Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Quattro GmbH Q1 Avant

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Quattro GmbH Q1 Avant

    S6 Plus Avant vm 1997, kilometrejä kertynyt 284tkm
    4.2l V8 AHK + 6v-manuaali
    Mingblau perleffekt ulkovärinä
    Musta nahka-alcantara sisusta höystettynä jalopuulistoilla

    Tämän auton ostattelu alkoi jo noin kaksi vuotta sitten akuutin autontarpeen iskettyä erään epäonnisen vaihteenvaihdon myötä. Hyvä tovi asiaa ja autoa tulikin puitua viestien välityksellä, mutta päädyin kuitenkin hankkimaan allmighty 1.8t C5:n sijaisautoksi.
    Päästäänkin kaikkien kommellusten kautta tämän vuoden huhtikuuhun ja melko vahvaksi äityneeseen V8-kuumeeseen, kun tämä yksilö ilmestyi foorumille myyntiin. Olin, jos nyt en aivan täysin, niin melko tehokkaasti unotanut ko auton olemassa olon, joten hetkellisestä hapenpuutteesta ylipäästyäni laitoinkin Mikolle viestiä millä sadetansseilla päästään kaupantekoon asti. Melko nopealla aikataululla saatiin sovittua kauppapäivä, muut nyanssit ja nouto Sastamalasta. Täytyy myöntää niiden muutamien päivien töissä, siinä odotellessa vierähtäneen mitähän tuli tehtyä-fiiliksissä. Mutta onhan noita autoja ennenkin ostettu näkemättä, nopealla aikataulla. Jotkuthan jopa sanoo nopeiden liikkeiden olevan niitä näyttävimpiä - tiedä tuosta, antaa ajan näyttää.

    Autohan on siis vallan projekti, isolla P:llä ja to do-lista tuntuu vain kasvavan joka kerta, kun autolle on alkanut jotain tekemään. Seuraavaksi pieni listaus mitä kaikkea tuleman pitää.

    - Jakopään vaihto - osat on
    - Öljynvaihto - osat on
    - Tulppien vaihto - done
    - Sytkävahvareiden vaihto - osat on
    - Puolien vaihto
    - Jarruletkujen sekä -nesteiden uusinta
    - Pakoputken uusinta
    - Ohjaustehostimen letku.
    - Öljynhuohotinputket koneen edessä että takana - etummainen uusittu, takimmainen pitää metsästää, kun auditraditionkin myy tyhjää.
    - Suoja- ja tukikumeja sinne tänne
    - Perän puslat - osat tilattu
    - Alustan läpikäynti ja kulmien tsekkaus
    - Etu- ja sivuvilkut
    - Mittariston korjaus
    - Sisutan entrausta, ainakin kuskin penkin uudelleenverhoilu sekä sisäkaton verhoilun läpikäynti roikkumisen takia. Myöskin ratin ja vaihdekepinnupin nahkat tarvitsee muutakin huomiota, kuin nahanhoitoainetta.
    - Ovien alalistojen vaihto - tilapäisesti hoidettu tarvikeosilla.
    - Ylimaalaus - lokareiden alaosat ja konepellin apparin puoleinen sivu ruosteessa. Lakkavikaa kuskinpuolen D-pilarissa ja kontin päällä oleva lippa parhaat päivänsä nähnyt. Etupuskuri maalin osalta halkeillut ja täynnä kiveniskemää.
    - Takapuskurin vaihto - Uusi tuli mukana
    - Humppalaitteiston päivitys ja/tai alkuperäsöinti - mankka löytyi Kallen tallista
    - Sarjat orggisvanteita - kahdet erilaiset Bolerot on hommattuna
    - Ajovalojen heikon toiminnan syyn selvitys ja ongelman korjaaminen - toiset umpiot tuli auton mukana
    - Jälkiasenne Webaston purkaminen konehuoneesta, jotta saadaan alkuperäinen ilmanputsarikotelo ja muut koneen muovit sovitettua takaisin konehuoneeseen

