Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

TT 8n 3.2 "Yellow speed"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Paljon noita on tehty myös takapönttöjen lähelle, että pitäis toimia. Tommoseenhan vois tehä semmosen kiristettävän päätykappaleen, niin olis helppo ottaa pois ja lyhentää, jos haluaa saada taajuuden osumaan just eikä melkein kohdalleen. Sitte hitsais kiinni, kun on tyytyväinen lopputulokseen.

    Comment


      #32
      Jes, täytyy tuota kokeilla jos vaimennus ei auta tarpeeksi.

      Comment


        #33
        Monissa aftermarket putkissa se on juuri takavaimentimien yhteydessä. Itse tein keskipöntön viereen kun siinä oli sopivasti tilaa. Laskemallahan sen pituuden saa selville. Mutta noin saa toki hienosäätää. Omassa sattui kerralla mitta oikein.
        Tuossa ainakin yksi linkki laskemiseen.
        https://www.performancetrucks.net/fo...-drone-489463/
        Noissa aftermarket putkissa on monesti vaimentimen tapainen pönttö. Tuo onnistuu tietyn tilavuuksisellakin pönikällä mutta sen laskeminen taisi olla jotenkin hankalampaa.
        Viimeksi muokannut Japi; 15.1.2024, 13:06. Perustelu: Vaihdoin linkin jossa paremmin laskukaava esitettynä.

        Comment


          #34
          Pitääkin kokeilla osaanko laskea tuota mutta epäilen kyllä, että en osaa. Kiitokset.

          Comment


            #35
            1800rpm dronella laskien taitaisi tulla 0,95m pituutta. Aika pötkö koittaa johonkin kätkeä.

            Comment


              #36
              Eli pitää siis keksiä jotain muuta. Vkl vaimennus ja sitten pitää vaihtaa välivaimennin toisenlaiseen, tai lähinnä eri materiaalia olevaan. Kiitokset kaikille!

              Comment


                #37
                Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                1800rpm dronella laskien taitaisi tulla 0,95m pituutta. Aika pötkö koittaa johonkin kätkeä.
                Senhän ei tarvitse olla suora eikä välttämättä yhtä paksu kuin itse putki. Itselläkin oli 2.5 tuumaisessa 2 tuumainen. Jos mahtuu kulkemaan vaikka putken vierellä ja kääntää tuohon vaimentimen etupuolelle.
                Paras olisi tietysti joku mittari millä voisi katsoa minkä hertsiluvun kohdalla drone piikkaa ja satuttaa mitta sen mukaan. Mulla oli just 100 km/h nopeudessa pahin kumina. Eli olisiko joku 2500rpm/125hz. Tuolla pituudeksi tuli noin 68 senttiä. Liitteenä kuva tötterön sovittelusta.
                Toivottavasti eristyksellä ja vaimentimen vaihdolla pääsee riesasta. Ei sitä tasaisesti ajellessa ole mukava kuunnella. Polkiessa sitten eri juttu. Kuulostaako ulospäin hyvälle?
                Attached Files

                Comment


                  #38
                  Näyttipä tuolla olevan mutkalla olevia resonaattreitakin. Eihän se ole ideaali, mutta voisi silti toimia kohtuudella. Maalaisjärjellä ajateltuna mutka hidastaa pulssin kulkua, niin se pituudenkan ei tarttis välttämättä olla niin pitkä. Kysehän on vain paineaallon liikkumisesta putkessa.

                  Comment


                    #39
                    Ulkoa en ole päässyt ääniä sen kummemin kuulemaan, kuin tyhjäkäynnin ja se on ainakin just eikä melkein omaan makuun. Samoin se mitä kuuluu kabiiniin, kun kierroksia tulee 4000 ja sen yli ja ai että se on nannaa. Toki hyvin vähän sitä pääsi suljetulla alueella testaamaan, kun loppuu lääni firman pihalta.

                    Comment


                      #40
                      Takapenkin alunen ja kontti vaimennettu, ei merkitystä. Pitää koittaa toisella vaimentimella, onko lie merkitystä onko rosteria vai terästä? 2,5" vai 3"?

