Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rapsakka

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • exit alas, molemmissa takasivulaseissa nacat joista lähtee yhteensä 4kpl 3" letkuja.

    Comment


    • Ei se noista kuvista kunnolla näy, ekasta vähän.
      Kennosta on takareuna n. 20cm ylempänä, ja ilmaruuvi tietty ylimmässä kohtaa.

      Lopun hoitaa (ehkä) sähköpumppu ja "paisuntasäiliö" takaluukussa..
      Testataan.

      Comment


      • OK. Vähän mietityttää, josko se virtaus riittää ääritilanteessa, eli helteisellä ratapäivällä pitkässä ylämäessä noiden letkujen kautta.

        [pohdiskelua]
        Siihenhän vaikuttaa paine-ero otto ja exit-paikan välillä, flektillä voi sitä vauhdittaa toki, mutta ei niilläkään kannattaisi paine-eroa vastaan tapella, vaan vauhdittaa luonnostaan toimivaa virtausta. Flektien tehoon vaikuttaa siellä takana auton alla vallitseva paine ajotilanteessa. Jos siellä olisi alipainetta, niin se helppaisi, mutta tyypillisesti katuautoissa on lähinnä nostetta kovassa vauhdissa.

        Takaikkuna kun ei ole mikään korkean paineen alue siinä korin pinnassa, vaan on osittain peilin jättämässä turbulentissa ilmavirrassa. B-ryhmän Lancia delta-tyylisillä hörökorvakaappareilla siinä takaikkunalla voisi saada hondamiesten tuntemaa ram-efektiä, jos tuo sitten muodostuu ongelmaksi. [/pohdiskelua]

        Comment


        • Se tosiaan jää nähtäväksi että riittääkö ja miten pitkälle.

          Takasivuikkuna pitäsi olla hyvä paikka, tai testaukset narun ja ja ajoviiman kanssa paikka Pitäis olla varsin hyvä.
          Jos se ei toimi se korjataan toimivaksi.
          Virtaus auton alla on myös vähän kysymysmerkillä vielä. se joko on alipaine kennon alla imemässä "ulos" tai sitte jotain aivan muuta..

          Niihin pieniin takasivu ikkunoihin jätetään optio parille lisäletkulle, kera ram-air kauhojen. Jos ei muuten riitä..
          Myös ihan oikeasti tehokkaammat flektit löytyy hyllystä, toi ko. volvon flektipaketti oli vaan liian helppo asentaa..

          Yksi pointti on myös siinä että toi jäähdytinkenno on ihan oikeasti "melko" raju.

          Comment


          • Auttaisikohan auton alla kanava syyläriltä taaksepäin? Se voisi aiheuttaa vähän lisäimua syyläriin.

            Comment


            • Jäähdyttimen ilmansaantia tutkittiin empiirisin menetelmin. Oheinen kuva antanee viitteitä mihin suuntaan ollaan menossa.
              Attached Files

              Comment


              • Ilmeisesti vähän isompaa letkua tulossa, näyttää ihan hyvältä. Optimivirtauksen saisi, jos askartelisi sen kanavan kuttaperkasta, että olisi sisäpinnaltaan sileä. Parempi varmaan ensin testata letkuilla, josko virtaus riittää.

                Comment


                • Kuvista päätellen..... Se on nyt varmaan niin, että on jotain "huolestuttavaa" tekeillä, kun Teppo preppaa jäähdytystä ja "lukittaa" akseleita? - Voiman ja väännön lisäystäkö tiedossa eli pahat mielessä ?

                  Comment


                    Hieno homma että saadaan tosielämän tuloksia teorian päälle. Hankkikaa halpa dwyer gauge (manometri) niin löytyy faktaa noista paine-eroista ja optimaalisista otto ja poisto kohdista.

                    Aikoinaan pistin muijan tuijottaan DIY vesimanometriä kun optimoin berlingon imuputkistoa, huoh. Olis ollu pikkasen helpompaa muutaman kympin mittarilla. Lähen heti kimppaostoon jos otat useamman tommosen eri paine-alueille. Korin pinnoille oma ja koneen paineille oma.

                    Comment


                      Hankkikaa halpa dwyer gauge (manometri) niin löytyy faktaa noista paine-eroista ja optimaalisista otto ja poisto kohdista.
                      Teppo ja tutkiva-asenne ? Eikös Teppo tee ensin ja tutki sitten :) Me muut insinöörit sitten tutkitaan, emmekä tee ikinä...