    Lisäksi on tullut hommattua kylkiin uudet pyöreät Audi-logot sekä perään ja keulaan paremmassa hapessa olevat S6 Plus merkit.
    Sisustaa on tullut putsailtua jo jonkin verran, vielä jos märkäpesuria näyttäisi koko komeudelle jollain aikaa.
    Konehuone tuli putsattua astetta perusteellisemmin - kolmella eri aineella, neljään kertaan erinäisiä tiskiharjoja ja brusheja hyödyntäen. Saatiin selville ylenpalttisen käryämisen ja hajun johtuvan vuotavasta ohjaustehostimen letkusta suoraan pakoputken päälle sekä lohkon takana sijaitsevan toisen öljynhuohotinputken halkeama.

    Itsellä kun ei näitä oman syntymävuosikymmenen autoja ole tätä ennen ollut, niin osien saatavuus on tietyllä tapaa päässyt yllättämään. Audi Tradition onkin ollut erittäin kovalla käytöllä ja sieltä on paljon osia löytynytkin, mutta kaikkia ei tahdo löytyä edes sieltä. Pitänee tietyiltä osin turvautua korvikkeisiin, vaikkei se omaan pirtaan varsin hyvin passaakaan. Tarkoituksena on siis tehdä as original as possible niissä puitteissa, kun vain mahdollista. Tämä kun on tullut talouteen kuitenkin enemmän pitoautoksi kuin pikavoitolla maailmalle peliksi, myönnän kyllä toki katsoneeni Saksan tarjonnan hintojen kera ihan vain hypoteettisessä mielessä.

    Tulipalokiirettä ei siis ole ja joidenkin töiden kanssa on kuitenkin mentävä sen mukaan miten muiden aikataulut antaa myöten, esim maalaus venynee mitä todennäköisimmin ensi kesään. Sisustan suhteen meinasin käyttää Ticabon palveluita, se kun sijaitsee tuossa naapurissa ja oletettavasti heilläkin on jonkin verran jonoa. Mittaristo menee Akille, kunhan on saanut lomansa lusittua ja ja.. Jotain on jo varmaan unohtunutkin tarinoida, mutta lisäillään tarpeen vaatiessa.

    Tekemistä ja vittuillun säestämiä iltoja hallilla tulee piisaamaan, mutta hyvä kait se on miehellä olla harrastuksia. Ja mikä mukavinta saa harrastaa kavereiden kanssa, erityiskiitos siis jo tässä vaiheessa Jonille, joka jaksaa näitä erinäisiä projekteja allekirjoittaneelta. Mikä lie perversio silläkin.. :D

    Jos sitä muutaman kuvan vielä lisäilee viimeistään seuraavaan postaukseen tämän hetken meiningeistä.





    #2
    Click image for larger version

Name:	ED320EB4-7225-4207-9DB6-C98C5E8758A7.jpeg
Views:	1353
Size:	158,6 Kt
ID:	1945207
    Attached Files

    Comment


      #3
      Mukavaa lukea kun klassikko saa ansaitsemaansa huomiota. Selkeä kulttuuriteko siis, toivottavasti hermot ja kukkaro riittää viedä maaliin asti.

      Ajovalojen paranteluun tuo voisi olla yksi vaihtoehto jolla niihin saa oikeasti valoa:
      https://speed-autoteile.fi/index.php...oduct_id=33162

      Comment


        #4
        Erittäin paljon samaa mieltä Tepon kanssa. Luopuminen oli vähän nihkeää mutta oli pakko vaan hyväksyä että rahkeet ei minulla riittäny kaikkia vuosikymmenten aikana tulleita juttuja leipoa kuntoon eikä oo oikein maalari-/verhoilijakontakteja ja markkinahinnoilla ei pystyny perusteleen ostohomminakaan teettämistä. Helpotti vähän luopumisen tuskaa kun näkee että meni harrastajatoverille ja näköjään heti työn alle.

