Juurikin näin. Jos olisin halunnut 475 luupäätä niin olisin valinnut aika montaa osaa toisin ja säästänyt melkoisen kasan rahaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Rapsakka
Collapse
X
-
onko siinä 5- vai 6-lovinen loota?
Tuli mieleen, että lyhyempi (perä?)välitys yhdistettynä nopeaan käteen ja isooon turboon voisi olla kelloakin miellyttävä yhdistelmä.
Suomessa kun riittäisi n 250 huippukin, ainakin ratakinnerissä.
Comment
-
Kyllä omassa kantikkaassa pysy ovet kiinni ainakin 240+ nopeudessa.
Pitää käyttää auto kulmissa ennen ku kauheasti kelaa enemmän vauhtia.
Vähän sama kuin vielä rataa kiertäessä, eli ei uskalla ajaa lujempaa vaikka varmasti kulkisi. Nopeat mutkat varsinkin vielä hirvittää.
Eli kyllä koppa kestää kun siinä on tuoretta maaliakin sitä kasassa pitämässä:)
Eilen pääsin rapeeta jo livenä katsomaan ja kuuntelemaan. Hieno on!
Comment
-
Ei herneitä nyt, kunhan kyselen. Mä en ole ymmärtänyt rapee-harrastajia ennenkään, se kai on selvää. Tiistaina kun katselin Tepon rapeeta, niin luulin ymmärtäneeni jollain tasolla.
Rapeehan on aika kompakti, ja Tepon vekotin ihan ok näköinen levityksineen. Koppa kun on jäykistetty, laitettu kunnolliset alustat ja jarrut, varmatoiminen 300-400 hv pitäisi kulettaa riittävästi ratakäyttöön. Kunhan vielä saisi vähän painoa pois.
Ainut mikä siinä tökkii vastaan "hauska harrasteauto" -teemaa on se käänteinen 911-leka. Eli se valurautainen pyhä vitonen, joka on ripustettu etuakselin etupuolelle, etupainosta ei pääse eroon, sehän on pahempi kuin alukasi keulalla. Eli paha. Sen voisi kuvitella tekevät ajettavuuden käänteis-911 -tyyliseksi. Eli auto pyrkii aina ennemmin tai myöhemmin aliohjaamaan voimakkaasti, samaan tyyliin kuin 911 pyrkii pyörähtämään. Ja se taistelu tuskin olisi hauskaa omasta mielestäni, mutta silti voisin ymmärtää tuollaisen pelin, ehkä sen saisi kumottua vaikka mtm-tyylin leveämmillä eturenkailla. Tai 4-sylinterisellä jumalmoottorilla.
Sitten tuossa noiden viimeisten kommenttien myötä tajusin, että ei, en sittenkään ymmärtänyt. Miksi tarvitaan 5xx teho sivuoireineen (hinta, epäluotettavuus, viive) ja kolmeen sataan välitetty voimansiirto? Esim 20v vaparin loota, tai sitten tavalla tai toisella lyhennetty perävälitys 6-loviseen.
Jos huippunopeuskulkinetta tehdään, niin lötköstähän se kannattaisi aloittaa.
Comment
-
Mistä lähin 5xx tehoinen viitonen on ollut epäluotettava? Taisi kuitenkin eräs reilu 600heppainen viitonen ajella 15tkm vuodessa + kiihdytyskisat ;P
Eikös tuo viis sataa heppaa ole nyt lähinnä perusviri. Ja tehoaluekkin näyttää niin laajalle, että tuossahan pitää ihan taistella, jotta saa tippumaan kierrokset tehoalueen ulkopuolelle.
Comment
-
Eihän tuossa ajettavuuden kannalta tosiaan mitään järkeä ole, enemmän vitos-uskovaisen sielunmessu.
Toivottavasti Porkkis saa joskus 4-koneisen rapeen valmiiksi niin päästään vertaamaan kierrosaikoja, ja näkemään voiko moisella ajaa kahdeksikkoa 5-koneisen ympäri.
Modernilla ahtimella ei 5xx-tehoilla juurikaan voida viiveestä puhua, hintakaan ei peruspaketille eroa mitenkään tekeekö 4- vai 5-sataa. Itse halusin vain kokeilla vähän kaikkea pykälän pidemmälle vietynä mitä tuo tehotavoite sinällään vaatisi.
Comment
-
Teppo hakee Audi Monster Man koneen piilotettuja kykyjä. Semmonen se äänimaailmaltaan olla pitää ja punaisena.
.... http://www.google.fi/search?hl=fi&q=...a=lr%3Dlang_fi
... 540,242 views
Ihmeen hyvällä puskubalanssilla meni videolla, kun siipeä ja voimaa tarpeeksi.
