Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TT 8N 3.2 DSG quattro '04

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi TT 8N 3.2 DSG quattro '04

    Olin aina ollut sitä mieltä, että TT on tavallaan ihan hieno auto, mutta ei sellainen, mitä haluaisin omistaa. No, 2022 keväällä hyvä ystäväni TeroPee myrkytti ajatuksen 8N:stä harrasteautona. Myrkytys onnistui yllättävän helposti, kun silloin Nettiautossa oli myynnissä misanonpunainen 1.8Tq. Kolmihenkiselle perheelle TT coupe toimisi tarvittaessa myös ihan käyttöpelinäkin, koska on pieni takapenkki. Punaisesta yksilöstä en päässyt kuitenkaan hinnasta sopuun, tai pikemminkin toinen ostaja maksoi pyyntihinnan. Se tiesi autokuumeen siirtymistä remissioon, autokuume kun yksilöityi vain juuri siihen tiettyyn punaiseen yksilöön, koska olenhan punaisten Audien suuri ystävä.

    Syksyn tullen reipashenkinen autokuume alkoi herätä, olihan Nettiautossa myynnissä tuplasti kalliimpi Glutorange-värinen 8J TTS. Eihän sekään tietysti mikään punainen ollut, mutta kyllä en tekisi Huoneistokeskuksen oranssista numeroa vetopaikassa. Oltiin ihan siinä ja tässä, että budjetti olisi räjäytetty perinteisin menoin. No, sitten sekin poistui myynnistä. Omistaja ei vaihtunut, tarkistin senkin asian toki autokuumepäissäni. Annoin asian olla, eikä Nettiautossa edelleenkään ollut minkään valtakunnan hakuvahteja. Ajattelin kuitenkin jonkun ajan päästä taas Nettiauton valikoimasta hakea asioikseni 8J:t. Se kun jotenkin kummitteli, ja eihän hakuun tarvitse rajoituksia laittaa, kun valikoima on pieni ja sitä rataa. Näin fiksuna ajattelin. Siinä hetken aikaa skrollattuani, katsoin, että mikäs se tuommonen 3.2 8N on listalla noiden 8J-koristen seassa, ajettukin vain 103tkm. Kalsarinsininen, sinisillä penkeillä ja tiheäpuolaisilla OE BBS:llä. Eli ei yhtään sellaisia asioita, mitä autolta haluaisin.

    Asia jäi jostain syystä kuitenkin hautumaan mieleen, sitten iski allekirjoittaneelle korona. Olin niin kipeä 1,5vko, etten kyennyt muuhun kun päivittämään välillä puhelimen selainta, onko se vielä myynnissä yksityisellä. Koronasta selvisin, ja samalla selvisi myös, että TT poistui myynnistä. Syletti. Oli muistaakseni perjantai. Taas tapani mukaan tarkistus auton tiedoista, kelle se meni. Traficom tiesi kertoa, että se on myyntivarastovakuutuksessa. Hetkinen, sehän on oltava myynnissä jossain. No, Nettiauto taas auki, ja Hämeenlinnassahan se pikkuliikkeen listoilla. Viestiä toveri Styroksille Tampereelle lauantaiaamuna, että kerkeisitkö tekemään ennakkotarkistuksen. Toveri tuumasta toimeen, ja autosta kantautui vihreää valoa lauantai-illaksi. Pari asiaa johti toiseen ja sunnuntaina illalla kohti Hämeenlinnaa hotelliin yöksi. Maanantaina heti aamusta liikkeen ovenripaan kiinni. Lopputulemana TT:n kanssa kotia kohti.

    En oikein vieläkään osaa selittää, että miten minulla on 8N TT, vaaleansinisenä, sinisillä nahkapenkeillä ja tiheäpuolaisilla vanteilla. Sitä mietin muutaman kerran kotimatkaa ajellessa. Olen ollut aina sitä mieltä, että mitään noista em. spekseistä en autossa kaipaa, tai ainakaan haluaisi.

    Tällä yksilöllä on ollut kaksi aiempaa suomiomistajaa (pl. välissä olevat autoliikkeet). Ensimmäinen on asennuttanut autoon Defa-moottorilämmittimen, ja hankkinut talvirenkaat. Talvella ei ollut ajettu kuin muutama kerta, liikennekäyttöhistoriasta päätellen. Kuuden vuoden omistuksen jälkeen siirtynyt Tampereen Laakkosen myyntirivin kautta minua edeltäneelle pariskunnalle, kenellä ollut kolme vuotta, pelkästään kesäkäytössä.

