10,5 rutut voisi olla etanolille ok jos sitä sattuu paikkakunnalta saamaan?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
90q B3 2.3 20v takaisin liikenteeseen
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja martta Näytä viestiMulla oli aikoinaan 90q B2 2,2 10v, ja tykkäsin tosi paljon sen moottorin luonteesta (alavääntö), mukava vetää esim. talvella. Meinaan että voi se vapari olla mieluisa ajettava myös.Toi 20v vapari on kyllä korkeiden saundien moottori, joka huutaa jotain mutkaa kupeeseen!!
Painoero myös 90 hyväksi varmaan pari sataa kiloa..Eikös Coupe ole jo aika möhkäle. Taisi otteessa olla 1400 jotain?
90:ssä taisi olla 1250kg otteessa. Todellisuus sitten mitä lie.
Väkisin ilmaa pakottamalla tilanne sitten toki muuttuu. :)
Comment
-
Minullakin joskus oli muutaman kuukauden ajan 7A coupe q. Suurin syy nopeaan myyntiin oli kattoluukku, jonka seurauksena en pituuttani kuskin penkille kunnolla mahtunut. Toinen lähes yhtä merkittävä syy hukkaamiseen oli tuo Tomin jo mainitsema tehokäyrä joka ei oikein tukenut mukavaa arkiliikennöintiä. Käärmeenpesän mallisella alkuperäisellä pakosarjalla ja alkuperäisellä putkistolla tuo kuulemma toimii hieman raikkaammin. Putkiston resonaattorit mitoitettu onnistuneesti. (Tällaisia tarinoita oli liikkeellä reili 20v sitten)
Comment
-
Yksi imuventtiili voittaa kaksi tai kolme imuventtiiliä alarekisterissä, virtauksen pyörteilyn saa sylinterissä paremmaksi palamisen kannalta. Keskialueelta ylöspäin sitten imuventtiilin virtauspinta loppuu yhdellä venttiilillä kesken. Eli kaksventtiiliset on aina venttiilirajoitteisia ja moniventtiilisissä rajoite on kanavissa.
Vaparivitosen virittelijät on aika harvassa. Vanhan peukalosäännön mukaan vaparista saa otettua noin 130hv/l niin, että se kestää vielä kilometrejä. 16v golffimaailmasta löytyy tästä esimerkkejä ja 7A kansihan on samaa perhettä. Katsastuskuntoisena 7A:sta joku 230-240hv ei ole mikään taikatemppu. Mutta ei sitä myöskään oteta esimerkiksi tehtaan alkuperäistä tuubipakosarjaa käyttäen vaan se vaatii oikealla ajatuksella mitoitetut osat. Imusarja, portattu kansi, nokat, pakosarja ja putkisto kunnollisen ruiskun kera. Kaikki muut osathan noista saa suoraan kaupan hyllyltä paitsi imusarjan, kannen, nokat, pakosarjan ja putkiston. Tai no nokkia voi vielä löytyä valmiina. 16v koneen rajoitteena on apuakselirakenne ja sen puolesta vitonen olisi aika hyvä lähtökohta kierroskoneelle, alakertakin on aika tukevaa tekoa.
Minulla alkaa tuo competitionin ACE vetämään jo kohtuullisesti, mutkatiellä kaipaa jo isompia jarruja. Tehtynä on ensimmäiset versiot kannesta, nokat, peltisarja ja putkisto sekä tietysti alakerran kevennystä jne. Seuraavaksi olisi imusarjan teko ja ruiskun vaihto, että päästään kakkosella alkavien lukemien puolelle. Ja sitten uutta versiota pakosarjasta ja putkistosta jne.
Comment
Comment