Juu, siellähän sitä voidaan vertailla sitten. Pitää kuitenkin muistaa, että alusta on kokonaisuus joten siihen vaikuttaa myös jouset ja iskarit ynnä muut. Omassa autossani on ilmeisesti vakioiskarit ja jotkut halpis-madallusjouset tai sitten laikatut, eli aika pehmeä noin jousituksen osalta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
t89 90q 20v, suorituskykyä etsimässä
Collapse
X
-
-
-
Kemorassa tuli käytyä rääkkäämässä ja todettakoon että suorituskyky ainakin jarrujen osalta on nyt löytynyt. Kestivät rata-ajoa enemmän kuin kuljettaja ja pitoa riitti. Tosin taitaa olla nuo brembojen vakiopalat hieman itsetehostavat, mikä ei välttämättä ole aina hyvä juttu.
Tehon puutteen lisäksi autossa oli sellainen pieni ongelma/ominaisuus, että kovassa jarrutuksessa auto ei ole täysin stabiili. Jos erehtyy kääntämään rattia samalla kun jarruttaa, niin tarjoaa perän sivulle. Tätä pystyy tosin käyttämään hyödyksikin, mutkassa vähän vasenta jalkaa jarrulle niin perä siirtyy tangentin suuntaan. Kolminkertaistamalla tehot, pystyisi luultavasti vetämään näyttävästi (joskin hitaasti) mutkat. :)
Jotain tuolle ominaisuudelle tarvisi kenties kuitenkin tehdä, näin kokemattomana kuskina tuollainen ominaisuus ei ole pelkästään hyväksi.
Mietin tässä joitakin syitä ko. ilmiölle:
-Paksu takavakaaja heikentää takapyörien pitoa
-Jarrut takapainoiset
-Pehmeät jouset sallivat suuren painonsiirron jarrutuksessa -> perä kevenee, pito vähenee
Tässä mallissa ei liene perinteistä jarrupaineen säädintä? Ainakaan en ole huomannut sellaista auton alla telmiessäni. Autossa on ollut samantyyppistä ominaisuutta kyllä ennenkin, mutta lievempänä.
Takavakaajaksi ajattelin kokeilla pari milliä ohuempaa esim. jostain b4 mallisesta etuvakaaja, liukkaalla kelillä tuo 26mm on siviililiikenteessä todennäköisesti vaarallinen.
Jouset + iskarit menevät vaihtoon jossain vaiheessa, suosituksia saa esittää. :)
Comment
-
-
Nyt ollaan siinä pisteessä, että moottorin rakentelu lähtee pikku hiljaa etenemään. Ostin aihioksi 2.0td-vitoskoneen alakerran, josta omaan projektiini käytän lohkon ja kampiakselin.
Lohko on käsittääkseni 76,5mm porauksella, joten siitä saa porattua "tuoreen" porauksen 81mm eli 3b vakiomännille sopivaksi. Vakiomännät kuulemma kestävät ~500hv tehoja joten uskoakseni ne ovat riittävät tähän projektiin tässä vaiheessa.
Veiveiksi laitetaan jotkut H-profiiliset, näitähän on nykyään markkinoilla monenlaisia ja monen hintaisia.
Comment
-
Olet oikeassa. Siinä kohtaa lähti lambdareiän tukkimispultti. :) Huomasin kun äänet koveni entisestään. :D
Kotona sitten tutkailin niin juurikin tuo pultti oli lähtenyt litomaan, ja keskipöntön keskellä peukalon mentävä reikä. Tuo reikä lienee kotoisin Kemoralta. Ilmeisesti pönttö on siitä kohtaa ollut halki jo hetken aikaa, ja sen takia pitänyt vmäistä räpätystä tietyllä kierrosalueella. Kyseessä siis jälkiasenteinen jonkun itse tekemä rst-putkisto.
Comment
-
Tällaisen möhkön kaivoin erään lötkön keulalta. Vähän pääsee porailemaan lisää vesireikiä ja hitsaamaan täytettä vesikanavan viereen.
Lohkossa M12 kierteet kannenpulteille, eli kanttakin täytyy vähän modata. Mutta saapahan "isojen poikien" pinnapultit laittaa sitten. :)Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 15.9.2008, 00:16.
Comment
-
Keskipönttö oli ns. valmis. Ja ei, en ole tehnyt sitä itse. :) Tilalle laitoin vakiopöntön, liekö plasebovaikutus mutta tuntuisi lähtevän hieman paremmin.
20v tiivistettä sovittelin diesel-lohkon päälle, suhteellisen hyvin näyttäisi sopivan, mitä nyt tuonne 1 ja 2 pytyn välissä olevan vesikanavan reunaan täytyy vähän täytöshitsata.
Comment
-
Ei valitettavasti mitään projektia edistävää. :) Koitettu pitää autoa sen verta nipussa että pääsee töissä kulkemaan. Koneen kasaaminen vaatinee pikaisten laskutoimitusten mukaan vähintään 3ke rahaa, + turbon hankinta jne. Joten luultavasti joskus keväällä/kesällä ajankohtaista. Katsotaan nyt mitä pystyy tekemään omine käsineen tässä ennen sitä ja raportoidaan jos/kun aihetta tulee. :)
Comment
-
Saishan sitä olla 400-450hv, mutta huipputeho ei ole niinkään tärkeä asia kuin moottorin luonne läpi kierrosalueen. Ts, huipputehoista voidaan tinkiä, jos sillä saavutetaan oleellisesti mukavampi käppyrä.