    Auton tarkemmat speksit:

    - Käyttöönotto 11/2003, mallivuosi 2004
    - Ostohetkellä mittarissa 103tkm
    - Tuotu Suomeen 2013
    - 3.2 VR6, moottorikoodi BHE, 184kW/250hv
    - Haldex-neliveto
    - DSG-vaihteisto

    Ulkoväri: Gletscherblau helmiäissininen (LZ7K)
    Sisusta: Sininen (Seeblau) nahkaverhoilu, kumi- ja kangasmatot, tumma sisäkatto

    Kesärenkaat&vanteet:
    - Pirelli P Zero 225/40R18
    - 8N TT OE 3.2 lisävarustevanne BBS RS803 8x18" ET33

    Talvirenkaat&vanteet
    - Bridgestone Noranza 001 225/40R18
    - 8N TT OE 3.2 lisävarustevanne "7-Speichen" 7.5x18" ET32

    Tehdaslisävarusteet:
    - Radio/CD Concert
    - 6CD-vaihtaja
    - BNS 4.1 navi
    - Bose Sound System
    - Xenonit
    - FIS

    #2
    Auto oli koko lailla orkkiskuntoinen, pl. talvirenkailla olevat tarvikevanteet. Ne oli niin rumat, etten laittanut niitä kertaakaan edes alle minun omistuksessa. Kaikki vannemyyntimediat auki ja OE 17" hakuun, kun renkaat oli jo valmiiksi. Ei ole muuten ihan läpihuutojuttu 5x100 pelissä löytää mieleisiä. Ensisijaisesti haussa oli 8N OE aikakausikorrektit vanteet, eli ei alkupään versioita. Autohan on mallivuotta 2004, otettu käyttöön 11/2003.

    Lopputulemana sillä aikataululla alle päätyi Saksasta 17" 8X S1 talvivanteet, millä ajettiin eka talvi. Speksit 2mm vaille samat kuin TT:n orkkis 17" vanteissa, eli 7.5x17 ET34. Kaikkea muuta pientä modernisointia tuli myös asennettua: orkkisjohtosarja, jotta ajovalot syttyy sytytysvirran ohjaamana, kaistanvaihtovilkku, BT-adapteri Concertiin ja tärkeimpänä autosta puuttunut vakionopeussäädin. 3.2:ssa on muuten 1.8T:stä poiketen valmiina johdot sähköboksilta ECU:lle, eli kannattaa ostaa TDI:n vakkaripaketti. En tätä tiennyt, piti siksi vähän tehdä johtotehtäviä ostamaani sarjaan.

    Pieni muutos tuli vielä vakioputkistoon, kun huomasin syyn vähän jännille (=osittain liian vaimeille) pakoäänille. 3.2:ssahan on toinen rööri alle 3000rpm kiinni alipainetoimisella läpällä. Ranetin kokeeksi läpän jatkuvasti auki tulppaamalla alipainelinjan ohjauskellolle. Nyt on oikein mukava kuunnella junamoottorin sulosäveliä. Olen vakaasti sitä mieltä, että tähän autoon VR6 on just hyvä moottori, en ole vieläkään kyllästynyt pakonuottiin.

    Rovaniemelläkin tällä pidettiin oikein kivaa, terveisiä kesäautoileville edellisille omistajille, jos tätä lukevat. Rovaniemellä arto s ehdotti, että jos toisin tämän Classiciin kerhon osastolle toukokuussa. Olihan näyttelyn teemana "Kupee on upee". Tottahan minä lupasin, mitään sen kummemmin miettimättä. Kotona kun aloin asiaa oikein miettimällä miettiä, niin tarvis varmaan pari pikkujuttua tehdä vielä ennen messuja.

    Vaikka TT oli varsin siisti lähtöjään, maalattiin siitä pieniä ruosteenalkuja piiloon, samoin molemmista puskureista ylimääräiset kilvenreiät veks. Näin päästiin eroon oksennusrefleksiä aiheuttaneesta W124-takakilvenalusesta ja EU-kilvistä. Lisäksi alusta vaihtui Bilstein B14 coilovereihin, paksummat H&R vakaajat vaihtui, ja loppusilauksena OE BBS RS803 lipat, sekä auton maalipinta kiillotettiin ja myöhemmin maalin kuivuttua myös pinnotettiin. Lisäksi vanha kunnon mikrokytkinvika iski Rovaniemellä, ja kuskin oven lukkomoduuli meni vaihtoon.
    Viimeksi muokannut Harjula; 4.12.2023, 23:33.

    Comment


      #3
      Näillä eväin Classiciin esille, ja päätyipä auto vielä syksyllä kesäkauden päätteeksi myös Hötsiin.

