alemmas, vai säilyttää ajokorkeus nykyisellään ja kallistuskeskiöt lähtökohtaisesti maanpinnan yläpuolella.

                                                        Jos autoa alkaa noilla vakiotukivarsilla ja alapallonivelillä madaltamaan, pakenee akseleiden kallistuskeskiöt kauemmas painopisteestä, alaspäin. Kallistuskeskiöiden pakeneminen aiheuttaa kaarreajossa suuremman momenttivarren kallistuskeskiön ja painopisteen, tai painopisteakselin välille, josta seuraa kaarreajossa suhteellisesti suurempi koria kallistamaan pyrkivä momentti. Lisäksi tukivarsien kääntyminen yläviistoon aiheuttaa dynaamisen camber-kulman muuttumisen sisäänjoustossa enemmän positiiviseksi, eli käytännössä kaarteessa taittaa rengasta enemmän alle. Ei hyvä tämäkään.

                                                        Ilman kuvia asia voi olla vaikea hahmottaa, mutta seuraavassa videossa selvitetään aika hyvin, ysikympissähän tällä hetkellä tukivarsi on about vaakassa, kun auto on paikallaan:
                                                        [ame]http://www.youtube.com/watch?v=e2D0BHUm2BI[/ame]



                                                        Muutosta pystyy jonkin verran kompensoimaan asentamalla alapalloniveliin pidemmät varret, (ei laillista) jolloin nivelpiste suhteessa muuhun systeemiin siirtyy alaspäin, joten tukivarsi säilyy vaakassa vielä nykyisestä n. 40mm madaltamalla. Toisaalta jos jättää korkeuden koskematta ja asentaa pelkät jatkot, saa vielä paremmin käyttäytyvän camber-kulman.

                                                        Jotta asia ei olisi näin yksinkertainen, liittyy geometriaan vielä ns. tunkkaus-ilmiö eli toisella kotimaisella jacking effect. Mitä lähemmäs kallistuskeskiötä tuodaan kohti painopistettä (auton korottaminen, tai tukivarsien kulman muuttaminen jatkopaloilla), sitä suuremmalla voimalla pyrkii koko tuentarakenne taittumaan auton alle.

                                                        Seuraavassa videossa kuplan taka-akseli havainnollistaa:
                                                        [ame]http://www.youtube.com/watch?v=pAGgWKJRK48[/ame]



                                                        Olen kuitenkin siinä luulossa, että koska Audin etupää on suhteessa helvetin painava, tuo tunkkausefekti todennäköisesti ei tule olemaan suuri ongelma. Oli miten päin vaan, niin ensi kesälle riittää testattavia muuttujia, sen lisäksi että kuljettajan ajotaidot on saatava siihen kuntoon että muutosten vaikutuksia voidaan jollakin luotettavuudella pystyä vertailemaan. :)

                                                        Comment


                                                          Kerrohan alustajumala, että mitä haittaa on jos kallistuskeskiö painuu painopisteen kanssa lähemmäs tonttia?

                                                          Omasta projektista levensin etuakselistoa, alatukivarsia jatkettiin palikoilla jotka tulevat alatukivarren ja alapallon väliin. Jatkopalat on myös muotoiltu niin että antavat noin 40(?) asteen kulman tukivarren ja alapallon kiinnityskohdan väliin, eli alapallon kiinnityskohta on vaaterissa auton ollessa pyörillään. Sisäänjoustossa camber lisääntyy, ulosjoustossa pienenee. Hommaa on koitettu katsoa likimain niin että renkaan kosketuspinta tiehen mutkissa pysyy jotakuinkin järkevänä.
                                                          Risuja, ruusuja?

                                                          Alustaan pitäisi panostaa sen verran että saisi siihen jonkun kunnollisen joka ottaisi ehkä huomioon nopeat ja hitaat joustot. Tokikaan en ole vielä päässyt kokeilemaan että miten tuo nykyinen toimii oikeilla renkailla, nyt kun alla on pyörinyt noname- kitkat edellisen omistajan toimesta.
                                                          Viimeksi muokannut Jartsake; 5.9.2011, 21:38.

                                                          Comment


                                                            Hoho, jumalasta kaukana. :) Nyt alkaa tuntua vasta pikkuhiljaa siltä, että osaan kohta esittää oikeita kysymyksiä.

                                                            Raidevälin leventäminen on lähtökohtaisesti plussaa. Se miten se on tehty, voi sitten aiheuttaa jotain lieveilmiöitä. Jos levitys on tehty alatukivarsia jatkamalla, niin vaikutus lienee pääpiirteissään positiivinen. Mitä pidempi tukivarsi, sen pienempi dynaaminen camber-muutos korin kallistuessa.

                                                            Jos negatiivinen camber lisääntyy sisäänjoustossa, ja vähenee ulosjoustossa, toimii homma kuten pitää. Toki kulmamuutoksen täytyy myös olla suhteessa riittävä, kompensoimaan korin kallistumaa. Renkaan kosketuspinnan olisi käsittääkseni tarkoitus pysyä n. -1 asteen kulmassa tienpintaan nähden, (jos renkaan muodonmuutosta ei huomioida) jotta pito olisi optimaalinen. Tämä tieto on tosin peräisin kirjasta, jossa käsitellään kilpa-ajoneuvoja ja sliksejä, joten en ota vastuuta mistään. :)

                                                            Tuo kallistuskeskiöhommahan menee siten, että painopiste liikkuu joustossa about lineaarisesti, mutta kallistuskeskiöt eivät. Ts. Mitä alemmas auto laitetaan, sitä kauempana suhteellisesti kallistuskeskiö on painopisteestä. Tämä johtuu siitä, että kallistuskeskiö sijaitsee alatukivarsien nivelpisteiden läpi piirrettävien suorien leikkauspisteessä, noin karrikoidusti sanottuna.

                                                            Koska tietoni aiheesta ovat varsin rajalliset, en osaa sanoa mikä on paljon ja mikä vähän. En edes tiedä onko koko kallistuskeskiöasialla painavissa henkilöautoissa mitään käytännön merkitystä. Ja jos on, onko se merkitys suurempi kuin painopisteen madaltamisella. Mielenkiintoisia kysymyksiä kuitenkin. :)

                                                            Comment


                                                              Merkataanpa muistiin, Ferodon numero noille pikkubremboihin sopiville paloille on FCP1348. Heidän oma katalooginsa on hieman hämäävä, kun tuo löytyy motorsport-puolelta, kun taas tuninkipuoli antaa aivan eri numeron, eikä noissa ole ristiinlinkitystä. Leon Cupra R:n alta löytyy kuitenkin. Noita on pari eri paksuuttakin tarjolla: FCP721 = 17.3mm, FCP1348 = 15mm, FRP3109 = 12.5mm. Näistä tuo 15mm on kait virallinen pala pikkubremboon, mutta kuitenkin kiva tietää että paksumpaakin saa, josko joskus erehtyy kokeilemaan ohuempaa levyä.

                                                              E: EBC:n numero yellowstuffille DP41140/2R
                                                              Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 7.9.2011, 09:45.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X