Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 Cabriolet - The retrofit

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 Cabriolet - The retrofit

    Tämä projekti alkoi vähän varkain. Ainoa kokemus oli vuosien takaa kaverin VW rantakirpusta. Mitään kokemusta avoista ei ollut, mutta sellainen vain oli saatava. Elettiin siis syksyä 2022, jolloin ajankohta ehkä suosi avokuumeessa olevan lompakkoa. Speksatessa neljäpaikkaisia, ei kyseissä hintaluokassa ollut käytännössä vaihtoehtoja kuin 8H-koppaiset (B6 tai B7 mallin A4:t) tai vanhempi Cabriolet (B4).

    Kyseinen yksilö erottui hintansa lisäksi sopivista varusteista, mm. S-line ulko & sisä, musta sisusta nahkaisilla sport-penkeillä, tutkat, servotronic. Kilometrejä kohtuullisesti, vähän yli 200tkm.

    Moottorina 2.0TFSI, jonka jatkeena leppoisaan avoiluun mielestäni sopivasti automaatti. Kyseisestä moottorista on jo jonkin verran kokemusta, joten siihen liittyvät ominaisuudetkin on suht hyvin tiedossa. (mm. https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...424-compe-tfsi).

    Suuntasimme siis kohti Kirkkonummea autoa katsomaan.

    Ulkoisesti auto oli jo myyntikuvistakin päätellen melkon rujossa kunnossa. Käytännössä yhtään virheetöntä peltiä tai muovia ei tästä löytynyt. Mitään yllättävää halki olevaa tuulilasia ja sen yläreunasta puuttuvaa listaa lukuunottamatta ei tullut vastaan. Sisältä auto on kuitenkin todella siistissä kunnossa ja katon toiminnassa ei ilmennyt mitään erikoista.

    Kylmäkäynnistyksen yhteydessä kuului melko pahaa vikinää ja apulaitehihnan kiristin tuntui nykivän melkoisesti. Silloinen omistaja oli ostanut tämän konevikaisena ja vaihtanut kannen. Syynä nokkien välisen ketjun katkeaminen.

    Näiden en siis antanut häiritä ostokuumetta. Kaupat tehtiin 10.9.2022, jolloin sattui olemaan myös Audiclubin ajoharjoittelupäivä.
    Kauppojen jälkeen suuntasimmekin siis vaimon kanssa suoraan Ahvenistolle kahden auton voimin. Kelit vielä sattuivat suosimaan katto auki ajeluakin.



    Kotona tutustuin tarkemmin auton historiaan, auto on Espoon Audicenterin entinen esittelyauto.
    Tästä varustekoodi: S9T = Special vehicle for market launch

    Vararenkaan alta löytyi myös esittelyauton aikainen hintalappu
    Click image for larger version

Name:	IMG_20221008_120421.jpg
Views:	2233
Size:	158,2 Kt
ID:	1967635

    Ensimmäisellä omistajalla auto oli ollut vuoteen 2021 saakka, olen siis kolmas omistaja.

    Alkutalvesta -23 vaihdoin mäntien öljyruiskut, joilla saattoi olla jotain tekemistä ketjun katkeamisen kanssa. Samalla tarkastin myös alakerran laakerit. Kaikki näytti olevan kunnossa, joten pistin ne vanhoilla takaisin kasaan. Uusilla pulteilla toki. Vikinät ja apulaitehihnan tärinät lähti uusilla rullilla ja laturin vapaapyörän vaihdolla.

    Click image for larger version

Name:	IMG_20230414_151219.jpg
Views:	2101
Size:	219,4 Kt
ID:	1967633

    Talven aikana peitin myös nopeasti pahimpia ruostekohtia, lähinnä etukaarien alareunasta, jotta eivät pistä niin pahasti silmään. Ehjät kaaret tuli tilattua tuulilasin alumiinikehysten yhteydessä. Kehyksessä kun on kiinteästi aiemmin mainitsemani puuttuva tuulilasin lista. Vaihtuivat näppärästi tuulilasin vaihdossa, ne kun on irroitettava sen yhteydessä.

