Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 B4 talviauto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 B4 talviauto

    Terve,

    Tuli joku kummallinen päähänpinttymä tässä syksyllä että mikään taloudessa olevista reilusta 15:sta autosta ei ole minulle sopiva tulevan talven kulkineeksi, vaan sellainen pitää hankkia erikseen. Halvalla, tietty. No, tuli tuossa naapurikylässä myyntiin vuoden 1993 Audi 80 2.0E. Tämä on ehta Suomi-auto laman synkimmistä syövereistä (vuonna 1993 rekisteröitiin vain 56000 uutta henkilöautoa, alle 1/3 siitä mitä kasinohuuman huipulla muutama vuosi aikaisemmin). Varustelu on mallia "hinnat alkaen" ehkäpä nyt metalliväriä lukuun ottamatta mutta kummasti ensiomistaja on speksannut autoon ilmastoinnin. Se tässä oikeastaan mielenkiintoni herättikin vaikka tulevaa vuodenaikaa silmällä pitäen ei moisesta juuri hyötyä ole ja eipä tuo toimintakunnossa ole tällä hetkellä muutenkaan. Nyt löytyy siis tontilta B4 sedan, cabrio ja coupe sekä vielä yksi vanhempi B3 kaupan päälle.



    Auto ei ole kovin pahasti eri omistajilla kiertänyt ja sikäli on säilynyt kohtalaisen hyvänä eikä isompia räpellyksiä ole, mitä nyt jotkut vanhat 90-luvun kaiutinasennukset. Leimattu oli nyt elokuussa ja sitä varten tehty joltisestikin remonttia mutta jotain on toki jätetty uudellekin omistajalle. Aloitin tänään yleisellä auton tutkimisella. Puhaltimesta toimi ainoastaan suurin nopeus, ja se oli niin ärsyttävä vika että piti tonkia heti varaosakasasta ehjä etuvastus. Vaihto sujui aika mukavasti hanskalokeron aukosta. Sitten jatkettiin sisustan siivouksella ja jätin yöksi otsonaattorin pihisemään sisätiloihin. Katsotaan mitä tästä tulee!

    #2
    Katsoin kun tuo tuli tällä viikolla myyntiin ja aika jännä outolintu on. Ovipahvit prefacelift, mutta facelift ovet joissa kumialalista. Porkkanat kuitenkin edessä, onko vaihdettu?

    Sinusta tuli ehtä sämpylämies, kai hankit vielä avantin sitten sulla koko korisarja.

    Comment


      #3
      Pentele. Meni jo tällä viikolla yksi pelican blau avanttikin sivusuun 13 minuutin tähden. Tuo on rekattu mun syntymäpäivänä, vain vuosiluku eroaa. En ehtinyt hieroa kauppoja. Olit nopeampi. Hyvä yksilö varmasti jatkojalostukseen!

      Comment


        #4
        Alkuperäinen kirjoittaja Hezekiel Näytä viesti
        Kummasti ensiomistaja on speksannut autoon ilmastoinnin.
        Onko todella näin, nimittäin siihen aikaan ilmastointi asennettiin Suomessa ettei tarvittu maksa autoveroa siitä. Itsellä oli just '93 ABK Suomiauto johon oli Suomessa asennettu Diava ilmastointi.

        Comment


        • #5
          No vedin vähän mutkia suoraksi, kyllä se on jälkiasennettu Diavian laite. Hankaloittaa asioita sikäli ettei varaosia hakiessa voine käyttää Audin osanumeroita ja laite näytti huoltoventtiileiden ulkonäön perusteella olevan R12 laite vaikka tuon ikäisessä tehtaalaisessa olisi jo R134a. Käyttöpainikkeet ovat samat kuin alkuperäisessä, hanskalokero on vaihdettu oikeaoppisesti pienempään ym. mutta järjestelmän releet näytti olevan niputettu lämppärin kotelon kylkeen eikä alkuperäisille paikoille relekeskukseen. Samaten tuplaflekti on mallia B3 eli oikean puoleinen propelli saa voimansa pikku hihnalla vasemman puoleisesta sähköflektistä.

