Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A4 Quattro -06

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A4 Quattro -06

    Vaihdoin muutama kk sitten saab 9-5en Audi A4een. Olen yllättynyt kuinka hyvä A4 on ajaa. Autohan on kuitenki aika paljon pienempi kuin 9-5. Varmasti myös neliveto vakauttaa menoa osaltaan. Moottorina toimii 2.0 bensa turbo. Uudella FSI tekniikalla. Tyhjä käynti on ku diisselissä. :) Bensa ei maistu juuri ollenkaan kun vertaa saabin syöntiin. Tosin saabissa oli huimat 30heppaa enemmän. Mutta eiköhän sekin puoli korjaannu audin kohdalla ennen kesää. Tosin vain uuden softan muodossa. Ainakaan vielä ei ole tarkoitus muuta tehä.

    Pari kuvaa autosta. http://hem.bredband.net/jouher/audia4/audietu.jpg
    http://hem.bredband.net/jouher/audia4/auditakaa.jpg

    Ensimmäinen projekti on asentaa ajotietokoneen viiksi.

    Vanha ja uusi viiksi vierekkäin
    http://hem.bredband.net/jouher/audia4/viikset.jpg

    Alkuperäisessä viiksessä oli tämmöinen tarra
    http://hem.bredband.net/jouher/audia4/vakioviiksi.jpg

    Ajotietokoneen napeilla varustetussa viiksessä tämmöinen
    http://hem.bredband.net/jouher/audia4/ajotviiksi.jpg

    Ensimmäiseksi pitää saada airbag irti. Ratin takana molemmilla puolilla on kaksi torx (T30) ruuvia.
    http://hem.bredband.net/jouher/audia4/ratintakaa.jpg

    Ruuvit löysäämällä ratin keskiö airbageineen lähtee irti. Sitten pitää irroittaa bagin liitin. Violettiä "nipukkaa" kun vetää itseä kohti ja saman aikaisesti vetää liitintä niin se lähtee irti.
    http://hem.bredband.net/jouher/audia4/airbagliitin.jpg

    Samassa kuvassa näkyy pultti jolla ratti on kiinni. Irtoaa M12 kokoa olevalla "tähti" hylsyllä. En tiedä sen oikeaa nimeä. Ei kuitenkaan torx.

    Sen jälkeen ratti akselin ympärillä olevat muovit irti. Siellä on yksi kuusiokolo ruuvi ja kaksi torx ruuvia(T9).
    http://hem.bredband.net/jouher/audia4/ratinalta.jpg

    Sitten irroitetaan kuvassa näkyvä osa. Kannattaa varoa punaisella nuolella osoittamia paikkoja. Irroita keltaisen nuolen osoittamasta kohdasta keltainen liitin. Sivuissa on klipsit joita voi ruuvimeisselillä avittaa auki. Alapuolella on muovinen tappi joten kannattaa vetää palanen suoraa pois paikaltaan.
    http://hem.bredband.net/jouher/audia4/2.jpg
    Klipsit..
    http://hem.bredband.net/jouher/audia4/nipukka.jpg

    Viiksi irti kahdella torx ruuvilla(T9?) ja uusi paikalleen.
    http://hem.bredband.net/jouher/audia4/1.jpg

    Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä.

    Tilasin maanantaiksi ajan huoltoon missä viiksi ohjelmoidaan. Tietääkö kukaan minkä valikon takaa tuo ohjelmoidaan autoon?

    Olen katsellut eri topicceja läpi, mutta kaikissa käytetään vain Ross-techin ohjelmaa ja en tiedä ketään kuka semmoisen omistaa joten audi huoltoon täytyy luottaa. :)

  • #2
    Lasit on tummennettu. Takalasi 30 ja kaikki sivulasit 50. Kalvoina käytin SunGardin kalvoa.

    Autoon on tilattu H&R korkeussäädettävät tolpat. Niiden asennuksesta tulee myös kuvallinen kertomus.

    Kesävanteet ja renkaat on myös ostettu. 19" Dotz Nardo. Renkaat 235/35 Continental SportContact3.

    Otan parempia kuvia kunhan kelit paranee ja alusta\ kesärenkaat on alla.

    Uusi maski pitää myös hommata koska edellinen omistaja on leikellyt pilalle vanhan maskin ja asentanut todella huonot lisävalot. Juuri näkee, että nuo valot syttyy kun pitkät laittaa päälle pimeällä. :) Olen katellut DTM maskia slamitilta.

