Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A2 - The Good, the BAD, the Ugly?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A2 - The Good, the BAD, the Ugly?

    A2 on ollut minusta aina melko kummallisen näköinen menopeli. Reilu vuosi sitten iski kuitenkin äkillinen väliaikaisajoneuvon tarve, ja sen hetkisen nettiautotarjonnan vuoksi katse kääntyi saman hintaluokan bensarohmuista pieneen, alumiinikoriseen säästömalliin. Vaikka hankinta vähän huvitti, auto osoittautui yllättävän monikäyttöiseksi, tilavaksi ja mukavaksi peliksi niin kaupunkiin kuin satunnaiseen maantieajoonkin. Jossain vaiheessa tajusin, että väliaikaishankinnasta oli tullut pitoauto - jotain symppistä noissa palleroissa on.

    Sitten viime viikolla silmiin osui linkki myynnissä olevasta, punaisella nahkasisustalla varustetusta 1.6FSI:stä. Jossain mielenhäiriössä päätettiin saman tien lähteä katsomaan autoa, ja vioista huolimatta lopulta käteltiin kaupat.
    Click image for larger version

Name:	IMG_20220606_212918.jpg
Views:	1614
Size:	229,5 Kt
ID:	1942382
    Tässä ollaan vähän aikaa kahden pikku-Audin loukussa :)


    Speksejä:
    - 1.6 FSI (BAD-moottori)
    - manuaalivaihteisto
    - vuosimalli 2003
    - Ebony Black Pearl Effect ulkoväri
    - varusteita: puna-musta sisusta (punaiset sporttipenkit, kolmipuolainen S-Line-ratti), Open Sky -panoraamakatto, peruutustutkat, Bose, pikkunavi

    Click image for larger version

Name:	20220604151443_IMG_4956.jpg
Views:	1595
Size:	243,9 Kt
ID:	1942385 Click image for larger version

Name:	20220604151351_IMG_4954.jpg
Views:	1764
Size:	158,8 Kt
ID:	1942381 Click image for larger version

Name:	20220604151039_IMG_4948.jpg
Views:	1599
Size:	172,7 Kt
ID:	1942383

    Auto oli ostohetkellä vähän nuhjuisen oloinen: hiekkaa, pölyä ja kuluneita soft touch -pintoja. Imuroinnin ja pölyjen pyyhkimisen jälkeen alkoi kuitenkin näyttää jo paremmalta. Valokytkin ja ilmastoinnin käyttöyksikkö vaihdettiin vanhemmasta A2:sta tähän uudempaan ja ilmastoinnin alapuolella olevasta säilytyslokerosta raaputtelin alkuun pehmeän pinnoitteen pois. Autossa ollut vanha matkapuhelinteline jouti myös elektroniikkakeräykseen.

    Jo auton renkaita potkiskellessa myyjä kertoi, että takapenkkien kääntömekanismi ei toimi. Tarkemmin asiaa tutkiessa ilmeni, että penkin alla oli iso kivi, joka vänkäsi penkkiä sen verran vinoon, että lukitustapit jumittivat. Kiven kun sai pois, mekanismikin alkoi toimia.

    Moniurahihna näytti melko kuluneelta, joten sen ostin heti. Työpäiväni aikana se oli myös vaihtunut tuossa kotipihassa :)

    Hieman muutakin harrastamista olisi, sillä moottorihäiriövalo loimottaa iloisesti (vikakoodi EGT:stä) ja jokin apulaite ääntää. Vaihdevivuston asemoinnissa on myös jotain mätää, kun vaihdekepin keskikohta tuntuu olevan vähän omituisessa paikassa. Taivasta joutuu tuijottelemaan kabiinista lasin läpi, kun panoraamakatto ei suostu aukeamaan.


    Ihan toivoton tapaus tämä auto ei kaiketikaan ole. Tähän projektikertomukseen olisi tarkoitus kirjoitella noista huolloista ja korjauksista, sekä ehkä muustakin elämästä pikkukakkosen kanssa.
    Attached Files

    #2
    Mitä ottaa mukaan autiolle aavikkolle. No tuollainen A2 umpio tai luultavasti mikä vain VAG muoviumpio käy. Ei nimittäin kuolisi janoon sellainen matkassa.

    Viime kesänä oli kolmatta viikkoa satamatta ja lämpötila pysyi vuorokauden ympäri yli 20 asteen. Silti tuon Harmaan palleron umpiossa helmeili vesi.

