800$ moottorinkannakkeista? Huh huh. Siihen rahaan niitä kyllä jo tekee mieluusti itse.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Red dream, 07k (5cyl) + B8 A4
Collapse
X
-
Askartelu jatkuu. Vänkärin puoli odottelee nyt materiaaleja ja kuskin puolelle pitäisi väsätä öljynsuodattimenjalka hässäkälle korvaava pala, ennenkuin itse kannaketta voi tehdä. Hyötyinä tästä öljynsuodatin itsessään siirtyy hieman eripaikkaan ja öljylle saadaan jäähdytin keulalle.
Alkuperäinen öljysuodatinjalka öljynhäähdyttimen kera on hupaisa ratkaisu ja siihen löytyisi maailmalta valmiita lääkkeitä poikittaiskoneisiin. Soveltuu ne pitkittäiseenkin, mutta niistä saisi jälleen köyhtyä yhden 500e, ennekuin olisi käsissä. Ajattelin siis tehdä itse.
Kuvissa pahvimallit ja malliksi muuttuva lankunpätkä. Taustalta voi myös bongata lohkonkylkeen jo sovitetun levyn palan.
Comment
-
Kohta taas kuukausi pyörähtänyt kalenteriin. Ei ole edennyt muilta kiireiltä. Työt on työllistänyt, sekä allroadin puuhalista ja yhden c4 tdin remontti vieneet talliajan.
Ei tuumaustauko kuitenkaan ihan hukkaan mennyt. Tuli Ahaa-elämys vänkärin puolen moottorinkannakkeen osalta ja ainakin paperilla vaikutti hyvältä ajatukselta. Toteutuessaan antaa ratkaisevasti lisätilaa ahtimelle kun aikaisemmalla ajatuksella olisi tehnyt hyvinkin tiukkaa. Kompromissina joudun kuitenkin luopumaan aktiivisesta moottorin tukikumista.
Öljypohjankin osalta heräsi ajatus toteutuksesta kun tarpeeksi katseli billettipohjia maailmalta. Sain ainakin vakuuteltua itselleni, että nykyisen modaus olisi tehtävissä, joten lienee hyvä lähtökohta. Öpohja vaatii siis tilaa hammastangon ylityksen kohdalta. Lisäksi etupäähän on tarkoitus lisätä tilavuutta.
Tälleviikolle suunnitelmana jatkaa c4 remontti loppuun ja heti perään sitten valmistaa moottorin kannakke/kannakkeet vihdoin ja viimein.
Jakaisin mielellään kuvia nuista piirtelyistä/suunnitelmista, mutta lienee havainnollistavampaa laittaa kuvat valmiista osista, kun ei ole siunattu käsinpiirtämisen jalolla taidolla.
Comment
-
Nyt mahtuisi ahdistin kohtuudella, tilaa tuli reilusti enemmän kuin niillä valmiina tarjotuilla kannakkeilla. Eli tilan säästö syntyy pitkälti, kun alkuperäinen kumityyny poistuu ja tuki siirtyy alemmaksi. Pitää vielä lisätä viimeiset palat ja maalata lopuksi niin pysyy siistinä.
Muuta puuhastelua on ollut startin kolon suurennus, nyt sekin mahtuu kivasti.
Viimeisimpänä olen puuhastellut johtosarjajuttuja. Pyrin hyödyntämään alkuperäisen relekotelon ja sulakkeet, sekä osan johtosarjasta. Tässä vaiheessa näyttäisi onnistuvan kohtuudella.
Alkuperäinen sarja pääsi laihdutuskuurille ja lopuksi siihen pitäisi lisätä tuon 07k moottorin johtosarjaa, sekä kytkeä lopuksi kaikki maxxecuun.
Useampi hetki vierähti, kun tutkin b8:n sähkökuvia. Vielä pitää mm selvittää mistä ja missä muodossa alkuperäinen ecu sai/saa starttaus tiedon/pyynnön. Saa kertoa, jos tietää.
