Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

RS4 B5 Noggy - Back to Basics

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    RS4 B5 Noggy - Back to Basics

    Terve,

    Foorumilta jo aiemminkin tuttu risa tarttui omistukseeni keväällä kohtuu reippaassa projektikunnossa. Tämä olisi nyt tarkoitus saattaa maaliin ja pelastaa tulevaisuuden klassikko (ellei ole jo?).
    Tämä toimikoon enemmän rakennuspäiväkirjana, kuin että lähdettäisiin tekemään mitään erikoisratkaisuja tai hakemaan suuria hevosvoimamääriä.

    Lyhyesti:

    - Nogaro Blue
    - Leima loppunut 2015
    - Mittarissa noin 260 tkm
    - Neljäs omistaja, kolmas suomessa

    Silloin joskus vielä kokonaisena
    Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	4402
Size:	220,8 Kt
ID:	1964237

    Ostopäivä
    Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	4353
Size:	123,3 Kt
ID:	1964238

    Ujutettu pelipaikoille
    Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	4312
Size:	104,7 Kt
ID:	1964239


    Aiemman omistajan topicissa onkin paljon tarinaa, mitä keretty tekemään, apurungot, nilkat jarrut puhallettu pulveroitu yms yms.
    Aloitettiin riisumalla kaikki alustasta pois ja pesemällä 15 vuoden roskat pois.

    Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	4323
Size:	184,7 Kt
ID:	1964240

    Ja koska pohjan läpikäyminen on nykyään trendikästä, tehtiin se myös tähän.
    Pohjasta raapustettiin aivan kaikki töhnä pois, hiekkapuhallettiin ja uudet pinnat Tikkurila GPL teollisuusepoksi-sarjan tuotteilla. Epoksia meni 4 kerrosta välihiontojen kera.


    Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	4327
Size:	109,1 Kt
ID:	1964241 Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	4291
Size:	98,0 Kt
ID:	1964242 Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	4316
Size:	122,8 Kt
ID:	1964243 Click image for larger version

Name:	10.jpg
Views:	4350
Size:	142,3 Kt
ID:	1964244

    Lopulliset pinnat tuli Finikorin tuotteilla.

    Click image for larger version

Name:	11.jpg
Views:	4365
Size:	186,2 Kt
ID:	1964245




    #2
    Autoonhan oli aiemmin yritetty tehdä valomodia eri mallisarjan valoilla ja keulan rautaa sekä muovikehikkoa oli leikelty. Tukirauta hitsattiin takaisin omalle paikallensa, poistettiin ruostepisteet ja suihkastiin uudet pinnat.

    Epoksia

    Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	4276
Size:	101,0 Kt
ID:	1964247

    Väriä ja lakkaa

    Click image for larger version

Name:	9.jpg
Views:	4312
Size:	91,5 Kt
ID:	1964248

    Comment


      #3
      On sullakin tuon pohjan kanssa ollut tekemistä. Hapotitko ruosteita?

      Mitä tuo Finikorin musta mömmö on?

      Comment


        #4
        Minkälaisella menetelmällä tuo pohja rapsuteltiin puhtaaksi massoista?

        Comment


          #5
          Finikorin suojapanssari, vastaava kuin raptori. Tuntuu, että jää napsun pehmeämmäksi kuin raptor, äänieristyksen puolesta näin varmasti parempi.
          Aika hyvin sai puhallettua kaikki kriittiset paikat ruostejämistä pois, happoa meni ainakin tankin pannan kiinnitysrautaan, mikä todella ahtaassa välissä.

          Massat lähti säädettävällä rälläkällä ja teräsharjapäällä. Kierroksia noin 4k, jotta massa ei lähde sulamaan.
          Ahtaat välit vinku + erilaisia päitä.
          Tunteja... Meni.

