Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S6 4B Avant -00

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    S6 4B Avant -00



    Auton hankinta

    Harrasteautoksi ja kakkosautoksi hankittu S6 4B Avant AQJ moottorilla ja 6 lovisella 01E manuaalivaihteistolla. Varusteita mm. sähkö Recarot, aurinkokenno kattoluukku, navi plus, Bose, aurinkoverhot takaluukussa ja takaovissa, penkinlämmittimet edessä ja takana, lisälämmitin, tutkat takana, sekä jälkiasenteinen irroitettava vetokoukku.

    Auto on tuotu Saksasta 2003. Huolto / korjaus historia on melko hyvin dokumentoituna alusta lähtien joskin muutamista muutoksista ei ole tietoa. Päällimmäisenä olisin halunnut tietää milloin ZWN-vaihteisto on tuohon laitettu ja siihen liittyvät muutostyöt tehty. Näemmä lähtöjään ollut automaatti tämäkin. Sen verran näin, että ainakin 2008 tähän oli vaihdettu ATF öljyt, eli ollut tiptronic vielä silloin ja manuaali swappi on ilmeisesti tehty Suomessa.

    Edellinen omistaja oli teettänyt tähän muutamia isompia remontteja, jotka osaltaan tukivat minun osto housujen päälle pukemista. Jakopää oli tehty, jarrusatulat, startti, laturi, akku, ohjaustehostimen pumppu, takavaimentimet ja oikean puolen katti oli uusittu. Edellinen omisti tämän noin 2,5v ajan. Hintaan vaikutti koneesta kuuluva paha ääni käynnistyksessä, josta myöhemmin lisää tarinaa.

    Pohjustusta ässän hankkimiseen

    Syyskuun -22 alussa myin silloisen harrsteen 100 2.8 quattron pois, mikä jäi hieman harmittamaan. Vastaavaa tuskin tulisin koskaan saamaan takaisin ja elämä ilman harrasteautoa tuntui synkältä. 8kpl C4 Audeja muutaman vuoden sisällä oli tullut omistettua muiden autojen ohella ja nyt tuntui että seuraavaksi pitäisi olla jotain muuta. Sporttisuutta ja edes hivenen suorituskykyä saisi olla. Sellaiset autot jotka ovat hieman erikoisempia ja joiden arvo ei putoa kuin ketun häntä kiinnostavat minua. Lisäksi pidän vanhemmista Audeista en vain minun persaukisuuden vuoksi, vaan myös niiden “analogisuuden” ja tunnelman vuoksi. Pitkään haaveilin A4 8E B7 DTM editionia. Näissä ostoa jarrutti se, että luonnollisesti niitä oli vähän saatavilla, hinnat melko suolaisia, tuonti ulkomailta ei hyödytä mitään eikä paljon ajettu ollut vaihtoehto. Talven liukkaat rupesi olemaan nurkan takana ja Rollon jäärata päiville piti saada joku penkanlevittäjä, niin tuli Sulo Vileninä bongattua yks biturbo C5 quattro, josta ainakin jarrut pitäisi entrata ja yksi ulompi vetari edestä uusia. Se tuli pikkuhiljaa töissä entrattua ja siitä autosta riittikin iloa hyvin seuraavan talven ja kesän verran. Siinä pelasi oikeastaan kaikki ja kyydissä ei ollut moittimista.

    Oikeastaan tuon auton seurauksena S6 alkoi kiinnostamaan ja niitä seurailin nettiautosta jatkuvasti. Yksi ihanteellinen siisti yksilö hyvillä himmeleillä ja maltillisilla kilometreillä oli tuolloin myytävänä. Sitä yritin kyllä ostaa, mutta jostain syystä myyjä ei tuntunut suostuvan sitä kuitenkaan myymään. Ihmettelen vieläkin miksi sain pakit, koska tuo kyseinen yksilö tuli myöhemmin uudelleen myyntiin samalla hinnalla ja samalta omistajalta… Näytti muuten olevan klubitarra takalasissa. Oli elokuun ensimmäinen viikko menossa ja minulla alkoi tuon viikon perjantaina kolmen viikon mittainen kesäloma. Lauantaina huomasin, että myyntiin oli tullut S6, jossa hinta ei ollut päätä huimaava ja remontteja oli tehty edellisen 2 vuoden aikana jonkin verran. Ilmoituksesta kävi jo ilmi, että jonkin ajan seisomisen jälkeen koneesta kuului rallatusta käynnistyksestä. Myyjä epäili ilmoituksen mukaan venttiilin nostimia. Soitin myyjälle ja kyselin autosta lisää. Se jäi lyhyeksi, koska myyjä sanoi, että joku tulee hakemaan sen 1,5 viikon päästä, ja aikoi ottaa auton pois myynnistä, koska kyselyä oli tullut jatkuvasti. Perhana, se meni tämäkin sitten sivu suun!

