Hommasin Audin Navi+:n RNS-E mallin melkeimpä heräteostoksena duunimatkalla Hollannissa. www.navplus.us sivuilta tiesin että Hollannissa majailee luotettavan oloinen kaveri "Haaggie", joka kauppa noita laitteita ympäri maailmaa, ja ainoastaan hyvää palautetta oli kaveri saanut.
Duunit saatiin Hollannissa tehtyä ja ajattelin, että vois vaikka ottaa kaveriin yhteyttä, että olisko yhtää laitetta varastossa. Onneksi kaveri vastasi nopeasti sähköpostiin, jotta sain puhelinnumeron ja voitiin sopia tapaamisesta. Käytiin hollantilaisen kollegan kanssa sitten Den Haagissa "Haaggien" (Albert) kotona ja pienen laitteen esittelyn jälkeen pistin kaverille verkkopankissa rahat tilille ja laite kainaloon. Laitteen mukana tuli kattava setti asennukseen. Laitteen irroitustyökalut, GPS-antenni, radioantenniadapteri, johtosarja-adapteri, euroopan kartta DVD sekä ohjekirja.
Seuraava ongelma olikin saada laite mahtumaan A4 B5 pre-faceliftin keskikonsoliin. Tähän automalliinhan ei ole ikinä saanut tupla-DIN navia tai soitinta, joten eikun soveltamaan.
Hommasin käytettynä facelift-keskikonsolin sekä joitakin pre-facelift keskikonsolin osia, jotta voisin yhdistellä niistä sopivan keskikonsolin. En halunnut muuttaa koko keskikonsolia faceliftiksi, koska ongelmaksi olisi tullut turhan isot sähkötyöt sumareiden, penkinlämppäreiden, valojenkorkeussäädön ja ehkä ilmastoinninkin kanssa. Vaikka sähköinssi olenkin, niin homma olisi venynyt liikaa kyseisten töiden kanssa.
RNS-E on tarkoitettu CAN-väyläiseen autoon, eikä omassani ollu CAN-väylää, joten semmonen piti saada. RNS-E tarvitsee CAN-väylältä viestit ainakin virtalukon kääntämisestä ja valaistuksesta.
http://www.kufatec.de/ myy adaptereita juuri tuohon tarkoitukseen, mutta bongasin navplus.us sivuita Bjarnen Jenkkilästä, joka on kehittänyt CANGate nimisen purkin, joka generoi CAN-viestejä RNS-E:tä varten. Alunperin CANGate on kehitetty korjaamaan yhteensovivuusongelma varhaisten CAN-väyläisen mittaristojen kanssa (vm n. 2001) sekä emuloimaan multifunktiorattia (MFSW). Minua kiinnosti tuo ominaisuus emuloida MFSWtä, koska se mahdollistaa SDS:n eli Navin toimintojen puheohjauksen. Tätä ominaisuutta ei ole Kufatecin eikä muiden kaupallisten valmistajien adaptereissa.
CANGate ja liittimet
CANGatessa taas ei ollut sytytysvita- eikä valaistussignaalin muuntamista CAN-viestiksi, joten kysäisin Bjarnelta josko siihen saisi sellaiset. Mies teki minua varten uuden ohjelman ja laite toimii hyvin. Vielä ollaan mailailtu parannuksista, esim. RNS-En taustavalaisuksen säädöstä automaattisesti mittariston valosensorin ja säätöpotikan mukaan.
Autossa oli valmiina mahdollisimman karvalakkijohtosarja radiolle. Auto on tilattu uutena tehtaalta ilman radiota, joten muutamia johtoja joutui lisäämään.
-K-linjan vedin diagnostiikkaliittimeltä haaroittamalla.
-GALA eli nopeussignaali mittariston takaa
-S-contact (Bosch 86s) eli virtalukon signaali löytyi myöskin helpoiten mittariston johtosarjasta. Menee päälle kun avainta kääntää ja sammuu vasta kun avaimen vetää kokonaan pois.
-Peruutussignaali löytyi kuskin vasemman kickpanelin takaa. http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...2122007216.jpg
-Loput tarvittavat signaalit löytyivät auton alkuperäisestä radion johtosarjasta.