          ​​​​

          Comment


            #6
            Sisustan ollessa vielä irti, tuli vaihdettua ennakoivasti sisäkenno. Kyllähän tuossa jumppaamista riittää, kun tekee kasassa olevaan autoon varta vasten.
            Click image for larger version

Name:	IMG20240101173533.jpg
Views:	3685
Size:	152,0 Kt
ID:	1965338


            Sisämaton nurkasta löytyi hiukan kosteutta, joten se piti vielä kylvettää mäntysuopa-pesussa päältä ja alta. Nyt saakin tuulettua pariviikkoa ihan rauhassa.

            Click image for larger version

Name:	IMG20231230184734.jpg
Views:	3705
Size:	136,4 Kt
ID:	1965339

            Samalla tuli visiota sisämaton värjäyksestä tummanharmaa --> synkkä musta.
            Löytyisikö harrastajilta kokemuksia värjäysoperaatiosta? Miten / millä hyvä ja kestävä lopputulos.

            Comment


              #7
              Täysin mustasta näkyy lika helpommin. Mutta minuakin kiinnostaa tietää millä noita sisustan osia olisi hyvä värjätä :)

              Comment


                #8
                Mattamustalla spraylla samaan aikaan eri suuntiin harjaten saa värin vaihdettua mutta ei niin hyvää lopputulosta että uudestaan tekisin. Meinaa maton karva kovettua ja tympeä pitää puhtaana. Ei siis varsinaisesti ratkaisu ongelmaan vaan yksi kokemus parempia odotellessa.

                Comment


                  #9
                  Samaa olen puntaroinut. Näkyy löytyvän ihan aiheeseen liittyvää maaliakin: https://www.youtube.com/watch?v=EVN0DAicJ4s
                  Hobbyhall myy vajaan 10€ hintaan, mutta käytännön kokemuksia en löytänyt äkkiseltään mistään. Täytyy kokeilla kun muut hommat saa alta pois, eli varmaan parin vuoden päästä :D

                  Comment


                    #10
                    Tuo heikin linkkaama maali voisi olla kokeilun arvoinen, jättääkö millaisen pinnan. Aika kevyesti vetelee tuossa pensselillä. Pohjamaton karva on pitempi/huokoisempi niin saa ainakin tavallista sprayta läärätä reilusti enemmän mitä tuossa videossa jotta peittää kunnolla ja sen takia se karva varmaan sitten kovettuu.

                    Comment


                      #11
                      Luulisin, että purkkimaaleilla pinta jää hieman kovaksi tai karva "klimppiseksi".
                      Yksi tapa olisi tekstiiliväri + kuution noppa ja 24h aikaa, mutta tätä ei pääse toteuttamaan.

                      Comment


                        #12
                        Tällänen tuli vastaan, ei huonolta näytä.......
                        https://youtu.be/erxVAC6wpkM?si=kEcMemsbFFbYZC8U

                        Comment


                          #13
                          Jäi nyt tuo värjäys toteuttamatta, mutta eipä mitään. Kelpaa oikein hyvin tuommoisenaan myös.
                          Viimeaikoina harrasteluaika ollut erittäin kortilla, mutta jotain pientä keretty touhuamaan.

                          Kelkkojen alumiinipuslat meni harrastajatoverille ja tilasin korvaavaksi strongflexin polyuretaaniset, jottei nyt ihan keksit tipu suusta.

                          Click image for larger version  Name:	IMG20240109163629.jpg Views:	0 Size:	114,0 Kt ID:	1966475 Click image for larger version  Name:	IMG20231210151658.jpg Views:	0 Size:	153,8 Kt ID:	1966481


                          Apurungot ja takaiskarin yläpäänkotelo käsittelin sisäpuolelta kotelosuojalla, jospa kestäis auton loppuiän. Alustan kaikki puslat purin vielä kertaalleen auki ja voitelin ne huolella strongflexin omalla rasvalla. Olipahan mukava niputella puhdasta osaa puhtaaseen koriin kiinni.