    Samoihin aikoihin kävin hakemassa samaisella moottorilla varustetun avantin, jonka avulla saadaan muutama tilausvaiheessa ruksimatta jäänyt optio lisättyä tähän.
    Click image for larger version

Name:	IMG_20230310_152124.jpg
Views:	2159
Size:	288,7 Kt
ID:	1967636

    Keväällä rengastus vaihtui 18" Ronaleista 19" BBS LM repsuihin
    Click image for larger version

Name:	IMG_20230501_165214.jpg
Views:	2214
Size:	332,7 Kt
ID:	1967634

    Jatkoa tulee, kun ehtii taas dokumentoimaan :)
    Attached Files

    #2
    Viime kesänä/syksynä varustepuutteita tuli paikattua vakionopeudensäätimellä sekä käytännössä uutta vastaavalla irroitettavalla oem-vetokoukulla.
    Click image for larger version  Name:	20230909_122118.jpg Views:	251 Size:	247,0 Kt ID:	1968023 Click image for larger version  Name:	20230910_090056.jpg Views:	261 Size:	524,2 Kt ID:	1968022

    Suurin varustelistalta ruksimatta jäänyt puute on tarkoitus korjata vielä ennen ajokauden alkua. Tähän liittyen osalistaus, siihen liittyvät tilaukset ja purkutyöt on tehty.
    Click image for larger version  Name:	20230929_121652.jpg Views:	298 Size:	305,8 Kt ID:	1968027 Click image for larger version  Name:	20230929_121730.jpg Views:	290 Size:	319,2 Kt ID:	1968025

    Ensimmäisen postauksen avant siis toimii luovuttajana mm. voimansiirron osalta. Alunperin ajatuksena oli lähinnä vaihtaa tekniikan vaatimat osat cabiin ja käydä muutoskatsastuksessa. Reilusti ajettuna aihiona lähes kaikkia osia on kuitenkin jollain tapaa huollettava, korjattava tai ainakin ehostettava.

    Muutoksen vaihtoa vaativat osat pähkinänkuoressa:
    - Vaihteisto: Multitronic -> Tiptronic (ZF 6HP19A) https://aftermarket.zf.com/remotemed...9a-catalog.pdf
    - Taka-apurunko kokonaisuudessaan (mm. perä, vetoakselit, jarrut, nilkat)
    - Etuapurunko (nelivedon vaihdelaatikon tukikumien paikat puuttuu)
    - Bensatankki (täysin erimuotoinen kardaanin vaatiman tilan vuoksi)
    - Kardaani (+ tukiraudat)
    - ECU:n ohjelmistomuutos
    - Moottorin johtosarja (Vaihdelaatikon johdotus samassa, ei kannata alkaa muokkaamaan olemassaolevaa)

    Itse auton runkoon ei siis tarvitse tehdä muutoksia, kaikki paikat löytyvät valmiina (pl. kardaanin tukilaakerin kulmaraudat).
    Attached Files
    Viimeksi muokannut heiki; 16.3.2024, 23:16.

    Comment


      #3
      Apurungotkin olin naiivisti ajatellut ennen luovuttaja-autosta purkamista vain nostavani vanhojen tilalle, eihän niissä mitään vikaa ollut:
      Click image for larger version

Name:	20230928_191541.jpg
Views:	1644
Size:	315,2 Kt
ID:	1969241
      Tarkempi listaus taka-apurungon huollettavista kohteista:
      - Perässä laippojen stefat vuotaa
      - Vetoakselien suojakumit rikki
      - Vakaajan tukitangot väljät
      - Apurungon isot puslat ihan loppu
      - Ylätukivarsien säädöt täysin jumissa ja puslat entiset
      - Ja ruostettakin oli alkanut kertymään pintaan

