Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rapsakka

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Leder macht spass, auch im Spielzeugauto. Sehr leicht zu reinigen :)

    Comment


      Kyllä se nahkakin rikki menee kun tarpeeksi hinkkaa... Varsinkin leluautossa :)

      Comment


        Kuskin penkki tarkoittaa tässä tapauksessa myös kytkemättä jääneitä ecun maadotuskarvoja ja tietysti sen lisäksi kaasupedaalin asentoa.

        Comment


          Viime vuotisen keskustelun jäljiltä vähän jännittää. Arvostelkaa:

          Tulo putkien pinta-ala 628cm² ja kauhan jättöpään 666cm².

          Comment


            Jos tuo on PE:tä niin kuin luulen, se lepattaa ilmavirtauksessa ihan helvetisti ja joka suuntaan. Johtaako se johonkin hyvään tai huonoon ilman virtauksen suhteen, tiedä ei kukaan? Jos takahelmasta nousee alustan virtauksista ylös, ahdistaa läpivirtausta ja päinvastoin tehostaa. Voin ajella perässä katsomassa kun kaasutat karkuun.

            Comment


              Ehdottomasti väärin sammutettu. Kai siihen vois jotain jäykkäriripaa kehitellä?

              Comment


                Tuo kuskin rooli mekatsuna/suunnittelijana yms selittääkin kommentin, johon tartuin. Kun kaasupedaalilla ei tervettä autoa saa rikki. Hyväksytään siis selvitys :)

                Tuolla näytti olevan lisäkuvia, ja hyvältä näyttää. Ilman ohjaamista on mietitty. Tuli siitä mieleen, että onko jarruille tulossa mitään ohjainta? Se muutaman euron maksava RS2:sta tuttu alatukivarteen kiinnitettävä lipake, joka kääntää ilmavirtaa jarrulle, on yllättävän hyvä ja helppo. Ja tilaa sille olisi tuossa pohjalevyn vieressä. http://jaka.kotipolttoinen.com/galle...serialNumber=2 Juu se on possun osa, mutta kun on RS2:ssakin käytetty, niin kehtaan sitä taas markkinoida. Kevyessäkin autossa jarruja kannattaa jäähdyttää, kyllä se ainakin kulumista vähentää.

                Jäähdytykseen, tuon jäykisteen se varmaan vaatii. Muuten tuo poistopuoli on ymmärtääkseni sekundäärinen. Eli virtausnopeushan on jo tiputettu pieneksi, ja kunhan ilma pääsee jostain pois niin hyvä. Ja tuossa kyllä pääsee, joskin jossain kaupungissa seisoskellessa voi lämmetä. Tulopuoli on ymmärtääkseni se kriittinen ajotilanteessa, pitää saada riittävä virtaus sieltä. Siitä ei ollut kuvia, onko sinne tehty muutosta? Viimeksi kritisoin sitä, että letkut ovat vastusta aiheuttavat ryppyletkut ja ilman otto matalan paineen alueelta.

                Possu tekee sen keulassa suhteellisen pienillä ilmanotoilla korkean ilmanpaineen alueelta, aukot kasvavat tuohon kuvaan tuhritulla tavalla noille isoille syyläreille. Eli virtausnopeus tiputetaan syylärille tultaessa.
                Attached Files

                Comment


                  Jarruillekin mietin ilman ohjaamista. Molemmissa puskurin sivuaukoissa olisi hyvin tilaa tehdä kanavaa. Varmasti se RS2 osa olisi jo varmasti riittävä väline.

                  Kauhan takaosa oli jo sen verran saanut lämpöä testilenkeillä, että roikku keskeltä. Epäilemättä vaatii jäykistettä. Kenties useampi "pinnapultti" takalattiasta alas. Puskuriin ei uskalla kiinnittää. Ennen kauhaa saattoi apurungon taakse syntyä kummia pyörteitä ja kenties jopa patopainetta. Nyt syylärin takana on toivottavasti edes pieni alipaine. Ilman sisääntyöntö on ennallaan.

                  Auto on nyt Littoisissa ja tullee sieltä Alastarolle.

                  Hieno kuva. Propsit siitä.

                  Comment


                    Varmasti se RS2 osa olisi jo varmasti riittävä väline.
                    Kyllähän ne ainakin itsellä ässässä auttoi (tai ainakin tuntui siltä), kunnes eräällä suljetulla alueella suoritetun Hutun säilönnän paluusiirtymätaipaleella päätti toinen niistä irtaantua ja jumalattoman kolinan saattelemana katosi Varsinassuomalaiseen kanervikkoon.