    Comment


      #3
      Itsellä oli vastaava 1.6FSI, tosin nahat oli vaaleanruskeat ja varusteet ei ollut ihan näin hyvät, ja tykkäsin autosta tosi paljon. Kivempi kuin 1.4 TDI 90hv:na jollainen mulla myös oli joskus.

      Bongasin tuon itsekin ja arvelinkin että menee nopeasti. Onneksi löysi hyvän kodin.

      Comment


      • #4
        Onnea jo toisen alumiinitölkin omistajalle ! Hienoa että näitä on alkanut näkyä täälläkin. Minusta A2 on omalla tavallaan hieno auto. Tuo s-line paketti / sisustus on kyllä aivan jotain muuta kuin perussisustus. Tämäkin lienee saksantuonti, koska käsittääkseni tuota 1,6 Fsi:tä ei ole aikanaan maahantuotu. Sama koskee 90 hp 1,4 di:tä, jollainen löytyy facelift versiona omasta pihasta. Panoraamakaton mekanismin vikoja ja korjausohjeita löytyy hienosti Brittien ja Saksan A2 foorumeilta jos sellaisia tarvitsee. Fsi- koneen imupuolen "tervaantuminen" lienee tuttu juttu? Sillekin kannattanee ajan kanssa tehdä jotain. Haulla löytyy kyllä juttua foorumilta.

        Comment


        • #5
          Paljonkos nämä bensapelit vei/vie maantieajossa? Ei taida ihan pari kymppiä vielä riittää vuosiajoiksi että saisi käyttövoimaveron kompensoitua dieselien pienemmällä kulutuksella? En oikein jaksa uskoa että tuollainen bensavapari olisi mukavampi ajaa kuin mandariiniturbolla varustettu TDI, mutta en toki ole ajanut bensakoneella olevaa itse.

          Comment


            #6
            Tuolla harmaalla 1.4 bensalla kuljin hetken viime talvena työmatkaa. 80-aluetta se 50km suunta. About 5.3L/100km oli laskennallinen kulutus silloin.Tuon mustan ajotieturin muistissa oli pitkältä ajalta lukema 6.6L/100km mutta saas nähdä jos joskus muutaman tankin laskisi.

            Comment


              #7
              Jultsu_ mulla seka-ajossa AUA 1.4 vei noin 6.5l sadalla, pitkä maantiesiirtymä helposti meni vakkari päällä 5-aikuisilla lukemilla.

              Comment


                #8
                Hyvä kun te muut vastasitte tuohon kulutukseen. Itse en näistä ole kauheasti seurannut muuta kuin sitä, että tankissa ylipäätään on polttoainetta. Edullisia ylläpidettäviä nämä kyllä on, niin verojen kuin vakuutustenkin puolesta.

                Tämä yksilö on tosiaan tuotu Saksasta kolmisen vuotta sitten ja käsittääkseni ollut ennen minua yhdellä omistajalla täällä Suomessa.

                Pitääkin käydä tutkimassa A2-foorumeilta, mikä noista kattoluukuista tyypillisesti menee rikki. Ei ole ihan ensimmäisenä kunnostuslistalla, mutta olisi kiva saada luukku jossain vaiheessa kuntoon. Nappia kun painaa, niin lasi yrittää rutinan saattelemana lähteä liikkumaan, mutta ei aukea kuin hitusen. Toisen puolen lukitusmekanismi ei ainakaan aukea, liekö syy vai seuraus.

                Comment


                  #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja Jultsu_ Näytä viesti
                  En oikein jaksa uskoa että tuollainen bensavapari olisi mukavampi ajaa kuin mandariiniturbolla varustettu TDI, mutta en toki ole ajanut bensakoneella olevaa itse.
                  Kyllä se 1.6FSI vaan on mukavampi luonteeltaan kuin 1.4TDI 90hv. Jälkimmäisen vetoalue on 2500rpm ja vaihteita saa veivata kuin sen puurosta tykkäävän hullun puurokattilaa. Aina loppuu veto kun kierrokset on väärät.

                  Ei tuo 1.6FSI mikään vääntöihme sinällään ole, mutta noin kevyessä autossa 1.6 on kuitenkin ns. ison moottorin puolella ja sen vuoksi kuljettaa jo kohtalaisilla kilsoilla autoa ihan sopivasti. Kierrättämällä sitten lähestulkoon ripeästi.

                  Comment


                    #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja angra Näytä viesti
                    Nappia kun painaa, niin lasi yrittää rutinan saattelemana lähteä liikkumaan, mutta ei aukea kuin hitusen. Toisen puolen lukitusmekanismi ei ainakaan aukea, liekö syy vai seuraus.
                    Kattovalopaneelin kun ottaa pois niin näkee lyökö matoruuvi tyhjää. Itse taivuttelin jostain jämäpalasta sopivan U-profiilin, joka kiristi pakettia sen verran, että ruuvi alkoi pitää. Samat oireet oli alunperin, mutta tämän pielavetisen jälkeen toimi katto niin kauan kun auto minulla oli.

