Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 S4 sedan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B5 S4 sedan

    Auton hankinnasta alkaa olemaan jo 7 vuotta niin voisin sen kunniaksi vääntää jonkunlaista tarinaa. Eli 2015 ostin ässän ja taisi olla täällä foorumillakin silloin myynnissä. Auto toimitti käyttöauton virkaa 5 vuotta ja 60t km. Mitään isompia murheita ei tuona aikana ilmennyt ja ajamalla päästiin aina kotiin. Tekniikassa ei ilmennyt oikeastaan mitään mutta nosturilla auto oli usein jonkun pikkuvaivan takia, mutta kun ne tuli korjattua nopeasti ei päässyt isompaa kertymään. Tämän viiden vuoden aikana mitään isompaa remonttia en tehnyt lukuun ottamatta perushuoltoja ja kulutus osien vaihtoja. Ulkonäköpuoli muuttui sen verran että tuli hommattua oem valot eteen ja taakse sekä oem etupuskuri, joka oli vaihdettu rs-look malliseen. Vuosien varrella autolla on tullut tehtyä pitkiä ja lyhyitä reissuja mutta kokemukset ovat enimmäkseen postiivisia. Radallakkin autoa on päässyt kokeilemaan pariin otteeseen ja muutama yökin siinä on tullut nukutta.

    Tekniikkaa autoon oli päivitetty, kun auto minulle tuli perus rs4 paketti eli turbot, välijäähyt, suuttimet ja ohjelma yms. Tällä hetkellä auto on tallissa ilman moottoria koska vuoden seisonnan jälkeen lohkon päälle tulevan vesihaaran O-rengas päästi jäähdytysnesteet pihalle ja satunnaiset harrasteajot loppuivat siihen. Tekniikan päivitys osia aloin keräämään joskus 2017 puolivälissä kun tuli foorumilta ostettua AZR lohko ja kannet sekä muuta mukavaa. Nämä osat kerkesi pölyttymään hyllyssä melko kauan ennen kuin löytyi lisää rahaa ja motivaatio ostaa muita komponentteja. Niitä on nyt tullut sitten haalittua enimmäkseen käytettynä aina kun sopivaa tavaraa sattunut löytymään ja tällä hetkellä pitäisi olla melkein kaikki tarvittava kasassa uuden koneen rakentamiseen. Koneen rakennus oli tarkoitus aloittaa joo viimekesänä mutta, kun aloitin kasausta homma jäi alkuunsa, kun huomasin että moottorin mukana tulleet kiertokanget eivät soveltuneetkaan tähän kokoonpanoon. Tämä tietenkin tuli esille vasta kun olin käyttänyt osat tasapainotuksessa. Tänä kesänä sitten uusi yritys toisilla kiertokangilla ja osat nyt uudelleen tasapainotettuna olisi tarkoitus saada moottori kasaan. Tekniikan ohella tarkoitus olisi myös käydä läpi alusta ja vaihtaa uretaani puslat kaikkialle sekä kunnostaa apurungot ja tukivarret.

    Tekniikan lisäksi autoon päivitetty eibach pro street alusta, neuspeed jäykempi takavakaaja, eteen brembo 4 mäntäiset jarrut sekä teräspunosletkut eteen ja taakse. Takana oli myös b7 s4 jarrulevyt mutta ne eivät mahtuneet nykyisien vanteiden kanssa.

    Uuteen moottoriin ei vanhasta tule juuri muuta kuin vesioksat ja johtosarja. Tekniikka jonka kasausta nyt olen aloittamassa koostuu:

    AZR lohko porattu 83mm, 2.8 kannet,2.4 nokilla ja muut rs imupuolen osat
    ASN 3l kampiakseli ja fluidampr
    Bar-tek motorsport I-beam kanget ja JE männät
    RS6 turbot uudelleen rakennettuna 7+7 siivillä ja Er- välijäähyt
    Wagner tuning valu pakosarjat ja 3" downpipet
    1200cc suuttimet ja walbro hellcat pumppu
    Rcs200 kytkin 2 levyllä
    Ecumaster Emu Black moottorin ohjaus

    Muutama kuva vuosien varrelta

    Click image for larger version  Name:	IMG_1283.jpg Views:	3183 Size:	241,1 Kt ID:	1945254 Click image for larger version  Name:	CF994CD4-FD9E-4D92-A7D8-65ED9A224D6D.JPG Views:	2994 Size:	70,1 Kt ID:	1945255 Click image for larger version  Name:	IMG_4571.jpg Views:	2972 Size:	106,5 Kt ID:	1945256 Click image for larger version  Name:	IMG_0824.jpg Views:	3034 Size:	243,9 Kt ID:	1945257
    Viimeksi muokannut Jorso7; 30.8.2023, 14:11.

