Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Heksin S8 V10 2008

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Heksin S8 V10 2008

    Aiemman D2-koppaisen S8:n korvaajaksi löytyi mieluinen yksilö, eli lähes tappiinsa varusteltu S8 D3 vuosimallia 2008. Auto on luovutettu Saksassa, mutta mennyt jo lähes uutena Riikaan, jossa se eli vuoteen 2017 ennen tuloaan Suomeen 106 tkm. ajettuna. Latvian historia, keraamiset jarrut ja venäjänkielinen myyjä lienee jarruttaneet myyntiä, sillä auto roikkui Nettiautossa varmaan vuoden päivät ennen kuin omat hermot sen suhteen pettivät. Toki hintakin tippui tuona aikana noin 6000 euroa. Lähemmässä tarkastelussa en löytänyt autosta mitään epäilyttävää, tai juuri mitään sellaista mistä myyjä ei olisi maininnut. Maalinpaksuudet mittasin alkuperäisiksi, ja kun Audi Centerin kuntoarviossa levytkin oli kuulemma lähes uudenveroiset, niin ei ollut enää mitään hyvää syytä peruuttaa kaupoista. Kunto on varsin siisti, mutta toki on yhtä sun toista pientä laitettavaa ja korjattavaa. Posiitiivisena puolena on se, että moottorissa ei pitäisi olla mitään öljyvuotoja.

    Ynnäilin huvikseni S8:n Suomi-hinnastosta auton varusteet ja tein liitteenä olevan listan. Speksit näkee siis siitä, mutta tärkeimpinä varusteina siis keraamiset jarrut, B&O, RSE plus sekä exclusive/quattro GmbH-varusteet sisustuksessa. Hinnastosta ei löytynyt laajinta nahkapakettia custom-väreillä, mutta niiden kanssa arvelisin hinnaksi tulleen lähemmäs 290 k€ (Suomessa). Järin hyvä sijoitus tällainen auto ei siis ole ollut, kun katselee näiden hintoja tänä päivänä. Epäilen auton olleen jonkin sortin näyttelykäytössä, sillä varustelistasta löytyy koodeja "YG5 Motor show" "S3R Presentation vehicle with extra cabling for inside illumination".

    Tällä hetkellä mittarissa seisoo 190 tkm. Tarkoitus olisi tehdä hieman huoltoa ennen talvea, kirjoittelen niistä sitten tänne. VCDS on hommattu, korjausohjeita ja SSP:itä tankattu, varaosia ja työkaluja tilattu. Itselläni ei ole ollut aikasemmin näin uutta tai monimutkaista autoa, joten harrastuksenkin kannalta on opettavaisia aikoja luvassa!
    Attached Files

    #2
    Ai että tämähän on komia kapistus. Mielestäni paras korimalli, mitä kasia on valmistettu ja mitkä varusteet! Hieno laite.

    Comment


      #3
      Tätä yksilöä tuli kuolattua nettiautossa mutta ei olisi rohkeus ikinä riittänyt ostaa tuota. Hyvä että päätyi ymmärtävään kotiin.

      Comment


        #4
        Aikani minäkin vastustin, mutta sitten ajattelin että nyt tällainen pitää ostaa tai ei koskaan. Tietty näiden kanssa on koko ajan vähän jännät housussa että milloin tulee eteen joku koneen ja vaihteiston irrotuksen aiheuttava vika. Hirveästi pääomaa ei tällaiseen onneksi tartte enää laittaa kiinni. Keraamisia jarruja kunnostava firmakin on Slovakiassa (vai Sloveniassa), toki kallista on sekin. Aluksi kattelin myös ihan alkupään A8 4,2:sia missä on vielä imusarjasuihkutteinen hihnakone, mutta aika harvassa on hyvät sellaiset. Lisäksi B&O tuli vasta faceliftin myötä, ja halusin ilman muuta sellaiset.

        Comment


        • #5
          Hieno on laite, itsekin näitä D3 ässiä katselin, mutta ei vaan pokka riittänyt ... noh tuon V10:n takia, mutta sen takiahan tässä on melkoisen paljon autoa tuohon rahaan. Täytyy kyllä se sanoa, että ihme kun nämä A8:sit toimii näinkin hyvin ikäisikseen, on näissä sen verran monta purkkia ja ratkaisua, mitä ei voi kuin ihmetellä...