                    Comment


                      Krhm ei se kyllä mikään Porschen osa ole :)

                      Talvella ja mökkitielle mennessä niiden paikka on tallin hyllyssä.

                      Comment


                        Parissa päivässä ehtinyt taas tapahtua paljonkin.

                        Torstaina oli aamusta dynoaika Kyrössä jonne Jarkko ystävällisesti meni puolestani virallisen valvojan ominaisuudessa, Otson toimitettua kaluston sinne keskiviikkoiltana. (töiden ulkoistus ainakin toiminut kiitettävästi siis)

                        Kympin jälkeen alkoi puhelin soida tasaiseen tahtiin molempiiin suuntiin kun ei vehkeet tuntunu toimivan. Voimaa ei ollut ja sekin vähä hävisi 6k jälkeen kokonaan. Rajoitin kuitenkin oli 8k nurkalla. Parin tunnin yritysen jälkeen puhallettiin peli poikki ja lähdin hakemaan kaluston kotiin.

                        Kilon ahdoilla (ei ahtanut millään enempää) oli kollektorissa painetta 1,5 kiloa. Jatkotutkimuksissa todettiin turbiinin jättöpuolella samassa tilanteessa reilun kilon paine. Avattiin dp:n alapäässä ollut y-haaran laippa ja testaamaan. Holsetin ääni kuulosti kauniilta ja ahtopaineraja löytyi hyvin nopeasti -> purki siis tukossa.

                        Seuraavaksi putki lattialle ja laikalla sopiviin pätkiin, ei mitään vikaa missään. Aateltiin josko se tulpattu y-haara aiheuttaa tulppaavan turbulenssin ja röpösteltiin ohistuspelti DP:n sisälle ja testaamaan. Ei korjaantunut.

                        Välillä ruokaa naamaan ja vähän huomiota jälkikasvulle. Illalla sitten tuorein ajatuksin lisäsin putken loppupäässä olevaan suljettavaan vaimenninläppään pari nipari jotta varmasti pysyy auki (normaalisti auki jousikuormalla). Ja taas löytyi ahtopaineraja.

                        Hieman siis valoa tunnelin päässä mutta samalla tuli hyvin vahvasti esille pahaa röpöttelyä heti kun antoi yli kilon painetta. Ei vetänyt millään ylös asti ja ecukin halusi boottailla itsekseen.

                        Tänään sitten Jari toi hyllystään aidot uudet F5DP0R tulpat. Vaihdoin ne ja siirsin puolien yhden maakarvan rintapellistä toisen pariksi sylinterikanteen, ja taas testaamaan.

                        Ahdot 1,5-1,8bar ja ei rötää :D

                        Testaaminen jatkukoon sunnuntaina Alastarolla...

                        Torstaina dynolla Janne ihmetteli oliko alla kenties takavetoinen audi. Alipaineella kiihdyttäessä 40kW kokonaistehosta 30kW taka-akselilla. Kiloeuro prepattuun keskitorspoon tiesi siis paikkansa. Asia josta persekin antanut viitteitä, eikä hymyltäkään aina ole voinut välttyä :)

                        Comment


                        • Tuohan kuulostaa lupaavalta.
                          Minäkin kävin omaa ajokkia rakennusprojektin lomassa ulkoiluttamassa ja jotenkin eleettömästi ja tasaisesti vetää rajoittajalle asti. Ahtomittarissakin heti kaasun painalluksen jälkeen kuin naulattuna 2,3. Huomenna trailerille ja sunnuntaiaamuna Alastaroon. Siellä pitää sitten ihmetellä Tepponkin Rapeen kulkemista.

                          Comment


                            Hyvä että röpöttely saatiin loppumaan. Kieltämättä ihmeellisiä on sähkön tiet.

                            Comment


                              Mikäs keskitorseni siinä olikaan?

                              Comment


                                Hienoa että vika löytyi, kevyttä harrastamista, kun 2 palkollista :) tulee mieleen Scuderia ja Bentleyllå vedettävät trailerit, vaikkei nyt ihan sama taida olla vielä.

                                Tuo pakopuolen painemittauksen merkitys lienee horoskoopin tasoa tieteellisyydeltään (ks. herra Bernoullin lait), aina selittää halutun asian.

                                Comment


                                  Eipä tuo pakopuolen paine todellakaan mikään absoluutttinen suure ole. Siitä huolimatta kertoo yllättävän paljon, ainakin muutoksen.

