Vaihdoin muutama kk sitten saab 9-5en Audi A4een. Olen yllättynyt kuinka hyvä A4 on ajaa. Autohan on kuitenki aika paljon pienempi kuin 9-5. Varmasti myös neliveto vakauttaa menoa osaltaan. Moottorina toimii 2.0 bensa turbo. Uudella FSI tekniikalla. Tyhjä käynti on ku diisselissä. :) Bensa ei maistu juuri ollenkaan kun vertaa saabin syöntiin. Tosin saabissa oli huimat 30heppaa enemmän. Mutta eiköhän sekin puoli korjaannu audin kohdalla ennen kesää. Tosin vain uuden softan muodossa. Ainakaan vielä ei ole tarkoitus muuta tehä.
Pari kuvaa autosta. http://hem.bredband.net/jouher/audia4/audietu.jpg
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/auditakaa.jpg
Ensimmäinen projekti on asentaa ajotietokoneen viiksi.
Vanha ja uusi viiksi vierekkäin
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/viikset.jpg
Alkuperäisessä viiksessä oli tämmöinen tarra
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/vakioviiksi.jpg
Ajotietokoneen napeilla varustetussa viiksessä tämmöinen
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/ajotviiksi.jpg
Ensimmäiseksi pitää saada airbag irti. Ratin takana molemmilla puolilla on kaksi torx (T30) ruuvia.
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/ratintakaa.jpg
Ruuvit löysäämällä ratin keskiö airbageineen lähtee irti. Sitten pitää irroittaa bagin liitin. Violettiä "nipukkaa" kun vetää itseä kohti ja saman aikaisesti vetää liitintä niin se lähtee irti.
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/airbagliitin.jpg
Samassa kuvassa näkyy pultti jolla ratti on kiinni. Irtoaa M12 kokoa olevalla "tähti" hylsyllä. En tiedä sen oikeaa nimeä. Ei kuitenkaan torx.
Sen jälkeen ratti akselin ympärillä olevat muovit irti. Siellä on yksi kuusiokolo ruuvi ja kaksi torx ruuvia(T9).
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/ratinalta.jpg
Sitten irroitetaan kuvassa näkyvä osa. Kannattaa varoa punaisella nuolella osoittamia paikkoja. Irroita keltaisen nuolen osoittamasta kohdasta keltainen liitin. Sivuissa on klipsit joita voi ruuvimeisselillä avittaa auki. Alapuolella on muovinen tappi joten kannattaa vetää palanen suoraa pois paikaltaan.
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/2.jpg
Klipsit..
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/nipukka.jpg
Viiksi irti kahdella torx ruuvilla(T9?) ja uusi paikalleen.
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/1.jpg
Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä.
Tilasin maanantaiksi ajan huoltoon missä viiksi ohjelmoidaan. Tietääkö kukaan minkä valikon takaa tuo ohjelmoidaan autoon?
Olen katsellut eri topicceja läpi, mutta kaikissa käytetään vain Ross-techin ohjelmaa ja en tiedä ketään kuka semmoisen omistaa joten audi huoltoon täytyy luottaa. :)
Pari kuvaa autosta. http://hem.bredband.net/jouher/audia4/audietu.jpg
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/auditakaa.jpg
Ensimmäinen projekti on asentaa ajotietokoneen viiksi.
Vanha ja uusi viiksi vierekkäin
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/viikset.jpg
Alkuperäisessä viiksessä oli tämmöinen tarra
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/vakioviiksi.jpg
Ajotietokoneen napeilla varustetussa viiksessä tämmöinen
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/ajotviiksi.jpg
Ensimmäiseksi pitää saada airbag irti. Ratin takana molemmilla puolilla on kaksi torx (T30) ruuvia.
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/ratintakaa.jpg
Ruuvit löysäämällä ratin keskiö airbageineen lähtee irti. Sitten pitää irroittaa bagin liitin. Violettiä "nipukkaa" kun vetää itseä kohti ja saman aikaisesti vetää liitintä niin se lähtee irti.
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/airbagliitin.jpg
Samassa kuvassa näkyy pultti jolla ratti on kiinni. Irtoaa M12 kokoa olevalla "tähti" hylsyllä. En tiedä sen oikeaa nimeä. Ei kuitenkaan torx.
Sen jälkeen ratti akselin ympärillä olevat muovit irti. Siellä on yksi kuusiokolo ruuvi ja kaksi torx ruuvia(T9).
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/ratinalta.jpg
Sitten irroitetaan kuvassa näkyvä osa. Kannattaa varoa punaisella nuolella osoittamia paikkoja. Irroita keltaisen nuolen osoittamasta kohdasta keltainen liitin. Sivuissa on klipsit joita voi ruuvimeisselillä avittaa auki. Alapuolella on muovinen tappi joten kannattaa vetää palanen suoraa pois paikaltaan.
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/2.jpg
Klipsit..
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/nipukka.jpg
Viiksi irti kahdella torx ruuvilla(T9?) ja uusi paikalleen.
http://hem.bredband.net/jouher/audia4/1.jpg
Kasaus sitten päinvastaisessa järjestyksessä.
Tilasin maanantaiksi ajan huoltoon missä viiksi ohjelmoidaan. Tietääkö kukaan minkä valikon takaa tuo ohjelmoidaan autoon?
Olen katsellut eri topicceja läpi, mutta kaikissa käytetään vain Ross-techin ohjelmaa ja en tiedä ketään kuka semmoisen omistaa joten audi huoltoon täytyy luottaa. :)
Comment