Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 C5 2.7bit harrasteprojekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 C5 2.7bit harrasteprojekti

    Pitkän harkinnan jälkeen laitetaan oma projektikin esille. Hankinnan taustalla oli edellisen projektin myyminen ja into päästä harrastamaan jotain myös talvisin kun nykyistä kesäautoa ei turhan paapomisen myötä viitsi suolassa uittaa. Spekseinä lähtötilanteessa oli lähinnä neliveto, bensaturbo + manuaali ja hetken harkinnan jälkeen valinta kääntyi 2.7bit-koneisiin. Muutamasta S4 B5 soittelin, yksi ehtikin mennä, useammassa jokin tökki ja sitten tuli tämä vastaan: 2002 A6 2.7bit quattro, manuaali, kilometrejä 208tkm ja samassa perheessä ollut alusta saakka (isällä ja parilla pojalla). Pikkuvikaa, vähän ruostetta mm. loksussa ja jakopää erässä, mutta tuo ei haitannut kun hinta kohdillaan.

    Click image for larger version

Name:	mMQqzPfOV6fuKLMdlKBnEBvhr8p7h8zNtFUiqcqdJdXusdDVZOZk_-YuOOg1qjMhEKFv0Nw5kSmgi-dmlodXLx_ujGYh506ND-J7DJxTdocQmxZtfayprQYO1eHHzUdFxIYSJYDBGsUzlqL_vaO7zfvBYdhP7hvdxo9n9lyslYJY57LsMZmzXc6TxBHcOxio1uw6JDkfBgwb7I5f6ZZtiTndxzo5CL1_LBF4fjkSDIZIjRhc7g1uK9e_ALiam62
Views:	2166
Size:	442,8 Kt
ID:	1944719

    Ensimmäinen Audi itselle, joten paljon uutta moneltakin saralta. Kommentteja, ideoita ja ehdotuksia otetaankin mielellään vastaan! Foorumilta onneksi tietoa löytyy mukavasti ja sen myötä myös kiva jos foorumi pysyisi aktiivisena eikä kaikki tieto huku Faceen.

    Alunperin tarkoituksena oli vain pitää tämä pääasiassa talviharrasteena, käydä jääradalla ja huoltaa mitä pitää, mutta eihän harrastaminen ikinä niin mene. Jakopäätä tehdessä ja autoon tutustuessa selvisi, että öljyvuotoja vähän siellä täällä ja molemmissa välijäähyissä mukavasti öljyä. Tästä ei kauaa mennyt kun työlistalle laitettiin mosan irrotus ja sitä kautta lähti myös ostoslistaa kertymään. Porkkiksellekin ehdin soitella kertaalleen tämän jälkeen ja sieltä tuli hyviä vinkkejä, toki homma livennyt lapasesta vielä hiukan siitä. Tähän mennessä haalittu sieltä täältä:

    Moottori
    - RS6 ahtimet + tehdasuudet CHRA:t
    - FCP H-veivit
    - Wagner Gen2 IC:t
    - RS4 MAF
    - Laakerit, männänrenkaat, tiivisteitä, stefoja jne, mitä nyt koneen avaamisessa tarvitsee. Männät pysyy vakiona ja luultavimmin myös vakiokansilla + venoilla mennään.

    Voimansiirto
    - Epytec kova vauhtis + SRE asetelma + massalevy
    - Coolerworxin shifteri
    - Hammulta vaihteistonkannakkeet

    Alusta ja jarrut
    - Bilstein B12 setti eli B8 iskarit + Eibachin jouset
    - Strongflexin iso kitti sis. apurungot
    - Etujarrut: Q5 4-mäntäiset etusatulat + ATE Powerdisc
    - Takajarrut: 256mm jäähdytetyt Passatista

    Ahtimien modauksen, imupuolen ja DP:n + loppuputkiston teen pääsääntöisesti itse jahka niin pitkälle päästään. Pohdinnassa vielä ainakin bensapuoli, sytkäpuoli (vakio vai TFSI-modit), koneen + vaihdelaatikon tuet, shifter linkage (OEM korjaus vai JHM) ja kaikkea muuta mitä ei tähän hätään keksi.