                          Click image for larger version  Name:	IMG20240120151114.jpg Views:	0 Size:	176,8 Kt ID:	1966480 Click image for larger version  Name:	IMG20240109180427.jpg Views:	0 Size:	94,9 Kt ID:	1966478 Click image for larger version  Name:	IMG20240120165319.jpg Views:	0 Size:	76,1 Kt ID:	1966473 Click image for larger version  Name:	IMG20240119164930.jpg Views:	0 Size:	121,7 Kt ID:	1966476


                          Tradilta vielä sai ostettua helmamuovin uudet takakiinnikkeet, niihin ruiskautin vielä epoksin päälle suojaksi. Etukiinnikkeiden kohtalo vielä vähän epäselvä, thetunerilta saa etummaista kiinnikkettä, takimmaisen joutuu varmasti itse askarrella.

                          Click image for larger version  Name:	IMG20240126173357.jpg Views:	0 Size:	91,1 Kt ID:	1966474 Click image for larger version  Name:	IMG_20240203_233856.jpg Views:	0 Size:	96,3 Kt ID:	1966482

                          Seuraavana on sisustan kasaus työnalla, jahka ehtii kunnolla. Tässäkin piti aloitella detaileista.
                          Ensin löytyi turvavöistä pilkkua, näille kunnon kylpypesu ja kuivaus.

                          Click image for larger version  Name:	IMG20240128163943.jpg Views:	0 Size:	157,1 Kt ID:	1966479

                          Sekä takalasien tummennuskalvot irti. Kalvoa oli kaksi kerrosta, kuinka tyypillistä on tuplakalvottaminen, joku ammattilainen voi kertoa? Liimajämät lähti näppärästi sinolilla.

                          Click image for larger version  Name:	IMG20240202182923.jpg Views:	0 Size:	57,3 Kt ID:	1966477




                          Viimeksi muokannut Sirppis; 4.2.2024, 08:40. Perustelu: .

                          Comment


                            #14
                            Voitelitko puslat myös ulkokehältä? Kuvan perusteella näyttäisi siltä. Niitä ei pidä voidella kuin sisäreiästä, koska puslan ei pidä pyöriä tukivarrressa. Ainoastaan tapin pitää pyöriä puslassa.

                            Comment


                              #15
                              Mä oon aina voidellut, ettei vahingossakan alkaisi narisemaan. Sen verran tiukat on ollu sovitteet, että ei oo kyllä pyörineet vaikka oliskin ollut rasvaa tai kuparitahnaa välissä. Osa ollut myös niin tiukkoja sovitteita, että ilman voitelua ei olis menneet ehjänä paikalleen.

                              Comment


                              • #16
                                Ihan viimisen päälle tekemistä. Arvostan.

                                Comment


                                  #17
                                  En usko, että puslien läpivoitelu aiheuttaa mitään ongelmaa. Suurinosa ylimääräisistä joka tapauksessa tursuaa ulos. Eipähän jää narisemaan.


                                  Alusta ja muut pohjan kilkkeet on aika pitkälti saatu asenneltua takaisin, muutamia pisteosia saapui viimeviikolla vielä tradilta.

                                  Click image for larger version  Name:	IMG20240323185252.jpg Views:	292 Size:	108,9 Kt ID:	1968776

                                  Alkuperäinen abs-pumppu oli aika hyvin mätinyt sisältä, se hankittiin korvaava tilalle + kehikolle hiekkaa ja maalia. Pyyhkijänvivuston tappien o-renkaat olivat myös pettäneet. Vivusto oli täysin jumissa. Putsauksella, o-renkailla ja uusilla rasvoilla ainakin nyt liikkuu käsin.

                                  Click image for larger version  Name:	IMG20231115194629.jpg Views:	294 Size:	115,2 Kt ID:	1968777 Click image for larger version  Name:	IMG20240312162203.jpg Views:	290 Size:	174,4 Kt ID:	1968778 Click image for larger version  Name:	IMG20240312182518.jpg Views:	288 Size:	82,2 Kt ID:	1968779

                                  Click image for larger version  Name:	IMG20240303150249.jpg Views:	285 Size:	144,9 Kt ID:	1968780 Click image for larger version  Name:	IMG20240303150305.jpg Views:	287 Size:	86,5 Kt ID:	1968781


                                  Sisustakin nykyhetkellä jo aika pitkälle kasattuna, pilarit, sisäpuolen kynnysmuovit ja etupenkit vielä odottaa.

