Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Red dream, 07k (5cyl) + B8 A4

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Auto siirtyi uuteen talliin tässä viikko takaperin. Siirto tehtiin kärryllä. Pajoitus jatkunee kun saan puitteet kuntoon tekemistä varten, kuvan tilanteen jälkeen nimittäin tuli irtaimisto kuorma ja nyt on täysi sekamelska tilassa.
    Attached Files

    Comment


      #62
      Byrokratia on sana mikä on viime aikojen keskusteluista noussut vahvasti esille. Leimasedät ovat lähes heti nostaneet kädet ylös, kun olen alustavasti keskustellut muutoskatsastuksesta ja heidän mahdollisesta tulkinnastaan. Keskustelua aiheesta ei haluta käytännössä käydä, johtuen erinäisistä trafiin kytköksissä olevista asianhaaroista. Ilmapiiri on kuluvan vuoden aikana kääntynyt haastavaksi.

      Olinpas sitten suoraan trafiin yhteydessä ja pääsin sähköpostitse keskustelemaan poikkeusluvan mahdollisuudesta, jonka lopputuloksena todettiin, ettei poikkeusluvalle todennäköisesti ole myöntämisperusteita, kun moottorimuutokset pitäisi lähtökohtaisesti tehdä rakentelusäännöksen mukaisesti.

      Eli konttrori sysää trafin suuntaan ja trafi konttorille, mutta onneksi tästä maasta löytyy vielä lisää konttoreita. Odotellaan ensin, että muutama paljon muutoksia urallaan leimanneita katsastushenkilöitä palailee lomilta sorvin ääreen.

      Eipä tässä ole oikein kerennyt autollekkaan tekemään mitään uutta tuon byrokratian selvittelyn ohella.

      Comment


        #63
        Olitko selvittänyt tuota etukäteen että swapin pitäisi onnistua? Tuollainen byrokratia on kyllä hanurista.

        Comment


          #64
          okkim 2023 keväällä asiasta keskusteltiin yhden aseman päällikön kanssa ja silloin vastaus oli jotakuinkin näin: ”Joo, swappaa vaan. Penkkilappu tehopainosuhteen rajoissa ja päästöt konttorilla nii leimataan.” Ei vaan myönnä muistavansa ko keskustelua… että juu, selvitettiin etukäteen.

          Comment


            #65
            Nyt on alettava ryhdistäytymään, jotta on vapuksi käynnissä niin kuin piti, taitaa kyllä mennä eri vuodelle mutta kuitenkin.

            Tilailin hieman sähköjohtoa vag liittimillä varustettuna ja niistä toivon mukaan lähiaikoina lisää. Näiden pitäisi ratkaista muutama iso ongelma.

            Cooleripuoli on ollut hankittuna pitkään ja siitä voisi parisanaa kirjoittaa. Vakio rs3 coolerista löytyi kuvanmukaiset tiedot unitronicin sivuilta. Rs3 cooleri 8.34L. Projektiin valikoitunut oem tuote on tilavuudeltaan puolestaan 9.06L ja menee oem kiinnityksiin naps ja kops. Pitäisi riittää naksun reiluun 350hp. Saa toimittaa virkaa alkuun.

            Leimasetiä on jututeltu kovasti ja tässä voisi nyt jopa olla mahdollista, että konttori on löytynyt. Tämän vahvistaa aika. Pähkäiltiin asiaa ja todettiin että penkkilappuun maksimissaan 20% lisää tehoa niin ei tarvi vertailulappuja kinuta audilta.

            Ultimaattisena takaporttina pidetään siirtokilvillä esittelemistä. :)

            Comment


              #66
              Etenee.

              Ylä- ja alavesiletku jatkoliittimiä vaille valmiit. Mielestäni huomioin myös kaikki muut alueelle tulevat letkut ja niidenkin pitäisi mahtua. Ahdasta tulee kuitenkin olemaan. Huomenna ajattelin leipoa loput öljylinjat jäähdytintä varten, kytkeä bensalinjan ja ihmetellä huohotusletkuja. Näiden jälkeen, ehkä coolerin ja ahtoletkujen, sekä putkien mallailua.

              Toivon mukaan saan kaikki tarvittavat mitat ja tilauksen sisään ennen viikoksi työreissuun lähtöä, jolloin olisi loput tarvittavat palat odottelemassa kun tulen takaisin. Aika paljon sai alkuun muistella mihin jäi, kun ollut tämä useamman kuukauden tauko, onneksi jotain tuli kirjoiteltua muistiin ennen tallin muuttoa ja kaikkea muuta sekamelskaa. Osiakin saa hieman etsiä, kun aika moni laatikko näyttää samalta, eikä muistikuvaa ole mihin pahvilaatikkoon mitäkin pakkasi.

