Jospa tästäkin kirjoittais jotain muistiin jälkipolville. Edellisenä harrasteautona nelisen vuotta toiminut Porsche meni hirvikolarin seurauksena vakuutusyhtiölle lunnaiksi. Samoihin aikoihin oli agendalla myös käyttöauton vaihto, edellisen Skodan myin pois ja hain vaihteeksi taas A6 Avantin. Sepä nyt on ihan vaan arkitylsä työkäyttis 2.0tdi jota ei sen kummemmin tule harrastettua. Oli siis selvästi tyhjä kohta elämässä ja samaan aikaan tämän auton entinen omistaja oli menettänyt hermonsa lopullisesti kun aina jotain vikaa, viimeisimpänä sitten vuosikatsastuksen päästömittauksella tullut pomppu ja taas olisi ollut rahanmenoa tiedossa.Tein ihan höpelön tarjouksen ja ei siinä kovin montaa päivää mennyt kun TT vaihtoi omistajaa. Edellinen omistaja oli tämän lempinimennyt Keltsiksi joten mennään sillä.
Minullahan ei ole ikänään ollut sitten pienintäkään mielenkiintoa ja kiinnostusta koko korimallia kohtaan. Mutta ei siinä nyt korkealta pudonnut kun kolmen viikon nettopalkalla sai nelivetoisen pikkusportin. Arvelin hiukan niin että eiköhän siitä tavalla tai toisella jossain vaiheessa saa omansa pois. Joko laittaa viat kuntoon ja katsastaa myyntiin tai sitten jos tykästyy enemmän niin pitää itellään.Vielä en ole päättänyt onko jompikumpi näistä vai joku kolmas vaihtoehto mihin sitten lopulta päätyy.
Ostaessa auto oli siis katsastamatta, päästöistä oli jäänyt kiinni. Kaikesta muusta merkkiharrastuneisuudesta huolimatta tämä on minulle ensimmäinen 1.8T ja sitäpä pääsikin sitten ihan tosissaan opiskelemaan. Kone kävi aika levotonta tyhjäkäyntiä ja koko auto tärisi, myös voimaa puuttui selvästi siitä mitä 225hp auton pitäisi tuntua. Arvelin että käyn hakemaan baselinen missä kunnossa auto on ja ajoin itse ensi töikseen näyttään katsastusmiehelle. Mitään muuta vikaa ei löytynytkään mutta päästöistä ei mene läpi, tästä on kokonainen toinen ketju josta selviää mitä kaikkea tässä välissä tapahtui--> https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-pieless%C3%A4
Edellisen omistajan aikana oli tehty jossain vaiheessa jostain syystä kansiremontti, vaihdettu ahdin ja pakosarja, tehty kansiremontti toiseen kertaan, vaihdettu katalysaattori, tehty jakopää, ainakin laturi on vaihdettu, vissiin akkukin... Ylipäätään ilmeisesti ns. koko ajan ollut jotain. Minulle tullessa oli edelleen vikana ne päästöt ja flektien ohjauksen ongelmat. Konehuoneen molemmat flektit huusivat aina kun sulake oli paikallaan, niin kauan kuin akussa virtaa riitti. Sitäkin oli koitettu korjata vaihtamalla uusi flektipaketti, vaihtamalla flektien ohjainboksi, vaihtamalla moottorin lämpöanturi ja ilmastoinnin painekytkin. Jäljelle jäi oikeastaan enää syylärin päässä oleva lämpökytkin joka näytti vanhalta. Vaihdoin sen ja tuntuisi tulleen sillä kuntoon. Mitä nyt sen kytkimen johtoliittimen lukituksen oli joku joskus paskonut ja liitin oli liimattu kiinni kytkimeen.
No ne päästöt. Takalambda oli jossain vaiheessa vaihdettu, sittemmin myös softattu pois käytöstä mutta etummaisen lambdan vaihdosta ei ollut mitään tietoa. Päättelin että siinä se vika on, tilasin uuden orkkiksen ja vaihdoin ja odotukset korkealla hakemaan uusi hylky katsastukselta. Tässä samalla kierroksella käytin myös polttoainesuuttimet Finjectorilla tarkastettavana, varmuuden vuoksi. Niissä ei ollut mitään vikaa eli sinänsä tarpeeton reissu mutta ei ole kovin kallista ja tietääpä nyt senkin. Lambdan vaihto ei vaikuttanut päästöihin mitään. Koska autoon oli verraten vähän aikaa sitten vaihdettu uusi katalysaattori niin seuraavaksi lähdin kokeilemaan ilmamäärämittaria. Uusi orkkis paikalleen, tässä yhteydessä tein itelleni boost-leak adapterin ja ryhdyin paineistamaan konetta. Vuotoja löytyikin huohotusletkuista ja putkista aika runsaastikin, ne parsin siinä samalla kun odottelin uutta maffia saapuvaksi. Maffi tulikin ja nyt jo isommalla itsevarmuudella taas konttorille hakemaan uuden kerran hylsy. Aivan samat arvot kuin aiemmillakin kerroilla, ei lähelläkään sitä mitä pitäisi.
