Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

t89 90q 20v, suorituskykyä etsimässä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Kysynpä nyt ,kun itsellä samantyylinen homma tuon alusta osalta menossa ,että hiekkapuhallus ja maalaus.
    Niin minkälaisella maalilla maalailit osat ja ruisku vai pensseli ? Ehdotuksia miten kannattaa tehdä ?

    Comment


    • #92
      Ite tein tuossa typ81:ssä sillä lailla, että eka puhallus, sitten Inerta 5 ja päälle vielä polyuretaani( muistaakseni Teknodur). Voi laittaa joko ruiskulla tai pensselillä.

      Comment


        #93
        Mää laitoin vaan ihan Mastonin hammeria purkista pensselillä ja sitä ei voi suositella kenellekään. Ei oikein kestä tuolla alustassa, ainakaan ilman pohjamaalia. Yhdet tolpat tossa käytin serkkupojalla maalattavana, niin se truuttas uretaanit niihin, pitäis kestää vähä paremmin.

        Projekti ei ikäväkyllä ole juurikaan edennyt edellisestä päivityksestä, tällä hetkellä on toinen viikonloppu ratapäivien jälkeen kun olen ehtinyt olemaan edes hallin läheisyydessä. Tämäkin vkl menee talon ehostamisessa ja nurkkien siivoamisessa ja seuraavat 2 viikonloppua on taas jo buukattu...

        Mutta siitä viis, suunnitelmia olen kuitenkin ehtinyt laatimaan. Ensinnäkin oli ratekinen virhe jättää tuo AAN öljypohja paikalleen. Pasi_n projektikertomuksesta jo aikanaan paljastui, että se sopii huonosti yhteen pikkukorisen syylärin kanssa. Joten öljypohja vaihtoon. Samalla laitan sinne OE loiskelevyn kun sattuu hyllyssä olemaan. Uuteen öljypohjaan laittelen varmaan ahtimen öjynpaluulle paikan, jotta saa ilmastoinnin kompuran joskus tulevaisuudessa paikalleen.

        Alustajuttuja olen tuossa miettinyt kanssa ja ajattelin tehdä sellaisen homman että mallintelen karkeasti tuon tyyppi kasiysin alustageometrian ja sitä kautta pääsen tutkimaan miten kulmat muuttuu korin kallistumisen / alustan korkeuden suhteen. Olen miettinyt tuota etuapurungon muokkaamista tai jopa uuden tekemistä siten että tukivarsien sisäpään kiinnityspisteitä saisi siirrettyä ylöspäin, jolloin myös auton kallistuskeskiö nousee ja camber-muutos joustossa pysyy ehkä paremmin aisoissa.

        Comment


          #94
          Niinpä se aika vierähtää ohhoillessa. Eilen kuitenkin sovittelin imusarjaa paikalleen ja nyt vesiharavan evoluutioversio kakkosen kanssa näyttäisi sopivan. Seuraavaksi pitäisi varmaan sovitella hydepumppu, siitä yläkiinnikkeen kohdalta menee ahtimen vesiputkea ja joku toinenkin putki. Täytyy keksiä mistä ne vetää.
          034-kaupasta tuli apurunkoon kovat puslat joissa pieni offsetti tuossa reiässä, saa apurunkoa tuotua hiukka eteenpäin. Näin saadaan vähän lisää casteria, josta on iloa siten että ohjaus keskittää voimakkaammin ja pyöriä käännettäessä negatiivinen camber lisääntyy ulkokurvin pyörässä. Ovat alumiinia ja noissa on vähän pöljä tuo lukitussysteemi, pitäisi viilata 2 koloa siihen puslan reiän kehälle johon sitten lyödään noi paikoitusnatsat. Ajattelin että olisi varmaan fiksumpaa kuitenkin pyöräyttää teräksestä vastaavat ja hitsata apurunkoon. Voisi pysyäkin.