    #2
    Koneen kasaus on nyt virallisesti aloitettu, Ennen osien tasapainotusta tarkastin plastigaugella kampiakselin ja kiertokankien välykset ja ne osuivat ohjearvoihin. Tänään sain öljysuuttimet ja öljylinjat kiinnitettyä lohkoon. Momentin etsimiseen meni tuntia aikaa joten edistystä ei päässyt tapahtumaan huimasti. Laitan tähän nyt liitteeksi nuo momentit niin löytyy jatkossa nopeammin.


    Click image for larger version  Name:	IMG_0638.jpg Views:	0 Size:	121,7 Kt ID:	1945259 Click image for larger version  Name:	IMG_0642.JPG Views:	0 Size:	47,2 Kt ID:	1945260 Click image for larger version  Name:	IMG_0885 (1).jpg Views:	0 Size:	164,7 Kt ID:	1945261


    .


    Attached Files

    Comment


      #3
      Hyvä kun tulit "ulos kaapista" :) Kivan näköinen auto.

      Kannattaa asentaa ELSA, niin ei tuhraannu aikaa momenttien yms etsimiseen. Siitä on paljon hyötyä koneen rakentamisessa, ja muutenkin.

      Comment


        #4
        Täytys varmaan ladata elsa tolle talliläppärille niin vois sieltä kattella tarvittaessa.

        Kasausta saatu eteenpäin ja nyt on männät rengastettu ja kiertokanget kiinnitetty mäntiin. Männäntappien sokissa oli pientä harjoittelua, mutta loppuvaiheessa sujui jo mallikkaasti. Tuli siinä sitten mieleen, kun männänrenkaita rupesin katselemaan, että niissä pitäisi olla pääty välykset kohdillaan ja ensikertalaisella siinä sitten menikin jonkun aikaa, kun rupesin asiaan perehtymään. Tarvittavat tiedot saatuani otin kalapakista timanttiviilan ja aloin hiomaan välyksiä kohdilleen. Onneksi vaan ylemmän männänrenkaan välys oli liian pieni. Alemman renkaan ja öljyrenkaiden välykset olivat sopivat. Tunteja kului, kun varovasti aloitti hiomisen mutta sekin alkoi sujumaan nopeammin kohti viimeistä rengasta. Välykset kuitenkin saatiin hyviksi ja renkaat asennettua mäntiin. Seuraavaksi sitten mäntien asennukseen. ylemmän renkaan välykseksi tuli nyt 0,42mm ja alemman 0,52mm JE-mäntien mukana tulevan laskentakaavan perusteella ylempi olisi ollut jotain 0,415mm luokkaa ja alempi 0,455mm. Öljyrenkaiden välys oli jotain 0,30mm luokkaa.


        Click image for larger version

Name:	IMG_0936.jpg
Views:	3553
Size:	138,7 Kt
ID:	1945558 Click image for larger version

Name:	C72C2640-00CF-4330-9991-B9ADF458F681.JPG
Views:	3525
Size:	76,7 Kt
ID:	1945559 Click image for larger version

Name:	IMG_0944.jpg
Views:	3543
Size:	142,8 Kt
ID:	1945560

        Comment


          #5
          Tuo on todella työlästä ja puuduttavaa hommaa. Onneksi sitä ei tarvi tehdä usein :)

          Comment


            #6
            Jaaha, taas saatiin hommaa eteenpäin. Nyt olisi männät ja kanget saatu paikalleen. Koitin pyöritellä kampiakselia enkä ainakaan huomannut, että ottaisi kiinni mikään mihinkään ylimääräiseen. Öljyruiskuja oli hieman vaikea nähdä mutta tarkistin jo aikaisemmin, että pitäisi mahtua männät käymään alhaalla ongelmitta. Mäntien asennuksessa käytin tilaamaani asennus holkkia ja homma sujui sillä kuin rasvattu. Ei tulisi mieleenkään ruveta millään purismilla painamaan männänrenkaita sisään tuon jälkeen. Kierokanget pultit tuli myös kiristettyä ja pulttien venymät tarkistettua siihen tarkoitetulla mittarilla. Pientä ongelmaa oli saada kaikki pultit mitattua, kun mittari piti pujottaa kierokangen ollessa alhaalla ja samalla liikutettua kampiakselia, jotta mittarin sai paikalleen. 3/8 Arp 2000 pultit menivät ohje venymä arvoon 90-93nm momentilla. Mitään muuta ihmeellistä ei tänään tapahtunut mutta seuraavaksi alkaa ehkä se mukavampi osuus kasaamisesta, kun tästä mittailuhommasta on päästy, ainakin toivottavasti…