Comment
-
Toivotaan, että mä olen ihan ulalla, täytyy pummata kyytiin joskus autoon, jossa on moderni viiveetön turbo. Mun viimeisin kokemus modernista turbosta on Kivistön kyydistä, ja niissä kyllä oli viivettä, peruskone oli vähän isompi ja lukemat miehekkäät.
Ja toivotaan aidosti, että olen ulalla luotettavuudestakin, että ahtopaineet altistaisivat letkurikoille ja harmeille rata-ajossa. Jos konepelti on auki ratapäivillä, siellä pyyhitään pölyjä.
Välityksistä en kyllä muuta mieltäni, kun Suomen radoilla ei edes 5xx tehoilla tarvita yli 250 huippuja. Esim Alastaro ja Ahvenisto pitäisi olla ratoja, jossa käytettäisiin myös viitosvaihdetta, nythän varmaan mennään 3-4 vaihteilla. Kommentointi on sinänsä epäreilua, että en ole ihan varma mikä loota sinne löytyisi.
Tommy, puskuahan siellä oli kyllä aina mutkaan kääntäessä tuossakin videossa. S1 oli soundeiltaan sexy, itseäkin se kyllä koukutti. Mutta eipä sillä montaa rallia voitettu. Ne veivät ajettavuudeltaan tasapainoisemmat keskimoottoripelit.
Comment
-
Alkaa kuulostaa peliltä, jolla voi käydä kiusaamassa suurinta osaa tieliikenteessä olevaa kalustoa:-)
Comment
-
Tässä kun mietin noita Janin kommentteja niin kyllähän niistä näkee helposti mikä on ero minun ja Janin painotuksessa tämän harrastuksen suhteen. Janin painottaa enemmän puhdasta rata-ajoa, itse taas hieman enemmän sitä kaikkea muuta ja sitten muutaman ratakierros siihen helmeksi päälle.
Comment
-
Threadin nimeksi voisi hyvällä omallatunnolla laittaa "ripee rapee", lontooksi "raping the ripe".
Comment
-
Keskustelu on hyvästä. Sehän on rapee, joka melkein kääntää ei-rapee-uskovaisen, vaikkei ole edes kyydissä istunut.
En ollut ihan ymmärtänyt oikein sen tarkoitusta, kun luulin, että sillä on tarkoitus ajaa nopeasti rataa ja jäärataakin. Ja ymmärrän kyllä rakentamisen ilon, mutta en sitä, että rakennetaan ratavarikolla :) Mutta se on siis kovaa kulkeva oodi vitoselle.
Noista tehoalueista tai viiveistä en jaksaa vääntää tässä elämässä enää, mä laskisin moderniksi viiveettömäksi turboksi jonkun VTG tai tupla-ahdin systeemin, kun se kuulalaakeri ei muuta termodynamiikan lakeja.
Comment
-
Ymmärrän Janin näkökulman. Coupe on ollut nyt ahdettuna vuoden päivät ja koska kaikki on pitäny tehdä itte, on myös kaikki korjattu itte. Toissa vuonna oli Gotlannissa kivaa, kun vaparilla kesti ajaa kierros toisensa perään ja konepeltiä nostettiin vain öljymittatikkua varten (sitä muuten Jani ja Jukkakin tekevät pölyjen pyyhkimisen sijaan). Viime vuonna oltiin liikkeellä ahdettuna ja taisin päästä melkein kymmenen ratakierrosta. Oli lämpöä, oli nakutusta, lensi ahtoputki ja teki sitä sun tätä. Okei, se kiihtyi nelosella mäkeen ja oli sikäli hauskempi, mutta..
Jotenki on jäänyt maku, että vaparina se oli radalle parempi. Ohan sillä nyt hauska yrmäytellä, mutta radalle tekisin korkealta laulavan vaparin (joo, vitos friikki). Älykäs laittaisi tuoreen A4 vaihteiston ja nelipyttysen koneen, jotta saisi keulapainon pois.
Comment
-
Juurikin keskusteltiin kiivasti tallilla yksi päivä samasta aiheesta, kun toinen remmiahtaa z06 vetteä ja toinen tekee ratahauskuutinta kakkakoppasesta perus 16 vee padalla.
Tultiin siihen lopputulemaan, että toiset haluaa ajaa kovaa suoralla, toiset mutkassa, mutta molemmissa kovaa pääseminen onkin sitten aivan eri tarina.
Comment
-
Jep, jokapaikan höylää on vähä vaikea saada. Tosin 100ke pudjetilla varmaan päästään aika liki.
