Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sprintblau Audi A4 DTM edition

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Sprintblau Audi A4 DTM edition



    Auton hankinta prosessi


    Edellisessä projekti kertomuksessa jo väläyttelin että haaveissa oli ollut jo jonkin aikaa DTM. Niinhän tuo ajatus autosta alkoi taas poikimaan kun sellainen oli myynnissä Turun K Autolla. Hinta ei tässäkään vielä ollut ihan ok mutta kuitenkin alkoi olla jo lähellä siedettävää. Jonkin ajan kuluttua kattelin että auto löytyy sieltä vieläkin. Otin yhteyttä tuttuun myyjään Oulun K Auton toimipisteellä ja hän alkoikin lähetellä minulle autosta tietoja whatsapp:n välityksellä. Hintakin laski pyydetystä melko hyvin. Vaikutti aika hyvältä ja BUL/EA113 moottorin heikkouksiakin oli ehditty jo uusimaan, joten isompia remontteja ei pitäisi olla tiedossa. Sovin myyjän kanssa että laitan S6:n myyntiin ja jos se menee, niin ostan tämän DTM:n pois. Sovittiin että hän ilmoittaa minulle heti jos tämä kerkeää mennä, niin laitan ässän myynnille jarrua. Ässästä rustailin myynti-ilmoituksen johon oopee kävi mukavana miehenä ottamassa oikein sievät myyntikuvat. Arvelin että tällaisen auton myyntiaika voi olla mitä vain ja pahimmassa tapauksessa hyvinkin pitkä. Väärässä olin, puhelin lauloi yhteydenotoista jatkuvasti ja ässä vaihtoikin omistajaa jo viikon kuluttua. Liekö sitten pyysin autosta loppupeleissä liian vähän, koska saman hintaiset ja ikäiset ässät mitä silloin oli Nettiautossa myytävänä oli kyllä suoraan sanottuna täysiä paskoja.


    Pengoin tietoja DTM:stä. Vanhan myynti-ilmoituksen sekä myyjän mukaan auton oli uusittu hiljattain öljytykit, pvc venttiili, korkeapainepumpun paininkuppi, jakopää kaikkineen, nokkaketju ja kiristin, Midland laatikko ja peräöljyt, Wasa öljypumpun tasapainoakselin delete kit ja pumpun ketju, termostaatti ja nesteet, kaikki tukivarret eteen, uusi OE putkisto. Kolari historiaa autosta ei löytynyt. Auto saapui Ouluun ja ennen kaupan tekoa halusin käyttää vielä auton töissä nosturilla silmämääräistä tsekkausta varten, ja myös vikamuistin luvussa. Vanhaksi autoksi vaikutti oikein hyvältä ja korikin vaikutti B7:ksi melko hyvältä. Bypass venttiili ja mankka olivat vikamuistissa(Alpine paikallaan). Ajelin takaisin liikkeeseen ja paiskattiin kättä. Auto on tuotu Ruotsista 2019 ja alkuperäinen rekkari oli WYS 650. Ig:stä löytyy yksi ruotsalainen kaveri @perfectionist_dtm, jolla rekkari on WYS 647, ja hän tuntee myös kaverin jolla rekkari loppuu 648. Vielä kun löytyisi 649 niin ajelisin Ruotsiin ottamaan kimppakuvan :) Auto on ollut ennenkin Oulussa ja pääsinkin Hötsissä juttelemaan ensimmäistä kertaa kasvotusten hänen kanssaan kun auto oli siellä näytillä.



    Varusteita tässä on melko niukasti. 2-din soitin, sähkölasit vain edessä ja FIS ilman mitään. Muuten on tietysti kaikki perus DTM kilkkeet ja xenon, daylight, ajovaloautomatiikka, sisävalopaketti, vakkari jne. Pieniä tuunauksia mitä oli jo tehty:
    • RS4 poljinpinnat.
    • RS4 maski.
    • Amerikka mallin tasainen kilven tausta eikä reikiä porailtu.
    • BC Racing br säädettävä alusta.
    • APR ohjelmointi(262hv).
    • Alpine soitin, Rainbow erillis-sarja, Autostudio pääte ja vasitussa B7 sivukotelossa GZ 10” subbari. Äänieristys mattoa käytetty etuovissa ja kontissa.