            Click image for larger version

Name:	IMG_1035.JPG
Views:	3388
Size:	106,1 Kt
ID:	1946038 Click image for larger version

Name:	IMG_1039.JPG
Views:	3361
Size:	152,4 Kt
ID:	1946039 Click image for larger version

Name:	IMG_1038.JPG
Views:	3323
Size:	85,1 Kt
ID:	1946040

            Comment


              #7
              Tuo asennusholkki on kyllä näppärä.

              Minä leikkasin tosta venymämittarin rungosta sen pään pois niin sitten se mahtui helpommin paikoilleen.

              Comment


                #8
                Joo se vois auttaa kummasti, mutta meni se noinkin.

                Comment


                  #9
                  Vähän on pääsi kasaus pysähtymään, kun tuli huomattua pari puuttuvaa osaa, joihin en ollut osannut varautua esimerkiksi että 3L kampiakselin öljypumpun ratas on eri kun 2.7L ja lohkon etulevyn tiiviste oli sattunut tulee väärä, niin piti hommailla osia ulkomailtakin asti. Vielä pitäisi saada 2.7L jakopään hammaspyörä, mutta sillä ei nyt ollut vielä kiire. Osien odottelun lomassa tuli kyllä tallilla muuta puuhattua. Ensin lainasin kaverilta UÄ pesurin nokka-akselin kiristimien pesua varten ja sitten myöhemmin ostin 30 L säiliöllä olevan koneet itsellekin, kun tuli huomattua kuinka kätevä peli on kyseessä. Tuli pestyä sitten melkein kaikki autosta puretut pultit ja pienemmät osat, jotka vähänkään sopivat koneeseen. Kun sain rattaan ja tiivisteen niin alapää tuli kasattua ja nyt olisi seuraavana sitten kansien kasaaminen luvassa eli nokka-akselit, ketjut ja kiristimet paikalleen. Mahtaako ne olla helpompi kasata pöydällä vai laittaako lohkoon kiinni, sitä pitää vielä miettiä kun pääsee tallille.

                  Click image for larger version

Name:	IMG_1268.jpg
Views:	2859
Size:	156,8 Kt
ID:	1948964 Click image for larger version

Name:	IMG_1458.jpg
Views:	2848
Size:	123,6 Kt
ID:	1948965 Click image for larger version

Name:	IMG_1467.jpg
Views:	2903
Size:	145,5 Kt
ID:	1948966 Click image for larger version

Name:	IMG_1468.jpg
Views:	2860
Size:	149,5 Kt
ID:	1948967 Click image for larger version

Name:	IMG_1487.jpg
Views:	2920
Size:	143,7 Kt
ID:	1948968

                  Comment


                    #10
                    Pöydällä on kiva pyöritellä. Jos on jotain, mitä tarvii laittaa kovaan kiinni, on ehkä helpompi vääntää kellarin päällä pukissa.

                    Toisaalta, kun nostaa kannen lohkon päälle, se ei ole pöydällä viemässä tilaa. Monesti sen moottoripukin ympärilläkin mahtuu kyllä temuamaan.

                    Taitaa olla sellainen perinteinen makuasia.

                    Comment


                      #11
                      Onko tuosta tullut joskus veivi öljypohjasta läpi?

                      Comment


                        #12
                        Joo, on tullut tavaraa läpi. Yhdessä pytyssä ollut myös jälkeä tästä, mutta pytyt porattu isommaksi niin ei ole enää näkyvissä. En myöskään ole ihan varma onko öljypohja ja lohko ollut edes samasta moottorista.
                        Viimeksi muokannut Jorso7; 5.11.2022, 15:11. Perustelu: tiedon lisäys

                        Comment


                          #13
                          Viikonloppuna tulikin oltua tallilla pitkää päivää ja kannet sain kasattua ja laitettua paikalleen. Aluksi aiheutui hieman hämmennystä, kun oli ostanut Rs4 kannet mutta nämä taisivatkin nyt sitten olla 2.8L moottorista... Ehkä tämä nyt ei ollut kovin ikävä yllätys koska tunnetusti rs kannet tuppaavat halkeamaan niin näissä ei ainakaan sitä ongelmaa tule. Kannet sai mukavasti kasattua pöydällä, kun niitä jonkun verran tuli käänneltyä nokkia asentaessa.