        Comment


          #5
          Pitääpä laittaa nuo Tepon linkkaamat projektorit harkintaan. Tutkitaan nyt ensin mikä noita nykyisiä vaivaa ja edetään sen mukaan.
          Yritetään tehdä pieteetillä hommat maaliin asti, onneksi ei tosiaan ole sen tarkempia aikatauluja ajettu takaraivoon. Ei tule turhaa ahdistusta aiheutettua ainakaan sitä kautta.

          Innolla tuota projektia on lähtenyt viemään eteenpäin, sai puolivahingossa S3:sen remonttikin uutta intoa, kun ei ole liikaa siihen keskittymässä. Löytyi siihenkin taas vähän lisää palikoita toissa viikonloppuna ja josko sen saisi tuon plurssin jakopään teon jälkeen siirrettyä pelipaikoille.

          Plurssista kävin tänään nyppäsemässä mittariston irti samalla, kun vein Jonille osia ja oottelemma nyt Akin lomien lusimiset alta pois, jotta sen saa työn alle. Pienen loppukesän flunssan jälkimainingeissa ei tänään sen enempää jaksanut alkaa turailemaan. Tilailla ne puolat ja tehostimen letku, niin pääsee askartelemaan ne sitten seuraavaksi.

          Comment


            #6
            Johan tässä on viime päivityksestä aikaa. Paljon on saatu asioita vietyä eteenpäin ja paljon on vielä tehtävää. Seuraavaksi vähän, mitä kaikkea on tehty ja mitä tuleman pitää.

            Mittaristo tosiaan kävi Akilla / Eleworksilla kolvailtavana, ja suurin syy tälle reissulle oli toimitaton bensamittari. Pari muuta pienempää mittaria ei myöskään toiminut ja näihin saatiin eloa, mutta bensamittariin ei. Lienee syy bensapumpun kohossa/anturissa; sen liitintä koitin putsailla kontin puolella hyvän tovin tuossa keväämmällä, muttei se siitä herännyt eloon. Joten lopputulemana vika ei ollut mittariston kolvauksissa bensamittarin osalta. Samalla vaivalla tulin vaihtaneeksi suurimman osan mittariston polttimoista. Kaikkia en äkisti saanut haalittua, mutta ne mitä löytyi, tuli vaihdettua. Pitää perehtyä jollain aikaa tarkemmin tuohon touhuun, mistä saisi kattavan setin polttimoita.

            Konehuoneen perusteellisen tiskauksen ansiosta löytyi syypää käryävälle konehuoneelle auton ollessa pysähdyksissä ajon jäljiltä. Oletus tälle oli vuotavat venakopan tiivisteet, mutta syy olikin kaksinainen – koneen taaimmainen halki oleva öljynhuohotusletku (jota ei saa edes Audi Traditionilta, ainakaan tähän hätään) ja halkinainen ohjaustehostimenletku. Nämä yhdessä tiputtivat sekalaisen seurakunnan moottoriäöljyä sekä vihreää kultaa suoraan pakoputken päälle ja käry oli taattu. Tehostimen letku löytyi ja se tuli vaihdettua, vaikka sitä useamman tovin sai perkelöidä irti, varsinkin alapuolen kiinnityksen osalta, joka oli mälvääntynyt 27 vuoden aikaina kertyneillä möhnillä.

            Pesujen jäljiltä otettiin auto nosturille ja ihmeteltiin hetki, mitä kaikkea alustaan etc alla oleville asioille tarvitsee tehdä. Lopputulemana tilasin Verklinen puslasetin taakse sekä Hel:in teräspunosletkut ympäriinsä. Nämä on vielä vaihtamatta, mutta siitä hetken päästä lisää. Vielä olisi tarve löytää vaihteiston ja käsijarrun suojakumit.