    Mulla oli tuosta rallatuksen aiheuttajasta vähän erilainen mututuntuma ja soitin myyjälle uudelleen, elettiin tässä kohtaa sunnuntaipäivää 6.elokuuta. Sanoin myyjälle että myy auto minulle, niin hyppään junaan ja tulen illalla kaupoille. Myyjä pohti asiaa tunnin verran ja suostui. Ennen puoli viideltä lähtevää junaa myin vielä biturbon siinä hötäkässä jollekin Kuusamolaiselle. Paikan päällä illalla Tampereella noin klo. 22.30 olin myyjän luona. Auto vastasi odotuksia ja oli kunnoltaan itse asiassa parempi kuin odotin. Koeajolle pistin OBD11 donglen pesään ja lähin ajeleen. Vikamuistissa oli jatkuvana bank 1 P1519 ja bank 2 P1522. Tuumasin, että taitaa olla nokkien kiristimet tiensä päässä eikä korjaus ole välttämättä halpa. Pienen keskustelun jälkeen hinta vielä putosi ja auto vaihtoi omistajaa.

    Kotimatka yön kähmässä sujui hymyssä suin. Radio oli pakko tietyissä tilanteissa laittaa nollille, että sai paremmin kuunnella V8:n mahtavia sointuja :)

    Seuraavana päivänä kotona aloitin sisustan puhdistuksella ja vanteiden vaihdolla. Alla olivat alkuperäiset 17” vanteet, jotka olivat tosi surkeassa kunnossa ja ympärillä Aatamin aikuiset keski euroopan kitkat. Vaarallset ja huono ajaa. Alle vaihdoin aftermarket A7 tyyliset 8,5 19” ET 35 vanteet, joilla viitsi paremmin ajella. Perjantai iltana Oulucruisingin jälkeen toveri oopee näpsäytti muutavan kuvan minun tuoreesta hankinnasta.


    To be contiuned...
    Viimeksi muokannut Kauhunaama; 14.11.2023, 21:29.

    #2
    Tämä on hieno yksilö. Hyvillä varusteilla ja värillä. Tykkään kovasti.

    Comment


      #3
      Kieltämättä oikein komea yksilö. Tekisi itsekin mieli tälläinen omistaa vielä jonain päivänä :')
      Viimeksi muokannut eemu; 15.11.2023, 20:09.

      Comment


        #4
        Perheessä aikoinaan on 4B S6. Ikäisekseen hieno kyyti. Automaatti pilasi sen aika totaalisesti, sen puolesta manuaalina tuo voi olla viihdyttävä.

        Ajovaloihin kunnolliset projektorit sisälle niin näkee myös pimeällä. Sinne sopii joko evo-x:t tai todennäköisemmin nämä:
        https://speed-autoteile.fi/index.php...oduct_id=29657

        Comment


          #5
          Siinä on ihan valtava ero. Automaatin kanssa kulku on kyllä mukavaa ja helppoa mutta mutta ei millään muotoa kovin ripeää. Manuaalia voi sitten jo oikeasti ajaa. 7 vuotta oli oma C5 ässä ja kyllähän se vaan kokonaisuutena oli vallan mainio.

          Comment


            #6
            Onnittelut hankinnasta! Itselläni vastaavalla tekniikalla oleva sedan on ollut 9 vuotta harrasteena kesäkäytössä. Talvisin on remppaa riittänyt, joten varaosia voit kysellä jos ja kun tulee tarvetta. Hyllystä löytyy monenlaista, myös jakopään hiluja.

            Comment


              #7
              Kiitoksia! Varmasti tulen osia jossain vaiheessa kyselemään.

