Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 avant tdi (asb) -07 käyttis

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Audi A6 avant tdi (asb) -07 käyttis

    #4glyfe lähti Sakalle, sieltä 4äffä tilalle.

    Tämä 4f ei ehkä ole niin hyvillä varusteilla, mitä aikaisempi 4f. Mutta varustelistaan oli kuitenkin ruksittu ilmajousitus, sähköinen takakontin avaus, kattoluukku, MMI navilla+puhelimella, bose, sähkösäädöt penkeissä (ei muisti), ratin sähköinen säätö, kaksivärinen nahkasisusta ns. sporttijakkaroilla, sadetunnistin, vetokoukku, S-line paketit yms..
    Edellisten omistajien toimesta ratti vaihdettu, samoin vaihdevalitsin ja takalasin naarmutin poistettu.
    Nyt ajokin mittarissa 248tkm

    Minulle jäi kaupan yhteydessä 4geen molemmat 20" rengassetit, eli rotorit kesärenkailla ja peelerssit talvirenkailla. Sovitteilla sopivat hyvin 4f alle, ehkä vähän ylikoko, mutta menkööt nyt.
    Auton mukana tuli myös yksi ylimääräinen 17" rengassetti kitkoilla, jonka voisin hävittää sopivaa korvausta vastaan.

    Kun bongasin 4äffän liikkeessä ja kaupat alkoivat olemaan soviteltu kohdilleen. Tällöin agentti Kotkasta kävi koeponnistamassa auton vcds kanssa Porvoossa. Oikeastaan tämän myötä kaupat olikin taputeltu.

    To do listakin on jo hahmottunut:
    Parantaa jo tunnettusti kehnoa etunäkyvyyttä lisävalolla ja jonkin sortin retrofistauksella. Tällä foorumilla on varsin hyvät ohjeet toimien tekemiseen.
    Erikoismoottorin kanssa lisätehon saattaminen esille. Ilmeisesti porkkis tai hänen jämynsä ovat jo autolle tehneetkin jotain, mutta tehdään lisää. Kuten 3bar map:in vaihdolla ja mahdollisesti hitupöntön fixaamisella.
    Myllytys, fixaus maalipintaan. Muutama paikka saattaa tarvita ammattilasen apua.
    Jokin fiksumpi systeemi musiikin toistoon kuin nykyinen bt-palikka. Ei ole ehkä se toimivin ratkaisu.
    Sekä muuta pientä hifistelyä, mitä tässä ilmenee, kuten vcds leikki ajokorkeuden madaltamiseksi.
    Viimeksi muokannut Pönni; 7.10.2022, 15:37.

    #2
    Selvästi vanhaa suolaa janotti..

    Comment


      #3
      On tähän downgreidaukseen muitakin syitä.

      Comment


        #4
        Kymmenen hyvää syytä.

        Comment


          #5
          V-muodossa, vai?

          Comment


            #6
            Hyvän näköinen peli, sisusta varsinkin.

            Comment


              #7
              Sisusta on kiva. Tykkään kovasti itsekin. Varasin ajan huoltoonkin tänään. Saa Sakan piikkiin laittaa pikkuvikoja kuntoon.
              Kuten rekkarikilven valot, pakkivalot, parkkitutkat, yms. Oikeastaan tärkein on imusarjan läppien tangot, koko imusarjat läppineen tai sähkömoottorit. Niistä oli yksi vikakoodi.

              Vcds:llä kikkailin jo alustaa alaspäin ja se onnistui varsin näppärästi.

              Edelleen painin itseni kanssa, laitanko vain ledipötkön vai etsinkö drl umpiot ilman afs ja puukotan ne sellaiseksi setiksi ettei pötköä tarvitse.
              Ledipötkö olisi nopea ja edullinen, mutta ei niin kivan näköinen.

              Tepolta tilasinkin jo uuden MOST-väylään asennettavan paketin musiikin toistoon https://www.carinterface.nl/audi-mmi...r-lapower-most
              ja 3bar mapin.

              Comment


                #8
                On kyllä tyylikäs! Sisusta on hieno kokonaisuus listoja myöten, jalopuu olisi sopinut huonommin. :)
                Pötkön valoteho varmaan heikkenisi, mutta olisiko tilaa laittaa sitä maskin sisäpuolelle törmäyspalkin päälle matalilla jaloilla?