          Comment


            #95
            Tänään kävin hakemassa S2-putsarikotelon tuohon ja sovittelin paikalleen. Samalla oli lukkopeltien lirpakkeet siinä hollilla, kaippa nuo romut suurinpiirtein auton linjojen sisäpuolelle mahtuu. :) Kuvia. Apurungon tiputin irti tukivarsineen vakaajineen. On tuo toinen apurunko odottamassa kiinni laittoa. Pitänee vaan ensin mittailla nuo 034 puslat että saa kuvat tehtyä mahdollista myöhempää käyttöä varten. Apurunkoa ja tukivarsia voi nyt tuossa pikaisesti vähän mittailla, jos pääsisi sitten edistämään pyöräntuennan mallinnusoperaatiota. Taas kovat tavoitteet saada ryjä ajoon Tahkolle, mutta saas nähdä kuinka käy.

            Comment


              #96
              Öljypohja vaihdettu pikkukorisen pohjaksi, saa syylärin siihen mihin se kuuluu. Koneessa olikin loiskelevy jo tehtaalta paikallaan niin ei tarvinnut omia varastoja käyttää. Alakerta oli erittäin siistissä kunnossa, varmaan hyvillä öljyillä ajettu tuota myllyä. Ei mönjää eikä mäskiä missään.

              Hydepumppua sovittelin paikalleen, totesin että AAN ahtimen vesilinja täytyy modata että homma toimii. Hydepumpun kiinnike tulee nimittäin juuri siihen mistä tuo vesilinja taittaa haravalle päin.

              Comment


                #97
                Tein kuvan tuosta 034-puslasta, kun noita pikkukorin puslan mittoja aina silloin tällöin tääläkin on kyselty. Tuota voi sorvaustaitoinen vapaasti soveltaa, tässähän on tuo offset-ominaisuus. Pienet reiät on paikoitustappeja varten. Noita tarvii siis 8kpl, tulee reiän ylä- ja alapuolelle. En ota mitään vastuuta mistään. :)

                Mainittakoon vielä että t89 apurungon kiinnityspisteistä kuskin puolen takakiinnitys on kiinteä. Muut pääsee liikkumaan. Tästäkin on joskus ollut juttua.
                Attached Files
                Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 22.1.2011, 16:23.

                Comment


                  #98
                  Tuo vesilinja-asia ratkesi siten, että otin hyllystä 3b-tyyppisen linjan. Tein sille kaveriksi jarruputkesta putken, jolla saadaan alipainetta bypassille. Hydrauliputkia tuli murjottua enemmän ja vähemmän ja nyt ne siellä paikallaan pötköttää. Huomasin tuossa sitten erästä s2-puolikasta purkaessani, että 3b hydrauliletkut onkin tehty eri lailla hydepumpun päästä, joten niitä käyttämällä ei olisi tarvinnut murjoa ihan noin paljoa. :)

                  Apurunko on saatettu takaisin autoon kiinni noilla alupuslilla. Haaveissa oli korottaa apurunkoa ylöspäin suhteessa koriin, jotta olisi saanut tukivarsien kulman vähän fiksummaksi. Haaveeksihan se kuitenkin jäi, sillä tuon rungon eteenpäin siirtämisen myötä öljypohjan ja apurungon välissä on n. 5mm tilaa.

                  Kuvia sovittelusta näkee täältä.

                  Aiemmin oli tarkoituksena laittaa s2 vakiojouset ja koni sportit alle tälle kesälle, mikäli tuo kippo muuten tulee kuntoon. Alkoi kuitenkin vituttaa moinen leikkiminen, niin tilasin sitten Speed Autoteilestä itselleni KW Variante 3 inoxit. Kliks.

                  Runsaiden säätömahdollisuuksien, ruostumattomuuden ja perin katu-uskottavan ulkonäön lisäksi nuo tolpat on tosi kevyet verrattuna orkkiksiin. Joku oli noita punninnutkin ja painot tänne ilmoittanut mutta enpä nyt muista lukemia. Kuitenkin autosta häviää sekä massaa että jousittamatonta massaa toistakymmentä kiloa, joten ihan ok viritys. Yksi dilemma noissa tolpissa kuitenkin on. Jos korkeussäädön säätää ylimpään asentoonsa (minkä ajattelin tehdä) käy noitten pölykuppien kanssa niin, että iskarin pohjatessa tuo kupin alareuna osuu alajousilautaseen, ja yläreuna yläjousilautaseen.