              Tämä sinun auto jäi kyllä mieleen kun näin sen kerran Ouluntullissa, on kyllä todella hieno laite. Tulehan kahveelle taas joku kerta, niin poristaan lisää.
              Viimeksi muokannut Killeri; 16.11.2023, 21:39. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

              Comment


                #8
                Kiristin/säädin vian korjaus ja vähän muutakin

                Koska itsellä ei ole valitettavasti mahdollista leväyttää autoa mihinkään, niin päätin teettää korjauksen omalla työpaikallani mekaanikolla. Jo aiemmin olin osiksi pyöritellyt monia vaihtoehtoja, mutta lopulta päädyin Saksalaisen CSR-Tech Berlin -osiin. Setissä oli kaikki tarvittavat, vain nokkapukkien pultit puuttuivat. Voin suositella kyseistä firmaa, laatuvaikutelma oli hyvä ja palvelussa ei ollut moitittavaa.

                Edeltävät työt sujuivat asentajalla melko reippaalla tahdilla, kohta nokka-akselit olivat ketjujen ja kiristimien kanssa pöydällä. Vanhat ketjut olivat hieman uusia pidemmät, kirstimissä oli pienet urat, olivathan nuo ilmeisesti jo sen 300tkm siellä olleet.

                Työn touhussa selvisi, että jakohihnan kiristin jumitti pohjaan ja vesipumppu vuosi nestettä akselilta, ja nämä täytyi vielä uusia. Kumma että noita ei oltu vaihdettu jakopää rempan yhteydessä. Remmi näytti kyllä ihan uudelta samoin moniurahihna. Vesipumppua irroittaessa pari pulttia pisti vastaan. Pienen herkuttelun jälkeen lähtivät aukeamaan, mutta katkesi aukaistaessa. Meni poraus hommiksi ja helicoililla kierteet kuntoon. Paketti saatiin vihdoin kasaan ja vikakoodit poistui. Nyt tyhjäkäynti kierrokset seilasivat melko korkealla, mutta uusia vikakoodeja ei silti antanut. Vaikutti siis siltä että jostain tempoo ylimääräistä ilmaa. Savukoneen avulla paljastui, että kaasuläppä kotelon välistä juoruaa, kotelo irti ja siellähän oli tiiviste katki. Tiivisteen vaihdolla tyhjäkäynti sitten asettui ja tämä saaga saatiin maaliin. Enää ei kuuluu kilinää käynnistäessä. Vanhat kiristimet jätin vielä talteen jos sattuu joskus tarvimaan, nehän voivat olla vielä ehjättävissä.

                Alkuperäinen Webasto oli yllätys yllätys mykkä. Vain sisätilapuhallin lähti pyörimään, mutta lämmitin ei sanonut mitään. Tätä oli jo ennen kiristin remonttia katsottu sen verran, että testeri ei saa ohjainlaitteeseen yhteyttä ja että sulake oli kunnossa. Nyt keula purettuna oli helppo katsoa, että jännite ainakin tulee liittimeen. Lämmitin irti ja ohjainlaitteen koppa pois. Sehän lemusi enemmän kuin vanha Saloran telkkari. Piirikortti oli siis hapettunut ja ruostunut ihan piloille. Koska uusi lämmitin olisi maksanut noin tonnin verran ja ohjainlaite taisi olla jotain 600-700€:n luokkaa, niin mietin jo vaihtoehdoksi laittaa ainakin toistaiseksi tilalle jokin letkulämmitin. Sattumoisin Toria selatessa löytyi Rovaniemeltä uusi aftermarket piirikortti, joka kävi bensaan ja dieseliin. Siitä piti yksi kohta tinata kiinni, niin pystyi käyttämään tähän thermo top z/c lämmittimeen. Tina nappi siihen, ja varmuuden vuoksi lakkasin vielä piirikortin molemmin puolin. Lämmitin irrallaan testasin vesipumpun suoralla virralla, että se pyörii. Lämmitin takaisin paikoilleen ja testaamaan. Tuntui tekevän kaikki toiminnot, mutta ei syttynyt. Toisella käynnistyskerralla lämmitin sitten syttyi ja pakoputki oli heti kuumana. Ei varmaan saanut heti bensaa, kun ollut pa letkukin irti. Orkkis lämmitin olikin toimiva peli :)

                Nyt talvipakkasilla ajellessa huomasin, että ei mitenkään kauhean hyvin nosta lämpöjä. Olisihan tuohon voinut vaihtaa termostaatin siinä kohtaa kun keula oli muutenkin levällään :,)

                Mallin vuoksi pari kuvaa vielä tähän.
                Viimeksi muokannut Kauhunaama; 17.11.2023, 20:40.

