Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TT 225 "Keltsi"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi TT 225 "Keltsi"

    Jospa tästäkin kirjoittais jotain muistiin jälkipolville. Edellisenä harrasteautona nelisen vuotta toiminut Porsche meni hirvikolarin seurauksena vakuutusyhtiölle lunnaiksi. Samoihin aikoihin oli agendalla myös käyttöauton vaihto, edellisen Skodan myin pois ja hain vaihteeksi taas A6 Avantin. Sepä nyt on ihan vaan arkitylsä työkäyttis 2.0tdi jota ei sen kummemmin tule harrastettua. Oli siis selvästi tyhjä kohta elämässä ja samaan aikaan tämän auton entinen omistaja oli menettänyt hermonsa lopullisesti kun aina jotain vikaa, viimeisimpänä sitten vuosikatsastuksen päästömittauksella tullut pomppu ja taas olisi ollut rahanmenoa tiedossa.Tein ihan höpelön tarjouksen ja ei siinä kovin montaa päivää mennyt kun TT vaihtoi omistajaa. Edellinen omistaja oli tämän lempinimennyt Keltsiksi joten mennään sillä.

    Minullahan ei ole ikänään ollut sitten pienintäkään mielenkiintoa ja kiinnostusta koko korimallia kohtaan. Mutta ei siinä nyt korkealta pudonnut kun kolmen viikon nettopalkalla sai nelivetoisen pikkusportin. Arvelin hiukan niin että eiköhän siitä tavalla tai toisella jossain vaiheessa saa omansa pois. Joko laittaa viat kuntoon ja katsastaa myyntiin tai sitten jos tykästyy enemmän niin pitää itellään.Vielä en ole päättänyt onko jompikumpi näistä vai joku kolmas vaihtoehto mihin sitten lopulta päätyy.

    Ostaessa auto oli siis katsastamatta, päästöistä oli jäänyt kiinni. Kaikesta muusta merkkiharrastuneisuudesta huolimatta tämä on minulle ensimmäinen 1.8T ja sitäpä pääsikin sitten ihan tosissaan opiskelemaan. Kone kävi aika levotonta tyhjäkäyntiä ja koko auto tärisi, myös voimaa puuttui selvästi siitä mitä 225hp auton pitäisi tuntua. Arvelin että käyn hakemaan baselinen missä kunnossa auto on ja ajoin itse ensi töikseen näyttään katsastusmiehelle. Mitään muuta vikaa ei löytynytkään mutta päästöistä ei mene läpi, tästä on kokonainen toinen ketju josta selviää mitä kaikkea tässä välissä tapahtui--> https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...-pieless%C3%A4

    Edellisen omistajan aikana oli tehty jossain vaiheessa jostain syystä kansiremontti, vaihdettu ahdin ja pakosarja, tehty kansiremontti toiseen kertaan, vaihdettu katalysaattori, tehty jakopää, ainakin laturi on vaihdettu, vissiin akkukin... Ylipäätään ilmeisesti ns. koko ajan ollut jotain. Minulle tullessa oli edelleen vikana ne päästöt ja flektien ohjauksen ongelmat. Konehuoneen molemmat flektit huusivat aina kun sulake oli paikallaan, niin kauan kuin akussa virtaa riitti. Sitäkin oli koitettu korjata vaihtamalla uusi flektipaketti, vaihtamalla flektien ohjainboksi, vaihtamalla moottorin lämpöanturi ja ilmastoinnin painekytkin. Jäljelle jäi oikeastaan enää syylärin päässä oleva lämpökytkin joka näytti vanhalta. Vaihdoin sen ja tuntuisi tulleen sillä kuntoon. Mitä nyt sen kytkimen johtoliittimen lukituksen oli joku joskus paskonut ja liitin oli liimattu kiinni kytkimeen.

    No ne päästöt. Takalambda oli jossain vaiheessa vaihdettu, sittemmin myös softattu pois käytöstä mutta etummaisen lambdan vaihdosta ei ollut mitään tietoa. Päättelin että siinä se vika on, tilasin uuden orkkiksen ja vaihdoin ja odotukset korkealla hakemaan uusi hylky katsastukselta. Tässä samalla kierroksella käytin myös polttoainesuuttimet Finjectorilla tarkastettavana, varmuuden vuoksi. Niissä ei ollut mitään vikaa eli sinänsä tarpeeton reissu mutta ei ole kovin kallista ja tietääpä nyt senkin. Lambdan vaihto ei vaikuttanut päästöihin mitään. Koska autoon oli verraten vähän aikaa sitten vaihdettu uusi katalysaattori niin seuraavaksi lähdin kokeilemaan ilmamäärämittaria. Uusi orkkis paikalleen, tässä yhteydessä tein itelleni boost-leak adapterin ja ryhdyin paineistamaan konetta. Vuotoja löytyikin huohotusletkuista ja putkista aika runsaastikin, ne parsin siinä samalla kun odottelin uutta maffia saapuvaksi. Maffi tulikin ja nyt jo isommalla itsevarmuudella taas konttorille hakemaan uuden kerran hylsy. Aivan samat arvot kuin aiemmillakin kerroilla, ei lähelläkään sitä mitä pitäisi.