    Tätä ennen olen ajanut 3 muuta DTMää joista yksi oli etuveto. Ainakin kahdessa näistä oli jotain viritystä tehty, ja täytyy sanoa että kyllä tämä oma on niiden jälkeen ollut kaikista virkein liikkumaan, eli kyllä siellä tuo edellä mainittu ohjelma taitaa ollakin.


    DTM edition valmistusmääristä yms. tuntuu liikkuvan monenlaista tietoa ja paljon virheellistäkin. Itsellänikin pitää vielä omaa tietämystä tarkentaa, mutta omien selvitysten mukaan quattro versioita valmistettiin 500kpl ja fwd:tä 497kpl. Quattro Gmbh valmistamia ilmeisesti kaikki, joten sen vuoksi alustanumero WUAZZZ alkuinen. Monesti on kirjoitettu että moottori vaihtoehtona oli ainoastaan BUL 220hv. Tämäkään ei pidä paikkaansa, sillä ainakin Audi South Africa markkina-alueelle valmistettiin 200hv versiota ja vain ilmeisesti etuvetona. Esimerkiksi Sveitsin tuontiin taas oli vain 220hv quattroa saatavilla, ja tälle markkina-aluellee niitä oli alkujaan 75kpl tarjolla. Suomen tuontiin tätä ei valitettavasti koskaan tullut. Monesti myös törmää S4 DTM:n. Tämä ei varsinaisesti ole DTM, vaan DTM ulko varustepaketti jota sai aikoinaan jenkeissä. Korjatkaa ihmeessä jos olin jossain kohtaa väärässä.


    Tätä kirjoittaessa kesä on jo mennyt auton kanssa harrastellessa ja paljon muutoksiakin on kerennyt jo tapahtua. Liiankin helpolla on kyllä päässyt ja autolla on vain saanut ajella ja nauttia. Varsinaista projetkikertomusta myöhemmin lisää. Loppuun pari kuvaa keväältä lähtötilanteesta.
    Viimeksi muokannut Kauhunaama; 27.11.2024, 11:47.

    #2


    Pientä rojektia


    Vanha ja elämää nähnyt auto kun on kyseessä, niin tekemistä riittää jos hyvän haluaa saatikaan mintin. Ihan ensiksi täytyi hankkia vanteet ja kesärenkaat. Mukana tulivat alla olevat VW R32 vanteet kitkoilla ja toinen sarja jotkut kopio Audi 17” vanteet misukan nastoilla. Molemmat sarjat on hävitetty. Toria selaillessa löysin Oulusta Speedline ST5 vanteet koossa 8,5/19” ET43. Renkaat vaikutti pinnoiltaan olevan ok, mutta yksi rengas hieman vuoti ilmaa, koiranpaska korjauksella sai pitämään. Vanteita myyjän luona pyöritellessä tuumasin hänelle että sinun on turha yrittää myydä näitä ainakaan mulle alkuperäisinä vanteina. Eniten kiinnitti huomiota osanumerot joita oli tosiaan merkattu 2kpl, toinen 8K alkuinen ja toinen 4F alkuinen. Keskireikä oli 66,6 ja käsittääkseni 4F on vielä 57,1 keskireiällä. Noh, hinta laski sen verran että mukaan lähti. Sen verran oli vielä tuolloin auto matalalla, että alla olevat 255/35 R19 renkaat olivat himpun liian leveät ja pääsi tietyissä tilanteissa hipasemaan kaareen. Kaverilla oli joutilaana kesän ajetut Yokohamat koossa 245/35 R19, jotka hänellä oli ensimmäisessä postauksessa näkyvän keltaisen risan alla. Nämä lunastin sitten sopuhintaan. Oli muutenkin hyvä juttu vaihtaa renkaat, alla olleissa 255 rattaissa oli kahdessa renkaassa melko paljon kumin mujua sisällä, eli oli vissiin ajeltu vajailla paineilla enemmänkin… Vanteissa oli nirhaumia siellä täällä. Kävin Oulun Automaaleilla kysymässä paikkapulloa ja sieltähän löytyi tietävää palvelua. Katsottiin 8K Audin mukaan vanteiden alkuperäinen väri, jonka jälkeen hän otti 2 viuhkaa käteen ja sanoi että kyllä se näistä todennäköisesti jompikumpi on. Pihalle mallailemaan ja toinen sopi täydellisesti. Vanteille tuli vielä uudet pultit ja mustat pultin suojat Biltemasta. Näillä mentiin tämä kesä, koska nämäkin vanteet on jo toisella omistajalla.


