Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Maalaiskuttaro muuttaa kaupunkiin + muuta ehostusta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Maalaiskuttaro muuttaa kaupunkiin + muuta ehostusta

    Kunhan edellinen projekti saadaan käyntiin niin alan puuhastelemaan tätä aktiivisemmin.


    Aihio: B4 80 q sedani 2.8 papereilla, mutta swapattu 1.8t tilalle. Seisonut pitkään ja sisusta vaihdon tarpeessa.

    Target: 5-pulttinavat, 6v-voimansiirto, 3.89 (4.11 aluksi) välitys, ac-retrofit, s2 sedan/compe look ja konehuoneelle jotain.

    Kaikkiahan alkoi jo reilu vuosi takaperin kun ajelin pitkin itäsuomea motskarilla ja päädyin lopulta kaakon kulmille ihmettelemään urs4 etupuskuria. Samassa pihassa oli tuo 80, mutta se ei ollut silloin myynnissä ja puskurin myyjän kaverin autokin vielä. Syksymmällä hain ohi kulkiessa puskurin ja taas silmäilin 80:n koppaa kaihoisasti.

    Kevät 24 ja kesäkin koitti, kun kuului huhua, että koppa olisi mahdollisesti myynnissä. Jälleen sattui sopivasti kulkua kaakon kulmille ja kävin potkimassa renkaita. Vähän tuumailua ja tsättäilyä omistajan kanssa ja lopulta päästiin kauppoihin. Sovittiin nouto ajankohdaksi syksy, kunhan ennen lumia noudan.

    Olihan tähän tilaisuuten tartuttava kun edellisen 80q:n hukkasin elämäntilanteiden muutoksessa vuosia taaksepäin ja suunnitelmat jäivät toteuttamatta.

    Nouto retki realisoitui hiljattain, eikä mennyt edes viime tippaan, vaikka hieman pitkä ilta tulikin.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut MH96; 29.11.2024, 13:25.

    #2
    Ei malttanut viikonloppuna pitää näppejään erossa tästä. Alkuun ihan vesipesu ja seisonnassa kertyneen orgaanisen aineen poisto, sekä yleinen tarkastelu.

    Kuvat napsittu ennne pesua, mutta pesun jälkeen jäi ottamatta. Ihan siisti siitä kuitenkin tuli. Tarvii kuitenkin pestä vielä kunnon aineilla pintyneestä noesta johtuen. Tästä pääseekin aasin sillalla auton historiaan.

    Edellinen omistaja ostanut about 07 ja jossain vaiheessa koneen alkaessa naputtamaan alettiin swappaamaan 1.8t mottia. 2014 tiloissa, joissa auto oli syttyi tulipalo, jossa mm. etupenkit paloi irrallaan ollessaan ja palomiehet työnsi auton ulos ko tilasta tai sen vierestä?. Siitä lähtien seisonut.

    Pesun jälkeen tein tutkimusta osapuutteista.
    - poikkituen tanko
    - jarrutehostin/pääsylinteri
    - hankalokero
    - ratin alusmuovit
    - keskikonsolin muovit
    - kuskin ajovalo
    - käyvä kone/tekniikka
    - releboksin kansi
    - kattoluukun tiiviste tarvii uusia
    - takavalo halki
    - etupuskurin kiinnikkeet
    - jotain muutakin uupui, mutta kun muistaisi mitä.

    Sisustaan tarvii vaihtaa ainakin lattiamatto ja eristeet vuotaneesta vedestä johtuen. Muuta vaihdeltavaa ratti ja kaiken puunaus.

    Puutteita tuntui olevan jonkin verran, mutta ne saatiin aika pitkälti varaosiksi hankitusta purku audista. Lisäksi purettiin talteen ac-järjestelmä, toiset isolla laakerilla olevat tolpat, ohjausiskunvaimennuksella oleva hammastanko, koko sisusta ja kaikkea muuta tarpeellista.
    Attached Files

    Comment


      #3
      Pohdintaa tekniikasta.

      Jarrut täytyy päivittää, taakse ajattelin:
      - ehkäpä 269x22mm tai naksun isompi
      - s8 d2 satulat.

      Ja eteen:
      - 312/320 levyt
      - 4-mäntäiset atet

      Tehostin/pääsylinteri, joko c4 tai d2 s8 pohjainen, riippuen tilarajoitteista ja teräspunosletkut kulmiin.

