Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rapsakka

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    E: niin ja ennenkuin herneet lähtee, insinööri olen itsekkin...
    Itse olen DIPLOMI-insinööri, huom!

    Comment


      Juu terve insinööri epäilee aina :) Pasin linjoilla olen ja tosiaan kun nuo on tullut avattua/testattuakin vielä ammattilaiset puolesta. Samoin kuin lähes kaikki nykyaikaiset uudet hyvät puolat olleet testissä parhaan löytämiseksi, nuo eivät erottuneet vakioista. Nuo olivat myös yhdessä lähes kilowatin vehkeeessä suurin odotuksin ja lähtivät pois kun hyötyä ei tullut yhtään. Mutta saa noita kokeilla, tämä insinööri epäilee edellä mainittujen asioiden takia ja ilman herneitä toki ;)

      Comment


      • Niin kuin sanoin, en derivaatoista tai induktansseista ymmärrä vithuakhan.

        Sen ymmärrän, että teho on käytetyn energian määrä ajassa. Jos energia on sama, mutta aika kutistetaan miljoonasosaan niin tehon pitää olla miljoonakertainen. Ja sen olen omin silmin todistanut. Jospa löytäsin kuvat mittalaitteistosta ja skoopista. Pasi löytää ne ylipaineen puolakeskusteluista.

        Näissä cop - puolissa ei tehoa ole likimainkaan niin paljoa, rajoittava tekijä on tietenkin kelan fyysinen koko.

        Harrastaja Laine mittaili Okadan puolia, ja on saanut niistä käsittääkseni merkittävästi mitään muuta cop puolaa kovemmat tulokset. Mutta sehän onkin Harrastaja, eikä ammattilainen(tm).

        Olen kokeillut noita nyt neljässä eri tötterössä.

        502hv kutoskori golffissa ei vaikutusta mihinkään.
        Vakio TTrs:ssä vääntöä tuli dynossa 20Nm, lastutetussa noin 10Nm
        Remmiahdettu RS4 pintapurkaustulpilla oli kylmänä ajokelvoton vakiopuolilla, plasmapuolilla nykimistä tuskin huomaa
        Pomon 500hp urssissa palaa .06-alkuinen lambda pumppubensalla ilman rötäämistä.

        Lisäksi kokeiltiin saman firman plasma boosteria ilokaasutetussa kiihdytyspyörässä, teho nousi noin 200hv, kun vakiona kipinä ei riittänyt alkuunkaan, ja boosterilla kipinäongelmat loppu justiinsa.

        En takaa, että Tepon misfireongelmat noilla korjautuu. Jos ei korjaudu, pitää kokeilla plasma liftiä kaveriksi, jolla ensiöjännitteen voi nostaa 19-20 volttiin.

        Comment


          No kovasti tuntuu vaihteluja olevan, ettei vaan johdu jostain muusta muutokset ?? Jos olisi kova juttu, niin varmaan olisi wrc yms. vehkeissä järjestäen noita ? Lähinnä tuo sähkötekninen osuus/nopeus kuulostaa ihmeeltä ja kun muutamassa kokeillussa laitteessa ei havaittavissa eroja. Teppo varmaan kertonee kuinka toimii, toki muutoksia tulossa Tepollakin sen verran, että olisi pitänyt testata "lennosta".

          Harrastaja Laineesta en tiedä sen enempää, kuin että on elektroniikan ammattilainen laitteineen mutta vissiin sitten puola amatööri :) meinaan nuo mittaukset oli sen tekemät eli ei saanut niistä mitään enempää siis irti :)

          Testi autot oli eri porukkaa.

          Oliko noissa Jyrkin toimivissa Okada autoissa mitkä puolien latausajat ja ensiöjännitteet ennen / jälkeen testin ?
          Viimeksi muokannut vayne; 19.2.2013, 18:31.

          Comment


          • Se 5 nanosekunnin vehe on demo, ei tuotantovesio. Laite oli kolmen tupakka-askin kokonen.

            Testipenkissä oli bemarin normi cop puola, jolle annettiin normaali ajotilannetta vastaava kipinä, en muista, mutta vastas siis normaali ajoa, eli 1000-2000hz tjsp. 10mm ilmavälillä vapaassa ilmassa narisi sellanen violetti, just päivänvalossa näkyvä kipinä.

            Sit äijä asensi sen kolmen tupakka-askin kokosen purkin siten, että bemun puolan kontakti anto kipinän suoraan laatikon päällä olevaan kontaktiin. Kipinä muuttu valkoeksi, niin kirkkaaksi, että sitä ei ollu kiva kattoa, ja ääni niin kovaksi, että piti puheääntä korottaa.