GPS antennin sijoitin mittariston ja A-pilarin välimaastoon kojelaudan sisälle. Kun kurkkaa kuskin puolen sulakerasion aukosta, niin GPS-antennin mahtuu työntämään metallipalkin päälle. Vaikka antenni on halpisantenni ja sijoitettu kojelaudan sisään on satelliittien kuuluvuus erittäin hyvä. Kuvassa ylimääräinen johto kääritty vaahtomuovin sisään.
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...8122007246.jpg
Ostin myös Naviin uuden etupanelin, jotta voisin muokata sitä ilman pelkoa alkuperäisen sössimistä. Sopiva paneli löytyi taaskin www.navplus.us sivujen kautta "Rabbit" nimimerkiltä. Tämä mies ilmeisesti korjailee Naveja ja myy varaosia.
Etupaneelista jouduin alasivuista kaventamaan ja yläsivuista leventämään. Lopputuloksen maalasin VHT:n satin Black vinyylimaalilla.
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...1072007049.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...1072007050.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...5062007037.jpg
Muokkasin prefaceliftin etupanelit mahtumaan facelift ympärysmuoveihin. Vaihdekepin ympärys on faceliftista ja siitä ainoastaan leikkasin peräpäästä, että alemmaksi laitettu ilmastoinnin ohjainyksikkö mahtuu paikoilleen.
2-DIN asennuskehikon tein leikkaamalla alkuperäisen prefacelift radiotelineen kahtia radioaukon kohdalta ja lisäsin väliin 3mm alumiinista välipalat, jotta 1-DIn aukosta tuli 2-Din kokoinen. Monia pieniä leikkauksia joutui tekemään, että prefacelift radiopidike asettui facelift ulkomuoveihin. Yläosan tärkeimmät kiinnikekohdat olivat onneksi kuitenkin samat pre-faceliftissä ja faceliftissä.
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...1102007188.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...3122007228.jpg
Seuraavaksi piti keksiä paneeleille pinnoite ja päädyin hiilikuidutukseen www.kevra.fi oli tossa 1km päässä duunista, niin hiilikuitumaton ja epoksin sain sieltä. Laminoin epoksia 2-3 kerrosta, jotta pinnan uskalsi hioa tasaiseksi pelkäämättä hionnan menevän hiilikuitumattoon asti. Parissa osassa jouduinkin tekemään kuidutuksen uusiksi liian syvän hionnan takia.
Tasainen pinta piti vielä saada kiiltäväksi, joten vedin vielä 2k lakan pintaan. Lakkausympäristö ei ollut pölytön, joten pinnan joutui hiomaan 1200 paperilla ja vielä kiillottaamaan hiomatahnalla.
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...7122007209.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...7122007210.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...7122007211.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...7122007212.jpg
Kaikki "vinyylikuvioiset" muoviosat maalasin VHT:n satin Black vinyylimaalilla, joka on erittäin lähellä auton alkuperäistä sisustan sävyä.
Kuvia lähes valmiista asennuksesta:
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...8012008264.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...8012008265.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...8012008266.jpg
Seuraavaksi projektissa jatkuu vahvistinasennukset. Takakonttiin tulee DLS:n nelikanavainen vahvistin etu- ja takakajareille sekä DLS:n monopääte subbarille.
Koska tupakansystyttimelle ei ollut tilaa enää vanhalla paikalla, päätin siirtää liitännän keskikonsolin penkkien välissä olevaan säilytyskaukaloon ja samalla tuplasin liitäntöjen määrän. Tupakansytytinliitäntöjen telineenkin tein hiilikuidusta. Kuvaa ei vielä asennetusta.
Asensin samalla myös keskikyynärnojan, jonka tilasin ebayn kautta saksasta.
Asennusoperaation yhteydessä oli myös sopiva hetki tehdä vaihdevivun pallonivelen uusinta. Asiasta lisää http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=48066 Samalla myös asensin kimppatilauksella ostetun valaistun vaihdekepinnupin. Nupin johdotusta vahvistin kutistesukalla ja valaistuksen otin tupakansytyttimen johtosarjasta.
Seuraavaksi olisi haaveissa lisätä hanskalokeroon cd-vaihtaja, OEM SDS/bluetooth-handsfree. Ei ehkä niin isolla prioriteetilla, mutta jos rahaa riittää, niin digiboksi ja peruutuskameran kytkentä näyttöön olisi kiva toteuttaa.
