Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

t89 90q 20v, suorituskykyä etsimässä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    t89 90q 20v, suorituskykyä etsimässä

    Kyseessä tämännäköinen laitos:


    Kuvassa auto on sen näköinen kuin se oli ostettaessa. Syksyllä vaihdoin etu- ja sivuvilkut kirkkaisiin ja takavalot kokopunaisiin. Puuttuva lista on myös asennettu ja muutkin ovilistat vaihdettu uusiin. :)

    Auto on varustettu 160hv 2-litraisella 20v moottorilla, moottorikoodiltaan NM. Autossa ei ole katalysaattoria, eikä se ole vähäpäästöinen.

    Tarkoituksena on rakennella autosta suorituskykyisempi kaikin tavoin, mutta lähinnä normaalia katukäyttöä sekä mutkaradalla ajamista silmällä pitäen.

    Viime kesänä kävin radalla kokeilemassa molemmissa klubin tapahtumissa ja tein muutamia havaintoja. Jarrut tuntuivat varsin riittämättömiltä, edessä 256 x 22mm levyt, takana 245 x 10mm. Yksimäntäiset satulat joka nurkassa. Häipyminen vaivasi ja pysäytystehoakin olisi saanut olla paljon enemmän.
    Vanteet ovat liian kapeat suhteessa renkaisiin, nuo vakiovanteet taitavat olla 15 x 6" ellen väärin muista. Rengas on 205 leveä. Ajossa rengas tuntui "taittuvan alle" aika pahasti ja renkaan kyljessä jäljet kertoivat samaa.

    Muuten auto oli yllättävän miellyttävä ajaa, käytös oli jopa suht neutraalia vaikka takana ei ole kallistuksenvakaajaa lainkaan. Kovaa mutkaan jarruttaessa tarjoaa jopaa perää sivulle, liekö jarrupaineen säädin hieman takapainoisessa asennossa kun autoa on jonkin verran madallettu.

    Moottori oli tehovajeestaan huolimatta suht ok, välitykset sattuvat siten että tehoalueella pysyttiin lähes aina. Tarkoituksena on rakentaa autoon turbomoottori, kunhan aika ja muut resurssit (lue raha) riittävät. :)

    Talven aikana olen hankkinut ja osittain jo asentanut alustaan jämäkämpiä palikoita, alla ovat tällä hetkellä valutukivarret coupe-audin alapalloilla, powerflexin puslat (tällä hetkellä vasta edessä) sekä b4/s2 mallinen 26mm etuvakaaja.
    Hankittuna on myös s2-malliset navat, OZ Ultraleggera-vanteet ja Brembo/Zimmermann-jarruhilut eteen (ibizan satula, 323mm levy) sekä UrS4-malliset jarrut taakse.
    Takapuristimien kaveriksi olen hankkinut audi a3 etulevyt
    (280mm) joita joutuu vähän koneistamaan että sopivat.


    Vinkkejä ja ideoita otetaan vastaan. :) Ulkonäköä en ajatellut juuri muuttaa, ellei sillä saavuteta kierrosaikoihin positiivisesti vaikuttavia tuloksia. Etupuskuri täytynee vaihtaa jossain vaiheessa, jotta saan tilaa välijäähdyttimelle.

  • #2
    Joo ehdottomasti go eikä show. Tietysti se puskuri pitää vaihtaa jos sopivan kokoista välijäähyä haluaa sovitella.. :) Nyt jo varsin tyylikäs jos olet tehnyt nuo yllämainitut asiat.

    Varmaan tulossa 5 pyttyä ja ahdin?

    Comment


      #3
      Sitten kun alat ahtamaan niin pitää varmaan tehdä päätös meneekö b4 bai b3 reittiä, noin niinku puskin&konepelti&loksu tiimoilta, jos tuon ulkonäön haluaa pitää saa vähä haasteita mutta säästää kyllä pitkän pennin.