    Vänkärin puolen ovesta puuttui ikkunan karmin vasemmasta reunasta melkoinen siivu kumitiivisteestä ja ikkuna toimi myöskin vähän nihkeästi. Auton mukana peräkontissa oli ehjä karmi, joten eikun karmi irti ikkunahisseineen. Vanhaa oli jotenki koitettu teipillä ja jollain ihme valkoisella mäskillä epätoivoisesti, ja huonolla menestyksellä korjata nätimmän näköiseksi. Mäskiä puhdistaessa meni oma aikansa, mutta tämän jälkeen uusi karmi paikallaan myös ikkuna rupesi liikkumaan hyvin. Ratti oli vinossa oikeaan, takapään säädöt olivat persiillään. Kun töissä pari asentajaa sääteli takapäätä kohdilleen, niin johan rattikin suoristui ja ajettavuus parani. Vikamuistissa oli P2261 kiertoilma venttiili mekaaninen vika, epäuskottava signaali staattinen. Äänistä päätellen turbolle tuli melkoinen vastapaine kun jalan nosti kaasulta ja kaasuläppä sulkeutui. Tilasin uuden OE Bypassin, joka oli myös päivittynyt versio vanhasta. En laittanut paikalleen tällä kertaa ihan sellaisenaan, vaan kaveriksi tuli vielä GFB:n VTA venttiili. Auto piti motari ajossa yli satkun vauhdissa aivan järjetöntä tärinää. Katsastuksessa tuli maininta, että etu vasen sisempi vetarin suojakumi on halki. Arvelin että tuo voi olla myös syy jyristämiseen kun en muutakaan vikaa löytänyt, tilasin tarvikemallisen sisäpään murroksen ja töissä se asenneltiin paikalleen. Siinä yhteydessä tuli myös ilmi, että oikealla puolella on kanssa pieni reikä. Oikealle puolelle asennettiin pelkkä suojakumi. Onneksi myös tärinä hävisi tämän jälkeen.


    Sivuvilkut näytti itkeskelevän, ja kun uudet vilkut ei marmorillakaan olleet svh:na kalliita, niin uusin myös ne. Rekisterikilven valo takana vasemmalla ei välillä toiminut. Paikallaan oli Audin OE valot ja töpseleiden väliin oli laitettu vastukset. Purin luukun kahvan pois ja totesin että kilpivalo pohja oli jo sen verran murusina, että roskiin menee. Siihen hätään en ehjää kahvaa löytänyt mistään, ja kun tässä kohtaa elettiin aikaa kun Hötsiin oli enää muutama päivä, niin tilautin uuden OE kahvan(oli muuten kallis). Orkkis ledi valot olivat valitettavasti myös entiset ja en halunnut ainakaan näyttelyn ajaksi mennä vakio valoilla, niin laitoin käsivarastosta uudet led kilpivalot jotka olin joskus tilannut jostain. Vakio ovivalot vaihdoin Audisport logolla varustettuihin led valoihin. Rekisterikilvet olivat finnittömät mutta jostain syystä näissä oli reiät. Kilvet olivat edessä ja takana kiinni Scotch dual lock tarranauhalla. Tilasin reiättömät kilvet ja asentelin ne eteen magneetteja käyttäen, jotka tulivat kilven alusen taakse auton päässä, ja takana käytän edelleen duallockeja. Taakse tuli myös teetettyä minun vanhasta nimikyltistä rekka ajoilta DTM edition kyltti, joka on RicasDecals käsialaa. Hän on tehnyt minulle myös tarraa ja paitaa, tästä vahva suositus! Maskin kromireunuksen ja takapuskurin päällä olevan pienen alumiinilistan teippasin kiiltävän mustaksi Foliatecin sarjalla. Maski oli melko hankala touhuta tällä sarjalla, ja se pitää käyttää vielä teipattavana jollain joka osaa.