      Moottoriksi jotain muuta kuin alkuperäinen v6. Asiaa on jo korjattu 1.8t aeb motilla, mutta se on tosiaan ollut pitkään käyttämättä ja mm. jakoremmi puuttuu. Nyky kunnosta ei muuta tietoa, kuin että alakerta laakeroitu ja öljysihti putsattu, eikä tämän jälkeen ole käynyt. Tämä olisi kohtuullisella työllä käynnistettävissä b4 kopassa ja osiakin saa hyvin. Toisaalta nurkkia siivoillessa löytyi kaikenlaista, kuten v8 motti. Maailmalla nuita on jokusia rakenneltu ja täälläkin palstalla ainakin yhden rakennus on menossa parhaillaan, sekä joskus historiassa moista on harrasteltu. Tätä konehuoneen puolta joutuu vielä miettimään monelta kantilta, ennen lopullista päätöstä. Yhtenä isona puntarina voidaan pitää trafin pykäliä, täytyy laskea tehopainorajat ja varmistaa vertailumalli asiat. Tässä korissa ei onneksi tule päästöihin liittyviä haasteita muutoskatssastuksessa.

      Vanteiksi ajattelin alkupään s2 mallin 16" vanteita, jos vain jarrut mahtuvat niiden sisään. Aiheen suhteen olen toiveikas, sillä etupää mahtuu b8-kopan 16" sisään. PA-puoli tarvinnee huuhtelun pitkän seisonnan jälkeen ja konehuoneesta riippuen pa-pumppu täytyy päivittää sopivaksi.

      Seuraavat askeleet tämän suhteen on sisälle siirto ja päätös konehuoneen täytöstä.

      Comment


        #4
        Kelpaisiko B7 RS4 levyt ja satulat taakse? Minulta jää sellaiset varmaankin jouten koska mopo keulii taas :)

        Comment


          #5
          okkim kiitos tarjouksesta, pidän mielessä. D2 satulat ja atet ovat valmiina hyllyssä, mikä puoltaisi kovasti niissä pysymistä. Nuitten rs4 hilujen kanssa tulisi tietenkin myös etupäälle päivitystarve, toisaalta hyllyssä kyllä olisi 6mäntäiset akebonot... , sitten pääsylinteriä ja lopuksi vielä vanteet. Ehkä tässä kohtaa tämän osalta ei lähdetä keulimaan, kun moottorikin on kysymysmerkkinä.

          Comment


            #6
            Puuhastelin tallilla ja ihmettelin mitä kaikkea sitä onkaan tullut haalittua tätä silmällä pitäen. Löytyi mm.
            - aec ja abz motit
            - 32v s6+/s8 vauhtipyörä
            - 01e 6v öljynjäähdytuskierrolla ja 3.889 välityksellä
            - b5 nilkat napoineen taakse
            - c4 a6q takanavat sorvailuun etupäätä varten
            - b5 s4 kardaani
            - 2kpl coupen takapuskureita ja yhdet irtopäädyt

            Tuon valikoituneen 01e laatikon etuna on suoraan sopivuus kopassa olevaan perämurikkaan välityksen puolesta ja loppuvälitys aikalailla identtinen vs 4.11 aski.
            Moottoreista olisi ajatuksena rakentaa aec:n lohkoon pohjautuva abz sytkäosia hyödyntävä sekoitus, joka muutetaan manuaaliksi. Syyt tähän ovat seuraavat: Aec:n jakaja ei mahdu ilman tulipellin muokkausta paikalleen ja abz lohkossa on öljynsuodin alue huonosti b4 koppaan soveltuva.

            Tästä voinee päätellä mihin suuntaan tekniikka menee. 1.8t swappikitti joutaa siis eteenpäin, raavin sen myynti palstalle jossain vaiheessa.

            Tämä nyt etenee hiljakseen osia haaliessa, isoimpana puuttena pidettäköön s2/compe puskurin puutetta. Saa edelleen tarjota, mikäli löytyy.

            Comment


              #7
              Sitä saa nyt ihan NOSina Tradilta: https://audi-tradition-parts.de/en_G...ategory=118525

              Comment


                #8
                Pari vuotta sitten ostin viimeksi uuden S2 puskurin ja se oli valmistusleimojen perusteella uunituore. Silloin puskuri tuli vielä suoraan Audilta, ei tradshopista. Eli niitä puskureita tulee saamaan jatkossakin elleivät aloita säästöpäissään taas muottien tuhoamista.

                Comment


                  #9
                  Saahan nuita tosiaan uutena. Pitäisi vaan laittaa kättä syvälle taskuun. Tässä vaiheessa muu auto ei ole uuden puskurin veroinen niin jääköön se hautumaan ajatuksen tasolle. Tein tässä hiljattain tori- löydön, eli pienen kolarin kärsineen s2/v6 puskimen. Tarvii vähän liimailla takaisin kasaan, mutta hinta huomioiden voi työstää vaikka viikon.

                  Comment


                    #10
                    Hinta näkyy vain hilautuneen muutaman satasen ylöspäin :/

                    Comment

                    Working...
                    X