                      Click image for larger version  Name:	IMG_20240120_104714.jpg Views:	0 Size:	113,8 Kt ID:	1965961

                      IMG-20240120-WA0002.jpeg

                      Edit: itseasiassa saattoi se jopa jotain auttaakin. Vaimentimeksi valikoitui 2,5" rosterinen, koska oli ainut joka voi pituuden ja halkaisijan puolesta sopia paikoilleen.
                      Viimeksi muokannut TomVi; 20.1.2024, 16:04.

                      Comment


                        #41
                        Tuohon ongelmaan voi vaikuttaa merkittävästi putken halkaisija. Mä en oo omiin autoihin viitsinyt enää tehdä liian isoa putkea varmuden vuoksi juuri em. syistä. +400hv 1.8T possussakin oli puolestavälistä taaksepäin 2,5" putkea ja yks magnaflown kammiovaimennin. ei yhtään dronea millään kierrosalueella, mutta turbo helpottaa tilannetta muutenkin. Vaikka sillä kammiovaimentimella häviäisi muutaman hepan, se ei kulu käytössä ja toimii oikeasti. Lähes kaikki läpivirtaavat vaimentimet menettävät tehoaan selvästi ekan 5tkm aikana ja siitä eteenpäin pikkuhiljaa lisää. näissä sitten merkkien välillä on isoja eroja, miten nopeasti se tapahtuu. Legendaariset Simonsit oli ihan sysipaskoja tässä mielessä, mutta eipä ollu magnaflown pyöreä resonaattori yhtään parempi, kaikki villat katosivat kesän aikana putkesta. Borlat on kuulemma hyviä, saatavuus vaan aika olematonta täälläpäin.

                        Comment


                          #42
                          Ei kannata vaimentimia haukkua, jos ei osaa hiljaista ja kumisematonta putkistoa rakentaa. Suorareikästen Simonsin vaimentimien kanssa ei ole ollut mitään muuta ongelmaa kuin, että mustasta tehdyt ei kestä käyttöautossa kuin jonkun kuutisen vuotta takavaimentimena ennen puhkiruostumistaan. Viime kesänä leikkasin auki yhden tuollaisen 5-6 vuotta ajetun ja siinä oli kaikki villat tallella. Eikä ne villat edes pysty sieltä mihinkään katoamaan ellei ulkokuoret ole puhki.

                          Comment


                            #43
                            No kyllä vaan on kadonneet... Omaan autoon tein putkiston, ja kesän rälläyksen jälkeen etummainen resonaattori oli ihan tyhjä. Ei se oo tekijästä kii, jos ei kamat pysy pöntössä, eikä RST kuoret olleet mistään puhki. Sama homma oli Dansk merkkisessä Porschen putkistossa. Siistit kuoret ja pelkkää tyhjää sisällä. Semmonen "hyttysverkko" oli enää jäljellä siinä huilun ympärillä. En mä tiedä miten tai mihin ne ovat sieltä lähteneet, mutta on siellä uutena kamat olleet sisällä. Joka ainoassa mulla oleessa Simonssissa on äänet koventuneet aika pian käyttöönoton jälkeen. Kammiovaimentimella lopputksen tietää heti ja se ei siitä muutu. Täytyy kyllä tunnustaa, että oon aika ronkeli tän ääniasian suhteen ja todella huono tekemään niissä mitään kompromisseja.

                            Comment


                              #44
                              No nyt on 3" vaihdettu pidempään 2,5" vaimentimen ja ei mitään eroa. Pitääkö tässä vielä hakea teräksinen vaimennin ja kokeilla sillä.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_20240121_112303.jpg
Views:	1806
Size:	86,2 Kt
ID:	1965995
                              Attached Files

                              Comment


                                #45
                                jos tuo katin näköinen juttu on se vaimennin, niin kovin on pienen näköinen systeemi. Tän kokoista oon itse koittanut sovitella putkiini. Tuostakin tosin paloi villat sisältä, mutta se saatto olla vähän omakin vika, kun alustan tilanahtauden takia toi katti piti laittaa liian lähelle vaimenninta. Resonaattori korvautui myöhemmin 3" putkella tuohon mutkaan asti ja loput putkesta jäi ennalleen. Muutos äänissä oli silti varsin kohtuulinen. Näiden kokeiluiden jälkeen olen tykästynyt noihin kammiovaimentimiin. Yks semmonen ei putken lopussa paljoa ahdista, mutta toimii silti varsin tehokkaasti tehtävässään.