Tästä keskustelustahan kokonaan unohtuneet tosiaan nuo valtaosa ameriikan harrastajia, niitten vehkeet ku ei liiku, ei suoraan eikä mutkassa, mutta ei niitä silti rivissä kukaan osota sormella että dorkat.
Vähä perspektiiviä, olin joskus ammoisina aikoina alastarossa katsomassa supersalooneja, ylivoimasena kaiken voitti Sarliinin Kalle eskortillaan, ni 1sek huonomman kierros ajan teki samanapäivänä ajaettu samaraluokan voittaja.
Comment
-
Mun on vaikea ymmärtää, miten radalla nopea ja kadulla nopea eroaa.
Esim Ahveniston varikkomäkeen taitetaan jarrun jälkeen vaikkapa 150 -> 90 km/h, ja sitten kiihdytetään ylämäkeen. Ei siinä mitään kakkosvaihdetta ja 7000 rpm:ää halua hakea, ja kohta taas kolmosta, vaikka kuinka olisi nopea käsi. Hajoaa auto taikka kaide, jos sellaista rupeaisi riuhtomaan. Eli auton olisi sitten herättävä 3-vaihteella nopeasti siitä 90-nopeudesta, jotta etenee.
Aivan vastaavasti Kehä 3:n ramppiin saavutaan 130 -> 90 km/h, ja sitten pitää kiihdyttää ripeästi taas motarille. Aivan saman tyyppisiä tilanteita. OK, motarilla on pidempi suora, mutta silti ymmärtänette katukilvanajajina :)
Katuautossa alustan pehmeys tietty korostuu, radat kun ovat aika sileitä. Mutta koneen ja voimansiirron kannalta ovat melko samanlaisia.
Ihan mielenkiinnosta, kun autoja rakennetaan ja dynolappuja suunnitellaan ja katsotaan, tekeekö kukaan ns ajotilapiirustuksia? Eli että mietittäisiin sitä pyörätehoa ja välityksiä vs koneen vääntö- tai tehokäyrä? Vai harrastetaanko sitä dynolappuja?
Comment
-
No mun täytyy tunnustaa, että kun valmis pohja kotona jossain korpulla joskus oli, niin ykköskoppasesta neloskoppasen laatikolla tein ajotilapiirroksen, mutta en kyllä muita yhtä hulluja ole löytänyt.
Tuosta Anlen esimerkistä tuli mieleeni toinen samanmoinen. Joskus aikanaan ku HaapalaisOlli ajoin Golf 4:lla rataa ja LempisMikko ajoi Audi A4:lla rataa kilpaa Ruohorinteen Hannun kanssa, niin tuolloin Haapalainen olisi joka kisassa ollut SS luokan aika-ajon kolmas tai neljäs riippuen siitä miten Sarlinin Eskortti sattui toimimaan. Ja silloin Supereissa oli vielä autojakin kohtuullisen mukavasti.
Comment
-
Eiköhä se vaan oo pelkkää dynolappu touhua, tosin joskus kehtasin esittää että olis kiva että se käyrä jatkaisi matkaa tai saati jyrkemmin nousisi alueen siten pidentyessä, mutta tämä kyllä tyrmättiin koska vain sillä heräämisellä oli merkitystä, ja piikkiteholla.
Tiedä sitten kuka viitsii ajaa 2000rpm 6tos vaihteella rataa, mutta sen pidemmittä tarinoimatta tuskin kannattaa ajotilapiirroksia sotkea.
Olen yhä, ja aina ollut sitä mieltä, että se on nopein joka kellossa on nopeampi, riippumatta mutkien määrästä tai maksimiahdonsaavutuskierroslukua.
Mutta kaikkien pitää saada harrastaa sitä mitä haluaa, en jaksa vaivata ajatusta kansantahuille enkä prinssialbertlävistyksille mutta ei riitä katetta alkaa arvostelemaankaan.
Comment
-
Rolle, näin olen vähän epäillyt. Mutta jotenkin ajattelin, että olisko kehitys kehittynyt, ja että jokin vemssi tms alan apuohjelma laskisi nuo ihan suoraankin.
Mulla on tuossa levyllä on sellainen "Cartest" -ohjelma, joka kyllä piirtelee pyörätehot ja laskee teoreettiset kiihtyvyydet ym, kunhan on annettu lähtöarvot. Se on sellainen aito ysäri-dossi -ohjelma, jossa on jopa äänimaailma koneen piipparilla :) Ajattelin vaan, että kai tänä päivänä on joku exceli, johon nuo arvot lyödään, ja saadaan helposti pyörätehot, vaihtokohdat yms?
Comment
Comment