                                  Click image for larger version  Name:	IMG20240327212527.jpg Views:	301 Size:	98,5 Kt ID:	1968782

                                  Manulab Oy teki taikatemppuja sisustan nahkaosille, iso hatunnosto kädenjäljelle, suosittelen.

                                  Click image for larger version  Name:	IMG-20240321-WA0008.jpg Views:	292 Size:	85,0 Kt ID:	1968783 Click image for larger version  Name:	IMG-20240321-WA0006.jpg Views:	295 Size:	178,5 Kt ID:	1968784


                                  Konehuonettakin on keretty jo hiukan täyttämään, eniten meni aikaa kaikkien osien putsaukseen, johtosarjat oli karmeassa mähmässä.

                                  Click image for larger version  Name:	IMG20240327212655.jpg Views:	270 Size:	138,4 Kt ID:	1968785


                                  Seuraavana olisi to-do listalla:

                                  - Ovien putsaus + kuskin kahvan vaihto
                                  - Jarrusatuloiden värinvaihto
                                  - Perämurikan tiivisteet
                                  Ja jospa tämän jälkeen pääsisi koneen kimppuun
                                  Viimeksi muokannut Sirppis; 18.4.2024, 08:41.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kummoisesti ei olla keretty hommia tekemään eteenpäin, mutta jotain pientä kumminkin.

                                    Tarkempaan syyniin otettiin ovet ja kuskin ovenkahva.

                                    Ensin deepcleania

                                    Click image for larger version

Name:	IMG20240323231020.jpg
Views:	1872
Size:	206,5 Kt
ID:	1970101

                                    Ränsistyneet bitumimatot roskiin

                                    Click image for larger version

Name:	IMG20240325181525.jpg
Views:	1871
Size:	193,8 Kt
ID:	1970102

                                    SK-Autosoundilta tilalle vespaa ja integraa.

                                    Click image for larger version

Name:	IMG20240407133912.jpg
Views:	1870
Size:	192,4 Kt
ID:	1970103 Click image for larger version

Name:	IMG20240407155707.jpg
Views:	1861
Size:	168,3 Kt
ID:	1970104

                                    Kuskinoven kahvamekanismi oli mätinyt aika huolella. Purkuautosta uusi tilalle ja hommat rokkaa. Tradilta sai vielä tappeja kahvoihin.

                                    Click image for larger version

Name:	IMG20240326194026.jpg
Views:	1877
Size:	147,4 Kt
ID:	1970105 Click image for larger version

Name:	IMG20240430202527.jpg
Views:	1884
Size:	195,5 Kt
ID:	1970106

                                    Comment


                                      #19
                                      Noniin, vähän taas etiäpäin.

                                      Ovet sain viskattua paikoilleen, vielä olisi johtosarjojen pujottelu koriin sekä ikkunamekanismirungon säädöt.

                                      Jarrut meni vielä atomeiksi, päälle ruiskittiin normadur polyurtsimaali sävyssä RAL1018 ja akryylilakka.

                                      Click image for larger version

Name:	IMG20240520194015111.jpg
Views:	1639
Size:	177,4 Kt
ID:	1970918 Click image for larger version

Name:	IMG20240520195212111.jpg
Views:	1618
Size:	111,6 Kt
ID:	1970919

                                      Comment


                                        #20
                                        Raikas keltainen

                                        Comment


                                          #21
                                          Iisakin kirkkoa taas hiposteltu.

                                          Vaihdelaatikon ja perän kopat puhaltelin hiekalla puhtaaksi, alle happoprimeri ja päälle 2k RAL9006. Tiivisteitä ja stefoja vielä odotellaan.