    Mitään konkreettista tehotavoitetta ei ole, mutta voisin kuvitella tällä paketilla saavutettavan jotain vitosella alkavaa. ALL IN ei ole kuitenkaan tavoitteena vaan siististi toimiva paketti. Tällä hetkellä tekniikka on irroitettu autosta, alakerta pukissa ja kannet purettu + pesty odottamassa kansisepän palaamista lomilta.


    Click image for larger version

Name:	Xpcm7piTYSGq0iUJqsE0QeE27UXiDKMNpdZ2xxZeQwjmGo7GJtmK_V8Pfx1WoX0pxjrC7O2VViF3P0WNu7gYlMm-QLwTASCVzcS3MngzxRJMSoPsvUeNxPQctwK5U7Md7H-yUH35Uu010Lrl5DFldp1KgZtrpfah1NdsB_a4BrBiUgi-y9sRkDQT1rSdbbtyiuQ490y2tY83qolFBLxHL1iRYP-bCpL1BTroOyL6cvcNAf6GvGVhIli_ZqtqJjB
Views:	1947
Size:	201,4 Kt
ID:	1944720

    #2
    Hyvä kun tänne tulee lisää projekteja, niitä kaivataan (kiitos facebookin).

    Vakio männät ja venttiilit riittää hyvin noille tehoille, ja paljon suuremmillekin.

    Comment


      #3
      Kyllä on kiva nähdä uusia projekteja, vähemmän harkintaa projektien esille laittoon ja pitkää pinnaa kirjoittamiseen projektin edistyessä :)

      Comment


      • #4
        Kannet kiikutettu alkuviikosta vanhaan tyyliin Kirkkonummelle Virtauskanteen Peten hoiviin. Kanaviin kevyt siivous, r-seetit ja muut kansiremontin perushommelit.

        Alakertakin on purettu pl. kampura, männät ja veivit kun loppui asialliset säilytyslaatikot. Kampurassa mielenkiintoisen karheita työstöjälkiä, näinkö tehtaalla tasapainotettu vai onkohan ollut joskus jo auki:

        Click image for larger version  Name:	vZlZDeNPk8VQAR187VDftn_cAcN83fcuAw5OX-11s7FB0kCFIr61uLahcwEynsX9q5YGWhGVWvf_hlDTiBCVewzXcUI_W_OHs9NvNDF2ApD4YTnUrP0ud-WpkCo3pvWCKrR07F4Q2zdLh9r6AYYy8EB9L2RwIKJqtVMOoV3D58nHzo8IoNelLFDaSz8dH0hbAMUY6AEmQbArSgRkbT_-AhaE8nhf0i_d0EqIbSFqnY8PcrvI_gBW4n1lIsCYUme Views:	0 Size:	192,1 Kt ID:	1944951

        Mikäs on yleinen konsensus imupuolen riittävyydestä? Rupeaako vakio (ei RS4) Y-pipe ahdistamaan jossain tietyssä tasossa, käsittääkseni on kuitenkin isompi sisähalkaisija kuin viimeiset mutkat ahtimelle (LFX:n kitti hommattu tähän https://www.lfx-tuning.de/p/k04-fris...it-2-7-biturbo).

        Vanhoista keskusteluista hakemalla bongattu, että RS4 MAF luiskahtaisi about suoraan paikalleen pieneen Y-pipeen mikäli vaihtaa vanhanmallisen haitariputken kerta tämä uudemmalla Hitachin MAF:lla. Tosin pitää nyt myös selvitellä, että tarvitseeko joko sähköihin väliadapteria vai meneekö Hitachin anturi RS4 MAF:n runkoon jotenkin fiksusti ja kartatkin löytyy tähän.

        Linkki vielä perään: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...y-putkien-erot
        Viimeksi muokannut pansu; 5.8.2022, 21:38.

        Comment


        • #5
          Olin jo kiikuttamassa lohkoa koneistamolle kunnes tuli ahaa-elämys runkopukkien pulttien kanssa, nehän ovatkin venyvät näissä eli pitäisi uusia.