                                Viimeksi muokannut JM; 21.1.2024, 14:20.

                                Comment


                                  #46
                                  Kuten kuvasta saattaa nähdä, niin tilaa ei moiselle ole, ikävä kyllä. Tuon ja pohjamuovien väliin menee juuri ja juuri sormet. Taidan seuraavaksi koittaa silputa orkkis putken niin, että muuten pysyy originaalina putkisto mutta ainoastaan peräpää on rosteria. Sillain oli aikoinaan vr6 golffini ja se oli ääniltään hyvä.

                                  Comment


                                    #47
                                    Katti just ennen vaimenninta on kyllä varma tuomiopäivä villoille.

                                    Yks jekku mikä kannattas kokeilla on prässätä / prässäyttää semmonen tiimalasin mallinen insertti putkeen ennen ulostuloa. Eli suppaa vaikka 3" parin sentin matkalle vaikka 2.5" tai mitä putkikokoa tässä nyt onkaan käytetty.

                                    Comment


                                      #48
                                      2,5" se on nyt kokonaisuudessaan kattien jälkeen.

                                      Comment


                                        #49
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Hammu Näytä viesti
                                        Katti just ennen vaimenninta on kyllä varma tuomiopäivä villoille.

                                        Yks jekku mikä kannattas kokeilla on prässätä / prässäyttää semmonen tiimalasin mallinen insertti putkeen ennen ulostuloa. Eli suppaa vaikka 3" parin sentin matkalle vaikka 2.5" tai mitä putkikokoa tässä nyt onkaan käytetty.
                                        Näitähän voisi koota omaksi "Autossani on liian kova ääni, mitä tehdä"-ketjuksi.

                                        Comment


                                          #50
                                          Taas on useampaan kertaan putkiston kanssa ihmetelty.

                                          Laitettu orkkis keskiosa ja rosteria ainoastaan takaosa. Auttoi jonkin verran mutta samalla katosi vr:n laulu yläkierroksilla.

                                          Villat vaihdoin myös taakse ja taas auttoi jonkin verran. Vanhat villat oli kyllä entiset.

                                          Click image for larger version  Name:	IMG_20240224_105548.jpg Views:	140 Size:	184,0 Kt ID:	1967553

                                          Jotain muutakin on sentään tapahtunut, ebaysta tuli comfort vilkku ja matkalla on 4mäntäiset brembot eteen.

                                          Edit: Olipahan muuten v mäinen laittaa tuo comfort rele hässäkkä, kun tilaa ei ollut nimeksikään saada käsiä kojelaudan sisään mutta siellä se nyt on.
                                          Viimeksi muokannut TomVi; 3.3.2024, 18:14.

                                          Comment


                                            #51
                                            Aina häirinnyt se, ettei TT:ssä ole keskikyynernojaa ja TT:n omat maksaa ihan naurettavan paljon, joten joku muu keino piti keksiä.

                                            Facebookista purkuautosta Mk4 golffin kyynernoja ja pienellä modauksella paikoilleen.

                                            Click image for larger version  Name:	IMG_20240321_153235.jpg Views:	0 Size:	111,9 Kt ID:	1968545
                                            Kannakkeen rakensin itse parista latan palasta.

                                            Pientä hienosäätöä vaatii vielä, että istuvuus on 100% mutta ajaa asiansa noinkin. Eihän se TT:n oma ole mutta oem ja sai vähän säilytystilaa lisää.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              #52
                                              Pakoputki saaga on selätetty tältä erää ja samalla tuli tehtyä muutakin huoltoa putkistolle.

                                              ~20 vuotta oli tehnyt tehtävänsä katteja edeltäville tiivisteille.
                                              Click image for larger version

Name:	IMG_20240420_100952.jpg
Views:	742
Size:	108,1 Kt
ID:	1969724

                                              Aiemmain oli puhetta siitäärsyttävästä taajuudesta rst vaimentimella ja kun en tonnia suostunut maksamaan valmiista, niin jälleen päädyin tekemään alusta loppuun itse.