    Näiden remonttien jälkeen polttoainetrimmit kuitenkin näytti jo aivan normaaleilta ja kone kävi hyvin, voimaa oli tarjolla paremmin kuin kertaakaan minulle tullessa. Noinkohan se katalysaattori kuitenkaan olisi ihan kunnossa. Seuraavaksi sitten koittamaan uudella katalysaattorilla. Ei nyt enää peräännytä kun on tähänkin asti tultu. Tänään sitten taas henkseleitä paukuttamaan katsastusasemalle ja kappas vaan, uudella katilla meni aivan nätisti arvoihin ja leima paperiin. Tulipa tehtyä turhaa huoltoa aika paljon mutta nyt tietää että konehuoneessa ei ole käytännössä yhtäkään vanhaa osaa. Pääsee seuraavat pari vuotta toivottavasti pelkillä öljynvaihtohuolloilla.

    Vieläkin on aika monta pientä bugia korjattavana mutta ei enää yhtäkään kovin isoa. Lämpökytkimen johtoliittimen korjaus, näkyy vähän tiputtavan kytkimen juuresta jäähdytysnestettäkin eli vaihdampa sinne toisenlaisen tiivisteen. Katalysaattoriputken jättöpään liitos vähän valskaa, käytämpä sen auki ja vähän tahnaa väliin. Kakkoslambdan asentokin jäi osoittamaan liian paljon alaspäin (tämän huomaa muun muassa siitä että anturi jää katsastusaseman nosturiin kun lähtee ajamaan nosturilta pois). Olen kattiputkea asentaessa onnistunut myös painamaan kardaanin lämpösuojaa koska kardaani hinkkaa siihen nyt kiinni. Sitten on kaikkea pienempää, öljyjen vaihtoa haldeksiin, vaihteistoon, perämurikoihin, tehostajaan. Kaukosäädin ei toimi, huohotusletkut pitää rakentaa paremmin kokonaan uusiksi tai ehkä laittaa silläkin rahalla catch can, keväällä viimeistään jostain hommata toinen vannesarja. Alusta on aivan kamala ja kaipa sitä voimanpaskaakin sais vähän enemmän olla. Eikse tekeminen yli 20 vuotta vanhan auton kanssa varmaan varsinaisesti koskaan kesken lopu. Ompa mulla nyt sitten tämmönenkin ollut. Katotaan mitä tulee.
    Attached Files

    #2
    Jos maltat lastuttaa ja laittaa "jämäkämpää" alustaa (oikeasti esim KW variante 1 on pehmeämpi käytökseltää arkiajossa kuin vakio, mutta radalla jäykempi), niin et varmaan malta tuosta luopua sen jälkeen. Sen verran kivoja pikkusportteja nämä taotaot on, ei mitää tykkejä, mutta hauskoja ajaa

    Comment


      #3
      Kiva väri tuo keltuainen.

      Haldexiin voi huollon yhteydessä laittaa vaikka tuota lientä, pitäisi olla aika paljon vakiota kestävämpää:
      https://speed-autoteile.fi/index.php...oduct_id=35720

      Comment


        #4
        Kuinka usein Haldexin öljyt pitikään vaihtaa, kevyessä ratakäytössä?

        Aika hienon näköisiä nämä taotaot, varsinkin värillisinä! Onnittelut hankinnasta!
        Viimeksi muokannut Killeri; 2.1.2024, 22:59. Perustelu: Viestit yhdistetty.

        Comment


          #5
          Mä oon vaihtanut 50tkm välein öljyn ja filtterin. Ja näyttää olevan riittävä, sillä auto olllut mun käytössä melkein 200tkm ja alkuperäiset haldex-rojut vielä autossa... yllättävän luja ollut vaikka kaikkea olen pelännyt

          edit: ja kolleegana töissä on hydrauliikkasuunnittelija, joka on kevyesti vainoharhainen öljyjärjestelmien suhteen ja saanut ihmeitä aikaan järjestelmien kestävyyden kanssa pelkästään puhtauteen ja öljyn laatuun panostamalla (eli ne suodattimet ja vaihtovälit on ihan ihan halpa henkivakuutus haldexillekkin)
          Viimeksi muokannut J-M Koopikka; 3.1.2024, 08:49.

          Comment


            #6
            Hyvä, että katin vaihto auttoi. Hämärä muistikuva gen1 haldexista, että öljyt 30tkm välein, suodatin 60tkm välein tehtaan ohje.