                          Nokka-akselit otin varaosakansista, jotka ovat 2.4L moottorista lähtöisin. Varastossa oli myös parit ylimääräiset imunokat ja toiset niistä oli 2.4 ja toiset luultavasti s4 vakiot noususta päätellen. Ne kuitenkin jäivät vielä hyllyyn ja pistin nämä, kun itse ne purin ja tiesin, mikä kuuluu mihinkin. ketju ja kiristin menivät aika kivuttomasti paikalleen ja jako ainakin näytti olevan oikea, selviää sitten kun saa pyöritettyä konetta kunnolla.

                          Seuraavana onkin sitten vuorossa venttiilikoppien maalaus ja muokkaus 2.8 kansille sopivaksi, joka ei taas itselle tullut mieleenkään, mutta onneksi Okkim varoitteli tästä. Nyt pitää myös hankkia jakopään hihnapyörä, että saa hihnan paikalleen. Taidan myös laittaa pakosarjat ensikerralla paikalleen niin pääsee ihmettelemään turbojen asennusta.

                          Click image for larger version

Name:	IMG_1517.jpg
Views:	2578
Size:	205,4 Kt
ID:	1949139 Click image for larger version

Name:	IMG_1532.jpg
Views:	2522
Size:	165,2 Kt
ID:	1949140

                          Comment


                            #14
                            Hetki mennyt edellisestä, joten päivitetäänpä projektia ajan tasalle. Kasaustahti pääsi hieman hiipumaan, kun ei kerennyt tallille niin usein Venttiilikopat olikin sopivat suoraan eikä mitään muokkauksia tarvittu. Maalia ne kyllä saivat ja samalla tuli maalattua imusarja ja kaasuläpän y-haara VHT wrinkle + maalilla. sain nyt vasta tilattua tuon jakopään hihnapyörän, kun tilasin traditionilta muutakin. kone on tällä hetkellä siinä vaiheessa, että pakosarjat ovat kiinni ja turbot hiottu siihen malliin, että ne eivät ota kiinni mitkään ylimääräiseen. Ahto puolelle pitää tehdä vielä painetesti ennen varsinaista kasausta mutta, se on viivästynyt koska polttoaine kisko vaati hieman muokkausta ennen kasausta. Nyt kuitenkin muokkaukset on tehty ja kasaus odottaa aloittamista. Ja tuli muuten myös korjatuettua öljyjäähdyttimen kierteet, kiitos Okkimille siitä!
                            Click image for larger version

Name:	IMG_1788.JPG
Views:	2087
Size:	182,0 Kt
ID:	1951730 Click image for larger version

Name:	IMG_1690.JPG
Views:	2057
Size:	177,0 Kt
ID:	1951731

                            Comment


                              #15
                              Ennen kun pääsen takaisin koneen kimppuun, purin alustan, että saan osat maalaukseen, ettei tarvitse niitä sitten odotella, kun moottorin osalta oltaisiin maalissa. Suurin osa purkutöistä sujui kivuttomasti mutta muutamia paikkoja piti irrottaa rälläkän avustuksella. Lähes kaikki osat löytyvät takapään remonttiin pois lukien aurauksen säätötankoja, jotka tilasin jo huomatessani, että ne ovat huonossa hapessa. Nyt tämäkin työmaa on tehty, joten moottorin kasaus pääsee työn alle. Nyt myös, kun auto on nosturilla, pääsee suunnittelemaan polttoaine linjoja ja tilaamaan tarpeet niiden toteutukseen. Moottoritila sai myös pesun, jotta kehtaa alkaa moottoria sovittamaan puhtaaseen ympäristöön.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_2491.JPG
Views:	2102
Size:	127,8 Kt
ID:	1951733 Click image for larger version

Name:	IMG_2529.JPG
Views:	2087
Size:	190,9 Kt
ID:	1951734 Click image for larger version

Name:	IMG_25801.JPG
Views:	2079
Size:	229,7 Kt
ID:	1951735 Click image for larger version