            Seuraavaksi oli hyvä siirtyä jakopään kimppuun kaikkien osien saavuttua ja Jonin kalenterin edes hieman tyhjennyttyä. Ihan hirveästi ei päästy alkua pidemmälle, kun huomattiin lukitustyökalujen oleva väärät. Tässä kävi pieni kommunikaatioerheys ja puutteellinen ohjeidenluvun yhteensattuma, mutta sehän ei menoa haitannut. Purettiin se mitä pystyttiin ja saatiin vuokrattua kerhotoverin veljeltä Rovaniemeltä oikenanlainen satsi lukitustyökaluja ja rockrock – hommaa eteenpäin. Useampi tilaus meni vielä maailmalle tämän projektin edetessä, mm. viskon laakeri, jäähdyttimen tuuletin, kiristimenrullien pultteja sekä itse kunkkupultti – joita jopa vuosien jälkeen sattui Audi Tradilta saamaan. Loppuviimeksi oli tarve riittävän miehekkäälle momenttiavaimelle, jotta saatiin kiristettyä kunkkupultti momenttiin. Tälläkin kertaa kiitos liikkuu kerhotoverille ja hänen edustamalleen hissiyritykselle.

            Samaan aikaan, kun pääasiallisesti Joni askarteli jakopäätä kuntoon, tulin tilanneeksi Tepolta Relatively easyt Retrofitlabin projektorit varsin heikon valotehon entraamista ajatellen. Urssin umpioiden purkuhan on tämmöiselle peukalokeskelläkämmentä -henkilöllekin varsin siedettävä operaatio pienen youtubettelun jälkeen. Valoteho lyhyissä parani huomattavasti, mutta samalla alkoi ahdistamaan pitkien valojen keltaisuus vs jälkiasennusxenonit, joten ratkaisuna tilasin Philipsin H1 ledit. Ainakin halliolosuhteissa katsottuna kokonaisuus vaikutti huomattavasti paremmalta mitä lähtökohta, kun valot – varsinkaan pitkät eivät toimineet käytännössä ollenkaan.

            Valopäivityksen jälkeen tuli hetkeksi olo, että tämähän on ajossa jo lopputalveksi, mutta mitä turhia. Tarkoituksena on kuitenkin saada auto näyttämään kaikilta osin mahdollisimman paljon alkuperäiseltä ja tämä tarkoitti jälkiasenne-webaston purkamista ilmanputsarikotelon paikalta pois. Webasto ei myöskään lähtenyt päälle, joten ajatuksena on viedä kyseinen kapistus tässä kesän/tulevan syksyn aikana johonkin alan liikkeeseen tutkittavaksi, josko siitä saisi vielä toimivan tapauksen.

            Alkuperäistä ilmanputsarikoteloa oli puolet jäljellä, tässä tapauksessa kansi -- ja kuten arvata saattaa, osa on plurssi-spesifi. Onneksi saksanmaalta löytyi hyväkuntoinen käytetty kotelo kokonaisuudessaan ja toisesta puljusta imuputki kotelolta eteenpäin. Ainoana osana tästä kokonaisuudesta uupuu imutorvi ( 077 129 643C ) ja tätähän ei sitten löydy mistään. Vironmaalta tilasin yhden, kun googlettelun perusteella piti olla osanumeron perusteella oikea ja mitä vielä. Taisi olla D2 A8:n putki mistälie väkisinsytytteisestä koneesta.

            Tuli myös haettua ruosteettomat ovet ja konepelti kerhotoverilta helpottaakseni maalarin työmaata sen projektin tullessa ajankohtaiseksi.
            Viimeisimpänä ja itselle erittäin paljon mieltä ylentävänä ostoksena löytyi käyttämätön KW:n säädettävä alusta somen kautta. Pilalle madallus ei ole vaihtoehto, vaikka moni tietääkin allekirjoittaneen mieltymyksen reilusti madellettuihin menopeleihin. Menee alustaremontti sitten sujuvasti samalla puslien ja jarruletkujen uusinnan kanssa. Näiden jälkeen voisi hypoteettisesti ajatella siirtyvänsä kohti katsastuskonttoria, mutta kuten tähän mennessä on tullut huomattua, budjetin sekä ajan on saanut kertoa useampaan potenssiin.

            Eikä se tekeminen ja osien haalinta katsastukseen lopu. Vielä olisi tarve vanteille, ovien alimmille laadukkaille listoille, vaihdekepin nupille, imutorvelle, mahdollisesti uusille umpuoille, etuvilkuille.. Että onhan sitä, mutta lisäillään kokonaisuuteen sitä mukaa, kun sattuu sopivasti kohdille.