            Ylimäärästä energiaa se laatikko ei siis ota mistään, vain manipuloi sitä bemarin puolasta ulos tulevaa purkausta.

            VAG cop puolalla normi kipinän paloaika oli sillon niiden labrassa testatessa 1.5ms luokkaa, josta suurin osa on kipinätöntä virtausta ionisoituneen kaasupilven läpi. (vai pitäskö puhua puolan purkausajasta)

            Plasma puolalla paloaika oli testissä muistaakseni kolmanneksen tuosta, ampeerimäärä oli nelinkertanen, eli pysyttiin siellä alle ampeerissa.

            Toimivissa autoissa latausajat motronic vakio-maalimaa, eli alle 2.5ms. Arens sano, että isommista latausajoista ei oo hyötyä, ja että puolat hajoaa, jos ajaa pitemmällä latausajalla.

            Vahingossa ajelin muutamakymmentä dynovetoa Amerikassa 4.5ms latausajalla. Eivät hajonneet.

            Plasma liftiä en ole ite tarvinnu vielä missään, joten ensiöjännitteet on ollu normaalit 14v latausjännitteet.

            Comment


            • Ja sen verran vielä, Arens oli sitä mieltä, että kovien boostien ja rikkaan seoksen misfire ongelmaa ei ratkaista niinkään kipinän tehoa lisäämällä, vaan nimenomaan pitää nostaa jännitettä.

              Sen mukaan tehokas kipinä saa liekkirintamaan vaan liikkeelle rajummin kuin hento. Itse syttyminen on enemmän kiinni siitä kärkien väliin ionisoituvasta otsonipatsaasta, ja Paaschenin laista ja sen myötä paineen ja seoksen vaikutuksesta läpilyöntiin.

              Comment


                Olisiko tuossa kohtaa mahdollista, että kun syöttö toiselle purkille otetaan puolan ensiöstä vaikka kipinävälillä, niin ilmaväli aikaansaa siihen nopeamman virtapiikin, mitä voidaan tehoelektroniikalla aikaansaada? Se kytkettynä toiseen puolaan voi tuollaisen tehdäkin. Mutta se on kuitekin eri asia kuin jos se olisi tehty niin, että se kolmen tupakka-askin purkki olisi kytketty sen bemun puolan rinnalle samoihin ohjauskarvoihin. Silloin oltaisiin demossa, jossa esitellään orkkispuolan korvaavaa (iso vielä tässä kohtaa) laitetta, josta tulee selvästi parempi kipinä. Nyt esiteltiin laitetta, joka kytketään orkkispuolan ja tulpan väliin. Olisi kiva tietää, että miten tuosta on päästy siihen lopulliseen tuotteeseen, koska siinä ei liene tuollaista sarjankytkentää?

                Comment


                  Ok mutta noista linkittämistäni mittauksista näkee, että puola varautuu ja purkautuu kuten vakio ja kyllä ne tuolla mittaustavalla näkyisi, jos olisi jotenkin toisin.

                  Tuo asia ei oikein osu tuohon Jyrkin nopeaan teho purkaukseen, käsittääkseni millään konkalla ei voida muuttaa tuota purkautusmisaikaa tai paljonko voidaan varata. Tuota asiaa tuo mittaus kertoo myös.

                  Jännitteen nosto tekee sitten juttuja kyllä.

                  Comment


                    Kaikki varmaan googlasi näitä, mutta laitan kuitenkin

                    Tuossa ainakin skoopilla on selkee ero.

                    http://www.importtuner.com/reviews/p...s/viewall.html

                    TSFI stage 2, ei hirmuisia eroja
                    http://www.mk5golfgti.co.uk/forum/in...?topic=49875.0

                    Tässä ongelmat korjaantui, mutta olisiko korjaantunut uusilla millä vaan?

                    http://www.vwwatercooled.com.au/foru...iew-78147.html

                    Lisää hepokatteja vakioon, mutta näistä aina tulee mieleen hyvinkin kaupalliset ilmoitukset:

                    http://www.eurotuner.com/howto/99818/


                    Tehoja lisää tässäkin, mutta samalla paljastuu samat oskilloskooppikuvat, jotka ekassa artikkelissa luulin itse mitatuiksi, mutta taitavat olla mainosmateriaalia:

                    http://www.turbomagazine.com/tech/08...s/viewall.html

                    Mutta joo, ainakin minä löysin jotain foorumijuttuja, missä on rötäämiset saatu pois jne noilla, että kai niillä JOTAIN eroa on vakioihin?