Name:	IMG_2438.JPG
Views:	2108
Size:	158,6 Kt
ID:	1951736

                              Comment


                                #16
                                Kun taka-apurunko tuli alas löytyi sen alta jonkun verran sanomista korissa ja aloin sitten niitä hiomaan. Sitten tuli bensatankkikin jo alas ja hioin koko alkuviikon isoimpia ruosteita perän alueelta. Ensin isoimmat porakoneella ja puhdistuslaikalla, teräsharjalaikalla ja lopuksi fosforihapolla hapotellen. Hapottaminen oli kyllä vähän turhan hidasta niin siinä meni muutama päivä hapotellessa ja hioessa että sain kaikki ruostepilkut pois. Kun en enää jaksanut hapottaa laitoin kerroksen Noveroxia paikkoihin ja seuraavana päivänä ruostepilkut olivat pehmenneet sen verran että ne lähtivät helposti teräsharjalaikalla pois. Ruosteisia kohtia oli aika paljon ja lähes kaikki pistehitsi kohdat olivat jollain tasolla ruosteessa niinkun näissä lukemani perusteella muillakin ollut. Kaikkia pisteitä en nyt lähtenyt korjaamaan jos niissä vielä massaa oli päällä eikä ruoste pahemmin pistänyt silmään koska silloin olisi pitänyt käydä koko alusta läpi. Päivien työn jälkeen sain paikat vihdoin sille tasolle, että olen tyytyväinen lopputulokseen. Laitoin vielä päälle Noveroxin ruosteenmuuntimen ja seuraavaksi maalaus 2K maalilla. Pohjan jälkeen pitää tosin vielä käydä pyöränkotelot läpi mutta siinä saa työskennellä vähän mukavammassa asennossa, kun ei tarvitse olla kädet pään yläpuolella.

                                Fosforihapon vaikuttaessa kasailin hieman moottoria ja nyt on imusarja ja suuttimet paikallaan sekä jakopää tuli kasattua vihdoin. Tuli myös huomattua että 034 imusarjan spacerit nostivat imusarjaa sen verran että bi-pipejen kiinnityskohtiin pitää rakentaa jotkin myös spacerit.

                                Click image for larger version

Name:	IMG_2625.JPG
Views:	1709
Size:	115,4 Kt
ID:	1952150 Click image for larger version

Name:	IMG_2638.JPG
Views:	1672
Size:	82,9 Kt
ID:	1952151 Click image for larger version

Name:	IMG_26431.JPG
Views:	1682
Size:	143,2 Kt
ID:	1952155 Click image for larger version

Name:	IMG_26481.JPG
Views:	1670
Size:	263,2 Kt
ID:	1952152 Click image for larger version

Name:	IMG_2720.JPG
Views:	1699
Size:	221,8 Kt
ID:	1952153 Click image for larger version

Name:	IMG_27041.JPG
Views:	1718
Size:	231,2 Kt
ID:	1952154

                                Comment


                                  #17
                                  Alustan hinkkaaminen jatkuu edelleen, Nyt olisi takapyöränkotelot saatu kuntoon ja ruosteenmuuntimet sivelty päälle. Ajattelin maalata koko alustan sitten kerralla 2K maalilla, kun on kaikki ruosteet saatu hiottua. Koteloissa oli kyllä aika homma hioa kaikki pilkut pois. Molemmin pulin etureunassa oli keskellä melkein puoli senttiä ruostetta, onko sitten sisälokari hinkannut sitä kohtaa vai mistä johtuu sellainen ruosteen keskittyminen juuri siihen.

                                  Helmamuovit tuli myös irrotettua ja kiinnityspultit kokivat hieman tappioita kun 5 niistä meni poikki. Kiinnityskohtia lukuun ottamatta pellit näyttivät yllättävän hyviltä. Täytyy vielä kuitenkin irrottaa nuo ylemmät helmojen listat ja katsoa mitä sieltä löytyy. Täytyy vielä miettiä, vaihdanko helmojen kiinnityskohtia vai vain katkenneet pultit.

                                  Click image for larger version

Name:	IMG_2733.JPG
Views:	1451
Size:	162,7 Kt
ID:	1952585 Click image for larger version

Name:	IMG_2735.JPG
Views:	1454
Size:	340,9 Kt
ID:	1952586 Click image for larger version

Name:	IMG_2741.JPG
Views:	1432
Size:	166,0 Kt
ID:	1952587 Click image for larger version

Name:	IMG_2753.JPG
Views:	1431
Size:	243,5 Kt
ID:	1952588 Click image for larger version

Name:	IMG_2756.JPG
Views:	1438
Size:	246,4 Kt
ID:	1952589 Click image for larger version

Name:	IMG_28141.JPG
Views:	1444
Size:	344,1 Kt
ID:	1952590Click image for larger version

Name:	IMG_28161.JPG
Views:	1449
Size:	313,6 Kt
ID:	1952591Click image for larger version

Name:	IMG_2822.JPG
Views:	1445
Size:	222,7 Kt
ID:	1952592 Click image for larger version

Name:	IMG_2818.JPG
Views:	1453
Size:	142,7 Kt
ID:	1952593

                                  Comment


                                    #18
                                    Tutun näköistä puuhaa. Valitettavasti aika puree näihinkin, mutta onneksi vielä ei ole liian myöhäistä fiksata.