          Comment


            #6
            Useasti miettinyt että D3 jopa tuollaisena pikkumoottorisena ''tasalakkimallina'' on yksi parhaista autoista tällä hetkellä mitä hankintahintaan saa - ei harmita mennä istumaan kyytiin usean uuden sähköautonkaan jälkeen. Näyttää vielä kohtuu moderniltakin faceliftinä. Kyllähän näissä kaikenlaista pientä renkkaa sähköjen kanssa koko ajan on, mutta samat jutut on pienemmissä mallisarjoissa. Tietyiltä osin tekniikka on yksinkertaisempaa mitä uudemmissa kaseissa. Heksillä on todella komealla speksillä oleva peli ja vielä on renkaat potkimatta livenä.

            Comment


              #7
              Auto oli loppukesän seisonnassa ja parisen kuukautta on tullut sitä rassailtua. Ensin hinkkasin sisustan puhtaaksi peräkonttia myöten, ja vaikka se oli ihan perussiisti, niin aina esim. matoista irtoaa tekstiilipesurilla ämpäritolkulla likavettä. Kaikki nahkapinnat pesin marseille-saippualla ja toki hoitoaineet päälle. Alcantara-pinnoille tilasin Colourlockin puhdistusaineen. Kuskin penkki oli vähän nuhjuisen näköinen, mutta se aine kyllä toimi aika kivasti. Gyeon Q2M Preserven olen havainnut oikein hyviksi kaikille muovipinnoille.

              Jo ostaessa oli selvää että teen autoon carbon cleanin. Aika paljon tuli selviteltyä että miten se kannattaisi ja mitä kaikkea se vaatii. Toisaalta foorumilta RS4-topikista löytyi toimiva resepti, eli soodapuhalluskannu, ja toki pähkinänkuorimurskalla täytettynä. 50-litraisella kompressorilla pärjäsi ihan mainiosti, sillä kerrallaan tuli puhallettua aika lyhyitä pätkiä. Aluksi siis ronkin sopivilla työkaluilla (koukkutyökalut toimii hyvin, millä voi rapsutella venttiilin varren takaa) helposti irtoava karsta irti. Kanavien seinässä on helposti irtoavaa pehmeää mujua, venttiilien lautasessa kovempaa ”pikeä”. Paksuimmillaan pari milliä, en tiedä milloin tämä oli aikaisemmin putsattu. Välillä puhallusta ja taas rapsuttelua. Käytin myös CRC GDI valve cleaner sprayta, sekä puhdistusharjasettiä. Harjan sai taivutettua semmoiseksi että pääsi pyöräyttämään sen venttiilin varren taakse. Useampi päivä tota tuli tehtyä, muutama tunti kerrallaan. 35 min/kanava jahka tekniikan sai haltuun. 10 pyttyä, niin oli siinä ihan tarpeeksi tekemistä. Lisäksi paljon kaikkea muuta putsaamista ja roiskuneiden pähkinämurskan imurointia jne.

              Valmistelevia toimenpiteitä oli keulan ottamien huoltoasentoon, jolloin lukkopelti ja kaikki siinä kiinni oleva tavara tulee 6-7 senttiä eteen. Silloin pääsee irrottamaan imusarjan sähköliittymet moottorin edestä, sekä pyörittelemään konetta kampiakselin päästä. Muuten olisi tosi hankalaa, sillä normaalisti koneen etupuolelle ei mahdu edes työntämään kättä.

              Samalla vaihdoin nokka-akseleiden säätöventtiilien O-renkaat kun ne oli siinä sopivasti tyrkyllä. Tulppia irrottaessa kävi ilmi että jokaisen poteron pohjalla oli öljyä, siispä venttiilikopan tiivisteet meni vaihtoon, toivottovasti korjaantuu sillä. Nokat näytti oikein siistiltä ja muutenkin sisuskalut siltä että öljyjä on vaihdettu. Imusarjan ollessa irti tähystin endoskoopilla sisään katsoakseni että onko säätöläpät ehjät, ja olihan ne toistaikseksi. Kurkkasin myös sylintereihin, siellä näytti kaikki normaalilta.

              Ihan kohtuullisesti tuohon koneen ympärille tulee tilaa kun ottaa ilmanputsarit irti ja keulan huoltoasentoon. Venttiilikopat tuossa on olleet ennenkin irti, sillä viereiseen lämpösuojapeltiin oli tehty pienet reijät. Tällöin pääsee pyöränkotelon kautta kiertämään sen reunimmaisen pultin momenttiin sisälokasuojien ollessa irti :)