          Ei muuta kun katsomaan hintoja ja vakiot näyttävät olevan kohtuullisen suolaisella hintalapulla varustetut (vajaa 400e/sarja: 8 x 078103039F ja 8 x 078103039G). Useampaan otteeseen kiristettävät ARP saisi 300-350e/sarja, mutta näyttää olevan koko maapallolta loppu sekä ARP:n oma 204-5801 setti että 034Motorsportin kasaama 201-5012. Autoracingille soittelin ja heillä maaliskuussa tilattu ARP:n oma sarja edelleen jälkitoimituksessa...

          Jos jollain vinkkejä mistä ARP löytyisi hyllystä niin kernaasti otetaan vastaan. Tai vaihtoehtoisesti edes hiukan fiksumpaan hintaan vakiot.

          Comment


          • #6
            Updatea tännekin:
            - Runkopulttien osalta sähköposti #17 osui ja jenkkien puolelta löytyi ARP-sarja: https://etspec.com/audi-s4-b5-a6-all...rch=stud%20kit . Nämä sopivat speksien mukaan kaikkiin 2.7 bitteihin (equal/unequal lenght bolts) ja kiristetään niin, että pinnapultin tasopinta juuri mutterin verran pukista yli. Eli ei tarvitse myöskään öljypumppua snurrata tms.

            Click image for larger version  Name:	GGysdEeoWLRJSqXuENXNm_rmqKydjICd_1EVM3mdLJguI57ZVj5mev0zgBdvGffHuLBp_MbXJ2GN9sopSaabMZNYF4SI6JaPf8ShKfIlw2UpFFlkD14pF7_EL3SBySxae35vVNciQUxd_-ZHRwa4nV_FXJdj1_w_3ZJ4ZspABx53_9a5ALCiba6pMqJe8lc9Qd3jlkyklSVon6r4I60m_WhDtB1PPuL5WTaRWNCoSVC27ixyDubFl5rrG-d8J53 Views:	96 Size:	120,8 Kt ID:	1947779

            - Lohko ja kampura kävivät GT-Motorilla koneistuksessa. Runkolinja hiukan soikea ARP:n pulteilla, mutta hoonasivat sen kuntoon. Kampuralle samalla tsekkaus ja kaulojen kiillotus. Romut lähdössä vielä Lensulle tasapainotukseen lähiaikoina eli mosan kasaamisen aloituksen osalta taas venyy...

            - Apurunko ja talveksi hommatut 17" Avukset kävivät maalauksessa. Harvinaista herkkua päästä Strongflexejä laittamaan kiinni upouuden oloiseen apurunkoon!

            Click image for larger version  Name:	LqNhClubAPqVrYjCJRWcDWQyqPTbsKZrHLSOT6aUoJzi5Xq0fIa9s5L0XE7HQGaUX9p0pVVzmkRmMUrr-p4HYauSiUHLOAQPfO8t-W9LRrPMR611J0vm8byBKlElHvRHCJjyCMU6bG2Eik2HS2lmsc-wyvbpBSaRwncZgdGYdAeCb6CGXv-E7sF_TgAL8qLfty-N3E7ECw2nNJeml6uGVtMoqgnbYlxIrb8lpX10_pXaSqxgYKNaMngBFbXA8O6 Views:	96 Size:	218,1 Kt ID:	1947780
            Viimeksi muokannut pansu; 11.10.2022, 19:17.

            Comment


            • #7
              Missäs käytit apurungon puhalluksessa/maalauksessa?

              Comment


              • #8
                Kaveri touhusi duunissa apurungon ja vanteet. Uudenmaan Soodassa oli varmaan muutoin käynyt.

                Comment


                • #9
                  Lensulle tiistaina roudattu osakasa oli tasapainotettu ja noudettavissa perjantaina, todella mainio palvelu! Koko paketti tasapainotettu dampperista vauhtipyörään + asetelmaan ja nyt pitäisi olla hyvä. Veivit + männät sekä kokonaisuuden että yläpäiden osalta 0.8g sisällä.