Kun nyt sain tämän projektin hyvään vaiheeseen, niin toivottavasti jää tällekin projektille aikaa. Vapaana oleviin keskikonsolin nappipaikkoihin sopii nätisti tuo projektin ahtopainemittari.
Duunit saatiin Hollannissa tehtyä ja ajattelin, että vois vaikka ottaa kaveriin yhteyttä, että olisko yhtää laitetta varastossa. Onneksi kaveri vastasi nopeasti sähköpostiin, jotta sain puhelinnumeron ja voitiin sopia tapaamisesta. Käytiin hollantilaisen kollegan kanssa sitten Den Haagissa "Haaggien" (Albert) kotona ja pienen laitteen esittelyn jälkeen pistin kaverille verkkopankissa rahat tilille ja laite kainaloon. Laitteen mukana tuli kattava setti asennukseen. Laitteen irroitustyökalut, GPS-antenni, radioantenniadapteri, johtosarja-adapteri, euroopan kartta DVD sekä ohjekirja.
Seuraava ongelma olikin saada laite mahtumaan A4 B5 pre-faceliftin keskikonsoliin. Tähän automalliinhan ei ole ikinä saanut tupla-DIN navia tai soitinta, joten eikun soveltamaan.
Hommasin käytettynä facelift-keskikonsolin sekä joitakin pre-facelift keskikonsolin osia, jotta voisin yhdistellä niistä sopivan keskikonsolin. En halunnut muuttaa koko keskikonsolia faceliftiksi, koska ongelmaksi olisi tullut turhan isot sähkötyöt sumareiden, penkinlämppäreiden, valojenkorkeussäädön ja ehkä ilmastoinninkin kanssa. Vaikka sähköinssi olenkin, niin homma olisi venynyt liikaa kyseisten töiden kanssa.
RNS-E on tarkoitettu CAN-väyläiseen autoon, eikä omassani ollu CAN-väylää, joten semmonen piti saada. RNS-E tarvitsee CAN-väylältä viestit ainakin virtalukon kääntämisestä ja valaistuksesta.
http://www.kufatec.de/ myy adaptereita juuri tuohon tarkoitukseen, mutta bongasin navplus.us sivuita Bjarnen Jenkkilästä, joka on kehittänyt CANGate nimisen purkin, joka generoi CAN-viestejä RNS-E:tä varten. Alunperin CANGate on kehitetty korjaamaan yhteensovivuusongelma varhaisten CAN-väyläisen mittaristojen kanssa (vm n. 2001) sekä emuloimaan multifunktiorattia (MFSW). Minua kiinnosti tuo ominaisuus emuloida MFSWtä, koska se mahdollistaa SDS:n eli Navin toimintojen puheohjauksen. Tätä ominaisuutta ei ole Kufatecin eikä muiden kaupallisten valmistajien adaptereissa.
CANGate ja liittimet
CANGatessa taas ei ollut sytytysvita- eikä valaistussignaalin muuntamista CAN-viestiksi, joten kysäisin Bjarnelta josko siihen saisi sellaiset. Mies teki minua varten uuden ohjelman ja laite toimii hyvin. Vielä ollaan mailailtu parannuksista, esim. RNS-En taustavalaisuksen säädöstä automaattisesti mittariston valosensorin ja säätöpotikan mukaan.
Autossa oli valmiina mahdollisimman karvalakkijohtosarja radiolle. Auto on tilattu uutena tehtaalta ilman radiota, joten muutamia johtoja joutui lisäämään.
-K-linjan vedin diagnostiikkaliittimeltä haaroittamalla.
-GALA eli nopeussignaali mittariston takaa
-S-contact (Bosch 86s) eli virtalukon signaali löytyi myöskin helpoiten mittariston johtosarjasta. Menee päälle kun avainta kääntää ja sammuu vasta kun avaimen vetää kokonaan pois.
-Peruutussignaali löytyi kuskin vasemman kickpanelin takaa. http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...2122007216.jpg
-Loput tarvittavat signaalit löytyivät auton alkuperäisestä radion johtosarjasta.
GPS antennin sijoitin mittariston ja A-pilarin välimaastoon kojelaudan sisälle. Kun kurkkaa kuskin puolen sulakerasion aukosta, niin GPS-antennin mahtuu työntämään metallipalkin päälle. Vaikka antenni on halpisantenni ja sijoitettu kojelaudan sisään on satelliittien kuuluvuus erittäin hyvä. Kuvassa ylimääräinen johto kääritty vaahtomuovin sisään.