            Comment


              #7
              Hieno väri! Onnittelut hankinnasta, nämä TT:t taitaa jakaa mielipiteitä sekä harrastajien että tavisten keskuudessa. Löytyy mielipiteitä, ite ainakin tykkäsin kun tuommonen oli joskus. Mun mielestä hyvässä tasapainossa hankintahinnan/käyttökulujen/kestävyyden ja suorituskyvyn ja ulkonäön kanssa.

              Comment


                #8
                Täytyy sanoa, että hiton nätisti istuu tuo keltainen tuohon! Auto kun on muutenkin vähän erikoisen näköinen niin kyllähän tää ulkonäköä pelastaa tosi paljon verrattuna johonkin perushopeaan.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja TomVi Näytä viesti
                  Hyvä, että katin vaihto auttoi. Hämärä muistikuva gen1 haldexista, että öljyt 30tkm välein, suodatin 60tkm välein tehtaan ohje.
                  Kyllä, valmistajan määrittelemä on 30tkm välein öljyt, 60tkm välein öljyt+suodatin. Meinasin vaihdella molempia kyllä 30tkm välein, kustannus ei ole niin suuri. Kyllähän tämä(kin) korimalli on ihan oikeella värillä heti eri näköinen, kun joku harmaasävy. Tai vaikka kalsarinsininen.

                  Comment


                    #10
                    Alkoi tuntuun viikonloppuna että ei se haldex ihan täysillä toimi. Tilasin öljyt, suodattimen ja sutin vaihtotyökalun. On kyllä melkonen keksintö sekin meisseli.

                    Näky olevan se perämurikan ja korin välinen maajohtokin hapettunu poikki. Korjaampa senkin samalla kun siellä suunnalla touhuaa.

                    Keskuslukon kaukosäädönkin sain entrattua, oli olevinaan aika tyhmä vika. Kaukosäätimessä oli patteri väärinpäin... sen kun käänsi oikein päin niin meni paritus kerrasta läpi.

                    Muutempa ei oo tarvinnu kun ajaa vaan, enemmän tai vähemmän dynaamista testiajoa. Tuntuis pysyvän kasassa, kop kop.

                    Comment


                      #11
                      No niin, nyt on ähisty sitten tommosen 1gen haldexin öljyt ja suodatin. On kyllä melko erikoinen huoltokohde. Laitoin öljytuubin pakastimeen tunniksi ennen kun aloin lutraamaan uusia öljyjä sisälle, ajatuksena että tulee edes hiukan vähemmän vauhdilla pihalle kun täyttöruutan ottaa pois ja alkaa proppua laittamaan kiinni. En tiiä oliko mitään hyötyä, aika suttaamista oli yhtä kaikki.

                      Suodattimen avainkin oli silleen 99% sopiva, aivan ei liikerata riittänyt kiertään suodattimen korkkia niin että olis saanu aina vaihdettua seuraavaan hampaaseen. Otti työkalun varsi bensatankkiin kiinni. Aikani sitä kirosin auton alla ja lopulta päätin että omatpa on työkaluni ja vetelin rälläkällä siivun siitä kalusta pois. Helpottu kummasti, olis tarvinnu heti uskoa eikä kymmentä minuuttia ensin kirota sopimattomia työkaluja.

                      Perämurikan maajohdon askartelin samalla uusiksi, en kyllä sitäkään tiedä mikä virka semmosella on kun en missään muussa autossa ole vastaavaa tavannut mutta tässäkin asiassa noudatan vanhaa oppia "When in doubt, trust the germans." Kaipa sille joku syy on siellä olla.

                      Comment


                        #12
                        Pitäis kyllä joskus ihmetellä se Haldex suodattimen paikka ja miettiä saisko sille paremman kalun tehtyä

                        Comment


                          #13
                          Kaupan valmiista tuli parin minuutin muokkaamisella ihan hyvä, ei kannata pyörää keksiä uudestaan.

                          Comment


                          • #14
                            Näytti se kulkeneen tänään ainakin Pyymäelle asti, väri oli hyvä tuntomerkki. Joskus tein tuttavan TTq:hun huoltoa ja mietin etteikö konsernilla ollut sen vertaa vipuvartta neuvotella perän toimittajan kanssa että filtteri olisi pistetty luokse päästävää paikkaan. Ajellessa tuskailin sen keskikonsolin tangon kanssa jolla keinotekoisesti riistetään keskipituuden ylittäneiden kuljettajien kaikkinainen matkustusmukavuus.

                            Comment


                              #15
                              Tämä vaihtoi tänään omistajaa, ketjun varmaan voi lukottaa toistaiseksi.
                              Viimeksi muokannut hopsis; 24.2.2024, 16:34.

                              Comment

                              Working...
                              X