    Radion yritin kans vaihtaa, mutta uusi mankka ei edes sytyttänyt valoja kun kytkin sen paikalleen. Onko kukaan vaihtanut radiota B7 jossa on concert soitin vakiona?

    edit.
    Photosopilla kokeilin, että miltä auto tulee näyttämään madalluksen ja kesävanteiden kans. Näkee tuosta suuntaa.
    http://hem.bredband.net/jouher/audia4/dotznardo.jpg
    Viimeksi muokannut JouniH; 11.4.2008, 20:29.

    Comment


      #3
      Nättiä pukkaa.
      Kävi silmään tuo lause; "kuulostaa dieseliltä". En tiedä miten jotkut saa kyseisen padan
      kuullostamaan hyvältä mielessään mutta pitäisin sitä ehkä kyseisen koneen huonoimpana
      ominaisuutena. Venttiilien kilinä vai mikä lie on kyllä FSI-koneissa sen kuuloista kun olisi
      täysin terve kone paskana. Onnea vaan rojektiin.

      Comment


      • #4
        Etuovien lasit tummensin eilen. Ei viitsinyt maksaa siitä tummentajalle ku ei tiedä jos setä sininen keksii revityttää kalvot pois.

        Otin ovipahvit pois, että kalvon saa hyvin sinne listan alle.

        http://i289.photobucket.com/albums/l...iher/pahvi.jpg
        Koriste lista lähee irti ku nykäsee "oikealta" nuolen osoittamasta paikasta. Listan alla on neljä ruuvia, kahvan alla kaksi ja pahvin alapuolella vielä yksi.

        http://i289.photobucket.com/albums/l...r/hanttari.jpg
        Hanttarin puolen ruuvin paikat.

        http://i289.photobucket.com/albums/l...r/pahvirti.jpg
        Pahvi lähtee irti ku käyttää raakaa voimaa ja repii "oikealta" ylhäältä ensin. Lopuksi nostaa pahvia ylöspäin, että se tulee pois ikkuna listasta. Jos mahdollista niin kannattaa varata pahvin kiinnikkeitä. Voi olla, että muutama menee rikki. :)

        http://i289.photobucket.com/albums/l...her/johdot.jpg
        Johdot mitkä pitää irroittaa, että pahvi lähtee irti. Lisäksi myös lukon vaijeri pitää irroittaa kahvasta.

        http://i289.photobucket.com/albums/l...iher/lista.jpg
        Lista irti.

        Itse tummennus operaatiosta ei kuvia ole kun ei kädet riittäny. :) Eipä siinä mitään ihmeellistä. Ensin kalvo leikataan oikeaan muotoon ikkunan ulkopuolella. Siinä kalvoa voi jo vähän asetella lasiin kiinni ja kuuma ilma puhaltimella "muokata" kalvoa. Saippua vettä suihkepullosta puhtaalle ikkunalle ja kalvo ikkunaan. Lastalla vedet pois välistä ja siinä se on. Kuumailma puhaltimen käytössä kannattaa olla varovainen että ei polta kalvoa "ryttyyn". Kaikki ilmat\kuplat pitää saada lasin ylä tai alareunaan. Kalvo venyy vain sieltä. Sivuja on turha yrittää lämmittää.

        http://i289.photobucket.com/albums/l...her/valmis.jpg
        Loppu tulos. Kuva on otettu tänään 14pvä. Lunta tuli aika reippaasti. Mutta sehän ei meitä quattro miehiä haittaa. ;) Eli takalasi on 30% ja sivut 50%. Kalvot ei ole vielä aivan kuivia. Muutaman kk kuluttua kalvot kuivuu ja tummuu vielä aavistuksen.

        Comment


        • #5
          Tänään kävin myös pörhöllä ohjelmoimassa ajotietokoneen toimintaan. Siitä piti vääntää vähän aikaa kättä ku huolto mies sano että ei ei.. Ei onnistu! Kone kun näytti, että autossa ei ole ajotietokonetta. No ei tietenkään ole ku sitä ei siihen oltu tehtaalla asennettu. hehe. No, loppu hyvin. Kaivoivat jostain ohjeet sen asentamiseen ja nyt viiksi toimii.

          Ohjelmoin myös takalasin naarmuuntumis toiminnon pois päältä. Eli kun pyyhkiät päällä laittaa pakin päälle niin takalasin pyyhin ei turhaa rappaa hiekkasta ikkunaa.