- 3 tykkäystä
Comment
-
Pari viikkoa mennyt aika rauhallisesti, johtosarja on jatkanut laihdutuskuurille ja tekijä raapinut päätään sähkökuvien kanssa.
Kaikki ecun ja moottorin tarvitsemat virrat saadaan korin syötöistä ja niitä tullaan ohjaamaan alkuperäisellä johtosarjan relepaketilla, vaatii vielä muutaman johdon siirron relepaketilla. Näillä muutoksilla saadaan maxxecu sammumaan, ettei jää virtoihin kun muu auto on virrattomana. Auton puolelta sähköjä ohjaa alkuperäinen virranhallinta moduuli, joka on avainten takana paritettuna, eli ilman avaimia ei saa virtoja päälle ecuun.
Startti signaalin osalta ei ole löytynyt tietoa, eikä autostakaan selvinnyt mittaamalla enempää. Lisäksi muutaman johdon funktio on edelleen epäselvä, mutta näistä huolimatta sain starttaukseen ja sammutukseen teoriassa ratkaisun.
Sähköt ovat nyt siis periaatteessa kytkemistä ja muutamaa lisäanturia vaille valmiit. Antureita täytyy jossain vaiheessa tilailla nuihin lisäksi tuleviin kohteisiin.
Sähköihin on siis vielä ainakin seuraavat asiat:
- johtojen kytkentä maxxecun liittimiin
- lisäanturit
- johtojen suojaus/paketointi
- 2 sarjan niputus siististi
Kuvia ei nyt ole, mutta edellisen kuvan johtosarjaa voi kuvitella päässään nyky hetkeen, näyttää nyt entistä enemmän räjähtäneeltä.
Comment
-
Pientä puuhastelua lohkon tyhjennyksen muodossa ja tulipa siinä sivussa todettua, että jatkossa voi nukkua yöt paremmin, kun päädyin kankien ja mäntien päivitykseen. Ei sillä, että vielä olisi tarvinnut jännittää, kun kone on pukissa.
Vasemmalla vakio ja oikealla rs sukuinen versio. Rs:n kanget on huomattavasti järeämmän oloiset ja männän tappikin 23mm vs 19mm alkuperäinen.
Öljypohjassa on aiheuttanut pohdintaa, kun ylempi öp toimii samalla korsettina, joka jäykistää koneen, niin ihan miten sattuu ei sovi leikellä/muokata. Ajatus on nyt kuitenkin muotoutunut ja eiköhän tuo valmistu, kun viitsii/kerkeää tehdä loppuun.
Sähköissä hieman etenemää, releboksin osalta on nyt juotettu ja suojattu kaikki johdot uusien kytkentöjen mukaisesti.
Muuten lähinnä ihmettelyä ja tallin siivoilua jne.
Comment
-
- 1 like
Comment
-
Nyt olisi parempi kuva. Työstöä on jatkettu, mutta vaatii vielä yhden pajotus iltaman öpohjan valmiiksi saattamiseksi. Pari juttua olisin tehnyt toisin näin jälkiviisaanaa, mutta tuo saa nyt välttää näillä taidoilla. Ps. Alareunassa olevat peltilärpäkkeet on vain pitämässä välyksen oikeana, eivät ole kiinteitä/pysyviä ko kohteeseen.
Viimeksi muokannut MH96; 17.2.2024, 21:20.
Comment
-
-
Etenee, ketjukopan olisi voinu joku viisaampi laittaa ensin, mutta volkkarin ohjeen mukaan ensin kansi niin eipä sitä asentaessa niin pohtinut, jälkikäteen ajateltuna kannattaa ensin laittaa takakoppa, sitten öpohja ja kansi, niin osuu kaikki koneistuspinnat tasalleen turhia jumppailematta. Öpohjassa ei ole kohdistustappeja, niin piti kiristää ja tarkastaa useampaan kertaan kohdillaan olo, sekä hieman siirtääkkin jonkun kerran. Ohje on varmaan tehty tilanteeseen, jossa öpohja ei ole irrallaan, vaan vain kansi ja ketjukoppa.
