Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 sedan q 2.5tdi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    B5 sedan q 2.5tdi

    Ajattelin jos jotain kirjottelisi niin jää muistiin mitä tehty milloinkin.
    Tämän auton pelastamisen syy oli siisti kori, ei niinkään moottoripuoli. Mutta kait tuollakin selviää.

    No jos speksit tähän alkuun:

    - A4 B5 sedan facelift 1999
    - quattro
    - 6v 01E, 2.5tdi AFB
    - ajettu 330tkm
    - Ei mitenkään erikoisen varusteltu
    - Joku äärettömän matala alusta
    - 15" peltivanteet
    - eberi
    - LZ3L Hibiscus Red!! :D

    Joskus 2010-2013 välisenä aikana ylimaalattu opinnäytetyönä.
    On vaihdettu vanhemman mallin konepeltiä ym outouksia harrastettu.

    Tämä yksilö nyt siis jo toista kertaa pelastettuna.
    Ekan kerran -13 vuonna jäänyt seisomaan syöttöpumppu vikaisena.
    Tavoitin entisen omistajan joka oli -19 keväällä pelastanut tämän pellon laidasta ja laittanut kuntoon.
    Ensimmäiset kuvat siis siltä ajalta. Viimeiset kaksi kuvaa kun auton kävin nastolasta hakemassa.

    Nyt tämä oli jäänyt katsastamatta kuulemma kiireiden takia, mutta onhan tuossa laitettavaakin.
    Kait tästä ihan pirteän käyttiksen saa, sen verran mitä nyt ikinä kerkeääkään henkilöautolla ajamaan.

    Kulkupuoli melkoisen hukassa. Vahva epäily että pakoputki on hieman tukossa. Siististi kyllä käy mutta ahistuneen oloinen kapistus.
    Nokkaremppa olisi kuulemma ollut aiheellinen jo 2019, eikä sitä kukaan ole sen jälkeen vielä tehnyt.
    Joten jakopää ja nokkasulkeiset nippeleineen tiedossa.
    Jarrut saa käydä läpi, hyllystä voisi viskata kw v1 alustan alle niin voisi ihan ajaakkin.
    Perämurikan tukikikkareet vaihdella ja takapäähän powerflexit.

    Tiedossa siis huoltoa, korjaamista, siistimistä.
    Voi olla ettei äärettömän hurjalla tahdilla riehuta mutta vähä kerrallaan..

    Ensitöikseni kävin tilaamassa uudet rek.kilvet ilman reikiä ja eu tunnuksia.
    Autobodypartsilta espoosta löytyi uusi orggis facelift konepelti niin sen hain kyytiin ohikulkumatkalla.


    ​​
    Viimeksi muokannut MikaSS; 21.8.2022, 13:43.

    #2
    Onko pre fl vs. facelift konepellissä muodoissa eroa, muutakuin pesurinsuuttimet ainakin siirtyneet faceliftissä pellin alle piiloon?
    Hyvä on väri kyllä.

    Comment


      #3
      Eipä niissä konepelleissä muuta eroa taida olla kun suuttimet.
      Tuo pelti on maalattu paskojen päälle ja lakka iha tosi pehmeetä.
      ​​​​​​Helpoin oli ostaa uusi pelti eikä alkaa käytetyistä tekemään hyvää.

      Comment


        #4
        Ihmettelin jo sillo kun menin autoa kattomaan et miten takana ylätukivarsien ulommat pultit hankaa koriin/on luonnottoman lähellä pyöräkotelon reunaa.

        No syyhän löyty ku tunkkas perän ylös...
        Ylätukivarsien taaemmat sisäpäät oli kummaltaki puolelta vähä nyrjähtäny.
        En tiiä mitä on tapahtunu mutta ei ollu ihan oikeessa asennossa. Kuvista voi todeta. Mitään muita vääntymis vaurioita ei löytyny.

        Ja tietenkin ku facelift b5 ni iskarikotelot suht pehmeetä.
        Iskarit ja jouset FK tekeleitä. Iskarit kun paino pohjaan ni sinne ne myös jäin.
        Lopputulemana takapään tolpat tukivarsineen koteloineen roskiin.