                                          Click image for larger version

Name:	IMG20240603161221.jpg
Views:	1326
Size:	86,1 Kt
ID:	1971498

                                          Comment


                                          • #22
                                            Huikeeta jälkeä. Kaikki viimeistelyn kautta paikoilleen, eikä missään tingitä. Jos myyntihaluja sattuu olemaan, niin tällaisesta yksilöstä saa kovan rahan Keski-Euroopan markkinoilla. Tuolle saa helposti Classic Datan luokitus 1:n.

                                            Comment


                                              #23
                                              Kiitos Fromi.

                                              Ei tämä varsinaisesti mikään entisöinti projekti ole, mutta käydään nyt läpi pitkän kaavan kautta, onhan tämä liikenteestä ollut pois pian 10-vuotta.


                                              ​​​Kori makaa vielä pukeilla, mutta otin jo yllätysboxin auki

                                              ​​​​​​ Click image for larger version

Name:	IMG20240609125734.jpg
Views:	964
Size:	82,4 Kt
ID:	1971998 Click image for larger version

Name:	IMG_20240618_120321.jpg
Views:	995
Size:	133,7 Kt
ID:	1971999

                                              Tuli toinen kone hommattua harrastajalta, löytyi sopivasti tampereen kupeesta. Tällä ajettu noin 100k mailia ja ollut säilytyksessä noin 8-vuotta. Risan mukana tullut strokeri alakerta lähti jatkojalostukseen.

                                              Tämäkin mylly purettiin atomeiksi, tarkistetaan kokonaan läpi, putsataan paikat, uudet laakerit ja h-profiiliveivit sisään.

                                              Click image for larger version

Name:	IMG20240615202717.jpg
Views:	1014
Size:	116,1 Kt
ID:	1972000 Click image for larger version

Name:	IMG20240615184554.jpg
Views:	1021
Size:	162,5 Kt
ID:	1972001 Click image for larger version

Name:	IMG20240615235604.jpg
Views:	1012
Size:	100,2 Kt
ID:	1972002

                                              ​​​
                                              ​​

                                              Comment


                                                #24
                                                Ai että, kun hienon näköistä settiä.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ja taas pala kerrallaan eteenpäin..

                                                  Koneen purkuvaiheessa turbojen öljynjakotukin tumppi jäi irrottaessa lohkoon kiinni, tiukasti oli muurautunut. Tarkkasilmäiset bongaa edellisistä kuvista. No onneksi uusia vielä sai, tradi pelastaa.
                                                  Click image for larger version

Name:	IMG20240720192726.jpg
Views:	405
Size:	323,8 Kt
ID:	1975272

                                                  Lohkon kävin vingulla läpi ja päälle temacoattia.
                                                  Öljypohjat, vesiputket ja muut irto-osat puhaltelin puhtaaksi, happoprimerit alle, normadur polyuretaanit päälle.
                                                  Click image for larger version

Name:	IMG20240720192110.jpg
Views:	406
Size:	100,9 Kt
ID:	1975273 Click image for larger version

Name:	IMG20240720192212.jpg
Views:	396
Size:	95,8 Kt
ID:	1975274
                                                  ​​​​​​
                                                  Konehuone, kun on muuten niin tunkkanen, vähän raikkautta sekaan.
                                                  Click image for larger version

Name:	IMG20240720191809.jpg
Views:	401
Size:	63,3 Kt
ID:	1975275

                                                  Vakiomännät huljuttelin UÄ-pesurissa ja niistä kyllä irtosi valtava määrä roskaa. Samoilla vauhdeilla koneeseen menee FCP:n H-veivit, ARP:n runkopultit.

                                                  Click image for larger version

Name:	IMG20240715160813.jpg
Views:	403
Size:	161,6 Kt
ID:	1975276 Click image for larger version

Name:	IMG20240720193051.jpg
Views:	410
Size:	175,8 Kt
ID:	1975277

                                                  Nyt sitten odotellaan maailmalta koneen tiivisteitä kasapäin.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X