          Kyllähän valtaosa taannoin tilatuista ilmastoinneista asennettiin Suomessa, minunkin isä hankki vuonna 1990 Omegan ja siihen ilmastoinnin. Tehtaalainen laite olisi maksanut 20 kmk ja Diavia noin 10. Oma teoriani siihen, että noiden markkinat käytännössä loppuivat vanhan vuosituhannen loppuun mennessä perustuu kolmeen seikkaan: Autoveroa alennettiin vuonna 1994 ja myöhemmin vielä lisää joten tehdasasenteisten varusteidenkin hinta tuli kohtuullisemmaksi. Samalla ilmastointilaitteet pikkuhiljaa tulivat autoissa yleisemmäksi eli niiden tehdashinnat varmaankin laskivat myös. Kolmanneksi autojen rakenne muuttui koko ajan monimutkaisemmaksi joten jälkiasennuksen työmäärä ja haasteet kasvoivat koko ajan.

          Tänään kuurasin sisustan ja tavaratilan loppuun pesuvedellä ja mikrokuituliinalla, sitten muovinhoitoaineet päälle. Hattuhyllyltä lähti kovasti 80-luvun henkiset laatikkokajarit varston hyllyä komistamaan, onneksi ei jäänyt juurikaan asennusjälkiä.

          Comment


          • #6
            Pientä puuhastelua tässä iltojen iloksi. Raitisilmasuodatin oli juuri sen näköinen kuin vanhoissa autoissa yleensäkin eli ei vaihdettu ainakaan viiteen vuoteen. Jostain syystä näihin myydään filtteriä joka on kehykseen nähden aivan liian iso. Leikkasin hätärinä omasta vähän pois reunasta mutta pitää koettaa jos löytyisi oikean kokoinenkin jostain. Voi tietty olla että tuo jälki-ilmastointi sekoittaa tätäkin asiaa.

            Alla oli jotkut vanhat kitkat peltivanteilla, joista kolmeen oli riittänyt pölykapselikin. Tuumasin että vielä kerkiää useamman viikon ajelemaan kesärenkailla ja pyöräytin varastosta löytyneet lähes ajamattomat 195/65R15 Dunlopit Audin orkkiksille 5-puolaisille kevytmetallivanteille. Hienosti kulkee niiltä osin. Alustasta tosin kuuluu inhottavaa kolinaa töyssyissä. Olisiko niinkin helppo kuin vakaajan välitanko?

            Sisätilojen laatuvaikutelmaa boostasin vaihtamalla lämppärin säätimien ja tuhkiksen valot (kaikki 4 pimeänä) ja myös takasumarin kytkimen taustavalon. Toisesta penkin lämppärin kytkimestä on taustavalo myös pimeä mutta sen vaihto näytti astetta haastavammalta eli saapa nyt nähdä. Repsikan lukuvalon kehys oli vähän risa. Tämähän on katkaisijansa puolesta mallia on-off eli ei syty ovia avatessa. Elättelin toivoa että varastossa olleista B3 osista olisi löytynyt apu, mutta onhan ne erilaiset. Pitäisi jostain löytää B4 takakahvat valoineen niin saisi eteenkin kolmiasentoisella kytkimellä varustetut lyysit.

            Moottorin joutokäynti on ainakin kylmänä aivan liian matala, joten purin ja putsasin ekana tyhjäkäyntiventtiilin. Ei ollut lainkaan karstainen. Sitten koetin mittailla vähän kaasuläpän asentoanturia, mutta en saanut kunnon tuloksia sopivan viitearvon puuttuessa. Vieläkös ABK-koneessa on vain kärjet joutokäynnille ja täyskaasulle vai ihan jatkuva mittaus eli potikka?

            Comment


              #7
              Koiranluut varmasti kolisee.

              Siinä on kaasuläpän asentotunnistin, mirkrokytkimellä joka seuraa asentoa: https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+80.../133-133025/#2

              Comment


                #8
                Potikka muistaakseni on ABK:ssa, ja kuluu käytössä... Itse taisin tehdä sen tuunauksen: siirsin potikan kontaktipintaa sen verran, että "viisari" osui ehjälle pinnalle.

                Viimeksi muokannut taski; 11.10.2022, 14:47. Perustelu: edit: typo

                Comment


                  #9
                  Kolinalle vahva veikkaus iskarin yläpäissä ja/tai koiranluissa.

                  Comment


                  • #10
                    No niin, kolinoista 95% hävisi tosiaan vakaajan välitangot vaihtamalla. Kävi hyvä tuuri kun jonkun B3 osakasan mukana oli tullut uudet osat jo aikoinaan ja ne sopivat tähänkin. Vaihto oli melko suoraviivainen homma, ei tarvinnut edes renkaita irrottaa. Toisen luun yläpäässä oli aika huikea klappi siihen nähden että auto on katsastettu 2 kk ja 1 tkm sitten... Auton alla kyyristellessä suihkuttelin kotelosuojaa kaikkiin tarvittaviin paikkoihin jotka nyt äkkiseltään silmään osui.