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja Muiro Näytä viesti
            Nättiä pukkaa.
            Kävi silmään tuo lause; "kuulostaa dieseliltä". En tiedä miten jotkut saa kyseisen padan
            kuullostamaan hyvältä mielessään mutta pitäisin sitä ehkä kyseisen koneen huonoimpana
            ominaisuutena. Venttiilien kilinä vai mikä lie on kyllä FSI-koneissa sen kuuloista kun olisi
            täysin terve kone paskana. Onnea vaan rojektiin.
            Jostaki luin tai jääny päähän semmonen, että putkistoa vaihtamalla koneen ääni muuttuisi. Tiedä sitten. :) Jos se peittyy sitten siihen mörinään. hehe..

            Comment


              #7
              Jaa?
              Pitänee tutkailla lompakon saloja ja markkinoita. Tosin A4sessahan se tulee kahdesta rööristä että ehkä viriputkisto olisi A3seen edukkaampi. A4sessa taas lisä-äänet tuskin tulee ohjaamoon kun taas kolmosessa on ihan tarpeeksi rengasääniä yms. omasta takaa.

              Comment


              • #8
                http://i289.photobucket.com/albums/l...blingbling.jpg

                Sain vanteet viimein ja vihdoin. Piti heti sovittaa alle, että varmasti mahtuu. ET on 45 ja milli jää tilaa jarru satulan ja vanteen väliin.

                Ensi viikolla "toivottavasti" tulee alusta sarja niin voi sitten laittaa dotzit alle.

                Jarru satulat pitää maalata ja "kromi" pultti sarja käydä ostamassa.

                Taidan maalata satulat mustaksi. Onko vinkkejä, mitä maalia kannattaa käyttää? Kokemuksia? Joskus golffista maalasin satulat hopeaksi jollaki erikois jarrusatula maalilla ja kyllä ne siinä pysy ihan hyvin. Tosin sillä ei päässy niin lujaa kuin audilla.. :)

                Comment


                  #9
                  Ihan perus mattimustalla vedät satulat. Ei ne sieltä mihinkään näy, ja perus kilikalipullo toimii tohon hommaan ihan mainiosti.

                  Comment


                  • #10
                    Juu,oliskin noin puhtaat satulat niin vetäisin omat tummanharmaaksi,mutta kun eka olis tarjolla parin tunnin hionta/satula niin ei kiitos...
                    Viimeksi muokannut kontio; 23.4.2008, 00:42. Perustelu: kirjotuserheet

                    Comment


                    • #11
                      minä maalasin omat satulani sinkillä ja lämmön kestävällä mattamustalla.

                      Comment


                        #12
                        Jos käyt radalla niin voit heittää hyvästit kilikalipullon maalille ;)

                        Normikäytössä varmaan kestävätkin.

                        Comment


                          #13
                          Miten Miranol?

                          Comment


                          • #14
                            En kyllä vetäisi kilikalipullolla niitä satuloita.. :) Ne on niin nähtyjä. Haalistuvat hetkessä, viimeistään ekan talven jälkeen aivan hirveät. Jos kerrankin pääsevät oikein kunnolla kuumenemaan niin sitten varsinkin se maali on entistä.. :)

                            Comment


                              #15
                              Ei kestä Miranolikaan. Pitää olla oikea kuumakesto maali jos haluaa sen kestävän. On tullut joskus radalla kokeiltua...

                              Comment


                              • #16
                                Aloin asentamaan sitä kusi säiliön pinta anturia paikalleen ja kun sain säiliön esiin lokasuojan alta niin eihän siinä ollut mitään paikkaa mihin anturia laittaa. Kyllä otti aivoon. No, nyt pitää hommata semmonen säiliö missä on paikka tai sitten vetää maihin sieltä jalkatilasta se johto. prkl...

                                Ei kai tuolla mopolla viitti ratalle lähteä. Tulee vain paha mieli. :) Mitä jos laittais ensin kuumankesto pohjamaalin ja siihen päälle mustan? Eipä taida olla merkitystä?

                                Comment


                                • #17
                                  Ei ollut. Säiliö oli muutenki jotenki eri näköinen ku tuo kuvassa näkyvä.

                                  edit. Käytin säiliön kokonaan pois paikaltaanki, että olisko jossain paikkaa, mutta ei. Meinasin jo epätoivoissan porata reijän kylkeen, mutta sitten rauhotuin. :)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Aloin katselemaan käytettyä pesuneste säiliötä ja löysin kuvan B7 säiliöstä.
                                    En vissiin käyttäny säiliötä tarpeeksi pois paikaltaan tai sitten olen sokea. :) Ilmeisesti B7 on eripaikassa tuo anturi kuin B6. Se on tavallaan siellä säiliön takana missä pumputki on. Joten pitääpä tässä joku päivä tutkia lisää...