                  En ajatellut kokeilla minkä näköiset kupeista tulee, joten tilasin Biltemasta hienot neopreeniset motocross-pyöriin tarkoitetut iskarinsuojasukat. Muutenkin tuollaisen pölykupin pölynsuojaominaisuudet ovat sorateitä vakituisesti käyttävälle hieman kyseenalaiset.

                  Tuossa talven pimeinä iltoina mallinsin tuon t89 etuakseliston Solidworksilla. Tarkoitus oli hieman tutkiskella miten erilaiset geometrian muutokset vaikuttaa tuohon kokonaisuuteen. Toistaiseksi tutkiminen on jäänyt vähän vähemmälle, mutta kunhan nyt saan tuon auton ajoon niin voin sitten alkaa hieroa yksityiskohtia.
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 4.5.2011, 09:18.

                  Comment


                    #99
                    Taas tuli todettua että kaupasta ostetut tuotteet ei ole koskaan valmiita ja niin kävi tuon KW-satsinkin kanssa. Ongelma on sellainen, että jos tolpan ruuvaa yläasentoonsa niin alajousilautanen tulee niin ylös että mikäli iskari painuu pohjaanlyöntikumia vasten, murjoo se pohjaanlyöntikumissa roikkuvan pölykupin paskaksi. Aluksi kokeilin sitä, että leikkasin pölykupista ylimääräiset pois. Pölykupin suojaava ominaisuus alkoi tuntua kyseenalaiselta, joten pistin tilaten Biltemasta mopoihin tarkoitetut neopreeniset iskarin suojasukat. Noista askartelin sitten suojaimet. Sen verran pitkät sukat että yhden paketin tarvikkeet riittää neljään tolppaan.

                    Värkkäilin myös vähän jarrujen kanssa. Tepolta ostamani ibizabrembosarja sisälsi kuvan mukaiset kikkareet. Nuo mustat paksut prikat oli tarkoitettu sitä varten että satulaa saa siirrettyä levyn säteen suunnassa ulospäin, jolloin paikalleen sopii joko 314 tai 323mm levy. Sattumoisin kuitenkin nuo prikat käy juuri tuonne kannakkeen kiinnityspulttien upotuksiin, joten adapterin sai käännettyä ympäri. Adapterin ympäri kääntämällä s4 biturbon jarrulaikka sopii kiinni ns. heittämällä. Tästähän seuraa se että alapallon jatkopalaa pystyy käyttämään. Edellisistä kuvista näkee, miksi a8 levyn kanssa moinen ei onnistu.

                    Comment


                      Ongelma on sellainen, että jos tolpan ruuvaa yläasentoonsa niin alajousilautanen tulee niin ylös että mikäli iskari painuu pohjaanlyöntikumia vasten, murjoo se pohjaanlyöntikumissa roikkuvan pölykupin paskaksi.
                      Tämä on käytänössä mahdollista ?

                      Eiks nuo ole Leonin satulat :)?

                      Comment


                        Satuloiden varaosanumerot ovat 1ML-615-106 ja 1ML-616-106, olin katsovinani etkasta että ibiza. :) Yks lysti mulle silti. En tiedä onko tuolla jousivakiolla kovin todennäköistä että tolppa pohjaisi, mutta joka tapauksessa tuo suojasukka suojaa kuralta paremmin.

                        Comment


                          Sielläpä ne tolpat pötköttää. Käänsin tosiaan nuo jarrusatuloiden kannakkeetkin, niin tuo biturbon levy käy paikalleen. Vanteetkin sopii vielä pyörimään. Ahtoputkia yms. huohottimia askartelin tänään. Putket alkaa olla hahmollaan, jos viikonloppuna sitten pääsisi imusarjaan liittyvien romujen kimppuun. Kaasuvaijerille pitäisi tehdä teline ja keksiä kaikki alipaine yms. letkujen paikat.

                          Comment


                            Tuli tuossa askarreltua huohottimet ja jäähdytysvesiletkut koneen takaa kuntoon. Imusarjaan jyrsin paikan tuolle imuilman lämpöanturille, kun sen paikka oli muutostyössä hävinnyt. Samalla värkkäsin kaasuvaijerille telineen. Nyt on imusarja paikallaan, hydraulipumppu mahtuu nippa nappa. Toivottavasti ei tarvi nylkeä enää irti tuota satsia. Syylärin asennusta pääsisi suunnittelemaan pikkuhiljaa ja sitten voisikin vesiä valutella koneeseen.