                    Comment


                    • Nii, esimerkiksi tuo rs4 + remmiahdin - tapaus, vakiopuolia on kokeiltu takaisin, ja käyntihäiriö tulee takaisin. Plasmapuolilla häiriö korjautuu, eli vika korjautuu yksiselitteisesti näillä.

                      Mä en tiiä miks mä jaksan puolustella tällästä tuotetta ku on aika päättäväiset kaverit sanomassa, että mua on kusetettu, mutta omat kokemukset on joko neutraaleja tai positiivisia, negatiivisia kokemuksia ei ole. Esim tollasia ei ole hajonnu vielä yhtään. Vaggipuolia kun sen sijaan on hajonnu omissaki käsissä tusinoittain, samoin kuin ign1A-puoliakin muutamia.

                      Lisäks mä olen meistä ainoa, joka näitä on KOKEILLU jossakin, enkä käyttäny kaikkee aikaa siihen, että jänkytän lantaa foorumeilla toisen käden tiedoilla. :D

                      Comment


                        Olet varmaan ainoa meistä joka on itse kokeillut, tuo tuttavani nuo hankki ja mittasivat nuo kuvat, joissa ei näy mitään erikoista. Lisäksi toki ajossa testattu sama ilmeinen asia mittaamisen jälkeen muutamassa autossa. Itsellä ostohalukkuus loppui tuohon "puolueettomaan" mittaukseen, jossa olisi haluttu saada muutoksia ja siten löydettyä uudet huippupuolat harrastekäyttöön mutta ei niin ei. Mutta en minä kusetuksen uhriksi hauku, vaikka omassa harrastemielessä nuo niihin yhdistän mutta se on vain harrasteinsinöörin mieli :) Villi veikkaus, että suuret parannukset johtuu viallisista vanhoista tuotteista ja suurin osa kaupallisen tahon figuureista on "kaupallisia". Mutta älä Jyrki menetä yöunisia meidän pessimistisien harrasteinsinöörien takia, olemme toki varmaan väärässä :)

                        Comment


                          Pyrhösellähän tuollaiset taitaa olla Risassa? Siltähän voisi kysellä kommentteja onko huomannut eroa edellisiin.

                          Mitä nuo muuten maksaa?

                          Comment


                            Pyrhösellä oli vissiin perus tfsi setti tai sitten "punaisella merkityt vastaavat", tosin sillä on joku vahvistinboksi sytkäjärjestelmässä ollut iät/ajat eli varmaan ensiöjännitteen nostaja tms.

                            Joka tapauksessa tuo puolajumppa ei tuonut mitään eroja vakioihin, varmaan tuo boksi jo auttanut sillä hommaa.

                            Sitä en väitä, etteikö Okadan puolissa olisi parannuksia eli vaikuttavat varmaan jotenkin toimivan vakioita vastaavia paremmin. Mutta mittaamalla ei mullistavaa löydy ja hintakin on vissiin +150 e kpl ?
                            Viimeksi muokannut vayne; 20.2.2013, 15:50.

                            Comment


                              Perinteistä, että Jyrkin totuuksia ei saa kyseenalaistaa. Sori nyt vaan, jos haluan muutakin perusteita kuin että "oon nähny kun on hirvee kipinä" ja "jossain toimi ja jossain ei". Ei miulla oo mitään tarvetta näitä dissailla, jotenkin vaan nää ihmevehkeet aina herättää mielenkiintoa. Vähän niiku se Iltalehden esittelemä kosminen tappi bensatankissa.

                              Mutta ite kun en oo ees tohtori niin ei varmaan voi sitten tällaisiin juttuihin ottaa kantaa.

                              Comment


                                No kannattaaks tästä nyt sitte edes keskustella, kun lopputulema on se että kukaan ei edelleenkään usko ketään ja kaikki vittuuntuu toisiinsa? :D

                                Comment


                                • Et sinäkään Pasi niitä kaiken helpoimpia ole periksi antamaan, jos jonkun kannan olet ottanut.

                                  Ja mä en kyllä keksi, miten tästä joku on taas vittuuntunut. Jos te ootte vittu eri mieltä, ni miks mun pitää olla se, joka sanoo että joo, derivaatat oli vinossa, ootte oikeessa.

                                  Ei tajuu.