              Tehty siis:
              - imuventtiilien karstanpoisto
              - nokkien säätöventtiilien O-renkaat, 4 kpl
              - tulpat 10 kpl
              - ilmansuodattimet 2 kpl
              - raitisilmasuodatin 1 kpl
              - moottoriöljyt 10 L + suodatin + RVS-käsittely x 2
              - polttoaineen sekaan vielä Liqui Molyn Direct Injection Cleaner, minkä pitäisi poistaa karstaa suuttimen päästä sekä palotilasta, meinasin jos tota käyttäisi esim. kerran ajokaudessa
              - bensansuodatin
              - moniurahihna
              - venttiilikoppien tiivisteet
              - korkeapaine bensapumppujen O-renkaat

              Click image for larger version  Name:	IMG_1158.jpeg Views:	0 Size:	228,5 Kt ID:	1963725 Click image for larger version  Name:	IMG_1152.jpeg Views:	0 Size:	133,8 Kt ID:	1963726 Click image for larger version  Name:	IMG_1195.jpeg Views:	0 Size:	137,1 Kt ID:	1963727 Click image for larger version  Name:	IMG_1343.jpeg Views:	0 Size:	160,1 Kt ID:	1963728 Click image for larger version  Name:	IMG_1316.jpeg Views:	0 Size:	208,0 Kt ID:	1963729
              Viimeksi muokannut Heksi; 13.11.2023, 21:03.

              Comment


                #8
                Älä laita suuttinputsausainetta, tekee aina pahaa kuulla suunnitelmasta käyttää noita.. Saa todennäköisesti suuttimien suodattimet murenemaan vielä pahemmin, jos eivät ole jo murentuneet ja sitten ne muruset ovat siellä suuttimen sisällä mistä kukaan ei niitä enää saa pois.

                Ota ennemmin suuttimet irti ja käytä mun duunipaikalla testattavana / huollettavana.

                Comment


                  #9
                  Ai jaa, sellaistako se saa aikaiseksi. Minkälainen suodatin suuttimessa on? Ja mikä on työpaikkasi, Finjector?

                  Suuttimissa ei siis tällä hetkellä ole mitään vikaa, ajattelin että aine pitäisi ne kunnossa. Mutta kokemuksesi on siis toisenlaiset?

                  Comment


                    #10
                    Joo, siellä suuttimen yläpäässä on muovista tehty suodatin, joka tykkää hapertua noista puhdistusaineista juurikin.

                    Huollossa vaihdetaan sinne metallinen tilalle, se kestää sitten kyllä puhdistusaineet jos välttämättä haluaa niitä käyttää.

                    Filter basket for bosch HDEV5 GDI injector with steel mesh. Diam. 4.6 mm (50) - Suuttimet ja niiden lisäosat Suuttimien suodattimet - Finjector.com

                    Finjectorilla juu olen töissä.

                    Comment


                      #11
                      Syy miksi ajattelin käyttää puhdistusainetta on, että tehtaalta on olemassa korjausohjeena misfireen käyttää puhdistusainetta G 001 780 M3. Toki tuo aine voi olla koostumukseltaan erilaista, mutta ainakin se on valmistajan hyväksymä menetelmä, myönnettäköön että halpa ensiapu jos karstoittuminen on jo pitkällä. Ja voihan silti olla että aine haurastuttaa suodattimia, mutta sitä ei ole katsottu merkitykselliseksi asiaksi autojen takuuajan puitteissa.
                      Viimeksi muokannut Heksi; 8.11.2023, 11:28. Perustelu: Väärä linkki korjattu

                      Comment


                        #12
                        Autossa oleva keyless entry ei oven ulkokahvojen osalta toiminut kuten kuuluisi. Aluksi en edes tajunnut sitä, mutta aloin ihmetellä että kuuluko kahvaa muka vetää kaksi kertaa päästääkseen autoon sisään. No ei pitäisi, vaan kahvan tulisi kosketuksesta avata lukitus (edellyttäen että avain on lähellä), ja sitten vetäessä normaalisti avata ovi. Jos keyless ei toimi, niin auto kyllä tunnistaa avaimen, eka nykäisy avaa lukituksen ja toinen veto aukaisee oven.

                        Halusin saada tämän toimimaan, ja kun vielä kahvojen valaistukset yhtä lukuun ottamatta olivat pimeinä ja kahvojen alapuolella pellissä oli pientä korroosiota, niin siinä oli hyvät syyt ottaa kahvat irti ja vaihtoon. Lisäksi yhdessä oli lukitusnappi rikki. Kahvat on keskenään samanlaisia, paitsi kuskin kahva jossa on reikä lukkopesälle.