                                  JHM:n preppaama B5 (tai B6) torspo.
                                  http://www.jhmotorsports.com/shop/ca...only-p-46.html

                                  Comment


                                    Hjuva hjuva. Mulla taas perinteiset ratapäiväongelmat päällä. Possuun kun tein tunnollisen once overin niin eiköhän löytyny sulanut jakajan pyörijä. Varalle olin jo ostanut orkkiksen, mutta oli ihan erilainen (pitäs kuitenkin toimia, mutta ei optimi MSD:n sytkälle). Samalla tuli säädettyä venat ja tulpan kärkivälit. Nyt ei sitten käy kunnolla alle 2000rpm : (.

                                    6 pytty ainakin fuulaa kun on selkeesti viileempi pakosarjasta pytyssä (välillä myös paukahtaa putkessa jos kierrokset laskee). No, ajotusta en ehtiny kattoo joten vika voi löytyy sieltä.

                                    Vaihdoin jo tulpatkin mutta silti rötää, faak, ei ehdi selvittää tota huomiseen kun ei kehtaa enää käynnistelläkkään. Katotaan jos ottais audin seisomasta ja laittas aamulla ajokuntoon. Siinä on vielä nastarenkaatkin ja seissy pari kuukautta (jarrulevyt umpiruosteessa)

                                    Comment


                                      Kivaa oli radalla, ihan koko rahalla :D

                                      Jarruille täytyy tehdä jotain, nykyisellään ovat pelottavat. Jokseenkin täysin vaikka tuntoa. Liukkaalla varsinkin piti hidatelu aloittaa puolesta suorasta jotta kalsaripyykin vältettyä.

                                      Alusta toimi hyvin loogisen tasaisesti, ja ah niin epäaudimaisesti.

                                      Tästä on hyvä jatkaa kehitystyötä.

                                      Olaa sain varsin hyvin otettua kiinni, liekkö sitten ollut painetta hänellä hukassa. Pääsuoralla ei Jukka ahtoriesallaan päässyt karkuun. Ei siis aivan huonosti.

                                      Comment


                                      • Entäs motti?

                                        Comment


                                          Motti tuntui toimivan ihan kohtuullisesti, ainakin huomattavasti vähemmän niin huonosti kuin vielä torstaina. Silläkin saralla toki on vielä tekemistä jäljellä.

                                          Vaihteisto sen sijaan, kuinka se voikin toimia niin mukavasti. Kytkinlevyjen inertian minimoimisella totisesti on merkitystä. Ihan heti ei siis tarvitse 10ke summaa pistää dogring-sisuksiin ja seq-vivustoon. Katsotaan sitten kun kaikki muu toimii edes lähes täydellisesti.

                                          Comment


                                          • Kunhan oman kotteron vaurio selviää niin saattaa olla että saat kaupata tuota kytkinpakettia mullekin.

                                            Comment


                                            • Pääsuoralla ei Jukka ahtoriesallaan päässyt karkuun.
                                              Eihän sillä kuulemma päässyt karkuun vakiorisaakaan suorilla ja mutkissakin pakenin vaan sen takia kun mulla on parempi alusta. Kaikenlaisia totuuksia. Hienosti Risa kyllä vetää, täytyis vielä opetella sillä ajamaan. Öljynlämmöt vaan nousi parin kierroksen jälkeen taivaisiin eikä sillä montaa nopeaa voinut ajaa. Ei hyvä :( Pieni kontrastiero kuitenkin oli hypätä luposta sen puikkoihin :) Hieno päivä ja hyvää treeniä viikonlopun kisoihin.

                                              Comment


                                                Olin Rapeen kyydissä silloin kun Olli käskytti sitä. Hienolta tuntui kyydissäkin ja tosiaan käytös oli epäaudimaista. Laatikko tuntui myös olevan nopeakäyttöinen, erityisesti sen huomasi kun kuunteli vaihtoja radan varresta. Välitykset ei ehkä ole ihan optimit Alastarolle?

                                                Edit: Niin, piti miunkin kattoa Olli vasenta jalkaa vaihtohetkellä kun tuntui niin nopealta vaihtamiselta. Kyllä se kytkintä käytti. :)
                                                Viimeksi muokannut TeroPee; 15.5.2011, 23:20.

                                                Comment


                                                  Kytkinlevyjen inertian minimoimisella totisesti on merkitystä.
                                                  No kyllä mää sitä itte pahikseni vähän arvuuttelin että mistä mahtaa olla kyse kun kaveri latoo pykäliä sisään niinku vähemmänkin synkronoidussa ikään.

                                                  Jukan risasta tosiaan kuuluu sellainen ujo "niiiiiu" kun ohi ajaa. :) Sitä voi alan miehet sitte pähkäillä. :)

                                                  Comment


                                                    Jos joskus askin teetän niin välitykset tulee olemaan erilaiset. Teoreettisen huippunopeuden ei tarvitse olla 320+

                                                    Comment


                                                      En ole sitten vuoden 2005 ajanut noin montaa nopeaa ratakierrosta (vaparina coupe kesti ajaa). Oli hauskaa - erittäin hauskaa.