                                  Comment


                                    Ei, en ole vänkäänmässä tätä oikeaksi. Yritän omia mielipiteitäni perustella. En ole mielestäni missään kohdassa sanonut, että "joo ihan sama vaikka toimii kuinka hyvin, ei voi olla mahdollista"? Olen ilomielin väärässä, jos tuollainenkin ongelma kuin kipinän huonous virivehkeissä saadaan poistettua.

                                    Oon ammatiltani tutkija ja oon luonteeltani sellainen, että miulle pitää asiat perustella kunnolla.
                                    Viimeksi muokannut pasi_; 21.2.2013, 08:42.

                                    Comment


                                      Joo ei tässä herneilemässä olla, kunhan todetaan toinen näkökulma mittauksien ja sähkötekniikan kera asiaan, kaupallisten lisäksi. Siitä kumpuaa ihan terve epäilys amatöörillekin ja insinööri haluaa faktaa aina :)

                                      Mutta jätetään tämä Tepon proggis rauhaan, kertonee sitten miten kipinä lentää. Pitäis melkein perustaa joku "kuumarinki" aihe mihin nämä spinoffit voi viedä aina pois kiusaamasta muiden aiheita ja saadaan vängätä loppuun asti, kunnes Jyrkillä menee pinna (no vitsi vitsi) :)

                                      Comment


                                        Siitä jarrulevyn keskiöstä tuli nyt sitten kumminkin tällainen:

                                        http://mrcrossfire.kuvat.fi/kuvat/pi...B6-kelluva.JPG

                                        Kalikat käsiini saatuani totesin, että kyseessä on ennakkotiedoista poiketen ihan aito kelluva levy, tässä tapauksessa toteutettuna niin että kitkapinnassa on ovaalireiät. Satula on melkoinen köntti, ei niinkään painon puolesta vaan tilantarpeen. 5mm peisserillä pitäisi kuitenkin oz mahtua päälle ja muittenkin komponenttien olla tyytyväisiä. Enkein vanne mahtunee Tepon mittauksien perusteella jopa ilman.

                                        Comment


                                          Entäpä jos nuo levyyn vastaavat korokkeet korvattaisiin RST-laatoilla? Vähemmän työstettävää, liukkaampi vastepinta.

                                          Comment


                                            En pidä ajatusta oikein hyvänä, koska tuossa alumiinihatussa pitää olla kuitenkin tavaraa mihin liukuholkki jarrutuksessa nojaa. Jos tuon korokkeen korvaa irtopalikalla, niin siinä käy äkkiä niin että hatunkin reiät ovat parin jarrutuksen jälkeen ovaalit. Koneistuksen määräkään ei oikein vähene, niitten rst-laattojen paksuus pitäisi kuitenkin saada ~kympin sisään tontille ja keskelle koneistaa 8mm tarkka reikä. Lisäksi vastustan periaatteesta hyvin toimivan konstruktion monimutkaistamista. Sitä paitsi Teppo itse tilasi tuohon nuo kevennykset, olisihan sen voinut tehdä ilmankin. :)

                                            Comment


                                              Totta. Kehäpulttien reiät pitää saada todella tiukoiksi jotta vastepinta pysyy mahdollisimman tasaisena ja suurena muodonmuutosten minimoimiseksi.

                                              Comment


                                                Jarrukalikat tuli ja suoritin testikokoonpanon:

                                                http://mrcrossfire.kuvat.fi/kuvat/pi.../Tepon+jarrut/

                                                Superleggera et35 tarvii 5mm spacerin, tai ehkä 3mm riittäisi. Tämä oli tosin jo suunnitteluvaiheessa tiedossa oleva asia. Muutoin setuppi näyttäisi onnistuneen hyvin.

                                                Comment


                                                  Kuvasta ei siis puutu enää kuin jarruja käyttävä Tepon jalka with abs!

                                                  Comment


                                                    Re: Rapee

                                                    Kone käy ensimmäistä kertaa sitten syyskuun. Säätäminen aloitettu, jos parin tunnin päästä olisi jotain valmista.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                      Mielenkiinnolla odotan kommentteja Alastarolta. Itte ei saa mitään aikaseksi ja rahatkin on taas pari kuukautta finaalissa.

                                                      Comment


                                                        Re: Rapee

                                                        Tollane
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                        • Kivat käyrät. Hyvä, että alustaa ja jarrujakin päivitetään. Niitä saatetaan tarvita.

                                                          Comment


                                                            Onpas siinä lyöntiä kivasti !

                                                            Tuon kun saa vielä hallitusti tulemaan ulos, ettei mene mutkissa vaikeaksi ajo.

                                                            Comment


                                                              Katsoinko oikein että +700hv on alueella 5500 - 8000 rpm?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X