        Puolalainen harrastelijatoveri lupas hoitaa ehjät hyvät orggis iskarikotelot ensvkon aikana. :)
        Iteltä löytyy hyllystä pulverimaalatut tukivarret powerflexeineen niin saa neki pois tilaa viemästä.

        Comment


          #5
          Pientä edistymistä muiden hommien ohessa.
          Takapäähän jäi vanhaa aurausvarret, käsijarruvaijerit, vetoakselit ja pyörännavat.

          - Tukivarret puhallettu/pulveroitu. Powerflex mustilla puslilla varustettu

          - Nilkat myös pulveroitu. Uudet laakerit, camber puslat ja abs anturit, navat puhallettu ja pinnoitettu

          - Ulkopään vetonivelet oli joka suuntaan niin väljät että ne oli myös vaihdettava uusiin SKF tekeleisiin. Sisäpäät tuntui ehjiltä ilman välyksiä

          - Vakaaja vaihtui vakio 12mm --> sport 15mm + powerflex mustat puslat. Tein vielä säätöreijät vakaajaan ennen pulverointia. Koiranluut uudet.
          Vanhat koiranluut oli ne täysin muoviset ja nehä suorastaan tippui irti pallonivelistä.

          - Takajarrusatulat S4 facelift. 256x22 levyillä. Satulat puhallettu ja maalattu satiinimustalla, kannakkeet pulveroitu. Jarrukilvet uudet. Letkut vaihdettu uusiin

          - Iskarikotelot vaihdettu ehjiin. Kw v1 rst tolpilla ja uudelleen pulveroiduilla jousilla

          - Pyöräkoteloista alkavat pintaruosteet pyöräytin harjalaikalla ja rust converterit sivelin pintaan. Maalit + massat päälle

          - Sisälokarit oli kummaltakin puolelta rikki. Lähialueelta löytyi purkuautosta ehjät muutamilla euroilla.

          - Keulasta annelinsilmät pois ja orggis fl valeot tilalle. Kulahtanut haalistunut maski väistyi ja tökkäsin RS4 maskin paikoilleen

          - Ratti vaihtui myös pappamallisesta hieman sporttisempaan

          Seuraavaksi etupää ylös ja sinne osien vaihtoa.

          Comment


            #6
            Takapää alustan ja jarrujen osalta valmis.
            Muistelin että ois ollu abs anturit hyllyssä ja varmaan ne jossain onkin, mutta ei nyt löytyny.
            Semmoset vielä kun vaan saapuvat muiden osien kanssa.
            Olkoon nyt alla vaikka nuo Enkei RPF1, 9x18" ja 245 35 renkailla

            Etupään nostin pukeille ja onhan se aika surullisen näköstä ku renkaat otti pois. Voi purkaa ja mättää suoraan romukuuppaan

            Comment


            • #7
              on kyllä hienon värinen tää, pitääks jo dibsit jättää :)

              Alettiin varulta camrya fiksailemaan kun sillä oli niin leppoinen ajella, pitää ottaa se kuukaudeksi ajoon ettei mene uudet jarrut huonoksi, isompi ruokainen diesel ei o kyllä kovin järkevä tänä päivänä

              Comment


                #8
                Jos sitä vähän kirjottelis tännekki jotain.

                Eteen tuli siis alunilkat, ne oli niin hapettuneet että vein ne Maatsin hoiviin Amw:lle. Vesipuhalluksella niistä tulikin oikein hyvät.
                Tukivarret lainasin pukeilla roikkuvasta b5 avantista.
                Verkline puslat ei ihan omaa mieltymystä kunnon uretaanipuslista täyttänyt, joten ykkösharrasteeseen hommasin powerflexit ja tämä sedani sai tyytyä verkline street pusliin.