      Vähän oli siis heti alkuun ihan putsaamista edessä:
      Click image for larger version

Name:	20230928_191554.jpg
Views:	1600
Size:	150,9 Kt
ID:	1969245 Click image for larger version

Name:	20231026_124248.jpg
Views:	1601
Size:	185,0 Kt
ID:	1969244
      Muutaman vuoden öljyhiekkakertymät vetoakselien lämpökilvissä:
      Click image for larger version

Name:	20230928_193051.jpg
Views:	1617
Size:	149,4 Kt
ID:	1969243
      Etuapurunko ei sitten ollut sopiva cabrioletin kanssa, siitä puuttui rungon jäykistykseen liittyvien rautojen kiinnityspisteet. Toki ne olisi voinut leikata ja hitsata auton omasta etuvedon apurungosta. Mutta helppona vaihtoehtona Latvian kavereilta sai suoraan sopivan muutamalla kympillä rahteineen kotiovelle kannettuna. Tämä oli alunperin ollut A4 Cabriolet 3.0tdiq:ssa, siitä ei tarvinnut kuin poistaa ruosteenestona toimineen ja jo tutuksi tullut öljyhiekkaseoksen pois.

      Ja lopulta oltiinki tilanteessa, että taka-apurungosta oli kaikki työkaluilla irtoava irroitettu. Etuseen jäi vain jo tehtaalla asennetut alumiiniset puslat paikalleen:
      Click image for larger version

Name:	20231106_181048.jpg
Views:	1624
Size:	175,5 Kt
ID:	1969247
      Nämä kävin viemässä paikalliselle pajalle siistittäviksi. Ensin hiekkapuhallus, jokin happopohja ja sen päälle jauhe- aka pulverimaali.
      Click image for larger version

Name:	20231205_161447.jpg
Views:	1631
Size:	150,6 Kt
ID:	1969248
      Lisäksi laitoin kotelosuoja-aineen sisälle, vaikka näytti pulverointikin menneen melkein joka paikkaan.

      Takakelkka olikin sitten kiva laitella kasaan tarvittavilta osin uusituilla palikoilla.
      Click image for larger version

Name:	20240327_191001.jpg
Views:	1663
Size:	308,4 Kt
ID:	1969249
      Attached Files

      Comment


        #4
        Seuraavaksi oli vuorossa etuosan vuoro, eli vaihteiston vaihto.

        Tätä varten tarvitaan em. cabriolet quattron etuapurunko, jossa on paikat vaihteiston tukikumeille
        Click image for larger version

Name:	20240509_081335.jpg
Views:	1349
Size:	264,9 Kt
ID:	1971409
        Kuvassa menossa jo paikalleen. Tähän vaiheeseen pääseminen vaatikin yllättävän monta steppiä:

        Moottori piti ensin laittaa kannatukseen yläkautta, jotta vanhan apurungon pystyi irroittamaan. Moottorin tukikumit kun ovat kiinni samoissa kiinnityspisteissä apurungon kanssa.

        Moottorin kannatinpalkkiin olin jo aiemmin tehnyt pitkittäiskoneita varten sovittimen.
        Click image for larger version

Name:	20240412_231118.jpg
Views:	1377
Size:	324,2 Kt
ID:	1971410

        Tämän jälkeen vanhan apurungon pystyi laskemaan, ja tilaa tuli laatikon pulttien irroitukseen huomattavasti enemmän. Lisäksi moottorin takareunaa saa laskettua riittävästi, jotta vaihteiston ylimpiin pultteihin pääsi hyvin käsiksi.