                Comment


                  #9
                  Loppuvuosi 2023

                  Mainittakoon ensin, että edellisessä postauksessa mainittu lämpöongelma häipyi parin päivän kuluttua itsestään. Viisari ei tosin nouse kuin siihen 87 asteen tienoille missä pysyy, mutta on ottanut sen nyt kolmenkympin pakkasillakin melko nopeasti, ja pirtissä tulee tosi lämmin.

                  Aikaisempi omistaja oli vaihdattanut tähän tuulilasin, muuten ihan hyvä juttu, mutta paikoillaan oli ilmeisesti A6 tuulilasi, ja se kun ei passaa ässään vaan jää alhaalta noin 5cm liian lyhyeksi. Rakonen oli täytetty milläs muulla kuin mustalla jeesusteipillä. Oli kuulemma mennyt takaisin vaihtamaan oikeaa lasia, mutta puljun pitäjä oli tässä vaiheessa ehtinyt vaihtamaan jo maisemaa. Töissä vauriokorjaamolla vaihtoivat oikean lasin paikoilleen, ja olin kyllä erityisen tyytyväinen työn jälkeen. Lasi oli puhdistettu hyvin eikä muutenkaan näkynyt mitään työnjälkeä, jopa teipin jättämät v-mäiset liimajäljet oli puhdistettu pois niinkuin niitä ei olisi ollutkaan.

                  Sisätiloissa tässä on kaikki siistiä ja ehjää, mutta ajovalokatkaisin oli hieman kulahtanut. Katkaisimessa ei myöskään toiminut valot. Taakse syttyi sumuvalot kun käänsi parkit päälle, edessä ei sumuvalot syty. Ebay selailulla löytyi sopivan hintainen uusi valokatkaisin ja samalla S6 logolla varustetut ovivalot. Uusi katkaisin paikallaan jää vielä etusumuvalot pois pelistä, ja se vika pitää vielä selvittää kunhan kerkeää. Sisustaan liittyen olin kärsinyt orastavaa unettomuutta öisin, koska paikoillaan oli automaatin ratti. Torista löytyi nyt vuoden vaihteen jälkeen sopiva ratti, jonka sain tingittyä muutamaan kymppiin. Se vaatii vielä pientä huolenpitoa ennen paikoilleen asennusta. Sisustaan on tungettu joka reikään lediset polttimot ja se jos mikä vituttaa aikuista miestä, alkaa nuo ovivalotkin olla kiikun kaakun. Nämä täytyy myös käydä läpi ja vaihtaa hehku polttimoihin.

                  Talvi vanteet ja renkaat ovat todella hirveät, mutta näillä mennään ainakin tämä talvi. Pientä näperrettävää on aina mielessä ja päivitetään tätäkin kun muutoksia tapahtuu. Hyvää alkanutta kautta 2024 kaikille!
                  Viimeksi muokannut Kauhunaama; 8.1.2024, 16:25.

                  Comment


                    #10

                    Comment


                      #11
                      C5 mittaristo on kuuluisa suuntaa-antavuudestaan. Saattaa saada moottorin vaihdolla tiptop, joskus voi riittää käsikalibrointikin (neulan siirto käsin).

                      Comment


                        #12
                        Okei tuopa on hyvä tietää.

                        Comment


                          #13
                          Talvi 2024

                          Talvi meni aikalailla ajellessa päivittäiset ajot + tietysti Rovaniemen jäärata- päivät. Sisustan valot vaihdoin kaikki ledeistä hehkupolttimoihin. Ratin vaihdoin manuaali versioon. 1syl puola oli halki ja alkoi näyttään sytytyskatkoksia. Alkuperäinenkään ei ollut kuin jotain 50€, ja sen vaihdoin. Viimeiset päivät minulla ollessa katolla kerkesi käydä Yakima wishbar taakkatelineet, ja Audin "original zübehör" kattoboksi.

                          Ässä lähti eilen uudelle omistajalle, ja näillä näkymin tuloillaan olisi seuraava harraste auto. Siitä varmaankin myöhemmin lisää.

                          Tämän saa sulkea.

                          Attached Files

                          Comment

                          Working...
                          X