                    Moottorin alakuloista joutokäyntiä selvittelin mittailemalla kaasuläpän anturia edelleen. Kyllähän se ihan oikea potikka jo tässä on eikä mikään rajakytkin kuten vanhoissa KE/L-jetroniceissa. Tässähän on niinkin edistynyt moottorinohjausjärjestelmä kuin Digifant 1.6 joten anturitkin pitää olla viimeisen päälle! Mitään epäilyttävää ei löytynyt ja vaihtelin jo huvikseni toisen tyhjäkäyntimoottorinkin varastojen uumenista. Vasta VCDS Output Test johdatteli oikeille jäljille kun pa-pumpun releen lisäksi mikään muu toimilaite (tyhjäkäynnin säädin, käynnistyssuutin, purge valve) ei testissä suostunut naksumaan. Netistä löytyneen vinkin perusteella ruuvasin kuskin polvisuojan irti ja relekeskukselta rele numero 30 käteen. Löytyi helposti kun oli ainoa rele koko pidikkeessä näin minkkilakkimallin kyseessä ollen. Rele oli testailujen jälkeen selvästi kuuma ja siinä oli hieman epäilyttävän näköisiä juotoksia. Sulattelin uudellen ja nythän se output test menee jo hienosti läpi. Joutokäynnin säädin omaksui jälleen sille kuuluvat tehtävät joten homma kaiketi toistaiseksi OK.

                    VCDS suostuu juttelemaan moottorin ECUn kanssa 2x2 adapterilla. Muita diagnosoitavia ohjainlaitteita ei tästä autosta sitten löydykään. Lambdasta oli vikakoodi 00525 (03-00) No signal. Tässä on 3-johtoinen anturi ja reservissä sattui olemaan vain uusi 4-piuhainen. Juuri saamiemme tietojen perusteella tätäkin voi käyttää jos maadoittaa anturin harmaan johdon. Näin toimittiin, otin pitkät johdot ja liittimet vanhasta, jatko liimakutisteholkeilla ja ujutin maadoituskarvan saman lämpösuojan sisään. Maadoitus sylinterinkanteen samaan kohtaan moottorin johtosarjan kanssa. Paljon mahdollista että vikakoodi johtuu edellisessä kappaleessa kuvatusta ongelmasta mutta ei liene pahitteeksi vaihtaa uusi anturi kun vanha näytti kovasti alkuperäiseltä.

                    Comment


                      #11
                      ABK on todella kranttu lambdasäädölle, ostaisin uuden vaan. Digifant on semmonen että joskus porkkis sanonut miten voi näin pienellä määrällä antureilla saada koko moosan sekaisin. :D

                      Comment


                      • #12
                        Niin, kyllä minä uuden lambdan siihen jo laitoin, mikäli se ei edellisestä kirjoituksesta käynyt ilmi. Moottori toimiikin oivallisesti nyt näiden toimenpiteiden jälkeen, ehkä vetoakin on löytynyt lisää kun ECU:a ei enää syötetä pätkivän releen kautta.


                        Autossa oli sileäksi kulunut kumiratti jonka pehmuste oli vieläpä irronnut rungosta. Tuollaisen näkeminen edessään luo äärimmäisen rahvaanomaisen vaikutelman, eikä kenenkään pitäisi joutua mokomaa sietämään yhtään pidempään kuin on välttämätöntä. Varastosta löytyi saman mallinen 100 C4 nahkaratti jonka sujautin paikalleen kevyen putsin ja nahanhoitokäsittelyn kautta.

                        Ratti on nykyään myös suoraan ajettaessa suorassa, nimittäin autossa oli jo ostettaessa toisen alapallon vaihtamisen jäljiltä melkein 1.5 asteen ero camberissa puolten välillä ja säätelin nuo nyt niin kohdalleen kuin tarkoitusta varten tehdyllä vanteeseen tukeutuvalla telineellä ja vesivaa'alla sai. Nyt on jo kulunutta jobbarien iskulausetta lainatakseni "hyvä ajollensa".



                        Pari kohtaa korista vaatii pientä kosmeettista huomiota. Pahin on oikean etulokarin takareuna josta ei selvitä enää ihan pelkällä värivahalla. Olisikohan tässä paikka kokeilla kaarijuottoa CuSi-langalla? Hommasin varusteet moista varten jo kesällä mutta ei ole tullut vielä testattua.