      Comment


        #4
        Joo, vitosturbon aattelin laitella. Onpahan "bolt on". :)
        Noista keulan osista en tiedä vielä, ei oo mahdoton ajatus että laittais b4 systeemit. Loksutkin täytyy kuitenkin vaihtaa kun alkavat kukkia siihen malliin.

        Comment


          #5
          OT: Paljonko köyhdyit navoista? Tuli vissiin olkapalat samalla?

          Comment


            #6
            Ostin etu- ja takanavat eri myyjiltä, ja molemmissa paketeissa tuli samalla jotain muutakin romua, mutta oliskohan noille jääny hintaa jotakin 75e luokkaa /kpl. Navoissa tuli olkapalat mukana.
            Mulla on nurkissa tohon varattuna myös s2 tolppakierros ja vakaajan korvilla varustettu taka-apurunko. Niistä tolpista vois ehkä teettää coilisarjan jossain vaiheessa, mikäli kelpaavat vaan kuntonsa puolesta siihen hommaan.

            Noista coupen ja t89 sedanin alapallonivelten eroista on kait joskus ollut spekulaatiota, Näissä kuvissa 1 ja 2 on kyseiset pallot vierekkäin. Tuo likaisempi ja ruosteisempi on 893-alkuinen ja uusi 895-alkuinen. Muuta eroa noissa ei ole, mutta tuolla 895-pallolla tulee aavistuksen suurempi caster-kulma, ts. se tuo napaa hieman eteenpäin.
            Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 8.7.2008, 05:52. Perustelu: napojen hinta tarkistettu

            Comment


              #7
              Lauantaina puhaltelin ja vahvistelin vähän taka-apurunkoa. Tuollaisen lankunpätkän törkkäsin "jigiksi" mutta hyvinpä tuo pysyi kuosissaan. Onhan se pistehitsein jo ympäri hitsattukin. Nuo prikat hitsasin lopulta ympäri asti kun vauhtiin pääsin. Laitoin myös taempiin kiinnityspisteisiin sinne rungon sisäpuolelle tuollaiset prikat, porasin reiän tukivarren pultinreiän viereen ja törkkäsin sieltä migillä kiinni.
              Etummaisiin tukivarren kiinnityskohtiin ei tuollaiset isot prikat sopineet, joten en hitsannut sinne mitään.

              Comment


                #8
                Jarruproggis vähän vastustelee, osissa jonkin verran yhteensopivuusongelmia. NM koneen yhteydessä etulaakeri on ns. "pieni" kuten myös vetarin ulkonivel. Sisänivel on myös pieni, koska auto on turboton quattro.
                Tästä seuraa siis se, että ässän navat eivät sovi vetareihin, ja hankkimani ässän vetarit eivät sovi laatikkoon, siispä ostoilmoitus.

                A3 etulevyistä pyöräytin sorvissa 10mm halkaisijasta pois, suurensin keskireikää ja tein myöskin parit holkit jaonmuutostyökalua varten. Apurungon maalasin maston hammer- vasaramaalilla. Saa nähdä kuinka kestää. Takajarrusatuloita varten ostin aitoa tuning-maalia. :) Lienee törkyhintaista, mutta josko se sitten kestäisi lämpöä parhaiten.

                Comment


                  #9
                  Noniin, löytyi aski. Kiitoksia vaan Keskisen Ramille. Vetareihin laitoin uudet kumit ulkoniveliin, takajarrusatulat ja taka-apurungon maalasin. Sitten vartoillaan apurungon uretaanipuslia saapuvaksi. (superflex, sporttiautosta) Jarruletkuja ja putkia pitäisi vähän nykertää noita jarruja varten myös. Laitanpa tähän taulukon Audin t89/b4 quattro-askien koodeista ja välityksistä. Taulukon ovat koostaneet Pasi Nuutinen ja Mikko Peiponen, kiitokset siitä heille. :)

                  E: Vanha aski siis AKU ja uusi ARV. Täytyy rempata tuo AKU ja joskus kenties testimielessä vaihtaa takaisin kun siinä on lyhemmät välitykset. Torsenin ajattelin lähettää 034-putiikkiin modattavaksi tässä jossain vaiheessa.
                  Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 15.7.2008, 17:49.