        Multitronic käytttä kaksoismassavauhtipyörää, joka tuli vaihtaa tiptronicin vetolevyyn. Samalla asensin myös holkin kampiakseliin, jolla turbiini keskittyy siihen. Sopivan kokoisen holkin löytäminen meinasi vähän tuottaa päänvaivaa, kyseessä kun on manuaalilaatikon kampiakselilla varustettu moottori. Mutta skootterin variaattoreissa näkyy samaa kokoa käytettävän: https://www.moponosat24.fi/fi/tuote/...eric-keeway-2t
        Click image for larger version

Name:	20240418_202221.jpg
Views:	1328
Size:	75,3 Kt
ID:	1971412
        Puolittamalla sen sai pituudenkin sopivaksi.
        Click image for larger version

Name:	20240418_220139.jpg
Views:	1338
Size:	155,9 Kt
ID:	1971411
        Vetolevy ja holkki asennettuna.

        Samalla kun laatikko oli irti ja kone laskettuna, pystyi moottorin johtosarjan vaihtamaan ja reitittämään oikein. Tämäkin vaati etukäteistyönä korjausta: kymmenkunta liittimien kuorien ja johtosuojien vaihtoja ym. paikkausta
        Click image for larger version

Name:	20240403_182522.jpg
Views:	1338
Size:	260,1 Kt
ID:	1971413
        Vanhassa ECU:ssa näkyy teksti TEST 1.0, jokin koekaniini tämä esittelyauto ollut :D
        Click image for larger version

Name:	20240406_214658.jpg
Views:	1366
Size:	197,0 Kt
ID:	1971417
        Laatikkoon vaihdoin suodattimen ja tasauspyörästöjen öljyt ennen asennusta. Oli helppo vaihtaa ne moottoripukissa, kun tyhjennysproppua ei jostain syystä löydy.
        Click image for larger version

Name:	20240415_192451.jpg
Views:	1361
Size:	315,5 Kt
ID:	1971414
        Myös vaihdevivustoon tuli vaihtaa laatikkoon sopiva vaijeri, mutta vm. 06 -> 07 on vaihdevivuston konstruktio muuttunut,
        Click image for larger version

Name:	20240416_190556.jpg
Views:	1365
Size:	183,2 Kt
ID:	1971415 Click image for larger version

Name:	20240416_184430.jpg
Views:	1352
Size:	112,1 Kt
ID:	1971416
        Vaihtoon meni siis koko vivusto, onneksi nuppi kävi vanhasta ja liittimet olivat ennallaan.
        Attached Files

        Comment


        • #5
          Ois muuten jollekulle kuka samaa hommaa miettii, niin 5v manuaalivaihteisto 3.0 bensan perästä, kardaanin, perä, vetarit, avon taka-apurunko, käsijarruvaijerit, sedanin tankki ja aluslämpöpellit uutta harrastajaa vailla.

          Tästä keskustelusta hyvin näkee mihin kannattaa varautua. Ei mitään sillain tekemätöntä, ku monet osat on tehty siten, että senkun vaihtaa samoihin reikiin vastaavan osan kiinni.

          Privaviestillä voi lähestyä, jos haluaa vaikkapa ensi talven illoiksi autotalliin jotain tekemistä, hinta ei ole paha (alta tonni) kaikista. Sori pienestä mainostuksesta, mutta onpa vaan niin hyvä threadi moiseen ?

          Comment


            #6
            Vaihdevivuston vaihdon jälkeen vaihdoin downpipen automaattilaatikolle sopivaksi. Tähän tuli uusi tarvike.
            Sitten pääsikin nostamaan uuden vaihdelaatikon paikalleen. Vaihteiston öljynjäähdytyksen putket sopi syylärin yhteydessä, multitronicissakin käytössä olleisiin letkuihin.
            Click image for larger version

Name:	20240426_184034.jpg
Views:	908
Size:	280,6 Kt
ID:	1974878
            Click image for larger version

Name:	20240426_184229.jpg
Views:	902
Size:	243,3 Kt
ID:	1974877
            Taka-apurungon ja bensatankin irroituksesta ja asennuksesta ei kuvia tullut valitettavasti otettua.
            Yllättävän paljon joutui sisustaa purkamaan abs:n antureiden irroituksen vuoksi.
            Click image for larger version

Name:	20240405_202302.jpg
Views:	905
Size:	240,2 Kt
ID:	1974881
            Piti siis purkaa
            - niskatuet (näiden muoviholkit on aika v-mäiset saada rungosta irti)
            - selkänoja
            - suksiluukku kokonaisuudessaan
            - sivupahvit (kaiuttimet ja listat ensin)
            - istuinosa

            Avantissa samaan tilanteeseen pääsi vain nostamalla takapenkin istuinosan pois, tässä meni hyvin kokonainen ilta.