                            Pari kuvaa:

                            http://mrcrossfire.kuvat.fi/kuvat/90q/Kes%E4+2011

                            Comment


                              Testaa varovasti ennen kuin lyöt konepellin kiinni, voipi olla huonosti tilaa tuolla vaijerin kannakkeelle.

                              Comment


                                Vakiokorkunen lohko helpottaa tilannetta.

                                Comment


                                  Hyvä pointti, pitää olla tarkkana tuon kanssa.

                                  Tuli ostettua eräältä foorumilaiselta 1.8t puolasarja johtoineen kun hinta oli edukas ja vanhoista puolista yksi väsähtänyt. Tilankäytön kannalta kiva juttu, kun ei tarvi keksiä paikkaa niille sytkävahvistimille.

                                  Eilen vaihdoin toiseen bensaputkista eri kokoisen holkkimutterin, tai mikä sen oikea nimi nyt lieneekään. Tuossa ysikympin vakioissa toinen on isompi ja toinen pienempi, jälkimmäinen sopii suoraan AAN tukille meneviin linjoihin mutta se isompi ei. Onneksi oli hyllyssä moinen holkkimutteri ja jarruputkityökalut.

                                  Comment


                                    Noniin, vähän reilu vuosi siinä meni ämpyillessä mutta nyt olis savut otettu tuosta moottorista ensi kertaa ysikympin nokalla. :) Fiilis on aika hyvä. Laittelen rakeisen pokkarilla otetun videopätkänkin jossain vaiheessa nettiin aiheesta, kunhan saan latailtua editointiohjelman jne.

                                    Nyt on muutenkin tärkeämpää tekemistä kun pitää niputtaa etujarrut ja sisusta, että pääsee kokeilemaan. :)

                                    Comment


                                      Otin kipon alas pukeilta ja mallasin huvikseni vähän valoja ja puskuria paikalleen:
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        Hienosti sopii tuo puskuri 90:iin. Irvistääkö toiselta puolelta?

                                        Comment


                                          Irvistää apparin puolelta ihan reilusti, kun paikallaan on vielä ysikympin orkkislokari. Kuskin puolella b4-mallinen niin sopii nätisti. Mulle on tulossa tohon güntteriltä b4-malliset lasikuitulokarit, niin niiden kanssa pitäis istua ihan ok.

                                          Comment


                                          • Hyvälle näyttää myös entisen omistajan silmään ;)

                                            Comment


                                            • Hyvältä näyttää.

                                              Lampunpesimet pois? samalla kun väri vaihtuu.

                                              Comment


                                                Kiitoksia vaan. :) Lampunpesimet eivät meikäläistä juurikaan häiritse, mutta voi olla että koko puskuri vaihtuu jossain vaiheessa. Emännän ässästä rikoin puskurin talvella Tahkolla, niin siihen pitäisi keksiä jotain. Ajattelin että tuon ehjän voisi laittaa siihen ja sen rikkinäisen tähän. Hitsauttaa se pitäisi sitten tietysti.

                                                Talvikäyttöä ajatellen haluaisin sellaisen puskurin minkä kanssa voi reuhata jääradalla miten lystää eikä tarvi jännittää hajoamista. Kun jostain saisi kopion tuosta s2 mallista, niin se olisi oiva. RS2-malliset ei oikein omaan silmään istu, etenkään t89 keulan kanssa.

                                                Ai niin, kävinpä pienen testilenkin siellä kuuluisalla suljetulla alueella ja onhan tuo melkolailla eri peli kuin talliin ajaessa. :) "Kuinka olen aikaisemmin tullut toimeen ilman juuri tätä keksintöä?"

                                                Comment


                                                  Ei se muovin hitsaaminen mitään rakettitiedettä ole sekään. Kolvi jos pysyy kädessä, pitäisi onnistuman ihan ok. Helpottaa, jos saat jostain samaa matskua täytteeksi.