                        Comment


                          #13
                          kumiratti jonka pehmuste oli vieläpä irronnut rungosta
                          Tämä se on ehkä ikävin ensituntuma jonka voi autosta saadakaan, vastaa ihmiskontaktissa vetelää, löysää kättelyä :)

                          Comment


                            #14
                            Ykkösmallin Octaviakin muuttui ihan eri autoksi ajaa kun vaihtoi Beevitosen kolmipuolaisen nahkaratin :)

                            Comment


                            • #15
                              Mittaristossa oli monenlaista pikku häikkää. Ensinnäkin lasi oli samea ja pölyinen ja sikäli kun sen läpi jotain näki niin taustavalot olivat kovasti himmeät ja osa mittareista näytti mitä sattui. Lämpömittari roikkui jossain 50C tienoilla lämpimänä, jäähdytysnesteen/lämpötilan valot tuikki joka startin jälkeen minuutin verran ja erikoisimpana kiekkamittari näytti liian vähän. Ei siis heitellyt eikä pomppinut, joutokäynnillä lukema oli suunnilleen oikein mutta maantiellä ehkä noin puolet todellisesta

                              Onneksi oli mistä ottaa, tässä kolme aihiota ja neljäs autossa paikallaan. Hommasin muutaman uuden jännitteensäätimen koskapa samoja käyttää pari muutakin autoa taloudessa. Mittariston taustalevyn kontaktit ja mittarien liitäntänastat hinkattiin lasikuitukynällä kiiltäväksi. Lämpö- ja kiekkamittarit otin toisesta mittaristosta ja ne toimii nyt hienosti. Taustavaloista 5/7 oli pimeänä, nekin nyt kunnossa ja reostaatti putsattu. Ainoa takapakki tuli siitä että bensamittari intoutui näyttämään täyttä vaikka tankkauksen jälkeen on jo melkein 300 km ajettu. Mittaristossa oleva neulan mekaaninen säätö ei auttanut. Pitää tutkia...

                              Oikean etulokasuojan alakulmaan hitsasin paikan ja kuskin ovessa olevan ruostekohdan korjasin (hionta, ruosteenmuuntoaine, 2k epoksi, tasoite, hiontapohjaväri, pintaväri, lakka). Muutama muukin kohta korissa korjattiin ettei nyt talven aikana vallan riistäydy tilanne käsistä. Sitten myllytys hiomatahnalla rotarylla ja vähän hienommalla aineella epäkeskolla + Collinite 476S pintaan. Tuli ihan jees auton hintaluokkaan nähden.
                              Viimeksi muokannut Hezekiel; 3.2.2023, 17:22.

                              Comment


                              • #16
                                Kirjoittelenpa muutaman viime viikon kuulumiset ylös ennen kuin vallan unohtuu. Talvi tuli tänä vuonna aika lailla kerrasta marraskuun loppupuolella ja sehän tarkoitti myös talvirenkaiden vaihtoa. Varastossa oli aika siistit B4 orkkikset 10-puolaiset aluvanteet joiden päälle löytyi uudehkot Nordmanit koossa 185/65R15. Tiedetään, on se vähän kapeampi kuin pitäisi mutta niillä ajetaan mitä löytyy... Vaikka muuten olenkin enemmän kitkarenkaisiin päin kallellaan, niin nastojen rapina antaa sopivan akustisen signaalin tilanteesta renkaan ja tien välillä. Absittomassa ja espittömässä autossa ihan hyvä ominaisuus.

                                Keskuslukitukseen asensin tarvikemallisen kaukosäädön. Tuo on sellainen varuste jota ilman tuntuu aika ankealta kun on kerran tottunut. Boksi mahtui sopivasti auton oman alipainepumpun viereen tavarasäiliön poteroon. Jaksoin kytkeä jopa suuntavilkutkin tähän, systeemistä kun ei lähde mitään selkeää ääntä joka kertoisi että menikö ne ovet nyt lukkoon. Koskapa työmatkani on noin 25km pimeää maantietä peuravaara-alueella niin ajovalot saisi mielellään olla kohtalaisen hyvät. Audin omat vanhat H4:t ei todellakaan ole erityisen hohdokkaat, joten tilasin Led-polttimot (Philips Ultinon Pro5000 H4). Aiempaa kokemusta noista ei minulla ollutkaan ja olin hieman skeptinen. Ihan suotta, täytyy sanoa. Asennus oli erittäin helppo, valokuvio tallin seinää vasten katsottuna oikein täsmällinen ja ennen kaikkea valoteho maantiellä jopa huomattavasti parempi kuin uskalsin odottaa. Paras 100€ mielestäni mitä vanhan auton liikenneturvallisuuden eteen voi tehdä!

