Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rapsakka

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Saksalainen käyttää tietysti SI-yksikköä eli N/mm.

    Mietiskelin tuota, että voiko jousivakiota verrata autosta toiseen, ja alkuun mieleen tuli, että ei voi, kun ripustuksen vipusuhteet tarttee tietää. Sitten mietin vähän lisää. Staattisessa tilassa kuormana on vain auton oma massa. Se tukeutuu koriin kai jousen kautta myös rapeessa? Eli vipusuhteilla ei ole merkitystä, vain nurkkapainolla ja jousivakiolla. Missä mä nyt haksahdan?

    //edit Dynaamisessa tilassa tietty vipusuhde alkaa vaikuttaa, ja jousen sitoma energia muuttuu sen joustomatkan kautta. Eli ehkei tuolla vertaamisella saavuteta mitään järkevää.

    Comment


      Onhan sillä merkitystä jo staattisessa tilassakin. Sama jousi mutta pyörän puolelle vaikka 2x pidempi vipuvarsi niin ainakin korin asema lattiaan nähden muuttuu. Sinänsä staattisesta tilanteesta puhuminen jousituksen yhteydessä lienee kuitenkin ~yhtä tyhjän kanssa. :)

      Comment


        Joo se on selvää, että korin asemaan se vaikuttaa.

        Ettei tämä nyt mene ihan statiikan läpinäksi, niin lähinnä vaan tulee mieleen se, että olisiko järkeä kokeilla pehmeämpää jousta? Kori on ymmärtääkseni jäykistetty, joten pehmeämpi jousi voisi toimia. Tuning-maailmassa haetaan tietty aina jäykkää jousta, jotta voidaan vetää se vakioauto tonttiin. Ajettavuuden kannalta pehmeämpi jousi on yleensä hyvä asia.

        Comment


          Rapeessa ja näissä muissa samansorttisissa kikottimissa on se perustavanlaatuinen ongelma, että korin kallistuessa camber lähtee kääntymään kohti positiivista. Se taas heikentää ulkokaarteen renkaiden pitoa. Näinollen näkisin, että korin kallistelua pitää saada minimoitua, ellei pyöräntuennan geometriaa muuteta ns. radikaalisti. Kallistumisen vähentämiseen tarvitaan taas ne jäykät jouset. En tosin tiedä, mitä tapahtuisi jos vakaajat vaihtaisi vielä paria kertaluokka järeämpiin ja sitten pehmentäisi jousia.

          Comment


            Joo totta. Tosin se camber on pieni ongelma, jos jostain syystä (esim kuoppa+ylikova jousi tai vakaaja) ei pysy pyörä kiinni tiessä. Mutta tuo nyt oli vaan ajatus, ja rapeessa kun en ole kyydissä istunut, niin olen aika turha veikko spekuloimaan sen alustasetuppia. Ainut tuntuma siihen on taustapeilin kautta todettu takapään liiallinen eläväisyys nopeissa vasureissa :)

            Jos sitä haluaisi kokeilla, niin takajousen voisi lyödä kokeeksi eteen ja taakse jostain 60-70 N/mm vieterit?

            Comment


              Itse luotin alkuhankinnassa Rally Racen jonkin sortin ammattitaitoon tässä jousiasiassa. Alkuun taakse laitettiin 225mm/60kg jouset ja ne pohjas jo suhteellisen pienissä montuissa. Nythän siellä on 250/80 ja ajettavuus on huomattavasti parempi. Edessä mulla samaa luokkaa kuin rapeessakin eli 150/150, tosin rapeessa taitaa olla pitempi versio?

              Eteen voisin tietty itse kokeilla ilman pitojousta jotain pitkää ja pienemmillä kiloilla olevaa versiota, mutta iskareiden puolesta taas ei ole paljoakaan varaa kasvattaa joustomatkaa.

              Niin ja nurkkapainot oli tuolloin 550/550 ja 330/320 kuskin kera.
              Viimeksi muokannut Tinke_J; 2.1.2012, 13:53.

              Comment


                Eiköähän tuossa mitättömässä ulosjoustossa liene aika merkittävä syy siihen perän levottomuuteen. Toki jos ei sillä asetu niin sitten vaatinee jatkotoimenpiteitä.