                  Comment


                    #10
                    Miksi et lähettäisi suoraan tekijälle, eli stasis engineeringille?

                    http://www.stasisengineering.com/Cat...&VID=21&PID=99

                    Jäisi yksi välikäsi pois sotkemasta :)

                    Comment


                      #11
                      Hyvä idea, hinta on sama mutta 034 näköjään lupailee viikon toimitusaikaa kun stasis lupaa jopa samana päivänä laittaa takasipäin.

                      Comment


                      • #12
                        Tuota torsen päivitystä tullut muutaman kerran syynättyä. Pohdin vain että jos/kun torsenin yksi suurimmista ongelmista aktiivisessa ajossa on se voiman heittely akselilta toiselle paraneeko tilanne jos heittoskaalaa laajennetaan 88/12% suhteeseen saakka? Aliohjaa alkuun vielä enemmän ja heittää lopuksi perää vielä rajummin?

                        Vai tehdäänkö tuossa modauksessa muutakin kuin rukataan tuota maksimi/minimi voimasuhdetta?

                        Comment


                          #13
                          Luulenpa että siinä käy toisin. Aliohjaustilanteessa etupyörillä ei ollenkaan tai hyvin vähän pitoa -> taka-akselille menee hyvin vähän voimaa, koska vakiotorsen pystyy syöttämään pitävälle akselille ilmeisesti noin kaksinkertaisen vääntömomentin huonommin pitävään akseliin nähden. 2 x ~0 = ~0
                          Toisin sanoen, niin kauan kun etupää luistaa, taka-akseli ei juuri työnnä. Sitten kun etupää alkaa saada pitoa, niin takapäähän välitetään enemmän vääntöä ja perä irtoaa.
                          Omissa päissäni ajattelin asian niin, että tuolla modatulla torsenilla käytöksestä tulee siis tasapainoisempaa.
                          Kannattaa klikata tuolta gedun linkistä siitä torsenimurikan yläpuolelta se "more info". Siellä on selvitetty seikkaperäisesti niin avoimen kuin torsen-tasauspyörästönkin toimintaa.

                          Comment


                          • #14
                            Pohdin vain sillä kun tuota avointa pyörästöä ns junttilukon kanssa pidetään varsin johdonmukaisena ajettavana torseniin verrattuna.

                            Torsenin etu on taas se etenemiskyky kun se voi siirtää voimaa paremmin pitävälle akselille.

                            En tiedä ymmärsinkö tuon selityksesi oikein mutta koitain sepustaa omaa ajatusta. Eli aivan tolkuttoman liukkaalla kelillähän torsen on avuton. Toinen akseli ilmassa, rullilla tai tosi liukkaalla pinnalla johtaa samaan tilanteeseen kuin vetarin katkeaminen. Kaikki voima vuotaa pois sitä kautta. Torsen tarvitsee kitkaa toimiakseen. Edes vähän kitkaa.

                            Ongelmahan tuossa mutkakäytöksessä on käsittääkseni se että torsen tekee vauhdissa päätöksiä voiman suhteen ja käytös muuttuu mutkan aikana. Ehkä useitakin kertoja. Tässä tulee se avoimen pyörästön johdonmukaisuus vastaan. 50% eteen, 50% taakse, that's it.

                            Jos tuota suhdetta muutetaan 75/25 suhteesta tuohon 88/12 suhteeseen mitä tuosta mainostetaan on mahdollista että tuo heitto tulee vain rajummaksi. Perustoiminta kun ei tuolla muutoksella kuitenkaan muutu mihinkään.