                                              Click image for larger version

Name:	IMG_20240330_124906.jpg
Views:	737
Size:	144,8 Kt
ID:	1969725
                                              Click image for larger version

Name:	IMG_20240421_154026.jpg
Views:	745
Size:	147,6 Kt
ID:	1969726

                                              Ulostulot siirsin vanhasta, muutoin kaikki uusiksi ja tuli erittäin hyvä. Vielä pitää palauttaa rst väliputki paikoilleen mutta sillä ei tässä kohtaa ole kiire.

                                              Brembotkin saapui rapakon takaa, kaikkine kuluineen ~240€, joten ei paha. Ovat lähtöisin Touareg/Q7/Cayenne malleista. Näille maalaus ja tarrojen laitto. Adapterit ja jarruletkut vielä tilaamatta.

                                              Click image for larger version

Name:	IMG_20240403_191834.jpg
Views:	742
Size:	150,9 Kt
ID:	1969727

                                              Comment


                                                #53
                                                Meinaatko vedellä jotain tiheää verkkoa ton huilun ympärille ennen villoja? Semmonen on aika monesta vaimentimesta löytynyt sisältä. Saattaa muuten lähteä villat turhan hätäisesti menemään.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Paljon kustanti vaimennin itse tehtynä?

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Ei tullut mitään tiheämpää enää päälle, tuolla mennään. Edellinen samanmoinen kesti pari vuotta ainakin, katsotaan miten tuon käy. Helppo se on avata, jos tuntuu, että villat katoaa.

                                                    Noin 250-300€ tuli hintaa materiaaleille, omalle työlle huono laskea hintaa. Kuvasta puuttuu vielä v-band liitos, joka tulee kun sovittaa rst keskiosan paikoilleen.
                                                    Viimeksi muokannut TomVi; 22.4.2024, 09:13.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Tuli käytyä Alastarolla ajamassa jokunen kierros, vastoin oletuksia ei puskenut, vaan meni nätisti sinne minne ohjasti ja mitä uskalsi painaa menemään. Penkit ei tarjoa kyllä tarvittavaa tukea rata-ajoa ajatellen ja jarrutkin voisi olla paremmat mutta siihen on lääke olemassa. Mitäköhän penkkejä tuohon lähtisi ihmettelemään? S3 8l recarot?

                                                      Click image for larger version

Name:	IMG_4124.jpg
Views:	385
Size:	198,2 Kt
ID:	1970748

                                                      Brembot sai väriä päälleen ja teipit, adapterit sekä jarruletkut tilattu.

                                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20240512_151039_704.jpg
Views:	375
Size:	124,0 Kt
ID:	1970749

                                                      Talvella kun tuli ehostettua nuo orkkis vanteet, niin aika hyvin osui sävy kohdilleen umpioiden kanssa, vähän valaistuksesta riippuen.

                                                      Click image for larger version

Name:	IMG_20240512_151328.jpg
Views:	382
Size:	181,0 Kt
ID:	1970750

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Mk1 TT ei kyllä paljoa puske, varsinkin jos tajuaa välillä nostaa kaasulta jalan ja tekee pienen ohjausliikkeen, niin perä on naaman edessä alta aikayksikön. Ei näihin turhaan ESP tullut pakolliseksi heti alkutaipaleilla

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Mä laittaisin Tilletit jos takapenkin käytettävyydellä ei oo väliä. Lähtis painoa pois varmaan aika reilusti.

                                                          https://www.tillett.co.uk/category/car-racing-seats

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
                                                            Mk1 TT ei kyllä paljoa puske, varsinkin jos tajuaa välillä nostaa kaasulta jalan ja tekee pienen ohjausliikkeen, niin perä on naaman edessä alta aikayksikön. Ei näihin turhaan ESP tullut pakolliseksi heti alkutaipaleilla
                                                            Ei se tullut pakolliseksi vaan jos omistaja sen halusi, niin siitä piti jopa maksaa. Muutokset tehtiin Saksassa ja oli tarkkaa millaisessa kunnossa auto oli muutosten tekohetkellä. Just juteltiin Lahden Classic Motorshow -messuilla asiasta mm. Heksi ja Harjula kanssa.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Vakiovarusteeksi se ESP kyllä tuli muiden ajettavuuteen liittyvien muutosten mukana uusiin 8N:iin, mutta ei tosiaan pakolliseksi niihin alkupään autoihin, mistä se lähtöjään uupui.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X