                Comment


                  Omalla vähäisellä ajokokemuksella, rapsakan perä ei pysy radassa kiinni. Liian vähän ulosjoustoa, jota nyt ollaan korjaamassa. Samalla lisää down forcea niin ainakin hiukan pitäisi parantua. On hyvin mahdollista että jousta pitää pehmentää, mutta katsoisin ensiksi muutoksen jo tehdyillä ennen kaiken muuttamista. On helpompaa analysoida kun muuttaa vain yhtä asiaa kerrallaan.

                  Comment


                    Ei tosiaan pienintäkään aikomusta vaihtaa jousta ennen kuin iskarien vaikutus on testattu.

                    Comment


                      Mä taidan laittaa Compeen +400 jouset orkkis sportfahrwerk iskareilla :|

                      Comment


                        Onko joku miettinyt sen kuvion, että mitä siinä tapahtuu, kun iskarin ulosjousto loppuu? Ja riittämätön ulosjousto tietty kannattaa korjata joka tapauksessa, silti se tapahtumaketjun hahmottaminen poistaisi tietyn uskon varaan perustuvan toiveen.

                        Treenaillessa on ollut aikaa pohtia, korjatkaa Teppo/Olli & muut viisaammat:
                        -sisäpuolen takapyörä alkaa nousta ilmaan kun iskarin ulosjousto loppuu
                        -sisäpyörä alkaa kammeta takavakaajan kautta ulkopuolen takapyörää syvemmälle sisään
                        -Veto karkaa takaa sisäpyörän keventyessä (ymmärtääkseni takana ei ole lukkoa)
                        -Vedon loppuminen siirtää painoa eteen

                        Painonsiirtymäkö sen perseen irrottaa? Sisäpuolen ilmassa roikkuva takapyörä kun ei riitä syyksi, puskevat gti-golffit ovat nostaneet tassua jo ihmisiän. Tässä tapauksessa takalukko voisi auttaa, jos lisääntynyt ulosjousto ei poista ongelmaa, samoin kuin pehmeämpi takavakaaja.

                        Renkaan paineilla on kanssa ollut iso vaikutus tuohon stabiliteettiin.

                        Comment


                          Eikös rapeessa kuitenkin ole takana lukko? Vai oliko siinä torsen tai sen tyyppinen? Jos lukko, niin saattaapi olla että veto irrottaa pidon herkästi toisen fillarin noustessa. Jos torsen tai ei mitään niin sitten on kyse jostain muusta. Hyvä pointti tuo kakkisvertaus.

                          Comment


                            Rapeessa on Torsen x 3. Keskitorsen viritetty takapainoiseksi jolloin toisen fillarin pidon oheneminen riittänee irrottamaan myös toisen.

                            En väitä etteikö jousikin voisi liian jäykkä olla, mutta se testataan vasta kun iskarin vaikutus on tullut tutkittua. Ulosjouston puutteen lisäksi kun nykyisiä vaivaa myös liika kovuus.

                            Comment


                              Takapää pysyy radassa vedolla, tasakaasulla ei. Siis painonsiirtymäaktiivinen. Janin Golffivertausta seuraten, tuo toimii kuin 205 GTI. Poistuu ulosjouston loppumisen vuoksi. Osasyynä liian kovalle esijännitykselle ruuvattu jousi joka on seurausta liian lyhyestä iskarista joka johtaa liian matalaan ajokorkeuteen joka johtaa puuttuvaan ulosjoustoon josta syntyy valmis oravanpyörä -> Teppo-orava halua pyörähtää kurvista ulos.
                              Haluan toiveikkaana uskoa uuden iskarin lisäpituuden tuovan merkittävää helpotusta asiaan. Nykyisellä auton oikea korkeus on lähes täydellä ulosjoustolla. 4cm lisää iskupituutta on paljon enemmän pyörän liikettä.

                              Comment


                                Luulen ymmärtäväni syyn tuosta Ollin tekstistä ja se iskarin ulosjouston loppuminen on uskottava selitys. Eli mutkassa tasakaasulla / ilman kaasua sisäpuolen iskari pohjaa ulos. Takavakaajan kautta ulkopuolen "efektiivinen" jousivakio ei olekaan enää 100 N/mm+vakaajan kautta sisäpuolen jousen jäykkyys. Ulkonurkan 100N/mm tuleekin lukkiintuneen iskarin jäykkyys (ääretön) vähennettynä vakaajan joustolla. Takapyörä alkaa kantaa kuormaa suhteettoman paljon ja irrottaa pidon.

