Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Red dream, 07k (5cyl) + B8 A4

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Auto siirtyi uuteen talliin tässä viikko takaperin. Siirto tehtiin kärryllä. Pajoitus jatkunee kun saan puitteet kuntoon tekemistä varten, kuvan tilanteen jälkeen nimittäin tuli irtaimisto kuorma ja nyt on täysi sekamelska tilassa.
    Attached Files

    Comment


      #62
      Byrokratia on sana mikä on viime aikojen keskusteluista noussut vahvasti esille. Leimasedät ovat lähes heti nostaneet kädet ylös, kun olen alustavasti keskustellut muutoskatsastuksesta ja heidän mahdollisesta tulkinnastaan. Keskustelua aiheesta ei haluta käytännössä käydä, johtuen erinäisistä trafiin kytköksissä olevista asianhaaroista. Ilmapiiri on kuluvan vuoden aikana kääntynyt haastavaksi.

      Olinpas sitten suoraan trafiin yhteydessä ja pääsin sähköpostitse keskustelemaan poikkeusluvan mahdollisuudesta, jonka lopputuloksena todettiin, ettei poikkeusluvalle todennäköisesti ole myöntämisperusteita, kun moottorimuutokset pitäisi lähtökohtaisesti tehdä rakentelusäännöksen mukaisesti.

      Eli konttrori sysää trafin suuntaan ja trafi konttorille, mutta onneksi tästä maasta löytyy vielä lisää konttoreita. Odotellaan ensin, että muutama paljon muutoksia urallaan leimanneita katsastushenkilöitä palailee lomilta sorvin ääreen.

      Eipä tässä ole oikein kerennyt autollekkaan tekemään mitään uutta tuon byrokratian selvittelyn ohella.

      Comment


        #63
        Olitko selvittänyt tuota etukäteen että swapin pitäisi onnistua? Tuollainen byrokratia on kyllä hanurista.

        Comment


          #64
          okkim 2023 keväällä asiasta keskusteltiin yhden aseman päällikön kanssa ja silloin vastaus oli jotakuinkin näin: ”Joo, swappaa vaan. Penkkilappu tehopainosuhteen rajoissa ja päästöt konttorilla nii leimataan.” Ei vaan myönnä muistavansa ko keskustelua… että juu, selvitettiin etukäteen.

          Comment


            #65
            Nyt on alettava ryhdistäytymään, jotta on vapuksi käynnissä niin kuin piti, taitaa kyllä mennä eri vuodelle mutta kuitenkin.

            Tilailin hieman sähköjohtoa vag liittimillä varustettuna ja niistä toivon mukaan lähiaikoina lisää. Näiden pitäisi ratkaista muutama iso ongelma.

            Cooleripuoli on ollut hankittuna pitkään ja siitä voisi parisanaa kirjoittaa. Vakio rs3 coolerista löytyi kuvanmukaiset tiedot unitronicin sivuilta. Rs3 cooleri 8.34L. Projektiin valikoitunut oem tuote on tilavuudeltaan puolestaan 9.06L ja menee oem kiinnityksiin naps ja kops. Pitäisi riittää naksun reiluun 350hp. Saa toimittaa virkaa alkuun.

            Leimasetiä on jututeltu kovasti ja tässä voisi nyt jopa olla mahdollista, että konttori on löytynyt. Tämän vahvistaa aika. Pähkäiltiin asiaa ja todettiin että penkkilappuun maksimissaan 20% lisää tehoa niin ei tarvi vertailulappuja kinuta audilta.

            Ultimaattisena takaporttina pidetään siirtokilvillä esittelemistä. :)

            Comment


              #66
              Etenee.

              Ylä- ja alavesiletku jatkoliittimiä vaille valmiit. Mielestäni huomioin myös kaikki muut alueelle tulevat letkut ja niidenkin pitäisi mahtua. Ahdasta tulee kuitenkin olemaan. Huomenna ajattelin leipoa loput öljylinjat jäähdytintä varten, kytkeä bensalinjan ja ihmetellä huohotusletkuja. Näiden jälkeen, ehkä coolerin ja ahtoletkujen, sekä putkien mallailua.

              Toivon mukaan saan kaikki tarvittavat mitat ja tilauksen sisään ennen viikoksi työreissuun lähtöä, jolloin olisi loput tarvittavat palat odottelemassa kun tulen takaisin. Aika paljon sai alkuun muistella mihin jäi, kun ollut tämä useamman kuukauden tauko, onneksi jotain tuli kirjoiteltua muistiin ennen tallin muuttoa ja kaikkea muuta sekamelskaa. Osiakin saa hieman etsiä, kun aika moni laatikko näyttää samalta, eikä muistikuvaa ole mihin pahvilaatikkoon mitäkin pakkasi.