                        Ovipahvin irrotus on D3:ssa periaatteessa hyvin suoraviivaista, mutta ne perkuleen kiinnikkeet on aivan jäätävän lujassa. Takaovissa päänvaivaa aiheutti sähköisten aurinkovarjojen moottorit. Ne on ovessa alimpana, ja niiden käyttövaijerit tietenkin kulkee koko matkan ylös aurinkovarjoon asti, enkä löytänyt mistään ohjetta että miten ne puretaan oikeaoppisesti. Sain kuitenkin laskettua sisempää peltiä siten että pääsin käsiksi kahvaan. Oli oikein rassaamista parhaimmillaan, kädet verillä ahtaassa tilassa :) Edessä oli suorastaan helppoa kun sai välipellit irrotettua kokonaan. Samalla voitelin ikkunannostimien kuivuneet kiskot silikonirasvalla, taaksekin sen sain tehtyä pienellä akrobatialla.

                        Kahvan valaistus on vaihdettavissa erikseen, ja valo sijaitsee oven sisäpuolella olevassa kahvan pidikkeessä. Korroosiokuplat vetelin dremelillä puhtaaksi, jonka päälle pensselillä POR15 sekä pintamaali ja lakka. Samalla menetelmällä tuli käytyä muutamia muitakin paikkoja autossa. Tuloksena on havaittava paikkamaalaus, mutta mielummin katselen sitä kuin pikkuhiljaa maalin alla kasvavaa korroosiokuplaa.

                        Vaihdoin kuskin puolelle pimeänä olleen, peilissä sijaitsevan lätäkkövalon. Vika taisi lopulta olla hapettuneessa liittimessä. Putsasin saman myös apukuskin puolelle jolloin ko. valo kirkastui silminnähden.

                        Täytyy sanoa että toimiva keyless+valaistus lisää auton käytettävyyttä ja fiilistä huomattavasti!
                        Attached Files

                        Comment


                          #13
                          Maalipinta oli kauttaaltaaan pesunaarmuisessa kunnossa ja hankaumat takapuskurissa, joten asiaan piti saada muutos. Myotonia teki maalipinnan kanssa viikonlopun verran hyvää työtä, Daytona Grau arvoisensa kiillon sekä suojan päälle. Takavalot oli myös naarmuiset, niistä Joni sat taas raikkaan näköiset, kuten myös etuvaloista. Naamaan ei sopinut enää ruosteiset etusumarit, joten ne meni vaihtoon. Etukilven alusen vaihdoin Saksa-mallisesta sellaiseen mihin Suomi-kilpi istuu paremmin.

                          Talvivanteissa puolien sisäosat on maalattu pinnan ollessa puolihimmeäksi kiillotettu+lakattu alumiini. Vannevelholla Keravalla on diamond-cut vehkeet, siispä kulahtaneet vanteet meni sinne laitettavaksi. Maalinpoisto tehdään tuolla kemiallisin menetelmin, jonka jälkeen pulverimaalaus, sorvaus ja lakkaus. Työn jälki on mielestäni oikein hyvä. Sorvattu pinta on hieman erilainen kuin tehtaalta tullut täysin tasainen, mutta eipä tuo nyt haittaa. Keskiökupit meni myös vaihtoon, capforwheel.eu:sta sai neljä samaan hintaan kuin marmorilta yhden. Toki voi olla että nää ei ollut ihan sataprosenttista laatua orkkiksiin verrattuna, vaikka oli muuten identtisestä muotista.

                          Turhamaisena miehenä nysväsin vielä jarrulevyjen keskiöt metallinkiillotustahnalla puhtaiksi, ne oli kun nuhruisen näköiset ja näkyy vanteiden takaa hyvin. Alustan olin pessyt jo kesällä, nyt suihkutin vielä korroosionsuojat talveksi päälle, sitten auto olikin valmis suolassa kurattavaksi.

                          Lisäksi vaihdettu:
                          - yksi parkkitutkan anturi
                          - kallistuksenvakaajan yhdystangot eteen
                          - ajovalonpesurin pumppu
                          Attached Files

                          Comment


                            #14
                            Hienosti kiiltää, eihä tuota halua edes liata. Faijalla taitaa olla saman värinen S8.

                            Comment


                              #15
                              Joo, vähän sääli toki, mutta talviautoksi ja käyttöön tän ostin. Toki nyt se on mukavampi pestä :) Aika monet ässät on tän värisiä, aika perus metallinhohtoharmaa tuo on kunnes kirkkaassa valossa erottuu helmiäis"hile".

                              Comment


                                #16
                                Konepellin avausvaijeri napsahti poikki, pelti aukesi mutta kahva jäi löysäksi. Koska olin reissun päällä enkä viitsinyt ajaa satoja kilometrejä pelti tuulihaassa, niin laitoin sen kiinni sen kummempia miettimättä. Pellin aukaisu ei loppujen lopuksi ollut niin paha homma, 40 min niin se oli auki. Vika on D3:ssa ilmeisesti kohtuu yleinen, AudiWorldin foorumilta löytyi hyviä ohjeita pellin aukaisuun sekä vaijerin vaihtoon.