                            Comment


                              #15
                              Tuolla modatulla torsenilla nimenomaan työnnetään enemmän naittonia taka-akselille. Mainostivat että 7:1, eli jos etuakselin sudittamiseen tarvitaan 50Nm, taakse työnnetään 350Nm. Toisin kuin normaalissa 2:1 torspossa, joka tuuppaa vastaavassa tilanteessa taakse 100Nm -> ei riitä takapään irrotukseen -> pusketaan.
                              Vastaavasti jos mutkassa tarjoaa vasurilla jarrua, se nostaa etuakselin sudittamiseen tarvittavaa vääntömomenttia x Nm, joten taakse työnnetään se (50Nm + x Nm) * 2. Tämä yhdistettynä jarrutuksen aiheuttamaan painonsiirtymään, usein riittää irrottamaan perästä pidon. Sen jälkeen tilanne tasaantuu siten, että molemmat akselit luistavat yhtä paljon, ajolinja ja levenee ja kuskin hymy käyttäytyy joko samoin tai kääntäen verrannollisesti riippuen käytettävissä olevasta tilasta. :)

                              Sikäli mikäli avoin tasuri työntää 1:1 eteen ja taakse, niin tuossa tilanteessa eteen menee 200Nm ja taakse 200Nm
                              Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 16.7.2008, 13:09.

                              Comment


                              • #16
                                Kyllä mutta se perustoiminta eli käytöksen muuttuminen kesken mutkan ei siitä muutu. Pusketaan, voimaa taakse, perä irti, perä luistaa, voimaa eteen...

                                Mutta kokeile pois ja kerro miten toimii niin voidaan harkita muutkin. :)

                                Yksi tapahan tuossa olisi pistää V8 perästä torsen takaperään. Sen pitäisi toimia suhteellisen fiksusti ja torsenhan löytyy mm Lancia Delta Integralenkin perästä.

                                Keskitorsen antaa sinne missä on paremmin pitoa. Kaksi takapyörää torsenilla voimaa jakaessaan tuottavat erittäin todennäköisesti paremmin pitävän yhdistelmän kuin etupyörät avoimen väkipyörästön kanssa. Keskitorsen antaisi näin ollen taakse enemmän voimaa.

                                Lisäksi takatorsenin pitäisi olla toimiva nimenomaan mutkissa. Sisäkurvin takanen kevenee ja torsen antaa enemmän voimaa ulkokurvin pyörälle parantaen kääntymistäkin. Ainakin periaatteessa.

                                Comment


                                  #17
                                  Joo, no tilaan ton palikan ja kerron sit ens keväänä viimeistään miten kävi. V8 takamurikkahomma on myös mielessä, mutta katsotaan onko sisemmän takapyörän sutiminen millainen ongelma.

                                  Comment


                                    #18
                                    Tässä parit kuvat. Jarrusatulat maalattuna, sävy on tuossa tuninkimaalissa vähän kirkkaampi ku seattibrembossa, mutta koska olen jossain määrin värisokea, niin ihan sama. :D
                                    Teräspunosletkut tilasin Ape-Importista Oulusta. Etkasta katsoin mitat noille ja liittimethän on perinteisesti m10x1. Etusatuloille teetin jarruputkenpätkät paikallisessa A-tarvikkeessa.

                                    Comment


                                      #19
                                      A3-Jarrulevy johon porasin tänään uuden jaon. Tässä kuvassa näkyy jaonmuutostyökalu, jonka tein vanhasta jarrulevystä. Keskiö irti sorvissa, keskireikään sorvasin sopivan akselinpätkän keskittimeksi ja tuonne yhteen reikään holkin jossa on tiukahko reikä 5mm poranterälle.
                                      Urssijarrujen kannakkeet jäävät näitten levyjen kanssa joitakin millejä irti olka-akselin kiinnityspinnasta, joten niitä täytyy vähän hieroa ja kenties laittaa prikat väliin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Ilo nähdä että tässä projektissa oikeesti tehdään ja tapahtuu, koska aihio on meikäläistä erittäin paljon miellyttävä.. :) Tsemppiä projektiin!