              Comment


                #67
                Eipä ollut taas ihan naps ja kops heitellä letkuja paikalleen. Ensin haasteita aiheutti valojen alle tulevan kehyksen asennus ja sitten ajovaloja asentaessa törmättiin pieneen päällekkäisyyteen, mutta siitä selvittiin kenttäkoneistuksella, jonka jälkeen päästiin katsomaan öljylinjoille sopiva väli. Asettuivat kivasti, joskin hieman isomman kulman omaavan nipan omistamisella olisi saanut paremmin asettuvan lähdön. Ahtolinjaan ja huohotukseen sain mittailtua tarvittavat osat ja kohta posti tms kuskailee pakettia kohti suomea toivon mukaan.

                Öljylinjojen asennuksen jälkeen pyörittelin konetta startilla ja öljyt vaikuttaisivat pysyvän sisällä ilman vuotoja, eikä auton alle ole ilmestynyt tippoja kesän aikana. Seurataan kuitenkin tilannetta.

                Välijäähdytin on isoin oem tuote mikä menee suoraan paikalleen. Maailmalta saa isompia toki, mutta ne menvät törmäyspalkin takaa ylemmäs ja tässä sellainen ei sovi olemaan. Mielestäni hyvä budjetti tekninen ratkaisu, joka soveltuu myös 2.0tfsi/tdi ja 3.0tdi maailmaan suoraan.
                Attached Files

                Comment


                  #68
                  Tänään potkin renkaita ohimennessä tallia siivoillessa. Mitään uutta ei ole tapahtunut, mutta ensiviikonlopulle kalenteroin aikaa tälle vesiletkujen ja huohotuksen asennusta varten.
                  Sähköjuttuja on pohdiskeltu ja luulisin, että oem mittaristosta saa lähes kaiken toimimaan kuten kuuluu tai ainakin suurimman osan. Kierrosluku vaikuttaa haasteellisimmalta toteuttaa tällä hetkellä. Sähkösarjan joutuu tekemään luultavasti jossain kohden uusiksi osittan. On tullut ahaa elämyksiä toteutusten ja järjestelmien yhdistämisen suhteen. Suunnittelu olisi ollut helpompaa, jos olisi heti alkuun tiennyt kaiken mitä nyt tietää.

                  Comment


                    #69
                    Tavallaan toivon, ettei mikään vuotaisi ja että olen muistanut laittaa kaiken tarpeellisen tälle alueelle. Huohotuksen öljynerotin täytyy vielä asentaa johonkin väliin.
                    Attached Files

                    Comment


                      #70
                      Huohotus ja bensalinja asennettu. Ecu paikallaan piuhat kytketty. Huomenna pitäisi ladata kartat sisään ja kalibroida juttuja, sekä testailla miten pa-pumpun ja hukkiksen ohjaukset osui tontilleen. Sitten aletaankin olemaan jännän äärellä. Kuvia en muistanut ottaa, mutta huohotuspöntölle löytyi hyvä paikka. Eikä ollut edes ahdasta.

                      Comment


                        #71
                        Akku tyhjänä, laitoin lataukseen. Uusi yritys myöhemmin. Nyt kuitenkin muistin ottaa kuvan huohottimesta.
                        Attached Files

                        Comment


                          #72
                          Lepo tekee ihmeitä kun sairastelee ja viettää joulua. Tänään kuitenkin selvisin taas tallille. Ecu ei yhdistä, aikani mittailin ja selvisi, että valkoinen liitin tulee olla kiinni, eli itselle muistiin punainen saa olla irti eikä toisinpäin, muuten virta ei kytkeydy releiden läpi ecuun…

                          Suuttimet naksuttelin läpi, pelaisi kait ok, jos olisi bensalinjassa painetta. Pa pumppu ei nyt sitten suostu heräämään, täytyy huomenna aukoa takapenkki ja mittailla mihin homma tökkää, toivottavasti on vain bitti juttu pwm-signaalissa.

                          Flektin ohjaus kummittelee myöskin, ei suostu toimimaan kuten haluaisin. Raapaisee pikapuoliin vikatilan päälle ja pakolla ohjaimelta 100% flektien ohjaukseen. Täytyy työstää, ajatus kytee jo miten onnistuisi.

                          Tuossapa varmaan isoimmat hidasteet, muita pienempiä asioita joita täytyy vielä ihmetellä ovat kaasupolkimen varasignaalin kytkentä ja tutkia mikä kaasuläpällä on oikosessa, sekoittaa 5v puolen.

                          Saapa nähdä miten paljon tarvii puukottaa johtosarjaa, mutta oli se ainakin kerran siisti. Loppuun todetaan, että kaasupolkimen pääanturin kalibrointi meni erittäin kivuttomasti, eikä noussut savu mistään(sähköistä). Ei siis ollut turha reissu tänään.