                  Click image for larger version

Name:	9x3IOeVw2RlNbHuCQvoRY23ro1SQUPBIqcQe35d4LTrtEWisncnJpSqeNTsE5WackfzKsdoFnJJxkPoOaCc39Qw8b_kc6SkRwHKuBnttsO2Ne5t7pmy6MwadggYqpDHcHhKiXIvaYKon2Sb_pXMLnwKWpYmt3SIxvBiTZKbQWwyHR3AZAO2l5TIAZyrFiRflgdZ-63eyiVIAJrctbmz6V34Y1-gjn4GkH_x0QFT9oX5vhs82zhwHFHj1pOckwKl
Views:	1020
Size:	227,8 Kt
ID:	1948147

                  Viikonloppuna pääsikin niputtamaan alakerran liikkuvat. Välykset sekä runkolaakereiden että veivilaakereiden osalta tasaisesti n. 4 - 4.5 satkua. Veivien osalta käytettävissä ei ollut venymämittaria, joten vedettiin FCP:n momenttiin. Hommat jatkuu toivottavasti loppuviikosta etu+takakoppien ja öljypohjan osalta.

                  Click image for larger version

Name:	VzgER1Zz47pAyEICZ8hSIuE6TYwRYlgyNYdmgiO6rjasFAxMX2MTTOPUXEzFQ2UfKGYhvrcFGKahwF4Ll5B3UkthXvm6PhuNek_6-7Ubh-4mahaUtvrdyfCopq7hYnPUzH33NuXwMN6Zdq13ZT2qEWQbKQ1d6ZPadHZ-0MN7BbaW2i21z4MYLe74vpLl1QXd57-O2hpbVfSQiWUtTbvX1e-3nAXOWkkL1vOmaJBGHu7OpzSEPqru8uggO0uHpjo
Views:	1016
Size:	148,9 Kt
ID:	1948148

                  Click image for larger version  Name:	XwD-XImGgb7v6lv_EZCm_vTILKr-6Gv5rofOveYfjXixneNiongPM7W2JDYeV071wq5AlWOg15z84q7fqzEI3kCPXSKUspDLX6BjwpQlKdhVo33cbz_lDBlebSCpSm-_hgviLJSWvI6r5m7kNiekfRvPEVThTVanaLxF1q19hmnQwzQDjwXQ8gXztZYkuBG2H7Mzxpx3VH-dy6OAKhRLvWNyZn-UNzCVLmxyPEwRqkQAT6UDgrFCahp3iFXihRQ Views:	0 Size:	166,4 Kt ID:	1948145
                  Viimeksi muokannut pansu; 17.10.2022, 21:03.

                  Comment


                  • #10
                    Pientä updatea taas. Alakerta niputettu, kahteen kertaan...ensimmäisen kerran jälkeen jäi vielä alkuperäinen öljypumppu mietityttämään, joten ei muuta öljypohjat pois ja tilaukseen T-T-D modaama TDI-öljypumppu. Hintaeroa OEM-pumppuun jäi n. 150e, mutta eipä tarvitse koneistaa tai sorvata holkkeja.

                    Click image for larger version

Name:	C2O9ej7SB_uV9triCqqruCv_s5-S2cIXly0eSz-kzx8wXgSEA3TsEVyu9AsudTmW19ao7W3CZIhlCDZlc_o06SGxZpm1TDj5kBTpCVKIoKmNbi6kiHzIi8-ihdp1FEY0462GxhlqFdm_AgHHJmOvC0pE_dgBMHBKIWnnDUhJDuCwFwHOTs5jjQUgw4MIx6Enl6ePb0tKEZSGH3LRc4UWsFD5SBu9mIrWhbBzzk2vxVwBh16-Nnm92i-OAAlXFNu
Views:	818
Size:	351,1 Kt
ID:	1949513

                    Click image for larger version

Name:	ARsHI1Q033oULaV2PWbjIKHhZBt2MKCcASL2pWu0cbT6v69CdrcYk9nNEvhe5nIUPHmvahKPMoxtd_P-3SQxip-hPWX0fW81tM2T8hx-es5BiHBQS733Sxa7SzpJ6UCI28HLSwBBtxbOfWJzoybCiYyqtXoF8GHoHn47UCGDFX0d6WMBwKPz03gSf0T1WjDC5EgtR8E4e8zuYE0UXX4xKWACfr_q5aV43Dwt2DoIX2513J61WZE6tf73pA5pw7_
Views:	794
Size:	162,8 Kt
ID:	1949514

                    Myös ahtimien modausta aloiteltu tekemällä jigit. Pitää vielä CHRA:lle tehdä kohdistus, jotta jigissä helppo sekin kääntää kerralla kohdilleen sekä funtsia hiukan mihin kulmaan kompurapesät tulee.