                Comment


                  #9
                  Lisävalopötkö asennettu, saatan vielä upottaa maskin taakse map-anturin vaihdon yhteydessä.
                  Samoin bt-pulikka toimii mainiosti, nyt näkyy myös kappaleet ja niitä voi vaihdella ratista.

                  Comment


                    #10
                    10tkm takana 4f ajamista. Ei harmita lainkaan. Auto liikkuu ja käy ilman mitään ihmeenlistä. Harmillinen rengasrikko oli joulukuun alussa, mikä aiheutti kirosanoja.
                    Sivuvilkut vaihdoin led-tuningista pois ja asensin oem tummat vilkut. Samalla loppui FISin huutaminen rikkinäisistä polttimoista. Sama homma pitäisi vielä tehdä rekkarin kilven valoille, ledit kun ovat nekin. Aina välistä näistä tulee huomio.
                    Pohjamuovi otti hiukan uudenvuoden aattona kipeää loskakelissä, mutta sen sain fixattua nätisti takaisin paikoilleen.

                    Jossain vaiheessa käytän auton hovimaalarilla ja korjautan muutaman 4äffän perus ruostepaikan helmasta repsikan puolelta.
                    Huoltokin tulee tehdä kevään aikana.

                    Totuuden nimissä en olisi uskonut downgreidauksen olevan näin kivutonta. #tykkään

                    Comment


                      #11
                      Vaihdoin eilen repsikan takakulmaan ilmajousen.Vanha oli alkuperäinen,paskoja nämä ilmajouset. Uusi jousi Miesslerin tekele.
                      Tekemisen oli suoraviivaista, uuden asentaminen vaati apukäsiä, jotta takakelkkaa sai alaspäin, tilaa tarvitsi, jotta uuden jousen sai mahtumaan sijoilleen.

                      Ihan kohta katsotaan uusi map paikoilleen ja samalla porkkis tekee temppujaan.
                      ​​​

                      Comment


                        #12
                        Itsekin vaihdoin taakse Miesslerin jousen tammikuussa, mittarissa noin 365 tkm ja orkkis jo petti. Tai oireili se jo reilun vuoden ennen kuin oli pakko jo vaihtaa. Pro tip, painoin uuden pussin läjään ja tulppasin ilmareiän ni sai tärkeitä senttejä takaisin vänkäämiseen. Ja kylmästi rautakangella vääntää pyörän ripustusta alaspäin niin menee kohtuu nätisti.
                        Paljonko tekee lisää hyvää tuo map-anturin vaihto?

                        Comment


                          #13
                          4F pfl v6 dieseleissä on 2,5bar map-anturi eli ymmärtää noin 1,5bar ylipaineen. Keskialueelle saadaan vähän topakammin vääntöä, kun voidaan ahtaa yli 1,5. Huipputehoon ei vaikutusta vakioahtimella.

                          Suosittelen anturin vaihtoa aina, kun tuollainen auto olisi tulossa viritykseen. Hintaa on kuitenkin vain jotain 30e, mutta tietysti vaihtotyö näissä vähän purattaa.

                          Asia ei koske faceliftejä kuten CDYA, eikä myöskään Q7 tai B7 vanhanaamaista vastaavalla moottorilla. Niissä on isompi anturi tehtaalta.

                          Comment


                            #14
                            Taikoja tehty. Auto muuttui huomattavasti.
                            Map sijaitsee kuskin etukulmassa coolerissa. Käytännössä otattaa puskuria irti ja umpiota pois tieltä. Mutta työ kannattaa, kuten porkkis yllä mainitsi.
                            ​​​​

                            Comment


                              #15
                              Ennen Pärnun reissua autoa huollettiin Oulussa AC:lla, öljyt ja jarrunesteet. Itse vaihdoin taakse palat ja levyt.
                              Eiku reissuun!
                              Pärnussa radalla auto toimi hyvin ja kyytiläisetkin pitivät kyydistä. Jinxauskin toimi hyvin.. Radalta Pärnun majoitukseen matkalla betonimylly alkoi rouskuttaa repsikan etukulmasta. Jarrupalathan oli sitten lopussa.

                              Lauantaina pienessä kohmelossa metsästin paikallisesta automaailm jarrupalat ja toisella reissulla työkalut, 7mm 1/2" kuusiokolohylsyn ja 45 torxin 1/2" hylsyn. Sekä vääntimen.
                              Onneksi ostin, koska molempien puolien liukutapit olivat erilaiset.
                              Molemmat puolet olivat liki identtiset, männän puolelta palat loppu, vastapuolet kohtuullisen paljon kuluneet, mutta ok. Liukutapit aikalailla jumissa.