                                Kaasulla ajettaessa se sisäpuoli ei pohjaa yhtä herkkään, kun auto keulii, joten se ongelma ei esiinny ainakaan yhtä useasti.

                                Comment


                                  Kutakuinkin noin

                                  Comment


                                    Kuvatuksia messuilta:
                                    https://www.dropbox.com/gallery/3871...01_12?h=eadb6b

                                    automuseosta ja Silverstonen radan teollisuusalueelta:
                                    https://www.dropbox.com/gallery/3871...01_13?h=631249

                                    Comment


                                      Suht isot primääriputket pakosarjassa.

                                      Comment


                                      • Muuten niin sisäsiittoinen ja ärsyttävä kansa, mutta kyllä ne motorsportista sentään jotenkin hajulla on. Hienoa kalustoa kuvissa. Nauratti tuo hanakuva :)

                                        Comment


                                          Tässähän voisi intoutua kertomaan pientä matkakertomusta. Oli nimittäin aika pirun hauska matka.

                                          Matkan suurin vastoinkäyminen kohdattiin, kun havaitsimme minun vuokranneen auton 3 km päässä terminaalista. Päätimme navigaattorin avulla kävellä. Terminaalista ulos kävellessä kohtasimme moottoritien ja päätimme palata terminaaliin. Kuin sattumalta löysimme bussin, joka vei meidät suoraan vuokraamolle. Alle sattui varsin oivalliseksi peliksi osoittautunut Chervolet Captiva. Auto ei huimannut suorituskyvyllään, mutta matkutusmukavuus paikallisilla heikoilla päällysteillä miellytti. Automaati-ilmastoinnin 0.5 celsiusasteen tarkkuudella toimiva lämmönsäädin ei varsinaisesti täyttänyt Audi-miesten vaatimusta. Manuaalisäätö olisi saattanut tuottaa paremman vasteen hystereesin laidoilla seilaavan automatiikan sijaan.

                                          Messuilla oli todella paljon nähtävää ja hämmästetävää. Eri ikäisten formuloiden ja DTM-autojen muodoissa oli selvästi havaittavissa aerodynamiikan muutos 2D-osista 3D-osiin. Varsin mielenkiintoista nähtävää vaikka suuri osa meni insinöörin ymmärryksen ylitse. Mielenkiintomme keskittyi pääosin ilmanohjauksiin jäähdyttimille, kuivasumppuihin ja pyöräntuentoihin. Tekniikkapuolella osasimme innostua F1 mini-asentotunnistimista, kytkimistä jne. Ehkäpä opimmekin jotain. Olimme kiinnostuneita autoista vaikka hyvin työnsä osaavat tytöt pyrkivät hyödyntämään luontaisen miehisen heikkoutemme keskittymiskyvyn häiriintyessä.

                                          Messujen päätyttyä ajelimme hotellista ohitse katselemaan paikallista kyläidyyliä. Kohtasimme Mclaren kaupan kolmella esittelyautolla ja runkomallilla. Vieressä Rolssikauppa kuudella eri mallilla. Yläkerrassa oli ilmeisesti vaihtoautohalli, jonka sisältönä fefeä, mersua, jaggea. Pian Teppo tunnisti vuosi sitten tapaaman korjaamoyrittäjän. Rakennus näytti vanhalta hylätyltä Essolta, etuoven lasi säröillä ja sisällä romua ja paskaa. Pihalla toista kymmentä myytävää 90- ja 2000-luvun Audia. Myös yrittäjä oli paikalla, todellinen persoona tämä Stephen. Esitteli vuodesta -52 korjaamokäytössä olleen hallinsa, jossa mm. vuoden -56 nelipilarinostin aktiivikäytössä. Paikka oli myös katsastuskonttori. Lähtiessämme Stephen kiitti, koska "Really Tuned Up the evening". Nauroimme hotellille asti.