                                        Comment


                                          #21
                                          Kiitos vaan. Nyt on sen verran hyvät fasiliteetit, että hommista tuleekin jotain. :) Ja suunnitelmat on aika selkeet, että sikäli rakentamista ei rajoita muuta kuin rahan äärimmäisen verkkainen valuminen meikäläisen pankkitilille :)

                                          Comment


                                            #22
                                            Nyt kun noita sorvihommia on tullut tehtyä, niin sorvailinpa tuohon ratin ja keskiön väliin 30mm korotuspalan alumiinista. Tällaiselle pitkäjalkaiselle parannus ajoasentoon oli huomattava. Enää ei ota polvet kiinni rattiin autoon/autosta noustessa tai jarruttaessa. Vielä kun kepin saisi aavistuksen lähemmäs.

                                            Comment


                                              #23
                                              Tänään tuli viimeiset puuttuvat palikat tällä erää, eli takakelkan puslat. Huomenna pitäisi yrittää kelkan asennusta ja samalla vaihtaa takatukivarsien ja perämurikan puslat uretaanisiin. Viikonlopun aikana vaihtuu sitten navat, jarrut ja aski, jos hyvin käy.

                                              Comment


                                                #24
                                                Huh, nyt on romut alla. Kuvia täällä. 13 tuntia siihen taisi kaikenkaikkiaan mennä, vaihdettiin aski, etuvetarit, kaikki navat, kaikki jarrut ja jarruletkut.
                                                Takakelkka uusine puslineen laitettiin jo torstai-iltana.
                                                Pirunmoinen homma rykästä yhdessä päivässä, mutta onneksi kaveri oli auttamassa, niin osakuljetusten, tilojen kuin itse rakentamisenkin kanssa.
                                                Pari huomiota:
                                                Ässän vetareissa, eli ns. isolla sisänivelellä varustetuissa on m10 pulteilla nivel kiinni laipassa, pikkunivelellisissä m8. Tässä meinasi rojekti tyssätä, mutta onneksi kaverilta löytyi sopivat kuusiokolopultit niin saatiin romut alle

                                                Toinen ja tärkeämpi huomio koskee noita teräspunosjarruletkuja. Takajarruja ilmattaessa huomattiin, että molemmissa letkuissa satulan puoleinen liitin oli löysällä. Tästä johtuen liitin vuoti hieman jarrunestettä ulos, mutta vika korjaantui liittimen kiristyksellä. Kyseessä siis helmiliitos.
                                                En syytä letkujen myyjää/valmistajaa, liittimet ovat saattaneet kiertyä löysälle myöskin asennusvaiheessa. Kehotan vaan kaikkia olemaan tarkkana noiden suhteen.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Varsin asiallista. Ei ole riemulla rajaa kun OZ:toilla ajaa ja bremboilla pysähtyy. Kohentu tuo auton ulkonäkö aika merkittävästi. Kiitos jarruletkujen liittimien konsultoinnista. Sain jarrut alle ja hyvin pysähtyy.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kiitos vaan, ja ole hyvä! :) Olen hyvin pitkälti samaa mieltä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tänään asensin vaihdevälin lyhentimen ja otin nuukana miehenä hyötykäyttöön auton etupäästä vapautuneen kallistuksenvakaajan. Kuvassa alempi. Nyt siis 26mm vakaajat molemmissa päissä autoa. Pikaisten testien perusteella menee aikas kivasti, kuivalla asfaltilla ei ainakaan mitään yllätyksiä. Joskaan ei noin yleisillä teillä uskalla ihan mennä rajoille asti. Radalla näkee sitten miten mennään ääritilanteissa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Miksi vetari on käynyt sorvissa?

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Hehe, se on hämäyskuva. Työmaalla ei ollut sopivaa ruuvipenkkiä, niin hirtin sen vetarin sorvin pakkaan että sain ulkonivelen poksautettua auki. :) Sorvattu sitä ei ole.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Itsellä oli myös suunnitelmissa laittaa paksua jöötiä myös taakse, mutta sitten tuli S2:n vakaajasetti vastaan ja laitoin sen. Katsotaan sitten radalla, että kumpi menee paremmin mutkaan. :)

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X