              Comment


                #67
                Eipä ollut taas ihan naps ja kops heitellä letkuja paikalleen. Ensin haasteita aiheutti valojen alle tulevan kehyksen asennus ja sitten ajovaloja asentaessa törmättiin pieneen päällekkäisyyteen, mutta siitä selvittiin kenttäkoneistuksella, jonka jälkeen päästiin katsomaan öljylinjoille sopiva väli. Asettuivat kivasti, joskin hieman isomman kulman omaavan nipan omistamisella olisi saanut paremmin asettuvan lähdön. Ahtolinjaan ja huohotukseen sain mittailtua tarvittavat osat ja kohta posti tms kuskailee pakettia kohti suomea toivon mukaan.

                Öljylinjojen asennuksen jälkeen pyörittelin konetta startilla ja öljyt vaikuttaisivat pysyvän sisällä ilman vuotoja, eikä auton alle ole ilmestynyt tippoja kesän aikana. Seurataan kuitenkin tilannetta.

                Välijäähdytin on isoin oem tuote mikä menee suoraan paikalleen. Maailmalta saa isompia toki, mutta ne menvät törmäyspalkin takaa ylemmäs ja tässä sellainen ei sovi olemaan. Mielestäni hyvä budjetti tekninen ratkaisu, joka soveltuu myös 2.0tfsi/tdi ja 3.0tdi maailmaan suoraan.
                Attached Files

                Comment


                  #68
                  Tänään potkin renkaita ohimennessä tallia siivoillessa. Mitään uutta ei ole tapahtunut, mutta ensiviikonlopulle kalenteroin aikaa tälle vesiletkujen ja huohotuksen asennusta varten.
                  Sähköjuttuja on pohdiskeltu ja luulisin, että oem mittaristosta saa lähes kaiken toimimaan kuten kuuluu tai ainakin suurimman osan. Kierrosluku vaikuttaa haasteellisimmalta toteuttaa tällä hetkellä. Sähkösarjan joutuu tekemään luultavasti jossain kohden uusiksi osittan. On tullut ahaa elämyksiä toteutusten ja järjestelmien yhdistämisen suhteen. Suunnittelu olisi ollut helpompaa, jos olisi heti alkuun tiennyt kaiken mitä nyt tietää.

                  Comment


                    #69
                    Tavallaan toivon, ettei mikään vuotaisi ja että olen muistanut laittaa kaiken tarpeellisen tälle alueelle. Huohotuksen öljynerotin täytyy vielä asentaa johonkin väliin.
                    Attached Files

                    Comment


                      #70
                      Huohotus ja bensalinja asennettu. Ecu paikallaan piuhat kytketty. Huomenna pitäisi ladata kartat sisään ja kalibroida juttuja, sekä testailla miten pa-pumpun ja hukkiksen ohjaukset osui tontilleen. Sitten aletaankin olemaan jännän äärellä. Kuvia en muistanut ottaa, mutta huohotuspöntölle löytyi hyvä paikka. Eikä ollut edes ahdasta.

                      Comment


                        #71
                        Akku tyhjänä, laitoin lataukseen. Uusi yritys myöhemmin. Nyt kuitenkin muistin ottaa kuvan huohottimesta.
                        Attached Files

                        Comment


                          #72
                          Lepo tekee ihmeitä kun sairastelee ja viettää joulua. Tänään kuitenkin selvisin taas tallille. Ecu ei yhdistä, aikani mittailin ja selvisi, että valkoinen liitin tulee olla kiinni, eli itselle muistiin punainen saa olla irti eikä toisinpäin, muuten virta ei kytkeydy releiden läpi ecuun…

                          Suuttimet naksuttelin läpi, pelaisi kait ok, jos olisi bensalinjassa painetta. Pa pumppu ei nyt sitten suostu heräämään, täytyy huomenna aukoa takapenkki ja mittailla mihin homma tökkää, toivottavasti on vain bitti juttu pwm-signaalissa.

                          Flektin ohjaus kummittelee myöskin, ei suostu toimimaan kuten haluaisin. Raapaisee pikapuoliin vikatilan päälle ja pakolla ohjaimelta 100% flektien ohjaukseen. Täytyy työstää, ajatus kytee jo miten onnistuisi.