                              Pärnustä matka jatkuu muutamaksi päiväksi Riikaan, mistä sitten kotiin.

                              Ps. 4f on kiva
                              Pps. 4f V10 bit ois kivempi
                              ​​​

                              ​​​​​
                              Attached Files

                              Comment


                                #16
                                Ison osan kesää 4f on viettänyt tallissa seisonnassa, kun reissuja onkin ajettu joko emännän 8V tai V8.
                                Ajattelin kuitenkin ennen syyskiireiden ja koulujen aloitusta vaihtaa eteen uudet puslat tukivarsiin. Puslat sattuivat löytymään foorumin myyntipalstalta.
                                Homma oli tuttu aikaisemmasta 4äffästä, joten ajattelin työn olen sellainen naps und kops opertaatio, paskan marjat. Jos asiat voivat mennä metsään, niin ne menevät myös.

                                Ensinnäkin kuuluista olkavarren vi**upultti oli nimensä veroinen. Ei lähtenyt repsikan puolelta pultti "vielä" irti, vaikka likipitäen kaikki kokeiltiin. Ostin 80€ hajottamolta olkavarren. Vereksestä olkavarresta olikin sitten abs-anturi sökö, sekin piti vielä vaihtaa.
                                Kaikki repsikan puolen pultit/mutterit olivat hyvin isolla todennäköisyydellä olleet kiinni tehtaalta asti. Etu ilmajousessakin vuoden -07 leimat. Olivat lujassa.
                                Kuskin puolen vi**upultti lähti poralla ja pultin omilla kierteillä prikkojen avustuksella liikkelle, gramman palasina kuitenkin. Samaa luokkaa olivat myös muut pultit/mutterit kuin repsikan puolella. Ihan. Hiton. Lujassa.

                                Kun lopulta pääsin vaihtamaan puslia. Homma meni kohtuu kivuttomasti, mutta kun aloin vaihtamaan etuala tukivarsiin puslia, niin toisen tukivarren korvakko katkesi ja toinen meni jostain syystä soikeaksi...
                                Pikaviestiä Ouluun kerhokaverille, jolta löytyi molemmat etuala tukivarret ja uusi yritys. Nyt ovat paikoillaan..

                                #saatana mikä savotta muutaman puslan vuoksi.

                                Nyt on 4-pyörä suuntaus tehty. Auto jämäköityi huomattavasti ja kaikki lukemat oli helppo saattaa vihreälle.

                                Alla muutama räpsy.
                                Viimeksi muokannut Pönni; 1.9.2023, 08:50.

                                Comment


                                  #17
                                  "Harrastan autoja rentoutuakseni"

                                  Comment


                                    #18
                                    Onhan sitä eräs kerhon jäsen lausunut "Auton ropaaminen laskee verenpainetta vain, jos työkalu lipsahtaa valtimoon"

                                    Comment


                                      #19
                                      Päivitetäänpä tätäkin pitkästä aikaa. Tullut oltua pitkään muutoinkin pois foorumilta. Ollut kaikenlaista tympeää.

                                      Tuossa -23 marraskuun lopulla vaihdoin yhden suuttimen pohjaprikan. Työ onnistui vallan hyvin, hommasin ihan liukuvasaran itselleni tulevaisuutta varten.
                                      Ainoastaan paluulinjan letkun o-rengas jäi neitämään. Joten tilasin uuden letkun, pitäisi sekin vaihtaa ennen Rolloa.

                                      Joulukuun aikana vaihdoin kuskin etukulman parkkivalon. Savotta sekin, mutta tehty.

                                      Nyt tammikuun aikana käytin auton öljynvaihdossa ja pyysin tutkimaan samalla, mikä kolisee edessä. Viaksi paljastui väljät raidetangonpäät sekä väljä kuskin etulaakeri. Nämäkin pitäisi koittaa saada vaihdettua ennen Rolloa.

                                      Eniten nyt mietityttää, kun MMI kuollut lennosta muutamia kertoja. Vikakoodeja en ole ehtinyt lukea vielä, veikkaan Bosen vahvistinta, kun välistä mielestäni kaiuttimet ovat särkeneet ääntä.