Josko sitä huomenna takakopan tiivistepinnat saisi putsailtua ja ketjut vaihdettua ennen kopan asennusta, aika näyttää. Muutenkin tuntuu, jo kovastikin etenevän kun alkaa hyllyyn tulemaan tilaa, kun osat löytävät takaisin paikoilleen.
- 1 like
Comment
-
Elämä olisi paljon helpompaa, kun muistaisi osia sovitellessa laittaa kaikki tarpeelliset kerrallaan hollille. Tähän liittyen kampikäynnistystä pohdittiin puolitosissaan hetken aikaa.
Ajatuksesta kuitenkin luovuttiin, painettiin leukarintaan ja alettiin sovittamaan ahdinta parempaan asentoon, jotta starttimoottori mahtuisi myös paikalleen. Tästä onkin sitten jäänyt välivaiheiden kuvat ottamatta, mutta jotain hajua kuvista varmaan saa.
Ahtimen ja startin yhteiselon varmistamisen jälkeen moottori irti pukista ja nosturiin. Lopputuloksena todettakoon, että motti roikkuu viimein paikallaan kuvan mukaisesti.
- 1 like
Comment
-
okkim pakosarjana on spa turbon tekele ja se on oikeastaan ainut mitä ei ole tarvinnut modata tähän mennessä. Jälkiviisaana voisi todeta, että omatekemä olisi helpottanut ahtimen asettelua, mutta tuo sarja tuli jo hankittua alkuinnostuksessa reilu puolivuotta takaperin niin koitin sen nyt hyödyntää.
Onneksi selvittiin pakopesän muokkauksella ja ihmetellään asiaa uudelleen, jos pakopesän/ahtimen tie joskus päättyy tai iskee päivitystarve tms.
Linkki vastaavaan pakosarjaan kuin paikallaan: https://tjpgarage.fi/tuote/turbopako...si-2-5tfsi-t3/Viimeksi muokannut MH96; 29.3.2024, 23:31.
- 1 like
Comment
-
Mahtuu mahtuu jaa, ei mahdukkaan, mutta aika liki kuitenkin..., muokataan hiukan ja osa onkin plug and play. Siinäpä tämänpäivän teema.
Elikkäs imusarjan alaosa meni suoraan paikalleen, mutta sitä tulikin muokattua, jo tässä aikaisemmin. Yläosakin sopi melkein, tästä muistin ottaa kuvankin. -> Hieman apulaite kannakkeen muokkausta ja sitten imusarja jo istuikin kivasti. Tästä toki sitten seuraa tarve siirtää hydraulipumppua, mutta sen pitäisi onnistua ihan ok.
07k motin alkuperäinen ilmastoinnin kompura mahtui hyvin paikalleen ja tähän sopii suoraan b8 kopan omat letkut, mutta kompuralta kennolle menevä letku ei ihan mahtunut aamusta asentamani öljynsuodatinjalan kanssa paikalleen. Täytyy siis siirtää suodatinjalkaa ja tehdä uudet öljyletkut. Korvaava paikka suodattimelle tulikin tarkasteltua ja tilattua kulmamallin liittimet letkuihin. Lopputuloksena ilmastoinnilla on periaatteessa edellytykset toimia ja sen letkut istuvat kivasti.
Niin ja eilen heitin startin, sekä sen johtosarjan hollille ja pyöräytin lyhyesti konetta starttaamalla, hyvin pyörähti.
- 1 like
Comment
-
Hydraulipumppu siirretty pienen pähkäilyn ja touhuamisen jälkeen. Tässä vaihdettiin tuon 07k moottorin alkuperäinen pumppu B8:n pumppuun. B8:n pyörä oli n.26mm isompi ja enemmän offsettiä, mutta näistä huolimatta siirto adapteri osui kerrasta kohdilleen, tai ainakin 95% osalta kun yhtä reikää piti kairata n. 1mm sivumpaan. Pikaisella testillä hihnan kiristinkin asettuu optimaaliseen asentoon kiristysvaraan nähden. Hydrauliikan paineletkuun täytyy käydä teettämässä jatko, mutta sitä lukuunottamatta hydrauliikkapuoli alkaisi olla soviteltuna.
