Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi S2 -91

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi S2 -91

    Onpas mukava kun tällaisen aiheen voi tänne kirjotella. No, s2 on ollut haaveena noin kymmenen vuotta ja puolikas vuosikymmen päälle. Saatavillahan näitä silloin oli, mutta budjetti ei kohdannut. Viime syyskuussa tämä haave muuttui todeksi ja Etelä-Suomessa oli yksilö, joka tuli kiekkotermein lapaan. Tosiaan, tarkoituksena on tehdä pyhäpäivien fiilistely pirssi ajeluun pienen kylän torille kahville(kaljalle). Projekti lähti isoin elkein alkuun ja lokakuun alussa oli moottori irti ja suuntana lahtelainen konepaja.

    Moottorin toimituksen jälkeen alkoi korihommat, edellisellä omistajalla oli eri näkemys auton lopputuloksesta, joten ensimmäinen homma oli lasikuitukaarien ja helmojen poisto. Tämän jälkeen työt kutsui ja pari kuukautta tallissa ei tapahtunut mitään.

    Tätä kirjoittaessani, moottori on tallin nurkassa odottelemassa autoa maalauksesta.

    Homma jatkuu pisteosien hankintana ja mielikuvaharjoitteina tulevaan kasaukseen.

    PS. Jos sinulla on myynnissä sopiva ässän, coupen tai cabrioletin(?) sisusta, niin ota yhteyttä!

    Attached Files

    #2
    Kuulen jo pussihousujen lepatuksen, samoin orkkissivulistojen asennusäänet...

    Erittäin hienoa, että kaikkea ei aina pelasteta museoinnilta.

    Comment


      #3
      Tekniikkamuutokset riittää, kori on kuin nyrkki silmään jo orkkiksena niin sitä ei tarvitse ruveta muuttelemaan. Etupuskuri tulee olemaan rs2 look versio, kun tuli auton mukana ja nuo vakiot tuntuu olevan kiven alla..

      Comment


      • #4
        Viimeksi kuin katselin niin Ebayn ihmeellisestä maailmasta sai lasikuitupuskureita n. 300e pintaan jotka ovat miltei alkuperäisiä ulkonäöltään, joissakin käytetään hunajakenno ritilöitä orkkisten sijasta mutta näyttivät fiksuilta omasta mielestä. Melkein kaikki orkkis koriosat vanhoihin ässiin on kiven alla poislukien takavalopaneelit, niitä kyllä löytyy mutta yhden hinnalla saa jo melkein autonraadon...

        Comment


          #5
          Kiitos vinkistä, puskurin metsästyksen olen jättänyt suosiolla tulevaisuuteen kun ei kriittistä tarvetta ole.

          Comment


            #6
            Piti ihan katsoa mitä aikoinaan omaan S2:een maksoi uusi orggispuskuri Speed Autoteilen kautta. 895807105AFGRU oli noin 635 euroa. Mun mielestä ei ollut edes silloin kallis. Ois varmaan pitänyt ostaa viis.

            Comment


              #7
              Nyt olisi ollut yhdelle ostaja! Piruuttain piti katsoa mitä nyt maksaa, speedin hinta 1182,52€ ja Suomi hinta 873,05€

              Comment


                #8
                Auto vielä maalarilla ja jotakin pitää tehdä aikansa kuluksi. Vaihdelaatikosta on kolmonen edellisen omistajan mukaan rikki, tuli kuitenkin toinen laatikko auton mukana. Tässä torsen rohisi pirusti kun pyöritteli. No eipä auttanut kun vaihtaa torsenit päikseen, samalla huomasin kytkimen työsylinterin käyttötangon päässä olevan muovin haljenneen. Nykyään kun on 3D tulostimia niin pitäähän sitä autoon jotakin tulostella. Tuli tehtyä tiukka sovite, mutta pysyypähän paremmin paikallaan. Ja niin, uudet rekisterikilvet tuli tilattua.

                Click image for larger version

Name:	20240415_185935.jpg
Views:	2206
Size:	51,2 Kt
ID:	1969630

                Takalasit saivat 50% tummennuskalvon, olisi voinut olla hieman tummempikin, mutta totuus tulee ilmi kun saa lasit autoon kiinni.

                Click image for larger version

Name:	20240417_182024.jpg
Views:	2240
Size:	123,6 Kt
ID:	1969631

                Tulipas torsenia vaihtaessa samalla mietittyä laatikon ja koneen asentamista, onko suuruuden hulluutta laittaa laatikko moottorin persiiseen kiinni ja laittaa yhdellä nostolla koko paketti autoon?