                                      Nyt tallissa työnalla tytön B7, missä oli nestevuotoa ja kuskin etukulmassa tolppakosketus.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tämäkin pitäisi korjata.
                                        1 Fault Found: 012597 - Intake Manifold Runner Control. Ei vain ole jaksanut tilata osia.

                                        Olisiko tämä MMI:n vian syy
                                        Address 07: Control Head
                                        Labels: 4F0-910-7xx-07-H.clb
                                        Part No SW: 4F1 910 732 D
                                        HW: 4E0 035 729
                                        Component: Interfacebox
                                        H43 5570 Revision: 00000000
                                        Serial number: 350ET077788700
                                        Coding: 0031002
                                        Shop #: WSC 37303 133 86883
                                        VCID: 2517F4AC09E4BDA3B45-8070
                                        Subsystem 1 - Part No: 4F0 910 609 E
                                        Component: Bedienteil MMIC6H01 0060
                                        Subsystem 2 - Serial number: 00000000759934
                                        Subsystem 3 - Serial number: 0111.05.070000000100011207ÿ
                                        Subsystem 4 - Serial number: 011207ÿ
                                        1 Fault Found: 00384 - Optical Databus 011 - Open Circuit - Intermittent

                                        TAI

                                        Address 19: CAN Gateway
                                        Labels:. 4F0-910-468.clb
                                        Part No SW: 4F0 910 468 A
                                        HW: 4F0 907 468 D
                                        Component: Gateway H11 0070
                                        Revision: 11
                                        Serial number: 13008075038171
                                        Coding: EDFE7BC43B3106
                                        Shop #: WSC 37303 133 86883
                                        VCID: 270BFEA473E8AFB3869-8072
                                        1 Fault Found: 00384 - Optical Databus 011 - Open Circuit - Intermittent

                                        Eli Optical Databus (MOST) Connection(s) faulty. Johtuisiko MOST-väylään asennetusta BT-pulikasta. Tiedot löytyy yltä viestistä #7.
                                        => Tämä pitää tehdä seuraavaksi Optical Bus Diagnostics

                                        Comment


                                          #21
                                          Tuon väylä diagnostiikan tekisin ensin , sitten BT-pulikka pois ja uusi diagnoosi.

                                          Comment


                                            #22
                                            Eipä löytynyt diagnoosilla vikaa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Eiku ei mitään. Intermittent vika voi olla vaikka joku ihan simppeli möhnä kuituliittimessä tai joku B-luokan palikka joka feilaa joskus välillä ja kaataa koko mostin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Tuohan MMI kaatuilu ratkesi. Oli BT-pulikan MOST-liitin väljä. Laitoin teipin palan liittimeen, ongelmat loppuivat.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Täytyy tännekin tulla pätemään sen verran että map-anturi vaihtuu kätevimmin sisälokarin kautta, ei tarvi purkaa isosti. Eihän sinne kyllä mitään sitten oikein näe, mutta jos tietää jo valmiiks mistä ruuvata. :) On niin hienoja vehkeitä nämä 4f että omanikin ostin jo toiseen kertaan. Olin joskus toistakymmentä vuotta sitten ostanut jonkun tuonsorttisen bluetooth-asian ja laittelin sen kiinni tuossa mutta aux-valintaa en saanut löytymään mmi:stä. Liekö sitte tarttis softa päivittää siihen tai jotain.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Omassani (joka olisi hyvinkin edullisesti kaupan) bluetooth mokkula vaatii tasaseen tahtiin sen kolmen napin uudelleenkäynnistyksen että bt löytyy aux listalta. (lisätty mainos päättyy)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Pientä päivitystä tännekin. Tuossa #toisaalla mainitsinkin vaihtaneeni takajarrupalat. Seuraavaksi pitäisi vaihtaa repsikan takakulman pyöränlaakeri.
                                                      Jollain aikavälillä pitäisi myös pienet ruostevitamiint hoitaa kuntoon.

                                                      Onko kukaan värkännyt sähkösäätöisen rattiakselin kanssa? Osanumero 4F0 419 512 M.
                                                      Tällä hetkellä liike on ylös-alas rajoittunut lyhyeksi. Syvyyssuunta toimii ok.
                                                      Viimeksi muokannut Pönni; 11.4.2024, 09:31.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        On jäänyt auton ylläpito vähemmälle monen asian summana.
                                                        Nyt huhtikuun aikana kuitenkin asiat ovat alkaneet selkiytymään ja sitä myötä into tehdä erilaisia ennakoivia ja ei niin ennakoivia kunnossapitotöitä 4äffälle.