                                https://www.audiworld.com/forums/a8-...830934/page13/
                                https://www.audiworld.com/forums/a8-...twell-2862199/

                                Kahvalta lähtevä vaijeri menee vasemman etuvalon luo rasiaan, josta lähtee erilliset vaijerit vasemmalle ja oikealle lukolle. Vaijeri meni poikki rasian päästä, johon pääsee käsiksi vasemman sisälokasuojan irrottamalla. Tilaa ei ole yhtään liikaa, mutta pitkillä 45 asteisilla kulmapihdeillä saa vedettyä lukkojen vaijereista pellin auki. Uuden vaiijerin asennus onnistuu irrottamalla kojelaudan alaosa sekä kojelaudan pääty ja sulakerasia. S8:ssa pitää vielä irrottaa sisälokasuojan taaempi osa, valuttaa sitä kautta paisari tyhjäksi ja irrottaa se alusmuoveineen. Uuden vaijerin saa tämän jälkeen kohtalaisen helposti vedettyä läpi, käyttäen apuna vanhaa vaiheria sekä sopivaa narua. Vaijerin hinta oli reilu 31 euroa klubialennuksella.
                                Attached Files

                                Comment


                                • #17
                                  Upeeta tekemistä. Hienoa seurata kun tehdään viimisen päälle.

                                  Comment


                                    #18
                                    Kiitos, mukava kuulla! Aika paljon perehtymistä nämä rempat aina vaatii kun en ole alan ihmisiä... Mutta itselle kun tekee niin mukavaahan tämä on.

                                    Comment


                                      #19

                                      Päivitystä tännekin. Kevättalvella otettiin kuvia ja tehtiin juttua kvande W12:n kera klubin lehteen.

                                      Keväällä laitoin Audin seisontaan ja nyt talvea vasten vaihdoin öljyt ja suodattimen. Samalla tarkistin onko tulppapoteroissa öljyä, ja olihan niihin vuoden aikana tihkunut ehkä teelusikallinen jokaiseen. Koska vaihdoin venttiilikopan tiivisteet viime syksynä, niin ilmeisesti vuoto on nokka-akselipukkien rinkulatiivisteistä. Niiden vaihtamiseksi pitäisikin tehdä isompi remppa, joten jos vuoto ei ole tuon suurempi, putsailen ne kerran vuoteen pois.

                                      Öljyä tämä ei ole syönyt mitenkään mainittavasti, en muista tuliko talvella lisättyä ollenkaan.

                                      Alustan pesin ja suojasin tukivarret ym. Bilt Hamberin Dynax-UC -spraylla talvea varten. Maalipinnan keraaminen suojaus on ollut tosi hyvä, helpottaa ison auton pesua ja tekee siitä talvellakin ihan siedettävää puuhaa., kiitos Myotonia.

                                      Oikean takajalkatilan sähkölämmitin 4E0819014A oli jo ostaessa mykkänä, joten tein kuten kvande omansa kanssa, ostin Liettuasta rikkinäisen käytetyn. Alkuperäisessä ja ostetussa rikkinäisessä antaa eri vikakoodin, 004 - no signal/communication ja 012 - electrical fault in circuit. Lämmittimet on tosi helppo irrottaa ja niitä voi kokeilla ristiin. Lämmittimien sulakkeet #33 tsekkasin myös, löytyvät kojelaudan päädyistä molemmin puolin. Oemvwshop.comissa uusi vastus olisi 326 euroa, joten kokeillaan nyt vielä käytettyä Saksasta, kenties kunniallisemmalta kauppiaalta.

                                      Edessä kallistuksenvakaajan kumit on narisseet varsinkin pakkasella. Otin ne auki ja kumit näyttikin kuin kiinni leikanneilta laakereilta. Valitettavasti kumeja ei saa ostettua erikseen. Tai saa epävirallisesti, mutta en löytänyt sellaisia mitkä sopisi S8:n paksumpaan vakaajaan 4E0411305AC. Marmorilta myyvät koko tangon kumeineen. Laitoin kumeihin ensiavuksi silikonirasvaa, narinat hiljeni ainakin toistaiseksi.

                                      Vuoteen on tullut lähestulkoon 10 tkm ajoa keskikulutuksella 14,4 L /100 km.
                                      Viimeksi muokannut Heksi; 12.10.2024, 18:44.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X