                Comment


                • #9
                  Ihan yleinen asennustapa se, autosta riippuen voi olla helpompi kun koneen pudottaminen paikalleen ja sitten laatikon veivaaminen hollilleen


                  Itse vaihdoin 50% kalvot 20% kalvoihin Passatissa muutaman viikon jälkeen kun totesin että aurinkoisella kelillä ei paljon auttanut ja kun tumman auton sisusta tuppaa lämpiämään nopeasti niin tummemmalla kalvolla saa sitä *vähän* hidastettua. Toisaalta kun on tummansininen auto niin tummempi kalvo sopii paremmin ulkonäköönkin, taidan tilata kokeeksi vielä 10% kalvoa ja katsoo miten se sopii.

                  Ässään täytyy laittaa vähintään tuo 10% tai 5% kun on musta auto mustalla kokonahkasisustalla, viime kesä ilman ilmastointia oli aika huhhuh. Eteen 50% tai 35% kalvot ja ajattelin yrittää ekaa kertaa tuulilasin "tummennusta" kirkkaalla Uv kalvolla jos jostain löytäisi hyvän hinnan parin metrin pätkälle. On vaan sen verran hintavaa tavaraa ettei viitsi tilata kymmenen metrin rullaa

                  Comment


                    #10
                    Tuo kalvotus aiheutti itselleni päänvaivaa, omassa berttaseiskassa on 5% kalvot ja näyttää hassulta suoraan sivusta kun on niin iso ero lasien välillä. Sedanissa siis. Ässään päätin lähteä kokeilemaan hillitympää, mutta 50% kalvon jälkeen olin hieman pettynyt että oli noinkin pieni ero. Toki todellisuuden näkee kun lasit on autossa kiinni. Iso ero on sisälämpötilaan jo kangaspenkeillä, saati sitten nahkasisustalla

                    Comment


                      #11
                      Projekti etenee, keskiviikkona sain auton maalarilta ja siitä asti on ollut innokas kasaus käynnissä. Moottori paikoillaan höysteineen, eilen sain loput osat puhalluksesta, eli syylärin ja välijäähyn. Muuten homma onnistunut hienosti, mutta sainpas eilen rikottua takasivulasin kun siirsin laseja toiseen paikkaan.. No onneksi oli kalvo, ettei lasia lentänyt ihan joka paikkaan.

                      Alipaineletkut huolettaa, onkohan näistä olemassa joku selkeä kartta miten letkut pitäisi tulla? Edit. Itse itselle vastaten, helpohkosti nuo löytyi kun osasi etsiä, välillä se nuppi on hattuteline..
                      Attached Files
                      Viimeksi muokannut Jonttu22; 18.5.2024, 16:43.

                      Comment


                        #12
                        Mikä punainen sulla, värikoodi?

                        Comment


                          #13
                          H1 Laserrot/vermelho laser

                          Comment


                            #14
                            Sen takia näytti niin tutulta, mullakin Laserrot Compessa.

                            Comment


                              #15
                              Mietin aluksi että olisi värin vaihtanut mustaan, mutta kun tuo tuli maalarilta niin olin tyytyväinen, ettei väriä tullut vaihdettua

                              Comment


                                #16
                                Voihan bensapumppu, olisi pitänyt tähänkin asiaan herätä aikaisemmin, mutta noviisina en edes osannut ajatella tällaista asiaa. Autossa on orkkispumppu ja minulla on boschin 044 joka oli tarkoitus laittaa, mutta mutta... eihän se nyt ollutkaan ihan vaan laittamalla.. Onko tähän jotain purkkapatenttia vai onko ainoa vaihtoehto tilata pumpulla toinen kannake? Eihän siinä muuta, mutta oli tarkoitus viedä auto torstaina penkkiin ja eihän se onnistu ilman bensapumppua.. tai yksi vaihtoehto on jos jollain olisi joutilaana tai voisin jopa vuokrata pumpun kehdon!
                                Attached Files

                                Comment


                                  #17
                                  Ei muutaku veistelemään telinettä. Mä sovittelin tommosen joskus A4 B5 telineeseen. Muistaakseni se alkuperäisen pumpun sisempi osa lähti pois kokonaan (tästä on nyt jo tosiaan hieman aikaa että en ihan varmaksi muista). Sinne se kuitenkin lopulta istahti. Ensin näytti siltä, että eihän se mee sinne mitenkään...