                          Tuossapa varmaan isoimmat hidasteet, muita pienempiä asioita joita täytyy vielä ihmetellä ovat kaasupolkimen varasignaalin kytkentä ja tutkia mikä kaasuläpällä on oikosessa, sekoittaa 5v puolen.

                          Saapa nähdä miten paljon tarvii puukottaa johtosarjaa, mutta oli se ainakin kerran siisti. Loppuun todetaan, että kaasupolkimen pääanturin kalibrointi meni erittäin kivuttomasti, eikä noussut savu mistään(sähköistä). Ei siis ollut turha reissu tänään.

                          Comment


                            #73
                            Errorit selätetty. Kaasuläpällä tarvi kääntää anturi 5v ja anturimaa ristiin, tuo kaasuläppä on tosiaan magneti marellin tekele niin näköjään napaisuus erona. Samoin tarvi kääntää moottorin virrat, nyt kuitenkin kaasuläppä liikkuu kuten kuuluukin. Lisäsin samalla kaasupolkimen 2 kanavan, se oli naps ja kops homma.

                            Hukkaportin toimilaitettakin ajelin edestakaisin, tässäkin tarvi vaihtaa napaisuus ristiin. Tuntui pelaavan fiksusti niin kello paikalleen ja tangon kiinnitys läpän vipuun onnistui lähestulkoon hyvin. Onnistuin tiputtamaan yhden lukkorenkaan, eikä tippunut auton alle. Ei löytynyt vaikka miten etsi, mutta niitä onneksi saa arkena kaupasta. Pa pumpun pwm ohjain taitaa puolestaan olla mykistynyt, kun ei anna mitään ulos. Täytyy illanpäälle ihmetellä mitä laittaisi tilaukseen.

                            Comment


                              #74
                              Voisko se PWM kontrolleri olla jotenkin yhteydessä ajonestoon?

                              Comment


                                #75
                                Ei sen tietääkseni pitäisi olla, eikä controllerin vaihdon yhteydessä tarvi tehdä mitään parituksia. Sinne controlleriin menee +12v releen kautta, maa ja eculta pwm signaali. Pwm signaali johto on toki nyt kytketty maxxecuun. Voishan tuon vielä testata oem ecun perässä, mutta nuita ilmeisesti pimenee aina silloin tällöin muutenkin. Päivittelen miten kävi kun olen testannut.

                                edit:
                                12v syöttö tulee siis avainten tunnistuksen pohjalta kytkeytyvältä releeltä jostain virranhallinnan keskusyksiköstä, että tavallaan joo immo on mukana
                                Viimeksi muokannut MH96; 30.12.2024, 13:08.

                                Comment


                                  #76
                                  Näkösään sitte samantapainen systeemi kuin omassa 6-srj bmw:ssä oli. Siinä oli sen lisäksi semmonen harmitus, että se kontrolleri valvoi virrankulutusta ja uudella isomalla bensapumpulla tuli ruutu täyteen erroria ja vaikka mitä. Auto meni vielä limb home moodiin ja kävi tosi huonosti. Piti sitten koodata uudet rajat (tai siis lähinnä muuttaa ne äärettömäksi), että alkoi toimia. Sen lisäksi siihen PWM hakkurin kiveen laittelin vielä jäähdytyssiilin ja porasin kotelon kannen täyteen reikiä. Penareista noita on kans hajonnut aika paljon, mut taitavat harvoin hajota niin, ettei lähtisi käyntiin. Alkaa sitten muuten takkuilla ja tulee kaikenlaisia käyntiongelmia.

                                  Comment


                                    #77
                                    Testasin vielä origineeli ecun perässä tuota pumpun controlleria, ei puhu mitään edes vcds:n ohjaamana. Korvaava osa on jo kuitenkin matkalla, ehkäpä sillä sitten saa bensaa konehuoneeseen.

                                    Flekti ongelma on ratkaistu, mutta tarvii vielä ”siistiä” ratkaisua. Samalla uskoisin abs/eps murheidenkin poistuvan. Abs moduuli valittelee moottorin ja käsijarrun vikakoodien olevan syypää ongelmiinsa. Käsijarrumoduuli herjaa mill on-tietoa ja moottorin osalta yleisesti vikoja.

                                    Epäilisin, että moottorin vikakoodeista, joita on nyt 16kpl, voisi jarrutehostimen alipaineen kytkentä ja kaasuläpän asentotieto, josta on ainoat mill-on koodit, tehdä ihmeitä. Rhd auton johtosarjasta en vaan löydä jarrutehostimen alipaineanturin piuhoja? Täytyy vähän kaivella ja soveltaa tarvittaessa.