      Comment


        #4
        TeroPee sai tuhlattua kesällä 2023 lisää allekirjoittaneen rahoja, ja päädyin linkkivinkin myötä ostamaan sulovileninä 18" uudet nastarenkaat Torista. No, eihän sitä tarvis enää kun etsiä talvivanteet niille. Sehän on helppoa, tällä kertaa ei kelpaa mikään muu kuin 8N OE -valikoima. Käytännössä siis joko 9-puolainen Sline-vanne tai 7-puolainen 3.2 spesifi optiovanne, minkä olen todennut jo ajat sitten olevan aivan karsean ruma. No, senhän voi arvata, että kumpi vannemalli autoon talveksi päätyi. Se rumin vaihtoehto tietenkin. En oikein sitäkään osaa selittää, miksi näin. Toki vanteet löytyi kirjaimellisesti naapurista. Ne oli varsin juhlitut, joten pulverimaalauksen kautta alle. Väriksi valikoitui RAL-kartasta sävy RAL 9023, pearl dark grey. Tästä ideasta kiitos Lipposelle, jonka Touaregin vanteiden sävystä se ajatus sitten lähti. Uusiin talvivanteisiin vielä vannepinnoite niskaan ja kovaa ajoa.

        Auto on nyt ollut n. vuoden päivät, ja ajettu on sinä aikana 10tkm. Kyllä on ollut peli, tykkään laitteesta oikein kovasti edelleen. Ajatuksena on pitää tämä abaut OE-kuosissa, jotta mahdollinen museointi sitten aikanaan onnistuisi. Tätä ei ole siis tarkoitus alkaa ahtamaan. Seuraavaksi tulossa isompi huolto, missä vaihdetaan DSG-, haldex- ja peräöljyt. Aiemmin mainitun mikrokytkinvian ohella 8N-harrastamista on ollut tähän mennessä myös FIS-näytön pikselivikojen muodossa. Tämäkään ei varsinaisesti päässyt yllättämään.

        Comment


          #5
          Hienoa, että näistä 3.2:sta tehdään enemmänkin juttuja foorumille. Ilo lukea muitten vastaavista :) Hieno ulkoväri, sisusta varmasti jakaa mielipiteitä.

          Comment


            #6
            On jäänyt elävästi mieleen kun nuorena miehenalkuna Kajaanin Laakkosella piti käydä kuolamaassa hopeista esittelyautoa, malli oli siis uusi silloin. Kovasti sitä haaveili että tällainen täytyy joskus saada. Pari kertaa vuosien varrella ollut aika lähellä, mutta vielä ainakaan ei ole taloudessa TT:tä ollut. Ehkä vielä joskus.

            Tämän yksilön läheltä nähneenä täytyy todeta että on vuoden 2004 autoksi timanttisessa iskussa sisältä ja ulkoa. Voimalinja on varmasti se piste iin päälle tässä kopassa. Hyvä hankinta on, erittäin hyvä.

            Vähän vanteisiin menevänä ihmisenä yllätyin noiden kesävanteiden kanssa, että ovat todella auton alkuperäisvanteet. Sopii kokonaisuuteen erittäin hienosti.
            Viimeksi muokannut oopee; 5.12.2023, 20:27.

            Comment


              #7
              Alkuperäinen kirjoittaja TomVi Näytä viesti
              Hieno ulkoväri, sisusta varmasti jakaa mielipiteitä.
              Allekirjoitan tuon lausahduksen ihan täysin. Ulkoa todellakin hieno, sisältä vähän värimaailmaltaan no joo mutta kunnoltaan ihan mint. Oli tosiaan yllätys kuinka hyväkuntoinen yksilö siellä liikkeessä oli, jos ei olisi ollut ostajaa valmiina olisi voinut itseäkin kiinnostaa.

              Comment


                #8
                Oho, olipas oma nimi mainittuna useampaan kertaan. :D

                Hieno on kyllä Karin TT. Tosiaan kun tuota harrasteautoa Karille mietittiin niin tuli katsottua myös ulkomaiden hintataso näille. Ei muuten varsinaisesti kannata lähteä tuollaista erikseen Saksasta hakemaan, ainakaan halvemman hinnan perässä.

                Sisusta tuossa on onneksi vain penkkien osalta smurffinnahkaa ja esim. kojelauta on musta. Vähentää huomattavan paljon interiöörin erikoisuutta.

                Olen päässyt ajamaan tällä autolla muutamaan otteeseen ja on kyllä kiva laite. Voimaa se toki kaipaisi, oma persdyno kun on kalibroitunut eri asteikolle, mutta jos sille tielle lähtee niin aihiohan on siihenkin tarkoitukseen oiva. 3.2 Veera kun ahdettavissa jopa ihan laillisesti jos olen oikein ymmärtänyt.

                Tämä auto on saanut arvoisensa kodin, jossa se varmasti viihtyy vähintään museorekisteröintiin saakka.

                Comment

                Working...
                X