                                  Comment


                                    #18
                                    Okei, luin yöllä tarinaa siitä ja porukka on laittanut toisenlaisen kannakkeen ja sihdin, mutta tämä auttaa paljon jos sen saa vakiokannakkeeseen veistelemällä.

                                    Comment


                                      #19
                                      Itse laitoin walbron e85 pumpun meni suht näppärästi vanhaan kennoon toki vaati aukaisemisen alaosasta ja sitten uudelleen muovihitsaamalla kiinni

                                      Comment


                                        #20
                                        Onko syy miksei käytetä alkuperäistä pumppua?

                                        Comment


                                          #21
                                          Tuo walbron pumppu olisi ollut loistava vaihtoehto, ostin ryhmäläiseltä kuuluisan 044 pumpun, ja sain soviteltua eilen vanhaan kannakkeeseen, toki pilallehan se kannake meni, mutta sain auton käyntiin.

                                          Syy alkuperäisen pumpun käyttämättömyyteen on viritykset, vanhoissa männissä oli jälkiä laihalla käymisestä, näin ainakin itse pähkäilin. Alkuperäisen pumpun tuotto ei riitä, enkä saanut sitä pumppua heräämään kun sillä yritin.

                                          Comment


                                            #22
                                            Onneks ei vaihtunut väri mustaan. En tiedä vanheneeko tässä nopeammin vai mistä johtuu, mutta nettiä selailemalla päätellen alkaa olla aika kiven takana sisustat, listat ym näihin kasari-ysärin alkupuolen Audeihin. B5/C5 löytyy jo heti paaljon enemmän…

                                            Comment


                                              #23
                                              Olen täysin samaa mieltä, punainen on aika näppärän näköinen väri, puhumattakaan lisätyöstä jota olisi joutunut tekemään jos värin olisi vaihtanut. Sisusta on edelleen hakusessa, tarkennettuna vähintään etupenkit, mulla on kyllä jakkarat että saa leimattua, mutta eihän se lopullinen ratkaisu ole. Tiedän pari heppua ketkä on heittänyt kaatopaikalle kippaavat penkit ja se tekee vielä enemmän pahaa kun tietää

                                              Comment


                                                #24
                                                Vettä on virrannut, mutta edistystäkin on tullut. Viikon verran takaperin pääsin jo auton kanssa penkkiin, tosin aika raakileena. No eipäs se haitannut, penkistä puserrettiin lukemat 390hp/485Nm. Onnistunut reissu kun laitteet kesti ja tuli samalla koeponnistettua, että pysyy nesteet sisällä. Ei tosin ihan täysin pysynyt, nokka-akselin stefa vuotaa hieman öljyä pihalle. Pienellä selvittiin kuitenkin.

                                                Click image for larger version  Name:	20240523_082249.jpg Views:	0 Size:	149,3 Kt ID:	1971284

                                                Säädön jälkeen listalla olisi auton kasaaminen, tuulilasi on paikallaan, ovet asennettu, lokarit odottelee vielä irrallaan. Maalarilla vielä puskurit, ovenkahvat, kattoluukku, tuulilasin listat, konepelti ja takaluukku. Polttelee jo kummasti päästä ajelemaan!

                                                Päivityksiä olisi luvassa joka tapauksessa, boksi on niin vanha, että leimalle pitäisi vaihdella läppärillä kartta (vaatii windows xp:n) joka ei itseäni miellytä ollenkaan, eli boksi vaihtunee. Samalla laajakaista lambda ja tfsi puolat. Wastegaten jousi aiheuttaa päänvaivaa, toiveissa oli 0,9bar jousi. Kun availin sen niin, joku oli vaihtanut isomman jousen, ja orkkis jousen lautanen pyöri irrallaan venttiilin sisällä.. Onneksi ei ollut hajottanut mitään. Näihin pohdintoihin varmastikin löytyy foorumilta tarinaa.