                                    Comment


                                      #19
                                      Homma on edenneet pikkuhiljaa vaikka ei olekaan nyt jaksanut päivitellä tänne enempää. Alustan isoimmat ja muutenkin silmään pistäneet ruosteet tuli poistettua, vaikka olisihan siellä varmasti vielä jotain hommaa riittänyt mutta näillä pitäisi pärjätä taas hetken aikaa. Ruostejumpan jälkeen alustaan tuli ensi 2k maali sellaisiin kohtiin, joissa oli pelti näkyvillä, ja sen jälkeen bitumi undercoat, jostain syystä tuo bitumi massa reagoi vanhan massan kanssa niin että se ei kuivu ollenkaan. Niistä kohdista, joissa on 2k maalia se kyllä kuivui hyvin. En kuitenkaan nyt jaksanut alkaa poistaman märkää massaa vaan katson miten se reagoi ajan kanssa. Helman kiinnikkeet tuli myös vaihdettua uusiin ja ruosteet poistettua niiden alta, jonne olikin aika kiitettävästi sitä kertynyt. tässä nyt vielä viimeinen kooste alustan kunnostuksesta mutta seuraavauksi pääseekin jo kasaushommiin, toivottavasti...


                                      Click image for larger version

Name:	IMG_2931.JPG
Views:	961
Size:	237,3 Kt
ID:	1960651 Click image for larger version

Name:	IMG_3028.JPG
Views:	948
Size:	121,7 Kt
ID:	1960652 Click image for larger version

Name:	IMG_3147.JPG
Views:	944
Size:	131,2 Kt
ID:	1960650 Click image for larger version

Name:	IMG_3252.JPG
Views:	929
Size:	236,0 Kt
ID:	1960653 Click image for larger version

Name:	IMG_3349.JPG
Views:	936
Size:	107,8 Kt
ID:	1960655 Click image for larger version

Name:	IMG_3344.JPG
Views:	941
Size:	191,2 Kt
ID:	1960654 Click image for larger version

Name:	IMG_3347.JPG
Views:	935
Size:	102,7 Kt
ID:	1960656 Click image for larger version

Name:	LNYN5390.JPG
Views:	941
Size:	93,4 Kt
ID:	1960657

                                      Comment


                                        #20
                                        Purkaminen jatkui vielä sen verran että, otin konehuoneesta kaiken ylimääräisen pois ja maalasin sen valmiiksi värinvaihtoa varten. Loppu värin vaihto toteutuu sitten joko ensi talvena tai sitä seuraavana, kun on päässyt testaamaan, että tekniikka toimii. Konehuoneen maalauksen jälkeen alkoikin kasaus, joka oli nyt sitten jo paljon mukavampaa, kun tuo alustan pölyssä pyöriminen. Alustan hionnasta sain silmätulehduksen 2 kertaa vaikka suojalasit olikin... Alustan irto-osat kävivät hiekkapuhalluksessa ja maalauksessa ja laitoin niihin vielä Gyeon kestopinnoitteen. Kaikkiin alustan varsiin ja apurunkoihin tuli uretaani puslat ja vaihdoin samalla myös uudet pyörän laakerit. Bensan tulolinjan tein myös uusiksi an8 alumiini putkella. Kun alusta oli kasassa, auto pääsi tuulettumaan ulos, kun piti nosturilla tehdä muita remontteja välissä. Värinä on Porschen M4B rubystar neo joka on päivitetty versio vanhasta 82N rubystarista. Todellisuudessa se ei näytä niin pinkiltä kuin kuvissa ja keinovalossa.