            Nelikon tankille löytyi puuttuvat kierteet korista massan ja teipin alta.
            Tämän jälkeen myös etu- ja taka-apurunko löysivät paikkansa.
            Click image for larger version

Name:	20240402_184843.jpg
Views:	919
Size:	264,2 Kt
ID:	1974879
            Click image for larger version

Name:	20240510_104337.jpg
Views:	909
Size:	296,8 Kt
ID:	1974880 Click image for larger version

Name:	20240511_212215.jpg
Views:	923
Size:	159,4 Kt
ID:	1974886
            Seuraavaksi kardaanin vuoro
            Kardaanin keskilaakeri piti pientä rahisevaa ääntä, joten sekin meni vaihtoon ennen asennusta.
            Click image for larger version

Name:	20240314_191736.jpg
Views:	905
Size:	150,8 Kt
ID:	1974882
            Uusi ei sitten ollutkaan kannakkeeltaan täysin sopiva, mutta sen sai muokattua käypäiseksi
            Click image for larger version

Name:	20240316_101144.jpg
Views:	920
Size:	115,2 Kt
ID:	1974883 Click image for larger version

Name:	20240316_120523.jpg
Views:	925
Size:	220,5 Kt
ID:	1974884
            Laakerin kannakkeet (käytännössä kulmaraudat) irroitin luovuttaja-autosta ja hitsasin paikalleen. Tämä siis oli ainoa auton muokkausta vaativa kohta koko projektissa.
            Click image for larger version

Name:	20240511_101246.jpg
Views:	922
Size:	192,9 Kt
ID:	1974885

            Comment


              #7
              Ennen kardaanin lopullista kiinnitystä tuli vaihtaa myös vähän pidemmät käsijarrujen vaijerit.
              Click image for larger version

Name:	20240516_202922.jpg
Views:	923
Size:	172,1 Kt
ID:	1974889
              Lähes käyttämätön nelikon pakoputkisto minulla sattui olemaan varastossa aiemman sedanin jäljiltä. Siihen sitä ei koskaan tullut vaihdettua, ja heti ~10 vuoden odottelun jälkeen sille oli tarvetta.
              Click image for larger version

Name:	20240516_210738.jpg
Views:	928
Size:	142,9 Kt
ID:	1974890
              Sähköjen osalta tuli vetää uuden bensatankin toisen anturin johdot mittaristolle sekä jatkaa bensapumpun ohjaimelta johdot pumpulle, se siirtyi tankin vaihdon myötä kontista takapenkin alle.

              Samalla vedin myös aiemmin mainitun vetokoukun boksille virrat
              - päävirta
              - heräte
              - jarrupolkimelta signaali
              - CAN-väylän johdot.

              Päävirran ja herätteen otin sulakeboksilta. CAN-väylän mittaristolta, johon käytin CAT5-tietoliikennekaapelia. Yksi pari meni can-väylälle, ylimääräisiä pareja käytin herätteeseen sekä jarrupolkimen signaaliin.
              Click image for larger version

Name:	20240701_182954.jpg
Views:	908
Size:	172,5 Kt
ID:	1974891
              Vaihdevivustonn liittimelle tuli myös tehdä pari muutosta ja vetää solenoidille virrat, koska sen ohjaus tapahtuu maattamalla tiptronicissa.
              Click image for larger version