Näiden remonttien jälkeen polttoainetrimmit kuitenkin näytti jo aivan normaaleilta ja kone kävi hyvin, voimaa oli tarjolla paremmin kuin kertaakaan minulle tullessa. Noinkohan se katalysaattori kuitenkaan olisi ihan kunnossa. Seuraavaksi sitten koittamaan uudella katalysaattorilla. Ei nyt enää peräännytä kun on tähänkin asti tultu. Tänään sitten taas henkseleitä paukuttamaan katsastusasemalle ja kappas vaan, uudella katilla meni aivan nätisti arvoihin ja leima paperiin. Tulipa tehtyä turhaa huoltoa aika paljon mutta nyt tietää että konehuoneessa ei ole käytännössä yhtäkään vanhaa osaa. Pääsee seuraavat pari vuotta toivottavasti pelkillä öljynvaihtohuolloilla.
Vieläkin on aika monta pientä bugia korjattavana mutta ei enää yhtäkään kovin isoa. Lämpökytkimen johtoliittimen korjaus, näkyy vähän tiputtavan kytkimen juuresta jäähdytysnestettäkin eli vaihdampa sinne toisenlaisen tiivisteen. Katalysaattoriputken jättöpään liitos vähän valskaa, käytämpä sen auki ja vähän tahnaa väliin. Kakkoslambdan asentokin jäi osoittamaan liian paljon alaspäin (tämän huomaa muun muassa siitä että anturi jää katsastusaseman nosturiin kun lähtee ajamaan nosturilta pois). Olen kattiputkea asentaessa onnistunut myös painamaan kardaanin lämpösuojaa koska kardaani hinkkaa siihen nyt kiinni. Sitten on kaikkea pienempää, öljyjen vaihtoa haldeksiin, vaihteistoon, perämurikoihin, tehostajaan. Kaukosäädin ei toimi, huohotusletkut pitää rakentaa paremmin kokonaan uusiksi tai ehkä laittaa silläkin rahalla catch can, keväällä viimeistään jostain hommata toinen vannesarja. Alusta on aivan kamala ja kaipa sitä voimanpaskaakin sais vähän enemmän olla. Eikse tekeminen yli 20 vuotta vanhan auton kanssa varmaan varsinaisesti koskaan kesken lopu. Ompa mulla nyt sitten tämmönenkin ollut. Katotaan mitä tulee.
Minullahan ei ole ikänään ollut sitten pienintäkään mielenkiintoa ja kiinnostusta koko korimallia kohtaan. Mutta ei siinä nyt korkealta pudonnut kun kolmen viikon nettopalkalla sai nelivetoisen pikkusportin. Arvelin hiukan niin että eiköhän siitä tavalla tai toisella jossain vaiheessa saa omansa pois. Joko laittaa viat kuntoon ja katsastaa myyntiin tai sitten jos tykästyy enemmän niin pitää itellään.Vielä en ole päättänyt onko jompikumpi näistä vai joku kolmas vaihtoehto mihin sitten lopulta päätyy.
Ostaessa auto oli siis katsastamatta, päästöistä oli jäänyt kiinni. Kaikesta muusta merkkiharrastuneisuudesta huolimatta tämä on minulle ensimmäinen 1.8T ja sitäpä pääsikin sitten ihan tosissaan opiskelemaan. Kone kävi aika levotonta tyhjäkäyntiä ja koko auto tärisi, myös voimaa puuttui selvästi siitä mitä 225hp auton pitäisi tuntua. Arvelin että käyn hakemaan baselinen missä kunnossa auto on ja ajoin itse ensi töikseen näyttään katsastusmiehelle. Mitään muuta vikaa ei löytynytkään mutta päästöistä ei mene läpi, tästä on kokonainen toinen ketju josta selviää mitä kaikkea tässä välissä tapahtui--> https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-pieless%C3%A4
Edellisen omistajan aikana oli tehty jossain vaiheessa jostain syystä kansiremontti, vaihdettu ahdin ja pakosarja, tehty kansiremontti toiseen kertaan, vaihdettu katalysaattori, tehty jakopää, ainakin laturi on vaihdettu, vissiin akkukin... Ylipäätään ilmeisesti ns. koko ajan ollut jotain. Minulle tullessa oli edelleen vikana ne päästöt ja flektien ohjauksen ongelmat. Konehuoneen molemmat flektit huusivat aina kun sulake oli paikallaan, niin kauan kuin akussa virtaa riitti. Sitäkin oli koitettu korjata vaihtamalla uusi flektipaketti, vaihtamalla flektien ohjainboksi, vaihtamalla moottorin lämpöanturi ja ilmastoinnin painekytkin. Jäljelle jäi oikeastaan enää syylärin päässä oleva lämpökytkin joka näytti vanhalta. Vaihdoin sen ja tuntuisi tulleen sillä kuntoon. Mitä nyt sen kytkimen johtoliittimen lukituksen oli joku joskus paskonut ja liitin oli liimattu kiinni kytkimeen.