                                                      Korvin kuultavat välitysongelmat ovat osaltaa johtuvia moottorin toistaiseksi rajoittuneesta kierroalueesta. Yläpäästä aluetta puuttuu reilu 1000rpm ja sen jälkeen kakkonen riittää hitaisiin, kolmonen nopeisiin ja nelonen riitti nytkin pääsuoralle. Kytkin on hieno, mutta vain radalla (kadulla hirveän ja kauhean rajamailla).

                                                      Mielessäni yritin verrata painerisan ja Rapeen suorituskykyä. Ne on vaan niin erilaisia ettei saa minkään sortin kosketuspintaa. Rapeella iskee vaan seuraavaa pykälää ja veto jatkuu, hillittimet toimii, jos toimii. Risassa veto ei tunnu loppuvan ollenkaan ja rengas tietää käskijänsä kun isoa massaa hidastetaan - liukuu pitkälle.

                                                      Olin kyydissä, kun Jukka saavutti ja ohitti vakiorisan. Olin myös kuulemassa jälkikommentit. Jukka on ilmeisen kova ajamaan mutkaan, kun kahdella kierroksella vetää pääsuoran verran kaulaa.

                                                      Comment


                                                        Hauska oli nähdä riesa, sisusta ja koko setti näytti hienolta. Vaikka se nyt kiilsikin, matta se olla pitäisi. :) Siitä Jukan riesan ahtimesta puhuttiin kotimatkalla autoinssin kaverini kanssa. Häntä mietitytti se, että kuinka kone kestää sen. Männän keskinopeushan on vakiossa jo F1-luokkaa, 25 m/s, kone kun kiertää ylös ja on pitkäiskuinen. Kun siihen lisätään ylipaine, niin on selvää, että lämmöt nousee. Eli sitä kannattanee ajaa väännöllä, eikä veivata rajoittimeen asti. Ja huolehtia siihen pikapikaa kunnon jäähdytykset, noilla keleillä jos on lämpöongelmia, niin ei kesäisellä Ringillä kestä nousua karusellille.

                                                        Tepon rapeeta ei tullut hirveästi havainnoitua radalla. Joku kullanvärinen rapee kyllä kostealla pysyi melkein perässä, ja suorilla mentiin samaa tahtia, mitä nyt possu jäi autonmitan alkukiihdytyksessä ja otti saman takaisin suoran päässä. Se vekotin poltti pitkää liekkiä moottorijarrulla, oli hauska jännittää perässä, että syttyykö puskuri vai ei :) Kuka mahtoi olla kyseessä?

                                                        Comment


                                                          Saamieni tietojen mukaan http://www.audiclub.fi/audifinns/member.php?u=13626

                                                          Comment


                                                            Jens Lassila Vaasasta, sangen asiallinen heppu. Pellin alla rakenneltu AAN ja porkkistuninkia boksissa :)
                                                            Lienee noin 400hv.

                                                            Samalla miehellä on sininen RS2, jolla aiemmin vieraillut klubitapahtumissa.

                                                            Jaha ja aamukahvin lomassa haudoin tätä kirjoittelua niin kauan että Länsirannikko on askeleen edellä :)

                                                            Comment


                                                              Jukan Risa kaipaa vesiruuttaa. Siitä ei ole juurikaan haittaa, mutta säädettävällä (ahto tai maf) saa hyvin lämpöjä kuriin eri olosuhteisiin.

                                                              Mulla perinteiset ahtoputkiongelmat, jotka sai alkunsa jo aamulla kun otin auton pois kallion päältä seisomasta. Jarrut kun oli kiinniruostuneet niin otin vauhtilähdön alamäkeen ja johonkin kiveen raapas välijäähyn alaputki ja rikko t-clampin ja joutu laittaa matokiristimen, joka sitten ei pysynyt edes 1.2 barin ahdoilla.

                                                              Ei oikein ehtinyt päästä ajorytmiin ja yhden kierroksen kun veti vähän rajoja hakien niin sain 1.32.7 ajan. Nopeet osuudet olis parantuneet päivän mittaan, mutta kun se klemmari vielä poksahti kiistettäessä niin lopetin paineistamisen ja ajoin himaan. Ehkä ens kerralla sitten possulla, jolla silläkin päässee tollaseen 1.32 aikaan nykykunnossa (vakiojousitus). Vois jotain laittaa siipipossusäikeeseen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X