Auton hankinta
Harrasteautoksi ja kakkosautoksi hankittu S6 4B Avant AQJ moottorilla ja 6 lovisella 01E manuaalivaihteistolla. Varusteita mm. sähkö Recarot, aurinkokenno kattoluukku, navi plus, Bose, aurinkoverhot takaluukussa ja takaovissa, penkinlämmittimet edessä ja takana, lisälämmitin, tutkat takana, sekä jälkiasenteinen irroitettava vetokoukku.
Auto on tuotu Saksasta 2003. Huolto / korjaus historia on melko hyvin dokumentoituna alusta lähtien joskin muutamista muutoksista ei ole tietoa. Päällimmäisenä olisin halunnut tietää milloin ZWN-vaihteisto on tuohon laitettu ja siihen liittyvät muutostyöt tehty. Näemmä lähtöjään ollut automaatti tämäkin. Sen verran näin, että ainakin 2008 tähän oli vaihdettu ATF öljyt, eli ollut tiptronic vielä silloin ja manuaali swappi on ilmeisesti tehty Suomessa.
Edellinen omistaja oli teettänyt tähän muutamia isompia remontteja, jotka osaltaan tukivat minun osto housujen päälle pukemista. Jakopää oli tehty, jarrusatulat, startti, laturi, akku, ohjaustehostimen pumppu, takavaimentimet ja oikean puolen katti oli uusittu. Edellinen omisti tämän noin 2,5v ajan. Hintaan vaikutti koneesta kuuluva paha ääni käynnistyksessä, josta myöhemmin lisää tarinaa.
Pohjustusta ässän hankkimiseen
Syyskuun -22 alussa myin silloisen harrsteen 100 2.8 quattron pois, mikä jäi hieman harmittamaan. Vastaavaa tuskin tulisin koskaan saamaan takaisin ja elämä ilman harrasteautoa tuntui synkältä. 8kpl C4 Audeja muutaman vuoden sisällä oli tullut omistettua muiden autojen ohella ja nyt tuntui että seuraavaksi pitäisi olla jotain muuta. Sporttisuutta ja edes hivenen suorituskykyä saisi olla. Sellaiset autot jotka ovat hieman erikoisempia ja joiden arvo ei putoa kuin ketun häntä kiinnostavat minua. Lisäksi pidän vanhemmista Audeista en vain minun persaukisuuden vuoksi, vaan myös niiden “analogisuuden” ja tunnelman vuoksi. Pitkään haaveilin A4 8E B7 DTM editionia. Näissä ostoa jarrutti se, että luonnollisesti niitä oli vähän saatavilla, hinnat melko suolaisia, tuonti ulkomailta ei hyödytä mitään eikä paljon ajettu ollut vaihtoehto. Talven liukkaat rupesi olemaan nurkan takana ja Rollon jäärata päiville piti saada joku penkanlevittäjä, niin tuli Sulo Vileninä bongattua yks biturbo C5 quattro, josta ainakin jarrut pitäisi entrata ja yksi ulompi vetari edestä uusia. Se tuli pikkuhiljaa töissä entrattua ja siitä autosta riittikin iloa hyvin seuraavan talven ja kesän verran. Siinä pelasi oikeastaan kaikki ja kyydissä ei ollut moittimista.
Oikeastaan tuon auton seurauksena S6 alkoi kiinnostamaan ja niitä seurailin nettiautosta jatkuvasti. Yksi ihanteellinen siisti yksilö hyvillä himmeleillä ja maltillisilla kilometreillä oli tuolloin myytävänä. Sitä yritin kyllä ostaa, mutta jostain syystä myyjä ei tuntunut suostuvan sitä kuitenkaan myymään. Ihmettelen vieläkin miksi sain pakit, koska tuo kyseinen yksilö tuli myöhemmin uudelleen myyntiin samalla hinnalla ja samalta omistajalta… Näytti muuten olevan klubitarra takalasissa. Oli elokuun ensimmäinen viikko menossa ja minulla alkoi tuon viikon perjantaina kolmen viikon mittainen kesäloma. Lauantaina huomasin, että myyntiin oli tullut S6, jossa hinta ei ollut päätä huimaava ja remontteja oli tehty edellisen 2 vuoden aikana jonkin verran. Ilmoituksesta kävi jo ilmi, että jonkin ajan seisomisen jälkeen koneesta kuului rallatusta käynnistyksestä. Myyjä epäili ilmoituksen mukaan venttiilin nostimia. Soitin myyjälle ja kyselin autosta lisää. Se jäi lyhyeksi, koska myyjä sanoi, että joku tulee hakemaan sen 1,5 viikon päästä, ja aikoi ottaa auton pois myynnistä, koska kyselyä oli tullut jatkuvasti. Perhana, se meni tämäkin sitten sivu suun!
Mulla oli tuosta rallatuksen aiheuttajasta vähän erilainen mututuntuma ja soitin myyjälle uudelleen, elettiin tässä kohtaa sunnuntaipäivää 6.elokuuta. Sanoin myyjälle että myy auto minulle, niin hyppään junaan ja tulen illalla kaupoille. Myyjä pohti asiaa tunnin verran ja suostui. Ennen puoli viideltä lähtevää junaa myin vielä biturbon siinä hötäkässä jollekin Kuusamolaiselle. Paikan päällä illalla Tampereella noin klo. 22.30 olin myyjän luona. Auto vastasi odotuksia ja oli kunnoltaan itse asiassa parempi kuin odotin. Koeajolle pistin OBD11 donglen pesään ja lähin ajeleen. Vikamuistissa oli jatkuvana bank 1 P1519 ja bank 2 P1522. Tuumasin, että taitaa olla nokkien kiristimet tiensä päässä eikä korjaus ole välttämättä halpa. Pienen keskustelun jälkeen hinta vielä putosi ja auto vaihtoi omistajaa.
Kotimatka yön kähmässä sujui hymyssä suin. Radio oli pakko tietyissä tilanteissa laittaa nollille, että sai paremmin kuunnella V8:n mahtavia sointuja :)
Seuraavana päivänä kotona aloitin sisustan puhdistuksella ja vanteiden vaihdolla. Alla olivat alkuperäiset 17” vanteet, jotka olivat tosi surkeassa kunnossa ja ympärillä Aatamin aikuiset keski euroopan kitkat. Vaarallset ja huono ajaa. Alle vaihdoin aftermarket A7 tyyliset 8,5 19” ET 35 vanteet, joilla viitsi paremmin ajella. Perjantai iltana Oulucruisingin jälkeen toveri oopee näpsäytti muutavan kuvan minun tuoreesta hankinnasta.
To be contiuned...
Comment