                          Comment


                            #73
                            Errorit selätetty. Kaasuläpällä tarvi kääntää anturi 5v ja anturimaa ristiin, tuo kaasuläppä on tosiaan magneti marellin tekele niin näköjään napaisuus erona. Samoin tarvi kääntää moottorin virrat, nyt kuitenkin kaasuläppä liikkuu kuten kuuluukin. Lisäsin samalla kaasupolkimen 2 kanavan, se oli naps ja kops homma.

                            Hukkaportin toimilaitettakin ajelin edestakaisin, tässäkin tarvi vaihtaa napaisuus ristiin. Tuntui pelaavan fiksusti niin kello paikalleen ja tangon kiinnitys läpän vipuun onnistui lähestulkoon hyvin. Onnistuin tiputtamaan yhden lukkorenkaan, eikä tippunut auton alle. Ei löytynyt vaikka miten etsi, mutta niitä onneksi saa arkena kaupasta. Pa pumpun pwm ohjain taitaa puolestaan olla mykistynyt, kun ei anna mitään ulos. Täytyy illanpäälle ihmetellä mitä laittaisi tilaukseen.

                            Comment


                              #74
                              Voisko se PWM kontrolleri olla jotenkin yhteydessä ajonestoon?

                              Comment


                                #75
                                Ei sen tietääkseni pitäisi olla, eikä controllerin vaihdon yhteydessä tarvi tehdä mitään parituksia. Sinne controlleriin menee +12v releen kautta, maa ja eculta pwm signaali. Pwm signaali johto on toki nyt kytketty maxxecuun. Voishan tuon vielä testata oem ecun perässä, mutta nuita ilmeisesti pimenee aina silloin tällöin muutenkin. Päivittelen miten kävi kun olen testannut.

                                edit:
                                12v syöttö tulee siis avainten tunnistuksen pohjalta kytkeytyvältä releeltä jostain virranhallinnan keskusyksiköstä, että tavallaan joo immo on mukana
                                Viimeksi muokannut MH96; 30.12.2024, 13:08.

                                Comment


                                  #76
                                  Näkösään sitte samantapainen systeemi kuin omassa 6-srj bmw:ssä oli. Siinä oli sen lisäksi semmonen harmitus, että se kontrolleri valvoi virrankulutusta ja uudella isomalla bensapumpulla tuli ruutu täyteen erroria ja vaikka mitä. Auto meni vielä limb home moodiin ja kävi tosi huonosti. Piti sitten koodata uudet rajat (tai siis lähinnä muuttaa ne äärettömäksi), että alkoi toimia. Sen lisäksi siihen PWM hakkurin kiveen laittelin vielä jäähdytyssiilin ja porasin kotelon kannen täyteen reikiä. Penareista noita on kans hajonnut aika paljon, mut taitavat harvoin hajota niin, ettei lähtisi käyntiin. Alkaa sitten muuten takkuilla ja tulee kaikenlaisia käyntiongelmia.

                                  Comment


                                    #77
                                    Testasin vielä origineeli ecun perässä tuota pumpun controlleria, ei puhu mitään edes vcds:n ohjaamana. Korvaava osa on jo kuitenkin matkalla, ehkäpä sillä sitten saa bensaa konehuoneeseen.

                                    Flekti ongelma on ratkaistu, mutta tarvii vielä ”siistiä” ratkaisua. Samalla uskoisin abs/eps murheidenkin poistuvan. Abs moduuli valittelee moottorin ja käsijarrun vikakoodien olevan syypää ongelmiinsa. Käsijarrumoduuli herjaa mill on-tietoa ja moottorin osalta yleisesti vikoja.

                                    Epäilisin, että moottorin vikakoodeista, joita on nyt 16kpl, voisi jarrutehostimen alipaineen kytkentä ja kaasuläpän asentotieto, josta on ainoat mill-on koodit, tehdä ihmeitä. Rhd auton johtosarjasta en vaan löydä jarrutehostimen alipaineanturin piuhoja? Täytyy vähän kaivella ja soveltaa tarvittaessa.

                                    Loppu kevennyksenä väliaikainen sovite piuha. Tuo anturikotelo pitää vielä laittaa letkun väliin niin sitten pelaa flekti ja lämpömittari.
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #78
                                      Eipä ollut naps ja kops saada eps/abs ja käsijarru toimimaan, mutta moottorin vikavalo sentään sammui.

                                      Aikani kun googlailin niin löytyi infoa, että maffin vaurio/puute/irtiolo tms on herjannut käsijarrulla ja abs-yksikössä, siitäpä sitten pähkäilemään, että se tarvii varmaan lisätä takaisin. Abs yksikkö ilmeisesti kaipailee maffin pohjalta laskettua kuormaa.

                                      Ecu herjaa vain moottorin tukia ja joitain säätöventtiileitä, mutta ei maffia. Softaa joskus puukotettu, niin liekkö niitä peruja kun ei herjaa.

                                      Kuvissa testiasetelma ja karsitut johdot.
                                      Attached Files

                                      Comment

                                      Working...
                                      X