                      Comment


                      • Sami on totuuden jäljillä. Varsin pitkälti on menty tuolla linjalla. Niimpä kaikenlaista korjattavaa on matkan varrella piisannut. Se on vähän niinku jääradalla, täysii sisään ja katsotaan tukeeko rata valittua ajolinjaa...

                        Eiköhän tuohon vähän voimaakin siunaantune. Oleellisimmat muutokset:
                        -korkee lohko
                        -kampura 92,8mm iskulla
                        -10:1 prässit
                        -HX40 super 18 pesällä
                        -RE85 tankkiin

                        Comment


                        • Hauska kuulla taas projektista, pitäähän sitä harrastaa, vaikkei se kai voimaa lisää tarvinnutkaan.

                          Tuleeko isompi polttoainetankki? RE85:ttä saa olla muuten tankkamassa vähän väliä.

                          Comment


                          • Eiköhän tuo vakio 80 litraa olen ihan riittävä tankki.

                            Voimaa on liikaa vasta jos peli sutii pääsuoran päästä päähän ;)

                            Comment


                            • Väkisin halusi alkuperäisen säilyttää, fiksua kylläkin. Vetää sen n.80litraa.

                              Comment


                              • Eli painavan peltitankin takia "joutuu" vähän kiristämään viritysastetta. :)

                                Comment


                                • Myös sähköisten lasinnostimien takia joutuu nostamaan ahtoa pari sadasosaa

                                  Comment


                                  • No etuvetoakselit pois vaan, niin tavoite on saavutettu. 80 litraa E85:ttä kuulostaa jo ihan riittoisalta. 60-litraisella tulisi äiteetä ikävä.

                                    Comment


                                    • etuvetarit poistamalla lakkaa liike kun paska-torsen vuotaa voiman tyhjiin ja sitä paitsi 4wd-riftaus näyttää paaaaljon paremmalta ;)

                                      Comment


                                      • Nähdäänkö rapee muuten Tahkolla?

                                        Comment


                                        • Ehkä, eli ei vitussa. Ainakaan nyt, jäällä.
                                          Se on vähän kesken (moottori, vaihteisto, perä,jäähdytys, kori, sähköt jnejne..)

                                          Comment


                                          • Juu ei tod.

                                            vaikka olis ajokuntoinen niin silti jättäisin sillä tulematta. Liian paljon kusilaitua pilhottavaksi.

                                            Pari tuoretta kuvaa
                                            Attached Files
                                            Viimeksi muokannut kalsket; 8.2.2010, 10:08.

                                            Comment


                                            • Sanokaa mitä sanotte, mutta ei tu toimiin.

                                              Comment


                                              • Tarvis varmaan jotain ilmaaohjaavaa tötteröä tyyliin dragster, mutta konepaieton sijaan noihin sivulaseihin.
                                                Pitäs laitttaa kuvatusta omista syksyn aikaansaannoksista tuohonn ilmanohjailuun, mutta nykyisissä harrastetiloissa ei mahdu edes auton ympärillä käveleen niin pitää odottaa kevättä ja lämpimimpiä kelejä.

                                                Comment


                                                • Kyllä tuohon ottoon kauha päälle tulee.

                                                  Comment


                                                  • Sanokaa mitä sanotte, mutta ei tu toimiin.
                                                    Saa myös hieman perustella.

                                                    sellanen pikkuinen "kauhan" protomalli on jossain jo veisteltynä, ei vaan just osunu kynsiin kuvaushetkellä..

                                                    Comment


                                                      Toivottavasti ei tule sammakkoa tosta letkusta... eli virtaa läpi kunnolla eikä tule liikaa vastetta.

                                                      Comment


                                                      • Itse pelkään tuon kanavan vastusta, vaikka tötterön laittaisikin. Eli se ruttupinta on huono virtauksen kannalta. Laminoimalla kuidusta sileäpintaiset kanavat ja tötterön kera olisi ainakin paremmat mahdollisuudet saada se toimimaan.

                                                        Comment


                                                        • käytäntö tulee aikanaan näyttämään toimiiko vai ei.

                                                          Comment


                                                          • käytäntö tulee aikanaan näyttämään toimiiko vai ei.
                                                            Juuri tätä mä tuolla jyrkällä kommentilla tarkoitin. Kukaan ei ole kokeillut vastaavaa, mutta mielipiteitä löytyy.

                                                            Teppo kokeilee ja Otso tekee lopulta hyvän. Arvostan rohkeutta ja myöhemmin kopioin toimivan ratkaisun.

                                                            Comment


                                                            • Sammakoista en tiedä mutta muutama perkele sieltä on ainakin tullut..
                                                              Kahenlaista, sano.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X