                                        Click image for larger version

Name:	IMG_3532.JPG
Views:	954
Size:	147,2 Kt
ID:	1960660 Click image for larger version

Name:	IMG_3542.JPG
Views:	963
Size:	259,4 Kt
ID:	1960661 Click image for larger version

Name:	IMG_3353.JPG
Views:	926
Size:	285,8 Kt
ID:	1960662 Click image for larger version

Name:	IMG_3757.JPG
Views:	961
Size:	142,2 Kt
ID:	1960666 Click image for larger version

Name:	IMG_3956.JPG
Views:	953
Size:	208,8 Kt
ID:	1960663 Click image for larger version

Name:	IMG_3849.JPG
Views:	943
Size:	135,3 Kt
ID:	1960664 Click image for larger version

Name:	IMG_3851.JPG
Views:	945
Size:	122,5 Kt
ID:	1960665 Click image for larger version

Name:	IMG_4450.JPG
Views:	947
Size:	139,9 Kt
ID:	1960667

                                        Comment


                                          #21
                                          Kun kori oli valmis niin alkoi moottorin viimeistely kiinnitystä varten. Ensin muokkasin johtosarja valmiiksi Ecumasterille. Otin pois ylimääräiset johdot ja laitoin uudet johdot öljynpaine, öljynlämpö, bensanpaine, flexfuel ja lambda antureille. Aika homma siinäkin oli ja mietintä miten saa kaiken tehtyä siististi. Vaikka turbot olikin jo sovitettu aiemmin paikalleen, ilmeni aika paljon muokattavaa että, sai turbojen öljy ja jäähdytysneste linjat järkevästi kohdalleen. Ongelmat muodostuivat siitä että wagner pakosarjat ovat eri asennossa kuin vakiot ja turbojen kompressori puolen muokkauksen olisi voinut tehdä paremmin. Molemmat downpipet piti myös muokata sopimaan pakojarjojen erilaisuuden takia. Tarvittavat muokkaukset saatiin kuitenkin tehtyä ja moottori istui paikalleen. bensalinjan sain myös viimeisteiltyä moottorin asennuksen jälkeen. Seuraavana olisi ER-välijäähyjen asennus. Siinäkin ilmeni jo hieman lisätyötä koska oikea alempi ahtoputki tuli väärään asentoon turbon kompressopuolen väärän asennon vuoksi. piirsin myös walbro helcat bensa pumpulle kehdon jolla sen sai helposti asennettua paikalleen. kaveri tulosti sen PETG muovilla jonka pitäisi kestää viinaa ja bensaa, ainakaan viikossa ei miksikään mennyt kun bensassa sitä uitin.

                                          Click image for larger version  Name:	IMG_4375.JPG Views:	0 Size:	188,6 Kt ID:	1960671 Click image for larger version

Name:	IMG_4436.JPG
Views:	978
Size:	169,9 Kt
ID:	1960680 Click image for larger version  Name:	IMG_4560.JPG Views:	0 Size:	178,3 Kt ID:	1960672 Click image for larger version  Name:	IMG_4617.JPG Views:	0 Size:	216,8 Kt ID:	1960673 Click image for larger version  Name:	IMG_4561.JPG Views:	0 Size:	168,4 Kt ID:	1960675 Click image for larger version  Name:	IMG_4621.JPG Views:	0 Size:	143,7 Kt ID:	1960678 Click image for larger version  Name:	NEOA3637.JPG Views:	0 Size:	116,5 Kt ID:	1960679 Click image for larger version  Name:	IMG_4665.JPG Views:	0 Size:	154,9 Kt ID:	1960676 Click image for larger version  Name:	SZXW5343.JPG Views:	0 Size:	68,2 Kt ID:	1960677
                                          Viimeksi muokannut Jorso7; 30.8.2023, 14:09.

                                          Comment


                                            #22
                                            Hyvältä näyttää. Tulee vähän myöhässä, mutta nuo lambdat sojottaa vähän väärissä asennoissa. Niiden vaihto autossa paikallaan voi olla pirullista nyt.

                                            Comment


                                              #23
                                              Se varmaan johtuu osittain että piti leikata lambdan ja laipan välistä auki että sai laipat kiinni turboihin, ja joo ne kyllä jäi aika pahasti sinne akkukotelon alle piiloon. Toivottavasti ei tarvi heti alkaa vaihtelemaan…