                                    Loppu kevennyksenä väliaikainen sovite piuha. Tuo anturikotelo pitää vielä laittaa letkun väliin niin sitten pelaa flekti ja lämpömittari.
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #78
                                      Eipä ollut naps ja kops saada eps/abs ja käsijarru toimimaan, mutta moottorin vikavalo sentään sammui.

                                      Aikani kun googlailin niin löytyi infoa, että maffin vaurio/puute/irtiolo tms on herjannut käsijarrulla ja abs-yksikössä, siitäpä sitten pähkäilemään, että se tarvii varmaan lisätä takaisin. Abs yksikkö ilmeisesti kaipailee maffin pohjalta laskettua kuormaa.

                                      Ecu herjaa vain moottorin tukia ja joitain säätöventtiileitä, mutta ei maffia. Softaa joskus puukotettu, niin liekkö niitä peruja kun ei herjaa.

                                      Kuvissa testiasetelma ja karsitut johdot.
                                      Attached Files

                                      Comment


                                        #79
                                        Muiden herjojen ohella myös airbäg kummitteli. Tässä aamusella tuli ahaa elämys ja pienen googlauksen jälkeen löytyikin kiva kuva, joka selventää. Eli kuvassa olevat 2:lla numeroidut anturit ovat edelleen liittimestä irti. Eiköhän se valo ne kytkemällä sammu.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #80
                                          Mahtui. Airbäg on myös nyt ok. Pa-puolelle tullut secondhand controlleri oli myös rikki. Täytyy ilmeisesti tilata ihan pränikkä.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #81
                                            Tässähän kävi niin, että uuden ohjaimen kuoret olivat halki jo tullessaan ja kontaktorit olivat useamman millin lyhyemmät kuin alkuperäisessä. Lähti palautukseen. Tässä kohden tuumailin, etten enää jaksa ja hankin perinteisen pa-paineen säätimen. Välissä vilahti lähes 2vk ja eilen asensin sen paikalleen ja pumpulle virrat releen (huom. Uusi rele)kautta.

                                            Läppäri käteen ja pumpun heräte päälle, hiljaisuus jatkuu… Tarkastan kytkennät ja heräte, virta ja maat tuntuisi edelleen olevan oikein. Pohdintaa ja kopsautin relettä ruuvarilla ja saatiin vihdoin pumppu käyntiin. Tässä vaiheessa tuntui etenevän vihdoin ja eikun säätämään paine tukkiin. Tästäpä se alamäki sitten alkoi. Hetken perästä bensaa nimittäin alkoi valumaan kuskin takarenkaan päältä lokasuojan uumenista. Ei kuitenkaan koko pumpun kapasiteettia, mutta huomattavasti kuitenkin.

                                            Talli tuuletukseen ja lattian kuivaus. Kärysi kuitenkin sen verran, että lähdimme kaverin kanssa syömään ja katsomaan motskaria hänelle. Renkaanpotkinnan jälkeen takaisinpäin lähtiessä c7 korisesta löytyi joulukuusi mittaristosta. Sähköinen hammastanko kaput. Tallikin kärysi vielä vahvasti bensalle, joten lyötiin hanskat ns naulaan viikonlopun osalta.

                                            Eihän elämässä pärjää ilman liikkuvaa autoa, joten pikapikaa hakemaan vara-audin epävirallista virkaa toimittava pulleakylkinen c5 avant säilöstä. Kyllä tässä nyt taas hetken pärjää vaikka uudemmat on levällään. Eilen ei naurattanut illalla, mutta tänään jo hymyilyttää hiukan. Liekkö vajaa 350km v8:sia kuunnellen auttoi?

                                            Comment


                                              #82
                                              No johan vastustaa..

                                              Löytyikö vuotopaikka jo? Ohuesti kiinnostaa, miten C7:n ohjaus oirehti etukäteen, mutta jätetään se vaikkapa toiseen topikkiin.

                                              Comment


                                                #83
                                                Ei sitä vuotoa oo kerenny vielä etsimään, mutta ajatus on syystä. Tuon minun tapauksen ohjausvian kanssa ei tule ennakkovaroituksia. Avaan asiaa enemmän, kunhan reklamaatiot jne on purkissa.