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...8122007246.jpg
Ostin myös Naviin uuden etupanelin, jotta voisin muokata sitä ilman pelkoa alkuperäisen sössimistä. Sopiva paneli löytyi taaskin www.navplus.us sivujen kautta "Rabbit" nimimerkiltä. Tämä mies ilmeisesti korjailee Naveja ja myy varaosia.
Etupaneelista jouduin alasivuista kaventamaan ja yläsivuista leventämään. Lopputuloksen maalasin VHT:n satin Black vinyylimaalilla.
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...1072007049.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...1072007050.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...5062007037.jpg
Muokkasin prefaceliftin etupanelit mahtumaan facelift ympärysmuoveihin. Vaihdekepin ympärys on faceliftista ja siitä ainoastaan leikkasin peräpäästä, että alemmaksi laitettu ilmastoinnin ohjainyksikkö mahtuu paikoilleen.
2-DIN asennuskehikon tein leikkaamalla alkuperäisen prefacelift radiotelineen kahtia radioaukon kohdalta ja lisäsin väliin 3mm alumiinista välipalat, jotta 1-DIn aukosta tuli 2-Din kokoinen. Monia pieniä leikkauksia joutui tekemään, että prefacelift radiopidike asettui facelift ulkomuoveihin. Yläosan tärkeimmät kiinnikekohdat olivat onneksi kuitenkin samat pre-faceliftissä ja faceliftissä.
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...1102007188.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...3122007228.jpg
Seuraavaksi piti keksiä paneeleille pinnoite ja päädyin hiilikuidutukseen www.kevra.fi oli tossa 1km päässä duunista, niin hiilikuitumaton ja epoksin sain sieltä. Laminoin epoksia 2-3 kerrosta, jotta pinnan uskalsi hioa tasaiseksi pelkäämättä hionnan menevän hiilikuitumattoon asti. Parissa osassa jouduinkin tekemään kuidutuksen uusiksi liian syvän hionnan takia.
Tasainen pinta piti vielä saada kiiltäväksi, joten vedin vielä 2k lakan pintaan. Lakkausympäristö ei ollut pölytön, joten pinnan joutui hiomaan 1200 paperilla ja vielä kiillottaamaan hiomatahnalla.
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...7122007209.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...7122007210.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...7122007211.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...7122007212.jpg
Kaikki "vinyylikuvioiset" muoviosat maalasin VHT:n satin Black vinyylimaalilla, joka on erittäin lähellä auton alkuperäistä sisustan sävyä.
Kuvia lähes valmiista asennuksesta:
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...8012008264.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...8012008265.jpg
http://amalin.kuvat.fi/kuvat/NAviase...8012008266.jpg
Seuraavaksi projektissa jatkuu vahvistinasennukset. Takakonttiin tulee DLS:n nelikanavainen vahvistin etu- ja takakajareille sekä DLS:n monopääte subbarille.
Koska tupakansystyttimelle ei ollut tilaa enää vanhalla paikalla, päätin siirtää liitännän keskikonsolin penkkien välissä olevaan säilytyskaukaloon ja samalla tuplasin liitäntöjen määrän. Tupakansytytinliitäntöjen telineenkin tein hiilikuidusta. Kuvaa ei vielä asennetusta.
Asensin samalla myös keskikyynärnojan, jonka tilasin ebayn kautta saksasta.
Asennusoperaation yhteydessä oli myös sopiva hetki tehdä vaihdevivun pallonivelen uusinta. Asiasta lisää http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=48066 Samalla myös asensin kimppatilauksella ostetun valaistun vaihdekepinnupin. Nupin johdotusta vahvistin kutistesukalla ja valaistuksen otin tupakansytyttimen johtosarjasta.
Seuraavaksi olisi haaveissa lisätä hanskalokeroon cd-vaihtaja, OEM SDS/bluetooth-handsfree. Ei ehkä niin isolla prioriteetilla, mutta jos rahaa riittää, niin digiboksi ja peruutuskameran kytkentä näyttöön olisi kiva toteuttaa.
Kun nyt sain tämän projektin hyvään vaiheeseen, niin toivottavasti jää tällekin projektille aikaa. Vapaana oleviin keskikonsolin nappipaikkoihin sopii nätisti tuo projektin ahtopainemittari.
Comment