                Alpilta hain olikohan a4 b8 jarrusatulat kannakkeineen, ne kävi karucoatilla pulveroinnissa. Laitoin niihin myös kaikki uudet nipat, tiivisteet, suojakumit ja liukutapit.
                Jarrulevyt on nyt edessä 321x25mm
                Kuskinpuolelta jarruletku ei halunnut millään irrota putkesta. Helpoin tie oli pätkiä poikki ja hakea Raitoniemen Tomin kaikenkattavasta varaosahyllystä uusi (käytetty) jarruputki abs yksiköltä pyöränkoteloon.
                Uudet jarruletkut ja abs anturit laittelin samalla.

                Ulommat murrokset oli myös melko loppuun ajetut niin ne uusiutui.

                Pohjapanssarin meinasin heittää romulavalle mutta se olikin ihan KoySheriff tuote, joten paikallisen maalaamon kautta puhallukseen ja maalit pintaan. On kuin uusi taas.

                29mm umpijööti sporttivakaaja uretaanipuslilla on myös lainattu avantista. Pulveroituna sekin kaikkineen kiinnikkeineen.

                Pyöränkulmien säätöön ja leimalle lähtiessä kun laittelin liikennekäyttöön niin olikin ratin bägistä ilmestynyt takaisinkutsu.
                Kävin kuitenkin kulmat säädättämässä ja pyörähdin konttorilla.
                Puhelu paikalliseen k-caaraan ja aika samalle vkolle. Katsastus siirtyi viikon eteenpäin.
                Leimasta läpi puhtain paperein.
                ​​​​​​
                ​​​​​​Sen jälkeen auto onkin seisonut tallin pihalla lumien alla. Kerran käytetty 2kk aikana lämpimäksi ja liikuteltu.


                ​​

                Comment


                  #9
                  Joskus syksyllä tulin haettua tähän Diffakselta toinen moottori. Paikallaan olevaan moottoriin olisi pitäny jakopää ja nokkajumppa tehdä.
                  Pukissa olevaan moottoriin on 1500km sitten tehty jakopää ja nokkapolitiikka on myös hoidettu kuntoon.
                  Saattaa siinä myös olla kiinni jonkunmoiset race suuttimet ja mukaan tarttui myös aavistuksen isommilla siivillä oleva hybridiahdin.

                  Comment


                    #10
                    Semmonen kesälookki.
                    Vanteet on ysäriretroa, -97 leimoilla Fittipaldi monte carlot. 8.5x18, olikohan ET30

                    Comment


                      #11
                      Sopii autoon aikakauden mukaisesti kyllä oikein hyvin nuo Fittipaldit.

                      Comment


                      • #12
                        Mitäs tälle kuuluu?

                        Comment


                          #13
                          Tämä kävi 30.10 leimalla, vuoteen oli tullu 274km.
                          Uudet kylkivilkut polttimoineen vaihtelin. Siinä oli kaikki vuoden korjailut.
                          Sisätiloihin pitäs ottaa talveksi ja alkaa ihmettelemään jos ehtisi/raaskisi hommata kytkinpaketin.
                          Sen jälkeen sitten moottori pois, toinen moottori paikoilleen.

                          Comment


                            #14
                            Hieno vehje, ei mtn ylimääräistä tingeltangelia. Tässähän on jo EGR / kummassakin koneissa mitä sulla on(?). Mulla oli vastaavassa imusarja aika umpeenmuurautunut. EGR- tulppaamalla ja imusarjan putsauksella tuli paljon alavääntöä, miltä tässä näytti imusarja?

                            Comment


                              #15
                              En oo tuon paikallaan olevan moottorin osiin puuttunut, se kone minkä Diffakselta hain niin oli täysin puhtaat imusarjat. Koska egr tulpattu ja ilmeisesti imusarjat puhallettu sisältä jollain. Oli todella siistit.
                              Nyt ne kyseiset imusarjan osat on käyneet pulveroinnissa. Oli ruman keltaiset, pensselillä maalattu.

                              ​​​​​

                              Comment


                                #16
                                Kyllä B5 on nätti, varsinkin facelift. Tää väri on myös kiva. Hyvä kun pelastit seisomasta!

                                Comment

                                Working...
                                X