                                              Comment


                                                #24
                                                Viime päivityksen jälkeen auto tuli kasattua valmiiksi ja katsastettua, ja ennen käynnistystä piti vielä vaihtaa vesipumppu koska INA:n uuden pumpun tasopintaan oli jäänyt tehtaalta ura joka aiheutti sen että kun järjestelmään tuli painetta se alkoi heti vuotaa.
                                                Pumpun vaihdon yhteydessä tuli myös käytyä vielä läpi muutamia tarkastuksia samalla, kun täytyi keula laittaa huoltoasentoon ja purkaa jakopää ja Ahto putket pois. Alempia Ahto putkia piti myös hieman muokata ,että ne tulivat suoraa välijäähyjen kohdalle. Starttausvaiheessa myös löytyi yksi bensavuoto kun suutintukille tuleva letkuliitos vuosi, mutta se korjaantui vaihtamalla alkuperäisen letkukiristimen tilalle normaali klemmari. Auto kuitenkin lähti kuin lähtikin käyntiin pian tämän jälkeen ja kerkesin sillä ajamaan n.1000km ennen lumien tuloa. Pientä säätöä oli vielä siellä täällä eikä auto vielä toimi lähellekään niin kuin pitää, mutta ainakin se liikkuu ja tuntuu siltä ettei mikään aivan väärin ole mennyt.

                                                Talven aikana pitäisi vaihtaa ainakin ohjaustehostimen pumppu, siirtää akku peräkonttiin, tarkistaa polttoaineen takaiskuventtiili koska tuntuu että paine ei pysy linjassa. Myös tankkiin pitää kurkistaa ja katsoa miten tuo tulostettu polttoainepumpun kehto pärjää, ja koittaa saada mittarin koho paremmin, koska nyt se näyttää maksimissaan 3/4 tankkia. Bensapumpun virran releytys jäi vielä tekemättä kun oli kiire päästä ajamaan. Myös ajovalo projektorit pitäisi vaihtaa koska valot näyttivät 2m auton eteen eikä säädöistä tapahtunut juuri mitään. Vesi/metanoli ruisku on myös hankintalistalla, mutta pitää vielä perehtyä miten toteutan sen ohjauksen, jotta tiedän minkä version ostan. Ilmansuodattimelle pitää vielä myös rakentaa jonkinlainen kotelo, mutta se ei ollut vielä ajankohtainen loppuvuodelle.

                                                Auton alusta tuntui ajossa todella jämäkältä ja hyvältä nyt kun kaikki puslat on vaihdettu uretaanisiin, jarrupäivityksen isomman pääsylinterin myötä jarrutuntuma myös parani huomattavasti. Alusta tuntui normaali ajossa tarpeeksi jäykältä, mutta kesän ratapäivillä selviää pitääkö se päivittää jäykkyyssäädettävään versioon. Kytkimen käytössä on vielä totuttelemista ja tuntuukin että auto sammuu helposti liikkeelle lähdettäessä. Tätä sain korjattua säätämällä autoa rikkaammalle tyhjäkäynnillä. Auton säädöstä minulla ei ole vielä hirveästi kokemusta, mutta kyllä se ohjelma parempaan suuntaan meni loppua kohden. Ennakon säätö jäi vielä vaiheeseen kun en saanut nakutuksen kuuntelulaitetta hommattua ennen kuin ajokelit olivat jo ohi. Tähän asti ajoin autoa vain bensalla koska en halunnut jättää viinoja seisomaan tankkiin ja suuttimiin talveksi, mutta tarkoitus olisi vaihtaa viinalle heti ensikeväänä.

                                                Etujarruiksi tuli muuten 365mm b5 rs4 levyt ja 6 mäntäiset Porsche Cayenne satulat, ja taakse b7 s4 takalevyt vakio satuloilla ja adaptereilla.


                                                Click image for larger version  Name:	signal-2024-01-04-183939_002.jpeg Views:	430 Size:	111,5 Kt ID:	1965461 Click image for larger version  Name:	IMG_4530.JPG Views:	413 Size:	99,0 Kt ID:	1965468 Click image for larger version  Name:	signal-2024-01-04-183939_007.jpeg Views:	427 Size:	118,5 Kt ID:	1965462 Click image for larger version  Name:	signal-2024-01-04-183939_008.jpeg Views:	412 Size:	219,8 Kt ID:	1965463 Click image for larger version  Name:	signal-2024-01-04-183939_004.jpeg Views:	433 Size:	117,8 Kt ID:	1965464 Click image for larger version  Name:	signal-2024-01-04-183939_003.jpeg Views:	452 Size:	251,2 Kt ID:	1965465 Click image for larger version  Name:	signal-2024-01-04-183939_005.jpeg Views:	435 Size:	135,3 Kt ID:	1965467 Click image for larger version  Name:	signal-2024-01-04-183939_006.jpeg Views:	434 Size:	190,1 Kt ID:	1965466
                                                Viimeksi muokannut Jorso7; 21.1.2024, 21:06.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Katoppa umpioista onko päässy säätömoottorien tangot hyppäämään pois paikoiltaan? Se aiheuttas tuon valojen tippumisen.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X