                                Muuta pientä päivitystä oli lohkolämppärin ajoneuvokaapelin vaihto. Vanha oli sillä 90-luvun alun isolla liittimellä eikä se ollut missään kiinni. Varastosta löytyi hyvä käytetty pikku Defa, joka on nyt kiinni Stauff-putkikiinnikkeellä ja kahdella M6 läpipultilla, eiköhän pysy. Jäähdyttimen eteen leikkelin pahvia, näyttää siltä että se saa talvella olla oikeastaan koko alaltaan peitossa. Varastossa olisi kyllä myös 92C talvitermari, mutta jaksaisikohan alkaa lotraamaan noiden jäähdytysnesteiden kanssa? Takaluukun kaasujouset tuli myös uudet, itse vaihdan ne yleensä melko matalalla kynnyksellä ja aika monessa vanhemmassa autossa ovatkin melko väsyneet. Myös vaihdekepin mansetti meni vaihtoon, alkuperäinen oli aika ruotoisessa kunnossa. Näitä saa eBaystä kympillä, eipä juuri viitsi sitä vanhaa riekaletta katsella.

                                Akku on ollut välillä muutaman päivän seisonnan jälkeen tyhjän puoleinen, mutta en ole ihan varma onko se akun huonoutta vai liittyykö seuraavassa esitettyyn latausongelmaan. Auton virrankulutuksen lepotilassa olen mitannut, sitä ei ole.

                                Mittaristosaagassa ei ole viimeistä sanaa sanottu vieläkään, mutta puuhastelu sen parissa on jatkunut. Jäähdytysnesteen pinnan tai lämpötilan merkkivalojen vilkkuminen oli tosiaan auton tapa kertoa että "nyt ei lataa" ja ne sammuivat kun kierrokset käytti startin jälkeen yli ~2300rpm. Latauksen merkkivalo sen sijaan ei palanut. Vaihdoin jo toisen, vähemmän käytetyn lataussäätimen ja ilakoitsin jo etukäteen kun vanhassa oli näköjään hiilet aivan loppu. No, tällä paremmalla ei varsinaisesti toiminta muuttunut miksikään. Kun vihdoin sisäistin, että latauksen valo ei tosiaan pala missään vaiheessa, ei edes vaikka magnetointipiuhan maadottaa, niin piti ottaa järeämmät konstit käyttöön. Erinäisten mittailujen ja selvittelyiden jälkeen kävi ilmi, että mittariston piirilevyllä on diodi jonka läpi syötetään jännitettä merkkivalolle. Juotos oli hienokseltaan murtunut, joten käytin sen ja kaikki muutkin piirilevyn tinaukset sulana. Nyt vaikuttaisi toimivan niiltä osin, latausvalo palaa ja sammuu ilman mitään ryntäyttämistä. Samalla vaihdoin toisen nopeusmittarin, koska nollattava trippi oli jotenkin mekaanisesti jumissa. Ojasta allikkoon mentiin, nyt ei sitten nopeusmittari toimi (matka ja trippi kylläkin). Myös bensamittari näyttää edelleen liikaa. Ehkä vielä joskus saisi nämäkin laitettua?
                                Viimeksi muokannut Hezekiel; 3.2.2023, 07:10.

                                Comment


                                • #17
                                  Auto ennätti olla keskitalvella muutaman kuukauden seisonnassa, mutta nyt kevään korvilla palautettiin se liikenteeseen. Vanhan tekniikan kunniaksi täytyy lausua, että akku ei ollut seisonnan aikana tyhjentynyt ja kone lähti käyntiin aivan kuin olisi edellisenä päivänä viimeksi ajettu. Merkittävin syy juuri tämän auton käyttöönottoon on se, että nyt toukokuun alussa saatiin opetuslupa, jonka turvin opetan tytärtäni autoilemaan. Lisäjarrupolkimen asennusta varten tein paksusta vanerista ja reikälevyn paloista suunnilleen kuramaton muotoisen "lisälattian", polkimen vaijerin sai heitettyä keskikonsolin sisältä kuskin puolelle siten että kojelaudan alahyllykin mahtuu olemaan paikallaan. Audi on mielestäni aika oiva peli ajo-opetukseen koska hallintalaitteissa on reilu tuntuma ja auto antaa palautetta ajotyylistä kaikkien aistien kautta... Moottori on myös mukavan laiskansitkeä, sopii koettaa jollain nykyaikaisella litraisella turbolla kiertää kadunkulmia hölkkävauhdissa toiseksi suurimmalla vaihteella :)