                                    Comment


                                      #19
                                      Katsos muuten että se jarrusatulan ja vanteen väli on enemmän kuin milli :)
                                      Saattaa olla että kun vaihdat uudet palat niin vanteet ottaakin satulaan kiinni jo.
                                      Tietty tyhjähän se nyt on pyristellä kun ne valssit jo ostit :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        No, pitää sitten ihmetellä ku vaihtaa palat. En tiedä kuinka paksut uudet palat on, mutta mulla on noin 10mm pintaa molemmissa paloissa.

                                        Tänään tuli viimein H&R alusta sarjaki. Varmaan ensi viikolla alan asennus hommiin. Siitä kuvia sitten...

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eipä niissä uusissakaan paljoa yli 10mm ole...

                                          Comment


                                          • #22
                                            juups.. ajattelin kuitenki vähän hioa sitä "satulan" kylkeä, että sais kuitenki 2mm eroa vanteeseen.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Yksi kuva vanteesta. Ensi viikolla asennan alusta sarjan niin laitan vanteet sitten alle. http://i289.photobucket.com/albums/l...blingbling.jpg

                                              Sain asennettua sen pesuneste säililön anturinki viimein ja vihdoin. Tosiaan B7 on erilainen säiliö kuin B6.

                                              Ensimmäiseksi pitää purkaa se sisälokasuoja irti. Siinähän ei mitään ihmeellistä ole. Olikohan kymmenellä torxilla kiinni.

                                              http://i289.photobucket.com/albums/l...er/sailio1.jpg
                                              säiliö on kiinni kolmella pultilla. alimmaiseen kiinnitys pulttiin on hyvä laittaa maa johto siitä anturista.

                                              http://i289.photobucket.com/albums/l...sailioirti.jpg
                                              säiliö irti ja sieltä ilmestyy korkki minkä tilalle anturi tulee kiinni. Noita pumppuja irrottaessa kannattaa varoa että ei revi niitä miten sattuu irti - niinkö meikä teki. Alkoi vuotamaan yksi o-rengas toisessa pumpussa. Joten pitää vielä purkaa ja vaihtaa se.. prkl.. Vedä pumput suoraan ylöspäin irti. On tiukassa, mutta käytä voimaa. Takaisin ku laittaa voi käyttää jotaki luikasteena. :)

                                              http://i289.photobucket.com/albums/l...her/anturi.jpg
                                              anturi paikallaan

                                              http://i289.photobucket.com/albums/l...iher/johto.jpg
                                              liitokset kannattaa kolvata ja laittaa kutiste sukkaa

                                              http://i289.photobucket.com/albums/l...lapivienti.jpg
                                              läpivienti kuskin jalkatilaa löyty helposti. Tein pienen reijän hitsi puikolla siihen kumiin ja ujutin johdon läpi.

                                              Sitten siellä jalkatilassa vain yksi pinni paikalleen ja kaikki toimii.
                                              Hyvät ohjeet löytyy ffpltä
                                              http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=45711
                                              Viimeksi muokannut porkkis; 4.5.2008, 13:42. Perustelu: yhdistetty

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itellä olisi myös ensi viikolla sekä Cruisen, että FIS:n viiksen asennus edessä. Koodauksen ajattelin teettää merkkarilla.

                                                Ilmeisesti tuo nestetason anturin + -johdon toinen pää liitetään liittimeen T17 paikkaan 9? Löytyykö tästä keneltäkään kuvaa?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuolla on kuvia liittimestä ku rullailet alaspäin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    OK, kiitos! Näyttäisi sijaitsevan kick panelin takana?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      B7 madallus jouset taakse

                                                      Nyt on "muutaman" tunnin äherryksen jälkeen alusta satsi paikallaan. Käet on mustelmilla ihan ku jollaki nistillä. :) En suosittele asennusta kellekkään tallin lattialla ilman nosturia, mutta kyllä se sielläki onnistuu. Pitää vain nostaa keula tai perä kokonaan ylös. Jos yksi kulma on ylhäällä vääntää kallistuksen vakaaja vastaan jossain tilanteissa.

                                                      B7 takapään jouset on ihan perseestä. Takapään osalta ei voi säädettävästä sarjasta paljon puhua. Onhan siellä se kierre jousen alla, mutta ei sitä pääse ruuvvaamaan muutako ottamalla jousen irti.

                                                      Asennus kannattaa aloittaa takapäästä koska se on vittumaisempi. Etupää menee sen jälkeen ku heittämällä.