                                                  Itse keksinnöstä myönnän olevani aavistuksen kateellinen.

                                                  Comment


                                                    Juu kyllä se kuulemma on helppoa, en ole vaan koskaan tehnyt ja toi tulee vähän niinkuin näkyvälle paikalle. :) Tosin kaippa sitä joutuu vähän tasoittelemaan väksisinkin.

                                                    Täytyy kyllä itseä taputella selkään/kääntää puukkoa haavassa että on tuo aika hauskan oloinen kippo, kunhan saa kunnolla toimimaan ja paikat hifisteltyä. Eilen testilenkillä poksautti bypassin irti kun joku kukalie amatööri oli jättänyt toisen klemmarin laittamatta tykkänään. Laitoin sitten Forgen tuotteen siihen samalla kun sattui olemaan hyllyssä.

                                                    Comment


                                                      Ollaan Terhon kanssa ensi kesänä aika samiksia. :) Tallissa olisi S2-puskuri ja B4-loksut odottamassa samanväriseen ja samamoottoriseen sedaniin. :) Hieman tässä mietityttää, että laittaisinko B4-konepellin vai menisinkö vanhalla. Eihän tuo nyt vanhakeulaisenakaan liikaa työnny eteen tuo puskuri. Vaikea tietty sanoa, kun ei ole samaa väriä pinnassa...

                                                      Comment


                                                        Nuo ääs2 puskurit on muuten erittäin vaikeita hitsata jos vertaa muihin joita olen turannut. Muovinlaatu on jotenkin erilaista, eikä oikein tahdo hitsaantua. Voi toki olla tekijässä vika.

                                                        Comment


                                                          Ollaan Terhon kanssa ensi kesänä aika samiksia. :)
                                                          Onneksi mulla on aito... Saadaan hyvä ryhmäkuva :) Pataakin löytyy peltien alta joka lähtöön...

                                                          Comment


                                                            Eilen kävin vähän pidemmän testilenkin puuhakilpien kanssa. Renkaan kulmat on silmämääräisesti vähän sinnepäin säädetty jne, mutta aika kivalta se tuntui noin äkkiseltään. Alustasta en tuon koeajon perusteella vielä keksinyt mitään moitittavaa, todella jäykkähän se on mutta ei liikaa. Ja sitähän tässä haettiinkin. Iskarien säädöt on vielä koskematta, täytyy niitten kanssa puljata sitten kun pääsee oikein ajamaan.

                                                            Kone toimi muuten ok, mitä nyt imusarjassa on pieni reikä ilmeisesti hitsaushuokosesta johtuen joten kovemmin kengittäessä katkoo bensan. Pakoputki varmaan ahdistaa aika pahasti, kun siellä on tuon ysikympin orkkis keskipönttö paikallaan.

                                                            Tuossa reissulla teki kylläkin yhden kerran jonkun erikoisen sytkähäiriön ilmeisesti, alkoi rykimään ja puutumaan ja koneessa lämmöt lähti nousuun. Sitä kesti muutaman kilometrin. Ajattelin jo hiljennellä huoltikselle vähän tutkimaan, mutta kun pykälsin pienemmälle ja kierrokset nousi niin samalla hävisi vika. Loppumatkan toimi ihan ok. Koneessa on nyt 1.8t puolat ja vähän sotkuisen näköinen johtosarja, joten liekö vikaa siellä päässä.

                                                            Comment


                                                              Vaihdoin perän, kun joku pöljä oli päästänyt vanhan kuivaksi ja sehän piti karmeaa jollotusta. Purkuautosta tuokin, joten toimivuudesta ei ole täyttä varmuutta. Mutta ainakin sisällä oli riittävästi öljyä eikä erityisen pahanhajuista.

                                                              Dynoaika varattu AMW:lle keskiviikoksi, tarkoitus hakea katsastusta varten laput ja ehkä samalla reissulla tapaan muutaman harrastajatoverin Lappeenrannassa.

                                                              Pyöränsuuntaus varattu perjantaiaamuksi klo 8.15. Vähän tiukille ottaa mutta pitäis ehtiä. :) Muutosleima tarvis varmaan varailla sitten torstaiksi.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X