                                                        Kävin kysymässä hinta-arviota helmojen, kaarien ja ovien ruostepaikkausmaalauksiin. Hinta oli kaikkinensa 1500€, yskin hiukan ja siitäpä se ajatus lähti.
                                                        Värikoodilliset spraymaalit tilasin Color Tradingin kautta, samasta paikasta tuli myös pohjamaalit, lakat ja hiomapaperit yms. Palvelu nopea ja joustava, ja nykyää hyvänä lisänä toimii whatsapp.
                                                        IKH:lta hain Carosolin ruosteensyöjää ja muita puhdistusaineita.Sekä pikku purkki pakkelia. Kaikki kustannukset 170€ luokkaa. Myllytyslaikat, kone ja tahnat hankittu jo aikaisemmin.

                                                        Repsikan helma oli pahin. Kuvia liitteenä. Homma oli varsin suoraviivaista. Repsikan takaovi irti, mikä tosi simppeli homma! Tämän jälkeen somistelistat irti, tässä samassa lähti sitten ruostetta ja maalia myös reippaasti.
                                                        Tämän jälkeen pintojen puhdistus ja suojateippaus. Kun sain suojauksen tehtyä, niin ruosteensyöjä pintaan siveltimellä ja tämän jälkeen reilu odotus ja huuhtelu/puhdistus haposta. Toistin tämän vaiheen, jotta ruoste olisi kunnolla poissa.

                                                        Hiomisen aloitin raa'asti 180 paperilla, minkä jälkeen asteittain hienompaan paperiin, järjestys noin 240, 320 ja 400. Jälleen puhdistus tähän väliin, eli pölyt pois.
                                                        Tämän jälkeen ensimmäinen vedos pohjamaalia kilikoli pullosta, tässä vedin kaksi-kolme suihkukerrosta pohjamaalia. Tässä vaiheessa annoin pohjamaalin kuivua kunnolla yön yli.
                                                        Seuraavana päivänä jatkoin pohjan käsittelyä hionnalla, 400 paperi/kangas. Puhdistus ja pinnan tarkistus. Pintahan oli todella epätasainen, niin tässä vaiheessa pakkelipurkki auki ja paklaus. Paklauksen annoin kuivua reilusti myös.

                                                        Pakkelin hionta 180, 240, 320 ja 400. Puhdistus ja pohjamaalia lisää. Ennen viimeistä pohjamaalivetoa otin pinnan vielä 800 hiomapaperilla.

                                                        Viimeisiä vaiheita, eli musta LZ9Y phantomschwarz perleffek pintaan. Kolme, neljä kerrosta pintamaalia, minkä jälkeen noin 40-60min kuivaus ja lakka päälle. Lakkaa laitoin 3 kerrosta. Tämän jälkeen reilun vuorokauden tauko, tällä halusin varmistaa pintojen varman kuivumisen. Viimeinen työvaihe oli myllytys, millä poistin mahdolliset rajat, mitä oli tullut. Myllytyskin onnistui mainiosti. Toinen tapa olisi käyttää häivytyslakkaa isommalle alueelle, mutta en kokenut tätä tarpeelliseksi.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Samaan tyylin tein kuskin puolen takakaaren. Eli työvaiheet samat. Mutta vaatinee vielä työtä, en onnistunut niin hyvin häivytyksessä.
                                                          Samalla vaihdoin vikovan parkkitutkan.

                                                          Kävin myös Alastaron tapahtumassa. Auto toimi reissun mainiosti ja uudet Kumhon renkaat pelaavat perusvarmoina käyttisrenkaina hyvin.
                                                          Tai no auto toimii, mutta kopterivalo loimottaa. Imusarjat edelleen kiukuttelee ja uutena Throttle Valve P106B - 001 - Stuck or difficult to move - Intermittent. Sekä muutaman kunnon nopean kierroksen jälkeen repsikan puolelta suuttimen pohjatiiviste zupzuttaa.
                                                          Kerätä virtaa kinttaisiin ja alkaa remontin tekoon.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Niin, vaihdoinhan minä myös parit pyörän laakerit. Kuskin etukulmaan ja repsikan takakulmaan.
                                                            Navan asennusta laakeriin helpottaa kummasti kun pistää navan tunniksi pariksi pakastimeen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X