                                                      Ensin kuskin puolelta xenon tasonsäätö irti (10mm). Sitten otin yhden ruuvin irti sisäloka suojasta koska se oli tiellä minun jousi puristimilla. Kevensin tunkilla ja aukasin pultit.
                                                      http://i289.photobucket.com/albums/l...her/tunkki.jpg

                                                      Iskarin alapää irti (21mm). Ylempi tukivarsi josta säädetään kulmia, irti (18mm). Iskarin yläpää irti (13mm). Sitten jousi puristimilla jousi niin läjään ku se vain menee. Tämän jälkeen on kaverista iso apu. Toinen voi painaa jalalla jarrulevystä alaspäin ja toinen repii jousta pois. Voin sanoa, että tiukassa on. Varsinki ku ei ollu oikein kunnon puristimia millä olis mahtunu puristaan jousta.
                                                      http://i289.photobucket.com/albums/l...her/pultit.jpg

                                                      Sitten ku jousi on irti, ota vaikka kalja. :) Kannattaa puhdistaa kunnolla alue mihin tulee jousen säätö palikka.
                                                      http://i289.photobucket.com/albums/l...ousenpohja.jpg

                                                      Kannattaa huomioida jousen "muoto" sitä paikalleen laittaessa. Eli, että se tulee oikein päin ja istuu kunnolla alapäästä. Mulla meni toinen puoli kertaalleen uusiksi ku en aluksi hoksanu tätä. Tämä ainakin H&R sarjassa.
                                                      http://i289.photobucket.com/albums/l...iher/jousi.jpg

                                                      Sitten vain uusi jousi puristimella niin kasaan kuin menee ja kaveri painamaan jarrulevystä alaspäin, että saat jousen paikalleen. Huom! Kannattaa säätää takapään korkeus halutuksi ennen kun jousen laitat paikalleen. H&R sarjassa sitä on lähes mahdoton säätää ku jousi on paikallaan. Uusi iskari paikalleen. Taas voi tunkilla kevittää, että saa pultit helpommin takaisin.
                                                      http://i289.photobucket.com/albums/l...r/valmis-1.jpg

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        B7 madallus jouset eteen

                                                        Sitten etupää.

                                                        Kuskin puolelta xenon tasonsäätö irti (10mm). Tunkilla voi keventää jarru levystä. Ylhäältä kolme pulttia irti. Olikohan 16mm? Sitten yksi pultti irti joka pitää ylempiä tukivarsia paikallaan. En muista kokoa. Tukivarret pois koloistaan. Alapää irti. Sitten koko paketti pois. Vähän on tiukassa koska ylhäällä on joku prikka. Laitoin yhden pultin paikalleen yläpäähän ja näpäytin vasaralla niin paketti tippui alas.

                                                        Jouset läjään puristimilla ja yläpää auki. Sitten vain romut uuteen tolppaan ja yläpää huolella kiinni. Uusi tolppa paikalleen ja pultit kiinni. Säädön voit tehdä kun tolppa on paikallaan. Etupäässä säätö on muutenkin helppoa haka-avaimilla.
                                                        http://i289.photobucket.com/albums/l...her/etupaa.jpg

                                                        Lopputulos näyttää tältä. Auto on likainen. Pitää ottaa parempia kuvia ku saa pestyä ja vahattua auton.
                                                        http://i289.photobucket.com/albums/l...iher/audi1.jpg
                                                        http://i289.photobucket.com/albums/l...iher/audi2.jpg

                                                        Olen katellu uutta maskia. Koska edellinen omistaja on leikkonut tuon maskin noille turhille tuikuille. Musta maski voisi sopia. Esim. DTM mallinen.

                                                        Tänään tuli myös BSR lastu. Pitää hakea se postista huomena. Jos vaikka sais video kuvaa ennen ja jälkeen asennuksen. :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tänään tuli myös BSR lastu. Pitää hakea se postista huomena. Jos vaikka sais video kuvaa ennen ja jälkeen asennuksen. :)

                                                          Taa on kova muista ottaaa videokuvat

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tohon takapään jousen irrottamiseen olis helpottanu jonkun verran http://a4mods.com/pics/Suspension/IMG_1189.JPG ja http://a4mods.com/pics/Suspension/IMG_1191.JPG löysääminen. Ainakin itsellä auttoi, kun viime lauantaina pulasin omaa autoa.

                                                            Tosiaan "muutama" tunti meni asennukseen (yhteensä 7, tauot sisällytettynä)... Mutta itellä meni tuo takapää paljon helpommin ja nopeemmin ku etupää...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X