- 2 tykkäystä
Comment
-
Auton omistuksen suhteen tuli vuosi täyteen tässä pari päivää takaperin. Kerkesin tuolla ajamaan n. 100km oston jälkeen, niin jospa tuleva vuosi tarjoaisi edes hieman enemmän kilometrejä yhdessä.
Hydrauliikkaletkun jatko saatiin tehtyä ja asennettua, sekä koneen vesikierto alkaa olemaan muodossaan ylävesiletkua lukuunottamatta. Downpipe katilla tuli soviteltua ja kaikkea muuta pientä.
Tehtävää on vielä, mutta isoimmat mekaaniset sovitukset alkavat uskoakseni olemaan takanapäin. Muutamia juttuja toki joutuu vielä työstämään, kuten kennopaketin siirto sarjaa (diy), kaasuläpän adapteria, hukkaportin kellon kiinnike ja ehkä konepeltiä hieman.
Comment
-
Pakopesä ja downpipe tuli jumppailtua paikalleen. Sopivuuskin osui hyvin. Lähtökohtana oli 2.0tfs:n downpipe jota siis muokattiin ottamalla n. 10cm pätkä katin jälkeen pois ja katin etupuolelta poistettiin kaikki, jonka jälkeen katin ja turbon väliin uusittiin laippa ja putkea sopivassa kulmassa nykyisen ahtimen erikorkeudella olemisen johdosta. Eli alkuperäistä jäi mutkasta alalaippaan ja katti, kuva liitteenä alkuperäisestä toteutuksesta.
Putkisto on nyt yhtä puolivälin liitosholkin uusintaa vaille valmis.
Loppuviikolla ajatuksena kasailla loput ahtimesta paikalleen, sekä kytkeä sen nestekierrot. Kaasuläpän adapteri on nyt asennusta vaille valmis, joten ahtimen ollessa asennettuna pääsee suunnittelemaan ahtolinjat kokonaisuudessaan ja tilaamaan siihen riittävästi materiaalia.
Sähköjen kytkentää on vaihteeksi tullut pähkäiltyä ja vahvasti näyttäisi siltä, että asiaan täytyy kohta puoliin tarttua tosissaan.
Loppuun kuva asennetusta pakopesästä ja downpipestä.
- 2 tykkäystä
Comment
-
Eilen loppu putkisto paikalleen ja tänään ahtimen keskiö, kompurakotelo ja letkulähdöt. Aikaa meni reilusti odotettua enemmän, kun piti hieman sovittaa muutaman lähdön asentoa. Hyvällä fiiliksellä sitten ilmansuodatin koteloa paikalleen ja havainto, siitä ettei hukkaportin sähkökello mahdukkaan paikalleen.
Ei varmaan pitäis enään yllättyä... Kummasti tuo konehuone alkaa muuttumaan ahtaaksi. Ei auttanut kun tuumailla.
Vaihtoehto 1. Oravasuodatin ja alkuperäinen kotelo pois
Vaihtoehto 2. Ulkoinen hukkaportti pakosarjassa olevaan paikkaan.
Vaihtoehto 3(ns. ahaa elämys). Sähkökellon sijoitus koneen etupäähän ja pitkä kellon tanko.
Puntaroin vaihtoehtoja:
1. Tässä saisi ns cold air intaken nätisti. Oravasuotimella ehkä renkaanpotkimistapahtumissa rispectiä? Ja imuääntä. Miinuksena lisätyötä kotelosta, jotta saavutettaisiin edes teoriassa hyötyä.
2. Lisäinvestointi ja nykyisiä osia jäisi tyhjänpantiksi Plussana oem ilmanotto ja katu-uskottavuutta?, mutta miinuksena ahtojen heikompi hallinta.
3. Nykyisten osien käyttö ja yhden kannakkeen teko+tangon jatko, sekä oem ilmanotto.
Näiden pohdintojen jälkeen arvelin, että vaihtoehto 3. on fiksuin tässä kohtaa. Ahtimen imun ja ilmansuodatin kotelon väliin tarvii tilailla hieman mutkaa ja supistusta, mutta sitten imupuoli olisikin ns. valmis.