No ne päästöt. Takalambda oli jossain vaiheessa vaihdettu, sittemmin myös softattu pois käytöstä mutta etummaisen lambdan vaihdosta ei ollut mitään tietoa. Päättelin että siinä se vika on, tilasin uuden orkkiksen ja vaihdoin ja odotukset korkealla hakemaan uusi hylky katsastukselta. Tässä samalla kierroksella käytin myös polttoainesuuttimet Finjectorilla tarkastettavana, varmuuden vuoksi. Niissä ei ollut mitään vikaa eli sinänsä tarpeeton reissu mutta ei ole kovin kallista ja tietääpä nyt senkin. Lambdan vaihto ei vaikuttanut päästöihin mitään. Koska autoon oli verraten vähän aikaa sitten vaihdettu uusi katalysaattori niin seuraavaksi lähdin kokeilemaan ilmamäärämittaria. Uusi orkkis paikalleen, tässä yhteydessä tein itelleni boost-leak adapterin ja ryhdyin paineistamaan konetta. Vuotoja löytyikin huohotusletkuista ja putkista aika runsaastikin, ne parsin siinä samalla kun odottelin uutta maffia saapuvaksi. Maffi tulikin ja nyt jo isommalla itsevarmuudella taas konttorille hakemaan uuden kerran hylsy. Aivan samat arvot kuin aiemmillakin kerroilla, ei lähelläkään sitä mitä pitäisi.
Näiden remonttien jälkeen polttoainetrimmit kuitenkin näytti jo aivan normaaleilta ja kone kävi hyvin, voimaa oli tarjolla paremmin kuin kertaakaan minulle tullessa. Noinkohan se katalysaattori kuitenkaan olisi ihan kunnossa. Seuraavaksi sitten koittamaan uudella katalysaattorilla. Ei nyt enää peräännytä kun on tähänkin asti tultu. Tänään sitten taas henkseleitä paukuttamaan katsastusasemalle ja kappas vaan, uudella katilla meni aivan nätisti arvoihin ja leima paperiin. Tulipa tehtyä turhaa huoltoa aika paljon mutta nyt tietää että konehuoneessa ei ole käytännössä yhtäkään vanhaa osaa. Pääsee seuraavat pari vuotta toivottavasti pelkillä öljynvaihtohuolloilla.
Vieläkin on aika monta pientä bugia korjattavana mutta ei enää yhtäkään kovin isoa. Lämpökytkimen johtoliittimen korjaus, näkyy vähän tiputtavan kytkimen juuresta jäähdytysnestettäkin eli vaihdampa sinne toisenlaisen tiivisteen. Katalysaattoriputken jättöpään liitos vähän valskaa, käytämpä sen auki ja vähän tahnaa väliin. Kakkoslambdan asentokin jäi osoittamaan liian paljon alaspäin (tämän huomaa muun muassa siitä että anturi jää katsastusaseman nosturiin kun lähtee ajamaan nosturilta pois). Olen kattiputkea asentaessa onnistunut myös painamaan kardaanin lämpösuojaa koska kardaani hinkkaa siihen nyt kiinni. Sitten on kaikkea pienempää, öljyjen vaihtoa haldeksiin, vaihteistoon, perämurikoihin, tehostajaan. Kaukosäädin ei toimi, huohotusletkut pitää rakentaa paremmin kokonaan uusiksi tai ehkä laittaa silläkin rahalla catch can, keväällä viimeistään jostain hommata toinen vannesarja. Alusta on aivan kamala ja kaipa sitä voimanpaskaakin sais vähän enemmän olla. Eikse tekeminen yli 20 vuotta vanhan auton kanssa varmaan varsinaisesti koskaan kesken lopu. Ompa mulla nyt sitten tämmönenkin ollut. Katotaan mitä tulee.
Comment