Name:	20240701_183040.jpg
Views:	901
Size:	104,0 Kt
ID:	1974892
              Lisäksi nyt oli helppo viedä myös johdot subbarille konttin
              Click image for larger version

Name:	20240513_221253.jpg
Views:	918
Size:	321,3 Kt
ID:	1974895 Click image for larger version

Name:	20240515_210931.jpg
Views:	907
Size:	161,1 Kt
ID:	1974894

              Näiden lisäksi tuli vaihtaa abs-ohjainyksikkö. Tämä taas aiheutti vähän päänvaivaa. ESP-kiihtyvyysanturi ei alkanut toimimaan vaihdon jälkeen (implausible signal). Lopulta vaihto tuli tehtyä toiseenkin kertaan, 2006 mallivuonna on tapahtunut jokin muutos myös abs-purkkiin, jonka vuoksi luovuttaja-autosta otettu ei toiminut esp-anturin kanssa.

              Ensimmäinen koeajo ei sähköjen puolelta mennyt ihan putkeen:
              https://www.instagram.com/p/C7XM3PduFTQ/

              Mutta lopulta kaikki vikakoodit olen saanut korjattua, ja lopputuloksena:
              Click image for larger version

Name:	20240709_155003.jpg
Views:	1007
Size:	131,7 Kt
ID:	1974893
              Muutosprosentit 12%

              Valmista ei kuitenkaan vielä ole, projekti jatkuu vielä :)

              Comment


                #8
                Kyllä on ollut iloa lukea tätä, onneksi olkoon että projekti tuli lailliseksi :) !

                Comment


                • #9
                  Kuinkas helpolla tuon muutoskatsastaminen onnistui?

                  Comment


                    #10
                    Siinä ei tosiaan mitään ihmeempää ollut, eikä ajallisestikaan ma-katsastuksen yhteydessä tehtynä kovin pitkään ottanut.
                    Kaikki osat kun on oe:ta ja menee alkuperäisiin kiinnityspaikkoihin -> mitään tarkempia selvityksiä rakenteista ja lujuuksista ym. ei tarvita. Vain vaihdettujen osien luettelointi.
                    Sama koskee myös sähköpuolta; kaikki on tehty alkuperäisillä osilla ja koodauksilla -> ei tarvetta millekään patenttiratkaisuille.

                    Comment


                    • #11
                      No hyvä tietää, mulla katsastusmies alkoi ehdottelemaan poikkeuslupahakemusta Traficomilta. Sanoin että en varmasti ala hakemaan :D

                      Comment


                        #12
                        Taisi olla kyseinen auto eilen moottoritien varressa hätävilkut päällä. Eihän mitään isompaa sattunut?

                        Comment


                          #13
                          No olihan se. Bensatankin mittari ei ollut ihan ajantasalla, 30km rangen kohdalla meno loppui. Täytyy tehdä kalibrointi sen osalta kuntoon.
                          Ei siis onneksi mitään fataalia, ihan vain ajamaan on päässyt tähän asti.

                          Comment


                            #14
                            Click image for larger version

Name:	IMG-20240818-WA0016.jpg
Views:	318
Size:	147,0 Kt
ID:	1976645
                            Kiitos vielä Harjula pelastusyrityksestä moottoritieltä. Samalla kerralla akkukin päätti päivänsä, joten hinurilla mentiin kotiin.

                            Tyhjän tankin säätö oli jostain syystä ihan pielessä. Tankkasin 8L ja säädin nyt niin, että näyttää 10km rangeksi. Ennen säätöä näytti 100km.
                            Viimeksi muokannut heiki; 24.8.2024, 21:03.

                            Comment


                              #15
                              Eikös se useasti ole niin että range kun on 100km niin 7-8l ainetta on tankissa?

                              Comment


                                #16
                                Siinä uskossa ainakin olen ajanut tähän mennessä aiemmilla kamppeilla :D

                                Comment

                                Working...
                                X