    Maalaushommaa


    Pieniä ruostetäppiä ja kiveniskuja oli kertynyt sinne tänne. Vielä ei ylimaalaukseen kynnet kykene, joten näitä tuli vain hiottua ja paikkailtua piiloon. Jarrusatulat olivat jo maalattu keltaisiksi, mutta etupäässä satulat näyttivät melko hirveiltä, kun näytti niin kuin maali olisi ämpäristä kaadettu. Hioin etusatulat kokonaan puhtaaksi porakoneen teräsharjaa käyttäen ja olipahan savotta. Maalasin satulat uusiksi keltaisella satuloille tarkoitetulla maalilla ja voin kertoa että en maalaa keltaisella enää, sai nimittäin maalata 8 reissua ennen kuin näytti siltä että ei enää kuulla läpi. Helmat ja etupuskuri olivat tosi heikossa hapessa. Maalasin ensitöiksi helmat uusiksi. Puskurista olin ajatellut vain meikkailla kiveniskut umpeen ja sen jälkeen vesi hionta ja kiillotus. En vissiin ollut tarkemmin puskuria tarkastellut kun ryhdyin tätä tekemään, totesin että tämähän on lähes yhtä järkyttävä kuin helmat oli, ja aivan toivotonta yrittää enää meikkailla mitenkään. Tässä kohtaa oli enää 2 päivää Hötsiin. Tein epätoivoisen päätöksen ja juoksin Oulun Automaaleille taas maalikaupoille. Aikataulu oli melko kireä, muutama tunti sinä iltana käytettävissä, joten päätin maalata puskurin paikoillaan. Väriä en päästellyt ihan reunoille asti jotta välttyisi mahdolliselta sävyerolta saumojen kohdalla, mutta lakkasin puskurin kokonaan. Lopputulema yllättävän hyvä. Takapuskurin päällä olevan hiilikuitu lipan olin jo aiemmin lakannut ja vesihionut pariin otteeseen, koska siitä oli lakka pölissyt lähes kokonaan. Puskurin maalauksen yhteydessä käytin etulippaa sen verran pois, että hioin ja lakkasin myös sen samalla.


    Näyttelyt


    Audi kävi myös vappuna quick.clubofficial näyttelyssä Ouluhallin takapihalla. Tuolloin olin omistanut auton noin pari viikkoa, eikä vielä ollut vaihtunut kuin vanteet. Hieno kokemus ja kunnia oli päästä ACF osastolle Hötsiin syksyllä auton kanssa. Vielä on paljon tekemistä edessä mutta jo pienillä muutoksilla auto näytti huomattavasti paremmalta. Kesäcruising reissulla pääsi ensimmäistä kertaa ajamaan tällä pitkää matkaa. Sää ja etenkin seura oli kohillaan ja kyllä oli kiva päästellä menemään. Ennen Hötsiä perjantaina kävimme Japen ja Eetun kanssa kuvailemassa autoa. Eetu hoiti kuvailun ja editoinnin todella kiitettävästi, se poika tietää mitä tekee! Kuvia TÄÄLTÄ KLIK! Ja tietysti kerhon kuva galleriasta löytyy myös otoksia joissa auto esiintyy KLIK! ja KLIK!


    Oli mukava kesä! Kiitos palataan.



    Comment


      #3
      Emännän B8:n mukana tuli myös tuplapuolaiset Speedlinet 8K- ja 4F-osanumeroilla, koosaa 8,5x19, olilphan ET 42. Tiedä sitten alkuperäisuudestä.

      Comment


        #4
        Joo tästähän silloin muuan viikko sitten Siilinjärvellä mainitsitkin. Ehkä nuo omani olivat sittenkin alkuperäiset kun muuten kaikkia merkintöjä myöten vaikuttivat ihan orkkiksilta. Tai sitten siinä teidän B8:ssa on myös tarvikkeet alla?

        Comment


          #5
          Kyllähän se vähän erikoiselta tuntuu, että tehtaan jäljiltä ois ison ja pienen navan osanumerot..

          Comment


            #6
            Ruiskulla kaks reissua speedgelb satuloiden päälle ja homma valmis mulla. :) Pohjamaalit alle tietenki.

            Comment

            Working...
            X