                                  Kun kerran opetuspolkimen takia piti hanskalokero purkaa irti, niin aloin samalla katsella ilmastointia sillä silmällä josko siitä tulisi vielä toimiva laite. Repsikan jalkatilassa olevat liitokset auoin uusien o-renkaiden asentamista varten ja samalla putsasin ja voitelin lämppärin puhaltimen joka tuppasi vähän kitisemään. Konehuoneessa oleva kuivainpatruuna oli täysin erimallinen kuin Audin tehdasilmastoinnissa (tässä siis Diavia), mutta vanhan osan etiketti oli vielä luettavissa ja uusi Mahle/Behr patruuna löytyi erittäin kohtuulliseen hintaan. Kompressori näyttää äkkiseltään aika samalta kuin yksi minulla hyllyssä oleva Seltecin R134a kompura. Pitää katsoa saisiko sen asennettua kunhan nosturi vapautuu toisen projektin alta.

                                  Käytettynä olen ostellut Torista erinäistä pikku pisteosaa risojen tilalle, tuli mm. mittaristo jossa oli erikoisuuden vuoksi ulkolämpötilan näyttökin. Ilmeisesti ei ole ollut vakio edes S2:ssa mutta nyt sellainen löytyi karvalakkimallin mittaristosta jossa ei ollut edes kiekkamittaria vaan iso viisarikello :)
                                  Viimeksi muokannut Hezekiel; 9.5.2023, 20:31.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Lämpimien kelien saapuessa kesäkuun alussa sain aikaiseksi katsella ilmastointia lisää. Kaikki letkut ja putket sekä paisuntaventtiilin purin pois ja joka liitokseen uusi O-rengas. Päädyin kuitenkin huoltamaan vanhan kompuran. Sinne tuli uusi akselitiiviste ja PAG-öljyt. Vanhat öljymoskat koetettiin imeskellä pois bräkleenillä ja jarrujen ilmauslaitteella höyrystimestä ja lauhduttimesta.

                                    Sitten vain paketti kasaan uudella kuivaimella ja R134a adapterinippa huoltoliittimeen. Kylmää tulee hienosti.

                                    Katsastuskonttorillakin pyörähdin tässä alkuviikosta. Valitettavasti ei mennyt kerralla läpi, käyttöjarrun ero taka-akselilla oli liian suuri ja pakokaasun happiarvo koholla. Putken liitos olikin löysällä katin jälkeen, vaihdoin sinne uuden liitosmuhvin ja rappasin välin täyteen asennustahnaa. Keväällä olin jo laittanut taakse uudet levyt ja palat ja katsonut että satulat on OK. Siispä taka-akselilla oleva mekaaninen jarrupaineen säädin oli epäiltyjen listalla. Siellä olikin kumisuojuksen alla melkoinen ruostecocktail jonka siivosin ja herkistelin männät. Toivottavasti nyt pelaa jo paremmin.

                                    Comment


                                      #19
                                      Enpä muistakaan kenenkään raportoineen kompuran huollosta aiemmin. Kuullut vain huhua niiden huollettavuudesta.
                                      Löysitkö mistä osat?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Puolassa on Euro-Klima josta saa hyvää palvelua ja osat tulevat nopeasti. Jos ei ole kiire niin Aliexpressistä halvemmalla. Kompuran purkuun ei tarvita muuta erikoistyökalua kuin ulosvetäjä jolla päätylevyn saa vääntelemättä irti akselista. Sisäkalujen kunto eli lähinnä mäntien ja sylinterien mahdolliset naarmut kannattaa tsekata ettei suotta kasaa järjestelmää sohlon kompressorin ympärille. Uusi akselitiiviste pitää tuurnata avarammaksi esim. sopivan kokoisen hylsyn avulla jos kyseessä on stefatyyppinen tiiviste. Hiilirengasmallisiakin näkee joskus. Pujotettaessa uuden tiivisteen sisältävää kantta paikalleen pitää kompuran akselin pykälät täyttää vaikkapa kutistesukalla niin ei tiivisteen reuna ota itseensä.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X