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Tällä kertaa mennään ns offtopic, mutta asiaa sähköisen hammastangon tapauksesta. Oireena tosiaan oli pitkä liuta varoitusvaloja ja erittäin raskas ohjaus. Vikakoodina epämääräinen moottorin asentosignaali. Syynä tälle on tyypillisesti tangon sisään päässyt vesi ja niin se oli tässäkin tapauksessa. Kuskin puolen suojakumi oli jostain syytä irti ja ollut jo pidempäänkin korroosion määrästä päätellen.

                                                  Liikkeen kanssa päästiin omasta mielestäni fiksuun ratkaisuun ja nyt tallin lattialla odottaa asennusta osa, osa liikkeen piikkiin ja työt itse. Osan sain valita itse ja löytyi takuulla varustettu, vähän ajettu ja useamman vuoden uudempi hammastanko. Tämän ratkaisun myötä auto ei tule ns. Parempaan kuntoon uusilla osilla, jolloin pitäisi itse maksella kunnon parantumisesta johtuvaa erotusta. Voisi myös todeta ratkaisun olevan ympäristöystävällinen?

                                                  Hinta uudelle tangolle oli viime viikolla k-autossa 3883e+ohjelmointi+raidetangonpäät+kulmiensäätö+kal ibrointi+työt eli luokkaa +4500e… sitä voi jokainen päässään pähkiä mikä olisi lopulta oma osuus ~290tkm ja reilu 10v ikäisen auton korjauksessa vs korvaavan osan itse asennus.

                                                  Irroitus oli suoraviivaista, lukuunottamatta toista raidetangonpäätä, jossa kartio oli tiukassa. Lyhykäisyydessään homma menee seuraavasti:
                                                  - raidetangonpäät irti, 2 mutteria
                                                  - jäykiste rauta pois, 6 tai 8 pulttia, ei muista ulkoa
                                                  - kallistuksenvakaajan keskikannakkeet irti, 4 mutteria
                                                  - hammastangon ja rattiakselin välinen nivel irti
                                                  - hammastangon kiinnike pultit irti, 2kpl
                                                  - sähköliittimet irti, 2kpl
                                                  Aikaa meni n. 1.5-2h kaikkinensa, sis ihmettelyn, työvälineiden hakemisen, tunkkailujen ja raidetangonpään suostuttelu mukaanlukien. Kasauksen arvelisin sujuvan hieman nopeammin.

                                                  Täytyy vielä siirtää raidetangonpäät ja heittää uusi osa paikalleen. Lopuksi kalibrointi. Testasin tuota jo sen verran että palaa enään vain keltainen ratin kuva, koska kalibrointi puuttuu, mutta tehostus toimii kuitenkin.

                                                  Kuvissa uusi ja vanha, sekä lähikuva korroosiosta. V8:lla on ollut kiva ajella, mutta tankkaamaan on joutunut useammin, että puolensa kaikessa.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Koitapa veivata ratti laitaan ja toiseen hetkeksi. Saattaisi vaikka kuulua merkkiääni ja vikavalo poistua.

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Juu, semmonen on suunnitelmana. Kunhan tuon vielä punnertaa paikalleen.

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Allu iskussa ja bensavuotokin selvisi. Paluulinjassa on tai no oli Aktiivihiilisuodatin systeemi kuskin puolella takapenkin kohdalla. Sieltä menee huohotus tms sinne renkaan päälle... Pähkäilin, että paluulinjaa/aktiivihiilisuodatin systeemiä ei ole suunniteltu reilulle virtaukselle ja paineelle kun muutosten jälkeen tosiaan alkoi vuotamaan. Täytyy tilata muutamia liittimiä niin laitetaan ohittaen.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Savut otettu.

                                                          Nesteet pysyi sisällä ja käy kohtuu nätisti.

                                                          Huhtikuussa tulee 2v täyteen auton kanssa. Matkaan on mahtunut mm. 23 keväällä uuden työn aloitus 100km päässä, 23 kesällä muutto lähemmäksi+uusi harrastetila, 2/24 yt:neuvottelut loppui ja kenkää tuli, työnhakua kevättalvi, uusiin töihin 5/24, kesällä omaan talliin ja nykyisessä työssä paljon matkustamista, hieman siis ollut muuttujia hidastamassa. Kaiken näiden jälkeen oli palkitsevaa kun hörähti tulille.

                                                          Pitää tuohon vielä puuhastella kaikenlaista pientä ja vähän isompaa, jotta kaikki kommunikoi kivasti keskenään, mutta katsellaan milloin valmistuu.
                                                          Attached Files

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X