                    Click image for larger version

Name:	FDZdK1c0oaTTzbsJYEUb9xKT9NvlZfuohvO7sOlrIe2TzA6X4g1mT2UK33h57xjZ4vm1-e4cG-kQxdf8n1zbzt4H3gzlDFtXG9FuvlpzXlfY5ZJ6Je2nJvGXI_Sz8-9yM9rDhB7JjoE1oH87BBu_HBcsJhygMCs4_jKgMkUJtN9gxrZtR9qDU2LkcMODrw_6KocLDuXGiEPV8FyRCCKwI7CECYnX2KP-xzistXxkdSI-DC0nalhbYSDY8A54aRT
Views:	803
Size:	375,3 Kt
ID:	1949515

                    Seuraavana vuorossa RS6 kompurapesien pesua hitsaushommia varten ja toivottavasti myös kannet kohta kiinni.

                    Comment


                    • #11
                      Hiukan edistystä taas. Virtauskansi sai kannet valmiiksi ja normaalin rempan lisäksi pako-ohjureiden vaihto, r-seetit sekä kanavien muotoilua.

                      Kannet sain kiinni ja toiselle puolelle myös muut rojut. Aeromotors päätti lähettää väärän määrän hytikoita, joten toisen puolen kanssa saadaan hetki vielä odotella:

                      Click image for larger version

Name:	n6-Xn3vcNiSpEBBoPINQWpZtSE1XFF8eSC3S-D31kNBr7yKZsFhFXpL7VjCfCXpaAPy4f24NOzWiFFwOX_18dWmJAEc7gukpM2P1pE6Mk7mSoNYHMemTua4EXRK3e9kZI4wcYjE1IxNzNIcVgbgcAyTA_HlxJp2E3gdzO3zIShwXVzd-iA0zMzHYjcXxhpxjUS8h6qTH_9QjfBgyKqAXTNpAi9fJ6EGNapb6mFx0BmqqsUhJkWbWuVtLBOvjszG
Views:	615
Size:	363,7 Kt
ID:	1950233

                      Tekemistä kuitenkin riittää, joten pakosarjoihin tuli puhallus ja Black Satin. Samoin myös ahtimien modaus otettiin työn alle ja helpompi puoli duunailtu maaliin. Alumiinin hitsaus ylipäänsä kohtuu uutta, puhumattakaan 20v vanhasta valualsasta. Jigistä oli kyllä ehdottoman hyvä hyöty ja kaippa tuo kiinni pysyy:

                      Click image for larger version

Name:	GQ1TI_CPDTP1tYtDYkSeyVV7WMUWWa77G0GDv2pG5MpuToqjYakJ9Pvyy4Sg2-7MNsS9nJYu5i7fRUa1n8WRSnxw3mPNsZSbWO60OXv1omD5D-qkK3NEt46cG0tyDcrznLZ-w_MvzBw14JPJ4AJ5TaN9Z3fBq2xeXCR0OlCEckt6-DU5Wxw5G6cgh26CxKDwcU9t9M-kHbgAK-6hDbDfpvyfsyRdRHB5PXjax660iGM1Vi_P4ZEH4inJyejTauP
Views:	603
Size:	264,8 Kt
ID:	1950234

                      Click image for larger version

Name:	kD0Up8S0aEwTy8N-pG7dXn7TLGONjQVczp0eJG_1wMCkl_SyxVffVZ4_DBUByc56LbMUID3sHfjh1YOak1jh8__4jJOWE1Q50-nHKWfRmnkoHIb3uBC9rUw_RoJYzwiG6576k1ojLbBMGvTt1JsXkX7W_Axwbj82DzdFvKtAvK1ziIMFykfG9mTAGDkD_LQPPbBfrKp-cHc_8QeeDZZ8YUV_WjYTzn2hRoJKfBRjUIVPLF8GjM7WMElrQmM9oHF
Views:	602
Size:	293,2 Kt
ID:	1950235

                      Comment


                      • #12
                        Tovi taas vierähtänyt edellisestä päivityksestä. Vähän päivitetty, paljon edistytty.