                                                Ja niin, polttoainepumpun asennuksessa pilasin orkkis sihdin, penkissä käytiin pelkästään pumpun omalla suodattimella. Löysin sihdin, joka käy suoraan pumppuun kiinni. Pääsee tämän operaation jälkeen kasailemaan takakontin verhoiluja paikalleen
                                                Viimeksi muokannut Jonttu22; 29.5.2024, 23:00.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Moro! Entinen omistaja tässä Sipoosta. Lämmittää mieltä nähdä, että S2 saa uuden elämän, vaikkakin oma uurastus meni vähän perssilleen, kun et ABT kittiä jättänyt, mutta jokainen tekee sellaisen auton, kun mielessä on. Pääasia, että projekti etenee. Toivottavasti kun saat kakkosen kuosiin, voitaisiin pitää huoltoasema treffit. Tahtoisin kovasti nähdä tuon auton ajossa, sillä sille on tunnearvoa myös paljon. Mulla olisi piuhat ja vanha läppäri XP:llä jos haluisit pitää vanhan hestechin. Tosin olisin itsekin vaihtanut Tatechiin jos sinne asti olisin päässyt. Hienoa duunia joka tapauksessa! Jos sisustaa vielä kaipaat, niin tiedän, että Oppaan Petrillä taitaa olla ylimääräiset. Voisin kysellä, ollaan hyviä tuttuja.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Hestec on sitä ikäluokkaa että itse laittaisin Maxxecun.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Kuin myös.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Mikä maxxecusta tekee paremman? Olen noviisi näiden kanssa niin kaikki kokemukset on enemmän kuin tervetulleita!

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Reventon Näytä viesti
                                                          Moro! Entinen omistaja tässä Sipoosta. Lämmittää mieltä nähdä, että S2 saa uuden elämän, vaikkakin oma uurastus meni vähän perssilleen, kun et ABT kittiä jättänyt, mutta jokainen tekee sellaisen auton, kun mielessä on. Pääasia, että projekti etenee. Toivottavasti kun saat kakkosen kuosiin, voitaisiin pitää huoltoasema treffit. Tahtoisin kovasti nähdä tuon auton ajossa, sillä sille on tunnearvoa myös paljon. Mulla olisi piuhat ja vanha läppäri XP:llä jos haluisit pitää vanhan hestechin. Tosin olisin itsekin vaihtanut Tatechiin jos sinne asti olisin päässyt. Hienoa duunia joka tapauksessa! Jos sisustaa vielä kaipaat, niin tiedän, että Oppaan Petrillä taitaa olla ylimääräiset. Voisin kysellä, ollaan hyviä tuttuja.
                                                          Moi! Pidetään ihmeessä kun saan auton leimalle ja liikenteeseen. Työt hieman haittaa harrastuksia, mutta tahtotila on kova, että tänä kesänä pääsisi jo ajamaan. Sisustaa kaipaa edelleen! Vähintäänkin apparin puolen penkkiä!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Aloittelijana mielipide on se että Maxxecu on huomattavasti helpompi opetella, säätää ja saada toimimaan aikuistenoikeasti (eikä siten että auto "käy") kun mikään vanhempi purkki. Nykyajan moottoriohjauspurkeissa on enemmän ominaisuuksia ja ovat helppokäyttöisempiä.

                                                            MTune softa on simppeli mutta ominaisuuksista tai optioista ei ole säästetty, verkosta löytyy kattavat ja helposti ymmärrettävät ohjeet jokaiselle asetukselle selitysten kanssa ja Maxxecu kokonaisuutena on hintaansa nähden parasta markkinoilla harrastelijan käyttöön. Moneen autoon löytyy plug-in sarjat ja melkein kaikkiin yleisimpiin virityspatoihin on valmiina peruskartat jolla voi lähteä ajamaan miltei heti.
                                                            Esim. Tunerstudioon (Megasquirt) tai Maestro 7:aan (Motronic Ecujen säätösofta) verrattuna Mtune pesee ne 6-0, ei töki tai kaatuile tai muutenkaan vittuile. Maestro saa heikompimielisten veren kiehumaan ja datalogging on tuskallista verrattuna Maxx jossa kaiken näkee livenä ja muutosten tekeminen on nopeeta ja mutkatonta. Kun softaan tekee muutoksen niin purkki tekee sitä mitä käsketään ja se vain toimii, esim. ensistartti ja tyhjäkäynnin haku on paljon helpompi kun vanhassa megasquirtissa.


                                                            ​​​​​Oma 1.8T ja yks turbovolvo on saatu ajoon Maxxeculla ja ei voi muuta kun suositella. Tekisi mieli laittaa Maxxecu tuohon urssiin mutta Motronic MTM lastulla toimii hyvin niin ei ole oikeaa tarvetta sille :P
                                                            Viimeksi muokannut Anti-la(g); 7.6.2024, 14:22.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X