Samalla kun tuolla alueella ihmettelin näitä tänään niin totesin, että täytyy askarrella hieman lämpökilpiä pakosarjan ja kompurakotelon välimaastoon.
To do lista ei tunnu lyhentyvän tarpeeksi nopeaan, joten voidaan varmaan tässä kohden haudata toive vapuksi käyntiin tältä vuodelta, mutta kokeillaan josko ensi vappuun mennessä. Paljonhan tuo ei sinällään vaatisi, mutta aikaa ei nyt vain ole riittävästi.
Starttiin tarvisi arvioni mukaan vielä:
- sähköt
- bensalinjaa 20cm
- kaasuläppä paikalleen
- huohotus järjestelmän
- öljykiertoon suodatin jalan letkut
- turbon kiertojen kytkentä
- jäähdytin kiinni
Muita juttujahan on sitten:
- painepuolen letkut
- kennojen siirtopalat
- muuta?
Ja loppuun kuvat täyttyneestä vänkärin puolesta konehuoneessa.
- 4 tykkäystä
Comment
-
Kuskinpuolellakin alkaa olemaan täyttä. Kytkin tänään turbon vesikierron 95% valmiiksi ja suunnittelin hieman letkujen reittiä ylipäätään. Nyt vaikuttaisi siltä, että kaikki saa mahtumaan fiksusti. Alkuperäisenä ajatuksena oli tehdä an letkulla lohkon ja suodatinjalan välit, mutta se osoittautuikin mahdottomaksi, sillä letkuille ei saanut joustovaraa moottorin heilahdusta ajatellen.. Ratkaisu on tehdä ko letkut öljynkestävällä silikoniletkulla, sekä push on liittimillä, kunhan ne joskus kotiutuvat.
Turbon öljyn syöttöön mallailin letkun paikalleen, mutta toiseen päähän pitääkin vielä hankkia kulmamallin liitin.
Näiden touhuilujen jälkeen heitin vielä apulaitehihnan paikalleen ja siirtohihnan tai mikä nyt viralliselta nimeltään onkaan. Tässä on sellainen kaksipuoleinen moniurahihna, jota ei tahdo saada kuin marmorilta. Ei ole tullut itselle vastaan aikaisemmin.
Ps. Nippareista ei kannata ahdistua, ovat pitkälti mallailua ja reittien hakua varten.
- 1 like
Comment
-
Maxxecu sujahti pienellä korvakkeiden kaventamisella ja auton ecu kotelon veistämisellä paikalleen. Mahtuu kyllä ilman veistämistäkin, kun hieman painaa, mutta ulospäin se ei sitten enään tule kovin helpolla. Sanotaan, että sitä sai hetken ihmetellä...Mielestäni siisti ja lähes oem-look lopputulos, kunhan saa vielä johdot kiinni.
Konehuoneen puolelle aloin asettelemaan johtoja oikeisiin liittimiin ja miettimään järkevää reititystä. Kuskinpuolelle pitää vielä vetää muutamia johtoja, jonka jälkeen sinne menevä haara olisi ns. suojausta vaille valmis. Koneen päälynen sitten omana haaranaan ja laatikolle+sisätilan kiertovesipumpulle yksi haara. Hukkaportille ja bypassille tarttee reitittää yksi nippu, mutta sen reitti on vielä hieman mietinnässä.
Polttoaineen paineanturille tarvitsee myös vielä vetää johdot ja optiona ajattelin tässä vaiheessa ottaa johtovarauksen konehuoneeseen etanolianturia varten.
Ihmettelinpä myös kuinka täyteen tuo kuskin puoli tuli, ei ole montaa viikkoa kun siellä mahtui vielä seisomaan koneen ja runkoaisan välissä. Viikonloppu taitaa mennä nyt pitkälti näiden johtosarja asioiden ympärillä.
- 3 tykkäystä
Comment
Comment