                        Ahtimet tuli hitsailtua loppuun ja laitettua kiinni Mamban hukkisten kellojen kanssa. Jakopää + apulaitteet niputettu, sähkösarja myös kiinni. Vesiletkujen kanssa harrastettu luovuutta kun alkaa jo olemaan vaikeuksia löytää letkuja edes tarvikkeena ja periaattesta en enää silikoniletkuja laita jäähynesteen kanssa.

                        Imupuolella on kyllä mukavan ahdasta ja kuskin puolelle joutui hitsaamaan RS6 letkulähtöön jatkon, jotta sai klemmarin mahtumaan. LFX-Tuningilta tilatut imuputket istuivat luonnollisesti sinnepäin, joten aika paljon sai modailla ja myös OEM-osaa käytettiin hyödyksi.

                        Muutamalla kuvalla liikenteeseen:

                        Click image for larger version

Name:	iuxAsARTOqKaVUuHcnN7R0slIW0zhLmLdEhxt1aQWQDZN16txPzn_fB555GQFSYAy9UDEYlbrX9q8rOBWz1ofZ8v_2v7TnX8LJXSC_F-dwQ5UjwcpqVbkHOwKVXXMnLLfL5imhJTbD2fPIq7qJGHh4D9te2jZwVOAftiIJTHfadxEkhD7eotoBA9AdFCj0G7is1c9bhNcMxjvSylYEFejR5Q_j7djKB_H0j3jukT3nIIr3SK_IN5HJa3IbApv45
Views:	400
Size:	204,8 Kt
ID:	1952576

                        Click image for larger version

Name:	2uObWCXdyhzc2ehBkwPTo_9uRhZLTbskkGpMYCQlvWrPnsUd0d5XTcq25Bd-7qUvOS_iau5wesruwN7wOVm7KPaNz3QdKqacLLb5Of0_jIVYFw0Jcq6SI5lbfbif31AEMLcy-qCN-uaUHjWQyMNzkkLaVLUZrzB6xLruff9Yjzg_3aYl9hWAcWU0dEfOyfS8-9JD2MoXGJ4IohFiRXD3jTEHjJekl3sURaV1DRcmwoGTU_OTEOaxV70_MADL5dc
Views:	384
Size:	209,9 Kt
ID:	1952577

                        Click image for larger version

Name:	tSVHEfWFHrW5LyOyfMKL4WgdrGMSZT04HkDP4l6eydxOGhHcdjy34V3osFK7VEtP6UUhOhuFXT55Cgz_I0jcQqIRV0tPJP_o8vAovG4ke3OhhQVicRSjyzUuO26mUZPvxwSZT095gvyu-eChLo5JO754coMVNuvB635NKu17nHVqJ-gKRNPa47K80L4DPfzfXd-tclsx1G2XP7W0dAIP0SgJUSrVfE7o_W841uKahWlSgovIoYA-LcmN503hqpN
Views:	371
Size:	162,9 Kt
ID:	1952578

                        Click image for larger version

Name:	KxpqXyfoAb01ekElrptu8FziEDU-1LHXClYXB0r-vBFJFtPbcBvFzkvvmbPG_KPu6ch8URRiHGJmgRN2lq-NnbImcb6RaNjmyUEicq7OJ65l264RZpuvZKNWEraLeT1P9uAQOgPZKjJp2t_m2tyFNDfZCOFOrmglBZYKJ-I5ixhK8CYMqBkgLNgM10SE--zBNMqxiMVU_Fa8hw22QD4kIfITaWHq9YBtxTdedeKXLBeRMP7T2QuDJ-vL657zeqg
Views:	367
Size:	347,4 Kt
ID:	1952579

                        Seuraavana vuorossa DP:n rakentelut ja kaippa pikkuhiljaa saisi konetta nostella paikalleen. Vbandit tulee Hammun slimmimpien vaihdelaatikon tukien kohdalle ja siitä eteenpäin vakioputki ainakin toistaiseksi. Rakennellaan paremmalla ajalla sitten paremmin virtaava.

                        Comment

                        Working...
                        X