                    Comment


                      #11
                      Jotain sellaista siinä on. Tosin kuskin puolelta lasin reuna nousee ja laskee napin painallusten mukaan. vänkärin puoli taasen ei liikahdakkaan. Vaijeri voinee olla myös poikki toiselta puolelta?

                      Comment


                        #12
                        Tänään oli tarkoitus vaihtaa kiukutteleva EGT, mutta tuli pari pikku muuttujaa:

                        ​​​​​​ Click image for larger version

Name:	IMG_20220702_184007.jpg
Views:	983
Size:	80,1 Kt
ID:	1943495

                        Niin kuin kuvista näkyy, niin anturin mukana lähti myös kierre. No, ei auttanut kuin lähteä irrottelemaan putkea. Kaikki pultit lähtivät onneksi suhteellisen helposti auki, mutta kattia irrottaessa siitä tipahti kaiken kruunuksi toinen kannatinkorva.

                        Katti ei kai vaikuta niin mädältä, etteikö tuota vielä voisi kunnostaa. Vähän aikaa kun selvitteli asiaa, niin selvisi, mikä kierre anturissa on. Lipponen teki vielä varmistukseksi ylimääräisestä pyöränpultista koeholkin, jolla pystyi varmistumaan, että kierre on M14x1,5. Maanantaina saanee hitsuutettua putken kuntoon.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_20220702_184042.jpg
Views:	970
Size:	102,5 Kt
ID:	1943496 ​​​​​
                        Otettiin samalla moniurahihna uudelleen pois ja koetettiin kuunnella, kumpi apulaitteista mahtaisi ääntää. Samalla huomasin, että moniurahihnan kiristinrullassa oli aika reilusti pitkittäissuuntaista klappia. Kiristinrullan pultti oli varmaankin lähtenyt jo vähän aukeamaan, ainakaan pultin avaaminen ei vaatinut minkäänlaista yritystä.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_20220702_190023.jpg
Views:	977
Size:	85,3 Kt
ID:	1943497

                        Katsotaan, pääseekö tällä ensi viikon lopulla reissuun vai pitääkö valikoida pihasta joku muu ajokki.

                        Comment


                          #13
                          Viime kesänä lähdettiin kruisingin jälkeen kiskoo tällä mustalla pallerolla kohti pohjoista. Ajeltiin käsivarren kautta Norjaan ja siellä muutama päivä siellä sun täällä.
                          Takaisin tullessa sain Kiirunassa bingon koronatestissä joten reissu loppui vähän kesken. Rytkäistiin sitten yhtä soittoa tuo reilu 900km reitti kotiin sairastamaan. Oikein hyvä matka-auto se tuo on mutta vakionopeudensäädin pitäisi retrofistata.

                          Talvella tämän auton omistaja totesi ettei Suomen talvessa etuveto ole vaihtoehto. Taloon tuli yks TTq ja kakkonen unehtui vähän. Katsastuskin oli ja meni.
                          Nyt kuitenkin vähän alettiin suunnitella että josko kesäloman ajeluja tekisi taas tällä.

                          Katsastusta varten ajattelin vaihtaa kesärenkaat ja samalla vähän herkistellä käsijarrua kun kahvasta liike tuntuu niin pitkältä.

                          No takalaikat olikin sitten aika rapeat. Jarrukilvet myös mutta niille en tehnyt mitään.
                          Motonet myy noin 75€ sarjan levyjä ja paloja tälläiseen OEM laatuisena. Boschia olivat. Vaihto touhu sama kuin missä tahansa tämän ikäkauden levyjarrullisessa. 13mm&15mm lenkit ja jarrumäntätyökalu. Niilläpä vaihtuivat.

                          Click image for larger version  Name:	IMG_20230709_174933827.jpg Views:	0 Size:	197,6 Kt ID:	1958754

                          Click image for larger version  Name:	IMG_20230709_181110294.jpg Views:	0 Size:	103,1 Kt ID:	1958753

                          Comment


                            #14
                            Silloin noin kuukausi sitten kävin leimalla. Tulihan sieltä puuhalista.

                            Käsijarrussa oli liian vähän voimaa. Käyttöjarru oli ok mutta vipumekanismi oli sen verran jäykkä ettei saatu riittävää tehoa rulliin. Amatööritason virhe minulta. Ruosteen liottelua ja pihdeillä nitkuttelua niin rupesi pitämään kahvajarrukin.