                                          Yöllä Jyrki saapui hotellille ja kävin "yhdellä". Perjantaina oli kulutettavana kokonainen päivä ja päätimme suunnata Silverstonen suuntaan. Matkalle sattui automuseo, jossa kului mukavasti pari tuntia englantilaisia autoteollisuuden mokia katsellessa. Silverstonen rata oli hyvin peitetty, mutta yksi mutka nähtiin. Läheisellä teollisuusalueella oli nyrkkipajaa ducatista bremboon jne. 20 vuotta vanhassa hallin ryjässä toimi ilmeisen osaava possukorjaamo pihan täyttyessä GT-malleista. Toisen nosto-oven takana mainostettiin riippumatonta Ferrari-korjaamoa. Oven auetessa nostureilla notkui pian aikaa kymmenkunta eri ikäistä punaista paholaista.

                                          Radalta poistuessa oli vielä parisen tuntia tuhlattavana, joten jatkoimme matkaa maaseudun halki. Peltojen halki mutkitteleva pieni kestopäällystetie 60mph rajotuksella oli varsin hauska. Tien pinta ei ollu varsinaisesti huono, mutta pinnan heittoja, mäkiä ja kumpuja oli vähintään riittävästi. Ymmärsimme, miksi saarivaltion kansa pitää Land Rover-malleistaan. Korkeammalla kyyti on tasaisempaa.

                                          Luonnollisesti myöhässä olevalla lennolla kotiin saimme nauttia pilvettömän taivaan turvin valaistusta Lontoosta. Kolme jalkapallostadionia antoivat mittakaavaa kaupungin kokoon. On se aika iso kylä.

                                          ps. kuuman hanan varoitus oli humoristinen. Lämmintä vettä ei tullut alle minuutin. GSM-verkko on heikko. Hämmennyksestä päätellen debit/credit-kortteja ei ole ja visalta jopa höylättiin parkkimaksu. Saari on takapajula, jossa vain liikenteen nopeusrajoitukset ja sujuvuus oli merkittävä etu.

                                          Comment


                                            Ratti alkais ole kohillaan
                                            https://www.dropbox.com/gallery/3871...sakka?h=b48436

                                            Comment


                                              Puskuri johon urtsista rakennettu helman jatko alkaa olemaan valmis muotitettavaksi.
                                              http://dl.dropbox.com/u/38718551/puskin_1.jpg
                                              http://dl.dropbox.com/u/38718551/puskin_2.jpg
                                              http://dl.dropbox.com/u/38718551/puskin_3.jpg

                                              Apurungot hitsattiin ympäri ja eturunkoon lisättiin jäykkäri
                                              http://dl.dropbox.com/u/38718551/jaykka.JPG

                                              takarunkoon sovitettu jo cromo-tukivarret:
                                              http://dl.dropbox.com/u/38718551/taka.JPG

                                              Comment


                                                Siinä määrin halpa akku halvalla rahdilla että kehtaa muillekin mainostaa:
                                                http://www.ebay.de/itm/Neu-Batterie-...item58915ad6c4

                                                Comment


                                                  Tulevan kauden naarmullisia renkaita kattelen, onko perusteltua näkemystä kumpi näistä?
                                                  http://camskill.co.uk/m117b0s685p596..._40R17_90W_TL_
                                                  http://camskill.co.uk/m117b0s685p159...-MEDIUM%29_TL_

                                                  Vai joku ihan muu?

                                                  Comment


                                                    Ei löytynyt kuvia noista
                                                    90Grad Klemmstucke (2 Stuck) kostet 7,90 EUR extra

                                                    Mimmoset noi on?

                                                    Comment


                                                      Possumiehet vannovat toijon nimiin.

                                                      Comment


                                                        Paitti jenkit haukkuu toijot ja kehuu hosiereja

                                                        Comment


                                                        • Sami voitti timeattack sarjan tollasilla yokohama neovoilla.

                                                          Ja ajo sua 15sek nopeemman kiekan nürrellä.

                                                          Comment


                                                            Oliko oikeasti juuri tuo malli Neovasta? Kuvittelin Samilla olleen vielä pehmeämpi setti vähemmällä kuvioinnilla.

                                                            Jenkkimarkkinat ovat oma lukunsa, siellä kun on noita DOT-renkaita joissa on vain 2 pitkittäistä uraa.

                                                            Comment


                                                              Ameriikan asfaltti on myös erilaista.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X