            Seuraavaan kertaan.

            Comment


              #7
              Vielä muutamat kuvat todisteeksi, että on asiat edenneet.

              Jokunen pultti on ollut liki tiensä päässä niinkuin tuossa jo aiemmin tuli mainittua. Samoin osa johtoliitoksista oli parhaat päivänsä nähny mm. valojen sekä webaston osalta. Näitä on sitä mukaa entrattu, kun on saapunut vastaan.

              Konehuoneen muovit istuu vihdoin paikalleen, vielä kun saisi haettua jostain pulttikaupasta sopivat kiinnikkeet niille, marmori kun ei moisia enää myy.
              Attached Files

              Comment


                #8


                Hyvä tovi on edellisestä päivityksestä, mutta ei anneta sen häiritä edistymistä tämän projektin osalta.

                Kahteen otteeseen on tullut käytyä hakemassa vuoden verran ajoaikaa. Viimeisin kerta toissaviikolla ja ilo on ollut ajella, vaikkei perkelöinneittä olekaan selvitty.

                Mutta aloitetaan nyt jostain päästä perkaamaan, mitä on tapahtunut sitten viimeisimmän päivityksen.

                Ennen ensimmäistä minun aikana ollutta katsastusta oli melko pitkä lista asioita hoidettavaksi.
                Toki jo aiemmin mainitut jakopää, valot, ohjaustehostimen letku olivat jo hoidossa. Mutta vuosi sitten lokakuussa oli pitkän viikonlopun vuoro Jonin ja plurssin kanssa, jotta saatiin auto leimakuntoon.

                Listalla oli edelleen erinäinen määrä sähköjä, mykkä ilmastoinninpaneeli sekä mittaristo, jarrut kaikkinensa, alustasarjan vaihto, kasa puslia, toinen etualatukivarsi…noh lista on pitkä.
                Paljon kerettiin ja saatiin aikaan. Suurimpina mainitakseni hävitettiin iso kasa turhia johtoja, saatettiin mittaristo sekä ilmastoinninpaneeli toimintakuntoon.
                Purettiin sisusta lattiamattoa myöten keulasta konttiin ihmetellen mikä polttaa vitosen sulaketta, mikä ohjasi mittaristoa ja ilmastoinninpaneelia sekä sisävaloja. Runsasta ihmettelyä aiheuttanut ongelma kulminoitui lopulta ledeiksi vaihdettuihin sisävaloihin. Vaihdettiin kontista ja keulasta ledit putkipolttimoihin, uusi sulake ja kummasti rupesi mittaristo ja ilmastoinninpaneeli rokkaamaan.
                Seuraavaksi alustasarjan pariin, joka kiilsi käyttämättömyyttään, mutta KW:n alustasatsi ei keulan osalta istunut väärien nilkkojen takia. Tarkemman selvittelyn tiimoilta todettiin edellistä omistajaa edeltäneen omistajan naittaneen pikkukoneisen nilkat etupäähän ja sehän ei pelitä HP2:n kanssa.
                Mutta koottiin keula vanhoilla osilla ja kunhan saan jostain haalittua oikeat nilkat ilman, että tarvitsee seisottaa autoa, hitsuutan oikeat nilkat kiinni KW:n palikoihin.

                Pitkän viikonlopun jälkeen seurasi katsastus ja sieltähän heltisi vuosi ajoaikaa. Fiilis oli mallia voittaja ja vihdoin pääsisi tapahtumiin plurssilla. Paitsi että ei.