                            Mutta toinen hylkyyn oikeuttava huomio tuli etutukivarsista aivan happamat molemmat.

                            Click image for larger version  Name:	IMG_20230801_170636243.jpg Views:	0 Size:	78,3 Kt ID:	1959969

                            Paikallisen osaputkan kautta tilattiin osia. Tukivarressa on alapallo pyörän päädyssä ja korin puolella yksi pusla. Toinen nivel koriin päin on tukivarren kuusiotanko joka menee apurungossa olevaan puslaan jossa siis kuuskanttireikä kumissa.

                            Oikein kivan näppärä rakenne siis. Jonkun aikakauden Poloissa ja se johdannaisissa lie samanlainen.

                            Tilanne oli kuitenkin sellainen että jokainen pultti ja asia oli 20-vuotta leipoutunut kiinni. Eniten ohjelmaa aiheutti apumiehen puolella kaksi pulttia jotka tulevat raidetankoon kiinni. Niissä on sellainen U-panta kiinnike johon on hitsattu mutterit. Ainoa vain että nuo mutterit ratkesivat hitsauksista irti ja alkoivat pyöriä läpi. Ylhäältä mutterit näkee mutta oikein mikään avain ei niistä saanut otetta. Toisen pultin sain leikattua apurungon sisään poikki. Toisesta jouduin silpomaan kannan ja lyömään väärinpäin läpi. Kaiken kivan kukkuraksi pultin kannat on semmoisissa upotuksissa joten täys kokoinen rälläkän laikka olisi viillellyt apurunkoa. Sopivasti kulutetulla laikalla sai pultin kannan paskaksi ilman että apurunkoon tuli kauheita jälkiä. Pieniä tuli mutta tuttu hitsari täytti ja sipistelin niin ettei huomaakaan.

                            Click image for larger version  Name:	IMG_20230807_110122025.jpg Views:	0 Size:	105,7 Kt ID:	1959962

                            Hion samaan kyytiin muut irtoruosteet apurongosta pois ja käsittelin vähän ruosteen muuntajalla ja lopuksi mustaa maalia koko komeuden päälle. Jatkaa käyttöikää jonkun verran.

                            Apurungon päissä on semmoiset alumiiniosat jossa on sille kuusiotapille sopiva pusla. No nuo puslatkaan ei ihan aivastamalla irronneet. Viimein päädyin poraamaan reikiä kumikehälle ja jyrsimimään poralla kumin puslasta pois. Lopuksi halkaisin puslan uloimman kerroksen alumiini holkin rautasahan terällä hinkuttamalla. Hion puslan pesät puhtaiksi ja naputteli uudet puslat paikoilleen. Tässä täytyy muuten olla tarkkana että puslan kuusioreikä tulee oikeaan asentoon.

                            Click image for larger version  Name:	IMG_20230811_083012218_HDR.jpg Views:	0 Size:	92,1 Kt ID:	1959963 Click image for larger version  Name:	IMG_20230811_083240537.jpg Views:	0 Size:	87,7 Kt ID:	1959964 Click image for larger version  Name:	IMG_20230811_083949814.jpg Views:	0 Size:	81,1 Kt ID:	1959965

                            Kasaaminen menikin sitten kohtuu kivasti. Niiden väkivallalla irrotettujen pulttien tilalle kävin hakemassa 10.9 pultit ja lukkomutterit. On nyt sitten läpipultattu seuraavaa kertaa ajatellen.

                            Click image for larger version  Name:	IMG_20230811_102509461.jpg Views:	0 Size:	324,2 Kt ID:	1959966 Click image for larger version  Name:	IMG_20230811_111741232.jpg Views:	0 Size:	191,5 Kt ID:	1959967

                            Käytin uusintanäytöllä ja hain siis taas vuodeksi ajoaikaa. Tosin katsatuskonttorin nostimella huomasin että olen onnistunut tekemään reiän toiseen vetarin kumiin. Pitää se vaihtaa vielä kohta. Myös pyöräsuuntaukseen pääsee koska ratti on aika hurjasti vinossa nyt kun koko etupää on ollut lattialla ja uudet alatukivarret on erimerkkistä kuin vanhat.

                            ​​​​​ Click image for larger version  Name:	IMG_20230811_150053555_HDR.jpg Views:	0 Size:	112,8 Kt ID:	1959968
                            Viimeksi muokannut Lipponen; 11.8.2023, 16:25.

                            Comment

                            Working...
                            X