Auton hankinta prosessi
Edellisessä projekti kertomuksessa jo väläyttelin että haaveissa oli ollut jo jonkin aikaa DTM. Niinhän tuo ajatus autosta alkoi taas poikimaan kun sellainen oli myynnissä Turun K Autolla. Hinta ei tässäkään vielä ollut ihan ok mutta kuitenkin alkoi olla jo lähellä siedettävää. Jonkin ajan kuluttua kattelin että auto löytyy sieltä vieläkin. Otin yhteyttä tuttuun myyjään Oulun K Auton toimipisteellä ja hän alkoikin lähetellä minulle autosta tietoja whatsapp:n välityksellä. Hintakin laski pyydetystä melko hyvin. Vaikutti aika hyvältä ja BUL/EA113 moottorin heikkouksiakin oli ehditty jo uusimaan, joten isompia remontteja ei pitäisi olla tiedossa. Sovin myyjän kanssa että laitan S6:n myyntiin ja jos se menee, niin ostan tämän DTM:n pois. Sovittiin että hän ilmoittaa minulle heti jos tämä kerkeää mennä, niin laitan ässän myynnille jarrua. Ässästä rustailin myynti-ilmoituksen johon oopee kävi mukavana miehenä ottamassa oikein sievät myyntikuvat. Arvelin että tällaisen auton myyntiaika voi olla mitä vain ja pahimmassa tapauksessa hyvinkin pitkä. Väärässä olin, puhelin lauloi yhteydenotoista jatkuvasti ja ässä vaihtoikin omistajaa jo viikon kuluttua. Liekö sitten pyysin autosta loppupeleissä liian vähän, koska saman hintaiset ja ikäiset ässät mitä silloin oli Nettiautossa myytävänä oli kyllä suoraan sanottuna täysiä paskoja.
Pengoin tietoja DTM:stä. Vanhan myynti-ilmoituksen sekä myyjän mukaan auton oli uusittu hiljattain öljytykit, pvc venttiili, korkeapainepumpun paininkuppi, jakopää kaikkineen, nokkaketju ja kiristin, Midland laatikko ja peräöljyt, Wasa öljypumpun tasapainoakselin delete kit ja pumpun ketju, termostaatti ja nesteet, kaikki tukivarret eteen, uusi OE putkisto. Kolari historiaa autosta ei löytynyt. Auto saapui Ouluun ja ennen kaupan tekoa halusin käyttää vielä auton töissä nosturilla silmämääräistä tsekkausta varten, ja myös vikamuistin luvussa. Vanhaksi autoksi vaikutti oikein hyvältä ja korikin vaikutti B7:ksi melko hyvältä. Bypass venttiili ja mankka olivat vikamuistissa(Alpine paikallaan). Ajelin takaisin liikkeeseen ja paiskattiin kättä. Auto on tuotu Ruotsista 2019 ja alkuperäinen rekkari oli WYS 650. Ig:stä löytyy yksi ruotsalainen kaveri @perfectionist_dtm, jolla rekkari on WYS 647, ja hän tuntee myös kaverin jolla rekkari loppuu 648. Vielä kun löytyisi 649 niin ajelisin Ruotsiin ottamaan kimppakuvan :) Auto on ollut ennenkin Oulussa ja pääsinkin Hötsissä juttelemaan ensimmäistä kertaa kasvotusten hänen kanssaan kun auto oli siellä näytillä.
Varusteita tässä on melko niukasti. 2-din soitin, sähkölasit vain edessä ja FIS ilman mitään. Muuten on tietysti kaikki perus DTM kilkkeet ja xenon, daylight, ajovaloautomatiikka, sisävalopaketti, vakkari jne. Pieniä tuunauksia mitä oli jo tehty:
- RS4 poljinpinnat.
- RS4 maski.
- Amerikka mallin tasainen kilven tausta eikä reikiä porailtu.
- BC Racing br säädettävä alusta.
- APR ohjelmointi(262hv).
- Alpine soitin, Rainbow erillis-sarja, Autostudio pääte ja vasitussa B7 sivukotelossa GZ 10” subbari. Äänieristys mattoa käytetty etuovissa ja kontissa.
Tätä ennen olen ajanut 3 muuta DTMää joista yksi oli etuveto. Ainakin kahdessa näistä oli jotain viritystä tehty, ja täytyy sanoa että kyllä tämä oma on niiden jälkeen ollut kaikista virkein liikkumaan, eli kyllä siellä tuo edellä mainittu ohjelma taitaa ollakin.
DTM edition valmistusmääristä yms. tuntuu liikkuvan monenlaista tietoa ja paljon virheellistäkin. Itsellänikin pitää vielä omaa tietämystä tarkentaa, mutta omien selvitysten mukaan quattro versioita valmistettiin 500kpl ja fwd:tä 497kpl. Quattro Gmbh valmistamia ilmeisesti kaikki, joten sen vuoksi alustanumero WUAZZZ alkuinen. Monesti on kirjoitettu että moottori vaihtoehtona oli ainoastaan BUL 220hv. Tämäkään ei pidä paikkaansa, sillä ainakin Audi South Africa markkina-alueelle valmistettiin 200hv versiota ja vain ilmeisesti etuvetona. Esimerkiksi Sveitsin tuontiin taas oli vain 220hv quattroa saatavilla, ja tälle markkina-aluellee niitä oli alkujaan 75kpl tarjolla. Suomen tuontiin tätä ei valitettavasti koskaan tullut. Monesti myös törmää S4 DTM:n. Tämä ei varsinaisesti ole DTM, vaan DTM ulko varustepaketti jota sai aikoinaan jenkeissä. Korjatkaa ihmeessä jos olin jossain kohtaa väärässä.
Tätä kirjoittaessa kesä on jo mennyt auton kanssa harrastellessa ja paljon muutoksiakin on kerennyt jo tapahtua. Liiankin helpolla on kyllä päässyt ja autolla on vain saanut ajella ja nauttia. Varsinaista projetkikertomusta myöhemmin lisää. Loppuun pari kuvaa keväältä lähtötilanteesta.
Comment