                Eräänä aamuna katsastusta seuranneella viikolla, töihin lähtiessä auto käynnistyi huonosti. Hain boosterin varoiksi mukaan kotoa ja autolle päästyäni ajovalot vilkkui himmeinä auton käydessä huonosti. Jätin auton siihen ja töiden jälkeen koitin boosterilla käyntiin, eikä mihinkään. Akkukaupoille mars pariin otteeseen, koska ensin tuli ostettua mitoiltaan turhan möhkö. Vaihto ja pimeän tultua koeajo. Muuten hyvä, mutta laturi ei lataa.
                Seuraavana päivänä laturi tilaten ja eiköhän sieltä tullut väärä, vaikka kerrankin koitin tukea kotimaista.
                Ulkomailta osaa odotellessa kerkesi tulla talvi ja mitä kaikkea mahtavaa. Auto jäi kesärenkaille seisomaan parkkipaikalle.

                Tämän vuoden huhtikuussa kaikkien kolmen? takatalven jälkeen sain auton vihdoin irti parkkipaikalta ja suuntimaksi JoninPaja ja laturin sekä catbackin vaihto.
                Auto jaksoi kuin jaksoikin 50min matkan täydellä akulla hallille asti ja remonssi saatiin suoritettua. Aftermarket laturi vaati hieman sovittelua, mutta saatiin paikalleen.

                Putkisto löytyi foorumilta puolivahingossa viime syksynä ja sehän piti hakea jemmaan. Liki käyttämätön Simonsin catback vaati Y-haaran tilaamisen, jotta sen sai istutettua paikalleen. Ja sehän sopi täydellisesti.

                Kesän aikana huomasin auton kontin verhon olevan märkä ajon jäljiltä. Syyksi paljastui kontin tiivisteen sisään, metalliin poratut kaksi reikää, joille ei löytynyt selitystä sekä painunut tiiviste. Kemiallisella metallilla sain ongelmaa pienettyä huomattavasti, vielä kun saisin ajoiksi hommata kuuden ryhdikkäämmän tiivisteen.

                Kesän aikana lisääntynyt parkkipaikan merkkaaminen öljyllä piti hoitaa ennen viimeisintä katsastusta ja syy oli tosiaan tiedossa - koneen taaimmainen öljynhuohotusletku. Letku olikin yhden kohdan sijaan rikki kolmesta kohtaa. Hieman DIY osaa tilalle, jotta saatiin auto katsastuskuntoon ja toistaiseksi se onkin pitänyt öljyt siellä missä pitääkin.
                Samalla reissulla tuli vaihdettua oikea etupyörän laakeri sekä etuvilkut.
                Vaihdettiin myös varastossa olleet sytkävahvarit, kun käyntihäiriö iski viikonloppureissun jäljiltä juuri sopivasti viikko ennen katsurin tapaamista. Auto rupesi tällä toiminaan jälleen täysin normaalisti.

                Huomautetaan tähän väliin, että vaihdoin myös yhden suuttimen alkukesästä samanlaisen käyntihäiriön johdosta. Oletin vian olevan sama, mutta suuttimista ei tällä kertaa löytynyt vikaa.

                Mainitaan vielä nuo aikoinaan vaihdetut projektoriumpiot ja pitkien ledit, on muuten sitten hyvät. Vielä kun saisin komppikselta kotiutettua uudet umpiot, joissa toimii korkeudensäätö. Tällä hetkellä apukuskin valon suuntima on keskelle kaistaa ja aivan liian alas, mutta parempi niin, kuin ylös.

                Mutta mutta olikohan nyt jotain ihmeellisempää vielä tapahtunut, ei kai varmaankaan tai ei ainakaan tule mieleen, lisäillään tarpeen mukaan.

                To do -listalla olisi mm. ovien sähköjen perkaaminen, kun kuskin oven ja apukuskin puoleisen takaoven ikkunat ei toimi. Jollain aikaa olisi myöskin mukava saada radio sekä kaiuttimet autoon, vaikka V8:a onkin mukava kuunnella.

                Tuossa nyt pienempiä, maalari toki odottaa vuoroaan, mutta henkilökohtaisessa elämässä on sen verran tullut muutoksia viime aikoina, että sen investoinnin tarvitsee odottaa hetken vuoroaan.

                Lisäilen muutamat kuvat vielä seuraavaan postaukseen.

                Comment


                  #9
                  Tuosta muutamat kuvat
                  Attached Files

                  Comment

                  Working...
                  X