Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B7 1.8TQ kokonaisvaltaista rakentelua

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B7 1.8TQ kokonaisvaltaista rakentelua

    Terve,

    ajattelinpa tehdä tänne projektin omaksi ja liekkö muidenkin iloksi nytkun suunnitelmat ovat alkaneet eskaloitumaan hyvällä tavalla. Kyseessä on tosiaan 1.8T BFB koneella oleva B7 quattro, eli viimeisimpiä vanhalla jumalmoottorilla varustettuja A4:sia. Varusteina lyhykäisyydessään s-linen ulkopaketti matalemmalla alustalla, kellolla oleva webasto sekä jonkinasteinen comfort/sport sisusta. Autolle on tehty jos mitä tässä vuosien varrella, joten lyhyehkö tiivistelmä on paikallaan ennen uuden kertomista:

    Auto päätyi minulle kaverilta sopuhintaan n. 4 vuotta sitten ja 270tkm ajettuna. Hinnan syynä oli se että auto piti kylmänä sirisevää ääntä sekä se että katua lakaiseva harjakone oli pussannut kevyesti kuskin puoleista kylkeä.

    Ensimmäisen talli illan jälkeen sirinän syyksi paljastui löysällä oleva pakosarja ja siitä innostuneena päätin myllyttää koko pirssin päästäkseni eroon harjakoneen tekemistä kevyistä naarmuista. Tämän jälkeen audi toimitti käyttöauton virkaa muutaman vuoden ajan, jonka aikana tuli tehtyä seuraavaa:

    -Ennakointina öljyn imusihdin puhdistus, joka oli onneksi lähes puhdas
    -Vakio nelipuolainen ratti päivittyi napeilla olevaan 3-puolaiseen rattiin
    -Ajotietokoneen lisääminen
    -Etukaarien maalaus, sillä olivat kukkineet perinteisesti sisäkanteista
    -Moottorin huuhtelu Liqui Molyn engine flushilla sekä kannen öljykierron takaiskuventtiilin vaihto
    -Laatikon sekä perän öljyt + RVS:ät näihin sekä koneeseen
    -Kaikki murrokset sekä molemmat takavetarit
    -Jarruremppa joka kulmaan
    -Valoumpioiden myllytys
    -Sisustan äänieristys stp:n black goldilla
    -Hifipuoli tuli myös päivitettyä, etuovissa rainbowin GL-C6.2 2-tie sarja sekä takana GL-W6 midbassot joita käskyttää DLS CCi44 4-kanavainen vahvari ja soittimena Kenwood KDC-X5100BT.
    -Näiden lisäksi perushuollot, jakopää sekä kaikenlaista muuta pientä. Alla parit kuvat:

  • #2
    Jatketaan vielä omassa viestissään:

    reilu kaksi vuotta sitten heräsi ajatus, että tästähän olisi hieno tehdä pelkkä harrasteauto josta ottaisi enemmän voimaa ulos. Olosuhteet tätä varten täytyi tehdä suotaviksi joten hommasin toisen auton käyttöpeliksi ja audi jäi puhtaasti harrastevehkeeksi.

    Siitä se ajatus sitten lähti ja nyt kahden vuoden sisällä on tapahtunut seuraavaa:

    -Pyöräytin tigillä rst-putkiston joka on katilta asti 2,5" ja muuttuu 2x2". Päivitin välipöntöt myös 2" mutta nuukana pidin vielä vakiot takapöntöt paikoillaan
    -Speed autoteilen 500Nm S2 kytkinsetti kovalla vauhtiksella (oli muuten sieltä ja syvältä vaihtaa ilman autonosturia)
    -Mishimoton Z-line FMIC, jossa ahtoputket 2,5" lämpimällä puolella ja 2" kylmällä puolella
    -Nokkaketjun kiristimen uusinta
    -Lisäilmapumpun poistaminen
    -Tuulilasin vaihto

    Tuossapa kaikki mitä on aiemmin tapahtunut. Nyt seuraavaksi olisi tarkoitus ottaa koneesta vähän enemmän löylyä irti, ajatuksena aluksi n. 270hv tiedostaen sen, että auto on jo 300tkm ajettu. Ajatuksena olisi toteuttaa se seuraavilla hilkkeillä:

    -Garret GBC22-350 ahdin (tämän hommasinkin jo, on muuten hyvää palvelua Fin-turbolla!)
    -Simonsin takapöntöt nykyisen putkiston kaveriksi (saapuvat parin viikon päästä)
    -Isommat suuttimet, ehkä n. 550cc
    -Todennäköiseti valupakosarja, onko kellään kokemuksia ta-technixin sarjoista tai onko suositella hyvää valmistajaa?
    -Polttoainepuolen päivitys
    -Imupuolen päivitys
    -Kisakatti
    -Kannen irroitus ja plaanaus sekä mahdollisesti pakovenojen uusinta
    -Ohjelmointi, mutta missä? Karalalta kyselin jo tarjousta, onko kellään suositella muita hyviä puljuja?

    Tällä hetkellä auto on tallissa pukeilla. Nappasin vanhan ahtimen pois ja seuraavaksi olisi tarkoitus irroittaa kansi. Töiden vuoksi projekti etenee melko hitaasti, mutta kirjoittelen tänne sitä mukaa kun tapahtuu jotain konkreettista.

    Comment


    • #3
      Ohjelmointi tietenkin tuolla: www.erikoismoottori.fi

      Comment


      • #4
        Tallissa tapahtuu!

        Nykäsin kannen irti n. kuukausi sitten ja kaikki näytti olevan kunnossa. Päätin kuitenkin että tehdään kerralla kunnolla ja nappasin venttiilit irti kotikutoisella venttiilipuristimella.

        Venat näyttivät hyviltä, mutta päätin kuitenkin uusia pakopuolen sillä olen kuullut huonoja kokemuksia vakioista pakoventtiileistä. Uusien pakoventtiilien saapumisen jälkeen kansi lähti koneistamolle, jossa kansi plaanattiin, pako-ohjurit uusittiin, pakoseetit koneistettiin ja läpättiin. Imupuoli oli tikissä, joten siihen ei tarvinnut koskea.

        Tämän jälkeen porttasin kannen kevyesti, eli käytännössä poistin valurosot kanavista pienen muotoilun kera. Jätin imupuolen n. 150 karkeudelle ja pakopuoli tuli hierottua lähes kiiltäväksi. Ja kun vauhtiin oli päästy niin hierasin samalla imuvenat puhtaiksi sekä läppäsin ne kevyesti.

        Tämä ilta on mennytkin pienissä sinolihöyryissä, tippaakaan ei tullut läpi vaikkei jousiakaan ole vielä kiinni! :)

        Ainiin, uudet takapöntötkin saapuivat. Näillä näkymin ohjelmointi on ajankohtaista ensi keväänä ja pistinkin tuon erikoismoottorin korvan taa.

        Comment

        Working...
        X