Comment
-
Joo, tai kestäis edes perässä. :)
Nyppäsin viikonloppuna vara-askista torseenimurikan irti. Sopivassa välissä laitan sen sitten ameriikkaan koulutettavaksi.
Purkuoperaatio oli suht helppo, kun aikansa ihmetteli. Askin "häntä" pois, olikohan siinä 10kpl torx-kantaisia ruuveja. Lähtee ruuvit irrottamalla. Sen jälkeen siinä kopan takaosassa, alapuolella sijaitseva pyöreä luukku auki, se on lukkorenkaalla kiinni. Luukun reiästä näkyy kardaanin laipan lukkorengas, se päästetään irti ja kammetaan laippa esim. sorkkaraudalla varovasti irti kopasta. Tämän jälkeen voikin torseenimurikan naputella ulos, siinä lähtee tuo kuvassa näkyvä laakeri mukana.
Comment
-
-
Raportoidaanpa talvivanteet. 7,5x17" et40. Tänään ajattelin kokeilla kuinka mahtuu pyörimään. Noissa on toistaiseksi päällä 225/45-17 kesärenkaat, vaihtuu 205/50-17 kitkoihin lähiaikoina.
e: laitoin pyörät alle. Nippa nappa mahtuu rullailemaan.Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 16.10.2008, 19:57.
Comment
-
Auton ulkonäön suhteen tuli tehtyä muutama päätös ja hankinta, S2-etupuskuri ja etulokarit hain tuossa ennen joulua talliin. Auton orkkisetulokari kuskin puolella alkaa olemaankin kaaresta jo niin hapan, että se täytyy senkin puolesta vaihtaa.
Comment
-
Kevät etenee ja ratapäivät painaa päälle. Etujarrupaloiksi on hankittu Ferodo DS2500-malliset, entisten jo lähes loppuun kuluneiden (!!) Brembon OE-palojen tilalle. Superflexiltä tilasin urtsipuslat etuapurunkoonkin, tallilla on yksi ylimääräinen minkä ajattelin lähiaikoina puhaltaa, maalata ja puslittaa.
Omissa päissäni ajattelin, josko törkkäisi S2 tolpat sinne samalla vitutuksella, kun tuon apurungon tiputtaa alas. Oikeaan alustasarjaan ei vielä hetkeen ole rahkeita ja voihan ne teettää noihin "ohuisiinkin" tolppiin yhtälailla.
Renkaiksi on hankittu Goodyear Eagle F1, kokoa 215/40-17.
e: Moottorin osalta edistystä sikäli, että nyt on pari kantta, muutama pari nokkia, oheistilpehööriä sekä kiinalaiset H-profiilikanget. Torsen-modi on edennyt siihen suuntaan, että teen sen varmaan itse, toimenpide kun ei sinänsä ole vaikea mutta täytyisi keksiä osia jostain. Sekin asia on jo tosin työn alla.Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 19.5.2009, 15:46.
Comment
-
Joopa. Kemorassa käytiin vanhalla apurungolla ja alustalla. Sen verran sain kuitenkin aikaiseksi että tilasin Tepolta kovat yläpäät näin aluksi etuakselille jotka asensin ennen ratakoitosta. Yläpäistä ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa, ohjaukseen tuli aimo annos tarkkuutta lisää ja melutaso ei kasvanut lainkaan. Ainoastaan syvät ja terävät montut tiessä tuntuu korissa pahemmin, mutta niitähän pitää koittaa väistellä muutenkin.
Uudet renkaat toimivat huomattavasti miellyttävämmin kuin vanhat, auton käytös on huomattavasti neutraalimpaa noilla Goodyeareilla kuin vanhoilla Hankookeilla. Auton saa kyllä edelleenkin terävällä kaasun nostolla tai jarrulla yliohjaamaan, mutta vaatii jo oikean yrityksen eikä tapahdu "vahingossa".
Rengaspaineissakin on tosin eroja, edessä on nyt painetta 3.2bar ja takana 3bar. Vanhoja paineita en muista mutta kummassakin päässä vähemmän kuin nyt.
Comment
-
Todennäköisesti ensi viikolla lähtee kansi ja männät työstettäväksi. Kanteen tehdään lievä porttaushomma ja uusitaan tietenkin tarvittaessa komponentteja, sekä päällystetään palotilat, venttiilit ja pakokanavat keramiikalla. Mäntien päähän laitetaan samaa tavaraa. Keramiikan tarkoitus on toimia lämpöeristeenä, eli saattaa mahdollisimman paljon lämpöenergiaa turbiinille ja toisaalta vähentää moottoriin kohdistuvaa lämpökuormitusta. Tulevaisuudessa kun saan joskus pakosarjan tehtyä, niin siihenkin laitettaneen pinnoite kuten myös tulevan ahtimen pakopesään.
Comment
-
Eikö tuo aiheuta lämpökuorman nousua sylinterin seinässä, itse turbiinissa ja DP:ssa ja mitenköhän mahtaa niihin vaikuttaa? Voisi kuvitella, että turbon akseli ei ole innoissaan kasvaneesta lämpökuormasta, jos sellaista tulee..
Comment
Comment